eitaa logo
مباحث
1.7هزار دنبال‌کننده
36.9هزار عکس
32.7هزار ویدیو
1.6هزار فایل
﷽ 🗒 عناوین مباحِث ◈ قرار روزانه ❒ قرآن کریم ؛ دو صفحه (کانال تلاوت) ❒ نهج البلاغه ؛ حکمت ها(نامه ها، جمعه) ❒ صحیفه سجادیه ؛ (پنجشنبه ها) ⇦ مطالب متفرقه ⚠️ برای تقویت کانال، مطالب را با آدرس منتشر کنید. 📨 دریافت نظرات: 📩 @ali_Shamabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
| ۴۱۰ 🏷️ ┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄ ❁• ┅───────────────┅ ☜ ─┅•═༅𖣔✾✾𖣔༅═•┅─ ♻️ ترجمه فیض‌الاسلام: امام عليه السّلام (در ستايش پرهيزكارى) فرموده است: پرهيزكارى پيشواى خوها است (هر خوى نيكى بآن بسته است و همه را در بر دارد). 🇯‌ 🇴‌ 🇮‌ 🇳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 امام عليه السلام در اين گفتار كوتاه و حكيمانه به نكتۀ مهمى دربارۀ رابطۀ با صفات برجسته و اخلاق انسانى بيان مى‌كند، مى‌فرمايد: «پرهيزكارى، رئيس صفات پسنديده است»؛ (التُّقَى رَئِيسُ‌ الْأَخْلاَقِ‌). براى پى بردن به عمق كلام امام عليه السلام لازم است نخست مفهوم تقوا را آن‌چنان‌كه هست بدانيم. تقوا در اصل از مادۀ «وقاية» به معناى نگهدارى يا خويشتن‌دارى گرفته شده و به گفتۀ راغب در مفردات «وقاية» در اصل به معناى نگهدارى اشيا در برابر امورى است كه به آن‌ها زيان مى‌رساند و تقوا به معناى قراردادن روح و فكر در پوشش حفاظتى در برابر خطرها و گناهان است؛ بنابراين، تقوا آن حالت خداترسى و احساس مسئوليت درونى است كه بازدارندۀ انسان در برابر سرپيچى از فرمان خداست. عبداللّٰه بن معتز (متوفاى قرن سوم) اين سخن را به شعر درآورده و گفته است: خَلِّ‌ الذُّنوبَ‌ صَغيرَها و كبيرَها فهو التُّقى و اصنَعْ‌ كَماشٍ‌ فَوقَ‌ أرضِ‌ الشَّوكِ‌ يَحذَرُ ما يَرى لا تَحقِرَنَّ‌ صَغيرةً‌ إنّ‌ الجِبالَ‌ مِن الحَصى همۀ گناهان را از كوچك و بزرگ رها كن كه حقيقت تقوا همين است و همچون كسى باش كه در يك زمين پرخار با نهايت احتياط گام برمى‌دارد و پيوسته مراقب اطراف خويش است. گناهان صغيره را كوچك مشمر كه كوه‌هاى بلند از سنگريزه‌ها تشكيل شده است؛ اما «اخلاق» جمع «خُلق» (بر وزن قفل) و «خُلُق» (بر وزن افق) به معناى قوا و سجايا و صفات درونى است كه با چشم دل ديده مى‌شود و آثارى در ظاهر دارد و گاه به همان آثار و اعمال و رفتارى كه از خلقيات درونى ناشى مى‌گردد اخلاق گفته مى‌شود و در واقع، اولى، اخلاق صفاتى است و دومى اخلاق رفتارى و اخلاق به دو بخش تقسيم مى‌شود: اخلاق فضيله كه سرچشمۀ كارهاى نيك مى‌شود و اخلاق رذيله كه منشأ كارهاى زشت است. در زمينۀ رابطۀ علم و اخلاق، رابطۀ اخلاق و عرفان و اين‌كه آيا اخلاق قابل تغيير است و نقش اخلاق در زندگى انسان‌ها، بحث است كه در اين مختصر نمى‌گنجد. ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
