دوازدهم _ قالَ علیه السلام : ( مَنْ اَطاعَ هَواهُ اَعْطی عَدُّوِّهُ مُناهُ ) .
فرمود آن حضرت که هر که اطاعت کند هوی و خواهش دل خود را عطا کرده به دشمن خود آرزویش را.
سیزدهم _ شیخ صدوق روایت کرده از جناب عبدالعظیم بن عبداللّه حسنی رحمه اللّه که گفت : گفتم به حضرت امام محمّد تقی علیه السلام ای پسر رسول خدا صلی اللّه علیه و آله و سلم ، حدیث کن مرا به حدیثی که از پدران بزرگوارانت نقل شده باشد، فرمود:
( حَدَّثَنی اَبی عَنْ جَدّی عَنْ آبائِهِ عَلَیْهِمُ السَّلامُ قالَ: قالَ اَمیرُالْمُؤْمِنینَ علیه السلام لایَزالُ النّاسُ بِخَیْرٍ ما تَفاوَتُوا فَاِذا اسْتَوَوْا هَلَکُوا ) ؛ یعنی حدیث کرد مرا پدرم از جدم از پدرانش علیهم السلام که امیرالمؤمنین صلوات اللّه علیه فرموده پیوسته مردم به خیر و خوبی هستند مادامی که تفاوت داشته باشند؛ پس هرگاه مساوی شدند هلاک شدند.
گفتم : زیادتر بگو یابن رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله و سلم باز حضرت از پدران خود از امیرالمؤمنین علیه السلام نقل کرد که فرمود: وَ لَوْ تَکاشَفْتُمْ ما تَدافَنْتُمْ؛ اگر آشکار شود عیب هر یک از شماها بر دیگری، همدیگر را دفن نخواهید کرد.
گفتم : زیادتر بفرما یابن رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله و سلم؛ باز نقل کرد از حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام که فرمود: ( اِنَّکُمْ لَنْ تَسَعُوا النّاسَ بِاَمْوالِکُمْ فَسَعُوهُمْ بِطَلاقَهِ الْوَجْهِ وَ حُسْنِ اللِّقاءِ )؛
به درستی که اموال شما گنجایش مردم را ندارند، گنجایش بدهید ایشان را به گشاده رویی و خوش برخورداری.
همانا شنیدم از رسول خدا صلی اللّه علیه و آله و سلم که می فرمود: ( اِنَّکُمْ لَنْ تَسَعُوا النّاسَ بِاَمْوالِکُمْ فَسَعُوهُمْ بِاَخْلاقِکُمْ ) .
جناب عبدالعظیم گفت: گفتم به #حضرت_جواد علیه السلام که زیادتر بفرما یابن رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله و سلم.
فرمود: امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: ( مَنْ عَتَبَ عَلَی الزَّمانِ طالَتْ مَعْتَبَتَهُ ) : هرکه خشم گیرد بر زمان، طول خواهد کشید خشم او (یعنی ناملایمات زمانه یکی دو تا نیست که خشم 😡 آدم زود بر طرف شود، بلکه آن بسیار و متجاوز از حد است، لاجرم خشم بر او طولانی خواهد شد.)
فقیر گوید: به همین معنی است فرمایش آن حضرت نیز ( اَغْضِ عَلَی الْقَذی وَ اِلاّ لَنْ تَرْضَ اَبَدا ) ؛ یعنی چشم بپوش بر خار (کنایه از آنکه از مکاره و رنج و بلای دنیا و ناملایمات از دوستان بی وفا چشم بپوش و تحمّل آن کن و اگر نه خشنود نشوی هرگز و همیشه به حالت خشم😠 و تلخی زندگی کنی؛ چه آنکه طبیعت دنیا مشوب است به مکاره
جناب #عبدالعظیم گفت: گفتم زیادتر بفرما.
فرمود که #حضرت_امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: ( مُجالِسَهُ اْلاَشْرارِ تُورِثُ سُوءَ الظَّنَّ بِاْلاَخْیارِ )
مجالست و همنشینی با اشرار و مردمان بد، سبب بدگمانی شود به اخیار و مردمان خوب .
گفتم : زیادتر بفرما.
فرمود که امیرالمؤ منین علیه السلام فرمود: ( بِئْسَ الزّادَ اِلی الْمَعادِ الْعُدْوانُ عَلَی الْعِبادِ )؛ بد توشه ای است برای سفر قیامت ستم کردن بر بندگان خدای .
