eitaa logo
آیت‌الله ملک زاده
5.4هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
46 ویدیو
261 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم 🔶 مباحث: کانالی برای پاسخ به نیازهای طلبه پساانقلاب و تربیت مجتهد تمدن ساز 💥 اطلاع رسانی و ارائه دروس، سخنرانی‌ها، تالیفات، آراء و ... «آیت‌الله محمدحسین ملک زاده» توسط جمعی از شاگردان؛ 🔶 خادمان کانال: @seyyedifard @Zeini64
مشاهده در ایتا
دانلود
اجتهاد: 🔶 کتب لغوی لازم برای فراید استنباط و اجتهاد را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد. 1⃣ دسته اول: کتبی که تنها به معنای لغت پرداخته‌اند و به جایگاه استعمال واژه نظر نداشته‌اند. از جمله این کتب می‌توان از «العین» خلیل بن احمد، «صحاح اللغة» جوهری، «لسان العرب» إبن منظور، «مصباح المنیر» فیّومی و «قاموس المحیط» فیروزآبادی نام برد. 2⃣ دسته دوم: کتبی که لغت را با توجه به کاربردش در قرآن و حدیث معنا کرده‌اند. مشهورترین کتاب در لغات قرآن «مفردات» راغب اصفهانی است. مهمترین کتب در لغت روایات نیز «النهایة» ابن اثیر و «مجمع البحرین» طریحی می‌باشد. 3⃣ دسته سوم: کتبی که ریشه و معنای اصلی لغت را در عصر صدور، به دقت مشخص کرده‌اند. که «مقاییس اللغة» ابن فارس و همچنین «أساس البلاغة» زمخشری از این دسته‌اند. 🔶 فقها، معمولا به این کتب لغت مراجعه می‌کنند. به طور مثال شیخ اعظم انصاری در مکاسب محرمه، هنگامی که به قول لغوی مراجعه می‌کند، معمولا قولِ به قاموس المحیط، المصباح المنیر، الصحاح و النهایه مراجعه کرده و از آن‌ها نام می‌برد. 🔶 البته برخی در لغت قرآن، کتاب «مفردات» را قبول ندارد و می‌گویند راغب اصفهانی در آن اجتهادات زیادی کرده و نظرات شخصی خودش را اعمال کرده است. دو کتاب اصلی لغت در احادیث، که به نوعی می‌توان آن را با قرآن مشترک نیز دانست، «النهایه فی غریب الحدیث و الاثر»، تألیف إبن الاثیر(م606) است که از اهل سنت می‌باشد، و «مجمع البحرین»، تألیف فخرالدین طریحی(م1085) که شیعه است، هستند. این دو کتاب، از منابع اصلی رجوع فقها به لغت حدیث می‌باشد. اگر فقیه بخواهد اصل و ریشۀ اصلی لغات را در زمان صدور بررسی کند، معمولا از دو کتاب «مغاییس اللغة»، تألیف ابن فارس بن زکریا، و «اساس البلاغة»، تألیف ابوالقاسم محمود بن عمر زمشخری مراجعه می‌کند. البته کتاب اول از اهمیت بیشتری برخوردار است. این کتب، عمدۀ کتاب‌های لغت مورد استفاده در اجتهاد است که ممکن است، برخی بر روی تعدادی از آنها را تاکید کنند. ⏮ برگرفته از درس و اجتهاد 🔶 آیت‌الله ملک زاده http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیت‌الله ملک زاده
✅ #کلان_نظریه یا #فرا_نظریه #تفقه_جامع ⏮ مقصود از جامعیت در تفقه جامع؛ دانستیم که منظور از «تفقّه