201 💫 سوره مبارکه برائت ✨ آیات مبارکه 87 - 93 🎧 تلاوت 🎞 تصویری 🎙 تفسیر 📖 ترجمه ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ ✨ ثوابِ تلاوت این صفحه هدیه به محضر مبارک [علیه السلام] ✨ جهت سلامتی و تعجیل در فرج عجّل الله تعالی فرجه و علیه السلام و سلامتی و عزت و اقتدار نائب الامام امام خامنه‌ای مدّظله العالی صلوات ═════❖•°🌸 °•❖════ ✨ @Nafaahat ╰๛--- ‑ ‑ - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┄═⊹❁❈【 ۲۰۱ 】 ❈❁⊹═┄ ╔═══════════════════ رَضُوا بِأَنْ يَكُونُوا مَعَ الْخَوَالِفِ وَ طُبِعَ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ فَهُمْ لَا يَفْقَهُونَ بله، به‌شدت تمایل داشتند که با زنان خانه‌نشین در خانه بمانند و مُهر بدبختی بر دل‌هایشان زده شود تا دیگر چیزی نفهمند. لَٰكِنِ الرَّسُولُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ جَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ ۚ وَ أُولَٰئِكَ لَهُمُ الْخَيْرَاتُ ۖ وَ أُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ اما پیامبر و مؤمنانِ همراهش با جان و مالشان در راه خدا جنگیدند. هرچه خیر و خوبی هست، برای آنان است و آنان همان مردم خوشبخت‌اند. أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا ۚ ذَٰلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ خدا برایشان باغ‌هایی پردرخت آماده کرده است که در آن‌ها جوی‌ها روان است و آنجا ماندنی‌اند. این است کامیابی بزرگ! وَ جَاءَ الْمُعَذِّرُونَ مِنَ الْأَعْرَابِ لِيُؤْذَنَ لَهُمْ وَ قَعَدَ الَّذِينَ كَذَبُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ ۚ سَيُصِيبُ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ برای گرفتنِ اجازۀ حضور در جبهه، حتی مردمِ ناتوان پیشت آمدند؛ ولی منافق‌هایی که توانایی کافی داشتند و به خدا و رسولش دروغ می‌گفتند، از حضور در جبهه شانه خالی کردند! این منافق‌های بی‌دین به‌زودی دچار عذابی زجرآور می‌شوند. لَيْسَ عَلَى الضُّعَفَاءِ وَ لَا عَلَى الْمَرْضَىٰ وَ لَا عَلَى الَّذِينَ لَا يَجِدُونَ مَا يُنْفِقُونَ حَرَجٌ إِذَا نَصَحُوا لِلَّهِ وَ رَسُولِهِ ۚ مَا عَلَى الْمُحْسِنِينَ مِنْ سَبِيلٍ ۚ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ افراد ناتوان و مریض و کسانی که پولی برای تهیۀ سلاح و تجهیزات سفر ندارند، اشکالی ندارد که به جبهه نیایند؛ به‌شرط آنکه در پشت جبهه، با پشتیبانی از رزمندگان اسلام، خیرخواه خدا و رسولش باشند. به این مردمِ وظیفه‌شناس ایرادی وارد نیست و خدا آمرزندۀ مهربان است. وَ لَا عَلَى الَّذِينَ إِذَا مَا أَتَوْكَ لِتَحْمِلَهُمْ قُلْتَ لَا أَجِدُ مَا أَحْمِلُكُمْ عَلَيْهِ تَوَلَّوْا وَ أَعْيُنُهُمْ تَفِيضُ مِنَ الدَّمْعِ حَزَنًا أَلَّا يَجِدُوا مَا يُنْفِقُونَ همچنین، رزمندگانی که وسیلۀ سواری ندارند، اشکالی ندارد که به جبهه نیایند: همانانی که وقتی پیشت آمدند تا مَرکبی برایشان تهیه کنی و تو گفتی: «چیزی در