✅ #مصاحبه
🔶 مصاحبه اختصاصیِ پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل با استاد محمد حسین ملک زاده
💥 موضوع: ابر نظریه اصولی #خطابات_قانونیه #امام_خمینی
🗓 زمان: ۱۹ اسفند ۹۷
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
👇👇👇
✅ گفتگوی پایگاه تخصصی فقه حکومی #وسائل با استاد ملک زاده
🔶 بخش #اول
⏪ خطابات قانونی؛ اَبَر نظریه اصولی
🔹 وسائل ـ استاد محمدحسین ملک زاده گفت: خطابات قانونیه را به خاطر تغییر اساسی که در نگاه به اصل تشریع ایجاد میکند و گستردگی آثار و پیامدهای اصولی و فقهیاش، به جای نظریه، میتوان یک اَبَر نظریه اصولی نامید و روشن است که این ابر نظریه، گذشته از اهمیت زیادی که دارد، نشانگر نبوغ مبدِع و پردازندۀ آن هم هست.
⏪ به گزارش خبرنگار وسائل، امام خمینی(ره) یکی از فقهای برجسته تاریخ تشیع است و با توجه به نظریات راهگشا و مبنایی که در اصول دارد، می تواند معضلات و مشکلات فقهی عصر جدید و نظام اسلامی را چاره اندیشی کند.
💥 به منظور تبیین نظریات #امام_خمینی (ره) به ویژه نظریات اصولی و مبنایی ایشان، پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل تصمیم به برگزاری نشست علمی به موضوع «خطابات قانونیه» کرده است. از اینرو سلسله مصاحبه هایی را با برخی از اساتید درس خارج حوزه علمیه قم انجام داده ایم. در این مجال پای سخنان استاد محمد حسین ملک زاده، محقق و مدرس درس خارج حوزه علمیه قم نشستیم؛
⏪ مشروح این گفتوگو را در ادامه میخوانید:
🔹 وسائل ـ لطفاً توضیحاتی را به اجمال درباره نظریه خطابات قانونیه بفرمایید.
👤 «خطابات قانونیه» نام نظریهای در علم اصول است که امام خمینی (ره) آن را ابداع و طرح کرده است و چه بسا بتوان از آن به عنوان ما به الامتیاز اندیشه اصولی حضرت امام(ره) از سایر اصولیون یاد کرد.
خطابات قانونیه را به خاطر تغییر اساسی که در نگاه به اصل تشریع ایجاد میکند و گستردگی آثار و پیامدهای اصولی و فقهیاش، به جای نظریه، میتوان یک «اَبَر نظریه اصولی» نامید و روشن است که این ابر نظریه، گذشته از اهمیت زیادی که دارد، نشانگر نبوغ مبدِع و پردازندۀ آن هم هست.
اَبَر نظریۀ خطابات قانونیه یک دیدگاه سرنوشتساز در اجتهاد و فقاهت با رویکرد اجتماعی و حکومی درباره کیفیت جعل احکام، و در حقیقت، در باب رابطه خدا با مردم است که گفتمان مولی و عبید را به قانونگذار و مردم تغییر میدهد و اینگونه بیان میکند که این امّت و عموم مکلفین هستند که اولاً و بالذات، مخاطب خطابات تشریعی میباشند، نه افراد و آحاد.
امام خمینی(ره)، خطابات تشریعیۀ متوجه به جامعه و عامّة المکلفین را «خطابات قانونیّه» مینامند. شایسته ذکر است که این دیدگاه در قیاس با دیدگاههای رقیب، انسجام و قرابت به مراتب بیشتری با وجدان عقلا و اعتبارات و بنائات عقلائیه دارد.
