✅ #بیان_نکته
⏮ #همت_بلند طلبه
👤 آیتالله ملک زاده
✅ بخشی از سخنرانی در حوزه علمیه انوار طاها
🗓 ۲۲ مهر ۱۴۰۰
🔶 طلبه باید از خود رجولیت نشان دهد!
🔹 همت بلند #علامه_طباطبایی در پر کردن خلأهای حوزه علمیه قم، با وجود اعاظم فراوان در دورۂ ایشان؛
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیتالله ملک زاده
✅ #مصاحبه ⏮ پایگاه تحلیلی خبری #مفتاح 👤 آیتالله ملک زاده ⏮ قسمت #پنج ✅ موضوع: مدیریت دانش در ر
✅ #مصاحبه
⏮ پایگاه تحلیلی خبری #مفتاح
👤 آیتالله ملک زاده
⏮ قسمت #شش
✅ موضوع:
مدیریت دانش در راستای دستیابی به علوم انسانی اسلامی
⏮ درباره وظیفه این شورا یا دبیرخانه یا مجمع و به طور کلی کارهایی که در قالب نظام مدیریت دانش برای رشد و توسعه علوم انسانی اسلامی باید انجام گیرد بیشتر توضیح دهید.
🔶 مواردی عرض شد. البته آن موارد عمدتاً ناظر به مرحله تولید علم بود. اما در نظام مدیریت دانش، افزون بر تولید باید برای توزیع علم هم خط مشی گذاری، تصمیم گیری و برنامه ریزی وجود داشته باشد.
🔶 به هر صورت یکی از اموری که در مدیریت دانش برای دستیابی به علوم انسانی اسلامی مطرح است این است که دانشِ تولیدشده در جایی ارائه و عرضه شود. امروزه اگر دانش اسلامی تولید همشود جایی برای عرضه ندارد. عموم دانشگاهها چنین محتوایی را ارائه نمیدهند مگر برخی دانشگاههای خاص و البته غیر دولتی یا نیمه دولتی،که با ا هد ا ف خاصی طراحی و تأسیس شدهاند. در حالت عادی ، دانش تولیدشده جای و جایگاه ی برای عرضه ، به صورتی که دانشجویان موظف باشند این دروس را پشت سر بگذران ن د و بر اساس آن از آنها امتحان گرفته شود ، ندارند. یکی از مؤثرترین اقدامات در بخش توزیع دانش، آن است که این مراکز و دانشگاهها موظف به فعال سازی این ظرفیت آموزشی شوند.
🔶 کارهای بسیار دیگری نیز مانند راهاندازی مجلات علمی - پژ و هشی در این حوزه، برگزاری همایشهای مرتبط، قرار دادن جوایز سالانه و ... میتوان انجام داد.
🔶 در این زمینه، پشتیبانی و حمایت لازم است. البته حمایت در حمایتهای مادی خلاصه نمیشود بلکه بخشی از حمایتها، معنوی است؛ یعنی اگر یک نظریهپردازی در عرصة علوم انسانی اسلامی نظریهای را ارائه کرد، از او حمایت درخورِ علمی صورت بگیرد.
🔶 این را هم باید اضافه کنم که این حمایت و تشویق باید از طرق و مجاری مناسب خودش صورت گیرد. گاهی از برخی دانشمندان و نظریهپردازان در جایییا به طریقی تقدیر میشود که آنجا یا آن طریق هیچ ربط و تناسبی با امور علمی ندارد و حاشیه ها و جوانب دیگری برای آن مطرح است. این امر گاهی اوقات، موجب سرشکستگی پژوهشگر و تضعیف بُعد علمی کار او در نزد افکار عمومی و در مجامع علمی و نخبگانی میشود و بعضی مغرضین و فرصت طلبان هم با برچسب سیاسی و فرمایشی زدن به آن پژوهش، طوری وانمود و تبلیغ میکنن د که گویا هیچگونه جنبه علمی در آن نبوده است .
🔶 همچنین باید بدانیم که پشتیبانی و حمایت فقط برگزاری جلسه تقدیر که در مواردی منجر به نشاندار شدن پژوهشگر هم میشود نیست بلکه یکی از راه های مهم و مؤثر حمایت ، به ویژه در گستره علوم انسانی، این است که برای نظریه تولید شده، اهمیت قائل شوند، در کتاب ها، مقالات و ابحاث علمی از آن یاد کنند و به آن ارجاع دهند یا در مقام کاربست، عملاً به آن توجه کنند و آن را به کار بگیرند .