یا ⏮ فقه، دانشی ناظر به تحقق؛ 🔶 دانش فقه، عمدتاً به نظام رفتاری می‌پردازد و از جنس دستورالعمل و برنامه کار و اقدام است و اساساً این دانش تدوین شده است تا در عالَم خارج، در فعل مکلفین و در زندگی بشر تحقق یابد. از همین روی، بی‌هیچ دغدغه می‌توان گفت فقه، دانشی ناظر به تحقق است. و همین امر، یعنی ناظر به تحقق بودنِ فقه، می‌تواند ضامن تحقق عینی و عملی آن هم باشد. و اگر فقیه در مقام اجتهاد و فقاهت با عنایت به این حقیقت و با لحاظ مقام امتثال و تحقق که پهنۀ واقعی حیات انسان است، به استنباط بپردازد طبعاً خروجی استنباط او دست کم در مواردی، که می‌تواند شامل موارد مهم و سرنوشت‌سازی هم باشد، متفاوت خواهد بود. ⏮ سطح تحقق فقه، متاثر از سطح تدوین فقه تحقق؛ 🔶 همان‌گونه که بارها گفته‌ایم، برای زندگی انسان می‌توان پنج سطح در نظر گرفت: 1⃣ فردی 2⃣ خانوادگی 3⃣ اجتماعی 4⃣ حکومتی 5⃣ تمدنی همچنان که گفته شد، فقه برای تحقق در خارج و زندگی انسان، شکل گرفته و تدوین شده است، اما اینکه فقه در چه سطحی از سطوح پنج‌گانۀ زندگی انسان تحقق پیدا کند، بیش از همه، در گرو آن است که این فقه در مقام تحقیق و تدوین، برای کدام‌یک از این سطوح و با لحاظ کدام‌یک از آنها تدوین شده و کدام سطح از این سطوح را هدف‌گیری و هدف‌گذاری کرده است. 🔶 به طور مثال، فقهی که برای تحقق در زندگی فردی و ناظر به آن تنظیم شده است، در صورت موفقیت در مقام اجرا، فقط در زندگی فردی و شخصی انسان‌ها خود را نشان می‌دهد و زندگی آنها را عمدتاً در همین سطح سامان و جهت می‌دهد. طبعاً انتظار از چنین فقهی برای تأثیرگذاری جدّی و اساسی در سطوح و لایه‌های دیگر در حیات بشر، انتظار به جایی نیست. پس اگر مثلاً می‌خواهیم فقه در عرصه حکومت، حکومت‌داری و حکم‌رانی، تحقق و تجلی یابد و یک ساختار حکومتی مبتنی بر شریعت اسلامی شکل بگیرد، نخست باید فقهی مناسب و متناسب با این سطح از زندگی انسان‌ها را سامان دهیم و عرضه نماییم. البته آشکار است که این سخن بدان معنا نمی‌باشد که به محض شکل‌دهیِ نظری به فقهی با رویکرد حکومتی و تدوین فقه تخصصی و مضافی همچون فقه الحکومه، کار تمام می‌شود و به پشت سر نهادن هیچ مرحله و برداشتن هیچ گام دیگری نیاز نیست، ولی بدون شک، یکی از مهم‌ترین گام‌ها در مسیر تحقق فقه در عرصه حکومت، تدوین فقهی ناظر به تحقق در این سطح و عرصه است. همین مطلب درباره تحقق فقه در دیگر سطوح و ساحات حیات بشر نیز صدق می‌کند. http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #بیان_نکته ♦️آزاد بخوانم یا تخصصی؟ ⏮ به خودت نگاه کن! ▫️برشی از جلسه #سوم سلسله جلسات #گرایش_تحصیلی و تخصص_گرایی ⏮ آیت‌الله ملک زاده 📆 زمان: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ 🕌 مکان: قم، مدرسه علمیه امام محمد باقر(ع) http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
هدایت شده از برنامه اجتهاد