دست‌وبالم نیست تا بر آن سوارتان کنم»، از شدت غصه با چشمانی اشک‌بار، از پیشَت برگشتند که چرا خودشان پولی ندارند تا وسیله‌ای دست‌وپا کنند! إِنَّمَا السَّبِيلُ عَلَى الَّذِينَ يَسْتَأْذِنُونَكَ وَ هُمْ أَغْنِيَاءُ ۚ رَضُوا بِأَنْ يَكُونُوا مَعَ الْخَوَالِفِ وَ طَبَعَ اللَّهُ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ فَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ ایراد فقط بر کسانی وارد است که با داشتن توانایی کافی، باز هم برای نیامدن به جبهه از تو عذر و اجازه می‌خواهند! بله، به‌شدت تمایل داشتند که با زنان خانه‌نشین در خانه بمانند. خدا هم بر دل‌هایشان مُهر بدبختی زد تا دیگر چیزی نفهمند! ══════❖•° 𑁍 °•❖══════ | | 🔗 مبـاحـث | فـقه و احـکام | تـلاوت | 🖱 فـهرسـت سـور قـرآن کـریـم ╭══════════ ✨ @Nafaahat ╰๛--- ‑ ‑ - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
7734386711.mp3
3.31M
━━━━●───────── ⇆   ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷  ↻ باورش آقا سخته برام...💔 🎤 پیام کیانی | ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سخنان صریح حضرت حفظه الله تعالی در خصوص عدم خدمات دهی به بی حجابان و بدحجابان: وقتی فردی بی حجاب و بدحجاب وارد مغازه تان می شود چه اصراری دارید جنسی به او بفروشید؟؟ آنچه در نهی از منکر واجب کفایی‌ست، تذکر لسانی‌ست، برخورد هم با حاکمیت است؛ اما انزجار قلبی از گناه و ابرازش کفایی نیست، امر به معروف واجب عینی‌ست. ملتی که امر به معروف نمی کند چه انتظاری دارد که دعایش مستجاب شکد؟؟ شخصی با پوشش زننده به مغازه ما می‌آید بی تفاوت باشیم؟ مگر انزجار بر ما واجب نیست؟ بعد انتظار داریم دعایمان مستجاب بشود. مذهبی های صورتی و رسانه های معاند هیچ وقت این نظرات آیت الله جوادی آملی را بازنشر نمی‌دهند! این جماعت در اکثر مواقع برخی جملات تقطیع شده از این استاد برجسته حوزه را در راستای حمایت از یک جریان خاص و گرفتن نتیجه دلخواه خودشون منتشر می کنند. این هم تأکید مفسر بزرگ قرآن به ندادن خدمات به بی حجابان و بدحجابان و واجب بودن امر به معروف لسانی. باز بهانه ای برای فرار از تکلیف دارید؟ @bidariymelat ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰──────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
، یک نامه از ╭─── │ 🌐 @Mabaheeth ╰──────────
مباحث
...نهج البلاغه | #نامه_ها ✉️ نامه ۴۲ - نامه به عمر بن ابى سلمه مخزومى در دلجويى از او به علت عزلش ا