فقیر گوید: که نیز از کلمات آن حضرت است ( اَلْبَغْیُ آخِرُ مُدَّةِ الْمُلُوکِ )
و شایسته است که من این چند شعر را در ذیل این کلمه شریفه از حکیم فردوسی نقل نمایم :
به رستم چنین گفت دستان که کم
کن ای پور بر زیردستان ستم
اگر چه ترا زیردستان بسی است
فلک را در این زیردستان بسی است
مکن تا توانی دل خلق ریش
و گر می کُنی، میکَنی بیخ خویش
مکن تا توانی ستم بر کسی
ستمگر به گیتی نماند بسی
گفت: گفتم زیادتر بفرما یابن رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله و سلم
فرمود: که حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام فرموده ( قیمَةُ کُلِّ امْرِیءٍ ما یُحْسِنُهُ )؛ قیمت هر مردی و مرتبه هر شخصی همان چیزی است که نیکو می دارد آن را از هنر و علم و عرفان.
غرض تحریص و ترغیب بر کسب کمالات نفسانیه و صناعات و نحو آن است.
__________________
»» خلیل بن احمد گفته ...
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
#نهج_البلاغه | #حکمت ۴۶۰
🏷️ نشانه های همت بلند
┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄
❁• وَ قَالَ عليهالسلام اَلْحِلْمُ وَ اَلْأَنَاةُ تَوْأَمَانِ يُنْتِجُهُمَا عُلُوُّ اَلْهِمَّةِ
┅───────────────┅
☜ و درود خدا بر او، فرمود: بُردبارى و درنگ هم آهنگند و نتيجۀ آن بلند همّتى است.
─┅•═༅𖣔✾✾𖣔༅═•┅─
♻️ ترجمه فیضالاسلام: امام عليه السّلام (در بردبارى و شتاب نكردن) فرموده است: حلم و تأنّى دو فرزند يك شكمند كه آنها را بلندى همّت و ارادۀ پا برجا مىزايد (بردبارى و شتاب نكردن در يك درجه و يك پايه هستند؛ زيرا همانطور كه شخص بلند همّت زود بخشم نيامده حلم مىورزد همچنين در كارها شتاب ننموده پايان را مىنگرد).
🇯 🇴 🇮 🇳
📖 امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانۀ خود به اهميت حلم و بردبارى و ترك شتاب در كارها و سرچشمۀ اين دو صفت برجسته اشاره كرده، مىفرمايد: «بردبارى و ترك شتاب، فرزندان دوقلويى هستند كه از همت بلند متولد مىشوند»؛ (اَلْحِلْمُ وَ الْأَنَاةُ تَوْأَمَانِ يُنْتِجُهُمَا عُلُوُّ الْهِمَّةِ).
جالب اينكه ابن عبد ربه در كتاب عقد الفريد شأن ورودى براى اين گفتار حكيمانه ذكر كرده و آن اينكه يكى از بزرگان ايران، خدمت امام عليه السلام رسيد. آن حضرت پرسيد: بهترين پادشاهان شما نزد شما چه كسى بود؟ او در پاسخ عرض كرد: اردشير در كشوردارى پيشگام بود ولى بهترين روش را انوشيروان داشت. امام عليه السلام سؤال كرد: كداميك از فضايل اخلاقى در وى برجستهتر بود؟ عرض كرد: بردبارى و عدم شتاب در كارها. امام عليه السلام فرمود: اين دو، همچون فرزندان دوقلويى هستند كه از علوّ همّت متولد مىشوند.
💡«حلم» همان بردبارى در مقابل سفيهان و افراد بىمنطق و همچنين در برابر متخلفان و گنهكارانى كه گناه سنگينى ندارند و ترك مجازات آنها مىباشد.
💡«اناة» به معناى شتاب نكردن در انجام كارها پيش از دقت كافى در اطراف و جوانب آن و به تعبير ديگر صبر و حوصله تا روشن شدن تمام جوانب كار و همچنين شتاب نكردن در مجازات بدكاران.
البته اين دو، قرابت و نزديكى با هم دارند و به همين دليل امام عليه السلام اينها را به منزلۀ فرزندان دو قلو ذكر كرده است كه در عين دوگانگى، داراى شباهت زيادى هستند.
💡اما علو همّت به معناى شخصيت والا و برجسته، و بلندنظرى و سعۀ صدر است. بديهى است كسى كه داراى چنين صفتى است هرگز در برابر سفيهان واكنش نشان نمىدهد؛ بلكه با تحمّل و بردبارى، مىگذرد همانگونه كه قرآن دربارۀ صفات مؤمنان فرموده است: « وَ إِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَاماً ». نيز افرادى كه داراى علو همت و سعۀ صدرند در كارها شتاب نمىكنند بلكه تمام جوانب را در نظر مىگيرند تا اقدام نسنجيدهاى كه موجب پشيمانى است صورت نگيرد
#نهج_البلاغه_بخوانیم
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
#قرآن_کریم 221
💫 سوره مبارکه یونس
[علی نبینا و آله و علیه السلام]
✨ آیات مبارکه 107 - 109
➕ سوره مبارکه هود
[علی نبینا و آله و علیه السلام]
✨ آیات مبارکه 1 - 5
🎧 تلاوت 🎞 تصویری
🎙 تفسیر 📖 ترجمه
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
✨ ثوابِ تلاوت این صفحه هدیه به محضر مبارک ثامن الحجج آقا #امام_رضا [علیه آلاف التهیة و الصلوة و السلام]
✨ جهت سلامتی و تعجیل در فرج #امام_زمان (عجّل الله تعالی فرجه و علیهالسلام) و سلامتی و عزت و اقتدار نائب الامام امام خامنهای مدّظله العالی صلوات
═════❖•°🌸 °•❖════
✨ @Nafaahat
╰๛--- ‑ ‑ - -
┄═⊹❁❈【 ۲۲۱ 】 ❈❁⊹═┄
╔═════════
آیه
﴿ ﴾وَ لَا تَدْعُ مِنْ دُونِ اللَّهِ مَا لَا يَنْفَعُكَ وَ لَا يَضُرُّكَ ۖ فَإِنْ فَعَلْتَ فَإِنَّكَ إِذًا مِنَ الظَّالِمِينَ بهجای خدا، بتهایی را صدا نزن که سود و زیانی به تو نمیرسانند. اگر این کار را بکنی، آنوقت تو هم بدکار میشوی. وَ إِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلَا كَاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ ۖ وَ إِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلَا رَادَّ لِفَضْلِهِ ۚ يُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ ۚ وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ اگر خدا ضرری به تو بزند، کسی جز خودش نمیتواند برطرفش کند. اگر هم سودی برایت بخواهد، کسی نمیتواند جلوی لطفش را بگیرد. هریک از بندگانش را شایسته ببیند، لطف خود را نصیبش میکند؛ زیرا او آمرزندۀ مهربان است.» قُلْ يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَكُمُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكُمْ ۖ فَمَنِ اهْتَدَىٰ فَإِنَّمَا يَهْتَدِي لِنَفْسِهِ ۖ وَمَنْ ضَلَّ فَإِنَّمَا يَضِلُّ عَلَيْهَا ۖ وَمَا أَنَا عَلَيْكُمْ بِوَكِيلٍ بگو: «مردم! این قرآن که همهاش درست است، از طرف خدا برایتان آمده است. پس هرکه در راه درست قدم بردارد، سودش به جیب خودش میرود و هرکه به بیراهه برود، دودش به چشم خودش میرود. من همهکارهتان نیستم تا بهزور به راهتان بیاورم!» ─┅•═༅𖣔✾✧✾𖣔༅═•┅─ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ الر ۚ كِتَابٌ أُحْكِمَتْ آيَاتُهُ ثُمَّ فُصِّلَتْ مِنْ لَدُنْ حَكِيمٍ خَبِيرٍ الف، لام، را. این کتابی است از طرف کاردرستِ آگاهی که آیههایش یک هدف را دنبال میکند و بهطور مشروح آمده است. أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا اللَّهَ ۚ إِنَّنِي لَكُمْ مِنْهُ نَذِيرٌ وَ بَشِيرٌ با این پیام که جز خدا را نپرستید. من از طرفش هشداردهنده و مژدهرسان به شمایم. وَ أَنِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ يُمَتِّعْكُمْ مَتَاعًا حَسَنًا إِلَىٰ أَجَلٍ مُسَمًّى وَ يُؤْتِ كُلَّ ذِي فَضْلٍ فَضْلَهُ ۖ وَ إِنْ تَوَلَّوْا فَإِنِّي أَخَافُ عَلَيْكُمْ عَذَابَ يَوْمٍ كَبِيرٍ و اینکه از