🔹 وسائل ـ نظریه، یا به قول شما ابر نظریۀ خطابات قانونیه از چه جایگاهی در حوزههای علمیه و در دروس خارج فقه و اصول برخوردار است؟ و آیا ابعاد این نظریه به خوبی در حوزه و به وسیله علما و فقها، به خصوص شاگردان امام خمینی(ره) واکاوی شده است؟
👤 این نظریه در عین آنکه در بسیاری از ابحاث فقهی و اصولی کاربرد دارد و راهگشا میباشد، و با وجود آثار و پیامدهای شگرف و گستردهای که در بخشهای مهمی از علم اصول دارد، به شدت ناشناخته و مجهول است؛ بدین معنا که نه تنها مجهول القدر است و ارزش آن شناخته نشده است بلکه حتی اصل آن هم ناشناخته مانده است.
این نظریه پر اهمیت، چونان بئر معطّله، مهجور و مغفول گذاشته شده است؛ نه در مجامع علمی مطرح است و نه در دروس خارج اصول، حتی در دروس ادامهدهندگان مکتب قم، به میزانی که شایسته است، عین و اثری از آن مشاهده میشود. در نتیجه، عموم حوزویان اطلاع چندانی از این نظریه ندارند و چه بسا بسیاری حتی با نام این نظریه هم آشنا نباشند تا چه رسد به مفاد و محتوای آن.
بنده گاهی که با برخی از اساتید دروس خارج حوزه درباره این نظریه سخن گفتهام با کمال تعجّب دیدهام که آنها میگفتند حتی نام این نظریه هم به گوششان نخورده است و از وجود آن بیاطلاع هستند.
طبیعتاً انتظار میرفت در طیّ این چند دهه، به ویژه پس از رحلت حضرت امام (ره)، نه دهها همایش بزرگ، بلکه لااقل چند کرسی و نشست علمی و تخصصیِ وزین برای تبیین این نظریه و بررسی ابعاد، کارکردها، آثار و لوازم آن به وسیله متصدیان رسمی انتشار و اشاعه آثار امام(ره) و مجموعه مربوط به بیت ایشان، در حوزه علمیه قم برگزار میشد، یا شاگردان و ارادتمندان آن قائد اعظم و یا مراکز و مؤسسات حوزوی در معرفی گسترده این نظریه اقدامی میکردند و قدمی جدّی برمیداشتند.
اما متأسفانه به جز چند کتاب که در همین چند سال اخیر منتشر شده است، اکثر حوزویان، محافل و حلقات علمی در حوزهاز وجود آنها بیاطلاع هستند و کار قابل ذکری انجام نشده است. تازه همین چند کتاب نیز بعضاً دچار ضعف و سستیهای غیر قابل اغماضی هستند که در جای خود باید به نقد و بررسی آنها هم پرداخت.
ادامه دارد ...
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیتالله ملک زاده
✅ گفتگوی پایگاه تخصصی فقه حکومی #وسائل با استاد ملک زاده 🔶 بخش #اول ⏪ خطابات قانونی؛ اَبَر نظریه اص
🔶 بخش #دوم
🔹 وسائل ـ با وجود چنین شرایطی شما خودتان چگونه با این نظریه آشنا شدید؟
👤 سابقاً به صورت افواهی و جسته و گریخته مطالبی درباره این نظریه از بعضی شخصیتها از جمله حضرات آیات یزدی و مؤمن شنیده بودم و اندکی توجهم جلب شده بود ولی به صورت اساسی در درس استاد معظم، آیت الله شیخ جعفر سبحانی که در پنجمین دوره از تدریس خارج اصول به وسیله ایشان (از سال 1379 تا 1385) خدمتشان بودم با این نظریه آشنا شدم و بعد از آن هم در هنگام تدریس خارج اصول، شخصاً به مطالعه و بررسی جدی این نظریه روی آوردم و در درس و بحثهایم به مناسبت، به آن پرداخته یا اشاراتی داشتهام.
🔹 وسائل ـ یعنی میخواهید بفرمایید در دوران تحصیل و حضور در دروس خارج فقه و اصول، با طرح این نظریه از سوی سایر اساتیدتان، به جز آیت الله سبحانی، مواجه نشدید؟
👤 برای پاسخ به پرسش شما ناچارم کمی اطاله کلام داشته باشم و توضیحاتی درباره اساتیدم بیان کنم. اساتیدی که بنده در مقطع درس خارج در محضر مبارکشان تتلمذ کردم در یک تقسیمبندی کلّی به دو گروه تقسیم میشوند:
گروه نخست، اساتیدی که بسیاری از دیدگاههایشان برآیندی از آراء گذشتگان و اساتیدشان بود و سیطرۀ آراء و انظار یک استاد یا نظریهپرداز خاص در درس و بحثهایشان چندان مشهود نبود.
