9.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ_تصویری #ذکر
🎥 آیا ذکر لا اله الا الله فقر میآورد؟
🎙 حجتالاسلام والمسلمین #ناصری دام عزّه
⏱ زمان: ۴ دقیقه
🎞 آپارات: aparat.com/v/D918k
@Nasery_ir
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
مباحث
🎥 اهمیت کتاب منتهی الآمال 🎙️ آیت الله مرتضی تهرانی (رضواناللهتعالیعلیه) #کتاب | #منتهی_الآمال #
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مباحث
#حدیث فصل چهارم : در ذکر پاره ای از کلمات شریفه و مواعظ بلیغه حضرت امام محمّد تقی علیه السلام است.
#قرار_مطالعه | #منتهی_الآمال
#زندگانی_امام_جواد علیهالسلام ۷
دهم _ فرمود دشمنی مکن با احدی تا آنکه بشناسی آنچه مابین او و بین خداوند تعالی است؛ پس اگر نیکوکار و محسن است واگذار و تسلیم نخواهد کرد او را به سوی تو و اگر بدکار است همان دانستن تو این را، کافی است ترا، پس دشمنی مکن با او (یعنی همان پاداش و عوض که به مقابل بدی او از حق تعالی به او می رسد، ترا بس است برای دشمنی با او.)
یازدهم _ قالَ علیه السلام : ( اَلْقَصْدُ اِلَی اللّه تَعالی بِالْقُلُوبِ اَبْلَغُ مِنْ اِتْعابِ الْجَوارِحِ بِالاَعْمالِ )
فرمود آن حضرت : آهنگ نمودن به سوی حق تعال به دلها رساننده تر است از به رنج درآوردن اعضا و جوارج را به اعمال.
مؤلف گوید: که روایات در باب قلب❤️ و مراعات آن بسیار است. از حضرت رسول صلی اللّه علیه و آله و سلم منقول است که در آدمی پاره گوشتی است که هرگاه آن سالم و صحیح باشد سایر بدن نیز صحیح است، و هرگاه آن بیمار و فاسد باشد سایر بدن بیمار و فاسد است و آن، دل آدمی است.
و هم روایت است که هرگاه دل پاکیزه است تمام بدن پاکیزه است و هرگاه دل خبیث است تمام بدن هم خبیث است.
و حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام به حضرت امام حسن علیه السلام وصیت فرمود که از جمله بلاها فاقه و فقر است و از آن بدتر بیماری بدن است و از آن بدتر بیماری دل است و از جمله نعمتها وسعت در مال است و از آن بهتر صحت بدن است و از آن بهتر پرهیزکاری دل است.
و از حضرت امام محمّد باقر علیه السلام منقول است که دلها بر سه قسم اند: یکی دلِ سرنگون است که هیچ چیزی در آن جا نمی کند و آن دل کافر است، و یک دل آن است که ( خیر و شر ) هر دو در آن درمی آید و هر یک که قویتر است بر آن غالب می شود و یک دل هست که ( گشاده ) است و در آن چراغی از انوار الهی است که پیوسته نور می دهد و تا قیامت نورش برطرف نمی شود و آن، دل مؤمن است .
از حضرت صادق علیه السلام روایت شده که فرمود: منزلت قلب به جسد، منزلت امام است به مردم.
و روایت شده که وقتی حضرت موسی بن عمران علیه السلام اصحاب خود را موعظه می فرمود و در بین موعظه شخصی برخاست و پیراهن خود را چاک زد از حق تعالی وحی رسید به موسی که ای موسی بگو که پیراهن چاک مکن بلکه دل خود را برای من چاک زن .
وَ لَقَدْ اَجادَ الْحَکیمُ السَّنائی:
بد بود تن چه دل تباه بود
ظلم لشکر ز ضعف شاه بود
پاره گوشت نام دل کردی
دل تحقیق را بحل کردی
از تن و نفس و عقل و جان بگذر
در ره او دلی به دست آور
دل یکی منظری است ربانی
خانهٔ دیو را چه دل خوانی
دل آنکَس که گشت بر تن شاه
بود آسوده ملک از او و سپاه
این چنین پر خلل دلی که ترا است
دد و دیوند باتو ز این دل راست
این که دل نام کرده ای به مجاز
روبه پیش سگان کوی انداز
آنچنان دل که وقت پیچاپیچ
اندر او جز خدا نیابی هیچ
از در نفس تا به کعبه دل
عاشقان را هزار و یک منزل
دوازدهم _ قالَ علیه السلام : ( مَنْ اَطاعَ هَواهُ اَعْطی عَدُّوِّهُ مُناهُ ) .
