eitaa logo
آیت‌الله ملک زاده
5.4هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
46 ویدیو
261 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم 🔶 مباحث: کانالی برای پاسخ به نیازهای طلبه پساانقلاب و تربیت مجتهد تمدن ساز 💥 اطلاع رسانی و ارائه دروس، سخنرانی‌ها، تالیفات، آراء و ... «آیت‌الله محمدحسین ملک زاده» توسط جمعی از شاگردان؛ 🔶 خادمان کانال: @seyyedifard @Zeini64
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ #بیان_نکته ⏮ معنای #عدالت در به کارگیری افراد در جایگاه های مناسب؛ 🔶 چگونگی نفوذ #سازمان_سیا به معاونت #رئیس_جمهور و #سقوط_حکومت با یک دستور مشخص؛ ◾️ آیت‌الله ملک زاده http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
💥 خرید اینترنتی 💥 🔶 مژده به طلاب و دانش پژوهان غیرساکن در شهر قم؛ 📗 کتاب «فقیه در قامت حاکم جامعه اسلامی» 🔶 مولف: آیت‌الله ملک زاده ✅ این کتاب را هم اکنون میتوانید از طریق «وبسایت پاتوق کتاب فردا»تهیه نمایید. ⏪ آدرس: https://bookroom.ir/book/63404
⏮ دخالت در 🔶 توصیه به عدم دخالت علما در به خاطر ؛ 🔶 این گربه ملوس برای تو، آن اسب چموش برای من! ◾️ آیت‌الله ملک زاده http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ شرح سیاسی و اجتماعی کلمات قصار #نهج_البلاغه ✅ #حکمت #سی_شش ⏮ #آرزو یعنی زمینه تحقق خواسته فراهم نیست. 🔶 کسی که آرزو را طولانی کند، کار حال را خراب می کند. 🔶 به جای تمرکز روی توانمندیهای داخل کشور، خیال پردازیهای #اقتصادی در عرصه خارجی؛ 🔶 عدم #ساده_انگاری در #مذاکرات_سیاسی، در عین ارتباط با جهان خارج؛ ⏮ یک ملاک برای ترجیح #کاندیدای_انتخابات ◾️ آیت الله ملک زاده http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ شرح سیاسی و اجتماعی کلمات قصار #نهج_البلاغه ✅ #حکمت #سی_هفت ⏮ #منع_استقبال دهقانان انبار از #امیرالمومنین (مشقت دنیا و عذاب آخرت) 🔶 #شبهه_سیاسی استقبال خودجوش میلیونی از رهبران #حکومت_اسلامی (اگر مردم نیایند، #شبهه_عدم_مقبولیت) 🔶 مورد نقض و #تقریر_استقبال توسط #رسول_الله و #امام_رضا ⏮ تفاوت در فلسفه و غرض استقبال است؛ ◾️ آیت الله ملک زاده http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیت‌الله ملک زاده
✅ #مصاحبه ⏮ گفتگوی اختصاصی #دفتر_مطالعات_اسلامی با آیت‌الله ملک زاده؛ 🔶 قسمت #سه ✅ تبیین #اجتهاد
⏮ گفتگوی اختصاصی با آیت‌الله ملک زاده؛ 🔶 قسمت 🔶 طرح مورد تأیید اسلام یا طرحی که بتواند به شکل حداکثری، اهداف، مقاصد و آرمان‌های اسلامی را در زمینه نظام اقتصادی و مشخّصاً سیستم مالی و پولی محقَّق نماید، باشیم که در صورت به منصه ظهور رسیدن و اجرا شدنش اصلاً چنین مسأله‌ای و عویصات و معضلات شبیه به آن پیش نیایند. و معنای عرض بنده به طور خلاصه عبارت بود از اینکه: به جای پرداختن به اجتهاد دفاعی، به دنبال اجتهاد ابتدائی باشیم. 🔶 حقیقت آن است که در اجتهاد دفاعی با نوعی انفعال در قبال حادثه‌سازی‌ها و مسأله‌آفرینی‌های دیگران مواجهیم؛ گویا فقیه در صحنه و زمینی که دیگران طراحی کرده‌اند ایفای نقش می‌کند. این دیگران هم می‌توانند عبارت باشند از مکاتب، علوم، فرهنگ‌ها، سبک‌های زندگی و تمدن‌های غیر اسلامی. 🔶 اما در اجتهاد ابتدائی، فقه و فقیه، خود، صحنه‌گردان و حادثه‌ساز، بلکه طراح زمین و صحنه هستند. در اجتهاد دفاعی، غالباً فقیه، چاره‌ای ندارد جز پرداختن به معلول‌ها و مبارزه با شاخه‌ها و میوه‌ها؛ ولی در اجتهاد ابتدائی، فقیه به سراغ علت‌ها می‌رود و به صورت ریشه‌ای به مبارزه با مشکلات و مسائل می‌پردازد. 