✅ #تدریس
⏪ #المعالم_الجدیدة
⏪ «مرورى بر ابحاث علم اصول با تبويبى متفاوت و ناظر به نظام سازى و توليدعلم، با محوريت کتاب المعالم الجديدة»
⏪ جلسه #سه
🔶 ابزار پژوهش علمی در علم اصول
🔶 تقسیم #بیان_شرعی
🔶 منابع #ادراک_عقلی
🔶 درجات ادراک عقلی
🔶 سه جهت گیری متفاوت در قبال ادراک عقلی
🔶 اشاره به جریانات #ابوحنیفه ای و #اشعری در رویکردهای مدعی #نظام_سازی
⏪ آیت الله ملک زاده
eitaa.ir/mabaheth
✅ #تدریس
⏪ #المعالم_الجدیدة
⏪ مرورى بر ابحاث علم اصول با تبويبى متفاوت و ناظر به نظام سازى و توليدعلم، با محوريت کتاب المعالم الجديدة
⏪ جلسه #چهار
🔶 خلط #اصول_فقه و #اصول_دین و امتداد امروزی آن
🔶 احتیاج تاریخی به اصول
🔶 فقه هرچه قدیم تر، بهتر؛ اصول هرچه جدیدتر!
🔶 بررسی تالیفات اصولی
🔶 ورود فقه و اصول به مرحله جدید تتطور توسط #شیخ_طوسی
🔶 #العدة #المبسوط
⏪ آیت الله ملک زاده
eitaa.ir/mabaheth
✅ #تدریس
⏪ #المعالم_الجدیدة
⏪ مرورى بر ابحاث علم اصول با تبويبى متفاوت و ناظر به نظام سازى و توليدعلم، با محوريت کتاب المعالم الجديدة
⏪ جلسه #پنج
🔶 بررسی علل رکود علم اصول بعد از #شیخ_طوسی
🔶 تجدید حیات بحث علمی در دوره #ابن_ادریس و #ابن_زهره
🔶 تدوین #فقه_مقارن برای اثبات تفوق فقهی
🔶 مقایسه #المبسوط و #السرائر
🔶 علل شکل گیری #اخباری_گری توسط #استرآبادی
⏪ آیت الله ملک زاده
eitaa.ir/mabaheth
✅ #تدریس
⏪ #المعالم_الجدیدة
⏪ مرورى بر ابحاث علم اصول با تبويبى متفاوت و ناظر به نظام سازى و توليدعلم، با محوريت کتاب المعالم الجديدة
⏪ جلسه #شش
🔶 ریشه یابی حرکت #اخباری
🔶 دعوای اخباری و اصولی در فضای #شیعی
🔶 موسوعه های روایی نتیجه اخباریها
🔶 #شیخ_بهایی تا #بهبهانی
🔶 سه مرحله تطور اصول و سه نسل از مرحله سوم
🔶 #امام_خمینی و #شهیدصدر مرحله چهارم تطور اصول
⏪ آیت الله ملک زاده
eitaa.ir/mabaheth
هدایت شده از برنامه اجتهاد
💥 #حفظ_موضوعی #قرآن حکیم 💥
✅ مطلوب و متوقَّع آن است که یک عالم اسلامی، کتاب خدا که متن اصلی اسلام، اهمّ منابع و مآخذ عقائد، اخلاق، تربیت و شریعت اسلامی و قانون اساسی مسلمانان است را به صورت تمام و کمال در سینه داشته باشد و بتواند آن را با صحّت و فصاحت از بَر تلاوت نماید. کما اینکه بسیاری از طلاب علوم دینی و شیوخ و علمای مسلمان در اقصی نقاط جهان، فارغ از گستره و ژرفای اسلامشناسیشان، دارای این ویژگی و توانایی هستند و حافظ کلّ قرآن میباشند.
⏮ امّا اگر به هر جهت، یک دانشپژوه علوم اسلامی – مطلقاً و یا دست کم در طول اجرای برنامه درسی کوتاه مدت – توان، فرصت و یا همّت #حفظ_کامل_قرآن حکیم را نداشت به مقتضای قاعده «المیسور لایسقط بالمعسور»، یا «ما لایدرک کلّه لایترک کلّه» و یا به قول شاعر:
آب دریا را اگر نتوان کشید
هم به قدر تشنگی باید چشید
شایسته است که خویشتن را یکسره از این نعمت بزرگ محروم نسازد و لااقل به حفظ بخشهایی از قرآن بپردازد.
🔶 همچنین پیشنهاد میشود که در حفظ بخشهایی از قرآن، به جای #حفظ_ترتیبی – مثلاً کلّ جزء سیام و یا جزء اوّل و غیره – به سراغ حفظ موضوعی برود و به صورت #گزینشی و هدفمند، آیاتی را درباره موضوعات مختلف حفظ نماید.
🔶 یکی از منابعی که میتواند به تحقّق این مهم و برگزیدن و حفظ آیاتی از سراسر قرآن در #موضوعات_مختلف مدد رساند کتاب «جامی از زلال وحی (آیات پر کاربرد قرآن در بحثها و گفتگوهای علمی و نیز محاورات روزمرّه)» است.
این کتاب که در بهار سال 1379 شمسی تألیف شده، بدین شکل سامان یافته است که نخست، مؤلّف از آیات به کار رفته در کتب مذهبی پرشماری که در سطح ترویجی و برای عموم مردم به نگارش درآمدهاند و نیز آیاتی که در بسیاری از سخنرانیها، مقالات، مباحثات و مناظرات علمی استفاده میشوند و آیات مورد بهرهگیری در استدلالات کلامی و اعتقادی، آیاتی که به جای ضرب المثلها یا اشعار میتوانند به کار روند و بالاخره آیات الاحکام و آیات به کار رفته در کتب و رسائل فقهی و اصولی، فیش برداری کرده، سپس پرکاربردترینهایشان را انتخاب نموده است.
