eitaa logo
مبانی نظری ولایت فقیه
468 دنبال‌کننده
83 عکس
2 ویدیو
9 فایل
گفتمان سازی مباحث ولایت فقیه برای جامعه انقلابی و حزب الهی
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️معنای ولایت♦️ امام خامنه ای حفظه الله تعالی 🔹ولايت يعنى پيوند؛ يعنى همين شكل زنجيرهاى پيدا كردن انسانها با يكديگر؛ اين معناى ولايت است. 🔸ولايت ائمة اطهار هم كه شنيديد و گفته مىشود، اين يعنى همان پيوند ميان ما و امام ما؛ 1⃣از لحاظ فطرى، 2⃣ از لحاظ روحى 3⃣ از لحاظ عملى. 🔸اگر اين سه حالت پيوند ميان ما و ائمه و پيغمبر و خدا پيدا بشود، اين همان ولايت است. گاهی گفته میشود ولايتاللّه یا ولايت الهى، گاهى گفته مىشود ولايت ائمة اطهار، اينها همهاش يكى است؛ 🔸يعنى ولايت خدا و ولايت ائمه دو تا نيست. ولايت ائمه با ولايت پيغمبر دو چيز نيست؛ همهاش يك چيز است. اين ولايت يعنى همان پيوند؛ يعنى ارتباط؛ اتصال دو چيز به طوري كه به آسانى آن دو چيز را نتوان از هم جدا كرد. 🔸من به عنوان يك آدمى كه در زمينة مسائل اسلامى فكر مىكند، وقتيكه اين ارتباط را مىخواهم درست در فرهنگ اسلامى بفهمم، اينجور استنباط مىكنم كه اين ارتباط و اين اتصال، اتصال فكرى روحى و عملى است؛ در اين سه شاخه ارتباط، اگر بين ما و ائمه، بين ما و خدا، بين ما و پيامبر ارتباط برقرار شد، ولايت برقرار است. بيانات رهبر معظم انقلاب در ديدار با جامعه اسلامى هيئت علمى دانشگاه ملى ايران 7/2/1361 عضو کانال مبانی نظری ولایت فقیه شوید 👇 http://eitaa.com/joinchat/830341125C6769f04e17 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @mabanivelayatfagheh
♦️نظرات علما در باب ولایت فقیه♦️ 🔹دیدگاه آیت الله بروجردى (متوفای 1382ق) در باب ولایت فقیه 🔸ایشان، ولایت فقیه را در امور مورد ابتلاى مردم، امرى روشن و بدیهى می‌داند و ابراز می‌دارد که در این‌باره نیازى به مقبوله عمربن حنظله نداریم. 🔸 وى می‌گوید: «...خلاصه این‌که، هیچ اشکالى در این مطلب که فقیه عادل براى انجام چنین کارهاى مهمّى که عموم مردم با آن دست به گریبانند، منصوب شده است. با توجه به آنچه گفتیم، دیده نمی‌شود و براى اثبات آن به مقبوله ابن حنظله نیازى نیست، هر چند که می‌توان آن‌را یکى از شواهد به شمار آورد». کتاب البدر الزاهر، تقریرات درس آیة الله بروجردى، ص 52. عضو کانال مبانی نظری ولایت فقیه شوید 👇 http://eitaa.com/joinchat/830341125C6769f04e17 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @mabanivelayatfagheh
🔹«درسنامه ولایت‌فقیه» پرداخت به مباني ، ادله،اختيارات،تاريخچه ولايت‌فقيه ومقايسه آن با ‌نظامهاي‌غربي عضو کانال مبانی نظری ولایت فقیه شوید 👇 http://eitaa.com/joinchat/830341125C6769f04e17 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @mabanivelayatfagheh
🔹دیدگاه شیخ مفید درباره "حکومت" در زمان غیبت عضو کانال مبانی نظری ولایت فقیه شوید 👇 http://eitaa.com/joinchat/830341125C6769f04e17 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @mabanivelayatfagheh
♦️ولایت فقیه درکلام علما♦️ محقّق کرکى (متوفای 940ق) 🔸محقق کرکى در مورد نایب امام می‌نویسد: فقیهان شیعه، اتّفاق نظر دارند که فقیه جامع الشرایط، که از آن به «مجتهد»، تعبیر می‌شود از سوى امامان معصوم(ع) در همه امورى که نیابت در آن دخالت دارد، نایب است. 🔸پس دادخواهى در نزد او و اطاعت از حکم او، واجب است. وى در صورت لزوم می‌تواند مال کسى را که اداى حقّ نمی‌کند، بفروشد. او بر اموال غایبان، کودکان، سفیهان، ورشکستگان و بالأخره بر آنچه که براى حاکم منصوب از سوى امام(ع) ثابت است، ولایت دارد. 🔸دلیل این مطلب، روایت عمر بن حنظله و روایات هم معنا و مضمون آن است.[1] 🔸سپس محقق کرکى ادامه می‌دهد: اگر کسى از روى انصاف سیره بزرگان علماى شیعه، چون سیّد مرتضى، شیخ طوسى، بحرالعلوم و علاّمه حلّى را مطالعه کند، در‌می‌یابد اینان این راه را پیموده و این شیوه را بر پا داشته‌اند و در نوشته‌هاى خود، آنچه را به صحّت و درستى آن معتقد بودند، آورده‌اند.[2] [1]. محقق کرکى، رسائل المحقق الثانى، رساله صلاة الجمعه، ج 1، ص 142. [2]. ما نمونه‌اى از این مطلب را در سخنان شیخ مفید، استادِ سیّد مرتضى و شیخ طوسى، شاهد هستیم. عضو کانال مبانی نظری ولایت فقیه شوید 👇 http://eitaa.com/joinchat/830341125C6769f04e17 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @mabanivelayatfagheh
♦️ولایت فقیه در کلام علما♦️ ایت الله سید ابوالقاسم خویی قسمت اول 🔹در بحث ولایت فقیه و نظر علمای شیعه، باید چند مساله را از یکدیگر تفکیک کرد و هر جوینده حقی باید مراقب باشد که جواب این سوال ها را با یکدیگر خلط نکند. ۱- اصل ولایت فقیه: که هیچ کدام از مراجع شیعه در آن تردیدی ندارند و همه آن را لازم می دانند، از جمله آیت الله خویی. و مبانی تشیع اجازه انکار چنین چیزی را نمی دهد. و مخالفت با اصل نظریه ولایت فقیه ، قطعا به نفی مبانی تشیع منجر می شود. ۲- محدوده اختیارات ولایت فقیه: که در این باره بین علمای شیعه اختلافی وجود دارد و مطلقه بودن ولایت فقیه از جانب همه علمای شیعه بیان نشده است. ۳- اصل لزوم اطاعت از دستورات ولی فقیه بعد از تشکیل جامعه اسلامی که در اینجا نیز حتی علمایی که مطلقه بودن اختیارات ولی فقیه را ملتزم نشده اند، آن را لازم می دانند. 🔸درباره آیت الله خویی نیز در کارنامه عملی ایشان مشاهده می کنیم که در قضایای مهم انقلاب موضع گیری داشتند. ایشان در بعضی قضایا مانند كشتار فیضیه در سال ۱۳۴۲، تبعید مرحوم امام خمینی به تركیه و سپس به عراق به نفع نهضت اسلامی موضع گرفت. البته قطعا باید در موضع گیری های ایشان ، شرایط زمانه را نیز در نظر داشت. و متوجه بود که ایشان با توجه به بحث تضییقات صدام و اهمیت حفظ حوزه نجف در بعضی موارد موضع گیری نمی کردند. 🔸 در بحث تئوری ایشان می توانیم تائید اصل بحث ولایت فقیه را به وضوح در اندیشه ایشان ببینیم ، هر چند ایشان در بحث اختیارات، با نظر مطلقه مخالف بودند: «أن الولایة لم تثبت للفقیه فی عصر الغیبة بدلیل وإنما هی مختصة بالنبی والأئمة (علیهم السّلام)، بل الثابت حسبما تستفاد من الروایات أمران: نفوذ قضائه وحجیة فتواه، ولیس له التصرف فی مال القصّر أو غیره مما هو من شؤون الولایة إلاّ فی الأمر الحِسبی»[۱] 🔸در متن بالا ایشان ولایتی که مخصوص ائمه و نبی (علیهم السلام) بوده است را منکر هستند. و و لایت در امور حسبیه، قضاوت و ... را اثبات می کنند. که طبق بیان سابق همان نزاع در محدوده اختیارات فقیه است. 🔸ایشان در باب احکام انتظامی اسلام ولایت را برای فقیه جامع الشرایط به دو دلیل ثابت می دانسته و فرموده اند: این مساله بر پایه دو دلیل استوار است: 1⃣ اولا، اجرای حدود - که در برنامه انتظامی اسلام آمده - همانا در جهت مصلحت همگانی و سلامت جامعه تشریع گردیده است تا جلو فساد گرفته شود و تبه کاری و سرکشی و تجاوز نابود و ریشه کن گردد. واین مصلحت نمی تواند مخصوص زمانی باشد که معصوم حضور دارد زیرا وجود معصوم در لزوم رعایت چنین مصلحتی که منظور سلامت جامعه اسلامی است، مدخلیتی ندارد. و مقتضای حکمت الهی که مصلحت را مبنای شریعت و دستورات خود قرار داده، آن است که این گونه تشریعات، همگانی و برای همیشه باشد. 2⃣ ثانیا، ادله وارده در کتاب و سنت که ضرورت اجرای احکام انتظامی را ایجاب می کند، اصطلاحا اطلاق دارد و برحسب حجیت ظواهر الفاظ به زمان خاصی اختصاص ندارد. لذا چه از جهت مصلحت و زیر بنای احکام مساله را بررسی کنیم یا از جهت اطلاق دلیل، هر دو جهت ناظر به تداوم احکام انتظامی اسلام است، و هرگز نمی تواند به دوران حضور اختصاص داشته باشد. 🔸در نتیجه این گونه احکام، تداوم داشته و به قوت خود باقی است و اجرای آن در دوران غیبت نیز دستور شارع است، بلی در این که اجرای آن برعهده چه کسانی است بیان صریحی از شارع نرسیده و از دیدگاه عقل ضروری می نماید که مسئول اجرایی این گونه احکام، آحاد مردم نیستند، تا آن که هر کس در هر رتبه و مقام و در هر سطحی از معلومات باشد، بتواند متصدی اجرای حدود شرعی گردد زیرا این خود، اختلال در نظام است و مایه درهم ریختگی اوضاع و نابسامانی می گردد. 🔸 علاوه آن که در توقیع شریف آمده است «و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواه احادیثنا فانهم حجتی علیکم و انا حجه الله علیهم »[۲] و در روایت حفص آمده « اقامه الحدود الی من الیه الحکم »[۳] 🔸این گونه روایات به ضمیمه دلائلی که حق نظر دادن و حکم نمودن را در دوران غیبت از آن فقها می داند، به خوبی روشن می سازد که اقامه حدود و اجرای احکام انتظامی در عصر غیبت، حق فقها و وظیفه آنان می باشد.[۴] ادامه دارد ... عضو کانال مبانی نظری ولایت فقیه شوید 👇 http://eitaa.com/joinchat/830341125C6769f04e17 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @mabanivelayatfagheh
♦️ولایت فقیه در کلام علما♦️ ایت الله سید ابوالقاسم خویی قسمت دوم 🔸آیت الله خویی در كتاب منهاج الصالحین كه به عنوان آخرین اثر تألیفی در حدود یكسال و اندی پیش از رحلت ایشان به چاپ رسید با صراحت از عنوان ولایت مطلقه فقیه استفاده نمودند و این در حالی است كه ایشان از جمله فقیهانی است كه دلالت ادله لفظی و روایی بر اثبات ولایت فقیه را ناتمام می‌دانست. 🔸ایشان در این اثر با طرح بحث جهاد ابتدایی در عصر غیبت و ردّ ادله مشهور ـ كه قایل به عدم مشروعیت آن می‌باشند ـ مطابق دیدگاه صاحب جواهر اذن فقیه جامع‌الشرایط را در مشروعیت ان شرط می‌دانند.[۵] 🔸سپس در بحث تقسیم غنایم پس از آن كه غنایم را به سه دسته تقسیم می‌كنند می‌نویسند: «آری ولی امر حق تصرف در آن غنایم را بر اساس آنچه مصلحت تشخیص دهد دارد زیرا این مقتضای ولایت مطلقه او بر آن اموال است...»[۶] 🔸بر همین اساس حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی از شاگردان برجسته ایشان با تسری دادن امور حسبیه به امور کلی، تشکیل حکومت را از بارزترین مصادیق امور حسبیه دانسته اند وفرموده اند: «شارع راضی به تصدی امور مسلمانان توسط ظالم فاسق نیست. بر مسلمانان قطع ایادی ظلمه در صورت تمکن واجب است و ایجاد امنیت برای مومنان از اهم مصالح می باشد و حفظ آن واجب است. اگر فقیه صالح یا ماذون از جانب فقیه، تصدی امور مسلمانان را برعهده گرفت، دیگران حق تضعیف وی را ندارند و وجوب اطاعت متصدی در امور راجع به انتظام جامعه بعید نیست. محدوده اختیارات وی از حفظ حوزه اسلام و مسلمین تجاوز نمی کند.»[۷] [۱]. التنقیح فی شرح عروه الوثقی، ج ۱، بحث ولایت فقیه. [۲]. شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، بیروت : دار احیاء التراث العربی، ج ۱۸، ص ۱۰۱. [۳]. وسائل الشیعه، ج ۱۸، ص ۳۳۸. [۴]. سید ابوالقاسم خویی، التنقیح فی شرح العروه الوثقی، تقریر میرزا علی غروی تبریزی، قم: موسسه انصاریان، ج ۱، ص ۴۱۹ – ۴۲۵؛ اندیشه سیاسی آیت الله خویی، محمد اکرم عارفی قم: انتشارات بوستان کتاب. [۵]. خویی، منهاج الصالحین، ج ۱، چاپ ۲۸، انتشارات مدینه العلم، ۱۴۱۰، ص ۳۶۵ ـ ۳۶۶. [۶]. همان، ص ۳۷۹. [۷]. میرزا جواد تبریزی، ایصال الطالب الی التعلیق علی المکاسب، قم: دفتر نشر برگزیده، ۱۴۱۱ق، ص ۳۶- ۴۰. عضو کانال مبانی نظری ولایت فقیه شوید 👇 http://eitaa.com/joinchat/830341125C6769f04e17 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @mabanivelayatfagheh
🔹اثبات ولایت برای فقیه به بیان ساده عضو کانال مبانی نظری ولایت فقیه شوید 👇 http://eitaa.com/joinchat/830341125C6769f04e17 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @mabanivelayatfagheh
🔹ولایت فقیه و حکومت اسلامی در نگاه شهید نواب صفوی عضو کانال مبانی نظری ولایت فقیه شوید 👇 http://eitaa.com/joinchat/830341125C6769f04e17 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @mabanivelayatfagheh
