آیتالله ملک زاده
✅ فهرست مطالب 🔶 #پرونده_ویژه فصلنامه تخصصی علوم انسانی #صدرا پیرامون معرفی شخصیت و آثار استاد محمد
✅ #یادداشت
👤 دکتر اسحاق سلطانی
🔶 عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه شهيد بهشتی
⏪ فقیه در قامت پناهگاه اندیشه؛
مروری بر بخشی از مباحث استاد ملکزاده در باب #ولایت_فقیه و #حکومت_اسلامی
💥 برگرفته از پرونده ویژه شماره ۴۶ و ۴۷ فصلنامه تخصصی علوم انسانی #صدرا
🔹 معرفی شخصیت و آثار آیت الله محمدحسین #ملکزاده، صاحب کلان نظریه #تفقه_جامع
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #بیان_نکته
⏮ انتخاب کن! از اصحاب بهانهای یا از اصحاب نتیجه؟!
👤 آیت الله ملک زاده
🔶 یا بهانه یا نتیجه! انسانهای موفق نتیجه میآورند و انسانهای ناموفق، بهانه؛ جالب اینکه شخص ناموفق که بهانه میآورد گاهی نزد خودش خیلی خوشحال است و گمان میکند همینکه توانسته بهانۀ خوبی بیاورد، موفق شده؛ فرض کنید او مهمترین عذرها و بهانههای دنیا را هم داشته باشد و از ذوی الاعذار حقیقی باشد، اما بالاخره او نتوانسته نتیجه را به دست آورد و به هدف نرسیده است.
🔶 برخی از طلاب پس از اینکه پنجاه یا شصت سال از عمرشان میگذرد، به عمر رفتۀ خود نگاه میکنند و میگویند ما عمری در حوزه بودیم اما متأسفانه نشد و به جایی نرسیدیم، زیرا مشکلات زیاد بود. مشکلاتی از قبیل مدرسه، استاد، مدیر، فضای کلی حوزه، شهریهها، اجارهخانهها، بچه، پدر و مادر، شهر و ... وجود داشت. او عمری را بر باد داده است و به هیچ جایی نرسیده و مایه عبرت دیگران شده است!
🔶 آیا ما هم میخواهیم به بهانهها فکر کنیم؟! بهانه به راحتی میآید. فکر نکنید خیلی ذهن جوّالی دارید و بهانههای جالب میآروید؛ خیر بهانه بسیار آسان میآید. انتخاب کن! بیست سال دیگر میخواهی بگویی من یک کلکسیون بهانه دارم یا به نتیجه رسیدهام؟ اگر به نتیجه نرسید، همۀ عالم را هم که محکوم کنی، نهایتا تو به جایی نرسیدهای!
💥 برگرفته از سخنرانی استاد در جمع طلاب استان کردستان، مرداد ۱۴۰۳
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیتالله ملک زاده
✅ فهرست مطالب 🔶 #پرونده_ویژه فصلنامه تخصصی علوم انسانی #صدرا پیرامون معرفی شخصیت و آثار استاد محمد
✅ #یادداشت
👤 دکتر نفیسه نصر
🔶 مدرس دانشگاه شهيد بهشتی
⏪ تصویر و تصوری کلی از تفقه جامع
💥 برگرفته از پرونده ویژه شماره ۴۶ و ۴۷ فصلنامه تخصصی علوم انسانی #صدرا
🔹 معرفی شخصیت و آثار آیت الله محمدحسین #ملکزاده، صاحب کلان نظریه #تفقه_جامع
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #بیان_نکته
⏮ #پول_بابرکت
👤 آیت الله ملک زاده
🔶 یکی از اساتید ما مرحوم آیت الله میرزا جواد تبریزی میفرمودند زمانی که در قم مشغول تحصیل بودم، علاقهمند بودم برای تحصیل به نجف اشرف بروم اما توان و امکان مالی این کار را نداشتم. تاجری، متحمل و متکفل هزینههای تحصیل من شد. او به من کمک کرد تا در نجف خانهای تهیه کردم و هزینههای زندگیم را تأمین کرد و من هم پیوسته مشغول تحصیل بودم.
🔶 این تاجر چه اجری پیش خداوند دارد! پولی که میشد صرف هر کاری شود، او در راهی صرف کرده که یک فقیه عظیم القدر و عالم بزرگ و خادم اسلام تحویل داده است.
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #یادداشت
👤 سید روحالله سیدی آقاملکی
🔶 طلبه درس خارج و دانشجوی دکتری علوم اجتماعی
⏪ تفقه جامع، #فقه_الاجتماع و امکان مواجهه با #علوم_انسانی و اجتماعی در اندیشه استاد ملک زاده
💥 برگرفته از پرونده ویژه شماره ۴۶ و ۴۷ فصلنامه تخصصی علوم انسانی #صدرا
🔹 معرفی شخصیت و آثار آیت الله محمدحسین #ملکزاده، صاحب کلان نظریه #تفقه_جامع
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #بیان_نکته
⏮ #ترک_طلبگی کفران بزرگترین نعمت
👤 آیت الله ملک زاده
🔶 برخی از طلاب پس از گذشت چند سال از طلبگیشان، کفران نعمت میکنند. یعنی بعد از آنکه خداوند بزرگترین نعمت هستی را بعد از اسلام و تشیع، به او داده است و او وارد سلک روحانیت شده و در طریق علوم و معارف اهل بیت قرار گرفته، و این لیاقت را پیدا کرده که امر قرآنی «لیتفقّهوا فی الدین و لینذروا قومهم اذا رجعوا الیهم» را تحقق ببخشد، این مسیر را رها میکند. چه کسی چنین لیاقتی را پیدا میکند؟ خداوند لطف کرده و بر سر او منّت گذاشته و او را وارد این مسیر کرده، اما او با کفران نعمت، طلبگی را رها میکند.
