eitaa logo
آیت‌الله ملک زاده
5.5هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
47 ویدیو
263 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم 🔶 مباحث: کانالی برای پاسخ به نیازهای طلبه پساانقلاب و تربیت مجتهد تمدن ساز 💥 اطلاع رسانی و ارائه دروس، سخنرانی‌ها، تالیفات، آراء و ... «آیت‌الله محمدحسین ملک زاده» توسط جمعی از شاگردان؛ 🔶 خادمان کانال: @seyyedifard @Zeini64
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶 جایگاه در ضد دین، گذشته و حال؛ 🔶 فعالیت های او علیه و اعلام ⏪ اجرای او توسط 🔶 آیت الله ملک زاده http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
و در اجتهاد 🔶 علاوه بر همه اشکالاتی که بزرگان به قوه قدسیه به عنوان یکی از یا خود اجتهاد وارد کرده‌اند، اشکال دیگر آن است که اساسا باب بحث علمی مُنسد می‌شود. یعنی وقتی به فقیهی گفته شود، چرا اینطور فتوا می‌دهی؟ می گوید «فهمتُ بالقوة القدسیة»؛ از دیگری سوال می‌شود تو چرا اینطور می‌گویی؟ او نیز می‌تواند پاسخ دهد «فهمتُ بالقوة القدسیة ایضاً». لذا لازمۀ آن که برخی از آقایان می‌خواهند از قوه قدسیه برداشت کنند، این است که از اول تا آخر کتاب فقه را ببندیم و فقیه در ابتدای کتاب خود بگوید همۀ مسائل را با قوه قدسیه فهمیدم و همه، از بوده است. 🔶 بله، و اینکه انسان فکر کند و خدا به ذهن انسان بیندازد و ... را اجمالا می‌شود پذیرفت و فی الجمله برای عموم آقایان این حاصل می‌شود. 🔶 گمان نشود که این مطلب (اعتقاد به قوه قدسیه به عنوان مقدمه اجتهاد) در حال حاضر قائل ندارد. علاوه بر تصریح در بیانات بعضی اشخاص، بنده شخصا با برخی از افرادی که جزء شخصیتهای وابسته به یکی از جریانات درون حوزه هستند بحث کردم و بطلان مطلبی را برای او اثبات کردم و او هم پذیرفت. اما آخرین پاسخی که او داد این بود که «چه کنیم، آقای فلانی این مطلب را گفته‌اند و ایشان اهل تهذیب نفس هستند!» ⏮ برگرفته از درس فلسفه فقه و روش شناسی اجتهاد ◾️ آیت‌الله ملک زاده http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
🔹 ⏮ قصد إمتثال أمر در عبادات 🔶 آیا در عبادیتِ عبادت، باید أمری نسبت به عمل صورت گرفته باشد و ما قصد إمتثال آن أمر را کنیم، تا آن عمل به صورت صحیح واقع شود، یا اینکه قصد إمتثال أمر مدخلیت ندارد، بلکه همین که انسان بفهمد که این کار نزد مولا مصلحت دارد، در عبادیتِ عبادت کفایت می‌کند. 🔶 اگر گفتیم به سببِ احتمال وجود مانع، صرف مصلحت داشتن یک عمل برای عبادت واقع شدن آن کافی نباشد، آیا صرف کشف محبوبیّت برای عبادیت یک عبادت کفایت می‌کند. 🔶 بر اساس قول افرادی که قائل به عدم وجوب شرعی مقدمه واجب هستند، و تنها وجوب مقدمه را عقلی می‌دانند، مسأله در مقدمه واجب چه صورتی پیدا می‌کند؟ 🔶 اگر گفتیم محبوبیت و اشتیاق قابل سرایت است، یعنی مولای حکیم از آنجا که ذی المقدمه را می‌خواهد، به طور طبیعی و به اقتضای عقل و حکمت، آن مقدمه را هم دوست دارد، این حُبّ به مقدمه یک اشتیاق و شوق تبعی است، که به تبع اشتیاق و حبّ به ذی المقدمه ایجاد می‌شود. لذا اگر این مقدمه را به عنوان اینکه عملی محبوب و مورد اشتیاق مولا است انجام دهیم، خود یک عبادت محسوب می‌شود. 🔶 در نتیجه اگر این باب باز شود و بگوییم در عبادات ما نیازمند این نیستیم که حتما أمر مولا را کشف کنیم و همین که محبوبیت عمل نزد مولا کشف شود، می‌توانیم قصد تقرب کرده، و آن عمل عبادت ‌شود، باب خوبی در عبادات باز شده است. 👤 آیت الله ملک زاده 🗓 زمان: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ 🕌 مدرسه آیت الله العظمی میرزا جواد تبریزی، مدرس ۱۱۳ 💥 برگرفته از دوره سوم درس خارج اصول http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9 👇👇👇