eitaa logo
آیت‌الله ملک زاده
5.4هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
46 ویدیو
261 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم 🔶 مباحث: کانالی برای پاسخ به نیازهای طلبه پساانقلاب و تربیت مجتهد تمدن ساز 💥 اطلاع رسانی و ارائه دروس، سخنرانی‌ها، تالیفات، آراء و ... «آیت‌الله محمدحسین ملک زاده» توسط جمعی از شاگردان؛ 🔶 خادمان کانال: @seyyedifard @Zeini64
مشاهده در ایتا
دانلود
آیت‌الله ملک زاده
✅ #نکته_اصولی ⏮ #خطابات_قانونیه 🔶 نکته دیگر اینکه، این نظریه می‎تواند بسیار راهگشا باشد. یعنی موار
⏮ بررسی توجه خطاب به عاصیان و کفّار 🔶 اشکال دیگری که صاحب نظریۀ خطابات قانونیه مطرح فرمودند، در باب توجه خطاب به عُصاة و کَفرة بود که در صورت پذیرش نظریۀ رقیب، «انفکاک الانبعاث عن البعث» لازم می‎آید، ایشان فرمود: «هذا، مضافا إلى أنّ الإرادة التشريعيّة ليست إرادة إتيان المكلّف و انبعاثه نحو العمل، و إلاّ يلزم في الإرادة الإلهيّة عدم انفكاكها عنه و عدم إمكان العصيان» (مناهج الوصول، ج ۲، ص ۲۷.) 🔶 در پاسخ می‎گوییم با پذیرش اینکه خطاب منحل شود و کأنّ به نحو قضیۀ شخصیه متوجه به عاصی و کافر شود، باز هم محذور مذکور پیش نخواهد آمد. زیرا رابطه تضایف میان بعث و انبعاث و عدم انفکاک بعث فعلی از انبعاث در تکوینیات جاری است و در ساحت تکوین، چون میان اراده و مراد فاصله‎ای نیست «إِذا أَرادَ شَيْئاً أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُون‏» تمام است. اما در «بعث امکانی» که در تشریعات جاری است، انفکاک انبعاث از بعث ممکن است. زیرا ارادۀ مکلف، بین بعث و انبعاث قرار می‌گیرد و تخلل ایجاد می‌کند. 🔶 لقائل ان یقول: «انّ الداعی مقدّمٌ تصوّراً و مؤخّرٌ وجوداً» پس اگر داعی از بعث، انبعاث باشد، بدون تصور آن و در حالی که می‌دانیم قطعا انبعاثی صورت نمی‌گیرد، اساسا بعث ممکن نیست. 🔶 در پاسخ می‎گوییم: اولاً، ما میان اینکه باعث و آمر، شارع مقدس باشد یا آمر عرفی، تفاوت قائل می‎شویم. ممکن است در آمر عرفی این انگیزه ایجاد نشود که در حالی که می‌داند انبعاثی در کار نیست، بعث کند ولی در خداوند اینگونه نباشد. ثانیاً، در اینجا، انبعاث ارادی و اختیاریِ مخاطب لحاظ شده است، یعنی از ابتدا بعثی صورت پذیرفته که امکان تخلف مخاطب وجود دارد. ثالثاً، پیش‎تر با ذکر ادله و آیات نشان دادیم که در اینجا تنها داعی، انبعاث و انزجار نیست. بلکه غرض دیگری نیز وجود دارد که «اتمام الحجة» و «اقامة البیّنة» می‎باشد که باید، این دو غرض را،به صورت طولی در نظر گرفت، نه عرضی؛ یعنی انشاء حکم به داعیِ جعلِ «داعی امکانی» صورت می‌گیرد، نه ایجاد «داعی فعلی» که در کافر و عاصی وجود ندارد. 🔶 مشهور در تحلیل جعل احکام تکلیفیه، مخصوصاً الزامیات یعنی وجوب و حرمت را، می‌گویند «التکلیف عبارةٌ عن انشاء حکم بداعی جعل الداعی الامکان». یعنی یعنی انگیزه‎اش این است که یک انگیزه امکانی در او ایجاد کند و به حد الجاء، اجبار و اضطرار نرسد و کما کان مختار باشد که «إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبيلَ إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُوراً» ؛ پس اساسا تکلیف یعنی انشاء حکم به داعی جعل داعی امکانی؛ لذا میان مطیع و عاصی مشترک خواهد بود چرا که در هر دو می‌تواند، داعی امکانی وجود داشته باشد. بله، داعی فعلی در عاصی نیست. حال می‎گوییم شارع مقدس، تکلیفی که به داعی جعل داعی امکانی انشاء کرده، به غرض اتمام حجت و اقامه بینه بوده است و در واقع اتمام حجت و اقامه بینه، علةُ العلة به شمار می‎رود. 