هدایت شده از هیئت قاسم ابن الحسن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #گزارش_تصویری
آیت الله محمد حسین ملکزاده
عاشورا صرفاُ یک حادثه نیست...
#حسینیه_شهید_گردیزی
#قاسم_ابن_الحسن
#مراسم_محرم
هیئت قاسم ابن الحسن (ع)
📲 @heyat_salam
✅ #بیان_نکته
⏮ انتخاب موضوع #درس_خارج_فقه
👤 آیت الله ملک زاده
🔶 از آنجا که عمر انسان محدود است و طلبه نمیتواند تمام ابواب فقهی را شرکت کند، یکی از ابحاث فقهی که خوب است طلبه در درس خارج آن شرکت کند، #کتاب_الاجاره است. زیرا هم به لحاظ استدلالی بحثهای خوبی دارد و هم بحث مورد ابتلائی است. لذا اگر مثلا طلبه پنج باب فقهی برای درس خارج خود انتخاب میکند، یکی از ابواب انتخابی او، کتاب الاجاره باشد، مناسب است.
💥 برگرفته از دوره فشرده فقه امامیه، تابستان ۱۴۰۳
🕌 مکان: مدرسه علمیه فیضیه
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #کتاب
👤 آیت الله ملک زاده
🔶 استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم
⏪ برگهایی از کتاب #رهیافت_اجتهادی به #علوم_انسانی اسلامی
💥 برگرفته از پرونده ویژه شماره ۴۶ و ۴۷ فصلنامه تخصصی علوم انسانی #صدرا
🔹 معرفی شخصیت و آثار آیت الله محمدحسین #ملکزاده، صاحب کلان نظریه #تفقه_جامع
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #بیان_نکته
⏮ #قرآن کریم و #فقه اهل بیت، کاملاً حکومتی و سیاستی است!
👤 آیت الله ملک زاده
🔶 بحث آبادسازی زمینهای غیرآباد یک بحث کاملا حکومتی است، زیرا اصل زمینها متعلق به امام است و هر زمان که امام بخواهد میتواند جلوی این کار را بگیرد یا از این زمینها مالیات بگیرید یا موارد دیگر؛ یعنی همه این امور در اختیار امام است.
🔶 واقعا انسان متوجه نمیشود افرادی که احیانا شریعت اسلامی را بیربط به #جامعه و #حکومت میدانند و آن را امری کاملا فردی در نظر میگیرند در چه جهان فکری زیست میکنند و چه شناختی از اسلام دارند؟!
🔶 وقتی فقه را به آنها نشان میدهید میگویند این صورتبندی فقها است و ربطی به دین ندارد! اما خود قرآن چه؟ مگر میشود کسی قرآن را بخواند و بگوید اسلام و قرآن کاری به سیاست و حکومت و دولت ندارد! این قرآنی که در اختیار مسلمین است همهاش سیاست و حکومت است. حدود یک دَهم قرآن کریم فقط در مورد جنگ و صلح است که حکومتیترین و سیاسیترین امور دنیا است. آیا در مورد کتابی که تنها یک دهم آن مربوط به #جنگ و #صلح است علاوه بر مطالب دیگر حکومتی، میشود گفت ربطی به سیاست و حکومت ندارد؟! برخی با یک پیش فرض خودساخته سراغ اسم دین میروند و میگویند اسلام اینگونه است. برو متن قرآن و روایات را بخوان! بعد اظهار نظر کن.
💥 برگرفته از دوره فشرده فقه امامیه، تابستان ۱۴۰۳
🕌 مکان: مدرسه علمیه فیضیه
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیتالله ملک زاده
✅ فهرست مطالب 🔶 #پرونده_ویژه فصلنامه تخصصی علوم انسانی #صدرا پیرامون معرفی شخصیت و آثار استاد محمد
✅ #یادداشت
👤 حجةالاسلام محمد صائغ
🔶 مدرّس جامعة المصطفى العالمية
⏪ نخستین درس خارج #فقه_فضای_مجازی در حوزه علمیه
💥 برگرفته از پرونده ویژه شماره ۴۶ و ۴۷ فصلنامه تخصصی علوم انسانی #صدرا
🔹 معرفی شخصیت و آثار آیت الله محمدحسین #ملکزاده، صاحب کلان نظریه #تفقه_جامع
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
هدایت شده از هیئت قاسم ابن الحسن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #گزارش_تصویری
آیت الله محمد حسین ملکزاده
لقاء الله در آخرت برای همه است و قطعی است...
#حسینیه_شهید_گردیزی
#قاسم_ابن_الحسن
#مراسم_محرم
هیئت قاسم ابن الحسن (ع)
📲 @heyat_salam
✅ #بیان_نکته
⏮ خیانت گستردۀ بانکهای آمریکایی و مستأجر کردن صاحبخانهها.
👤 آیت الله ملک زاده
🔶 در #آمریکا در دههای گذشته، بانکها با تجارتی که راه انداختند، صاحب خانههای فراوانی شدند. این بانکها با علم به اینکه مردم توانایی بازپرداخت وامهایی که میدهند را ندارند، به شکل بسیار گسترده تبلیغ کردند که با امتیازهای فراوان، وام میدهند و مردم را با انواع #تبلیغات تشویق کردند که #وام بگیرند و خانههای آنها را به عنوان گرو گرفتند و به محض اینکه شخص نمیتوانست قسط خود را بازپرداخت کند و علی العموم هم نمیتوانستند، خانههای آنها را مالک میشدند و سپس همان خانهها را به مالکان قبلی اجاره میدادند. در واقع، شخص وام گیرنده، دو بدهی به بانک پیدا میکرد که یکی را با خانهاش داده بود و دیگری را در قالب اجاره بهای خانۀ خودش به بانک میپرداخت.
🔶 یعنی بانکها در آمریکا عملاً مردم را بیچاره کردند و بسیاری را که صاحبخانه بودند به مستأجر تبدیل کردند. این کار به شکل گسترده در #نظام_بانکی_آمریکا در طی دههای گذشته به انجام رسید که خیانت بزرگ، گسترده و برنامهریزی شدۀ بانکها بود.
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #سخنرانی_علمی
⏪ چیستی #فقه_مضاف
👤 آیت الله ملک زاده
🗓 زمان: یکشنبه، ۱۴ مرداد ۱۴۰۳
🕙 ساعت: ۱۷ الی ۱۹
🕌 برگزار کننده: دانشگاه امام صادق علیهالسلام
🔹 جهت ثبتنام به شناسه کاربری @taha_kamali در پیامرسان بله پیام دهید، و یا با شماره ۰۹۹۲۰۶۶۸۴۱۴ تماس حاصل نمایید.
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیتالله ملک زاده
✅ فهرست مطالب 🔶 #پرونده_ویژه فصلنامه تخصصی علوم انسانی #صدرا پیرامون معرفی شخصیت و آثار استاد محمد
✅ #نشست_علمی
👤 حجتالاسلام سیدمحمد سیدی فرد
🔶 استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم
⏪ بازاندیشی در نسبت میان حکم اولی، ثانوی و حکومی و امتداد آن در ساحت #اجتماع و #حکومت در اندیشه آیتالله ملک زاده
💥 برگرفته از پرونده ویژه شماره ۴۶ و ۴۷ فصلنامه تخصصی علوم انسانی #صدرا
🔹 معرفی شخصیت و آثار آیت الله محمدحسین #ملکزاده، صاحب کلان نظریه #تفقه_جامع
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #بیان_نکته
⏪ نقد و بررسی قاعده #عدل_و_انصاف
👤 آیت الله ملک زاده
🔶 باید گفت: «هذه القاعدة بما هی قاعدة من المشهورات التی لا أصل لها»؛ بله اگر بخواهیم به عنوان یک حکم شرعی بپذیریم، امر دائر مدار این است که روایت مذکور را بپذیریم یا خیر؛ که برخی حتی حکم را در موارد خاص منصوص آن نیز قبول ندارند و میگویند در این موارد، باید سراغ #قرعه یا #تحالف یا #مصالحه بروند. لذا ما در برخی از بحوث فقهی خود گفتهایم که اسم این قاعده را قاعدة #التنصیف_و_الشرکة نام گذارند بهتر است.
🔶 برخی می گویند در فقه ما قاعدۀ عدل و عدالت داریم و بعد همین قاعده را مطرح میکنند، که توهین به فقه است که عدالت مستفاد از فقه منحصر به همین قاعده باشد!
💥 برگرفته از دوره فشرده فقه امامیه، تابستان ۱۴۰۳
🗓 زمان: ۱۴ مرداد ۱۴۰۳
🕌 مکان: مدرسه علمیه فیضیه
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیتالله ملک زاده
✅ #بیان_نکته ⏪ نقد و بررسی قاعده #عدل_و_انصاف 👤 آیت الله ملک زاده 🔶 باید گفت: «هذه القاعدة بما ه
✅ #بیان_نکته
⏪ نقد و بررسی قاعده #عدل_و_انصاف
👤 آیت الله ملک زاده
🔶 در فقه قاعدهای به نام «العدل و الانصاف» مطرح و معروف شده است. به حسب تتبع انجام شده، ظاهرا این قاعده از قرن دهم هجری به وسیلۀ جناب #صاحب_مدارک مطرح شده است. البته مفاد این قاعده پیش از آن در فقه مطرح بوده، اما تحت عنوان یک قاعدۀ فقهی مطرح نبوده است.
🔶 مفاد قاعده در محل خودش یعنی، اگر دو مبلغ با یکدیگر مشتبه شد و معلوم نبود مثلاً چقد از این مبلغ برای شخص اول و چقدر برای شخص دوم است، در اینجا برای اینکه هیچ کدام بینصیب نمانند این مبلغ را نصف میکنند.
🔶 فقها بعد از قرن دهم از این مطلب به عنوان قاعده نام بردهاند، به طور مثال از معاصرین مرحوم آیت الله سید محسن #حکیم، آیت الله #خویی و #امام_خمینی از این قاعده در کتب فقهیشان نام بردهاند؛ برخی نیز تلاش کردهاند این قاعده را به ابواب مختلف فقهی تسرّی دهند و از آن استفاده کنند.
🔶 اما انصاف این است که این، یک قاعدۀ فقهیه نیست، بلکه یک حکم تعبّدی موردی، در مورد یک مسأله خاص و منصوص میباشد. حتی برخی از اعلام معاصر ما از قاعدۀ العدل و الإنصاف به #القاعدة_الخیالیة یاد کردهاند.
🔶 حق این است که بگوییم: «هذه القاعدة بما هی قاعدة من المشهورات التی لا أصل لها»؛ بله اگر بخواهیم به عنوان یک حکم شرعی بپذیریم، امر دائر مدار این است که روایت مذکور را بپذیریم یا خیر؛ که برخی حتی حکم را در موارد خاص منصوص آن نیز قبول ندارند و میگویند در این موارد، باید سراغ #قرعه یا #تحالف یا #مصالحه بروند. لذا ما در برخی از بحوث فقهی خود گفتهایم که اسم این قاعده را قاعدة #التنصیف_و_الشرکة نام گذارند بهتر است.
🔶 برخی می گویند در فقه ما قاعدۀ عدل و عدالت داریم و بعد همین قاعده را مطرح میکنند، که توهین به فقه است که عدالت مستفاد از فقه منحصر به همین قاعده باشد!
💥 برگرفته از دوره فشرده فقه امامیه، تابستان ۱۴۰۳
🗓 زمان: ۱۴ مرداد ۱۴۰۳
🕌 مکان: مدرسه علمیه فیضیه
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیتالله ملک زاده
✅ فهرست مطالب 🔶 #پرونده_ویژه فصلنامه تخصصی علوم انسانی #صدرا پیرامون معرفی شخصیت و آثار استاد محمد
✅ #یادداشت
👤 حجتالاسلام دکتر زمانیان
🔶 مدیر واحدهای پژوهشی پژوهشگاه دانشگاه امام صادق علیهالسلام
⏪ #مکتب_اعتدال در اندیشه استاد محمد حسین ملکزاده
💥 برگرفته از پرونده ویژه شماره ۴۶ و ۴۷ فصلنامه تخصصی علوم انسانی #صدرا
🔹 معرفی شخصیت و آثار آیت الله محمدحسین #ملکزاده، صاحب کلان نظریه #تفقه_جامع
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #بیان_نکته
⏮ أصعب مصادیق جهاد، #جهاد_علمی است.
👤 آیت الله ملک زاده
🔶 استاد معظم ما مرحوم آیت الله #بهجت میفرمودند جهاد، تنها جهاد نظامی نیست و جهاد علمی نیز، جهاد است. علما، مجاهدین فی سبیل الله هستند و #مداد_العلماء أفضل من #دماء_الشهداء؛ چرا علما مجاهد هستند؟ ایشان میفرمود به این جهت که عالم زحمت میکشد و تلاش و کوشش میکند، درس میخواند و درس میدهد، تحقیق میکند و مینویسد؛ این نوع جهاد، از اصعب مصادیقِ جهاد محسوب میشود.
💥 برگرفته از دوره فشرده فقه امامیه، تابستان ۱۴۰۳
🗓 زمان: ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
🕌 مکان: مدرسه علمیه فیضیه
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9