eitaa logo
آیت‌الله ملک زاده
5.4هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
46 ویدیو
261 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم 🔶 مباحث: کانالی برای پاسخ به نیازهای طلبه پساانقلاب و تربیت مجتهد تمدن ساز 💥 اطلاع رسانی و ارائه دروس، سخنرانی‌ها، تالیفات، آراء و ... «آیت‌الله محمدحسین ملک زاده» توسط جمعی از شاگردان؛ 🔶 خادمان کانال: @seyyedifard @Zeini64
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ #سلسله_نشست های بررسی رویکردهای فکری #ایران_معاصر در حوزه #نظام_سازی دینی ⏪ نظام سازی دینی در #اندیشه #شهید_صدر 🔶 باحضور آیت الله ملک زاده ▪️ (استاد درس خارج فقه و اصول) 🗓 زمان: ۳۱شهریور ۹۸ مکان: تهران، رسالت شرق، خیابان برادران صادقی، مجتمع شهید اسدالهی، پژوهشگاه #شهید_صدر http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #تدریس ⏪ کتاب #الاسس_المنطقیة_للاسقراء 🔶 آیت الله ملک زاده ⏪ جلسه #شش 🔶 رویکرد #ترجیح و اشکال به آن؛ 🔶 رویکرد #روانشناختی #هیوم و اشکال به آن؛ 🔶 تفسیر فیزیولوژی #پاولوف ⏩ http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9 ⏪
آیت‌الله ملک زاده
✅ #مصاحبه ⏮ گفتگوی اختصاصی #دفتر_مطالعات_اسلامی با #آیت‌الله_ملک_زاده 🗓 زمان: ۹۹/۲/۳۰ 🔶 فقه و فقه
⏮ گفتگوی اختصاصی با آیت‌الله ملک زاده؛ 🔶 قسمت 🔶 طرح مورد تأیید اسلام یا طرحی که بتواند به شکل حداکثری، اهداف، مقاصد و آرمان‌های اسلامی را در زمینه نظام اقتصادی و مشخّصاً سیستم مالی و پولی محقَّق نماید، باشیم که در صورت به منصه ظهور رسیدن و اجرا شدنش اصلاً چنین مسأله‌ای و عویصات و معضلات شبیه به آن پیش نیایند. و معنای عرض بنده به طور خلاصه عبارت بود از اینکه: به جای پرداختن به اجتهاد دفاعی، به دنبال اجتهاد ابتدائی باشیم. 🔶 حقیقت آن است که در اجتهاد دفاعی با نوعی انفعال در قبال حادثه‌سازی‌ها و مسأله‌آفرینی‌های دیگران مواجهیم؛ گویا فقیه در صحنه و زمینی که دیگران طراحی کرده‌اند ایفای نقش می‌کند. این دیگران هم می‌توانند عبارت باشند از مکاتب، علوم، فرهنگ‌ها، سبک‌های زندگی و تمدن‌های غیر اسلامی. 🔶 اما در اجتهاد ابتدائی، فقه و فقیه، خود، صحنه‌گردان و حادثه‌ساز، بلکه طراح زمین و صحنه هستند. در اجتهاد دفاعی، غالباً فقیه، چاره‌ای ندارد جز پرداختن به معلول‌ها و مبارزه با شاخه‌ها و میوه‌ها؛ ولی در اجتهاد ابتدائی، فقیه به سراغ علت‌ها می‌رود و به صورت ریشه‌ای به مبارزه با مشکلات و مسائل می‌پردازد. 