تبصرة المتعلمين۲۷.mp3
17.98M
✅ دوره فشرده فقه امامیه بر اساس کتاب #تبصرة_المتعلمين
🔹 تألیف #علامه_حلی
⏪ جلسه #بیست_هفت
👤 آیت الله ملک زاده
🗓 زمان: تابستان ۱۴۰۳
🕌 مکان: مدرسه علمیه فیضیه
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #نکته_اصولی
⏮ توهم تعارض التقریرین لسکوت المعصوم تجاه المتنافیین
👤 آیت الله ملک زاده
🔶 "قد یتوهم تعارضٌ بین التقریرین لسکوت المعصوم تجاه امرین متنافیین کسکوته تجاه فعل صادر من شخص و تجاه النهی عنه من قبل شخص آخر"
شخصی در حضور معصوم کاری را انجام میدهد و معصوم علیه السلام در قبال آن سکوت میکند، سپس شخص دیگری به کار شخص اول اعتراض میکند که این کار جایز نیست باز هم معصوم سکوت میکند. حال بالاخره یا آن کار درست بوده یا نهی از آن کار درست بوده اما در هر دو حالت، معصوم سکوت کرده است آیا این حالت از قبیل تعارض التقریرین است؟
🔶 عرض میشود اگر فاعل اول، فعلی را انجام داد که آن فعل، غیر مرضیّ عند الامام بود و بلافاصله شخص دیگری او را نهی از منکر کرد دیگر لزومی ندارد امام به او چیزی بگوید زیرا شخص دیگری او را نهی از منکر کرده و امام اتکالاً علی نهی الناهی خودشان نهی از منکر نکردهاند. لذا در اینجا میگوییم اساسا تقریری نسبت به فعل نفر اول و فعل نفر دوم صورت نگرفته و اگر اصرار شود که بالاخره امام سکوت کرده و تقریر صورت گرفته، میگوییم این تقریر ناظر به فعل دوم یعنی نهی ناهی است.
💥 برگرفته از سال سوم دوره سوم تدریس خارج اصول
🗓 زمان: ۱ آبان ۱۴۰۳
🕌 مکان: مدرسه آیت الله العظمی تبریزی، مدرس ۱۱۳
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
📍تبیین نظریه حکمرانی اجتهادی / اهمیت حجیت دینی در تصمیمگیریهای عمومی
🔻 آیت الله محمد حسین ملک زاده از اساتید درس خارج حوره علمیه قم، مطرح کرد؛
🔹ولایت فقیه محور نظام سیاسی اسلام است و این محوریت به گونهای است که میتوان نظام سیاسی و حکومتی اسلام در عصر غیبت را "نظام ولایت فقیه" نامید. ولایت فقیه، عنصر بنیادین در نقشآفرینی دین در سرپرستی جامعه و مدیریت اجتماعی در دوران عدم دسترسی مستقیم به امام معصوم (علیهالسلام) است.
🔹در حکمرانی اجتهادی، تدبیر امور عمومی باید به نحو اجتهادی صورت بگیرد، به این معنا که تمامی تصمیمات و مدیریتها باید بر اساس اجتهاد و تفکر عمیق دینی انجام شود. تدبیر اجتهادی امور عمومی، مبنای حکمرانی اجتهادی است، و این تدبیر باید مبتنی بر تفکر عمیق و جامع دینی صورت گیرد.
🔹مهمترین ویژگی حکمرانی اجتهادی، رویکرد خاص آن در حل مسئله است که به آن "روش اجتهادی" میگوییم. حل مسئله به روش اجتهادی به دقت و عمق نیاز دارد. در این روش، صرفاً شناخت اولیه از مسئله کافی نیست، بلکه پژوهش عمیق در مورد آن لازم است. به همین دلیل در میان علمای ما اصطلاح "تحقیق در مسئله" بسیار مطرح بوده است.