در این گروه، اعاظمی همچون مرحوم حضرت آیت الله بهجت قرار میگیرد که بنده حدود سه سال و نیم توفیق بهرهمندی از دروس خارج فقه ایشان را داشتم. همچنین آیت الله شریعتی نیاسر، که از تلامذه مرحوم حضرت آیت الله بروجردی، امام خمینی و تعدادی از علمای نجف بودند؛ بنده بیش از شانزده سال از دروس خارج فقه این فقیه بزرگ اما کمتر شناخته شده استفاده کردهام و هنوز هم ارتباط درسی و علمیام با ایشان برقرار است.
همین طور مرحوم آیتالله سید محمدحسین فضل الله که در حدود سال 78 و 79 مدتی در بیروت در دروس این عالم نوگرا حضور داشتم. همانگونه که گفتم در درس این سه بزرگوار سیطره منحصر به فرد افکار و آراء فقیهی مشخص از فقهای گذشته حس نمیشد و بحوث آنها برآیندی از دیدگاههای فقهای سلف به همراه دیدگاههای خاص خود استاد بود.
اما گروه دوم، اساتیدی که به لحاظ علمی، به نوعی امتداد یک یا دو نفر از استادان خود بودند و آراء و انظار آن یک یا دو استاد را به صورت جدی مطرح میکردند و مورد تأکید قرار میدادند.
در این گروه، شخصیتهای عظیم القدری مثل مرحوم حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی قرار دارد که بنده حدود چهار سال از درس خارج فقه ایشان استفاده کردم و نیز حضرت آیت الله وحیدخراسانی که حدود دو سال از دروس خارج فقه و اصولشان بهره بردم.
آیت الله شیخ علی فلسفی که مدتی در مشهد مقدس در درس خارج فقه ایشان (خمس) شرکت کردم و هر سه بزرگوار به نوعی مقرّر و مبیّن آراء مرحوم آیت الله خوئی بودند. گرچه در درس حضرت آیت الله وحید، خروج از چارچوب ابحاث حضرت آیت الله خوئی بیشتر به چشم میآمد.
استاد دیگری که از اساتید گروه دوم است و بنده سیزده سال در درس خارج اصول و یک سال در درس خارج فقه ایشان حضور یافتم آیت الله سیدکاظم حائری از اقدم و افضل تلامذه آیت الله شهید سید محمدباقر صدر است.
آیت الله حائری به عنوان اعلم شاگردان شهید صدر و مقرّرِ زمان حیات و مماتِ آن نابغه مجاهد و همکار تألیف برخی کتب شهید صدر، نه تنها در ابحاث اصولی از شهید صدر متأثر بود بلکه اساساً درس اصول آیت الله حائری تقریر دقیق و تمامعیار دروس شهید صدر بود و حقیقتاً برای اینجانب فرصت ارزشمند و مغتنمی بود که دقیقترین و عالمانهترین تقریر آراء و اندیشههای اصولی و اجتهادی آن علامۀ فهّامه را از لسان شاگرد ممتاز وی دریافت نمایم.
و سرانجام حضرت آیت الله جعفر سبحانی، که گذشته از نوآوریها و تحقیقات ارزشمند خویش، در هنگام تدریس به طور گسترده به طرح و ارائه دیدگاههای استاد خود، امام خمینی، البته در کنار حضرت آیت الله بروجردی، میپرداخت و شاگردان ایشان این سعادت را داشتند که از رهگذر شرکت در درس حضرت آیت الله سبحانی با مبانی فقاهیِ علما و فقهای قم همچون حاج شیخ عبدالکریم حائری، حضرت آیت الله بروجردی و امام خمینی نیز آشنا شوند.