🔶 فقیه در اجتهاد ابتدائی، منتظر نمی‌نشیند تا مسأله به او عرضه گردد، کج‌راهه پیش پایش نهاده شود، نقشه نادرست برایش ترسیم شود و کار تا جایی پیش رود که احیاناً و در تنگنای عناوین ثانویه‌ای مثل اضطرار و ضرورت، کارشناسانِ کارناشناس برای طرح‌های معوج و التقاطی خود از او امضا بگیرند، بلکه او خود، و لو در صورت نیاز پس از بازخوانی تجربه متراکم بشری، دست به طراحی می‌زند، افق‌گشایی می‌کند و عرصه‌ها و راه‌های جدیدی را فرا روی بشر، تصویر و ترسیم می‌کند. به نظر می‌آید این جمله امیر المؤمنین امام علی (ع) درباره جهاد که در خطبه 27 نهج البلاغه آمده است: «وَ الله ما غُزِیَ قَومٌ قَطُّ فی عُقْر دارِهِم إلّا ذَلّوا» تا حدودی درباره اجتهاد نیز صدق می‌کند و اهمیت اجتهاد ابتدائی را به یادمان می‌آورد؛ خصوصاً در عصر حاضر و با وجود هژمونی غرب مدرن و سیطره جهانیِ تمدن تمامیّت‌خواهِ سکولار. 🔶 فقیه در اجتهاد ابتدائی، به هیچ روی، منتظر و متوقّف نمی‌ماند؛ یا راه را می‌یابد و یا آن را می‌سازد. یا به سراغ ادله و منابع اسلامی می‌رود و راه را درون آنها می‌یابد، و یا مبتنی بر مبانی و اصول کلان گفتمانی و در چارچوب اندیشه‌ها و باورهای بنیادینِ اسلامی، راه را می‌سازد. و در مجموع، از نقشه اسلام برای عرصه‌های گوناگون حیات بشر پرده‌برداری می‌نماید. 🔶 در برخی از نوشته‌هایم از اجتهاد ابتدائی با عنوان سطح یا مرتبه پنجم اجتهاد یاد کرده‌ام. سطح و مرتبه پنجمِ اجتهاد، طبق تعریف، جایگاه انجام نظریه‌پردازی‌های اساسی و راهگشا و نوآوری‌های بنیادین و بن‌بست‌شکن در علوم و معارف اسلامی، تولید علوم انسانی – اسلامی و نیل به توان نظام‌سازی و کشف دیدگاه‌های کلان اسلام در پهنه‌های گوناگون و ارائه اَنظِمه و نظام‌های اسلامی همچون نظام فرهنگی اسلام، نظام تعلیم و تربیت اسلامی، نظام اجتماعی اسلام، نظام اقتصادی اسلام، نظام سیاسی اسلام و ... می‌باشد. 🔶 مطالبی که تا بدین­جا بیان گردید همگی بر محور تقسیم اجتهاد به دفاعی و ابتدائی بود، حال اگر سه رویکرد: فردی، اجتماعی و حکومتی در عرصه فقه و فقاهت را هم لحاظ نماییم و آن دو قِسم اجتهاد، یعنی اجتهاد دفاعی و اجتهاد ابتدائی را در این سه رویکرد ضرب کنیم، شش صورت به دست می‌آید؛ که توضیح یکایک آنها و ذکر مثال‌هایی برای هر یک، مجال گسترده‌تری می‌طلبد و بهتر است که به فرصت دیگری احاله شود. 🔶 ولی به هر حال، همه این انواع، اقسام، سطوح و مراتب اجتهاد و فقاهت، مشمول تعریف مختار از اجتهاد که آن را در کتاب «رهیافت اجتهادی به علوم انسانی اسلامی» آورده‌ام می‌شوند؛ تعریفی نسبتاً جامع، و ناظر به هر نوع نظریه‌پردازی اسلامی و استخراج و استنباط هر سه شاخه از تعلیمات، آموزه‌ها و معارف الهی (عقائد، احکام و اخلاق) و علوم مختلف اسلامی: «تکاپوی نظری روشمند با تمام توان، برای کشف دیدگاه اسلام و نظریه‌پردازیِ اسلامی» و یا: «فهم قاعده‌مند "ما أنزَلَ الله" و کشف و استخراج روشمند پاسخ‌های دین به نیازها و مسائل بالفعل و بالقوه بشر». ⏮ متن کامل مصاحبه: http://b2n.ir/746859 http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #تدریس ⏪ کتاب #الاسس_المنطقیة_للاسقراء 🔶 آیت الله ملک زاده ⏪ جلسه #هفت 🔶 نگاهی کلی به نظریه #شهید_صدر در کتاب؛ 🔶 تفاوت #توالد_ذاتی با #توالد_موضوعی؛ ⏩ http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9 ⏪