خدا آمرزش بخواهید و بهسویش برگردید تا زندگی خوبی تا پایان عمر نصیبتان کند. بله، خدا به هر شخص لایقی بهاندازۀ لیاقتش میدهد. اگر از این دستورها سرپیچی کنید، من میترسم گرفتار عذابِ روزی بزرگ شوید! إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ ۖ وَ هُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ چون بهسوی خداست برگشتنتان و او از عهدۀ هر کاری برمیآید. أَلَا إِنَّهُمْ يَثْنُونَ صُدُورَهُمْ لِيَسْتَخْفُوا مِنْهُ ۚ أَلَا حِينَ يَسْتَغْشُونَ ثِيَابَهُمْ يَعْلَمُ مَا يُسِرُّونَ وَ مَا يُعْلِنُونَ ۚ إِنَّهُ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ بدانید بتپرستها سر در لاک میکنند و جامه بر سر میکشند تا قرآن را نشنوند و پیامبر را نبینند! ولی بدانید در آن وقت هم، خدا میداند چهها پنهان میکنند و چهها آشکار؛ زیرا او خوب میداند هر آنچه را در دلها میگذرد. ══════❖•° 𑁍 °•❖══════ #قرار_روزانه | #تلاوت | #قرآن_کریم 🔗 مبـاحـث | فـقه و احـکام | تـلاوت | 🖱️ فـهرسـت سـور قـرآن کـریـم ╭══════════ ✨ @Nafaahat ╰๛--- ‑ ‑ - -
مباحث
#لغات | #قرآن_کریم ❥༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ 41 اَریکَة: تخت مزّین «مُتَّکِئینَ فیها عَلَی الاَْرائِکِ» (31 /
#لغات | #قرآن_کریم
❥༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄
50 اَسَف: غضب، اندوه.
«فَلَمّا آسَفُونَا انْتَقَمْنا مِنْهُمْ» (55/زخرف)، یعنی: چون ما را به خشم آوردند از آنها انتقام گرفتیم.
«رَجَعَ مُوسی اِلی قَوْمِه غَضْبانَ اَسِفا» (150/اعراف)، یعنی: موسی به سوی قوم خویش خشمگین و اندوهناک برگشت.
در هنگام اندوه و تأسف از فوت چیزی گویند: یا اَسَفی، مثل «وَ قالَ یا اَسَفی عَلی یُوسُفَ» (84 / یوسف)، یعنی: و گفت: ای دریغ از یوسف. (تکرار: 5).
┅───────────────┅
51 اسماعیل: نام دو نفر از پیامبران است.
1) اسماعیل پسر ابراهیم علیه السلام
2) اسماعیل از پیامبران بنی اسرائیل.
از آیات قرآن درمی یابیم که اسماعیل نام دو نفر از پیامبران است و اسماعیل صادق الوعد غیر از اسماعیل بن ابراهیم است که همواره با ابراهیم ذکر شده. مثل «وَ عَهِدْنا اِلی اِبْراهیمَ وَ اسماعیل اَنْ طَهِّرا بَیْتی» (125/بقره)، یعنی: و ما به ابراهیم و اسماعیل امر کردیم که خانه مرا پاک و پاکیزه کنید.
و اسماعیل دیگر در ردیف انبیاء بنی اسرائیل و غیره آمده. نظیر «وَ زَکَرِیّا وَ یَحْیی وَ عیسی وَ اِلْیاسَ کُلٌّ مِنَ الصّالِحینَ وَ اسماعیل وَ الْیَسَعَ وَ یُونُسَ وَ لُوطا وَ کُلاًّ فَضَّلْنا عَلَی الْعالَمینَ» (85 و 86 / انعام)، یعنی: و (همچنین) زکریا و یحیی و عیسی و الیاس هر کدام از صالحان بودند. و اسماعیل و الیسع و یونس و لوط و هر یک را بر جهانیان برتری دادیم. این مؤید آن است که این دو نفر غیر [از] هم اند. (تکرار: 12).
┅───────────────┅
52 اَسَن: تغییر یافتن
گویند: «اَسَنَ الماءُ» ، یعنی: آب متغیّر شد.
آسِن: آبی که رنگ و طعم آن تغییر یافته (قاموس). «فیها اَنْهارٌ مِنْ ماءٍ غَیْرِ اسِنٍ» (15/محمد)، یعنی: در بهشت نهرهایی است از آب تغییر ناپذیر.
(تکرار: 1)
┅───────────────┅
53 اَسْو و اُسْوَة: سرمشق، مقتدا.
در مفردات گوید: آن به خوب و بد هر دو شامل است. لذا در قرآن با کلمه «حَسَنة» توصیف شده است. «لَقَدْ کانَ لَکُمْ فی رَسُولِ اللّه اُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» (21 / احزاب)، یعنی: در اعمال و اقوال رسول خدا برای شما سرمشق خوبی هست.
(تکرار: 3).
┅───────────────┅
54 اَسی: حزن، اندوه.