| ✉️ نامه ۴۳ - نامه به مصقلة بن هبيره شيبانى در مورد تقسیم عادلانه ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ 🗞️ و من كتاب له عليه‌السلام إلى مصقلة بن هبيرة الشيباني و هو عامله على أردشيرخرة [ نامه به مصقلة بن هبيرۀ شيبانى، فرماندار اردشير خرّه «فيروز آباد» از شهرهاى فارس ايران كه در سال 38 هجرى نوشته شد] 📜 بَلَغَنِي عَنْكَ أَمْرٌ إِنْ كُنْتَ فَعَلْتَهُ فَقَدْ أَسْخَطْتَ إِلَهَكَ وَ عَصَيْتَ إِمَامَكَ أَنَّكَ تَقْسِمُ فَيْءَ اَلْمُسْلِمِينَ اَلَّذِي حَازَتْهُ رِمَاحُهُمْ وَ خُيُولُهُمْ وَ أُرِيقَتْ عَلَيْهِ دِمَاؤُهُمْ فِيمَنِ اِعْتَامَكَ مِنْ أَعْرَابِ قَوْمِكَ گزارشى از تو به من دادند كه اگر چنان كرده باشى، خداى خود را به خشم آورده‌اى، و امام خويش را نا فرمانى كرده‌اى! خبر رسيد كه تو غنيمت مسلمانان را كه نيزه‌ها و اسب‌هايشان گرد آورده و با ريخته شدن خون‌هايشان به دست آمده، به اعرابى كه خويشاوندان تواند و تو را برگزيدند، مى‌بخشى! فَوَالَّذِي فَلَقَ اَلْحَبَّةَ وَ بَرَأَ اَلنَّسَمَةَ لَئِنْ كَانَ ذَلِكَ حَقّاً لَتَجِدَنَّ لَكَ عَلَيَّ هَوَاناً وَ لَتَخِفَّنَّ عِنْدِي مِيزَاناً فَلاَ تَسْتَهِنْ بِحَقِّ رَبِّكَ وَ لاَ تُصْلِحْ دُنْيَاكَ بِمَحْقِ دِينِكَ فَتَكُونَ مِنَ اَلْأَخْسَرِينَ أَعْمَالاً به خدايى كه دانه را شكافت و پديده‌ها را آفريد، اگر اين گزارش درست باشد، در نزد من خوار شده و منزلت تو سبك گرديده است! پس حق پروردگارت را سبك مشمار و دنياى خود را با نابودى دين آباد نكن، كه زيانكارترين انسانى. أَلاَ وَ إِنَّ حَقَّ مَنْ قِبَلَكَ وَ قِبَلَنَا مِنَ اَلْمُسْلِمِينَ فِي قِسْمَةِ هَذَا اَلْفَيْءِ سَوَاءٌ يَرِدُونَ عِنْدِي عَلَيْهِ وَ يَصْدُرُونَ عَنْهُ آگاه باش، حق مسلمانانى كه نزد من يا پيش تو هستند در تقسيم بيت المال مساوى است، همه بايد به نزد من آيند و سهم خود را از من گيرند. ═══════❖•° 𑁍 °•❖═══════ ╭─── │ 🌐 @Mabaheeth ╰──────────
♻️ ترجمه فیض‌الاسلام: 🗞️ از نامه‌هاى آن حضرت عليه السّلام است بمصقلة ابن هبيرۀ شيبانىّ‌ كه از جانب آن بزرگوار بر اردشير خرّه (نام شهرى بوده در فارس) حاكم بودر(او را بر ستمگرى در پخش غنيمت «مالى كه مسلمانان از دشمن بر اثر فيروزى گرفته‌اند» سرزنش مى‌نمايد، و رجال دانان از او بزنديق تعبير ميكنند يعنى مرديكه در ظاهر با ايمان و در باطن كافر است، و داستان او با معقل ابن قيس كه از ياران و فداكاران امام عليه السّلام است در شرح سخن چهل و چهارم باب خطبه‌ها گذشت): 📜 بمن از تو خبرى رسيده كه اگر آنرا بجا آورده باشى خداى خود را بخشم آورده‌اى (رحمت او شامل حالت نمى‌شود) و امام و پيشوايت را غضبناك ساخته‌اى (كه بايد از تو انتقام بكشد؛ زيرا خبر رسيده): كه تو اموال مسلمانها را كه نيزه‌ها و اسبهاشان آنرا گرد آورده و خونهاشان بر سر آن ريخته شده در بين عربهاى خويشاوند خود كه ترا گزيده‌اند قسمت ميكنى؛ پس سوگند به خدائى كه دانه را (زير زمين) شكافته، و انسان را آفريده اگر اين كار (كه خبر داده‌اند) راست باشد، از من نسبت بخود زبونى يابى، و از مقدار و مرتبه نزد من سبك گردى؛ پس حقّ‌ پروردگارت را خوار نگردانده و دنيايت را بكاستن دينت آباد مكن كه (در روز رستخيز) در جرگۀ آنان كه از جهت كردارها زيانكارترند خواهى بود.آگاه باش حقّ‌ كسيكه نزد تو و نزد ما است از مسلمانها در قسمت نمودن اين مالها يكسان است: پيش من بر سر آن مال مى‌آيند و برميگردند (چنانكه هر كَس براى آب بر سر چشمه رفته و بر مى‌گردد و چشمه بى‌تفاوت بهمه آب مى‌بخشد، بنا بر اين حقّ‌ ندارى كه آن مالها را به خويشاوندانت اختصاص دهى). ╭───๛- - - - - ┅╮ 📜 @Mabaheeth ╰──────────