✅ #مصاحبه ⏪ مصاحبه خبرگزاری #ایکنا با آیت الله ملک زاده؛ ✅ موضوع: #نظام_سازی_اسلامی 🔶 مباحث: کانالی برای پاسخگویی به پرسش های #طلبه_پسا_انقلاب و تربیت #مجتهد_تمدن_ساز http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیت‌الله ملک زاده
✅ #مصاحبه ⏪ مصاحبه خبرگزاری #ایکنا با آیت الله ملک زاده؛ ✅ موضوع: #نظام_سازی_اسلامی 🔶 مباحث: کانا
⏪ خبرگزاری با آیت الله ملک زاده ✅ موضوع: ✅ آیت الله ملک‌زاده: روح واحد بر احکام فقهی حاکم است/ التقاط و غرب‌گرایی؛ محصول دوری از فقه نظام ⏪ استاد سطح خارج حوزه علمیه با بیان اینکه مراد قائلان به فقه نظام ایجاد ارتباط بین جزئیات احکام نیست تصریح کرد: معتقدیم روح واحدی بر احکام فقهی حاکم است زیرا از طرف شارع واحدی تشریع شده است. اگر فقه اجتماعی و فقه نظامات ایجاد نکنیم مردم نظامات خود را از غرب می‌گیرند و یا به التقاط می‌افتند. ⏪ پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح؛ آیت الله محمدحسین ملک‌زاده، استاد سطح خارج حوزه علمیه در گفت‌وگویی، در پاسخ به این سؤال که آیا فقه، نظام دارد و نظام‌ساز است با بیان اینکه باید برای اینکه بدانیم فقه‌ نظام دارد یا خیر ابتدا به تعریف فقه برسیم گفت: فقه عبارت است از دانش فرایندهای استنباط قوانین الهی برای سامان‌بخشی به زندگی انسان و جهت‌دهی به وی یعنی عملیات استخراج قوانین الهی که سامان‌بخش زندگی بشر است. وی افزود: اگر این دانش قرار است به زندگی انسان جهت بدهد پس خودش هم باید نظم و نظام داشته باشد؛ دانش فقه دانش کشف شریعت است و شریعت دارای هدف و غایت واحد است بنابراین در فقه از شریعت منظم سخن می‌گوئیم. ⏪ ملک‌زاده با بیان اینکه احکام فقهی به شکل جزیره‌ای نیست و همه در راستای هدفی خاص هستند تاکید کرد: داشتن چنین برداشتی به معنای داشتن نگاه سیستمی است و با این نگاه، نظام سازی می‌کنیم بنابراین اگر ازاین زاویه به فقه بنگریم نظام‌مند بودن آن طبیعی است و تصور بنده هم این است که مراد از قائلان فقه نظام هم این نوع برداشت از فقه است. ⏪ این محقق و پژوهشگر حوزه علمیه با بیان اینکه شارع احکام صلاه و صوم همان خدایی است که حکم جهاد و دیات و قصاص و … را قانونگذاری کرده است تصریح کرد: اگر یک شخص معمولی هم حرفی بزند که حرف‌های دیگر او را نقض کند نکوهش می‌شود و پذیرفته نیست چه رسد که این مسئله را به خداوند نسبت دهیم؛ خدایی که علیم، حکیم، خبیر و … است. وی با رد این مسئله که تا جایی که بنده مطلع هستم مراد معتقدان به فقه نظام ارتباط بین اجزای احکام هر باب دینی با باب دیگر در تمام جزئیات نیست افزود: بنده معتقدم همه احکام با همدیگر هم‌افزایی دارند، و همه یک هدف را دنبال می‌کنند؛ یعنی این طور نیست که برخی احکام انسان را به فردیت و انزوا ببرد و برخی او را به جنبه‌های اجتماعی دعوت کند. ⏪ ملک‌زاده تصریح کرد: لذا روح حاکم بر قوانین و احکام