فرمود آن حضرت که هر که اطاعت کند هوی و خواهش دل خود را عطا کرده به دشمن خود آرزویش را.
سیزدهم _ شیخ صدوق روایت کرده از جناب عبدالعظیم بن عبداللّه حسنی رحمه اللّه که گفت : گفتم به حضرت امام محمّد تقی علیه السلام ای پسر رسول خدا صلی اللّه علیه و آله و سلم ، حدیث کن مرا به حدیثی که از پدران بزرگوارانت نقل شده باشد، فرمود:
( حَدَّثَنی اَبی عَنْ جَدّی عَنْ آبائِهِ عَلَیْهِمُ السَّلامُ قالَ: قالَ اَمیرُالْمُؤْمِنینَ علیه السلام لایَزالُ النّاسُ بِخَیْرٍ ما تَفاوَتُوا فَاِذا اسْتَوَوْا هَلَکُوا ) ؛ یعنی حدیث کرد مرا پدرم از جدم از پدرانش علیهم السلام که امیرالمؤمنین صلوات اللّه علیه فرموده پیوسته مردم به خیر و خوبی هستند مادامی که تفاوت داشته باشند؛ پس هرگاه مساوی شدند هلاک شدند.
گفتم : زیادتر بگو یابن رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله و سلم باز حضرت از پدران خود از امیرالمؤمنین علیه السلام نقل کرد که فرمود: وَ لَوْ تَکاشَفْتُمْ ما تَدافَنْتُمْ؛ اگر آشکار شود عیب هر یک از شماها بر دیگری، همدیگر را دفن نخواهید کرد.
گفتم : زیادتر بفرما یابن رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله و سلم؛ باز نقل کرد از حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام که فرمود: ( اِنَّکُمْ لَنْ تَسَعُوا النّاسَ بِاَمْوالِکُمْ فَسَعُوهُمْ بِطَلاقَهِ الْوَجْهِ وَ حُسْنِ اللِّقاءِ )؛
به درستی که اموال شما گنجایش مردم را ندارند، گنجایش بدهید ایشان را به گشاده رویی و خوش برخورداری.
همانا شنیدم از رسول خدا صلی اللّه علیه و آله و سلم که می فرمود: ( اِنَّکُمْ لَنْ تَسَعُوا النّاسَ بِاَمْوالِکُمْ فَسَعُوهُمْ بِاَخْلاقِکُمْ ) .
جناب عبدالعظیم گفت: گفتم به #حضرت_جواد علیه السلام که زیادتر بفرما یابن رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله و سلم.
فرمود: امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: ( مَنْ عَتَبَ عَلَی الزَّمانِ طالَتْ مَعْتَبَتَهُ ) : هرکه خشم گیرد بر زمان، طول خواهد کشید خشم او (یعنی ناملایمات زمانه یکی دو تا نیست که خشم 😡 آدم زود بر طرف شود، بلکه آن بسیار و متجاوز از حد است، لاجرم خشم بر او طولانی خواهد شد.)
فقیر گوید: به همین معنی است فرمایش آن حضرت نیز ( اَغْضِ عَلَی الْقَذی وَ اِلاّ لَنْ تَرْضَ اَبَدا ) ؛ یعنی چشم بپوش بر خار (کنایه از آنکه از مکاره و رنج و بلای دنیا و ناملایمات از دوستان بی وفا چشم بپوش و تحمّل آن کن و اگر نه خشنود نشوی هرگز و همیشه به حالت خشم😠 و تلخی زندگی کنی؛ چه آنکه طبیعت دنیا مشوب است به مکاره
جناب #عبدالعظیم گفت: گفتم زیادتر بفرما.
فرمود که #حضرت_امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: ( مُجالِسَهُ اْلاَشْرارِ تُورِثُ سُوءَ الظَّنَّ بِاْلاَخْیارِ )
مجالست و همنشینی با اشرار و مردمان بد، سبب بدگمانی شود به اخیار و مردمان خوب .
گفتم : زیادتر بفرما.
فرمود که امیرالمؤ منین علیه السلام فرمود: ( بِئْسَ الزّادَ اِلی الْمَعادِ الْعُدْوانُ عَلَی الْعِبادِ )؛ بد توشه ای است برای سفر قیامت ستم کردن بر بندگان خدای .
فقیر گوید: که نیز از کلمات آن حضرت است ( اَلْبَغْیُ آخِرُ مُدَّةِ الْمُلُوکِ )
و شایسته است که من این چند شعر را در ذیل این کلمه شریفه از حکیم فردوسی نقل نمایم :
به رستم چنین گفت دستان که کم
کن ای پور بر زیردستان ستم
اگر چه ترا زیردستان بسی است
فلک را در این زیردستان بسی است
مکن تا توانی دل خلق ریش
و گر می کُنی، میکَنی بیخ خویش
مکن تا توانی ستم بر کسی
ستمگر به گیتی نماند بسی
گفت: گفتم زیادتر بفرما یابن رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله و سلم
فرمود: که حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام فرموده ( قیمَةُ کُلِّ امْرِیءٍ ما یُحْسِنُهُ )؛ قیمت هر مردی و مرتبه هر شخصی همان چیزی است که نیکو می دارد آن را از هنر و علم و عرفان.
غرض تحریص و ترغیب بر کسب کمالات نفسانیه و صناعات و نحو آن است.
__________________
»» خلیل بن احمد گفته ...
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
#نهج_البلاغه | #حکمت ۴۶۰
🏷️ نشانه های همت بلند
┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄
❁• وَ قَالَ عليهالسلام اَلْحِلْمُ وَ اَلْأَنَاةُ تَوْأَمَانِ يُنْتِجُهُمَا عُلُوُّ اَلْهِمَّةِ
┅───────────────┅
☜ و درود خدا بر او، فرمود: بُردبارى و درنگ هم آهنگند و نتيجۀ آن بلند همّتى است.
─┅•═༅𖣔✾✾𖣔༅═•┅─
♻️ ترجمه فیضالاسلام: امام عليه السّلام (در بردبارى و شتاب نكردن) فرموده است: حلم و تأنّى دو فرزند يك شكمند كه آنها را بلندى همّت و ارادۀ پا برجا مىزايد (بردبارى و شتاب نكردن در يك درجه و يك پايه هستند؛ زيرا همانطور كه شخص بلند همّت زود بخشم نيامده حلم مىورزد همچنين در كارها شتاب ننموده پايان را مىنگرد).
🇯 🇴 🇮 🇳
📖 امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانۀ خود به اهميت حلم و بردبارى و ترك شتاب در كارها و سرچشمۀ اين دو صفت برجسته اشاره كرده، مىفرمايد: «بردبارى و ترك شتاب، فرزندان دوقلويى هستند كه از همت بلند متولد مىشوند»؛ (اَلْحِلْمُ وَ الْأَنَاةُ تَوْأَمَانِ يُنْتِجُهُمَا عُلُوُّ الْهِمَّةِ).
جالب اينكه ابن عبد ربه در كتاب عقد الفريد شأن ورودى براى اين گفتار حكيمانه ذكر كرده و آن اينكه يكى از بزرگان ايران، خدمت امام عليه السلام رسيد. آن حضرت پرسيد: بهترين پادشاهان شما نزد شما چه كسى بود؟ او در پاسخ عرض كرد: اردشير در كشوردارى پيشگام بود ولى بهترين روش را انوشيروان داشت. امام عليه السلام سؤال كرد: كداميك از فضايل اخلاقى در وى برجستهتر بود؟ عرض كرد: بردبارى و عدم شتاب در كارها. امام عليه السلام فرمود: اين دو، همچون فرزندان دوقلويى هستند كه از علوّ همّت متولد مىشوند.
💡«حلم» همان بردبارى در مقابل سفيهان و افراد بىمنطق و همچنين در برابر متخلفان و گنهكارانى كه گناه سنگينى ندارند و ترك مجازات آنها مىباشد.
💡«اناة» به معناى شتاب نكردن در انجام كارها پيش از دقت كافى در اطراف و جوانب آن و به تعبير ديگر صبر و حوصله تا روشن شدن تمام جوانب كار و همچنين شتاب نكردن در مجازات بدكاران.
البته اين دو، قرابت و نزديكى با هم دارند و به همين دليل امام عليه السلام اينها را به منزلۀ فرزندان دو قلو ذكر كرده است كه در عين دوگانگى، داراى شباهت زيادى هستند.
💡اما علو همّت به معناى شخصيت والا و برجسته، و بلندنظرى و سعۀ صدر است. بديهى است كسى كه داراى چنين صفتى است هرگز در برابر سفيهان واكنش نشان نمىدهد؛ بلكه با تحمّل و بردبارى، مىگذرد همانگونه كه قرآن دربارۀ صفات مؤمنان فرموده است: « وَ إِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَاماً ». نيز افرادى كه داراى علو همت و سعۀ صدرند در كارها شتاب نمىكنند بلكه تمام جوانب را در نظر مىگيرند تا اقدام نسنجيدهاى كه موجب پشيمانى است صورت نگيرد
#نهج_البلاغه_بخوانیم
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────