لا جزو درس نیست اما آرام آرام این نکات را به فکر مخاطب خود القا می کند.منظورم این است که از این مثال های ساده شروع می شود تا اینکه سرفصل های جدیدی باز می شود برای فقه اجتماعی. خود طرح مسئله مهم است. قبل از اینکه بخواهد ذهن من مسئله مند بشود باید مسئله برای من مطرح بشود. مثلا در قرآن کریم آمده است که شما می توانید به شخص کافر «جوار» بدهید. یعنی شخص مسلمان می تواند یک کافر را تحت الحمایه خود بگیرد. در این صورت کسی حق نخواهد داشت به آن کافر متعرض شود. آیا ما الان می توانیم این اصل را اجرا کنیم؟ آیا راهکاری برای اجرای این اصل در روابط حقوقی داخلی و بین المللی داریم؟ هزاران هزار مسئله دیگر مشابه وجود دارد که پاسخی برای آنها داده نشده. مثلا در حوزه رسانه هزاران پرسش وجود دارد که از طرف حوزه پاسخی به آن داده نشده است. ما در ساختار جدید آموزشی این پرسش ها را جزو متون درسی قرار می دهیم. هم باید نظام آموزشی تغییر کند، هم مواد درسی، هم متون درسی و هم روش آموزشی. پیش از اینها هم باید هدف گذاری شودپس هم باید نظام آموزشی تغییر کند، هم مواد درسی، هم متون درسی و هم روش آموزشی. پیش از اینها هم باید هدف گذاری شود و آن مراحلی که عرض کردیم طی شود. قسمت دیگر کسانی هستند که در حوزه تبلیغ و ترویج فعالیت می کنند. اینها مهارت های فراوانی را باید یاد بگیرند. الان در حوزه مهارت آموزی نداریم. اگر کسی کار می کند شخصا کار می کند یا از مراکز غیررسمی استفاده می کند. حوزه مهارت کلاس داری، سخنرانی، تبلیغ و ... را در دروس رسمی اش به طلاب یاد نمی دهد. البته آموزش این مهارت ها هست ولی جزو دروس رسمی نیست. اینها باید جزو دروس رسمی قرار بگیرند.
🎙حجتالاسلام ملک زاده: تأکید کتاب تنبیه الامه و تنزیه المله بر فقه الحکومه و نقش بیبدیل فقیه در اداره جامعه
🔸 کتاب تنبیه الامه و تنزیه المله کتابی بسیار علمی و دقیق در باب سیاست و حکومت است؛ برای ما بسیار مهم است که یک فقیه و اصولی صاحب نام در تاریخ شیعه، این طور جدی به حوزه نظام سیاسی اسلام وارد شده است و موشکافانه به فقه السیاسة و فقه الحکومة پرداخته است؛ امور حسبیه ای که مرحوم نائینی می گوید، در ضمن آن، اداره حکومت هم قرار دارد و اینکه فقیه در رأس حکومت قرار بگیرد.
#فقهـسیاسی
📸 yon.ir/pdZah
🌐 yon.ir/HLlGP
📡 @vasael_ir