📖 همان گونه كه در مصادر اين گفتار حكيمانه آمده، مرحوم كلينى آن را در كتاب كافى آورده و بهصورت بخشى از خطبۀ بسيار مفصلى است كه به نام خطبۀ وسيله معروف شده و طبق نقل كافى امير مؤمنان على عليه السلام اين خطبه را در مدينه بعد از هفت روز از وفات پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله ايراد كرد و مواعظ بسيار مهمى در آن بيان شده كه اگر مردم آن را بهكار مىبستند وضع مسلمانان بسيار بهتر از امروز بود.
امام عليه السلام به دو نكتۀ مهم دربارۀ خير و شر در اين كلام نورانى اشاره كرده است؛ نخست مىفرمايد: «آن خوبى و نعمتى كه جهنم🔥 دنبال آن باشد خوبى نيست»؛ (مَا خَيْرٌ بِخَيْرٍ بَعْدَهُ النَّارُ) . سپس مىافزايد: «و آن بدى و مشكلى كه بعد از آن بهشت باشد بدى محسوب نمىشود»؛ (وَ مَا شَرٌّ بِشَرٍّ بَعْدَهُ الْجَنَّةُ) .
مفهوم «خير» و «شر» بهطور اجمال بر همه روشن است ولى معيار سنجش آن در جوامع و مكاتب مختلف كاملاً متفاوت مىباشد؛ مادىگراها خير و نيكى را در لذات مادى مىدانند و بدى را در ضررها و زيانهاى مادى، در حالى كه مكاتب الهى خير و شر را بهگونۀ ديگرى تفسير مىكنند آنها خير را در سعادت جاويدانِ سراى ديگر و در فضايل انسانى و صفات برجستۀ اخلاقى مىدانند، هرچند زيانهاى مادى نيز ظاهراً سنگين است و بهعكس، شر و بدى را در رذايل اخلاقى و كارهاى غير انسانى و آنچه مايۀ خسران و زيان در سراى ديگر مىشود حساب مىكنند و اينجاست كه ديدگاه اين دو مكتب كاملاً از هم جدا مىشود. در اينكه تعبير امام عليه السلام كه (نفى خير بودن از خيرى كه بعد از آن آتش دوزخ است و نفى شر بودن از شرى كه بعد از آن بهشت جاويدان است)، آيا يك تعبير حقيقى است يا مجازى و ادعايى؟ دو نظر متفاوت وجود دارد، بعضى مىگويند: خير مادى واقعاً خير است اما اگر دنبال آن آتش دوزخ باشد بهمنزلۀ شر محسوب مىشود و شر مادى واقعاً شر است و اگر بعد از آن بهشت جاويدان باشد بهمنزلۀ خير محسوب مىشود
سپس امام عليه السلام به دو نكتۀ ديگر اشاره مىفرمايد كه هركدام تأكيدى بر يكى از دو نكتۀ اول است، در تأكيد بر نكتۀ اوّل مىفرمايد: «هر نعمتى در برابر بهشت، حقير و كوچك است»؛ (وَ كُلُّ نَعِيمٍ دُونَ الْجَنَّةِ فَهُوَ مَحْقُورٌ) . بنابراين، نعمتهاى مادى كه از طريق حرام بهدست آمده گرچه در كوتاهمدت لذتى دارد ولى در برابر بهشتى كه انسان آن را از دست مىدهد بسيار كوچك است. و در تأكيد بر نكتۀ دوم مىفرمايد: «هر رنج و بلايى در مقايسه با جهنم، عافيت و تندرستى است»؛ (وَ كُلُّ بَلاَءٍ دُونَ النَّارِ عَافِيَةٌ) . به همين دليل خداوند انسان را با انواع بلاها آزمايش مىكند تا صفِ صابران را از ديگران جدا سازد و پاداش خير به آنها دهد. قرآن مجيد مىفرمايد: « وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَىْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنْ الْأَمْوَالِ وَ الْأَنفُسِ وَ الثَّمَرَاتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرِينَ »؛ به يقين همۀ شما را با امورى همچون ترس، گرسنگى و كاهش در مالها و جانها و ميوهها آزمايش مىكنيم و بشارت ده به صابران». و در جاى ديگر مىفرمايد: « وَ نَبْلُوكُمْ بِالشَّرِّ وَ الْخَيْرِ فِتْنَةً وَ إِلَيْنَا تُرْجَعُونَ »؛ و شما را با بدىها وخوبىها آزمايش مىكنيم و بهسوى ما بازگردانده مىشويد».
#نهج_البلاغه_بخوانیم
╭───
│ 🌙 @Mabaheeth
╰──────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رهبر انقلاب: ... #شبهای_قدر ... را قدر بدانید. بنده هم از همهی شما عزیزانی که میشنوید و میبینید، #التماس_دعا دارم.
🌙 #شب_قدر
╭───
│ 🌙 @Mabaheeth
╰──────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خواهرم!
این آزادی که می بینی در ایران عزیز هست
هر جور میخوای میگردی
میگی به کسی مربوط نیست!
... به اینها مربوط میشه 😔👆
این سرزمین امنیتش و آزادیش که تو می بینی و باز هم انکار میکنی نتیجه رشادتها و از خود گذشتگی این عزیزان است و غیورمردان است 🥀😔
#حجاب | #حجاب_وصیت_شهدا
#مدیون_شهدائیم
╭───
│ 🌙 @Mabaheeth
╰──────────
📣 الگوی بندگان صالح
🔸 رهبر انقلاب: مناسبت #شب_قدر، یکی مناسبت دعا و تضرع و توجه به پروردگار است، ثانیاً مناسبتی است برای اینکه دلهایمان را با مقام والای امیر مؤمنان و سرور متقیان عالم قدری آشنا کنیم و درس بگیریم. هر چه که در فضائل ماه رمضان و وظائف بندگان صالح در این ماه بر زبان جاری شود و بتوان گفت، امیرالمؤمنین (علیهالسلام) نمونهی کامل آن و برجستهترین #الگو برای آن خصوصیت است.
#بهار_معنویت
╭───
│ 🌙 @Mabaheeth
╰──────────
مباحث
❓ میخواهی #شب_قدر امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف و علیه السلام به یادت باشه؟ #اللهم_عجل_لولی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا