eitaa logo
مباحث
1.7هزار دنبال‌کننده
36.9هزار عکس
32.7هزار ویدیو
1.6هزار فایل
﷽ 🗒 عناوین مباحِث ◈ قرار روزانه ❒ قرآن کریم ؛ دو صفحه (کانال تلاوت) ❒ نهج البلاغه ؛ حکمت ها(نامه ها، جمعه) ❒ صحیفه سجادیه ؛ (پنجشنبه ها) ⇦ مطالب متفرقه ⚠️ برای تقویت کانال، مطالب را با آدرس منتشر کنید. 📨 دریافت نظرات: 📩 @ali_Shamabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
02.Baqara.002.mp3
1.56M
| ۲ ╭────๛- - - - - ┅╮ │ ✨ @Nafaahat ╰๛--- ‑ ‑ - -
مباحث
نكته‌ها: «لا رَيْبَ‌ فِيهِ‌» يعنى در اينكه قرآن از سوى خداست، شكّى نيست؛ زيرا مطالب آن به گونه‌اى است كه جايى براى اين شكّ‌ و ترديد باقى نمى‌گذارد و اگر شكّى در كار باشد، بخاطر سوءظن و روحيّه لجاجت افراد است. چنانكه قرآن مى‌فرمايد: «فَهُمْ‌ فِي رَيْبِهِمْ‌ يَتَرَدَّدُونَ‌» آنان در شكّى كه خود ايجاد مى‌كنند،سردرگم هستند. هدف قرآن، مردم است و اگر به مسائلى از قبيل خلقتِ‌ آسمان‌ها و زمين و گياهان و حيوانات و... اشاره كرده به خاطر آن است كه توجّه مردم به آنها، موجب توجّه به علم و قدرت و حكمت خداوند گردد. قرآن وسيله هدايت همه مردم است؛ «هُدىً‌ لِلنّاسِ‌» ☀️ همانند خورشيد بر همه مى‌تابد، ولى تنها كسانى از آن بهره مى‌برند كه فطرتِ‌ پاك داشته و در برابر حقّ‌ خاضع باشند؛ «هُدىً‌ لِلْمُتَّقِينَ‌» همچنان كه نور خورشيد، تنها از شيشه‌ى تميز عبور مى‌كند، نه از خشت و گِل. لذا فاسقان، ظالمان، كافران ،دل‌مردگان، مسرفان و تكذيب‌كنندگان از هدايت قرآن بهره‌مند نمى‌شوند. ❓سؤال: اين آيه درباره قرآن و مطالب آن مى‌فرمايد: «لا رَيْبَ‌ فِيهِ‌» هيچ شكّى در آن نيست.در حالى كه خود قرآن شكّ‌ و ترديد مخالفان را دراين‌باره بيان مى‌دارد: يكجا مى‌فرمايد: «إِنَّنا لَفِي شَكٍّ‌ مِمّا تَدْعُونا إِلَيْهِ‌ مُرِيبٍ‌» ما درباره آنچه ما را به آن مى‌خوانى، در شكّ‌ هستيم. و در مورد شكّ‌ در وحى و نبوّت نيز مى‌خوانيم: «بَلْ‌ هُمْ‌ فِي شَكٍّ‌ مِنْ‌ ذِكْرِي» درباره‌ى قيامت نيز آمده: «لِنَعْلَمَ‌ مَنْ‌ يُؤْمِنُ‌ بِالْآخِرَةِ‌ مِمَّنْ‌ هُوَ مِنْها فِي شَكٍّ‌» بنابراين چگونه مى‌فرمايد: «لا رَيْبَ‌ فِيهِ‌» هيچ شكّى در قرآن و محتواى آن نيست‌؟ ✅ پاسخ: مراد از جمله «لا رَيْبَ‌ فِيهِ‌» آن نيست كه كسى در آن شكّ‌ نكرده و يا شكّ‌ نمى‌كند؛ بلكه منظور آن است كه حقّانيت قرآن به قدرى محكم است كه جاى شكّ‌ ندارد و اگر كسى شكّ‌ كند به خاطر كوردلى خود اوست. چنانكه در آيه ٦٦ سوره نمل مى‌فرمايد: «بَلْ‌ هُمْ‌ فِي شَكٍّ‌ مِنْها بَلْ‌ هُمْ‌ مِنْها عَمُونَ‌»