✅ #سخنرانی ⏮ موضوع: تخصص گرایی و رسالت طلبگی 👤 آیت‌الله ملک زاده 🔶 ملاک کار طلبگی 🔶 هرچه در قالب دو امر #تفقه و #انذار باشد، در قالب وظایف حوزویان است. 🔶 طلبه پایه ششم، متقفه در دین نیست که بتواند وارد رشته های تخصصی شود. 🔶 در ورود به عرصه های تخصصی، سخن از اشکال نیست بلکه سخن از #رسالت های طلبگی است و اینکه آیا طلبگی طلبه متوقف بر این امور است؟ 🔶 آسیب های ورود دانشگاهیان به عرصه نظریه پردازی 📆 ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ 🕌 مکان: قم، مدرسه علمیه امام محمد باقر(ع) http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
❇️ آیت الله ملک زاده در درس خارج «روابط خارجی در نظام سیاسی اسلام» مطرح کرد؛ 🔻 مفهوم مرز از منظر فقه اسلامی ⬅️ در کتاب جواهر گفته شده است مرز، منطقه‌ای مشترک میان دار الشرک و دار الاسلام است که انتهای دار الاسلام و انتهای دار الشرک می‌باشد. ⬅️ در کتاب جامع المقاصد مرز چنین تعریف شده است: «أو كل موضع يخاف منه» هر موضعی که در آن منطقه ترس از حمله دشمن وجود داشته باشد. این تعریف می‌تواند به ابعاد اقتصادی و فرهنگی نیز تعمیم داده شود؛ یعنی هر جایی که ترس از دشمن در آن وجود داشته باشد مرز تلقی می‌شود. ⬅️ شهید ثانی در کتاب مسالک تعریفی را بیان کرده است که جامع دو تعریف دیگر است. «الثغر هنا الموضع الذي يكون بأطراف بلاد الإسلام بحيث يخاف هجوم المشركين منه على بلاد الإسلام، وكل موضع يخاف منه يقال له ثغر لغة»: ثغر یا مرز موضعی در اطراف سرزمین‌های اسلامی می‌باشد که ترس حمله مشرکین از آن جا به بلاد مسلمین وجود دارد. ⬅️ با توجه به تعریفی که از کتاب جواهر مطرح شد، در صورتی که یک کشور اسلامی با دیگر حکومت‌های اسلامی احاطه شده است، به نحوی که هیچ خطر و خوفی از حمله مشرکین بر مسلمین وجود ندارد، نمی‌توان گفت ثغر و مرز وجود دارد. ⬅️ در تعریف دوم تعبیر «یخاف منه» آمده است. این تعریف بر وضعیت کنونی حاکم بر کشور‌های مسلمانِ اطراف ایران صدق می‌کند، زیرا در اطراف کشور ایران مشرکینی حضور دارند که در کشورهای اسلامی اطراف ایران نفوذ کرده‌اند. لذا با وجود اینکه این کشورها به ظاهر کشور اسلامی محسوب می‌شوند اما از این جهت که تحت نفوذ و سلطة مشرکین قرار دارند عنوان «یخاف منه» در خصوص این مناطق صدق می‌کند. ————————— 🔎@fiqhenezam_com
✅ #کلان_نظریه یا #فرانظریه #تفقه_جامع 💥 نظام جامع اسلام شناسی تخصصی و فرایند دستیابی به معارف الهی و علوم اسلامی؛ ⏮ برای پاسخگویی به نیازها، مسائل و پرسشهای بشر 1⃣ شناخت پایه نسبت به اسلام 2⃣ نظام انتظارات 3⃣ نظام احتیاجات 4⃣ نظام مسائل 5⃣ استنباط و استخراج پاسخهای دین به نیازها، مسائل و پرسشهای بشر؛ 🔶 برگرفته از آثار و تألیفات آیت‌الله ملک زاده؛ http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #فلسفه_فقه و #روش_شناسی_اجتهاد ⏮ #قوه_قدسیه در اجتهاد 🔶 علاوه بر همه اشکالاتی که بزرگان به قوه قدسیه به عنوان یکی از #مقدمات_اجتهاد یا خود اجتهاد وارد کرده‌اند، اشکال دیگر آن است که اساسا باب بحث علمی مُنسد می‌شود. یعنی وقتی به فقیهی گفته شود، چرا اینطور فتوا می‌دهی؟ می گوید «فهمتُ بالقوة القدسیة»؛ از دیگری سوال می‌شود تو چرا اینطور می‌گویی؟ او نیز می‌تواند پاسخ دهد «فهمتُ بالقوة القدسیة ایضاً». لذا لازمۀ آن #معنای_عرفانی که برخی از آقایان می‌خواهند از قوه قدسیه برداشت کنند، این است که از اول تا آخر کتاب فقه را ببندیم و فقیه در ابتدای کتاب خود بگوید همۀ مسائل را با قوه قدسیه فهمیدم و همه، از #اشراقات_الهیه بوده است. 🔶 بله، #امداد_غیبی و اینکه انسان فکر کند و خدا به ذهن انسان بیندازد و ... را اجمالا می‌شود پذیرفت و فی الجمله برای عموم آقایان این حاصل می‌شود. 🔶 گمان نشود که این مطلب (اعتقاد به قوه قدسیه به عنوان مقدمه اجتهاد) در حال حاضر قائل ندارد. علاوه بر تصریح در بیانات بعضی اشخاص، بنده شخصا با برخی از افرادی که جزء شخصیتهای وابسته به یکی از جریانات درون حوزه هستند بحث کردم و بطلان مطلبی را برای او اثبات کردم و او هم پذیرفت. اما آخرین پاسخی که او داد این بود که «چه کنیم، آقای فلانی این مطلب را گفته‌اند و ایشان اهل تهذیب نفس هستند!» ⏮ برگرفته از درس فلسفه فقه و روش شناسی اجتهاد ◾️ آیت‌الله ملک زاده http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #برنامه_اجتهاد ✅ #بریده_کتاب ⏪ قسمت #سیزده ⏪ #مبادی_کلامی فقه و اجتهاد؛ 🔶 « #المرسل و الرسول و الرسالة» نوشته آیت الله #شهید_صدر؛ 🔶 « #محاضرات_فی_الإلهیات» تالیف آیت الله #سبحانی؛ ⏩ @barnameijtihad 🔶🔶 👇👇👇 🔶🔶
هدایت شده از برنامه اجتهاد
✅ #برنامه_اجتهاد 🔊 #سخنرانی 🔊 ⏪ #مدیریت_زمان و #برنامه_ریزی 🔶 جلسه #یک 🗓 ۹ دی ۹۵ 🕌 قم مقدسه 🔶 کلیات برنامه ریزی ناظر به وظایف و مسئولیتهای #طلبگی ▪️ آیت الله ملک زاده ⏩ @barnameijtihad 🔶🔶 👇👇👇 🔶🔶
هدایت شده از برنامه اجتهاد
✅ #برنامه_اجتهاد 🔊 #سخنرانی 🔊 ⏪ #مدیریت_زمان و #برنامه_ریزی 🔶 جلسه #دو 🗓 ۹ دی ۹۵ 🕌 قم مقدسه 🔶 ویژگی های #عمر_انسان 🔶 نتایج عدم برنامه ریزی 🔶 دوره های عمر انسان 🔶 دو عامل مهم در استفاده از زمان 🔶 دو رکن مهم #برنامه_ریزی و ... ▪️ آیت الله ملک زاده ⏩ @barnameijtihad 🔶🔶 👇👇👇 🔶🔶
🔊 اطلاعیه 🔊 💥 پس از مشکلی که در پیام رسان ایجاد شد، و بسیاری از فایلهای موجود در کانالها غیرقابل استفاده گردید، به درخواست مکرر کاربران صوتهای در اختیار قرار گرفت. ✅ تذکر: لازم به ذکر است که، استاد از سال 83 شمسی و همزمان با تدریس رسمی کتب به توصیه استاد خویش، حضرت آیت الله (پس از دورهایی تدریس غیر رسمی) به تدریس رسمی کتاب گرانسنگ (سه حلقه) در دورهای متعدد پرداخته اند. ⏮ دسترسی به صوت های حلقه اولی @halgheh1 ⏪ دسترسی به صوت های eitaa.ir/halghee2 ⏪ دسترسی به صوت های sapp.ir/halgheh3 🔶 مباحث: کانالی برای پاسخ گویی به پرسش ها و نیازهای طلبه پسا انقلاب؛ eitaa.ir/mabaheth ✅ توجه: برای دسترسی آسانتر و تجمیعی به عمده مباحث کانال، به سایت mabaheth.ir مراجعه شود.