شریعت، روح واحدی است مثلا اعتکاف که در ظاهر انزواطلبانه‌ترین حکم دینی است در زمان و مکان خاص جاری است و در عین حال به همه مکلفان هم می‌گوید اگر می‌خواهید معتکف شوید باید در یک مسجد و یک زمان و در کنار برادران دینی خود دور هم جمع شوید بنابراین می‌بینیم که شلوغ‌ترین ایام سال مساجد در همین دوره شکل می‌گیرد. ⏪ ملک‌زاده با بیان اینکه باید به احکام اسلامی نگاه منظومه‌ای و شبکه‌‌ای داشته باشیم تصریح کرد: وقتی از یک دانش سخن می‌گوییم با رویکرد فلسفه علم ممکن است معانی مختلف ممکن است به ذهن بیاید؛ گاهی می‌گوییم منظور ما از دانش فقه حاصل تلاش فقیهان از ابتدا تاکنون است ولی گاهی مراد این است که آنچه باید باشد. ظرفیت شریعت ⏪ استاد سطح خارج حوزه علمیه با بیان اینکه در تعریف اول، فقه کمبودهایی برای رفع نیازها به خصوص نیازهای روز دارد اظهار کرد: اگر مراد از فقه را کشف شریعت بنامیم می‌گوییم شریعت این ظرفیت را دارد که مباحث مورد نیاز خانوادگی، حقوقی، اجتماعی، فردی و تمدنی را برآورده کند. وی افزود: اگر دانش فقه به صورت کامل به وظیفه خود عمل کند می تواند قوانین ۵ عرصه واجب، حرام، مکروه، مستحب و حلال را پیدا و ارائه کند که البته بخشی از آن انجام شده و بخش دیگری نیز باید انجام شود. ⏪ این استاد سطح خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه وقتی سخن از فقه نظام می‌کنیم به معنای تاسیس فقه جدید با مکلفان جدید نیست تصریح کرد: مراد از قائلان به فقه نظامات، استمرار فقه گذشته است با اصلاح و تعدیل‌هایی که لازم دارد و به خصوص اینکه صرفا به نگاه فردی به فقه نپردازیم و رویکرد اجتماعی را در آن لحاظ کنیم. ملک‌زاده با بیان اینکه باید میان فقه و فقاهت تفاوت بگذاریم بیان کرد: فقه همین مطالب کتب موجود است ولی فقاهت، روش و دستگاه استنباط است که دارای ظرفیت های نظام‌سازی هست؛ البته از برخی ظرفیت‌های آن به خوبی استفاده نشده است و این نیاز مطرح است که آیا فقاهت شیعه می‌تواند جامعه را اداره کند لذا دنبال نظام سازی رفته است. استاد سطح خارج حوزه با تاکید لزوم نظام‌سازی بر مبنای دین و فقه بیان کرد: برخی سخنانی که برخی افراد در این زمینه می‌گویند ناشی از این است که این
افراد نمی دانند که نظام در زندگی چه جایگاهی دارد؛ ما در عرصه اجتماعی، خارج از نظامات نمی‌توانیم زندگی کنیم و از ابتدای حیات بشری تا کنون هم بوده و هست؛ بشر برای هر نوع روابط اجتماعی نیازمند تدوین قوانینی است که در آن از ظلم به دیگری جلوگیری و عدالت رعایت شود و افراد تا حد ممکن به حقوق خود برسند و این امری بدیهی است و در شرائط امروز که ارتباطات بشری گسترش یافته و پیچیده شده این ضرورت بیشتر حس می‌شود. فقه نظام نباشد سبک زندگی مرد التقاطی می‌شود ⏪ ملک‌زاده با بیان اینکه نظامات فرهنگی، سیاسی و اقتصادی بشر روز به روز پیچیده‌تر شده است اظهار کرد: باید بدانیم که اگر نظام اسلامی را در تعلیم و