♦️فلسفه سیاسی اسلام یعنی ولایت♦️ 🔹اسلام، حكومت را با تعبير «ولايت» بيان مى‌كند و شخصى را كه در رأس حكومت قرار دارد، به عنوان والى، ولىّ، مولا ـ يعنى اشتقاقات كلمة ولايت ـ معرفى مى‌كند. امام‌خامنه ای حفظه الله تعالی 🔸معناى آن چيست؟ معناى آن، اين است كه در نظام سياسى اسلام، آن كسى كه در رأس قدرت قرار دارد و آن كسانى كه قدرتِ حكومت بر آنها در اختيار اوست، ارتباط و اتّصال و پيوستگىِ جدايى ناپذيرى از هم دارند. اين، معناى اين قضيه است. اين، فلسفة سياسى اسلام را در مسألة حكومت براى ما معنا مىكند. 🔸هر حكومتى كه اين طور نباشد، اين ولايت نيست؛ يعنى حاكميتى كه اسلام پيش‌بينى كرده است، نيست. اگر فرض كنيم در رأس قدرت، كسانى باشند كه با مردم ارتباطى نداشته باشند، اين ولايت نيست. 🔸اگر كسانى باشند كه رابطة آنها با مردم، رابطة ترس و رعب و خوف باشد ـ نه رابطة محبّت و التيام و پيوستگى ـ اين ولايت نيست. اگر كسانى با كودتا بر سر كار بيايند، اين ولايت نيست. اگر كسى با وراثت و جانشينىِ نَسَبى ـ منهاى فضايل و كيفيّات حقيقى كه در حكومت شرط است ـ در رأس كار قرار گيرد، اين ولايت نيست. 🔸ولايت، آن وقتى است كه ارتباط والى يا ولىّ، با مردمى كه ولايتِ بر آنهاست، يك ارتباط نزديك، صميمانه، محبّت‌آميز و همان‌طورى كه در مورد خود پيامبر وجود دارد ـ يعنى «بَعَثَ فيهِمْ رَسُولاً مِنْ أَنْفُسِهِم» يا «بعث منهم»: از خود آنها كسى را مبعوث كرده است ـ باشد؛ يعنى از خود مردم كسى باشد كه عهده‌دار مسألة ولايت و حكومت باشد. اساس كار در حاكميت اسلام اين است. بيانات در ديدار مسؤولان و كارگزاران نظام جمهورى اسلامى ايران به مناسبت عيد سعيد غدير 6/2/1376 عضو کانال مبانی نظری ولایت فقیه شوید 👇 http://eitaa.com/joinchat/830341125C6769f04e17 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @mabanivelayatfagheh
♦️جهاد ابتدایی در زمان غیبت♦️ 🔹جهاد ابتدایى براى دولت اسلامى که در زمان غیبت به طور مشروع تشکیل شده جایز است. آیت الله مومن قمی 🔸روشن است که مسأله، اختلافى است و اگر اتفاق در مسأله را بپذیریم، باز چنین اتفاقى که احتمال دارد به استناد اخبار مانع از جهاد ابتدایى باشد نمی‌تواند کاشف قول معصوم باشد و این اتفاق نمی‌تواند بیشتر از مضمون این اخبار را کشف کند. بنابراین اگر بر این عقیده باشیم که مقتضاى جمع میان دو دسته از اخبار(اخبار جواز و اخبار منع) جواز جهاد ابتدایى است، دیگر براى این اتفاق ارزشى باقى نمیماند. 🔸بنابراین ظاهرا اقدام به جهاد ابتدایى براى دولت اسلامى که در زمان غیبت امام معصوم به طور مشروع و بر حق تشکیل شده باشد، جایز است و این همان قولى است که مرحوم شیخ مفید اختیار کرده است. 🔸 تصرّفات ولىّ امر در اموال امّت با عنوان ثانوى نیست، بلکه در عرض تصرّفات مالک است؛ همچنان که مالک میتواند در مالش ـ چون مال اوست ـ تصرّف کند، ولىّ امر نیز مى‌تواند در مال او تصرّف کند، چون ولىّ اوست. با توجه به آنچه گذشت روشن شد که تردیدى در جواز تصرّفات ولىّ امر در اموال امت براى رعایت مصلحت آنان نیست، بلکه مى‌توان گفت که از آیه چنین برداشت مى‌شود که ولىّ امر ـ با توجه به اولویتى که بر مؤمنان دارد ـ می‌تواند در مال هر یک از آنان به مصلحت شخص مالک، تصرف کند. yon.ir/b8Vvi yon.ir/msaTP @vasael_ir عضو کانال مبانی نظری ولایت فقیه شوید 👇 http://eitaa.com/joinchat/830341125C6769f04e17 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @mabanivelayatfagheh
♦️دکترین ولایت فقیه امام خمینی♦️ 🔹امام خمینی با اتکا به دکترین ولایت روی جهان را به سوی تحول چرخاند. حجت‌الاسلام رضا غلامی 🔸امام خمینی(ره) نه تنها تاریخ ایران، بلکه تاریخ جهان را تغییر داد و با به هم ریختن معادلات نظام سلطه، مانع از اسارت یکپارچه ایران و جهان به دست غرب و دستگاه فرانواستعماری شد، امروز با پژوهش‌های متعددی درباره آثار نهضت امام و انقلاب اسلامی روبرو هستیم که تلاش کرده‌اند بخشی از آثار ملی و جهانی حرکت امام خمینی(ره) را مورد مداقه قرار دهند، لکن به نظر می‌رسد یک موضوع مهم پژوهشی که جا داشت روی آن کار می شد، توصیف شرایط ایران و جهان در صورت عدم شکل‌گیری نهضت امام و انقلاب اسلامی بود. 