🔶 به بیانی دیگر، سوال می‎شود چرا تکلیف جعل شده؟ پاسخ داده می‎شود، به این انگیزه که داعی امکانی در مخاطب ایجاد شود. دوباره سوال می‎شود چرا به دنبال این بودید که داعی امکانی در مخاطب ایجاد شود؟ پاسخ داده می‌شود به غرض اینکه اتمام حجت و اقامه بینه شود. با این بیان و لحاظِ طولیت، اتمام حجت و اقامه بینه، غرض نهایی است که در مورد مطیع و عاصی و کافر تصور دارد. لذا اساسا محتاج این نیستیم که برای فرار از این محاذیر، به نظریه خطابات قانونیه متمسک شویم. 👤 آیت الله ملک زاده 💥 برگرفته از دورۀ سوم درس خارج اصول 🗓 زمان: ۳ دی ۱۴۰۲ 🕌 مکان: مدرسۀ آیت الله العظمی میرزا جواد تبریزی، مدرس ۱۱۳. http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
⏮ دخالت در 🔶 توصیه به عدم دخالت علما در به خاطر ؛ 🔶 این گربه ملوس برای تو، آن اسب چموش برای من! 👤 آیت‌ الله ملک زاده http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
👤 آیت الله ملک زاده 🔶 در مقام جمع بندی می‎توان گفت، نظریه انحلالیت و حقیقیه بودنِ قضایای شرعیه، خالی از اشکال نیست، مخصوصا در مقام تطبیق و کاربرد در برخی از مواضع، با ضعف و کاستی روبرو می‎باشد که باید این ضعف‎ها و نقیصه‎ها بر طرف شود. لکن نظریه رقیب، یعنی خطابات قانونیه از اساس قابل قبول نیست، هرچند در مقام کاربرد قوی‎تر و جوابگوتر از نظریه انحلالیت قضایا ظاهر بشود. یعنی امر دائر است بین که به خودی خود قابل قبول است اما در مقام استفاده در جواب به عویصات و معضلات اصولی، گاهی نقص دارد و بین که به خودی خود قابل قبول نیست لکن در مقام پاسخگویی به عویصات و مشکلات چه بسا از نظریه رقیب، قوی‌تر عمل می‌کند. در اینجا عقل حکم می‌کند، نظریه اول را انتخاب کنیم و تلاش کنیم نقص‎ها و اشکالات آن برطرف شود. 🔶 البته همچنان که بیان شد، اساسا هیچ ملازمه‎ای نیز بین عدم قبول یکی از دو نظریه با قبولِ دیگری وجود ندارد، و لعلّ نظریۀ سومی در اینجا مطرح شود. 💥 برگرفته از سال دوم از دورۀ سوم خارج اصول 🗓 زمان: ۳ دی ۱۴۰۲ 🕌 مکان: مدرسه آیت الله العظمی میرزا جواد تبریزی، مدرس ۱۱۳ http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
🔊 🔊 ⏪ و 🔹 ✅ ديدار جمعى از حوزه علميه نجف اشرف با آیت الله ملک زاده و سخنرانى ايشان با موضوع: 🔶 الوطن الاسلامي في فكر الامام الخميني 🗓 زمان: سه شنبه ٣٠ آبان ١٤٠٢ http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیت‌الله ملک زاده
✅ #گعده_علمی عصر پنجشنبه‌ها 🔶 با حضور استاد #ملک_زاده ⏮ برنامه‌هایی که معمولا در این گعده به انجام
🔊 🔊 ✅ ⏪ با توجه به سوالات مكررى كه درباره نسبت كه از متفرعات كلان نظريه است با علم كلام، مكتب فلسفى ، و ديگر مكاتب و حوزه‌هاى معرفتى مرتبط مطرح شده است، ان شاء الله اين هفته در گعده علمى به جاى درس خارج فقه، درباره موضوع مذكور بحث مى شود. 🔶 لذا از همه علاقمندان به اين موضوع دعوت مى گردد براى استماع اين بحث، روز پنج شنبه ۷ دى ۱۴۰۲ راس ساعت ۳ و نيم عصر حضور يابند. 🗓 زمان: ۷ دی ۱۴۰۲ 🕙 ساعت ۱۵:۳۰ 🕌 مکان: صفائیه، کوچه ۲۳، پلاک ۳۹ http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⏮ تفسیر روایتی از (ع) پیرامون حقیقت عبودیت؛ 🔶 عبد برای خودش مالکیت قائل نباشد. 🔶 برای خودش تدبیر نکند. 🔶 مشغولیت به انجام اوامر و نواهی الهی؛ 👤 آیت‌الله ملک زاده http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
🔊 🔊 ✅ به منظور حضور حماسى و پرشور طلاب و روحانيون در مدرسه مباركه فيضيه، در ساعت ۱۰ صبح شنبه نهم دى، روز بصيرت و ميثاق امت با ولايت، درس خارج اصول آیت‌الله ملک زاده تعطيل مى‌باشد. http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیت‌الله ملک زاده