تربیت و اقتصاد و سیاست و حاکم نکنیم زندگی اجتماعی و سیاسی و اقتصادی مردم متوقف نخواهد شد و ادامه می یابد ولی قطعا اسلامی نخواهد بود؛ یا من درآوردی خواهد شد و یا با التقاط از نظامات مختلف غربی به کار خود ادامه خواهد داد که امروز در مباحث اقتصادی شاهد آن هستیم. ⏪ وی با بیان اینکه ما اگر مدل اقتصادی ارائه ندهیم اقتصاد متوقف نمی‌شود بیان کرد: با طرح شعار، جامعه اسلامی نمی‌شود حتی با دگرگونی و انقلاب هم کار به پایان نمی‌رسد همان طور که ما بعد از چهار دهه که از انقلاب می‌گذرد امروز نیازمند بازسازی نظامات براساس فقه و یا اصلاح و ترمی برخی موارد آن هستیم؛ ما موظف به نظام سازی در همه عرصه‌ها هستیم زیرا ارزش‌های دینی در نظام مبتنی بر شریعت بروز و ظهور خواهد یافت. ملک‌زاده با بیان اینکه ارتباط به معنای همسانی و مشابهت نیست اظهار کرد: مراد ما از ارتباط میان احکام، عدم تناقض و داشتن روح واحد برای رشد و تکامل انسان است و در تزاحمات هم آن که ملاک قویتر دارد انتخاب می‌شود و در مقام عمل هم راه برای برطرف کردن چالش‌های فقهی وجود دارد. ⏪ وی با اشاره به سخن برخی که به قائلان فقه نظام نسبت می‌دهند مبنی بر اینکه می‌خواهند میان احکام مثلا نماز با روزه ارتباط برقرار کنند بیان کرد: این سخن دور از فضای علمی و حرف بی ربطی است، اسلام به معنویت و اجتماع دعوت می‌کند و این روح در همه احکام جاری است یعنی اگر اسلام به عدالت تاکید دارد باز روح کلی عدالت در همه احکام جاری است و همه احکام یک کل منسجم و واحد را می‌سازد. قائلان فقه نظام قائل به روح واحد برای احکام هستند ⏪ ملک زاده تاکید کرد: اینکه بگوئیم قائلان می‌خواهند میان جزئیات احکام در هر موضوع شرعی با خودش و با احکام موضوع دیگری ارتباط برقرار کنند حرفی غیرعلمی است؛ بحث بر سر وجود هدف واحد و روح منسجم و واحد بر کلیه احکام شرعی است که همه از جانب خدا تشریع شده است. ⏪ این استاد سطح عالی حوزه در پاسخ به این سؤال که چه نسبتی میان فقه نظام و آراء و نظریات شهید صدر وجود دارد اظهار کرد: شهید صدر از کشف مذهب اقتصادی حرف زده است که ترجمه به مکتب شده و کمتر از تعبیر نظام استفاده کرده است؛ ایشان در فلسفتنا، نظام اجتماعی را مطرح کرده ولیکن مبانی مکتب را مطرح و در جنبه عملیاتی از نظام استفاده کرده است. ⏪ ملک‌زاده بیان کرد: شهید صدر تنها کسی نیست که از این مطالب حرف زده است ولی اندیشمندان بعد از ایشان اگر بخواهند نظر خود را به دیدگاه های ایشان مرتبط و مستند کنند باید در چارچوب آراء وی حرف بزنند نه اینکه خود را پشت نظرات شهید صدر پنهان کنند؛ اگر استادی پرچمدار نظرات شهید صدر است نباید چیزی به وی منتسب کند که او نگفته است. برخی خود را پشت آراء شهید صدر پنهان می‌کنند. ⏪ این استاد سطح خارج حوزه علمیه تاکید کرد: باید مرزها روشن شود و میان این دو خلط نکنیم و مطالب خود را به شهید صدر منتسب نکنیم که به وی ربطی ندارد؛ گذر از فقه موضوعات به فقه نظامات ربطی به آراء شهید صدر ندارد که برخی آن را منتسب می‌کنند.