♦️نظر علما در باب ولایت فقیه♦️
🔹دیدگاه و نظریه مرحوم کاشف الغطا در باب ولایت فقیه
🔸فقیه نامی علامه شیخ محمد حسین کاشف الغطا (وفات یافته سال 1373ه.ق) پیرامون ولایت عامه فقیه جامع الشرایط می نویسد: «ان له الولایه علی الشئون العامه و مایحتاج الیه نظام الهیئه الاجتماعیه؛ همانا فقیه جامع الشرایط بر همه شوون عمومی ونیازهای اجتماعی مردم، ولایت دارد.» سپس می نویسد: «و بالجمله فالعقل والنقل یدلان علی ولایه الفقیه الجامع علی هذه الشوون،فانها للامام المعصوم اولا، ثم للفقیه المجتهد ثانیا المجعوله بقوله(ع): و هو حجتی علیکم و انا حجه الله علیکم
▫️کوتاه سخن آن که عقل و نقل بر مشروعیت ولایت فقیه جامع الشرایط، براین شوون اجتماعی دلالت دارند، این ولایت نخست از آن امام معصوم(ع) است.
🔸سپس برای فقیه مجتهد با جعل امام معصوم(ع) باقول خود: «فقیه حجت من بر شما است و من حجت خدا بر شماهستم » برقرار می باشد.»
کاشف الغطاء، الفردوس الاعلی، ص 54، آیت الله مکارم، انوارالفقاهه، کتاب البیع، ج 1، ص 453 و 454
عضو کانال مبانی نظری ولایت فقیه شوید 👇
http://eitaa.com/joinchat/830341125C6769f04e17
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@mabanivelayatfagheh
▫️انتشار کتاب «حقوق بشر در پرتو حکومت اسلامی» به قلم حجت الاسلام و المسلمین قاسم شباننیا و به همت انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
talie.ir/?p=71039
عضو کانال مبانی نظری ولایت فقیه شوید 👇
http://eitaa.com/joinchat/830341125C6769f04e17
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@mabanivelayatfagheh
♦️نظر علما در باب ولایت فقیه♦️
🔹آیت الله تبریزی قائل به ولایت فقیه از راه حسبه به معنای وسیع آن است.
▫️ایشان در کتاب صراط النجاه این گونه امور را به دو دسته تقسیم کرده است:
1. امور حسبیه به مفهوم مضیق،
2. امور حسبیه به معنای موسع.
(صراط النجاه، ص 10 و 12.)
▫️«حسبه» در لغت به معنای اجر و ثواب است و در اصطلاح فقهی، به کارهایی گفته میشود که شخص یا نهاد خاصی، متولّی آنها نیست و از دیگر سو میدانیم که خداوند راضی نیست این امور بر زمین بماند؛ مثل سرپرستی اطفال بی سرپرست و حفظ اموال آنان، دفن مسلمانی که خویشاوند ندارد، حفظ اموالِ اشخاص غایب و....
▫️از نظر فقهی، مسؤولیت این گونه کارها، بر عهده فقیه عادل است و یا حقّ تصدی این مسؤولیتها به طور متیقن با فقیه عادل است. اگر او در دسترس نبود، بر عهده مسلمانان عادل و در غیر این صورت بر عهده دیگر مسلمانان است. بنابراین با وجود فقیه عادل، دیگران حقّ تصرّف در امور حسبیّه را ندارند.
▫️حال آیا اداره جامعه اسلامی و امور سیاسی، اقتصادی و فرهنگی -که قطعاً در سرنوشت دنیوی و اخروی مردم دخالت دارد از امور حسبیّه است یا اینکه شارع، اصلاح نظام آموزشی، قانونگذاری، امور فرهنگی و عدالت اجتماعی و... را به حال خود واگذارده و انجام آنها را خواستار نشده است؟!