پيام‌ها: ١- قرآن در عظمت، مقامى بس والا دارد. «ذلِكَ‌» در ادبيات عرب، « ذلِكَ‌ »اسم اشاره به دور است. در اينجا به قرآن كه در پيش روى ماست، با «ذلِكَ‌» اشاره مى‌كند كه از عظمتِ‌ دست نايافتنى قرآن حكايت مى‌كند. ٢- راهنما بايد در روش دعوت و محتواى برنامه خود، قاطع و استوار باشد. جمله‌ى «لا رَيْبَ‌ فِيهِ‌» نشانگر استوارى و استحكام قرآن است. ٣- توانِ‌ قرآن بر پرهيزكاران، خود بهترين دليل بر اتقان و حقّانيت آن است. «هُدىً‌ لِلْمُتَّقِينَ‌» ٤- تنها افراد پاك و پرهيزكار، از هدايت قرآن بهره‌مند مى‌شوند. «هُدىً‌ لِلْمُتَّقِينَ‌» هركَس كه ظرف دلش پاك‌تر باشد،بهره‌مندى و نورگيرى او بيشتر است. ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقط پنج سال دیگه وقت دارد. هر که به این سرزمین علاقه دارد باید نسبت به این بحران فکری کند... 🚨 💭 به نظر ارزش داره آدم الان یه مقدار سختی را تحمل کنه برا آیندش 😉 | ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
هدایت شده از مباحث
✨ ختـــم صـــلـوات 📿 در برای تعجیل در فرج (عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) و سلامتی رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) مشارکت بفرمایید. 📿 برای شرکت در این ختم، اینجا را کلیـ🖱️ـک نمائید. https://EitaaBot.ir/counter/8ceg تعداد تا الان : ۶۰۰ صلوات ╭─── │ 🌙 @Mabaheeth ╰──────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
، یک نامه از ╭─── │ 🌐 @Mabaheeth ╰──────────
مباحث
#نهج_البلاغه | #نامه_ها ✉️ نامه ۴۸ - به معاویه در بیان عوامل هلاکت دین و دنیا ┄┄┅┅┅❅❁
| ✉️ نامه ۴۹ - به معاویه در هشدار از دنيا پرستى ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ 🗞️ و من كتاب له عليه‌السلام إلى معاوية أيضا 📜 أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ اَلدُّنْيَا مَشْغَلَةٌ عَنْ غَيْرِهَا وَ لَمْ يُصِبْ صَاحِبُهَا مِنْهَا شَيْئاً إِلاَّ فَتَحَتْ لَهُ حِرْصاً عَلَيْهَا وَ لَهَجاً بِهَا وَ لَنْ يَسْتَغْنِيَ صَاحِبُهَا بِمَا نَالَ فِيهَا عَمَّا لَمْ يَبْلُغْهُ مِنْهَا وَ مِنْ وَرَاءِ ذَلِكَ فِرَاقُ مَا جَمَعَ وَ نَقْضُ مَا أَبْرَمَ پس از ياد خدا و درود! همانا دنيا انسان را به خود سرگرم و از ديگر چيزها باز مى‌دارد. دنيا پرستان چيزى از دنيا به دست نمى‌آوردند جز آن كه درى از حرص به رويشان گشوده، و آتش عشق آنان تندتر مى‌گردد. كسى كه به دنياى حرام برسد از آنچه به دست آورده راضى و بى نياز نمى‌شود، و در فكر آن است كه به دست نياورده؛ امّا سر انجام آن، جدا شدن از فراهم آورده‌ها، و به هم ريختن بافته شده‌هاست. وَ لَوِ اِعْتَبَرْتَ بِمَا مَضَى حَفِظْتَ مَا بَقِيَ وَ اَلسَّلاَمُ اگر از آنچه گذشته گيرى، آنچه را كه باقى مانده مى‌توانى حفظ‍‌ كنى؛ با درود. ═══════❖•° 𑁍 °•❖═══════ ╭─── │ 🌐 @Mabaheeth ╰──────────