🔶 فقیه در اجتهاد ابتدائی، منتظر نمی‌نشیند تا مسأله به او عرضه گردد، کج‌راهه پیش پایش نهاده شود، نقشه نادرست برایش ترسیم شود و کار تا جایی پیش رود که احیاناً و در تنگنای عناوین ثانویه‌ای مثل اضطرار و ضرورت، کارشناسانِ کارناشناس برای طرح‌های معوج و التقاطی خود از او امضا بگیرند، بلکه او خود، و لو در صورت نیاز پس از بازخوانی تجربه متراکم بشری، دست به طراحی می‌زند، افق‌گشایی می‌کند و عرصه‌ها و راه‌های جدیدی را فرا روی بشر، تصویر و ترسیم می‌کند. به نظر می‌آید این جمله امیر المؤمنین امام علی (ع) درباره جهاد که در خطبه 27 نهج البلاغه آمده است: «وَ الله ما غُزِیَ قَومٌ قَطُّ فی عُقْر دارِهِم إلّا ذَلّوا» تا حدودی درباره اجتهاد نیز صدق می‌کند و اهمیت اجتهاد ابتدائی را به یادمان می‌آورد؛ خصوصاً در عصر حاضر و با وجود هژمونی غرب مدرن و سیطره جهانیِ تمدن تمامیّت‌خواهِ سکولار. 🔶 فقیه در اجتهاد ابتدائی، به هیچ روی، منتظر و متوقّف نمی‌ماند؛ یا راه را می‌یابد و یا آن را می‌سازد. یا به سراغ ادله و منابع اسلامی می‌رود و راه را درون آنها می‌یابد، و یا مبتنی بر مبانی و اصول کلان گفتمانی و در چارچوب اندیشه‌ها و باورهای بنیادینِ اسلامی، راه را می‌سازد. و در مجموع، از نقشه اسلام برای عرصه‌های گوناگون حیات بشر پرده‌برداری می‌نماید. 🔶 در برخی از نوشته‌هایم از اجتهاد ابتدائی با عنوان سطح یا مرتبه پنجم اجتهاد یاد کرده‌ام. سطح و مرتبه پنجمِ اجتهاد، طبق تعریف، جایگاه انجام نظریه‌پردازی‌های اساسی و راهگشا و نوآوری‌های بنیادین و بن‌بست‌شکن در علوم و معارف اسلامی، تولید علوم انسانی – اسلامی و نیل به توان نظام‌سازی و کشف دیدگاه‌های کلان اسلام در پهنه‌های گوناگون و ارائه اَنظِمه و نظام‌های اسلامی همچون نظام فرهنگی اسلام، نظام تعلیم و تربیت اسلامی، نظام اجتماعی اسلام، نظام اقتصادی اسلام، نظام سیاسی اسلام و ... می‌باشد. 🔶 مطالبی که تا بدین­جا بیان گردید همگی بر محور تقسیم اجتهاد به دفاعی و ابتدائی بود، حال اگر سه رویکرد: فردی، اجتماعی و حکومتی در عرصه فقه و فقاهت را هم لحاظ نماییم و آن دو قِسم اجتهاد، یعنی اجتهاد دفاعی و اجتهاد ابتدائی را در این سه رویکرد ضرب کنیم، شش صورت به دست می‌آید؛ که توضیح یکایک آنها و ذکر مثال‌هایی برای هر یک، مجال گسترده‌تری می‌طلبد و بهتر است که به فرصت دیگری احاله شود. 🔶 ولی به هر حال، همه این انواع، اقسام، سطوح و مراتب اجتهاد و فقاهت، مشمول تعریف مختار از اجتهاد که آن را در کتاب «رهیافت اجتهادی به علوم انسانی اسلامی» آورده‌ام می‌شوند؛ تعریفی نسبتاً جامع، و ناظر به هر نوع نظریه‌پردازی اسلامی و استخراج و استنباط هر سه شاخه از تعلیمات، آموزه‌ها و معارف الهی (عقائد، احکام و اخلاق) و علوم مختلف اسلامی: «تکاپوی نظری روشمند با تمام توان، برای کشف دیدگاه اسلام و نظریه‌پردازیِ اسلامی» و یا: «فهم قاعده‌مند "ما أنزَلَ الله" و کشف و استخراج روشمند پاسخ‌های دین به نیازها و مسائل بالفعل و بالقوه بشر». ⏮ متن کامل مصاحبه: http://b2n.ir/746859 http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ شرح سیاسی و اجتماعی کلمات قصار #نهج_البلاغه ✅ #حکمت #سی_هشت ⏮ نکات مثبت(عقل، حسن خلق) و نکات منفی(حماقت، عجب) 🔶 پرهیز از دوستی با #احمق و #بخیل و #فاجر و #کذاب ⏮ #اصول_حکمرانی در انتخاب #مدیران و #مشاوران 🔶 نادیده گرفتن #توانایی_داخلی و خوش بینی نسبت #دشمن؛ ◾️ آیت الله ملک زاده http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ شرح سیاسی و اجتماعی کلمات قصار #نهج_البلاغه ✅ #حکمت #سی_نه ⏮ جایگاه #مستحبات و #واجبات 🔶 استخراج اصل کلی: الأهم فالأهم؛ ⏮ #برنامه_ریزی یکی از مهمترین بخشهای هر حرکت حکیمانه؛ 🔶 ارکان برنامه ریزی: تعیین هدف و تعیین راهبرد تحقق هدف. اصل مهم مدیریتی: تقسیم اهداف به اهم و مهم؛ ◾️ آیت الله ملک زاده http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