⏮ قسمتی از کتاب برنامه درسی برای رسیدن به اجتهاد در شش سال، تالیف آیتالله ملک زاده؛
http://eitaa.com/joinchat/1962278932Cb131348d00
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽📽📽
✅ #بیان_نکته
⏮ #جهاد برای #اهل_بیت علیهم السلام #طریقیت دارد، نه #موضوعیت؛
🔶 تعیین #نگاه_طریقی و #نگاه_موضوعی، عاملی موثر در برنامه ریزی
◾️ آیتالله ملک زاده
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #تدریس
⏪ #المعالم_الجدیدة
⏪ مرورى بر ابحاث علم اصول با تبويبى متفاوت و ناظر به نظام سازى و توليدعلم، با محوريت کتاب المعالم الجديدة
⏪ جلسه #هفت
🔶 فقه جدید و عرصه های آن
🔶 منابع شش گانه الهام اندیشه اصولی
🔶 داده ها و ابداعات اندیشه اصولی
🔶 #حکم_شرعی و تقسیم بندی #حکم_تکلیفی و #حکم_وضعی
⏪ آیت الله ملک زاده
eitaa.ir/mabaheth
هدایت شده از برنامه اجتهاد
💥 #اجتهاد؛ خیلی دور، خیلی نزدیک 💥
✅ چرا اکثر طلبه ها به اجتهاد نمی رسند؟
⏮ برای توضیح اینکه چرا اکثر #دانشپژوهان در #حوزه_علمیه، به اجتهاد نمیرسند، و در مقام اشاره به برخی دلایل و عواملِ این موضوع، اجمالاً میتوان گفت که گذشته از اشکالات حقیقتاً مهم و غیر قابل اغماضی که در متون درسی، #روش_آموزشی و #ساختار_آموزشیِ_حوزه وجود دارد، این امر، ناشی از عدم وجود #علاقه، #انگیزه و #همّت کافی در طلاب جهت تلاش در مسیر دستیابی به اجتهاد است، که این عاملِ درونی، روحی و روانی نیز در بسیاری از موارد، از یک سو، نتیجه #ناآگاهی نسبت به کیفیت، #آثار، #کارکردها و کاربردهای مهم و حیاتیِ اجتهاد است، و از سوی دیگر، ناشی از #دست_نیافتنی_دیدنِ_اجتهاد میباشد؛ تا آنجا که عموماً در ناخودآگاه خویش، #مجتهد_شدن را از قبیل #رؤیاها و آرزوهای دور و درازی میدانند که #عقلانیّت و واقعبینی حکم میکند از آن دل برکنیم، به آن بیتوجه باشیم و در عوض، به کارها و امور عاجلتر و پراهمیتتر بپردازیم!.
🔶 باید توجه داشت که این #ناامیدی و #احساس_منفی نسبت به امکان حصول اجتهاد صرفاً یک تلقّی بدوی، #پندار بیپایه و #خیال_خام نیست، بلکه باوری دیرپای و مبتنی بر مشاهده #واقعیّات_موجود و جاری در حوزهها و تراکم #تجربه_شکستها و ناکامیها در نیل به درجه اجتهاد است که شاید از هر هزار طلبه، بیش از نهصد و نود نفر از آنها به آن دچار بودهاند؛ امری که سبب میشود عموم طلاب، عطای اجتهاد را به لقای آن ببخشند.
🔶 در این #کتاب – با بضاعت ناچیز و مجال اندک – تلاش کردهایم نشان دهیم که با ایجاد کمی تغییرات در #وضع_موجود و در صورتی که دروس حوزوی به شکل اصولی و درست، با #افزودن برخی #مواد و #متون و کاستن یا جایگزین کردنِ بعضی #کتب و دروس و نیز با پرهیز از کشدار شدن و فرسایشی شدن تحصیلات و بدون اطالة بیمورد و مُمل که #سردکننده و #نابودگر شور و شوقها و انگیزهها است، خوانده شوند، به خواست خدا، اجتهاد به مراتب نزدیکتر از آن است که خیلیها میپندارند؛ و نراه قریباً، إن شاء الله تعالی.
⏮ قسمتی از کتاب برنامه درسی برای رسیدن به اجتهاد، تالیف آیتالله ملک زاده؛
http://eitaa.com/joinchat/1962278932Cb131348d00
✅ #تدریس
⏪ #المعالم_الجدیدة
⏪ مرورى بر ابحاث علم اصول با تبويبى متفاوت و ناظر به نظام سازى و توليدعلم، با محوريت کتاب المعالم الجديدة
⏪ جلسه #هشت
🔶 تنویع بحث؛ استنباط بر اساس دلیل یا اصل عملی
🔶 #حجیة_القطع عنصر مشترک بین دو نوع
🔶 تقسیم دلیل: دلیل #لفظی #برهانی #استقرائی
🔶 تقسیمی در دروس خارج #شهیدصدر
🔶 وضع؛ #رابطه_ذاتی #مسلک_اعتبار
⏪ آیت الله ملک زاده
eitaa.ir/mabaheth
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #بیان_نکته
⏮ اصول #سیره_مبارزاتی #اهل_بیت
🔶 #هدفگذاری مهمترین بخش یک حرکت #عاقلانه و #مدبرانه است.
🔶 هدف اصلی اهل بیت برقراری #حاکمیت_اسلام و اعلای #کلمة_الله است
◾️ آیتالله ملک زاده
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9