📜 ترجمه فیض‌الاسلام: 🗞️ از نامه‌هاى آن حضرت عليه السّلام است نيز به معاويه (كه او را پند مى‌دهد): (۱) پس از ستايش خدا و درود بر حضرت مصطفى، دنيا (براى انسان) جاى سرگرم كردن و بازداشتن است از غيرش (آخرت) و دنياخواه از چيز دنيا بهره نمى‌برد مگر حرص و شيفتگيش بر آن افزون مى‌گردد (هر چه بيابد بهره نبرده آرزوى بيشتر كند) و دنياخواه بآنچه (كالاى دنيا) كه در آن يافته هرگز بى‌نياز نگردد از آنچه (نعمتهاى آخرت) را كه از آن بدست نياورده در صورتيكه پس از گرد آوردنش جدائى، و پس از استوار كردنش شكست و برهم ريختنى است. (۲) و اگر از آنچه گذشته (از عمر خودت يا پيشآمدهاى روزگار) پندگيرى، در باقى مانده خود را نگهداشته بهره‌مند خواهى شد، و درود بر آنكه شايسته است. ╭───๛- - - - - ┅╮ 📜 @Mabaheeth ╰──────────
📖 امام عليه السلام در اين نامه بعد از حمد و ثناى الهى مخاطب خود را (خواه معاويه باشد يا عمرو بن عاص) به امور مهمّى توصيه مى‌كند. نخست مى‌فرمايد: «اما بعد (از حمد و ثناى الهى بدان) دنيا انسان را به خود مشغول و از غير خود بيگانه مى‌سازد»؛ (أَمَّا بَعْدُ، فَإِنَّ‌ الدُّنْيَا مَشْغَلَةٌ‌ عَنْ‌ غَيْرِهَا). زيرا كار دنيا آن‌قدر پيچيده و متنوع و گوناگون و پر دردسر است كه اگر انسان به سراغ آن برود تمام وقت انسان را به خود مشغول مى‌سازد تا آنجا كه حتى از رسيدگى به سلامت خود و استراحت و رسيدن به همسر و فرزندان و دوستان و بستگان و از آن فراتر، رسيدن به انجام فرايض الهى باز مى‌دارد و كار آنها به جايى مى‌رسد كه اگر اهل نماز باشند حتى را در آخر وقت در حالى كه در تمام ركعات فكرشان در مسائل دنيايى است با عجلۀ تمام بجا مى‌آورند و گاه صبح هنگامى از خانه بيرون مى‌روند كه فرزندان آنها در خوابند😪 و شب هنگامى باز مى‌گردند كه باز آنها در خوابند😴 و اين طبيعت دنياپرستى است. در دومين نكته به مسألۀ خطرناك حرص دنياپرستان پرداخته مى‌فرمايد: «دنياپرست به چيزى از دنيا نمى‌رسد جز آنكه درى از حرص را به رويش مى‌گشايد و آتش عشق او را به دنيا، تندتر مى‌كند؛ در حالى كه دنياپرست هرگز به آنچه دارد در برابر آنچه به آن نرسيده قانع نيست (و دائماً در آتش حرص مى‌سوزد)»؛ (وَ لَمْ‌ يُصِبْ‌ صَاحِبُهَا مِنْهَا شَيْئاً إِلَّا فَتَحَتْ‌ لَهُ‌ حِرْصاً عَلَيْهَا، وَ لَهَجاً بِهَا، وَ لَنْ‌ يَسْتَغْنِيَ‌ صَاحِبُهَا بِمَا نَالَ‌ فِيهَا عَمَّا لَمْ‌ يَبْلُغْهُ‌ مِنْهَا). در بعضى از روايات، دنيا به آب شور دريا تشبيه شده كه شخصِ تشنه هر قدر از آن بنوشد تشنه‌تر مى‌گردد. عليه السلام مى‌فرمايد: «مَثَلُ‌ الدُّنْيَا كَمَثَلِ‌ مَاءِ‌ الْبَحْرِ كُلَّمَا شَرِبَ‌ مِنْهُ‌ الْعَطْشَانُ‌ ازْدَادَ عَطَشاً حَتَّى يَقْتُلَهُ‌؛ دنيا همانند آب درياست 🌊 كه هر قدر تشنه از آن مى‌نوشد تشنه‌تر مى‌شود و سرانجام او را به قتل مى‌رساند»