گمان میکنم بر اساس آنچه تا بدین جا بیان گردید و توضیحاتی که درباره شماری از اساتید دروس خارج که محضر مبارکشان را درک کردم عرض شد، مشخّص شد که در میان اساتیدم فقط دو نفر، یعنی حضرات آیات شریعتی نیاسر و سبحانی، شاگرد مرحوم امام بودند و آیت الله شریعتی، گذشته از آنکه به تدریس اصول اشتغال نداشت و زمینه چندانی برای طرح نظریه خطابات قانونیه برایش پیش نمیآمد، التزامی هم به ارائه دیدگاههای یک استاد خاص و از جمله امام خمینی نداشت.
بنابراین تنها میماند حضرت آیت الله سبحانی که هم درس خارج اصول میگفت و هم مقیّد به یادکرد از نظرات امام بود و طبعاً در درس ایشان زمینه آگاهی از بحث خطابات قانونیه برای این حقیر فراهم شد.
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیتالله ملک زاده
✅ #نشست_علمی ⏪ موضوع: بررسـی #فرآینـد_استنبـاط شـریعت 🔶 به همراه ارائه #روندنمای_اجتهاد 🔹 قسمت #ی
بررسی فرایند استنباط شریعت2 - روندنمای اجتهاد -25شهریور1400 - دفتر تبلیغات تهران.mp3
19.09M
✅ #نشست_علمی
⏪ موضوع: بررسـی #فرآینـد_استنبـاط شـریعت
🔶 به همراه ارائه #روندنمای_اجتهاد
🔹 قسمت #دو
👤 آیتالله محمدحسین ملک زاده
🗓 زمان: ۲۵ شهریور ۱۴۰۰
🕌 مکان : تهران، سازمان تبلیغات اسلامی.
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #گعده_علمی
⏮ بررسی شخصیت #عبدالله_بن_عباس
👤 آیت الله ملک زاده
🔶 یکی از شخصیتهای مهم در تاریخ اسلام ابن عباس، پسر عموی رسول الله و امیرالمؤمنین است. وی در شعب ابی طالب به دنیا آمده و در زمان رحلت پیامبر خدا سیزده ساله بوده و جزء صحابه به حساب میآید، اما بعد از پیامبر خدا شاگرد خاص امیرالمؤمنین گشته و در زمان حکومت ایشان صاحب مناصبی نیز بوده است.
🔶 از مهمترین ویژگیهای او ، مرضیّ بین الفریقین بودن است و برای شیعه امامیه علاوه بر روایاتی که ابن عباس در طریق آن است، جنبۀ احتجاجی و جدلی او نیز مهم میباشد. زیرا در مواردی برای اثبات حقانیت دیدگاه امامیه در مقابل فِرَق دیگر اسلامی از شخصیت وی استفاده میشود. به طور مثال در مسأله تشریع متعه در زمان رسول الله و جمع بین صلاتین توسط رسول الله، روایاتی از طریق ابن عباس در منابع معتبر اهل سنت وجود دارد که دیدگاه شیعه را اثبات میکند.
🔶 در مورد او از دو منشأ شبهاتی مطرح شده است. منشأ اول، نامۀ ۴۱ نهج البلاغه که خطاب به یکی از خائنین به امیرالمؤمنین نوشته شده که بسیار شبیه ابن عباس است. منشأ دوم پنج روایت سنگینی است که در رجال کشّی در ذمّ ابن عباس وارد شده؛
🔶 از جمله شخصیتهایی که تلاش کردهاند شبهات را علیه ابن عباس پاسخ بدهند مرحوم علامه سید جعفر مرتضی عاملی و مرحوم آیت الله خِرسان میباشند.
🗓 زمان: ۱۸ آبان ۱۴۰۲
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #نشست_علمی
⏪ #روش_شناسی اجتهادی آیت الله #خامنهای در #فقه_الجهاد
👤 آیت الله ملک زاده
🗓 زمان: ۹ بهمن ۹۷
🕌 مکان: قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
💥 برگزار کننده: مرکز تخصصی #امام_خامنهای
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #سخنرانی
🔶 جبران کاستیهای علمی
✅ موضوع: تقویت و تثبیت پایه های علمی طلاب؛ (جهت #جبران_کاستی_ها)
🔶 ادبیات ( #صرف، #نحو، #بلاغت و لغت)
🔶 #منطق؛
🔶 #فقه و #اصول؛
🔶 #رجال؛
🔶 و ...
آیت الله ملک زاده 👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیتالله ملک زاده
✅ #سخنرانی 🔶 جبران کاستیهای علمی ✅ موضوع: تقویت و تثبیت پایه های علمی طلاب؛ (جهت #جبران_کاستی_ها
✅ چکیدهای از جلسه (جبران کاستیهای علمی)
💥 ارسالی از طرف اعضای محترم کانال.
⏪ علوم صرف و نحو و بلاغت؛
🔶 کار با قرآن --> تجزیه و ترکیب، بلاغت و تفسیر
⭕ برای تجزیه، ترکیب و بلاغت، کتبِ:
«معجم تفسیر کلمات قرآن»
«کلمات القرآن تفسیر و بیان»
«کلمات الله هی العلیا»
«فروغی از قرآن»
«الجدول»
«تجزیه، ترکیب و بلاغت قرآن»
🔹 نکته: دو کتاب اول برای لغت، دو کتاب دوم برای تجزیه و ترکیب و دو کتاب آخر برای تجزیه و ترکیب و بلاغت، راهگشاست.
⭕ برای تفسیر، کتبِ:
«تفسیر محمد جواد مَغنیة»
«تفسیر شُبَّر» و ...
______________
⏪ علم منطق؛
کتابی که مطالب کاربردی و همچنین مثالهای زیاد کاربردی داشته باشد.
⭕ برای منطق، کتابِ:
«منطق در آینه معارف اسلامی»
1)بخش های کاربردی را آورده است.
2)تطبیق منطق بر آیات و روایات و استدلالاتِ کلامی و فلسفی
______________
⏪ علم اصول؛
⭕ برای اصول، کتبِ:
«حلقات»، که برای جبران و تقویت و تثبیت راهگشاست.
1) با فضای دیگری از اصول آشنا میشویم.
2) در اصول، به مرز درس خارج میرسیم (آماده درس خارج اصول میشویم)
3)کتاب به قصد آموزش نوشته شده.
🔹 نکته:حلقه اولی با مباحثه حل میشود، لکن حلقه ثانیه و ثالثه استاد نیاز دارد.
_______________
⏪ علم رجال و درایة؛
⭕ برای رجال و درایة، کتابِ:
«رجال و درایة آیت الله سبحانی»
🔹 صوت تدریس استاد نيز موجود است.
🔹 نکته: با این کتاب، اهم مسائل رجالی و درایة ای فهم میشود، لکن بخش اعظم کار رجالی، تطبیق و رجوع به منابع رجالی است.
________________
🔶 نکات:
🔹 گروههای مباحثهای کمتر از سه نفر نباشند.
🔹 در آغاز طلبگی، اجتهاد در ادبیات نیاز نیست؛ در واقع بعد از اجتهاد در فقه و اصول است که اجتهاد در ادبیات شکل میگیرد.
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #سخنرانی_علمی
⏮ موضوع: دستیابی به #نظریه_فقهی با بهره گیری از اصول حاکم بر فقه نظام ساز.