▫️مسلماً اینگونه امور از مهمترین اموری است که اگر متصدی نداشته باشد، جامعه دچار بیشترین هرج و مرج و انحراف میشود. پس چطور ممکن است حفظ مال کودکان بی سرپرست و اشخاص دیوانه یا غایب، از اموری باشد که خداوند به ترک آنها راضی نبوده و بر فقیه عادل تصدّی این امور واجب باشد؛ ولی حفظ اموال عمومی، حفظ جان و مال و ناموس مسلمانان، حفظ مرزهای کشور و برپایی حکومت عدل -که در سایه آن احکام دین در جامعه پیاده شود مورد توجّه خداوند نباشد؟! آیا میتوان گفت: خداوند نسبت به اموال ایتام اهتمام دارد؛ ولی نسبت به حفظ کیان مسلمین اهتمام ندارد؟
▫️هرگز نمیتوان گفت که دین، تصدی حقوق فردی جزئی را بر عهده فقیه میداند؛ ولی نسبت به حقوق عمومی و اداره جامعه اسلامی نظری ندارد. آیا باور کردنی است که اسلام هر گونه تسلّط کافران را بر مسلمانان ممنوع کرده باشد (وِ لَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکافِرِینَ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلاً)؛(نساء (4)، آیه 141.)ولی نسبت به تشکیل جامعهای مستقل و ایمن از خطر دشمنان داخلی و خارجی، بیتفاوت باشد؟!
▫️بنابراین تشکیل حکومت از بارزترین مصادیق امور حسبیّه و از اهم واجبات است و فراهم کردن مقدّمات آن نیز واجب میباشد. دلیل این مطلب را میتوان در دو مقدمه خلاصه کرد:
1⃣ خداوند راضی نیست مصالح و احکام وابسته به حکومت اسلامی از بین برود.
2⃣ انجام دادن این مهم بر عهده فقیه است؛ زیرا از ادلّه شرعی، میفهمیم که شرط تصدّیِ حکومت دینی، فقاهت است و قدر مسلّم آن است که فقیه میتواند آن را تصدّی و سرپرستی کند؛ زیرا اصل بر این است که هیچ کس بر دیگری حق امر و نهی ندارد؛ مگر آنکه از طرف خداوند مُجاز باشد. بنابراین روشن میشود که سرپرستی امور حسبیّه، با تأسیس حکومت دینی و زعامت ولی فقیه، پیوندی ناگسستنی دارد.(حسینی حائری، سید کاظم، ولایه الامر فی عصر الغیبه، ص 96.)
▫️آیت الله تبریزی در این زمینه میفرماید: «شارع راضی به تصدّی امور مسلمانان توسط ظالم فاسق نیست. بر مسلمانان قطع ایادی ظلمه -در صورت تمکّن واجب است و ایجاد امنیّت برای مؤمنان، از اهمّ مصالح میباشد و حفظ آن واجب است. اگر فقیه صالح یا مأذون از جانب فقیه، تصدّی امور مسلمانان را بر عهده گرفت، دیگران حقّ تضعیف وی را ندارند و وجوب اطاعت متصدّی در امور راجع به انتظام جامعه، بعید نیست. محدوده اختیارات وی از حفظ حوزه اسلام و مسلمین تجاوز نمیکند».(تبریزی، آیت الله شیخ جواد، ایصال الطالب الی التعلیق علی المکاسب، قم، 1411، ج 3، ص36-40.)
عضو کانال مبانی نظری ولایت فقیه شوید 👇
http://eitaa.com/joinchat/830341125C6769f04e17
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@mabanivelayatfagheh
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
🔸میلاد فرخنده و پر برکت کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) مبارک باد.
مرغ دلم راهی قم میشود
در حرم امن تو گم میشود
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
♦️معرفی کتاب در باب ولایت فقیه♦️
🔹حکیمانه ترین حکومت (کاوشی در نظریه ولایت فقیه)اثر علامه آیت الله مصباح یزدی حفظه الله
🔸 کتاب پیـش روی، کوششی است برای تبییـن نظاممندی اندیشه مترقی ولایت فقیه و ابتنای آن بر مبـانی مستحکم عقلی و دینی.
🔸در این اثر تـلاش شده است افـزون بر تحلیـل تئوریک نظریه ولایت فقیه، کارآمدی آن، هم در سطح تئوریک و هم در عرصه عمل، روشن شود.
🔸 این کتاب به یک نوع مباحث بنیادین در رابطه با نظریه ولایت فقیه را تبیین می کند اما به دلیل داشتن چند ویژگی خاص، از سایر آثاری که در این موضوع نگاشته شده متفاوت است.
▫️بخش اول اثر دارای عنوان مفاهیم و پیش فرض ها است در فصل نخست آن مفاهیم و در فصل دوم پیش فرض های بحث ولایت فقیه مطرح شده، بررسی نظریه جدایی دین از سیاست، رابطه دین با سیاست، ضرورت حکومت از دیدگاه اسلام و مباحثی این چنینی در آن تبیین می شود.
@hatif_ir
عضو کانال مبانی نظری ولایت فقیه شوید 👇
http://eitaa.com/joinchat/830341125C6769f04e17
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@mabanivelayatfagheh
♦️ اصول نانوشته قانون اساسی ♦️
🔹حکم حکومتی؛ پاسخی معقول برای جبران خلاءهای قانونی
🔹حکم حکومتی به معنای حکم فقیه جامع الشرائط است به منظور تأمین مصالح عمومی در مواردی که از طرق عادّی تأمین مصلحت امکانپذیر نباشد.
▫️به گزارش شبکه اجتهاد، پیشهمایش و کارگاه اصول نانوشته قانون اساسی، صبح چهارشنبه ۵ اردیبهشتماه ۹۷ به همت انجمن علمی حقوق پردیس فارابی دانشگاه تهران در تالار شهید مطهّری این دانشگاه برگزار شد.
▫️این نشست علمی با سخنرانی خانم دکتر مانون آلتوگ بوساک عضو هیأت علمی دانشگاه پاریس شروع شد و پس از آن حجتالاسلام والمسلمین دکتر محمد جواد ارسطا استاد درس خارج حوزه علمیه قم پیرامون حکم حکومتی به عنوان یکی از اصول نانوشته قانون اساسی به ایراد سخن پرداخت.
🔸در ادامه مشروح سخنان حجت الاسلام والمسلمین ارسطا را میخوانید:
▫️تعریف فقه حکومتی
🔸حکم حکومتی یکی از اصول نانوشته قانون اساسی است؛ بنده پیرامون این موضوع مطالبم را در سه بخش اساسی ارائه خواهم کرد که آثار حقوقی زیادی نیز بر این سه بخش مترتّب خواهد شد.
🔸لازم است در مقدمه به تعریف حکم حکومتی بپردازیم که نام دیگر آن حکم سلطانی، حکم ولایی و گاهی نیز از واژه حکم، بدون هرگونه پیشوند و پسوند برای رساندن آن مفهوم استفاده شده است.
🔸حکم حکومتی به معنای حکم فقیه جامع الشرائط است به منظور تأمین مصالح عمومی در مواردی که از طرق عادّی تأمین مصلحت امکانپذیر نباشد. این تعریف هم دربردارنده شقّ تکلیفی و هم دربردارنده شقّ وضعی حکم حکومتی است.
🔸کسانیکه در زمینه حکم حکومتی تحقیق دارند، مستحضرند که حکم حکومتی توسّط صاحبنظران به گونهای تعریف شده که فقط دربردارنده شقّ تکلیفی حکم حکومتی میشود در حالیکه مطابق تعریفی که ما آوردیم، حکم حکومتی در قالب وضعی نیز جریان دارد.
▫️اهمّیت و جایگاه مصالح عمومی در حکم حکومتی
🔸تاریخچه حکم حکومتی یک تاریخچه طولانی است. حکم حکومتی یک نهادی بوده که در دین اسلام به منظور تأمین مصالح عمومی تأسیس و تشریع شده است.
🔸تامین مصالح عمومی به اندازهای اهمّیت دارد که در ذیل آن آیه شریفه که در رابطه با اختیارات وسیع پیامبر صحبت میکند و میگوید: «النبی اولی بالمومنین من انفسهم» پیامبر اختیاراتش نسبت به مردم از اختیاری که خود مسلمین به خودشان دارند بیشتر است.
🔸در ذیل این آیه شریفه روایتی وارد شده که هم تفسیر آیه شریفه است و هم نشان دهنده اهمیّت تأمین مصلحت عمومی از دیدگاه اسلام است.
🔸از پیامبر(ص) روایت شده است که فرمودند: من بر اساس این آیه بر مؤمنین اختیار بیشتری دارم از خودشان و لکن قرار نیست من با این اختیار آنها را بر خلاف میل و رضایت قلبیاشان به آنچه که خودم میپسندم وادار کنم بلکه این اختیار در راستای مصالح آنهاست.
🔸این مطلب را پیامبر(ص) با این عبارت تبیین فرمودند که: «انا اولی بالمومنین من انفسهم، فمن ترک مالاً، او عقارآً، فَلِوَرَثَتِهِ و من ترک دیناً، او ضیاعاً فعلیّ و إلیّ» یعنی اگر کسی مالی از خود برجای گذاشت متعلق به ورثه اوست و من در این اموال تصرفی نمیکنم ولی اگر کسی از دنیا رفت و مدیون بود و نتوانسته بود در زمان حیات خود دینش را بپردازد و آنچه که از او باقی مانده بود کفاف ادای دین را نمیداد، وظیفه من است که دین او را پرداخت کنم.
🔸این جایگاه مصالح عمومی در احکام حکومتی است و اختیارات فوق العاده پیامبر در راستای همین مصالح عمومی تبیین میشود.
▫️تاریخچه حکم حکومتی
🔸در صدر اسلام پیامبر پارهای از دستورات را صادر کرده که سبقه حکم حکومتی داشته است، مثلا در یک زمانی که تعداد مسلمانان اندک بود و در میان آن تعداد اندک افراد کهنسال زیاد بودند و لذا پیامبر دستور داد به افرادی کهنسال که محاسن خود را خضاب کنند.
🔸این حکم مهلتش تا زمانی بود که مسلمانان تعدادشان زیاد شد و قدرتشان رو به فزونی گذاشت و به همین جهت مهلت حکم پایان یافت و همینجا لازم است به این نکته توجه داشته باشیم که مقطعی بودن جزء ذات حکم حکومتی است و از مقوّمات آن است.
🔸مثال دیگر برای حکم حکومتی در سیره معصومین میتوان زد حکم حضرت علی بود که فرمودند: دارندگان اسبی به نام برزور باید مالیات بدهند چون آنزمان زکات و خمس کفاف تأمین مصالح عمومی را نمیداد.
🔸مثال دیگرش در زمان امام جواد است که حضرت به دلیل تأمین مصالح عمومی مقرّر داشت که شیعیان در سال ۲۲۰ هجری دو مرتبه خمس پرداخت کنند چون در آنروز جامعه شیعه با مشکل مالی مواجه بود. در عصر غیبت نیز موارد حکم حکومتی متعدّد بود.
ادامه دارد ...
ادامه مطلب در لینک زیر
http://yon.ir/CO3uY
http://yon.ir/TEbkE
@ijtihadnetwork
عضو کانال مبانی نظری ولایت فقیه شوید 👇
http://eitaa.com/joinchat/830341125C6769f04e17
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@mabanivelayatfagheh
♦️ اصول نانوشته قانون اساسی ♦️
🔹حکم حکومتی؛ پاسخی معقول برای جبران خلاءهای قانونی
🔹حکم حکومتی به معنای حکم فقیه جامع الشرائط است به منظور تأمین مصالح عمومی در مواردی که از طرق عادّی تأمین مصلحت امکانپذیر نباشد.
▫️به گزارش شبکه اجتهاد، پیشهمایش و کارگاه اصول نانوشته قانون اساسی، صبح چهارشنبه ۵ اردیبهشتماه ۹۷ به همت انجمن علمی حقوق پردیس فارابی دانشگاه تهران در تالار شهید مطهّری این دانشگاه برگزار شد.
▫️این نشست علمی با سخنرانی خانم دکتر مانون آلتوگ بوساک عضو هیأت علمی دانشگاه پاریس شروع شد و پس از آن حجتالاسلام والمسلمین دکتر محمد جواد ارسطا استاد درس خارج حوزه علمیه قم پیرامون حکم حکومتی به عنوان یکی از اصول نانوشته قانون اساسی به ایراد سخن پرداخت.
حجت الاسلام دکتر محمدجواد ارسطا بخش دوم
🔸در جنگهای که بین ایران و روسیه تزاری اتّفاق افتاد مرحوم سید محمد مجاهد و مرحوم کاشف الغطاء از جمله فقهایی بودند که حکم حکومتی صادر کردند مبنی بر لزوم جهاد با روسیه تزاری و اجازه دادند به فتحعلی شاه قاجار که برای این منظور تصرّفاتی در اموال عمومی داشته باشد و بتواند لشکر را از زمینهای مردم عبور دهد و مردم را موظّف کند که در راستای تأمین قسمتی از هزینه جنگ، مالیات بدهند.
🔸حکم میرزای شیرازی مبنی بر تحریم تنباکو یکی دیگر از احکام حکومتی در زمان غیبت است و بعد از آن میرسیم به زمان انقلاب که امام(ره) در موارد متعدّدی حکم حکومتی صادر کردند که بنده به چند نمونه اشاره میکنم:
1⃣ حکم حکومتی امام(ره) در ایجاد و تأسیس نهاد تشخیص مصلحت نظام در حالیکه چنین نهادی در قانون اساسی وجود نداشت.