🔶 یکی از مصادیق توجه کردن، اهمیت قائل شدن و بها دادن به یک نظریه یا نظرگاه علمی، واکاوی ابعاد و زوایای آن، نگاه تطبیقی و مقایسه ای به آن، بررسی نتایج آن و حتی نقد آن، در قالب پایاننامه است. این در حالی است که شوربختانه، هم اکنوندر پایاننامهها ی دانشگاهی، فقط نظریات دانشمندان غربی مورد بررسی قرار می گیرند و مثلاً نظریه دو دانشمند غربی با هم مقایسه میشو ند و به دیدگاه اندیشمندان ایرانی و اسلامی، به ویژه معاصرین توجهی نمیشود. بعضی از اساتید و گروه های علمی در شماری از دانشگاه ها، که خیلی تلاش کرده اند ایرانی - اسلامی باشند و به علمای معاصر هم بپردازند، با احتیاط بسیار به اشخاص نادری در ردۀ علامه طباطبایی توجه میکنند ؛ [البته اکثراً از علامه هم، فقط به نظریۀ اعتباریات می پردازند!]. و دیگر از این رده و مشخصاً از ایشان جلوتر نمی آیند و اصلاً به مخیّله شان هم خطور نمی کند که به دانشجویان اجازه دهند که در پایان نامه های ارشد یا رساله های دکتری به آراء و اندیشه های اندیشمندان و دانشمندان ایرانی و مسلمانِ در قید حیات بپردازند.
🔶 در حالی که در بسیاری از دانشگاه های معتبر دنیا اگر اندیشمندی در قید حیات و حتی جوان، نظریهای ارائه دهد، به فاصلۀ زمانی اندکی، نظریة او در پایان نامه ها و رسالههای دانشجویان بازتاب می یابد ومورد نقد و بررسی قرار میگیرد. ا ین یکی از مصادیق توجه و حمایت واقعی و اثربخش است که یک دانشمند، اندیشمند و نظریه پرداز به آن نیاز دارد و حیات، نشاط و پویایی علم و فضای علمی به آن وابسته است.
🔶 ادامه دارد ...
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
هدایت شده از برنامه اجتهاد
✅ #سخنرانی
🔶 جبران کاستی های علمی
✅ موضوع: تقویت و تثبیت پایه های علمی طلاب؛ (جهت #جبران_کاستی_ها)
🔶 ادبیات ( #صرف، #نحو، #بلاغت و لغت)
🔶 #منطق؛
🔶 #فقه و #اصول؛
🔶 #رجال؛
🔶 و ...
آیت الله ملک زاده 👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #بیان_نکته
⏮ #درس_خارج و #اتخاذ_مبنا
🔶 طلبه باید #حین_شرکت در درس خارج، حتما در مسأله مورد بحث اتخاذ مبنا کند.
🔶 بازگشت و بررسی دوبارۂ مسأله به ندرت پیش می آید.
🔶 اگر نظر استاد استحکام داشت و جای مخالفت نگذاشت!
🔶 فراهم کردن #مقدمات_اتخاذ_مبنا؛
🔶 دو توجیه برای عدم ارجاع یک دیدگاه به قائل اولیه اش در بین قدما؛
💥 بیانات آیتالله ملک زاده در ابتدای درس خارج اصول
🗓 ۴ آبان ۱۴۰۰
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #منابع_لغوی اجتهاد:
🔶 کتب لغوی لازم برای فراید استنباط و اجتهاد را میتوان به سه دسته تقسیم کرد.
1⃣ دسته اول: کتبی که تنها به معنای لغت پرداختهاند و به جایگاه استعمال واژه نظر نداشتهاند. از جمله این کتب میتوان از «العین» خلیل بن احمد، «صحاح اللغة» جوهری، «لسان العرب» إبن منظور، «مصباح المنیر» فیّومی و «قاموس المحیط» فیروزآبادی نام برد.
2⃣ دسته دوم: کتبی که لغت را با توجه به کاربردش در قرآن و حدیث معنا کردهاند. مشهورترین کتاب در لغات قرآن «مفردات» راغب اصفهانی است. مهمترین کتب در لغت روایات نیز «النهایة» ابن اثیر و «مجمع البحرین» طریحی میباشد.
