eitaa logo
مباحث
1.7هزار دنبال‌کننده
38.2هزار عکس
34.3هزار ویدیو
1.7هزار فایل
﷽ 🗒 عناوین مباحِث ◈ قرار روزانه ❒ قرآن کریم ؛ دو صفحه (کانال تلاوت) ❒ نهج البلاغه ؛ حکمت ها(نامه ها، جمعه) ❒ صحیفه سجادیه ؛ (پنجشنبه ها) ⇦ مطالب متفرقه ⚠️ برای تقویت کانال، مطالب را با آدرس منتشر کنید. 📨 دریافت نظرات: 📩 @ali_Shamabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
مباحث
📹 حضرت امام سیدروح‌الله موسوی خمینی، ۲۷ مرداد ۱۳۶۰ وقتی اسلام در خطر است همه‌ی شما موظفید که با جاس
در ادامه عین عبارات امام خمینی(س) نقل می شود. «اگر فرض کنید که حفظ جان یک نفر مسلمانی، حفظ جانش وابسته [به] این است که شما شرب خمر کنید، واجب است بر شما؛ دروغ بگویید، واجب است بر شما. احکام اسلام برای مصلحت مسلمین است، برای مصلحت اسلام است. اگر ما اسلام را در خطر دیدیم، همه مان باید از بین برویم تا حفظش کنیم. اگر دماء مسلمین را در خطر دیدیم، دیدیم که یک دسته دارند توطئه می کنند که بریزند و یک جمعیت بی گناهی را بکشند، بر همه ما واجب است... حفظ جان مسلمان بالاتر از سایر چیزهاست. حفظ خود اسلام از جان مسلمان هم بالاتر است.» 📚 (صحیفه امام، ج15، ص116 ______________ همانطور که در کلام امام(س) آمده است؛ احکام اسلام [بلکه تمام قوانین] به جهت مصالح وضع می شود؛ بنابراین اگر با اجرای این حکم، مصلحت بالاتری از بین می رود، در این صورت رعایت مصلحت کمتر لازم نیست و این یک موضوع عُقلایی است و همه انسان ها به آن معترف هستند. 🍷 در همین مثالی که امام ذکر کرده است شرابخواری که زیان هایی به شخص و جامعه وارد می کند، اگر در موردی، ترک نوشیدن چند قطره شراب موجب از بین رفتن یک فرد باشد، دیگر به زیان کمتر توجه نمی شود. 🤥 بحث دروغ نیز چنین است. مثلا یک فرد جنایتکار تصمیم به کشتن فرد بیگناهی گرفته است و شما از مخفیگاه او خبر دارید، اکنون اگر به دلیل راستگویی محل پنهان شدن او را نشان دهید، خون وی ریخته می شود، آیا می توان راستگویی را در اینجا پسندیده و اظهار بی اطلاعی را که دروغ است، ناپسند دانست؟ نه! هرگز. 🤔 بنابراین باید با دقت تمام ملاحظه کرد، آیا چنین دروغی به چه نتیجه ای می رسد. اگر به نظر عقل و عقلاء، این دروغ موجب حفظ جان مسلمان، آبروی مسلمان و ... و یا اسلام می شود، جایز می شود و گرنه، جایز نیست. 👈 باید توجه داشت مراد از حفظ اسلام دو چیز می تواند باشد: یکی جامعه اسلامی و دیگر دین اسلام. اگر دروغی بتواند جلوی نابودی جامعه اسلامی را بگیرد، مثلا دشمنی که قصد نابودی سرزمینی را دارد مانع آن شود و یا اگر دروغی بتواند جلوی از بین رفتن اسلام را در بین مردمی بگیرد، در این صورت جایز است. با توضیح بالا معلوم شد که ملاک تشخیص مورد اهم است و این نیاز به دقت فراوان دارد و توجیه نمی تواند راهی برای خلاف های انسان ها به حساب آید. عجّل الله تعالی فرجه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مباحث
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📞 امروز باید همه ی ما سازمان اطلاعات باشیم ... 🎧 صدای امام (ره) را از اعماق تاریخ بشنویم و عمل کنیم. علیه السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
| ۲۴۴ 🏷️ نتیجه شکر و کفران نعمت ┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄ ❁• وَ قَالَ عليه‌السلام إِنَّ لِلَّهِ فِي كُلِّ نِعْمَةٍ حَقّاً فَمَنْ أَدَّاهُ زَادَهُ مِنْهَا وَ مَنْ قَصَّرَ فِيهِ خَاطَرَ بِزَوَالِ نِعْمَتِهِ ┅───────────────┅ ☜ و درود خدا بر او، فرمود: خدا را در هر نعمتى حقّى است، هر كَس آن را بپردازد، فزونى يابد، و آن كَس كه نپردازد و كوتاهى كند، در خطر نابودى قرار گيرد. ─┅•═༅𖣔✾✾𖣔༅═•┅─ ♻️ ترجمه فیض‌الاسلام: امام عليه السّلام (در سود سپاسگزارى) فرموده است: محقّقا خداى تعالى را در هر نعمتى حقّ‌ سپاسى است؛ پس هر كه آنرا بجا آورد خدا از آن او را فراوان دهد، و هر كه از بجا آوردن آن حقّ‌ كوتاهى كند خدا آن نعمت را در خطر نابودى و دور شدن اندازد (ناگفته نماند كه حقّ‌ سپاس خدا در هر نعمتى به تناسب آن است مثلا كسيرا كه خدا دولت و جاه بخشيده بايد با ناتوانان همراهى و فروتنى كند، و هر كه را عزيز و ارجمند گردانده بايد خود را ذليل و خوار پندارد، و هر كه را مال و دارائى داده بايد به بيچارگان و مستمندان و خويشان ببخشايد، و هر كه را علم و دانائى عطا فرموده بايد به اهلش ياد دهد). 🇯‌ 🇴‌ 🇮‌ 🇳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 امام عليه السلام در اين كلام نورانى اشاره به اهميت مسئلۀ شُكر با تعبير جديد مى‌كند، مى‌فرمايد: «خداوند در هر نعمتى حقى دارد. كسى كه حق آن را ادا كند، آن نعمت را بر او افزون مى‌كند و كسى كه در آن كوتاهى نمايد آن نعمت را در خطر زوال قرار مى‌دهد»؛ (إِنَّ‌ لِلّٰهِ‌ فِي كُلِّ‌ نِعْمَةٍ‌ حَقّاً، فَمَنْ‌ أَدَّاهُ‌ زَادَهُ‌ مِنَها، وَ مَنْ‌ قَصَّرَ عَنْهُ‌ خَاطَرَ بِزَوَالِ‌ نِعْمَتِهِ‌) 💡 «خاطَرَ» (از مادۀ مخاطره) به معناى به خطر افكندن است. منظور امام عليه السلام از حق نعمت، همان شكر است؛ نه تنها شكر زبانى و قلبى بلكه اساس شكر، شكر عملى است؛ يعنى از آن نعمت خداداد به نفع مظلومان استفاده كردن، به‌جا آوردن، آلام بيماران را تخفيف دادن، تعظيم شعائر نمودن، به فكر يتيمان بودن و امثال اين‌ها. شكر نعمت‌هايى مانند چشم و گوش و عقل و هوش، اين است كه آن‌ها را در مسير اهدافى كه براى آن آفريده شده‌اند به كار بگيريم و مطابق تعبير معروف علماى اخلاق، «الشُّكْرُ هُوَ صَرْفُ‌ الْعَبْدِ جَميعَ‌ ما أنْعَمَهُ‌ اللّٰهُ‌ فيما خُلِقَ‌ لِأجْلِهِ‌؛ شكر عبارت از اين است كه انسان، تمام آنچه را خدا به او روزى داده براى آن اهدافى كه آفريده شده است صرف كند». البته شكر زبانى جايگاه خود را دارد؛ در حديثى از امام صادق عليه السلام مى‌خوانيم: «تَمَامُ‌ الشُّكْرِ قَوْلُ‌ الرَّجُلِ‌ الْحَمْدُ لِلَّهِ‌ رَبِّ‌ الْعَالَمِينَ‌؛ تمام شكر آن است كه انسان (از روى و ) بگويد: الْحَمْدُ لِلَّهِ‌ رَبِّ‌ الْعَالَمِينَ‌». در حديث ديگرى از امام باقر و امام صادق عليهما السلام آمده است كه نوح عليه السلام همه روز صبحگاهان و عصرگاهان اين كلمات را به درگاه خدا عرضه مى‌داشت: «أَللّٰهُمَّ‌ إِنِّى أُشْهِدُكَ‌ أَنَّ‌ مٰا أَصْبَحَ‌ أَوْ أَمْسىٰ‌ بِى مِنْ‌ نِعْمَةٍ‌ فِى دِيْنٍ‌ أَوْ دُنْيٰا فَمِنْكَ‌، وَحْدَكَ‌ لا شَرِيْكَ‌ لَكَ‌، لَكَ‌ الْحَمْدُ وَ لَكَ‌ الشُّكْرُ بِهٰا عَلَىَّ‌ حَتّىٰ‌ تَرْضىٰ‌ وَ بَعْدَ الرِّضٰا؛ خداوندا من تو را گواه مى‌گيرم: هر نعمتى صبح و شام به من مى‌رسد، چه دينى و چه دنيوى، چه معنوى و چه مادى، همه از سوى توست، يگانه‌اى و شريكى ندارى، حمد مخصوص توست و شكر هم از آن تو، آن‌قدر شكرت مى‌گويم تا از من خشنود شوى و حتى بعد از خشنودى»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۳۰ ثانیه این را همراه با رهبر انقلاب بخوانيم 🤲 عجّل الله تعالی فرجه ╭─── │ 🌐 @Mabaheeth ╰──────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از فقه و احکام
عجّل الله تعالی فرجه