آیتالله ملک زاده
✅ #بیان_نکته ⏮ مفهوم #رشد و #مدیریت از نظر اسلام 👤 آیت الله ملک زاده 🔶 در بحث #مدیریت_اسلامی یکی
✅ #بیان_نکته
⏮ مفهوم #رشد و #مدیریت از نظر اسلام
👤 آیت الله ملک زاده
🔶 رشد از دو جهت، امری نسبی است. اولاً نسبت به امور مختلف در نظر گرفته میشود و ثانیاً در همان امور نیز، نسبت به مراتب مختلف آن امر لحاظ میشود. به طور مثال ما رشد اقتصادی، رشد سیاسی، رشد مدیریتی، رشد فرهنگی، رشد نظامی و ... داریم. رشد اقتصادی یعنی اگر اموالی در اختیار شخص قرار گرفت، بتواند به درستی از آنها استفاده کند. رشد سیاسی یعنی شخص در عرصه سیاست بتواند درست تصمیم بگیرد و اقدام کند. حال در همین امور مختلف، رشد مراتبی دارد. مثلاً در رشد اقتصادی شخص ممکن است نسبت به مقداری از اموال رشد داشته باشد اما رشد لازم برای بهرهبرداری از هزار برابر آن مال را نداشته باشد.
🔶 در برخی از دولتها مشاهده کردیم مسئول بخشی که بودجه سالیانه آنجا رقم کمی بود و میتوانست آن بودجه را اداره کند، زمانی که جناح آنها به قدرت رسید به جایگاه دیگری منتقل شد که بودجۀ سالیانه آن هزاران برابر قبل بود، و او نمیدانست با این بودجه چه کند و به پولپاشی رو آورد تا آن بودجه عظیم تمام شود. چرا که متأسفانه برداشت نادرستی وجود دارد که مدیری که تا پایان سال مالی نتوانسته باشد تمام بودجه هزینه کند، مدیر ضعیفی شمرده میشود و سال بعد نیز بودجه کمتری به او تعلق میگیرد. این تصور غلط، منجر به نابود شدنِ مبالغ عظیمی از بیت المال میشود.
🔶 رشد یعنی شناخت، حفظ و به کارگیری مناسب و بهینۀ امکانات و نیروهایی که در اختیار انسان قرار میگیرد. اعم از امکانات و نیروهای تکوینی مانند عقل و توانایی بدنی، همچنین امکاناتی که از بیرون در اختیار انسان قرار میگیرد مانند پول و امکانات دیگر؛
بر این اساس فرماندهای که ده نیرو تحویل گرفته، اولاً باید بداند این ده نفر دارای چه ویژگیها و تواناییهایی هستند، ثانیاً بتواند نیروهایش را حفظ کند و به راحتی آنها را از دست ندهد و ثالثاً از این نیروها در جای مناسب استفاده کند. این فرمانده، فرماندۀ رشیدی است.
🔶 در بحث مدیریت اسلامی یکی از نزدیکترین مفاهیم به مفهوم مدیریت، مفهوم رشد است. اگر کسی بخواهد تحقیقی در مدیریت اسلامی انجام دهد، به نظر بنده یکی از مدخلهای مناسب آن، بررسی مفهوم رشد از دیدگاه اسلام است.
بخشی از رشد جنبه ذاتی دارد و بخشی از آن جنبه اکتسابی دارد که کار و تجربه و مطالعه میخواهد. فرمانده ده نفر میتواند با مطالعه و تجربه و کار و ... رشد لازم برای ادارۀ صد نفر را پیدا کند.
💥 برگرفته از دورۀ فشرده فقه امامیه، تابستان ١٤٠٣
🗓 زمان: مرداد ماه ١٤٠٣
🕌 مکان: مدرسه علمیه فیضیه
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #سخنرانی
🔶 در جمع طلاب بحرینی
⏪ زندگی #امام_رضا علیه السلام و #عالم_اسلامی در میان میدان #حوادث_اجتماعی
👤 آیت الله ملک زاده
🕌 مکان: قم، جامعة الامام الهادی (ع)، حوزه علمیه بحرینیها
🗓 زمان: آبان ۹۷
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #بیان_نکته
⏮ #پاسخ_شبهه
🔶 با توجه به #علم_غیب معصوم، چرا #امام_رضا جام زهر مامون را نوشید؟
🔵 جمع علم غیب و مامور به تکلیف بودن
💥 برگرفته از دوره پاسخگویی به پرسشهای اعتقادی دانشجویان، برای مبلغین دانشگاهها، سال ۱۳۹۴
👤 آیتالله ملک زاده
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #بیان_نکته
⏪ تبریک ماه ربیع
✅ ریشه تبریک گفتن حلول ماه #ربیع_الاول، روایت نبوی است؟!
🔶 ربیع المولود و حوادث مهم این ماه؛
👤 آیت الله ملک زاده 👇👇👇
eitaa.ir/mabaheth
✅ #بیان_نکته
⏪ #ایام_محسنیه
✅ سوء تفاهم در تبریکات حلول ماه ربیع الاول!
⏪ ماجرای ایام محسنیه و سقیفه؛
⏪ #بی_سوادی آزار دهنده برخی افراد؛
👤 آیتالله ملک زاده
eitaa.ir/mabaheth
✅ #المحاضرة
⏪ الموضوع: جوامع الكلم ما اختصّ به النبي صلّی الله عليه وآله
🔶 تفسير جوامع الكلم وتبيينها
🔶 إشارة إلی المكانة الرفيعة لرسول الله في منظور الفكر الإسلامي
👤 سماحة آية الله الشيخ ملك زاده
🗓 الزمان: ١ ربيع الأول ١٤٤٦
🏢 المكان: قم المشرفة
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
🔊 #اطلاعیه 🔊
⏪ با توجه به سوالات فراوانی که درباره شروع درس #خارج_اصول استاد ملکزاده در سال تحصیلی جدید پرسیده میشود، ان شاءالله
💥 #يوم_الشروع درس خارج اصول (سال سوم از دوره سوم)
🗓 سه شنبه، سوم مهرماه ۱۴۰۳
🕌 مدرسه آیتالله العظمی میرزا جواد تبریزی، مدرس ۱۱۳
🕙 ساعت: ۱۰ تا ۱۱ صبح
برقرار خواهد بود.
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #بیان_نکته
⏮ حصر عددی زوجات در اسلام
👤 آیت الله ملک زاده
🔶 خانمهایی که نگرانند آقایان نتوانند با زنهای زیادی ازدواج کنند، باید بدانند اسلام تنها دینی است که حصر عددی در ازدواج را مطرح کرده است. در شرایع دیگر اساسا حصر عددی مطرح نشده است. یعنی با نگاه غیر دینی، اسلام تنها دینی است که به نفع خانمها عمل کرده است، البته در نگاه دینی و اسلامی مسئله به گونۀ دیگری است و ما معتقدیم همه این احکام بر اساس مصالح و مفاسد عند الله جعل شده است.
🔶 اینکه مسیحیها همزمان یک زن رسمی نداشته باشند، مسئلۀ قانونی است. کراهت ازدواج را پولس مطرح کرد و در اصل مسیحیت نبود. پولس که از یهودیان متعصب و شکنجهگران مسیحیان بود و برای شکنجۀ مسیحیان به منطقۀ ترکیه کنونی آمده بود، به ناگاه مدعی پیامبری از طرف عیسی شد! و عمدۀ تحریفات مسیحیت از پولس است. به طور مثال حذف شریعت از مسیحیت توسط او انجام شد. او گفت اگر مسیحیت قانون و شریعت داشته باشد، افراد مسیحی نمیشوند! لذا احکام را برداریم و مسیحیت تنها ایمان و محبت باشد. یکی از طرحهای او مخالفت با ازدواج بود که آن را بسیار زشت و بد میدانست.
💥 برگرفته از دوره فشرده فقه امامیه، تابستان ۱۴۰۳
🗓 زمان: مرداد ۱۴۰۳
🕌 مکان: مدرسه علمیه فیضیه
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ ملا احمد #نراقی
⏮ رسیدن به مقام مرجعیت و #افتاء در ۲۴ سالگی؛
🔶 ویژگی کتاب #عوائدالأیام
🔶 بیان نراقی در نوشتن عائده ۵۴ (ولایت مطلقه فقیه)؛
🔶 بدیهی بودن #ولایت_مطلقه_فقیه در زمان ایشان، و ایجاد مانع در مقابل اعمال ولایت توسط معممین غیر فقیه!
👤 آیتالله ملک زاده
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
🔊 #اطلاعیه 🔊
✅ #تدریس و #گعده_علمی
⏪ روش دستيابى به مكتب و نظامهاى اسلامى
🔶 بر اساس كتاب #اقتصادنا
🗓 زمان: پنجشنبهها عصر ساعت ۴
🔶 يوم الشروع: ۵ مهر ۱۴۰۳
🕌 مكان: صفاييه، كوچه ۲۳، پلاك ۳۹
💥 تذکر:
پس از درس تا غروب، #گعده_علمى و جلسه پاسخگويى به سوالات طلبگى، طبق روال سابق برقرار است؛ ان شاءالله.