«فَلا تَأْسَ عَلَی الْقَوْمِ الْکافِرینَ» (68/مائده)، یعنی: بر قوم کافر غصه مخور.
📖 راغب گوید: حقیقت آن تعقیب چیز فوت شده است به حزن و اندوه. «لِکَیْلا تَأْسَوْا عَلی ما فاتَکُمْ» (23 / حدید)، یعنی: تا بر آنچه از شما فوت شده غُصّه نخورید. «فَکَیْفَ آسی عَلی قَوْمٍ کافِرینَ» (93/اعراف)، یعنی: چگونه بر قوم کافر اندوهگین شوم. (تکرار: 7).
┅───────────────┅
55 اَشِر: خودپسند، متکبّر، طاغی.
«بَلْ هُوَ کَذّابٌ اَشِرٌ سَیَعْلَمُونَ غَدَا مَنِ الْکَذّابُ الاَْشِرْ» (25 و 26 / قمر)، یعنی: بلکه او (پیغمبر) دروغگوی متکبّر است. فردا حتماً می دانند دروغگوی متکبّر کیست.
(تکرار: 2).
┅───────────────┅
56 اِصْر: سنگینی، پیمان، گناه.
- این معانی به هم دیگر نزدیک اند؛ زیرا پیمان یک نوع سنگینی و قبول مسئولیت و گناه نیز یک نوع سنگینی است.
در آیه «ءَ اَقْرَرْتُمْ وَ اَخَذْتُمْ عَلی ذلِکُمْ اِصْری» (81 / آل عمران)، به معنی پیمان است، یعنی: آیا اعتراف کردید؟ و بر آن، پیمان مرا گرفتید؟
و در شریفه «وَ لا تَحْمِلْ عَلَیْنا اِصْرا» (286 / بقره)، به معنی سنگینی است، یعنی: تکلیف سنگین بر ما بار مکن.
(تکرار: 3).
57 اَصْل: ریشه، پایه
«کَلِمَةً طَیِّبَةً کَشَجَرَةٍ طَیِّبَةٍ اَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِی السَّماءِ» (24/ابراهیم)، یعنی: کلمه پاک همچون درخت پاکی است که ریشه آن ثابت و شاخه اش در هواست.
جمع آن اُصول است.
«اَوْ تَرَکْتُمُوها قائِمَةً عَلی اُصُولِها» (5/حشر)، یعنی: یا آن را به حال خود واگذار کردید.
(تکرار: 15).
┅───────────────┅
58 اَصیل: وقت ما بعد عصر تا مغرب (اقرب الموارد). نیمه دوم فاصله بین عصر تا مغرب.
«وَ سَبِّحُوهُ بُکْرَةً وَ اَصیلاً» (42/احزاب)، یعنی: او را بامداد و آخر روز تسبیح گوئید.
جمع آن در قرآن فقط آصال استعمال شده. «یُسَبِّحُ لَهُ فیها بِالْغُدُوِّ وَ الاْصالِ» (36 / نور)، یعنی: برای خدا در آن خانه ها بامدادان و پسینان تسبیح گویند.
«اَصیل» 4 بار و «آصال» 3 بار در قرآن آمده است.
┅───────────────┅
59 اُفّ: در قاموس گوید: افّ کلمه اظهار تنفّر است چون انسان چیزی را مکروه داشت در مقام اظهار کراهت می گوید: اُفّ؛ ابراهیم علیه السلام در مقام اظهار تنفّر از بتان و بت پرستان گفت: «اُفٍّ لَکُمْ وَ لِما تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللّهِ» (67/ انبیاء)، یعنی: اف بر شما و بر آن چه غیر از خدا پرستش می کنید.
(تکرار: 3)
━━━━━━•••••••••••••
#قرار_روزانه
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
هتک حرمت زنان مؤمنه و رسوایی #سکولارهای_حوزوی!
سکولارهای حوزوی آتشبیار معرکه ۱۴۰۱ که در ماجرای فوت آن زن سنی کردزبان آن مرثیهسراییها را کردند و برای مان از نهجالبلاغه و امیرالمؤمنین علیه السلام و ماجرای خلخال در آوردن از پای زن یهودی داد سخن دادند، در ماجراهای تلخ أخیر که زنان محجّبه و مؤمنه مورد تهاجم عدهای زن هتاک مکشوفه واقع شدهاند، روزه سکوت گرفتهاند!
این اتفاقات و این برخوردهای دوگانه و غش کردنهای سریالی به طرف دشمنان دین و نظام، رسوایشان خواهد کرد.
@rozaneebefarda
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────