🔸در واقع، جا دارد این پرسش مطرح شود که اگر انقلاب اسلامی متولد نشده بود، نه فقط ایران چگونه در زیر لگدهای استعمارفرانو له شده بود، بلکه دنیا چگونه به صورت یکپارچه در قبضه برنامه‌های شیطانی غرب قرار می‌گرفت؟ حقیقت این است که نهضت امام، دنیا را از خطر تباهی به وسیله رهبران بی‌خرد و ماجراجوی نظام سرمایه‌داری که برای رسیدن به منافع تمام ناشدنی خود هیچ حد و مرزی را نمی‌شناسند نجات داد و فرصتی را فراهم کرد تا در کنار جهان غرب جهان تازه‌ای با عنوان جهان الهی شکل بگیرد که نه فقط مسلمانان، بلکه بخش قابل توجهی از موحدین عالم که به شتاب به سوی بی‌هویتی و هضم در غرب در حرکت بودند را در بطن خود جای دهد. 🔸اما سؤال اینجاست که امام خمینی(ره) با اتکاء به کدام دکترین، شجاعانه روی جهان را به سوی تحول چرخاند و امیدهای تازه‌ای را برای شکل‌گیری و حیات جهان الهی پدید آورد؟ پاسخ این است که دکترین ولایت. متن کامل یادداشت را در لینک زیر بخوانید: http://www.talie.ir/?p=47694 عضو کانال مبانی نظری ولایت فقیه شوید 👇 http://eitaa.com/joinchat/830341125C6769f04e17 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @mabanivelayatfagheh
♦️مشروعیت ریاست جمهور با تنفیذ ولی فقیه♦️ 🔹 نماینده مجلس خبرگان رهبری: مشروعیت اعمال رییس جمهور به نصب و تنفیذ ولی فقیه است. آیت الله کعبی در گفت و گو با پايگاه وسائل: 🔸 رویه تنفیذ در جمهوری اسلامی در دوران امام خمینی(ره) و در حال حاضر این است که در حکم تنفیذ معمولاً ولی فقیه مرقوم می‌فرمایند که من رأی ملت را تنفیذ و شما را به عنوان ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب می‌نمایم، واژه نصب را به کار می‌برند، امام نیز تعبیری دارد که اگر نصب نباشد طاغوت است؛ بنابراین مشروعیت عمل رئیس جمهور منتخب به تنفیذ رأی ملت و نصب توسط ولی فقیه هست و اگر نصب نباشد اعتبار ندارد. 🔸 فقها در عصر غیبت سه شأن و منصب دارند؛ افتاء، قضاء و اجراء؛ منصب افتا در دولت در منصب قوه مقننه تبلور پیدا می‌کند و منصب قضا در دولت در منصب قوه قضائیه تبلور پیدا می‌کند و منصب اجرا در دولت و حکومت در منصب قوه مجریه تبلور پیدا می‌کند؛ لذا منصب قوه مجریه مانند قوه مقننه و قوه قضائیه در اصل سه جایگاه و سه منصب فقهی است؛ همانطور که این‌ها سه منصب رسول الله و ائمه اطهار بود. yon.ir/1jQRj yon.ir/AGxhS @vasael_ir عضو کانال مبانی نظری ولایت فقیه شوید 👇 http://eitaa.com/joinchat/830341125C6769f04e17 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @mabanivelayatfagheh
🔹کتاب تحلیل گفتمان ولایت فقیه در نظام سیاسی ایران عضو کانال مبانی نظری ولایت فقیه شوید 👇 http://eitaa.com/joinchat/830341125C6769f04e17 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @mabanivelayatfagheh
♦️اختیارات ولی فقیه و تنفیذ رییس جمهور♦️ حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال ریاست هیأت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین در گفت و گو با پايگاه وسائل 🔹تنفیذ حکم ریاست جمهوری در چارچوب اختیارات ولی فقیه است. 🔸 باید تمام شؤون قضائی، اجرایی و تقنینی تحت نظر و نظارت شخص ولی فقیه باشد؛ بنابراین تنفیذ از اختیارات شخص ولی فقیه است و اگر رأی مردم در انتخاب رئیس جمهور از سوی ولی فقیه تنفیذ نشود، سلسله ولایت و سلسله مشروعیت دچار آسیب خواهد شد. 🔸 اسلام زوایای مختلفی دارد، مباحث سیاسی دارد، مباحث عبادی، معاملات و معاشرت مردم با یکدیگر دارد، مباحث بین الملل، دفاع و جهاد دارد، مگر می‌توانیم بگوییم در برهه‌ای طولانی، یعنی از زمان غیبت کبرای امام زمان(عج) تا زمان ظهور امام زمان،بخش‌هایی از زوایای این جامعه بدون پاسخ بماند، مگر می‌توانیم بگوییم که در بخش‌هایی هیچ نظریه و رأیی نداریم؛ در تعامل با دنیای اسلام و دنیای شرق و غرب و ملل مختلف ما هیچ ایده و نظریه‌ای نداریم؟ نمی‌توانیم این کار را بکنیم. اگر بخواهیم احکام الهی تعطیل نشود، دیدگاه‌های اسلام در ابعاد مختلف تعطیل نشود، باید بگوییم همان ولایت مطلقی که نبی مکرم دارند، همان ولایت مطلقی که امام معصوم دارند براي ولي فقيه نيز ثابت است. yon.ir/KnIpA yon.ir/j49YP @vasael_ir عضو کانال مبانی نظری ولایت فقیه شوید 👇 http://eitaa.com/joinchat/830341125C6769f04e17 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @mabanivelayatfagheh
♦️اختیارات فراقانونی ولایت فقیه♦️ 🔹 برآیند دو اصل قانون اساسی دلالت بر برتری اختیارات ولی فقیه نسبت به قانون دارد. آیت الله مصباح یزدی 🔸اصولاً فایده وضع قانون این است که اگر در موردى اختلاف واقع شد، بتوان با استناد به آن رفع اختلاف کرد؛ یعنى قانون سندى است که با استناد به آن حلّ اختلاف مى‌شود. بر این اساس هر چه در قانون ذکر شده، باید احصایى باشد تا وضع قانون فایده‌اى داشته باشد. امّا باید توجّه داشت که همیشه در جریان وضع قانون مواردى مورد نظر قرار مى‌گیرد که غالباً اتفاق مى‌افتد و معمولا براى موارد نادر قانونگذارى نمى‌شود. 🔸 اختیارات و وظایف ولىّ فقیه در قانون هم بر همین منوال است؛ یعنى در قانون اساسى اصلى تصویب شده که در آن اختیارات و وظایف ولى فقیه مشخص شده است، ولى در این اصل مواردى ذکر شده که معمولاً مورد احتیاج است، نه اینکه اختیارات او منحصر به موارد مذکور باشد، چرا که در اصل دیگرى از قانون اساسى ولایت مطلقه براى ولىّ فقیه اعلام شده است. 🔸این دو اصل با هم تعارضى ندارند بلکه توضیح دهنده همدیگرند؛ یعنى یک اصل بیان کننده اختیارات و وظایف ولىّ فقیه در موارد غالب است، و اصل دیگر (ولایت مطلقه فقیه) بیانگر اختیارات ولى فقیه در مواردى است که پیش مى‌آید و نیاز است ولى فقیه تصمیمى بگیرد که خارج از اختیارات مذکور در اصل اوّلى است و آن اصل نسبت به این موارد ساکت است. 🔸مفاد قانون اساسى ـ پیش از بازنگرى ـ آن بود که رئیس جمهور توسط مردم تعیین مى‌شود و رهبر این انتخاب را تنفیذ مى‌کند، ولى امام در مراسم تنفیذ ریاست جمهورى اعلام کرد: من شما را به ریاست جمهورى منصوب مى‌کنم. در قانون اساسى سخن از «نصب» رئیس جمهور نبود، ولى امام از این رو که اختیار بیشترى براى مقام ولایت فقیه قائل بودند و ولى فقیه را داراى ولایت الهى مى‌دانستند در هنگام تنفیذ رؤساى محترم جمهور از واژه نصب استفاده مى‌کردند. yon.ir/yB56d yon.ir/1oqTo @vasael_ir عضو کانال مبانی نظری ولایت فقیه شوید 👇 http://eitaa.com/joinchat/830341125C6769f04e17 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @mabanivelayatfagheh
♦️نظر علما در باب ولایت فقیه♦️ 🔹دیدگاه آیت الله شیخ مرتضى حائرى (متوفای 1362ش) در باب ولایت فقیه 🔸وى توقیع شریف را از ادله ولایت فقیه می‌داند و می‌نویسد: توقیع شریف امام زمان(عج)، که از ادلّه ولایت فقیه است، در ثبوت اذن براى فقیه (جهت اقامه نماز جمعه) کفایت می‌کند. سند توقیع شریف را ما در کتاب «ابتغاء الفضیلة» توضیح دادیم. 🔸در استدلال به این روایت، اشکال شده که سؤال اجمال دارد و این اشکال مردود است؛ زیرا ذیل روایت اطلاق دارد و در مقام تعلیل و بیان قاعده کلّى است و اجمال سؤال مشکلى ایجاد نمی‌کند. بنابراین، اگر مورد سؤال برخى از حوادث جدید باشد، زیانى به عامّ بودن روایت نمی‌رساند؛ زیرا ذیل روایت عام است و علّت، حکم را تعمیم می‌دهد و تقریب استدلال به این روایت چنین است: «فقیه از سوى امام حجت است» و معناى حجّت بودن او از طرف امام، در عرف، این است که در همه مواردى که باید به امام مراجعه شود، فقیه نیز مرجعیت و حجّیت دارد. حائرى، مرتضى، صلوة الجمعه، ص 144. عضو کانال مبانی نظری ولایت فقیه شوید 👇 http://eitaa.com/joinchat/830341125C6769f04e17 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @mabanivelayatfagheh
♦️معرفی کتاب در باب ولایت♦️ 🔹تبیین «ولایت حاکم یا وکالت حاکم؟» در کتاب جدید شهید مطهری 🔸کتاب حاضر تنظیم‌ شده چهار جلسه درس استاد شهید آیت‌الله مطهری در حوزه علمیه قم، برای چند تن از شاگردان خاص در نیمه اول سال ۱۳۵۷ش، با موضوع «حکومت اسلامی» است. 🔸 استاد مطهری در این جلسات به بیان ضرورت حکومت و نگاه‌های مختلف به حکومت، نگاه اهل سنت و شیعه به حکومت پرداخته است. جزئیات بیشتر http://yon.ir/ho9dg @ijtihadnetwork عضو کانال مبانی نظری ولایت فقیه شوید 👇 http://eitaa.com/joinchat/830341125C6769f04e17 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @mabanivelayatfagheh
♦️نظر شهید بهشتی درباره حکم تنفیذ♦️ 🔹در بند نهم از اصل ۱۱۰ قانون اساسی، «امضای حکم‌ ریاست‌ جمهوری» جزو وظایف و اختیارات مقام رهبری آمده است. 🔹در ماده‌ی یکم قانون انتخابات ریاست جمهوری نیز بر موضوع امضای حکم ریاست جمهوری یا همان تنفیذ تصریح شده و چنین آمده است: «دوره‌ی ریاست جمهوری اسلامی ایران چهار سال است و از تاریخ تنفیذ اعتبارنامه به وسیله مقام رهبری آغاز می‌گردد.» 🔸 پیش از این البته، در ابتدای انقلاب، و در زمان برگزاری جلسات قانون اساسی، بحث‌های مفصلی در این باره شده بود. 🔸برای مثال، آقای فاتحی از اعضای مجلس در زمان بررسی پیش‌نویس اصل ۱۱۰ قانون اساسی می‌گوید: «برای من این مطلب روشن نشد که امضای حکم ریاست جمهوری آیا صرفاً تشریفاتی است یا این‌که اگر امضا نکرد تکلیف چه می‌شود؟» شهید بزرگوار، آیت‌الله دکتر بهشتی در پاسخ او چنین می‌گوید: «نه آقا این تنفیذ است.» 🔸 امام خمینی هم در لزوم تنفیذ رئیس‌جمهور از سوی ولی‌فقیه در جمع نمایندگان مجلس خبرگان در تاریخ ۱۲مهر ۱۳۵۸چنین می‌فرمایند: «رییس‌جمهور با نصب فقیه نباشد، غیرمشروع است.» ایشان همچنین در تنفیذ حکم ریاست جمهوری اولین منتخب مردم، چنین تصریح می‌کنند: «بر حسب آنکه مشروعیت آن(رأی ملت) باید به نصب فقیه جامع‌الشرایط باشد، اینجانب به موجب این حکم، رأی ملت را تنفیذ و ایشان را به این سمت منصوب نمودم.» و این‌چنین در نظام مردم سالاری دینی، خواست و نظر مردم در حوزه سیاست عملی می‌شود. "نشریه خط‌حزب‌الله" http://l1l.ir/22t3 @Hawzahnews عضو کانال مبانی نظری ولایت فقیه شوید 👇 http://eitaa.com/joinchat/830341125C6769f04e17 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @mabanivelayatfagheh
🔹نظر ملا احمد نراقی در باب ولایت فقیه عضو کانال مبانی نظری ولایت فقیه شوید 👇 http://eitaa.com/joinchat/830341125C6769f04e17 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @mabanivelayatfagheh
♦️انواع ولایت♦️ علامه مصباح یزدی 🔺ولایت تكوینى و ولایت تشریعى 🔹شاید نیازى به تذكر نداشته باشد كه مراد از «ولایت فقیه» ولایت تكوینى نیست بلكه آن چه در صدد اثبات آن هستیم ولایت تشریعى فقیه است. ▪️ولایت تکوینی 🔸ولایت تكوینى كه به معناى تصّرف در عالم وجود و قانون مندى هاى آن است اساساً مربوط به خداى متعال است كه خالق هستى و نظام خلقت و قوانین حاكم بر آن است. 🔸نمونه هاى كوچكى از این ولایت راگاهى خداوند به برخى از بندگان خود نیز عطا مى‌كند كه بواسطه آن مى‌توانند دخل و تصرّفاتى در موجودات عالم انجام دهند. معجزات و كراماتى كه از انبیا و اولیاى الهى صادر مى‌شود از همین باب است. به اعتقاد ما شیعیان، وسیع ترین حدّ ولایت تكوینى در میان بندگان، به پیامبر اسلام و امامان معصوم بعد از آن حضرت داده شده است. 🔸 به هر حال در بحث ولایت فقیه صحبت از تصرّف در نظام خلقت و قانون مندى هاى مربوط به طبیعت نیست؛ گر چه ممكن است احیاناً فقیهى از چنین ویژگى نیز برخوردار بوده داراى كراماتى باشد. ▪️ ولایت تشریعی 🔸مسأله‌اى كه در ارتباط با اداره امور جامعه، هم براى پیامبر و امام معصوم و هم براى فقیه وجود دارد بحث «ولایت تشریعى» آنهاست؛ یعنى همان چیزى كه در آیاتى از قبیل «اَلنَبِىُّ اَْولَى بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ اَنْفُسِهِمْ» و در روایاتى از قبیل «مَنْ كُنْتُ مُولاَهُ فَهَذَا عَِلىٌ مَوْلاَهُ» به آن اشاره شده است. 🔸 ولایت تشریعى یعنى ولایت قانونى؛ یعنى این كه فردى بتواند و حق داشته باشد از طریق جعل و وضع قوانین و اجراى آنها در زندگى مردم و افراد جامعه تصرّف كند و دیگران ملزم به تسلیم در برابر او و رعایت آنها باشند.معناى «النبى اولى بالمؤمنین من انفسهم» این است كه تصمیمى را كه پیامبر براى یك فرد مسلمان یا جامعه اسلامى مى‌گیرد لازم الاجراست و بر تصمیمى كه خود آنها درباره مسائل فردى و شخصى خودشان گرفته باشند مقدّم است و اولویّت دارد. 🔸 به عبارت دیگر، جامعه احتیاج به یك نقطه قدرتى دارد كه در مسائل اجتماعى این قدرت و حق را داشته باشد كه حرف آخر را بزند؛ در این آیه خداوند این نقطه مركزى قدرت را كه در رأس هرم قدرت قرار دارد مشخّص نموده است. 🔸 بنابراین، ولایت فقیه به معناى قیمومیت بر مجانین و سفهانیست بلكه حقّ تصرّف و حقّ تشریع و قانون گذارى و تصمیم گیرى و اجرایى است كه در مورد اداره امور جامعه و مسائل اجتماعى براى فقیه قائل مى‌شویم و از این نظر او را بر دیگران مقدّم مى‌دانیم و از آن جا كه حقّ و تكلیف با یكدیگر ملازم و هم آغوشند، وقتى چنین حقّى را براى فقیه اثبات مى‌كنیم دیگران ملزم و مكلّف به رعایت این حق و اطاعت از تصمیم‌ها و دستورات و قوانین او هستند. 🔸 به همین دلیل مى‌گوییم بر اساس «النبىّ اولى بالمؤمنین من انفسهم» اگر پیامبر(صلى الله علیه وآله) به فردى دستور بدهد كه به جبهه برود اگر چه خودش شخصاً مایل نباشد باید اطاعت كند. و یا اگر با این كه خمس و زكاتش را داده و هیچ حقّ مالى واجبى به گردن او نیست امّا پیامبر به او دستور بدهد كه باید فلان مبلغ براى جبهه بپردازى، مكلّف است این پول را بدهد و حقّ اعتراض ندارد. 🔸 مرحوم امام خمینى(اعلى الله مقامه) این مثال را زیاد در درسشان مى‌زدند كه اگر حاكم اسلامى به من بگوید این عبایت را بده باید بگویم چشم و بدهم. آن هنگام كه مصلحت جامعه اسلامى چنین اقتضا كرده كه ولىّ فقیه چنین تشخیص داده كه به عباى من نیاز دارد اگر امر كند كه عبایت را بده، من باید اطاعت كنم و عبایم را بدهم. پایگاه اینترنتی علامه مصباح یزدی عضو کانال مبانی نظری ولایت فقیه شوید 👇 http://eitaa.com/joinchat/830341125C6769f04e17 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @mabanivelayatfagheh
♦️حدود اختیارات ولی فقیه♦️ 🔹 پاسخ‌ به شبهات «تضاد ولایت فقیه با حاکمیت ملی و تعدد مراکز قدرت» آیت الله طاهری خرم ابادی 🔸مسأله ولایت فقیه از مهمترین مسائل اسلامی است که در طول تاریخ شیعه مورد توجه فقها و اندیشمندان قرار گرفته است که اهمیت و ضرورت بحث از آن را تردید ناپذیر کرده است ولی پارهای از اشکالات و ایرادها که در اذهان عدهای از طرف مخالفین وارد شده است ایجاب میکند که پاسخی علمی و شایسته داده شود. 🔸در همین زمینه کتاب «ولایت فقیه و حاکمیت ملت» اثر مرحوم آیت‌الله سید حسن طاهری خرم آبادی، به بررسی و پاسخ دو شبهه «تضاد ولایت فقیه با حاکمیت ملی و تعدد مراکز قدرت» میپردازد. 🔹آیت‌الله طاهری خرم آبادی با اشاره به حدود و اختیارات ولی فقیه در قانون اساسی می‌نویسد: 🔸 از نظر اسلام محدودیتی در اختیارات ولی فقیه وجود ندارد و آنچه در قانون اساسی به عنوان وظائف رهبری مطرح شده بر اساس ضرورتی است که در نظام جمهوری اسلامی احساس می‌شود. بخوانید http://yon.ir/za3n @ijtihadnetwork عضو کانال مبانی نظری ولایت فقیه شوید 👇 http://eitaa.com/joinchat/830341125C6769f04e17 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @mabanivelayatfagheh
♦️نظر علما در باب ولایت فقیه♦️ 🔹دیدگاه حضرت آيت الله العظمي علوي گرگاني در باب تاریخچه ولایت فقیه 🔸ايشان در اين باره فرمودند: « برخي بر اين عقيده هستند كه ولايت فقيه پس از جريان انقلاب شكل گرفته كه در برابر آنها بايد بيان شود ولايت فقيه همواره بوده ولي ايادي دشمنان نمي‌گذاشت اين اصل بيان شود. امروز خدا خواسته كه نظام در دست ولايت فقيه و رهبري باشد ولي بايد تبيين شود كه ولايت فقيه مانند ولايت اميرمؤمنان(عليه السلام) و ولايت‌الله است.» (www.farsnews.com/newstext.php?nn=13921017000606 عضو کانال مبانی نظری ولایت فقیه شوید 👇 http://eitaa.com/joinchat/830341125C6769f04e17 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @mabanivelayatfagheh