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #سخنرانی_علمی
⏪ چیستی و مبادی #فقه_مضاف
👤 آیت الله ملک زاده
🗓 زمان: ۱۴ مرداد ۱۴۰۳
🕌 برگزار کننده: دانشگاه امام صادق علیهالسلام
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #التدریس
🔶 باللغة العربية
⏪ دروس في علم الاصول #الحلقة_الثالثة
👤 الاستاذ: سماحة آية الله الشيخ محمد حسين ملك زاده
🕌 المكان: قم المشرفة، حوزة الإمام الكاظم (عليه السلام)
🗓 الزمان: ١٠ ربيع الأول الموافق ٢٤ شهريور
🕙 الساعة: تمام الساعة الثامنة صباحاً
⏪ العنوان: شارع عمّار ياسر، الزقاق رقم ٢، الزقاق الفرعي ٨، رقم الدار ٤٤.
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیتالله ملک زاده
✅ #التدریس 🔶 باللغة العربية ⏪ دروس في علم الاصول #الحلقة_الثالثة 👤 الاستاذ: سماحة آية الله الشيخ
🔊 #اطلاعیه 🔊
✅ طلاب محترم پایه ۹ و ۱۰ که برای اصول ۲ و ۳، درس #حلقه_ثالثه استاد #ملکزاده را انتخاب نمودهاند باید توجه داشته باشند که:
🔶 اولاً؛ این درس به زبان عربی برگزار میشود.
🔶 ثانیاً؛ با آنکه مکان این درس در سامانه، مدرسه فیضیه ثبت شده است ولی این درس در مدرسه عربی (کلّیه) امام کاظم (ع) در خیابان چهارمردان، کوچه ۱۰، فرعی ٨، پلاک ۴۴ برگزار میگردد.
🔶 ثالثاً؛ ساعت این درس همچنان که در سامانه هم ذکر شده، ساعت ۸ صبح است.
💥 ضمناً شرکت در این درس برای عموم طلاب و فضلا بلامانع است.
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #نشست_طلبگی
⏪ دیدار طلاب استان یزد
💥 وظائف #طلبگی در عصر غیبت #صاحب_الزمان
👤 آیتالله ملک زاده
🕌 مکان: قم مقدسه
🗓 زمان: ۱۲ اسفند ۱۴۰۱
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
👇👇👇
✅ #اندیشمند_انقلاب
⏮ تقدم #جامعه_اسلامی بر #حکومت_اسلامی
🔶 مرحوم استاد علی صفائی حائری، مشهور به عین صاد، یکی از روحانیون موفق، اندیشمند، شاعر، نویسنده، مربی و صاحبنظر در زمینه تربیت به لحاظ نظری و صاحب سبک در زمینه تربیت به لحاظ عملی بود.
🔶 ایشان حقیقتاً یکی از شخصیتهای کمنظیر تاریخ معاصر به شمار میرفت؛ شخصیتی بسیار ارزشمند و قابل استفاده.
🔶 مرحوم عین صاد یکی از اندیشمندان ارزشمند انقلاب اسلامی بود که به جدّ به انقلاب اسلامی و ولایت فقیه اعتقاد داشت، و در آثار مختلفی مثل تقیّه، انتظار و غیره دربارۀ ولایت فقیه سخن گفته است.
🔶 البته ایشان، مانند سایر اندیشمندان انقلاب اسلامی، دیدگاههای مخصوص به خود را هم دارد. مثلا در نوشتهای با عنوان «بررسی» مطرح میکند که سقف رفیع و بلندی مانند حکومت اسلامی نیازمند پایههای محکم و عظیمی است که این سقف را نگه دارد. یعنی به نیروها و کادر خوبی نیاز دارد که این سقف را نگه دارد لذا میگوید ابتدا ما باید جامعه اسلامی را تشکیل دهیم و بعد حکومت اسلامی؛ در جامعه اسلامی مهرهها و کادرها ساخته شوند تا بعد بتوانند آن سقف حکومت اسلامی را نگه دارند.
👤 آیت الله ملک زاده
💥 سخنرانی علمی و جلسۀ پرسش و پاسخ با موضوع ولایت فقیه و حکمرانی اجتهادی
🔹 دوره تربیتی و معرفتی رضوان با حضور صدها نفر از کادر بسیج دانشجویی دانشگاههای تهران
🕌 مکان: آبعلی
🗓 زمان: تابستان ۱۴۰۳
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9