👤 آیت الله محمدحسین ملک زاده
🔶 قسمت #یک
🗓 زمان: دوشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
🕌 مکان: قم، موسسه عالی حوزوی امام رضا (ع)
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #نشست_علمی
⏪ بازاندیشی در نسبتِ میان حکم اولی، ثانوی و حکومی
🔶 و امتداد آن در ساحت #اجتماع و #حکومت
🔹 بر اساس دیدگاه استاد محمد حسین #ملک_زاده
👤 ارائه: حجةالاسلام و المسلمین سید محمد سیدی فرد
🔹 استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم و صاحب تأليفات فقهی و اصولی؛
👤 دبیر علمی: حجةالاسلام سید محمدرضا شهیم
🔹دانشآموخته درس خارج فقه و اصول و دانشجوی دکتری حقوق؛
🗓 زمان: سه شنبه ۲۱ آذر، ساعت ۱۵
🕌 مکان: قم، بلوار سمیه، بین کوچه ۲۸ و ۲۶، پلاک ۴۷۲ (مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا)
💥 #حضوری و #مجازی، لینک حضور مجازی:
🌐 https://gharar.ir/r/8c30380a
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیتالله ملک زاده
✅ #سخنرانی_علمی ⏮ موضوع: دستیابی به #نظریه_فقهی با بهره گیری از اصول حاکم بر فقه نظام ساز. 👤 آیت
دستیابی به نظریه فقهی با بهره گیری از اصول حاکم بر فقه نظام ساز - موسسه امام رضا - 23 خرداد 1401 -قست 2.mp3
9.12M
✅ #سخنرانی_علمی
⏮ موضوع: دستیابی به #نظریه_فقهی با بهره گیری از اصول حاکم بر فقه نظام ساز.
👤 آیتالله محمدحسین ملک زاده
🔶 قسمت #دو
🔹 #پرسش_پاسخ
🗓 زمان: دوشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
🕌 مکان: قم، موسسه عالی حوزوی امام رضا (ع)
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیتالله ملک زاده
🔶 بخش #دوم 🔹 وسائل ـ با وجود چنین شرایطی شما خودتان چگونه با این نظریه آشنا شدید؟ 👤 سابقاً به صورت
✅ گفتگوی پایگاه تخصصی فقه حکومتی #وسائل با استاد ملک زاده
🔶 بخش #سوم
🔹 وسائل: به نظر شما چرا جا دارد حوزههای علمیه و مراکز و مجامع علمی توجه ویژهای به این نظریه داشته باشند و در دروس خارج به طرح و بررسی آن بپردازند؟
👤 از آنجا که پیشتر در جلسات متعدد و به صورت شفاهی مطالب زیادی درباره خطابات قانونیه گفتهام و پس از این نیز به حول و قوۀ الهی، در نشستی علمی [در تاریخ شنبه 18 اسفند 1397]، به تفصیل به تبیین و بررسی آن خواهم پرداخت، فلذا در این مقام و در پاسخ به این پرسش، به جای پرداختن به درونمایه و مفاد این نظریه و ابعاد و جوانب مختلف آن و ثمرات فقهی و اصولی که بر آن مترتّب میشود، میخواهم از زاویه دیگری به موضوع بپردازم و درخور عنایت ویژه بودنِ این نظریه به وسیله اساتید، فضلا، طلاب و مراکز و مجامع حوزوی را از بُعد دیگری مورد تأکید قرار دهم.
همانگونه که میدانید شهرت اصلی و خاصّ امام راحل در حوزه علمیه قم، از نظر علمی، افزون بر جنبه فلسفی، به قدرت و تفوّق ایشان در عرصه علم اصول بوده است. ایشان با حدّت ذهنی، قوّت عقلی و نبوغ علمیِ چشمگیری که داشت، پس از گذشت مدت کوتاهی از تدریس خارج اصول، به تعبیر برخی از تلامذهاش، در حوزه قم طوفانی به پا میکند و تمام توجهها را به سوی خود جلب مینماید و عموم طلاب قویّ و فاضل در درس ایشان حاضر میشوند. و در زمانی که شمار طلاب قم، همچون نجف، آن چنان زیاد نبوده است و احیاناً شخصیتهای بزرگی در سطح مرجعیت، در قم و نجف، دروس خارجشان با کمتر از ده نفر شاگرد برگزار میشده، تعداد شاگردان درس امام در قم حدود پانصد نفر بوده است. این عدد علاوه بر آنکه در خاطرات طلاب آن دوره، از جمله والد اینجانب، آمده، در گزارش ساواک از وضعیت حوزه علمیه قم نیز ذکر شده است.