3⃣ دسته سوم: کتبی که ریشه و معنای اصلی لغت را در عصر صدور، به دقت مشخص کردهاند. که «مقاییس اللغة» ابن فارس و همچنین «أساس البلاغة» زمخشری از این دستهاند.
🔶 فقها، معمولا به این کتب لغت مراجعه میکنند. به طور مثال شیخ اعظم انصاری در مکاسب محرمه، هنگامی که به قول لغوی مراجعه میکند، معمولا قولِ به قاموس المحیط، المصباح المنیر، الصحاح و النهایه مراجعه کرده و از آنها نام میبرد.
🔶 البته برخی در لغت قرآن، کتاب «مفردات» را قبول ندارد و میگویند راغب اصفهانی در آن اجتهادات زیادی کرده و نظرات شخصی خودش را اعمال کرده است.
دو کتاب اصلی لغت در احادیث، که به نوعی میتوان آن را با قرآن مشترک نیز دانست، «النهایه فی غریب الحدیث و الاثر»، تألیف إبن الاثیر(م606) است که از اهل سنت میباشد، و «مجمع البحرین»، تألیف فخرالدین طریحی(م1085) که شیعه است، هستند. این دو کتاب، از منابع اصلی رجوع فقها به لغت حدیث میباشد.
اگر فقیه بخواهد اصل و ریشۀ اصلی لغات را در زمان صدور بررسی کند، معمولا از دو کتاب «مغاییس اللغة»، تألیف ابن فارس بن زکریا، و «اساس البلاغة»، تألیف ابوالقاسم محمود بن عمر زمشخری مراجعه میکند. البته کتاب اول از اهمیت بیشتری برخوردار است.
این کتب، عمدۀ کتابهای لغت
مورد استفاده در اجتهاد است که ممکن است، برخی بر روی تعدادی از آنها را تاکید کنند.
⏮ برگرفته از درس #فلسفه_فقه و #روش_شناسی اجتهاد
🔶 آیتالله ملک زاده
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیتالله ملک زاده
✅ #مصاحبه ⏮ پایگاه تحلیلی خبری #مفتاح 👤 آیتالله ملک زاده ⏮ قسمت #شش ✅ موضوع: مدیریت دانش در را
✅ #مصاحبه
⏮ پایگاه تحلیلی خبری #مفتاح
👤 آیتالله ملک زاده
⏮ قسمت #هفت
✅ موضوع:
مدیریت دانش در راستای دستیابی به علوم انسانی اسلامی
🔶 یکی از حمایت های دیگری که به راحتی و با کمترین هزینه و زحمت می توان انجام داد برگزاری مراسمهای رونمایی، نقد و بررسی و معرفیکتابهای اندیشمندان این گستر ه است. خرید سازمانی و هدیه دادن جای خود را دارد اما بهترین حمایت، معرفی و نقد و بررسی این کتابها است.
🔶 دیگران نیروهای خود را مطرح و بزرگ میک ن ند به نحوی که بسیار ی در اثر عدم اطلاع یا خودکم بینی،برخی از این افراد را حقیقتاً افرادی دانشمند و صاحب فکر به حساب میآورند در حالی که احیاناًچنین نیست و صرفاً به جهت هیاهوی تبلیغات ی ،پوشش فراوان رسانه ای و تکریم ها و حمایتهای پی در پ ی که از آن فرد صورت گرفته است چنین معرفی شده است. این در حالی است که در میانافرادی که در زمینة اندیشه اسلامی و علوم انسانی اسلامی فعالیت میکنند، در مواردی این همدلی وجود ندارد و حمایتهای لازم از صاحب ان اندیشه صورت نمیگیرد و گاهی حتی افراد خوشفکر و مولّد ایده و اندیشه، به وسیله سایرین ، عمداً نادیده گرفته یا پوشانده میشوند تا دیده و شناخته نشوند و کسی به آنان توجهی نکند! .
