eitaa logo
مباحث اجتهادی
736 دنبال‌کننده
119 عکس
4 ویدیو
0 فایل
﷽ 🔰مقام معظم رهبری: حوزه‌ی علمیه‌ خراسان یکی از کهن‌ترین و پربارترین مراکز علمی تشیع و مَهدپرورش بزرگان نام‌آور در دانشهای عقلی و نقلی اسلامی در طول چندین قرن است. 📚مباحث اجتهادی انتشار نظرات اساتید دروس خارج خراسان 📩 مدیر: 🆔 @Smahdiaghaei
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰آغاز فعالیت پایگاه مباحث اجتهادی همزمان با سالروز بعثت پیامبر مهربانی و دهه مبارک فجر، با هدف انتشار نظرات اساتید دروس خارج حوزه علمیه خراسان 🔸هُوَ الَّذي بَعَثَ فِي الأُمِّيّينَ رَسولًا مِنهُم يَتلو عَلَيهِم آياتِهِ وَيُزَكّيهِم وَيُعَلِّمُهُمُ الكِتابَ وَالحِكمَةَ وَإِن كانوا مِن قَبلُ لَفي ضَلالٍ مُبينٍ 🌸 فرخنده سالروز بـعثت نـبی مکرم اسـلام حـضرت خـتـمی مرتـبت حـضرت مـحـمد صلی الله علیه و آله مبارک باد 🌸 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
💠 شرط مسافت در نماز جمعه شیعه یکی از شروط صحت نماز را مسافت بین دو نماز جمعه می‌داند اما به اتفاق اهل سنت، مسافت شرط صحت نیست. فقیهان شیعه در تعبیر از این شرط، عناوینی مثل "الوحدة" یا "الوحدة فی مسافة الفرسخ" به کار برده‌اند. مدرک این شرط در نماز جمعه اولاً: اتفاق امامیه است و ثانیاً: دو روایت صحیحه از محمد بن مسلم است که دلالت دارند بر این که اگر در کمتر از یک فرسخ، دو نماز جماعت اقامه شد، باطل است. ما قرینه داخلیه و قرینه خارجیه داریم که مقصود از "جماعتین" در دو روایت، نماز جمعه است. قرینه داخلیه این است که اگرچه تعبیر "بین الجماعتین" آمده و لکن در این روایات دو مرتبه کلمه "جمعه" ذکر شده است. آن دو مرتبه شاهد بر این است که مراد از جماعتین، نماز جمعه است. قرینه خارجیه این است که احدی در نماز جماعت نگفته است که بین جماعتین فاصله شرط است. روایات، دلالت بر حکم وضعی دارند. چون نهی دلالت بر فساد دارد و اگر نفی هم باشد، نفی صحت است که معنایش بطلان است و نفی طبیعت نیست. 📝تولید خبر: حجت الاسلام حسین صادقی 💠 بیشتر بخوانیم👇 📚 درس خارج فقه ۱۴۰۲.۰۷.۰۱ 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
💠 شروط اجرای استصحاب به اتفاق اصولیان، در اجرای استصحاب، اتحاد قضیه متیقنه و مشکوکه شرط است. اما در وجه و دلیلش اختلاف نظر وجود دارد. مرحوم شیخ انصاری می‌فرماید اگر اتحاد محمولی و موضوعی نباشد تحقق عرض بلا معروض لازم می‌آید که محال عقلی است؛ زیرا مثلاً با انتقال عدالت از زید به عمرو، عدالت بدون موضوع می‌ماند و هذا محال. اما به نظر می‌رسد این فرمایش مربوط به تکوینیات است نه اعتباریات. چه اشکالی دارد مقنّن بفرماید اگر به عدالت زید یقین کردی به عدالت عمرو متعبد باش. مثل این‌که زید را هم شیر فرض کنیم، هم روباه. شیر فرض کنیم به اعتبار شجاعتش و روباه به اعتبار حیله‌بازی‌اش. 📝تولید خبر: حجت الاسلام محمد علی سعدی 💠 بیشتر بخوانیم👇 📚 درس خارج اصول ۱۴۰۲.۱۰.۱۵ 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
💠 بررسی وجود شأن ولایت برای دستگاه ها و نیروهای اطلاعاتی و امنیتی 🔻 از مطالب اساسی نیازمند دقت در بررسی گزاره ها و فروعات مرتبط با امنیت، امکان سنجی اعمال ولایت در عملیات ها و مأموریت ها از سوی مسئولان و نیروهای دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی است. شأن ولایت در حکومت اسلامی به واسطه جعل شارع صرفا به فقیه جامع الشرایط اختصاص دارد و او حق انتقال این ولایت به دیگری را ندارد. ولی فقیه فقط می تواند به دیگران در محدوده مشخص وکالت دهد، یا ایشان را متولی امری با ضوابط مشخص قرار دهد و یا اذن انجام برخی کارها را به او واگذار کند. در همه موارد گذشته شخص وکیل، متولی و مأذون باید صرفا در محدوده وکالت، تولیت و اذن رفتار کنند و در سایر موارد حتما باید از ولی فقیه کسب تکلیف کنند. مطالب مورد اشاره در ضمن استفتائات مقام معظم رهبری مورد توجه معظم له قرار گرفته است و به آن تصریح کرده اند. ر.ک: اجوبة الاستفتائات، ج1، ص12 بنابراین دستگاه ها، مسئولان و مأموران امنیتی جز در موارد مأذون از ناحیه ولی امر، در اموری که نظر قطعی ایشان را ندارند نمی توانند به صرف وابستگی دستگاه خود به ولی فقیه اعمال ولایت کنند و حتما باید در موارد خاص نظر ایشان را جویا شوند. 📝تولید خبر: حجت الاسلام سید مهدی مرویان حسینی 💠 بیشتر بخوانیم👇 📚درس خارج فقه، ۹ مهر ۱۴۰۲ 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