هدایت شده از برنامه اجتهاد
⏪ برنامه کوتاه مدت، کاربردی و کارآمد ◾️ برای خواندن دروس حوزوی از آغاز تا ورود به درس خارج و دستیابی به مرتبه نخست ، حداکثر در مدت 🔶 مولف: آیت الله ملک زاده ✅ عنوان کتاب گویای بسیاری از محتوای آن می باشد. 🔶 این کتاب لبیک عملی و نه شعاری، به منویات مقام معظم رهبری در مورد «برنامه درسی حوزه علمیه» می باشد. 🔶 کتاب پس از دوازده سال پژوهش، مطالعه و ده ها مصاحبه و مشورت با علما و مراجع تقلید و بهره گیری از تجربیات گذشتگان و معاصران و سال ها و بارها آزمون و خطا توسط یکی از اساتید رسمی درس خارج حوزه علمیه قم تدوین و انتشار یافته است؛ 🔶 طبیعی ترین حق هر کتاب و مولف آن، در مورد و پیرامون کتاب، قضاوت نکردن از روی عنوان کتاب و خواندن حداقل یک دور کامل کتاب می باشد. 🔶 تا کنون چندین جلسه عمومی و رسمی پیرامون کتاب همراه با پرسش و پاسخ و ده ها جلسه غیر رسمی با اساتید، روسای برخی حوزه های علمیه و فضلا و چند هزار جلسه با محوریت برنامه کتاب به صورت مشاوره تحصیلی برای طلاب توسط نویسنده انجام شده است. 🔊 توصیه 🔊 ✅ توصیه می شود قبل از خواندن کتاب به «توضیحی درباره کتاب» که ذیل همین مطلب آمده مراجعه شود؛ ⏪ برنامه اجتهاد ⏩ @barnameijtihad
هدایت شده از برنامه اجتهاد
🔊 توضیح مهم 🔊 ✅ #برنامه_اجتهاد 💥 قبل از خواندن کتاب، حتما این توضیح خوانده شود 💥 ✅ توضیحی درباره کتاب «برنامه درسی کوتاه مدت، کاربردی و کارآمد» ⏪ برنامه اجتهاد ⏩ @barnameijtihad
✅ شرح سیاسی و اجتماعی کلمات قصار #نهج_البلاغه ✅ #حکمت #چهل ⏮ حرفهای #مضر با واژگان تخصصی و ظاهری #عوامفریبانه 🔶 حرفهای جاهلانه که موجب #طلاق_عاطفی ⏮ #سکوت بهترین دارو برای #خشم 🔶 عوارض برخورد خشمگینانه با فرزند کوچک ◾️ آیت الله ملک زاده http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ شرح سیاسی و اجتماعی کلمات قصار #نهج_البلاغه ✅ #حکمت #چهل_دو ⏮ در #بیماری ثوابی نیست، بلکه باعث #ریزش_گناهان می شود. 🔶 ثواب تنها در #اعمال و #گفتار ناشی از #باطن_صالح وجود دارد. ⏮ #تحمل_سختی امتحانی حتمی برای #فرد و #جامعه ◾️ آیت الله ملک زاده http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ شرح سیاسی و اجتماعی کلمات قصار #نهج_البلاغه ✅ #حکمت #چهل_سه ⏮ اشاره به زندگی و مجاهدتهای #خبّاب_بن_الأرت 🔶 اسلام آوردن با شوق، هجرت با اختیار، قناعت به کفایت، زندگانی مجاهدانه؛ ⏮ تفاوت نیاز اساسی، #نیاز_فرعی و نیاز کاذب؛ تاریخچه ایجاد نیاز کاذب در #تمدن_غربی 🔶 انقلاب اقتصادی و اخلاقی در جامعه با عمل به «قنع بالکفاف» ⏮ تفاوت مقام #رضا با #تسلیم 🔶 خبّاب مصداقی برای توده ها و مردمانی مؤمن، صادق، کم هزینه، پرتلاش و بی ادعا؛ ◾️ آیت الله ملک زاده http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
♦️بنده جزو مخالفین مدارس تخصصی هستم! ▫️برشی از جلسه سلسله جلسات و تخصص_گرایی ⏮ آیت‌الله ملک زاده 📆 زمان: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ 🕌 مکان: قم، مدرسه علمیه امام محمد باقر(ع) http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9