همچنین بنابر گزارش ساواک، درس امام، فقهاً و اصولاً، در زمان حیات مرحوم آیت الله بروجردی (ره)، از نظر استقبال طلاب و فضلا و کثرت جمعیت، پس از درس آیت الله بروجردی و در رتبه دوم قرار میگیرد و بعد از رحلت آیت الله بروجردی، به مهمترین، بزرگترین و شلوغترین درس خارج در حوزه قم بدل میشود. و این در حالی است که همزمان با ایشان بزرگان زیادی که همه با نام و سابقه علمی و مرجعیت آنها آشنا هستیم و بسیاری از آنها به مراتب از امام مسنتر و پرسابقهتر بودهاند در قم حضور داشته و به تدریس خارج فقه و اصول مشغول بودهاند.
روشن است که این استقبال پرشور و حضور کمّی و کیفی طلاب و فضلا در درس امام خمینی (ره) بسیار پر معنا و حاکی از فضل و برتری این درس بر سایر دروس خارج در حوزه علمیه قم بوده است.
قوّت اصولیِ مرحوم امام – در عین برخورداری از جایگاه رفیع فقهی – در حدّی بوده است که وقتی شاگردان و آشنایان امام، که بعضی از آنها از اساتید و علما هستند، میخواهند به جلوهای از تواضع و نیز رعایت پارهای ملاحظات به وسیله ایشان اشاره کنند، میگویند حضرت امام در نجف اشرف به جای آنکه به تدریس خارج اصول بپردازد و توان علمی و برتری غیر قابل انکار خود را به رخ اهالی حوزه نجف بکشد، به تدریس خارج فقه پرداخت، آن هم دو سال پس از اقامت در نجف و پس از آنکه سر و صداها و جار و جنجالهای اولیه خوابید، و به اصطلاح، آبها از آسیاب افتاد!
حال چنین نابغه و عالم بزرگی در دانشها و معارف مختلف اسلامی، به خصوص در علم اصول، دست به نظریهپردازی زده و یکی از مهمترین نظریات اصولی خویش را در قالب نظریه یا اَبَر نظریهای با عنوان «خطابات قانونیه» عرضه کرده است؛ نظریهای که به تعبیر آیت الله حاج آقا مصطفی خمینی، بارقهای ملکوتی بوده است که از سوی خداوند به حضرت امام الهام شده است.
با این اوصاف، آیا جا ندارد که این نظریه در همه دروس خارج اصول در همه حوزههای علمیه، و دست کم در حوزه قم که مرکز نظریهپردازی، درس و قیام امام و محل تولد و ارائه این نظریه بوده است مطرح گردد و به وسیله اَعلام و اعاظم به بحث و بررسی گذاشته شود؟
آیا این بیتوجهی و غفلت نسبت به آراء و افکار رهبر کبیر انقلاب، جفایی نابخشودنی به امامی که حقّ حیات بر همه ما و بر حوزههای علمیه در دوران معاصر دارد به حساب نمیآید؟ و آیا مجتهدی که موظّف به استفراغ وُسع است، برای داشتن حجّت شرعی، خود را محتاج اطلاع از این نظریه و بررسی آن نمیبیند؟
🔹 وسائل: اگر کسی بخواهد با استفاده از منابع دست اول به مطالعه درباره خطابات قانونیه بپردازد چه آثاری را پیشنهاد میکنید؟
👤 اگر منظورتان از منابع دست اول، کتابهایی به قلم امام خمینی یا تقریر دروس خارج اصول ایشان باشد، کتاب أنوار الهدایه، به قلم مرحوم امام، جلد دوم، از صفحه 214 به بعد، کتاب مناهج الوصول إلی علم الأصول، باز هم به قلم مرحوم امام، جلد دوم، تقریباً از صفحه 23 تا 30 و کتاب تهذیب الأصول، تقریرات درس امام به قلم آیت الله سبحانی، جلد اول، از حدود صفحه 430 تا 440 برای مطالعه مناسب هستند. البته از آنجا که آیت الله سبحانی نیز در درس خارج اصول خویش به این نظریه پرداخته است در تقریرات دروس ایشان هم، از جمله کتاب المحصول فی علم الأصول، جلد سوم، از صفحه 491 تا چند صفحه بعد، خطابات قانونیه مطرح شده است. ایشان پس از سه صفحه بحث در ذیل عنوان «التنبیه الثانی: فی خروج بعض الأطراف عن محلّ الإبتلاء» میفرماید: «الثالث: ما أفاده سیدنا الأستاذ – دام ظلّه – : و هو التفریق بین الخطابات الشخصیّة و الخطابات التشریعیّة القانونیّة ...» و از اینجا باب گفتگو درباره خطابات قانونیه را میگشاید. البته در قسمتهای دیگر نیز به تناسب به مفاد این نظریه اشاره دارد.