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #گفتگو
👤 حجتالاسلام دکتر سید عبدالکریم خوببین خوشنظر
🔶 عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
⏪ جایگاه #تقریرالقرآن در هندسه معرفتی #تفقه_جامع از منظر استاد ملکزاده
💥 برگرفته از پرونده ویژه شماره ۴۶ و ۴۷ فصلنامه تخصصی علوم انسانی #صدرا
🔹 معرفی شخصیت و آثار آیت الله محمدحسین #ملکزاده، صاحب کلان نظریه #تفقه_جامع
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #بیان_نکته
⏮ آزادی مطلق در جهان وجود ندارد.
👤 آیت الله ملک زاده
🔶 حتی در کشوری مانند آمریکا، #شیشه_شراب به دست گرفتن در خیابان #جرم است و اگر پلیس ببیند، میتواند او را دستگیر کند. لذا مراکز فروش خمر موظفند که خبری که میفروشند را داخل چیزی بگذارند که استتار شود.
🔶 لذا اینکه غربپرستها و مسحورین غرب، یا به قول غربیها کسانی که #رؤیای_آمریکایی دارند، میگویند در دنیا یا آمریکا آزادی مطلق وجود دارد، حرف بیربطی است. ما آزادی مطلق در هیچ جای دنیا نداریم، بلکه همه جا قانون و قاعده دارد. کسی نمیتواند با هر #پوشش برهنهای بیرون بیاید، و اگر برهنگی از حدی بگذرد پلیس آن شخص را دستگیر میکند، مگر این کار در مکانهای خاصی که مخصوص چنین کارهایی تعبیه شده است، انجام شود. در موارد دیگر هم همینطور ممکن است قوانین متفاوت باشد، اما آزادی مطلق نداریم.
🔶 ممکن است قانونی در یک ایالت از آمریکا با ایالت دیگری متفاوت باشد. به طور مثال در یک ایالت، مجازات قتل #اعدام است و در ایالت دیگر، حبس ابد و ممکن است در ایالتی دیگر، بیست سال زندان باشد. در بعضی از ایالات آمریکا حکم اعدام وجود دارد. حال، برخی در ایران شعار «نه به اعدام!» سر میدهند. تو که آمریکا پرست هستی، آمریکا هم بروی اعدام وجود دارد.
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #بیان_نکته
⏮ برای رسیدن به ضریح امام، فرامین امام را زیر پا نگذار!
🔶 هارون الرشید به زیارت رسول الله رفته بود و خطاب به پیامبر گفت یابن عمّ! امام کاظم در آنجا حضور داشتند و به پیامبر خدا خطاب کردند یا أبَ!
🔶 نقل شده که در دست امام صادق عصایی بود که ابوحنیفه به ایشان رسید. امام فرمودند میدانی این عصای در دست من، عصای رسول الله است که از ایشان به من به ارث رسیده است. ابوحنیفه روی زمین افتاد و اشک ریخت و دست به عصا میکشید و تبرک میجست. امام صادق فرمودند این چوبی است که از رسول الله به من رسیده، در حالی که تمام وجود من از رسول الله است و تو مرا رها کردی و به این چوب چسبیدی؟! در واقع امام با این بیانات هم بر او و هم بر دیگران، حجت را تمام میکنند.
🔶 روشن است که اصل، خود ائمه هستند ولی گاهی برای رسیدن به ضریح امام، فرامین امام را زیر پا میگذاریم!
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #بیان_نکته
⏮ #برجام و صلح یک طرفه
👤 آیت الله ملک زاده
🔶 در زمانی که بحث برجام مطرح بود، در دروس فقهی به تناسب آن کتابی که تدریس میشد، فرع #صلح_مجانی مطرح شد، یعنی یک طرف عقد، همه منافع را به دست آورد و طرف مقابل هیچ به دست نیاورد، آیا چنین چیزی ممکن است؟ مرحوم ماتن آن کتاب فقهی گفته بود بله، امکان دارد. برخی طلبهها اشکال کردند که مگر میشود مصالحهای باشد که یک طرف همه مزایا و امتیازات و منافع را ببرد و طرف مقابل چیزی به دست نیاورد. در جواب عرض شد مثال آن، همین برجام است. برجام مصالحهای است که یک طرف همه چیز به دست آورد و طرف مقابل هیچ به دست نیاورد. چیزهایی که ادعا میکردند به دست میآوردند اموری خیالی و اوهامی مثل برداشته شدن سایه جنگ بود. اصلا جنگ و سایهای وجود نداشت اما آنها میگفتند ما توانستیم سایه را برداریم!
💥 برگرفته از دوره فشرده فقه امامیه، تابستان ۱۴۰۳
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9