✅ #نشست_علمی 🔰 دومین کارگاه «روش‌شناسی استنباط شریعت» ✅ با موضوع: «حل اجتهادی مسائل به روش شیخ انص
⏪ تقریر بحث "حل اجتهادی مسائل به روش شیخ انصاری (ره) در مکاسب" 🔶 توسط یکی اعضای محترم کانال 🔹 طلبه سطح سه مدرسه مشکات 👇👇👇
🔶 اگر اکثریت مردم گفتند ما را نمی‌خواهیم، وظیفه دینی فقیه حاکم چیست؟ 🔶 یا 🔶 مغالطه در وضعیت فعلی جامعه ایران 👤 آیت الله ملک زاده 👇👇👇 eitaa.ir/mabaheth
و 🔹 قسمت 🔶 نقشۂ راه طلبه در مسیر طلبگی بر اساس ، تفقه جامع است. 👤 آیت‌الله ملک زاده ⏮ در جمع طلاب مدارس علمیه حضرت مهدی (عج) مشهد مقدس 🗓 ۴ بهمن ۱۴۰۰ 🕌 قم، مدرس استاد ملک زاده http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
و 🔹 قسمت 🔶 اگر نظریه اسلامی در مقام عمل شکست خورد. 🔶 داروینیسم و پاسخ آیت‌الله مصباح 🔶 فاصله بسیار زیاد تا مرز نهایی دین؛ 👤 آیت‌الله ملک زاده ⏮ در جمع طلاب مدارس علمیه حضرت مهدی (عج) مشهد مقدس 🗓 ۴ بهمن ۱۴۰۰ 🕌 قم، مدرس استاد ملک زاده http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
⏪ علت علمای دیگر برای تشکیل 🔶 سه ملاقات تاریخی با آیات عظام در نجف؛ 🔶 خاطره‌ای عجیب از بازداشت آیت الله خویی 👤 آیت الله ملک زاده http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ با توجه به ایجاد شده در پیام رسان و درخواست مکرر دوستان برای استفاده از صوتهای ، لینک این دروس در سایت به صورت مستقیم قرار داده شده است؛ ⏮ صوت تدریس حلقه اولی http://mabaheth.ir/184/حلقه-اولی/ ⏮ صوت تدریس حلقه ثانیه http://mabaheth.ir/248/حلقه-ثانیه/ ⏮ صوت تدریس حلقه ثالثه http://mabaheth.ir/333/حلقه-ثالثه/ 🔶 آیت‌الله ملک زاده http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیت‌الله ملک زاده
✅ #سخنرانی ⏮ #تفقه_جامع و #رسالت_طلبگی 🔹 قسمت #دو 🔶 اگر نظریه اسلامی در مقام عمل شکست خورد. 🔶 دار
و 🔹 قسمت 🔶 اجتهاد در و فقه اصغر. 🔶 علوم اسلامی، تفقه پایه هستند. 🔶 نقش و نقل در تفقه؛ 🔶 برای طلاب. 🔶 را چگونه بخوانیم؟ 🔶 جایگاه و در تفقه جامع؛ 👤 آیت‌الله ملک زاده ⏮ در جمع طلاب مدارس علمیه حضرت مهدی (عج) مشهد مقدس 🗓 ۴ بهمن ۱۴۰۰ 🕌 قم http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
علوم و معارف بشری ◾️ بر اساس آنها با ⏮ آیت‌الله ملک زاده 🔶 با کمال احترام به همه اندیشمندان، دانشمندان و نظریه‌پردازانی که با جدی گرفتن بحثها، به عرصه تولید علم ورود کرده‌اند و در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها به ارائه دیدگاه می‌پردازند، باید گفت اگر ما طبقه بندی علوم نداشته باشیم، و جایگاه‌شناسی دانش‌ها و رتبه‌بندی علوم صورت نگیرد و نقشۀ جامعی برای آن نباشد، به معنی واقعی کلمه دچار سردرگمی هستیم، و هر شخصی به سمتی حرکت می‌کند. 🔶 لذا یکی از ابزارهای اصلی و مهم در مدیریت دانش، برای سامان دادن به یک نظام، برنامه‌ریزی، سیاست و اداره دانش، عبارت است از تقسیم، رتبه‌بندی و طبقه‌بندی علوم در حوزه‌های مختلف معرفتی و ترسیم نقشه جامعی از علوم و معارف بشری است. 🔶 در این طبقه‌بندی و همچنین نقشه‌ای که بر اساس آن ترسیم می‌شود، رتبه و جایگاه هر علم، رشتۀ علمی و بحث معرفتی در نسبتش با سایر علوم، رشته‌ها و بحثهای علمی برقرار می‌شود. همچنین تقدم و تاخر رتبی آن‌ها، ترتیب و ترتّب منطقی این علوم، و رابطه طولی و عرضی آن‌ها مشخص می‌شود. http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9