۱ ⃢📜 از نامه‌هاى امام عليه السلام به مصقلة بن هبيرۀ شيبانى فرماندار اردشيرخرّه (بخش مهمى از فارس) است. اين نامه نيز بى‌شباهت به نامۀ 41 نيست و عصارۀ آن ملامت و سرزنش شديد امام عليه السلام نسبت به فرماندار ديگرى به نام مصقلة بن هبيرۀ شيبانى است؛ زيرا به خدمت امام عليه السلام گزارش داده بودند كه او اموال را بى‌حساب و كتاب به قوم و قبيلۀ خود مى‌دهد. امام عليه السلام او را سخت بر اين كار ملامت مى‌كند و نصيحت مى‌فرمايد كه آخرت خود را به دنيا و دين خود را به دينار نفروشد؛ ولى به‌طور قطع او را متهم نمى‌كند و مى‌فرمايد: اگر خبرى كه به من رسيده راست باشد تو كار بسيار بدى كرده‌اى.
۲ ⃢📜 همان گونه كه از عنوان نامه و همچنين از خطبۀ 44 استفاده مى‌شود مصقلة بن هبيرۀ شيبانى يكى از كارگزاران و فرمانداران امام عليه السلام بر بخش مهمى از فارس به نام اردشيرخُرّه بود كه شامل چندين شهر و آبادى مى‌شد. به گفتۀ ابن ابى‌الحديد او از نواده‌هاى نزار بن معد بن عدنان بود. وى داستانى در مورد اسيران بنى ناجيه دارد كه در خطبۀ 44 بیان شده است. بنى‌ناجيه گروهى از نصارا بودند كه مسلمان شده و جمعى هم بر آيين خود باقى مانده بودند و يا از بازگشته بودند. بعد از شكست خوردن اصحاب جمل در بصره تمام مردم آن منطقه با على عليه السلام بيعت كردند به جز بنى ناجيه كه بر عليه امام عليه السلام لشكركشى كردند؛ امام عليه السلام معقل بن قيس را فرستاد و او آنها را شكست داد و گروهى را به اسارت در آورد. هنگامى كه اين اسيران را به سوى كوفه مى‌بردند، چون به منطقۀ اردشير خُرّه رسيدند كه در آنجا مصقله به عنوان فرماندار امام عليه السلام حكومت مى‌كرد. وى آنها را كه پانصد نفر بودند از معقل در برابر پرداخت غرامتى معادل پانصد هزار درهم گرفت و آزاد كرد او اين اموال را از بيت‌المال پرداخت به اين نيت كه بعداً آن را به بيت‌المال برگرداند؛ ولى در اين كار تعلّل مى‌ورزيد. او پس از مدّتى خدمت امام عليه السلام به كوفه آمده مبلغى را پرداخت و انتظار داشت امام عليه السلام بقيه را به او ببخشد؛ ولى حضرت موافقت نكرد؛ زيرا ممكن بود بدعتى شود و بخشش‌هاى عثمان را از حقوق بيت‌المال در اذهان تداعى كند. سرانجام چون از امام عليه السلام بيمناك بود فرار كرد و به معاويه پيوست. به هر حال نامۀ مورد بحث نيز نشان مى‌دهد كه او عملاً پيرو مكتب عثمان بود و قبل از داستان اسيران بنى‌ناجيه نيز اموال بيت‌المال را در ميان بستگانش تقسيم مى‌كرد و هنگامى كه اين خبر به امام عليه السلام رسيد، امام عليه السلام نامۀ مورد بحث را براى وى نوشت.
۳ ⃢📜 سپس در بخش دوم اين نامه مى‌فرمايد: «سوگند به كسى كه دانه را (در زير خاك) شكافت و روح انسانى را آفريد، اگر گزارشى كه به من رسيده درست باشد، تو در نزد من منزلت پستى خواهى داشت و ارزش و مقدارت در پيشگاه من سبك خواهد شد»؛ (فَوَ الَّذِي فَلَقَ‌ الْحَبَّةَ‌، وَ بَرَأَ النَّسَمَةَ‌ ، لَئِنْ‌ كَانَ‌ ذَلِكَ‌ حَقّاً لَتَجِدَنَّ‌ لَكَ‌ عَلَيَّ‌ هَوَاناً، وَ لَتَخِفَّنَّ‌ عِنْدِي مِيزَاناً). باز امام عليه السلام در اين جمله قضاوت محتاطانه‌اى دربارۀ او مى‌كند كه مبادا گزارشگران اشتباهى كرده باشند و آبروى انسان با ايمانى بى‌جهت بريزد و مى‌فرمايد: اگر گزارش صحيح باشد در نظر من بى‌ارزش و بى‌مقدار خواهى شد. امام عليه السلام در اينجا او را تهديد به مجازات خشنى نمى‌كند و ليكن به توبيخ معنوى مى‌پردازد كه از مجازات خشونت آميز ظاهرى دردناك‌تر است. در ادامۀ سخن، امام عليه السلام او را نصيحت مى‌كند؛ نصيحتى پر معنا و آشكار. مى‌فرمايد: «بنابراين حق پروردگارت را سبك مشمار و دنيايت را با نابودى دينت سامان مده كه اگر چنين كنى از زيانكارترين افراد خواهى بود»؛ (فَلَا تَسْتَهِنْ‌ بِحَقِّ‌ رَبِّكَ‌ وَ لَا تُصْلِحْ‌ دُنْيَاكَ‌ بِمَحْقِ‌ دِينِكَ‌، فَتَكُونَ‌ مِنَ‌ الْأَخْسَرِينَ‌ أَعْمَالاً). بديهى است هيچ انسان عاقل و با ايمانى نبايد حق خويشاوندان را بر حق خداوند مقدم دارد و با معصيت پروردگار، آنها را نوازش دهد و هيچ فرد خردمندى نبايد سرمايۀ دين را كه سبب نجات آخرت است با متاع ناپايدار و بى‌مقدار دنيا معاوضه كند. تعبير به «اخسرين؛ زيانكارترين» اشاره به همين است كه انسان پرارزش‌ترين كالا را به كم‌ارزش‌ترين متاع بفروشد. از آنجا كه مصقله شايد گمان مى‌كرد با دادن بخشى از بيت‌المال به بستگانش وظيفۀ صلۀ رحم را انجام مى‌دهد، امام عليه السلام تعبير به «أَخْسَرِينَ‌ أَعْمَالاً» را براى او انتخاب كرد كه گويا اشاره است به آيۀ ««قُلْ‌ هَلْ‌ نُنَبِّئُكُمْ‌ بِالْأَخْسَرِينَ‌ أَعْمٰالاً * اَلَّذِينَ‌ ضَلَّ‌ سَعْيُهُمْ‌ فِي اَلْحَيٰاةِ‌ اَلدُّنْيٰا وَ هُمْ‌ يَحْسَبُونَ‌ أَنَّهُمْ‌ يُحْسِنُونَ‌ صُنْعاً» ؛ بگو: آيا به شما خبر دهيم كه زيانكارترين افراد به جهت عمل چه كسانى هستند، همان كسانى كه سعى و تلاششان در زندگى دنيا گُم (و نابود) شده؛ در حالى كه، مى‌پندارند كار نيك انجام مى‌دهند»
