عنصر جهادی جهانی.mp3
4.99M
✅ چرا حاج قاسم وصیت کرد کنار شهید یوسف الهی دفن شود؟
🔰 نیروی جهادی _جهانی #امیرالمؤمنین علیهالسلام که بود؟
🎯 هدف، بیداری همه جهان بود...
🔗 صوت کامل سخنرانی (کلیک کنید)
@Aminikhaah_Media
#مدیون_شهدائیم
#حاج_قاسم
╭═══════๛- - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰๛- - - - -
شرح دعای ندبه 03.mp3
10.97M
#شرح_دعای_ندبه ۳
✨ زُهد؛ شرط رسیدن است!
محال است به چیزی چنگ بیندازی و گرفتارش شوی ... اما بتوانی باقیِ راه کمال را طی کنی!
هرچه جلوتر میروی، باید سبک تر شوی!
دلت که رها شود، پَرهایت وا میشوند!
#استاد_شجاعی 🎤
@ostad_shojae
╭═══════๛- - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰๛- - - - -
مباحث
#نهج_البلاغه | #نامه_ها ✉️ نامه ۷۰ - نامه به سهل بن حنیف در بیان علل پیوستن بعضی از مردم مدینه به م
#نهج_البلاغه | #نامه_ها
✉️ نامه ۷۱ - نامه به منذر بن جارود در سرزنش خيانت اقتصادى
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
🗞️ و من كتاب له عليهالسلام إلى المنذر بن الجارود العبدي و خان في بعض ما ولّاه من أعماله
(نامه به منذر بن جارود عبدى، كه در فرماندارى خود خيانتى مرتكب شد)
📜 أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ صَلاَحَ أَبِيكَ غَرَّنِي مِنْكَ وَ ظَنَنْتُ أَنَّكَ تَتَّبِعُ هَدْيَهُ وَ تَسْلُكُ سَبِيلَهُ
پس از ياد خدا و درود!
همانا، شايستگى پدرت مرا نسبت به تو خوشبين، و گمان كردم همانند پدرت مىباشى، و راه او راه مىروى
فَإِذَا أَنْتَ فِيمَا رُقِّيَ إِلَيَّ عَنْكَ لاَ تَدَعُ لِهَوَاكَ اِنْقِيَاداً وَ لاَ تُبْقِي لِآخِرَتِكَ عَتَاداً تَعْمُرُ دُنْيَاكَ بِخَرَابِ آخِرَتِكَ وَ تَصِلُ عَشِيرَتَكَ بِقَطِيعَةِ دِينِكَ
ناگهان به من خبر دادند، كه در هواپرستى چيزى فروگذار نكرده، و توشهاى براى آخرت خود باقى نگذاشتهاى، دنياى خود را با تباه كردن آخرت آبادان مىكنى، و براى پيوستن با خويشاوندانت از دين خدا بريدهاى
وَ لَئِنْ كَانَ مَا بَلَغَنِي عَنْكَ حَقّاً لَجَمَلُ أَهْلِكَ وَ شِسْعُ نَعْلِكَ خَيْرٌ مِنْكَ
اگر آنچه به من گزارش رسيده، درست باشد، شتر خانهات، و بند كفش 👟 تو، از تو با ارزشتر است.