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیتالله ملک زاده
✅ #نشست_علمی ⏪ بازاندیشی در نسبتِ میان حکم اولی، ثانوی و حکومی 🔶 و امتداد آن در ساحت #اجتماع و #حک
🔊 #یادآوری 🔊
✅ #نشست_علمی
🗓 زمان: #امروز، ساعت ۱۵
🕌 مکان: قم، بلوار سمیه، بین کوچه ۲۸ و ۲۶، پلاک ۴۷۲ (مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا)
💥 #حضوری و #مجازی، لینک حضور مجازی:
🌐 https://gharar.ir/r/8c30380a
✅ #نشست_علمی
⏪ #روش_شناسی اجتهادی آیت الله #خامنهای در #فقه_الجهاد
🔶 مقاصد الشریعه و #مصلحت
🔹 جلسه #دو
👤 آیت الله ملک زاده
🗓 زمان: زمستان ۹۷
🕌 مکان: قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
💥 برگزار کننده: مرکز تخصصی #امام_خامنهای
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #نشست_علمی
⏪ #روش_شناسی و ممیّزات تفقه #شهید_صدر
🔹 جلسه #یک
👤 آیت الله ملک زاده
🗓 زمان: ۱۰ مرداد ۹۹
🕌 مکان: قم، موسسه فتوح اندیشه
💥 برگزار کننده: موسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
هدایت شده از مطالعات علم و اجتماع معنا
✅ گزارش نشست علمی «بازاندیشی در نسبت میان حکم اولی، ثانوی و حکومی و امتداد آن در ساحت اجتماع و حکومت»
💠 این نشست علمی به همت مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا و با همکاری مجمع عالی علوم انسانی اسلامی و شبکه اجتهاد در روز سهشنبه 21 آذر ماه با ارائۀ استاد سیدمحمد سیدی فرد، بر اساس دیدگاه آیت الله محمدحسین ملکزاده برگزار شد.
🔸 در این نشست ابتدا حجت الاسلام محمدرضا شهیم دبیر علمی جلسه، به معرفی سخنران و طرح موضوع پرداختند و در ادامه استاد سید فرد عناوین زیر را به تفصیل شرح دادند:
🔘 ارائه تقسیم مشهور و بیان عناوین ثانویه
🔘 تعریف و استدلال مشهور بر تقسیم احکام به اولی، ثانوی و حکومی
🔘 دیدگاه های مختلف در رابطه و نسبت حکم حکمی با حکم اولی و حکم ثانوی
🔘 استدلال مشهور بر تقسیم احکام به احکام اولیه و احکام ثانویه و احکام حکومیه
🔘 اشکال به این تقسیم و ارائۀ تحلیلی دقیق توسط استاد معظم
🔘 دیدگاه اول در باب حکم حکومی: حکم حکومی از احکام اولیه است. (که منسوب به برخی از کلمات امام خمینی است)
🔘 دیدگاه دوم: حکم حکومی در طول احکام اولیه و ثانویه است نه در عرض آنها
🔘 دیدگاه سوم: حکم حکومی مستقل از احکام اولیه و ثانویه است و ربطی به آنها ندارد.
🔘 معیار تطبیق عناوین ثانوی در مقیاس جامعه
🔘 جایگاه مشورت در اصدار حکم حکومی
🔘 جایگاه مجلس شورای اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت نظام و شوراهای عالی به لحاظ شرعی
📝 متن کامل گزارش :
B2n.ir/philoscience-592
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_فقه
#فلسفه_حقوق
#نشست_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience