eitaa logo
مباحث
1.7هزار دنبال‌کننده
37.9هزار عکس
33.9هزار ویدیو
1.7هزار فایل
﷽ 🗒 عناوین مباحِث ◈ قرار روزانه ❒ قرآن کریم ؛ دو صفحه (کانال تلاوت) ❒ نهج البلاغه ؛ حکمت ها(نامه ها، جمعه) ❒ صحیفه سجادیه ؛ (پنجشنبه ها) ⇦ مطالب متفرقه ⚠️ برای تقویت کانال، مطالب را با آدرس منتشر کنید. 📨 دریافت نظرات: 📩 @ali_Shamabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
11.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 عذر خواهی امام خمینی (ره) از مردم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بعد از چهل سال، دشمنان ما ضعیف‌تر از روز اوّلند و ما قوی‌تر از روز اوّلیم. این نشان‌دهنده‌ی این است که خدای متعال با ما است امّا یک شرط دارد: شما با خدا باشید اِن تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرکُم وَ یُثَبِّت اَقدامَکُم.
8.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید | رهبر انقلاب: مومن از یک سوراخ، دو مرتبه گزیده نمیشود! 👈 نکته مهمی که در رابطه با ابرقدرتها بایستی رعایت کرد. 💻 @Khamenei_ir
🔰 | «حرفِ قطعی» 👈 مروری بر مدظله العالی درباره تحریم‌ها و وضعیت 💻 @Khamenei_ir 🌐 @Mabaheeth
6.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 | ایران هسته‌ای مدظله العالی: «تا چند سال دیگر بلاشک نیروگاه‌های هسته‌ای یکی از مهم‌ترین منابع انرژی در کشورها خواهند بود. روزی که نفت تمام بشود یا روزی که [برای] نفت جهات دیگری به وجود بیاید، نیروگاه‌های هسته‌ای که سالم‌تر، تمیزتر، ارزان‌تر انرژی را تولید میکنند، در کشورها رایج خواهند شد. ما آن روز احتیاج داریم [امّا] غنی‌سازی را آن روز نمیشود شروع کرد؛ باید از امروز شروع کنیم که آمادگی داشته باشیم، امکان داشته باشیم و آنها این را نمیخواهند؛ غربی‌های مستکبر این را نمیخواهند. اینها میخواهند که ایران در آن روزی که به انرژی هسته‌ای نیاز پیدا میکند، نیازمند آنها باشد، به آنها احتیاج داشته باشد تا بتوانند شرایط خودشان را تحمیل کنند، تا بتوانند زورگویی کنند و باج‌گیری کنند؛ دنبال این هستند.» 🗓️ ۱۳۹۹/۱۲/۰۴ 🌐 @Mabaheeth
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فروعات فقهي و صورت چهارم.pdf
1.15M
🗞 | این فایل، از لحاظ محتوا همان محتوای فایل نمایشی پاورپوینت (PPSX) است منتهی شاید برخی دوستان برنامه اش را نداشته باشند لذا در قالب فایل متنی پی دی اف (PDF) هم بارگذاری خواهد شد. 💠 @mabaheeth
مکاسب ج۲۱_ص۱۹۸_۱۴۰۰۰۱۱۸.mp3
17.43M
| 🗓 جلسه 21 - 18 / 01 / 1400 🎙صوت بحث فقه مکاسب 📖 مبحث | حکم قیم المتلفات ❌ رد انصراف و سیره مطرح شده توسط کاشف الغطاء ره 🌐 @mabaheeth
اخذ خراج و مقاسمه و زکات از سلطان جائر سوال :گرفتن اموالی که سلطان جائر به عنوان خراج ، مقاسمه ، زکات از مردم می گیرد، جایز است یا خیر؟ نکته: زمین مفتوحه العنوه زمین هایی است که مسلمانان در جنگ با کفار گرفته اند و مال مردم است اما در اختیار امام علیه السلام است، حال سلطان جائر این زمین ها را به بقیه می دهد و گاهی می گوید سالیانه فلان قدر پول بدهید که به این خراج گفته می شود و گاهی می گوید فلان درصد از محصول را به من بدهید که به آن مقاسمه گفته می شود. جواب: در اینجا دو بحث هست: قاعده: گرفتن این اموال از سلطان جائر،جایز نیست؛ چون اخذ، تصرف در ملک غیر بدون اذن است که جایز نیست(مسلمانان مالک اینها هستند و علم به اذن ایشان نداریم). ادله: اگر ما باشیم و ادله، اخذ خراج و مقاسمه و زکوات جایز است؛ به جهت: اجماع - قاعده لا عسر و لا حرج - روایات عامه - روایت خاصه. حکم أخذ خراج، مقاسمه، زکات از جائر؟ شیخ ره : گرفتن این اموال جایز است. اول: اجماع دوم: ادله لا عسر و لا حرج اکثر مردم مبتلا هستند به داد و ستد با سلطان جائر یا عمال او و اگر به آنها گفته شود از این اجتناب کنند، به عسر و حرج می افتند. سوم: روایات جوائز که می گفت گرفتن جایزه از سلطان جائر جایز است، به این بیان که این روایات مطلق است چه از قبیل مقاسمه و خراج و زکات باشد یا نباشد. جایزه هم گفتیم خصوصیت ندارد. چهارم: روایت خاصه روایاتی که در خصوص خراج و مقاسمه و زکات است. مثل صحیحه حذاء. راوی در صحیحه حذاء، سه سؤال از امام باقر علیه السلام داشته است: سوال اول: آیا خرید زکات از سلطان جائر با اینکه سلطان بیشتر از مقدار زکات گرفته است، جایز است؟ جواب: این خرید جایز است مگر اینکه بدانی اینی که به تو می فروشد همان مقدار زائد است. شیخ ره : این سوال و جواب دلالت می کند که اصل خرید زکات از سلطان، جایز است و این جواز در نظر امام مفروغ عنه است. چون اگر اصل خرید زکات از سلطان جایز نبود و در نظر سائل هم این نبود، معنا نداشت که اینگونه سوال را مطرح کند که سلطان جائر بیشتر از زکات از مردم می گیرد بلکه از اول اینگونه می گفت: زکات از سلطان جائر جایز است یا خیر. همچنین اگر در نظر امام، اصل خرید زکات از سلطانِ جائر مفروغ نبود، امام نمی فرمود لا باس به حتی یعرف الحرام بعینه. نکته: در روایت می گوید لا باس به، یعنی لا باس به مشتری، نه اینکه بر سلطان جائر اشکالی نباشد، بلکه کار او حرام است. نکته : از لا باس به، استفاده می شود که تمام نقل و انتقال زکات جایز است چه خرید باشد چه اجاره باشد و چه هبه و.... چون ضمیر لا باس به، به ابل و غنم و شعیر و حنطه می خورد و روی انتقال خاصی نرفته است و شامل تمام انتقالات می شود. اما بعضی ضمیر را به شراء زده اند که شیخ ره می گویند: اطلاق دارد. نکته در سوال و جواب سوم، شیخ ره این را مربوط به سلطان جائر و مقاسمه میداند. فاضل قطیفی ره می گوید: سوال سوم و جواب آن ربطی به مقاسمه و سلطان جائر ندارد و قاسم فرد معمولی است که روی زمین کار کرده و بعد تقسیم می کند. شیخ ره می فرماید: این خلاف ظاهر است. @Mabaheeth مباحث در ایتا؛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا