🔰 هماکنون؛ #تیتر_یک KHAMENEI.IR
🔻 هشدار رهبر انقلاب در دیدار دستاندرکاران کنگره شهدای عشایر درباره طراحی دشمن در عرصه جنگ نرم
👈🏻 دشمن با بنبستنمایی، به دنبال تضعیف امید و ایمان دینی مردم است
📥 متن کامل بیانات را بخوانید👇
https://khl.ink/f/50494
هدایت شده از مباحث
💢 اجتماع «#سلام_فرمانده» در مسجد مقدس جمکران
🔹 سرود سلام فرمانده با حضور ابوذر روحی در #مسجد_مقدس_جمکران توسط خانوادههای قمی اجرا میشود.
🔹 اجتماع خانوادگی یاوران حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف و علیه السلام) با شعار با تو عهد میبندیم و محوریت اجرای گروه #سرود سلام فرمانده در مسجد مقدس #جمکران برگزار میشود.
🔹 این مراسم سه شنبه 31 خردادماه ساعت 18:30 دقیقه با حضور ابوذر روحی برگزار میشود.
#نهج_البلاغه | #حکمت ۹۳
🏷️ فلسفه آزمايش الهی
┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄
❁• وَ قَالَ عليهالسلام لاَ يَقُولَنَّ أَحَدُكُمْ اَللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنَ اَلْفِتْنَةِ لِأَنَّهُ لَيْسَ أَحَدٌ إِلاَّ وَ هُوَ مُشْتَمِلٌ عَلَى فِتْنَةٍ وَ لَكِنْ مَنِ اِسْتَعَاذَ فَلْيَسْتَعِذْ مِنْ مُضِلاَّتِ اَلْفِتَنِ فَإِنَّ اَللَّهَ سُبْحَانَهُ يَقُولُ وَ اِعْلَمُوا أَنَّمٰا أَمْوٰالُكُمْ وَ أَوْلاٰدُكُمْ فِتْنَةٌ
وَ مَعْنَى ذَلِكَ أَنَّهُ يَخْتَبِرُهُمْ بِالْأَمْوَالِ وَ اَلْأَوْلاَدِ لِيَتَبَيَّنَ اَلسَّاخِطَ لِرِزْقِهِ وَ اَلرَّاضِيَ بِقِسْمِهِ وَ إِنْ كَانَ سُبْحَانَهُ أَعْلَمَ بِهِمْ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَ لَكِنْ لِتَظْهَرَ اَلْأَفْعَالُ اَلَّتِي بِهَا يُسْتَحَقُّ اَلثَّوَابُ وَ اَلْعِقَابُ
لِأَنَّ بَعْضَهُمْ يُحِبُّ اَلذُّكُورَ وَ يَكْرَهُ اَلْإِنَاثَ وَ بَعْضَهُمْ يُحِبُّ تَثْمِيرَ اَلْمَالِ وَ يَكْرَهُ اِنْثِلاَمَ اَلْحَالِ
🗣️ قال الرضي و هذا من غريب ما سمع منه في التفسير
┅───────────────┅
☜ و درود خدا بر او، فرمود: فردى از شما نگويد: خدايا از فتنه به تو پناه مىبرم، زيرا كسى نيست كه در فتنهاى نباشد، لكن آن كه مىخواهد به خدا پناه برد، از آزمايشهاى گمراه كننده پناه ببرد، همانا خداى سبحان مىفرمايد: «بدانيد كه اموال و فرزندان شما فتنه شمايند.
معنى اين آيه آن است كه خدا انسانها را با اموال و فرزندانشان مىآزمايد، تا آن كس كه از روزى خود ناخشنود، و آن كه خرسند است، شناخته شوند، گر چه خداوند به احوالاتشان از خودشان آگاهتر است، تا كردارى كه استحقاق پاداش يا كيفر دارد آشكار نمايد.
چه آن كه بعضى مردم فرزند پسر را دوست دارند و فرزند دختر را نمىپسندند، و بعضى ديگر فراوانى اموال را دوست دارند و از كاهش سرمايه نگرانند
─┅•═༅𖣔✾✾𖣔༅═•┅─
♻️ ترجمه فیضالاسلام: امام عليه السّلام (دربارۀ پناه بردن از فتنه بخدا) فرموده است: نبايد يكى از شما بگويد خدايا از فتنه و آزمايش بتو پناه مىبرم؛ زيرا كسى نيست كه گرفتار فتنه نباشد، ولى كسيكه پناه مىبرد بايد از فتنههاى گمراه كنندۀ (از راه حقّ) پناه ببرد، چون خداوند سبحان (در قرآن كريم س ۸ ى ۲۸) مىفرمايد: «وَ اِعْلَمُوا أَنَّمٰا أَمْوٰالُكُمْ وَ أَوْلاٰدُكُمْ فِتْنَةٌ» يعنى #بدانيد دارائيها و فرزندان شما فتنه هستند.
و معنى اين فرمايش اينست كه خداوند سبحان آنان را به دارائيها و فرزندان آزمايش مىنمايد تا آنكه خشمگين از روزى و راضى به بهرۀ خود هويدا گردد و اگر چه خداوند سبحان از خود آنها بآنها داناتر است، ولى آزمايش براى آنست كه كردارهايى كه شايستۀ پاداش و كيفر است (بخود ايشان) آشكار گردد؛ زيرا برخى از ايشان فرزندان پسر را دوست دارند و از دختر برنجند و بعضى از آنها بسيار نمودن مال و دارائى را دوست داشته و از كم شدن آن برنجند.
(سيّد رضىّ عليه الرّحمة فرمايد: اين فرمايش از جملۀ سخنان شگفتى است كه از آن حضرت در تفسير (و بيان آيۀ شريفه) شنيده شده است.)
📖 امام عليه السلام در اين گفتار حكمتآميز خود به نكتۀ مهمى اشاره مىكند و آن عموميت امتحان براى همۀ انسانها و حتمى بودن آن در هر شرايط است.
نخست مىفرمايد: «هيچ كَس از شما نگويد خداوندا! به تو پناه مىبرم از اينكه امتحان شوم»؛ (لَا يَقُولَنَّ أَحَدُكُمْ: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنَ الْفِتْنَةِ») سپس به ذكر علت آن پرداخته مىفرمايد: «به اين دليل كه هيچ كَس نيست مگر اينكه امتحانى دارد»؛ (لِأَنَّهُ لَيْسَ أَحَدٌ إِلَّا وَ هُوَ مُشْتَمِلٌ عَلَى فِتْنَةٍ)
اصولا دنيا دار امتحان، تكاليف و مسئوليتهاست و بشر براى تكامل آفريده شده و تكاملها از مسير امتحانات مىگذرد و بى امتحان راهى به سوى كمال نيست؛ بنابراين چنين دعايى مثل اين است كه انسان بگويد: خداوندا مرا به هيچ تكليفى مكلّف نكن. بديهى است چنين دعايى دور از استجابت است.
آنگاه امام در ادامۀ اين سخن راه صحيح #دعا كردن و پناه بردن را دربارۀ امتحانات به انسانها مىآموزد و مىفرمايد: «ولى اگر كسى مىخواهد به خدا پناه ببرد و دعا كند، از امتحانات گمراه كننده به خدا پناه ببرد»؛ (وَ لَكِنْ مَنِ اسْتَعَاذَ فَلْيَسْتَعِذْ مِنْ مُضِلَّاتِ الْفِتَنِ).
به بيان ديگر از خدا #توفيق پيروزى در امتحانات را بخواهد و از ذات پاكش در اين راه يارى بطلبد تا توفيق الهى شامل حال او گردد و در آزمايشهاى الهى رو سفيد شود.
👈 آنگاه امام در ادامۀ اين سخن به دو دليل نقلى و عقلى تمسك مىجويد:
✓ نخست مىفرمايد: «زيرا خداوند سبحان مىگويد: بدانيد اموال و اولاد شما وسيلۀ آزمايش شما هستند»؛ (فَإِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ يَقُولُ: «وَ اِعْلَمُوا أَنَّمٰا أَمْوٰالُكُمْ وَ أَوْلاٰدُكُمْ فِتْنَةٌ» ).
👈 لازم به ذكر است كه «فتنه» در اصل به معناى قرار دادن طلا در كوره است تا ناخالصىهاى آن گرفته شود و خالص از ناخالص شناخته گردد سپس به هرگونه آزمايش اطلاق شده البته اين واژه گاه به معناى شكنجه، گمراه ساختن و ايجاد مشكلات اجتماعى و آشوبگرى نيز استعمال شده است.
سپس در تفسير اين آيه به بيان دليلى عقلى مىپردازد و مىفرمايد: «معناى اين سخن آن است كه خدا مردم را با اموال و اولادشان آزمايش مىكند تا آنكَس كه از روزىاش خشمگين است از آنكس كه شاكر و راضى است شناخته شود، هرچند خداى سبحان به مردم از خودشان آگاهتر است؛ ولى اين براى آن است كه كارهايى كه موجب استحقاق ثواب و عقاب مىشود ظاهر گردد»؛ (وَ مَعْنَى ذَلِكَ أَنَّهُ يَخْتَبِرُهُمْ بِالْأَمْوَالِ وَ الْأَوْلَادِ لِيَتَبَيَّنَ السَّاخِطَ لِرِزْقِهِ، وَ الرَّاضِيَ بِقِسْمِهِ، وَ إِنْ كَانَ سُبْحَانَهُ أَعْلَمَ بِهِمْ مِنْ أَنْفُسِهِمْ، وَ لَكِنْ لِتَظْهَرَ الْأَفْعَالُ الَّتِي بِهَا يُسْتَحَقُّ الثَّوَابُ وَ الْعِقَابُ) .
👈 اين سخن اشاره به نكتۀ پرمعنايى است و آن اينكه صفات درونى و نيّات اشخاص هرگز سبب پاداش و عقاب نمىشود جز آنكه اين صفات و نيات در عمل آشكار گردد.
👈 به بيان ديگر معيار ثواب و عقاب، اعمال است نه نيات و صفات درونى؛ بنابراين خدا در عين اينكه نيات و صفات درونى انسانها را كاملاً مىداند، بلكه از خودشان به آن آگاهتر است، باز هم امتحان مىكند تا در صحنۀ اعمال ظاهر شوند و معيار ثواب و عقاب تحقق يابد.
👈 به تعبير ديگر مسير تكامل از طريق افعال مىگذرد و آزمايشهاى الهى همه براى همين هدف است.
♻️ باز به زبان ديگر، آنچه ملاك پاداش و كيفر است حسن فعلى است نه تنها حسن فاعلى.
آنگاه امام در پايان اين سخن انگشت روى چند مصداق از نيات انسانها گذارده مىفرمايد: «زيرا بعضى از مردم (مثلا) پسر را دوست دارند و از فرزندان دختر ناخشنودند و بعضى افزايش مال را مىخواهند و از نقصان آن ناراحتند (هيچ يك از اين نيات سبب پاداش و كيفر نمىشود مگر زمانى كه در ميدان عمل آشكار گردد)»؛ (لِأَنَّ بَعْضَهُمْ يُحِبُّ الذُّكُورَ وَ يَكْرَهُ الْإِنَاثَ، وَ بَعْضَهُمْ يُحِبُّ تَثْمِيرَ الْمَالِ، وَ يَكْرَهُ انْثِلَامَ الْحَالِ)
آنها كه تنها فرزندان پسر را دوست دارند و از #دختر متنفرند كسانى هستند كه از نعمتهاى الهى ناخرسندند و از عهدۀ امتحان الهى بر نيامدهاند و آنها كه در پى جمع مالاند و از هرگونه نقصان ناراحت، نيز گروهى هستند كه در اين امتحان قبول نشدهاند.
👤 مرحوم سيّد رضى بعد از بيان اين كلمات حكمتآميز مىگويد: «آنچه امام در اين بيان آورده است از تفسيرهاى عميق و پيچيدهاى است كه از آن حضرت شنيده شده است»؛ (قٰالَ الرَّضي: وَ هٰذٰا مِنْ غَريٖبِ مٰا سُمِعَ مِنْهُ فِي التَّفْسيٖرِ)
اشاره به اينكه تفسيرى است فشرده و پرمعنا بر مسئلۀ آزمايشهاى الهى؛ زيرا امام روشن مىسازد كه آزمايشهاى الهى براى كشف مجهول نيست، بلكه براى به فعليت رسيدن استعدادها و نيات و صفات درونى است.
مباحث
📿 #استغفار_امیرالمومنین صلوات الله علیه ─┅•═༅ بند چهل و ششم ༅═•┅─ 🤲 اللَّهُمَّ وَ أَسْتَغْف
📿 #استغفار_امیرالمومنین صلوات الله علیه
─┅•═༅ بند چهل و هفتم ༅═•┅─
🤲 اللَّهُمَّ وَ أَسْتَغْفِرُکَ لِکُلِّ ذَنْبٍ أَنْتَ أَحَقُّ بِمَعْرِفَتِهِ إِذْ کُنْتَ أَوْلَی بِسَتْرِهِ فَإِنَّکَ أَهْلُ التَّقْوی وَ أَهْلُ الْمَغْفِرَةِ فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اغْفِرْهُ لِی یَا خَیْرَ الْغَافِرِینَ
┅───────────────┅
❖ «بار خدایا از تو آمرزش میطلبم از هر گناهی که به شناخت آن آگاه تری؛ زیرا پیش از هر کَس تو به پوشانیدن آن سزاوارتری، چون فقط تو اهل #تقوا و آمرزش هستی؛ پس بر محمد و آل محمد درود فرست و این گناهم را بیامرز، ای بهترین آمرزندگان»
@ostadelahi