۴ ⃢📜 آن‌گاه امام عليه السلام در بخش پايانى اين نامه به نكتۀ مهمى از دستورات اسلام دربارۀ حقوق مسلمانان در بيت‌المال اشاره كرده مى‌فرمايد: «آگاه باش! حق مسلمانانى كه نزد تو هستند با آنهايى كه نزد منند در تقسيم بيت‌المال يكسان است و ورود و خروج همگى بر آن، بايد به نظر من باشد»؛ (أَلَا وَ إِنَّ‌ حَقَّ‌ مَنْ‌ قِبَلَكَ‌ وَ قِبَلَنَا مِنَ‌ الْمُسْلِمِينَ‌ فِي قِسْمَةِ‌ هَذَا الْفَيْ‌ءِ‌ سَوَاءٌ‌: يَرِدُونَ‌ عِنْدِي عَلَيْهِ‌، وَ يَصْدُرُونَ‌ عَنْهُ‌). ☜ جملۀ «يَرِدُونَ‌ عِنْدِي عَلَيْهِ‌، وَ يَصْدُرُونَ‌ عَنْهُ‌» با توجّه به اينكه تعبير به «ورود» و «صدور» در اصل مربوط به ورود تشنگان به آبشخور⛲ و بر گرفتن آب و بيرون رفتن از آن است، اشاره به اين نكته است كه بيت‌المال همچون نهر عظيمى است كه خداوند آن را جارى ساخته و همگان در آن يكسانند. هر كسى از طريق آبشخور به اين نهر مى‌رسد و بهرۀ خود را بر مى‌گيرد و از آن خارج مى‌شود. ❒ تعبير به «عِنْدِي؛ نزد من» مفهومش اين نيست كه بايد تمام اموال بيت‌المال را نزد امام عليه السلام بياورند و مردم از راه‌هاى دور و نزديك برخيزند و به مركز حكومت امام عليه السلام بيايند و سهم خود را بگيرند و بازگردند؛ بلكه منظور اين است كه اين كار با نظر من و طبق برنامۀ من بايد انجام گيرد، نه اينكه نمايندگانم خودسرانه هرگونه كه مايل باشند بيت‌المال را تقسيم كنند و در هر حال اين جمله اشاره به اين دارد كه بيت‌المال بايد مانند عصر پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله در ميان مسلمانان به صورت يكسان تقسيم شود و همچون عصر عمر[علیه ما علیه] كه عرب را بر عجم و اشراف و صحابه را بر ديگران ترجيح مى‌داد يا همانند عصر عثمان [علیه ما علیه] كه بيت‌المال را در ميان خويشاوندانش از بنى‌اميّه تقسيم مى‌كرد به صورت تبعيض‌آميز تقسيم نگردد و اشكال كار همين بود كه او تحت تأثير عصر عثمان، براى خويشاوندان خود امتيازاتى قائل شد. ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👏 تشویق به حضور در مراکز برکت آفرین 🎞️ در دیدار أخیر معلمان: یک نکته‌ی دیگر تشویق دانش‌آموزان به حضور در مراکزی است که آن مراکز برکت‌آفرین است، نورآفرین است، مثل مساجد، مثل هیئتها. به‌تجربه ثابت شده جوانی که با سر و کار دارد و ارتباط دارد، خیرش بیشتر به جامعه میرسد؛ یعنی احتمالش بیشتر است. نه اینکه آدمِ جوان یا غیرجوانِ مسجدی منحرف نمیشود؛ چرا، همه‌ی احتمالات وجود دارد، لکن این زمینه یک زمینه‌ی بسیار باارزشی است. 🗓️ ۱۴۰۲/۲/۱۲ 🎥 Farsi.Khamenei.ir ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────