🔶 باید نگاه جبههای و گفتمانی حاکم باشد. باید همجبههایها همدیگر را در راستای هدف واحد تقویت کنند. ممکن است فردی یکی از نظر اتاندیشمند دیگر را به صورت خاص قبول نداشته باشد ا ما باید به این نکته توجه نماید که گذشته از موضع آزاداندیشانه و آزادمنشانه نسبت به همگان، نسبت به این شخص خاص اگر دیدگاههایش به طور کلی در راستای اهداف متعالی و در جهتتقویت جبهه علمی و فرهنگیِ اسلامی است باید او را پشتیبانی ک ند. تعد ّ د اندیشمندان و مراکز علمی در این عرصه مایة برکت است و موجب تقویت این جبهه میشود. در مرحلهای که نیازمن د این هستیم که صداهای متعددی یک صدا گفتمان علوم انسانی اسلامی را صدا بزنند، نباید یکدیگر را حذف کنیم.
🔶 عنایت به چنین مسائلی از جمله اموری است که در مدیریت دانش وجود دارد؛ فرهنگسازی، گفتمانسازی، ترویج، اشاعه و فراهم کردن زمینه برای مطرح شدن این مطالب.
🔶 طراحی دورههای کوتاهمدت آموزشی، تربیت پژوهشگران عرصة علوم انسانی اسلامی، حمایت از پایاننامهها، کتابها، مقالات، نظریات ، برگزار نمودن نشستهای علمی و جلسات نقد و مجموعه اموری که به رشد و بالندگی گفتمان علوم انسانی اسلامی یاری میرسانند، باید به صورت مداوم و برنامهریزیشده به انجام رسد. طبعاً اینگونه برنامهریزیها با وجود مدیریت دانش تحقّق مییابند.
🔶 به طور خلاصه میتوان گفت که برای تولید علوم انسانی اسلامی در مرحلهای قرار گرفتهایم که به مراتب بیش از پیش نیازمند مدیریت دانش هستیم.
🔶 ادامه دارد ...
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
🔊 توضیح 🔊
⏪ تدریس:
▪️ #الاسس_المنطقیه_للاسقراء
🔶 آیت الله ملک زاده
✅ این بحث در سال تحصیلی 95_96 برای دانشجویان دوره دکتری، دانشگاه امام صادق علیه السلام در 16 جلسه تدریس شده است.
⏪ توضیح:
در این جلسات، پس از بررسی دیدگاه #عقل_گرایان(منطق ارسطویی) و #تجربه_گرایان (پوزیتویست ها) به شیوه ای #محققانه و همراه با #نقد و #ابرام به شرح و تفسیر #نظریه_شهید_صدر، پرداخته می شود؛
🔶 طبیعتا با توجه به حجم بالای کتاب و فرصت محدود، تنها قسمت های مهم کتاب و با تمرکز بر نظریه شهید صدر، #تطبیق_متن_عربی صورت گرفته است؛
⏪ ان شاء الله به صورت روزانه صوت جلسات در کانال قرار داده خواهد شد؛
⏪ مباحث:
کانالی برای پاسخگویی به نیازهای #طلبه_پسا_انقلاب و تربیت #مجتهد_تمدن_ساز؛
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیتالله ملک زاده
🔊 توضیح 🔊 ⏪ تدریس: ▪️ #الاسس_المنطقیه_للاسقراء 🔶 آیت الله ملک زاده ✅ این بحث در سال تحصیلی 95_96
✅ #تدریس
⏪ کتاب #الاسس_المنطقیة_للاسقراء
🔶 استاد محمد حسین ملک زاده
⏪ جلسه #یک
🔶 #استقراء؛
🔶 اهمیت کتاب؛
🔶 #شخصیت_فلسفی مولف، نوآوری های فلسفی #شهید_صدر و...
لینک صوت در سایت:
⏭ http://mabaheth.ir/55
🔹 http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c
آیتالله ملک زاده
✅ #مصاحبه ⏮ نشریه #رویش_اندیشه 👤 آیتالله محمدحسین ملک زاده 🔶 پرونده حقوق و روابط بین الملل 🔹 حکو
✅ #مصاحبه
⏮ نشریه #رویش_اندیشه
🔶 شماره سوم
🔹 مهر و شهریور ۱۴۰۰
👤 آیتالله محمدحسین ملک زاده
🔶 پرونده حقوق و روابط بین الملل
🔹 حکومتی واحد در یک کشور دارالإسلام، وضعیت آرمانی مسلمانان است؛
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
👇👇👇