به دنبال اين سخن، امام عليه السلام در چهارمين نكته مى‌فرمايد: «اگر از آنچه (در داستان پيشينيان و در گذشتۀ عمر خودت) وجود داشته است عبرت گيرى آنچه را باقى است حفظ خواهى كرد و السّلام»؛ (وَ لَوِ اعْتَبَرْتَ‌ بِمَا مَضَى حَفِظْتَ‌ مَا بَقِيَ‌، وَ السَّلَامُ‌). اعتبار و عبرت‌اندوزى از سرنوشت پيشينيان از مسائل مهمّى است كه مورد تأكيد فراوان قرآن مجيد و رسول گرامى اسلام صلى الله عليه و آله و ائمۀ دين عليهم السلام است. قرآن مى‌فرمايد: ««أَ فَلَمْ‌ يَسِيرُوا فِي اَلْأَرْضِ‌ فَتَكُونَ‌ لَهُمْ‌ قُلُوبٌ‌ يَعْقِلُونَ‌ بِهٰا أَوْ آذٰانٌ‌ يَسْمَعُونَ‌ بِهٰا فَإِنَّهٰا لاٰ تَعْمَى اَلْأَبْصٰارُ وَ لٰكِنْ‌ تَعْمَى اَلْقُلُوبُ‌ اَلَّتِي فِي اَلصُّدُورِ» ؛ آيا آنان در زمين سير نكردند (تا آثار خاموش و بسيار عبرت‌آموز اقوام پيشين را ببينند) تا دل‌هايى داشته باشند كه (حقيقت را) با آن درك كنند؛ و گوش‌هاى شنوايى كه با آن (نداى حق را) بشنوند؟! زيرا (بسيار مى‌شود كه) چشم‌هاى ظاهر نابينا نمى‌شود بلكه دل‌هايى كه در سينه‌هاست (بر اثر و دنياپرستى) كور مى‌گردد». اساساً بخش مهمى از آيات قرآن كه بازگو كنندۀ تاريخ اقوام پيشين است ناظر به همين مسأله است؛ زيرا هيچ درسى آموزنده‌تر از درس‌هاى برگرفته از تاريخ بشر نيست؛ ولى همان گونه كه بسيارى از مردم به گفتۀ قرآن از كنار آيات پروردگار در پهنۀ هستى بى‌تفاوت مى‌گذرند، از كنار آثار بازماندۀ پيشينيان نيز بى‌احساس عبور مى‌كنند و امروز كه گردشگرى گسترش پيدا كرده، غالباً به عنوان آثار هنرى و تاريخى به آنها مى‌نگرند و صاحبان اين آثار پيوسته به آن افتخار مى‌كنند بى‌آنكه سرنوشت آيندۀ خود را در اين آثار مطالعه كنند. ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
هدایت شده از تلاوت
شناخت لغات قرآن، کلید ورود به این دریای زیبای آسمانی است برای اینکه بدون واسطه و به سادگی و سرعت با موضوعات قرآن کریم ارتباط مستقیم برقرار کنیم، ناگزیر به فهمیدن معنی و مفهوم لغات قرآن هستیم. متن این کتاب با استفاده از کتاب های «قاموس قرآن» تألیف آیة اللّه قرشی «اَلْمُعْجَمُ الْمُفَهْرَسْ لاَِلْفاظِ الْقرآن الکریم» تألیف محمد فؤاد عبدالباقی «اَلْمُعْجَمُ الاِْحْصایی لاَِلْفاظِ الْقُرآنِ الکریم» نوشته دکتر محمود روحانی «اَلْمُنْجِد» نوشته لوییس معلوف «فرهنگ بزرگ جامع نوین» تألیف احمد سیاح تدوین شده است. این فرهنگ نامه، این امکان را فراهم می سازد تا بتوان ترجمه و تفسیر قرآن را بهتر بفهمیم و اجزاء و مفردات هر آیه را بسیار ساده متوجه شویم و از ترکیب آنها به راحتی مفهوم کل آیه را درک و محتوا و پیام آیه را در متن زندگی خود اجراء نمود. قرآن کریم حدود 78000 لغت دارد که با حذف مکررات و مشتقات به حدود 2200 لغت محدود می شود. در کتاب حاضر هر لغت با درج شماره ترتیب مشخص شده، تعداد تکرار هر لغت با مشتقات آن در کلّ قرآن مشخص شده است. به توفیق الهی هر روز تعدادی لغت را به همراه معنی آن حفظ خواهیم کرد. بعد از پایان کار، هرگاه قرآن تلاوت می کنید، ابتدا معنی لغات را بر اساس محفوظات خود استخراج نموده، سپس به ترجمه و تفسیر آیه مراجعه فرمائید. امیدوارم با تکرار مراجعه به و انس با قرآن، محتوای آسمانی این کتاب الهی در رفتار و گفتار ما نمایان و در سایه عمل به پیام های آن، در دنیا و آخرت به آرامش و خوشبختی واقعی نایل شویم. ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📲 | اعتقاد مذاهب اسلامی به مهدویت 💗 ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5836822506148727819.mp3