هدایت شده از برنامه اجتهاد
✅ #سخنرانی 🔶 جبران کاستی های علمی ✅ موضوع: تقویت و تثبیت پایه های علمی طلاب؛ (جهت #جبران_کاستی_ها) 🔶 ادبیات ( #صرف، #نحو، #بلاغت و لغت) 🔶 #منطق؛ 🔶 #فقه و #اصول؛ 🔶 #رجال؛ 🔶 و ... آیت الله ملک زاده 👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
❇️ آیت الله ملک زاده در درس خارج «روابط خارجی در نظام سیاسی اسلام» مطرح کرد؛ 🔻 مفهوم مرز از منظر فقه اسلامی ⬅️ در کتاب جواهر گفته شده است مرز، منطقه‌ای مشترک میان دار الشرک و دار الاسلام است که انتهای دار الاسلام و انتهای دار الشرک می‌باشد. ⬅️ در کتاب جامع المقاصد مرز چنین تعریف شده است: «أو كل موضع يخاف منه» هر موضعی که در آن منطقه ترس از حمله دشمن وجود داشته باشد. این تعریف می‌تواند به ابعاد اقتصادی و فرهنگی نیز تعمیم داده شود؛ یعنی هر جایی که ترس از دشمن در آن وجود داشته باشد مرز تلقی می‌شود. ⬅️ شهید ثانی در کتاب مسالک تعریفی را بیان کرده است که جامع دو تعریف دیگر است. «الثغر هنا الموضع الذي يكون بأطراف بلاد الإسلام بحيث يخاف هجوم المشركين منه على بلاد الإسلام، وكل موضع يخاف منه يقال له ثغر لغة»: ثغر یا مرز موضعی در اطراف سرزمین‌های اسلامی می‌باشد که ترس حمله مشرکین از آن جا به بلاد مسلمین وجود دارد. ⬅️ با توجه به تعریفی که از کتاب جواهر مطرح شد، در صورتی که یک کشور اسلامی با دیگر حکومت‌های اسلامی احاطه شده است، به نحوی که هیچ خطر و خوفی از حمله مشرکین بر مسلمین وجود ندارد، نمی‌توان گفت ثغر و مرز وجود دارد. ⬅️ در تعریف دوم تعبیر «یخاف منه» آمده است. این تعریف بر وضعیت کنونی حاکم بر کشور‌های مسلمانِ اطراف ایران صدق می‌کند، زیرا در اطراف کشور ایران مشرکینی حضور دارند که در کشورهای اسلامی اطراف ایران نفوذ کرده‌اند. لذا با وجود اینکه این کشورها به ظاهر کشور اسلامی محسوب می‌شوند اما از این جهت که تحت نفوذ و سلطة مشرکین قرار دارند عنوان «یخاف منه» در خصوص این مناطق صدق می‌کند. ————————— 🔎@fiqhenezam_com
✅ #نقشه_جامع ⏪ علوم و #معارف_بشری بر اساس طبقه بندی آنها با رویکرد اسلامی ⏪ #زیربنا و #روبنا ⏪ مجموعه این علوم و معارف بُعد #نرم_افزاری #تمدن_اسلامی را تشکیل می دهند؛ ⏪ آیت الله ملک زاده 🔶 استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم؛ eitaa.ir/mabaheth
✅ #روش_شناسى_اجتهاد در پايان نامه هاى #حوزوى و #دانشگاهى ⏮ در زمينه #روش_فقاهت و روش شناسى اجتهاد، چهار #پايان_نامه با #راهنمايى استاد محمدحسين ملک زاده و يک مورد هم با #مشاوره ايشان در حال به انجام رسيدن است. 🔶 برخی از اين پايان نامه ها، مقاطع و مراکز علمی آنها: 1⃣ سطح سه #حوزه_علميه_قم 2⃣ سطح سه #جامعةالزهرا (س) 3⃣ کارشناسى ارشد #دانشگاه_امام_صادق (ع) 4⃣ و 5⃣ دکترى دانشگاه امام صادق (ع) ⏮ اميد است که با جدى تر گرفتن اين موضوع به وسيله #اساتيد، #فضلا و #طلاب، و همينطور #مراکز_حوزوى، شاهد #تحقيقات، #مقالات، #کتب و پايان نامه هاى بيشترى در اين عرصه باشيم. http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
هدایت شده از برنامه اجتهاد
🎙🎙🎙 ✅ #برنامه_اجتهاد ⏪ #سخنرانی 🔶 جلسه #دو ⏮ #موضوع: تبیین و توضیح پیرامون کتاب «برنامه درسی کوتاه مدت، کاربردی و کارآمد» برای خواندن دروس حوزوی، از آغاز تا ورود به درس خارج، و دستیابی به مرتبه نخست اجتهاد، حداکثر در مدت شش سال ⏪ به همراه #پرسش_و_پاسخ ▪️ سوالهای پرتکرار 👤 مؤلّف محترم، آیت الله ملک زاده ⏩ @barnameijtihad 🔶 👇👇👇 🔶