وَ مَنْ كَانَ بِصِفَتِكَ فَلَيْسَ بِأَهْلٍ أَنْ يُسَدَّ بِهِ ثَغْرٌ أَوْ يُنْفَذَ بِهِ أَمْرٌ أَوْ يُعْلَى لَهُ قَدْرٌ أَوْ يُشْرَكَ فِي أَمَانَةٍ أَوْ يُؤْمَنَ عَلَى جِبَايَةٍ فَأَقْبِلْ إِلَيَّ حِينَ يَصِلُ إِلَيْكَ كِتَابِي هَذَا إِنْ شَاءَ اَللَّهُ
و كسى كه همانند تو باشد، نه لياقت پاسدارى🪖 از مرزهاى كشور را دارد، و نه مىتواند كارى را به انجام رساند، يا ارزش او بالا رود، يا شريك در امانت باشد يا از خيانتى دور ماند؛ پس چون اين نامه🗞 به دست تو رسد، نزد من بيا. إن شاء الله
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
قال الرضي و المنذر بن الجارود هذا هو الذي قال فيه أمير المؤمنين عليهالسلام إنه لنظار في عطفيه مختال في برديه تفال في شراكيه
(منذر كسى است كه امير مؤمنان در بارۀ او فرمود: آدم متكبّرى است، به دو جانب خود مىنگرد، و در دو جامه كه بر تن دارد مىخرامد، و پيوسته بر بند كفش خود مىدمد كه گردى بر آن ننشيند)
═══════❖•° 𑁍 °•❖═══════
╭───
│ 🌐 @Mabaheeth
╰──────────
🗞️ ترجمه و شرح فیض الاسلام:
🪶 ۷۱ از نامههاى آن حضرت عليه السّلام است به منذر ابن جارود عبدىّ (از قبيلۀ عبد القيس) كه او را بر بعضى از شهرها (فارس) حكمرانى داده و او با آن بزرگوار در بعضى از كارهايى كه او را بر آن گماشته بود #خيانت كرد (چهار هزار درهم از مال خراج ربود، امام عليه السّلام او را در اين نامه نكوهش نموده و نزد خود طلبيده، و پدرش جارود را «كه با قبيلۀ خود عبد القيس خدمت پيغمبر اكرم صلیالله علیه وآله آمده و اسلام آورد» ستوده، خلاصه رجال نويسان منذر را ضعيف دانسته و به رواياتش اطمينان ندارند):
(۱) پس از حمد خدا و درود بر پيغمبر اكرم؛ نيكى پدرت مرا فريب داد و گمان كردم از روش او پيروى ميكنى و براه او مىروى؛
پس ناگاه بمن خبر رسيد كه خيانت كردهاى، و براى هواى نفس خود فرمانبرى را رها نمىكنى، و براى آخرتت توشهاى نمىگذارى، دنياى خويش را با ويرانى آخرتت آباد مىسازى، و با بُريدن از دينت به خويشانت مىپيوندى (شايد اين جمله خبر از آينده باشد، مرحوم علاّمۀ مجلسىّ در مجلّد دهم كتاب بحارالأنوار از سيّد ابن طاوس «عليه الرّحمة» نقل ميكند كه امام حسين عليه السّلام نامهاى نوشته و با غلام خود كه نامش سليمان و كنيهاش ابا زرين بود بسوى گروهى از بزرگان بصره فرستاد و ايشان را بكمك و پيروى خواست كه از آنها يزيد ابن مسعود نهشلىّ و منذر ابن جارود عبدىّ بودند تا آنكه مىفرمايد: و امّا منذر ابن جارود نامه و پيغام آور را نزد عبيد اللّه ابن زياد آورد؛ زيرا ترسيد كه نامه، خدعه و مكرى از عبيد اللّه باشد، و بحريّه دختر منذر ابن جارود همسر عبيد اللّه ابن زياد بود، پس عبيد اللّه پيغام آور را بدار كشيد و بعد از آن بمنبر رفت و خطبه خواند و مردم بصره را تهديد نمود كه راه مخالفت نه پيمايند)
(۲) و اگر آنچه (خيانت) كه از تو بمن خبر رسيده راست باشد (جَملُ أهلك و شَسع نعلك خير منك يعنى) شتر اهل تو و دوال كفشت (جائيكه انگشت بزرگ پا در كفشهاى عربىّ 🩴 قرار مىگيرد) از تو بهتر است (اين جمله مثلى است اشاره باينكه سود حيوان و جماد از تو بيشتر است)
و كسيكه مانند تو باشد شايسته نيست بوسيلۀ او رخنهاى بسته شود، يا امرى انجام گيرد، يا مقام او را بالا برند، يا در #امانت شريكش كنند، يا براى جلوگيرى از خيانت و نادرستى بگمارندش (سزاوار نيست حفظ مرز يا حكومت شهر يا رياست كارى را بتو گزارند) پس هنگاميكه اين نامهام بتو مىرسد نزد من بيا اگر خدا خواست.
←(چون آمد، امام عليه السّلام او را زندانى نمود، و صعصعة ابن صوحان كه از نيكان اصحاب امير المؤمنين و از بزرگان قبيلۀ عبد القيس بود دربارۀ او شفاعت كرده رهائيش داد.
سيّد رضىّ فرمايد:) و اين منذر كسى است كه امير المؤمنين عليه السّلام دربارۀ او فرمود:
(۳) او بدو جانب خود بسيار مىنگرد، و در دو برد (جامۀ يمنى پربهاى) خويش مىخرامد، و بسيار گرد و خاك از روى كفشهايش پاك ميكند (مرد متكبّر و گردنكشى است كه بخود و لباسش مىنازد و به آرايش مىپردازد).
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────