🌐 متن گزارش: https://ihkn.ir/?p=38625
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حکمرانی
#گزارش_خبری
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
آیتالله ملک زاده
✅ شیوه دستیابی به مکتب و نظام اسلامی بر اساس کتاب اقتصادنا 👤 آیت الله محمد حسین ملک زاده 🔶 جلسه #د
✅ شیوه دستیابی به مکتب و نظام اسلامی بر اساس کتاب اقتصادنا
👤 آیت الله محمد حسین ملک زاده
🔶 جلسه #سه
🗓 زمان: ۱۹ مهر ۱۴۰۳
🕌 مکان: صفائیه، کوچه ۲۳، پلاک۳۹
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #نکته_علمی
⏪ تراکم و #تجمّع_قرائن
🔶 عبارت تجمیع یا #تراکم_ظنون، که در ألسنه و أفواه، تداول یافته است، خالی از مسامحه نیست و اَنسب از ظنون، اَمارات است. اگر چه مِن حیث المجموع، تعبیر تراکم یا تجمّع قرائن، ادقّ از تعابیر دیگر به نظر می رسد.
🔶 در واقع، در اینجا قرائن احتمالیه، با درجات ارزشمندیِ متفاوت، گرد هم می آیند و از تجمّع و تراکم آنها، به طور مثال، یقین عقلائی و یا اطمینان، به اصطلاح مشهور، حاصل می شود و اگر چنین یقین یا اطمینانی را حجّت بدانیم، که بنابر تحقیق، واجد اعتبار و حجیت هم هست، می توانیم متّکی بر آن، تصمیم بگیریم و رأی صادر کنیم.
⏮ برگرفته از دروس استاد محمد حسین ملک زاده؛
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
تبصرة المتعلمين۲۸.mp3
11.22M
✅ دوره فشرده فقه امامیه بر اساس کتاب #تبصرة_المتعلمين
🔹 تألیف #علامه_حلی
⏪ جلسه #بیست_هشت
👤 آیت الله ملک زاده
🗓 زمان: تابستان ۱۴۰۳
🕌 مکان: مدرسه علمیه فیضیه
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
📚 النخبة من دروس في علم الأصول
📔 این #کتاب دارای دو بخش است؛ یکی در متن و دیگری در پاورقی.
📌 در متن ، چکیدهای گویا، دقیق و فنی از حلقه ثالثه آمده است که با دقت بالای علمی، اهمّ مطالب مطرح شده به وسیله شهید صدر را به خواننده کتاب تقدیم مینماید.
📌 در این چکیده، تقریباً هیچ نکته مهمی از قلم نیفتاده و در عین حال، در هر جا لازم بوده با اندکی تغییر در شیوه بیان، مطالب عمیق اصولی، روانتر و سهل الوصولتر از کتاب اصلی عرضه شده است.
📌 اما پاورقی، به شرحی مختصر بر حلقه ثالثه اختصاص دارد که با بیان نکات تکمیلی و مطالب توضیحی و ذکر پارهای مثالها و یا اشاره به منابعی جهت مطالعه افزون تر، هم برای محققین، اساتید ، فضلا و مدرسین حلقه ثالثه مفید است و هم برای طلاب و فراگیران این کتاب سترگ.
📌 در مجموع، مطالعه این کتاب، مهمترین مطالب موجود در حلقه ثالثه را به همراه شرحی راهگشا از آن مطالب، در اختیار مخاطب قرار میدهد.
🛒 #فروش_حضوری با قیمتی بسیار مناسب به همراه تخفیف : قم، بوستان کتاب
🌐 #فروش_مجازی با همان قیمت و تخفیف: از طریق سایت بوستان کتاب
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #بیان_نکته
⏪ #طلبگی
🔶 تلبس به #لباس_روحانیت
🔶 با وجود مشکلات و برخی آزار و اذیت ها آیا #ملبس شدن به لباس روحانیت برای #طلبه لازم است؟
👤 آیتالله ملک زاده
eitaa.ir/mabaheth
✅ #نکته_اصولی
⏮ بررسی تعبیر #الکافی_کافٍ_لشیعتنا
🔹 توضیح اعتبار سندی روایات کافی شریف
👤 آیت الله ملک زاده
🔶 برخی از تعابیر مانند «الکافی کاف لشیعتنا» در باب کتاب کافی شریف وجود دارد، که اولا بحث است که آیا چنین جملهای از ناحیه مقدسه صاحب الزمان عج الله تعالی فرجه الشریف صادر شده یا خیر؛ لعل ما طریقی برای اثبات صدور این جمله از ناحیه مقدسه نداشته باشیم، ولکن لو کنا فرضنا أنّ هذا الکلام صدر عن المعصوم، باز هم این جمله لزوما به معنای «صحة کلّ ما فی الکافی» نیست، بلکه به این معنا است که «بقدر الکفایة لشیعتنا موجودٌ فی الکافی» یعنی اگر شخص شیعه بخواهد زندگی اسلامی داشته باشد و عقائد، احکام زندگی و اخلاق اسلامی داشته باشد، در کافی به این مقدار روایت وجود دارد.
🔶 البته همانطور که در جای خود اثبات کردهایم ما همۀ احادیث کافی را معتبر میدانیم، البته نه به معنای مشهور صحیح السند که امروز گفته میشود بلکه میگوییم این روایات به لحاظ سندی، بررسی سندی نمیخواهد.
لکن بحث ما در اینجا در مدلول تعبیر «الکافی کاف لشیعتنا» است که آیا ظهور چنین تاییدی به این معنا است که امام علیه السلام کلمه به کلمه آن را تایید کرده است؟ میگوییم خیر، خصوصا در باب کتابی مانند کافی که احیانا تهافت و تنافی میان مدالیل روایات آن هم مشاهده میشود که امکان ندارد همه اطراف آن را تایید کرده باشند، لذا ما نیز که قائل به اعتبار صدوری روایات کافی هستیم، احتمالات دیگر مانند احتمال وجود تقیه، احتمال سقط قرینه، احتمال نقص و زیادۀ کلمه و ... را انکار نمیکنیم و لذا جمع دلالی بین روایات کافی را لازم میدانیم. لعل مدلولی از روایات آن را نتوانیم بپذیریم زیرا با نصوص قرآن کریم یا سنت قطعیه مخالفت داشته باشد که آن را کنار میگذاریم و علم آن را به اهلش واگذار میکنیم.
💥 برگرفته از سال سوم از دوره سوم تدریس خارج اصول
🗓 زمان: ۸ آبان ۱۴۰۳
🕌 مکان: مدرسه آیت الله العظمی تبریزی، مدرس ۱۱۳
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #المحاضرة
⏪ بعنوان: الجانب الإيماني والروحاني في الحركة الإسلامية وقيادتها
🎙 بمشاركة:
👤 آية الله محمد حسين ملك زاده
┈••✾•◆❀◆•✾••┈
🗓 الزمان: الخميس، ١٠ آبان ١٤٠٣
📆 31/10/2024
⏰ 8:00 مساءً
┈••✾•◆❀◆•✾••┈
🏫 مركز الإمام الخميني
↩️ العنوان: قم (دورشهر بين كوچه ۱۶ و ۱۸) كنارگذر - بلوار جعفر طيار ، کوچه٣۵، پلاك۵۰
🔵 قناة تيليجرام:
https://t.me/almabaheth
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیتالله ملک زاده
✅ شیوه دستیابی به مکتب و نظام اسلامی بر اساس کتاب اقتصادنا 👤 آیت الله محمد حسین ملک زاده 🔶 جلسه #س
✅ شیوه دستیابی به مکتب و نظام اسلامی بر اساس کتاب اقتصادنا
👤 آیت الله محمد حسین ملک زاده
🔶 جلسه #چهار
🗓 زمان: ۲ آبان ۱۴۰۳
🕌 مکان: صفائیه، کوچه ۲۳، پلاک۳۹
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #المحاضرة
⏪ بعنوان: الجانب الإيماني والروحاني في الحركة الإسلامية وقيادتها
🎙 بمشاركة:
👤 آية الله محمد حسين ملك زاده
┈••✾•◆❀◆•✾••┈
🗓 الزمان: ١٠ آبان ١٤٠٣
📆 31/10/2024
┈••✾•◆❀◆•✾••┈
🏫 المکان: قم المشرفة، مركز الإمام الخميني
🔵 قناة تيليجرام:
https://t.me/almabaheth
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #نکته_اصولی
⏮ إستبطان متعلق التقریر للإلزام
👤 آیت الله ملک زاده
🔶 در باب #تقریر باید توجه داشت که گاهی، آن فعل یا سیرۀ منعقده در درون خود مستبطن و متضمن الزام است و به نحو الزامی منعقد شده که در این صورت، اگر تقریر و امضای معصوم به چنین سیره یا بنای عقلا یا عرفی تعلق بگیرد، آن سیره و بنای عقلاء بما أنه مستبطن و متضمن للالزام، امضا میشود، لذا ما الزام را هم از تقریر استفاده میکنیم.
🔶 این نکته در علم اصول کاربرد زیادی دارد و دقت مضاعفی میطلبد که ببینیم معصومین به چه نحوی، یک سیره را امضا کردهاند. به عنوان تقریب به ذهن عرض میشود اگر یک عقد یا ایقاعی، مورد امضای شریعت قرار گیرد، این عقد با همه اجزاء و شرایطی که داشته و همان هیئت ترکیبیهای که در میان عرف رایج بوده و به آن پایبند بودهاند، مورد امضا قرار گرفته و مشمول «أوفوا بالعقود» است، و حینما نشکّ فی صحة هذا العقد من دون تلک القیود و الشرایط لانستطیع إثبات شرعیته.
💥 برگرفته از سال سوم دوره سوم تدریس خارج اصول
🗓 زمان: ۱۲ آبان ۱۴۰۳
🕌 مکان: مدرسه آیت الله العظمی تبریزی، مدرس ۱۱۳
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #فلسفه_فقه و #روش_شناسی_اجتهاد
⏮ #ادبیات_عرب در اجتهاد
🔶 نگاه #حوزه_نجف در میزان شهریه دادن به طلاب ایرانی و افغانستانی با توجه به تمرکز روی #ادبیات
🔶 نه افراط، نه تفریط!
ادبیات به میزان لازم در اجتهاد؛
💥 برگرفته از درس فلسفه فقه و روش شناسی اجتهاد آیتالله ملک زاده
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ فتنه #احمدالحسن
⏪ بخشى از بحث آیتالله ملک زاده در دوره تربيت مبلغ بين الملل در جامعة المرتضى
🔶 اهداف غربيان از طراحى پروژه شيطانى احمدالحسن:
۱. تحريف و تخريب انديشه مهدويت در افکار عمومى
۲. نابودسازى قدرت و عظمت شيعه با فرقه سازى و ايجاد تفرقه
سياست انگليسى: فرق تسد
۳. ضربه زدن به جايگاه فقاهت، مرجعيت و ولايت فقيه
🔶 فتنه احمدالحسن، از جهاتى، نسخه بروزشده و تکامل يافته فتنه بهائيت، فتنه پروتستانتيزم اسلامى و فتنه اسلام منهاى روحانيت
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
💢سراج مفتخر است تا در هر فصل، اقدام به برگزاری نشست هایی در سه حوزهٔ «تحصیل، تدریس و تبلیغ» نماید.
📚نشست این فصل: مقايسه ساختار علم اصول در سه كتابِ كفايه، اصول مظفر و حلقات
🎤با ارائه ی آیت الله ملک زاده زید عزّه
(استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم)
⏰سه شنبه 15 آبان 1403 از 9:00 الی 10:00 صبح
🕌حوزه مبارکه رضویه قم، مدرس امام خمینی ره
«سراج، چراغی در مسیر تو»
معاونت علمی پژوهشی بسیج
@basijerazavieh
آیتالله ملک زاده
💢سراج مفتخر است تا در هر فصل، اقدام به برگزاری نشست هایی در سه حوزهٔ «تحصیل، تدریس و تبلیغ» نماید.
✅ #سخنرانی
⏪ مقايسه #ساختار_علم_اصول در دو كتابِ #كفايه و #اصول_مظفر
👤 آیت الله ملک زاده
🔹 استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم
🗓 زمان: ۱۵ آبان ۱۴۰۳
🕌 مکان: قم، حوزه مبارکه رضویه
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9