1.95M
🔊 شناخت عجل الله تعالی فرجه الشریف و علیه السلام 👤 حسن محمودی ❼ قسمت هفتم 💫 امام زمان علیه السلام عالم است به گذشته، به حال، به آینده... ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
4_5843864255354375239.mp3
2.39M
🔊 شناخت عجل الله تعالی فرجه الشریف و علیه السلام 👤 حسن محمودی ❽ قسمت هشتم 🔸️اگر جامعه به این باور برسد که امام، حاضر و ناظر است یک جهش تکاملی رخ می‌دهد... ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
4_5848209774415448902.mp3
2.02M
🔊 شناخت عجل الله تعالی فرجه الشریف و علیه السلام 👤 حسن محمودی ❾ قسمت نهم 🔸️راه رسیدن به شاخصه‌ی اصلی شناخت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و علیه الصلوة و السلام ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
4_5850461574229134021.mp3
2.11M
🔊 شناخت عجل الله تعالی فرجه الشریف و علیه السلام 👤 حسن محمودی ❿ قسمت دهم 🍃💌 جزیره‌‌ی خضرا قلب شماست... ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 سریال Childhood's End 🛸 داستان این سریال سه قسمتی از این قرار است که ناوگانی از سفینه‌های فضایی غول‌آسا بر فراز تمام شهرهای بزرگ دنیا معلق می‌مانند و توسط نماینده یا افراد دیگری ارتباط می‌گیرند (و با کل انسان‌ها صحبت می‌کنند). آن‌ها خود را اربابان و سرپرست و ناظر زمین معرفی می‌کنند و وعده آغاز عصر طلایی انسان‌ها را نوید می‌دهند. ▪️پس از مدّتی؛ زمین تبدیل به یک بهشت زمینی می‌گردد؛ امّا آن‌ها از نمایش خود به انسان‌ها اجتناب می‌کنند. ۱۵ سال بعد از آمدن‌شان، ماهیت جدید و اصلی خود را نشان می‌دهند و او چیزی نیست جز شیطان😈! 🎬 این مینی‌سریال؛ یک سناریو تکراری مانند دیگر فیلم‌های ضد منجی در هالیوود است. کُدی که برای ناخودآگاه ارسال می‌شود این است اگر فردی آمد با کل انسان‌ها در زمانی صحبت کرد و وعده او نظم نوین یا عصر طلایی یا بهشت زمینی بود، او یک شیطان است و اهداف خبیثانه‌ای دارد و بچه‌های‌مان را از ما می‌گیرد، حق حیات سلب می‌شود و زمین می‌میرد. این روایت و رویکرد در معنای خلاصه و شفاف خود می‌گوید اگر منجی‌ای برای نجات انسان‌ها آمد، دشمن مشترک همه انسان‌ها است!! 🎯⁉️ امّا خاستگاه و چرایی ساخت فیلم‌های ضد منجی ریشه در هراسی دارد که از اختلاف مباحث اعتقادی سخن می‌گوید. هراس از امام دوازدهم و آماده‌سازی ذهن‌ها برای مقابله. ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────