؛ برخی چون خودشان حرفی می‌خواهند بگویند ولی از گفتنش واهمه دارند آن را به شهید صدر نسبت می‌دهند در حالی که حرف خود را می‌زنند لذا اگر گفته می‌شود فقه نظام و نسبت آن با شهید صدر موجب تخریب نظریات صدر است از این منظر قابل بحث است وگرنه شهید صدر دنبال نظام‌سازی اقتصادی بوده هرچند از تعبیر نظام کمتر بهره برده است. ملک‌زاده تاکید کرد: فقه نظام‌مند است و نظام اسلامی در بخش‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و … قابل استخراج و استحصال است، اما راه و روش آن چه باشد این مسئله می‌تواند مورد بحث قرار گیرد و خوب است که در حوزه تحقیقات بیشتری در قالب مناظرات و نشست‌های علمی و … صورت بگیرد. ✅ منبع: ایکنا 🔶 به نقل از پایگاه خبری تحلیلی مفتاح http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #تدریس ⏪ کتاب #الاسس_المنطقیة_للاسقراء 🔶 آیت الله ملک زاده ⏪ جلسه #هشت 🔶 بیان #نظریه_شهید_صدر از رساله «المرسل و الرسول و الرساله»؛ 🔶 گام های #اثبات_وجود_خدا با #حساب_احتمالات ⏩ http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9 ⏪
✅ #هدایت_تحصیلی 🔶 هدایت تحصیلی طلاب #درس_خارج ⏪ فایده #یک 🔶 رعایت #عوامل_پیشرفت در درس ▪️ آیت الله ملک زاده http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #تدریس ⏪ کتاب #الاسس_المنطقیة_للاسقراء 🔶 آیت الله ملک زاده ⏪ جلسه #نه 🔶 تاریخچه #حساب_احتمالات 🔶 بدیهیات #نظریه_احتمال 🔶 #قواعد حساب احتمالات ⏩ http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9 ⏪
✅ #هدایت_تحصیلی 🔶 هدایت تحصیلی طلاب #درس_خارج ⏪ فائده #دو 🔶 انتخاب چند باب مهم تر از #عبادات و #معاملات ▪️ آیت الله ملک زاده http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #تدریس ⏪ کتاب #الاسس_المنطقیة_للاسقراء 🔶 آیت الله ملک زاده ⏪ جلسه #ده 🔶 تفاسیر فلسفی مختلف نسبت به #احتمال 🔶 اشکال به #تعریف_کلاسیک احتمال 🔶 تقسیم #علم_اجمالی به اعتبار اطرافش ⏩ http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9 ⏪
✅ #هدایت_تحصیلی 🔶 هدایت تحصیلی طلاب #درس_خارج ⏪ فائده #سه 🔶 اتخاذ مبنا و ابراز نظر مستدل در مسئله یا هر بخش از درس ▪️ آیت الله ملک زاده http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #تدریس ⏪ کتاب #الاسس_المنطقیة_للاسقراء 🔶 آیت الله ملک زاده ⏪ جلسه #یازده 🔶 #تلخیص بحث؛ 🔶 توضیحی پیرامون واژه #توالد_ذاتی و #توالد_موضوعی 🔶 #دلیل_استقرائی در مرحله توالد موضوعی ⏩ http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9 ⏪
✅ #هدایت_تحصیلی 🔶 هدایت تحصیلی طلاب #درس_خارج ⏪ فائده #چهار 🔶 عدم اکتفاء به یک #استاد (منحصر نکردن خود در #درس یک استاد) ▪️ آیت الله ملک زاده http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9