2⃣ حکم حکومتی امام در ایجاد و تأسیسی نهاد تعزیرات حکومتی در ذیل قوّه مجریه و نه در ذیل قوّه قضائیه.
🔸همچنین در زمان رهبر معظم انقلاب هم حکم حکومتی چندین مرتبه به فعلیّت رسیده نظیر حکم حکومتی ایشان مبنی بر تأیید صلاحیت دو تن از کاندیدای ریاست جمهوری که از سوی شورای نگهبان ردّ صلاحیت شده بودند.
🔸ایشان همچنین در یک حکم حکومتی قانون مطبوعات را از دستور رسیدگی مجلس شورای اسلامی خارج کردند.پس از این مقدّمه محتوای اصلی گزارش بنده در سه گزاره خلاصه میشود که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.
▫️حکم حکومتی پاسخ معقولی است به یک نیاز طبیعی
🔸گزاره اول این است که حکم حکومتی پاسخ معقولی است به یک نیاز طبیعی. هر حکومتی به طور طبیعی ممکن است با معضلاتی رو به رو شود که این معضلات در قوانین حکومت راهکاری برای حلّش نداشته باشد و چون قانونگذار نمیتواند در هنگام وضع قانون تمام معضلات را پیشبینی کند پس به طور قهری پارهای از موارد مغفول خواهد ماند.
🔸برای آنکه این معضلاتی که از طرق عادّی قابل حلّ نیستند، حکومت را دچار چالش نکنند باید یک راهکاری اندیشیده بشود و حکم حکومتی راهکاری است که در نظام حقوقی اسلام برای حلّ چنین چالشهایی پیشبینی شده است.
🔸نظیر حکم حکومتی را میتوان در اختیارات فوقالعاده رئیس جمهور آمریکا و فرانسه سراغ گرفت که مطابق اصل ۱۶ قانون اساسی فرانسه این حق به رئیس جمهور اعطاء شده است که در زمانیکه یک خطر جدّی اصل نظام فرانسه را مورد تهدید قرار میدهد، رئیس جمهور از آن اختیارات استفاده کند.
▫️صدور حکم حکومتی در راستای مصالح عمومی
🔸دومین گزاره که بسیار اهمّیت دارد و یک بحث جدیدی در آن قرار است مطرح شود و آثار حقوقی فراوانی بر آن مترتّب میشود این است که حکم حکومتی در راستای تأمین مصالح عمومی است، بر این اساس چند اثر حقوقی مترتّب میشود.
🔸ثمره اول این است که ولی فقیه مجاز نیست به صلاحدید شخصی خود هر یک از اصول قانون اساسی و یا قوانین عادّی را به منظور صدور حکم حکومتی زیر پا بگذارد.
🔸حکم حکومتی در راستای تأمین مصالح عمومی است و غیرممکن است که یک شخص به تنهایی بتواند بدون مشورت مصالح عمومی را تشخیص بدهد.
🔸بنابراین برخی از فقهاء مثل حضرت آیتالله مکارم شیرازی در کتاب البیع از کتاب انوارالفقاهه تصریح کردهاند که مشورت کردن بر ولی فقیه واجب است و در صورت خودداری واجب را ترک کرده که از عدالت ساقط است و دیگر شرائط لازم برای رهبری را ندارد. این نتیجه مهمی است که بر گزاره دوم مترتّب میشود.
▫️لزوم قابل درک بودن مصلحت حکم حکومتی توسّط خردمندان
🔸ثمره دوم این است که احراز مصلحت باید از طرقی صورت بگیرد که برای صاحبنظران نیز قابل درک باشد؛ ما بحثی داریم در رابطه با علم قاضی و آنطور که در مادّه ۱۳۳۵ قانون مدنی آمده است یکی از ادلّه اثبات دعوی علم قاضی است.
ادامه دارد ...
ادامه مطلب
http://yon.ir/CO3uY
http://yon.ir/TEbkE
@ijtihadnetwork
عضو کانال مبانی نظری ولایت فقیه شوید 👇
http://eitaa.com/joinchat/830341125C6769f04e17
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@mabanivelayatfagheh
▫️علامه مصباح یزدی : مشروعیت ولایت و وحکومت فقیه، از ولایت تشریعی الهی سرچشمه می گیرد و اساسا هیچ گونه ولایتی جز با انتساب به نصب و اذن الهی ، مشروعیت نمی یابد و ...
عضو کانال مبانی نظری ولایت فقیه شوید 👇
http://eitaa.com/joinchat/830341125C6769f04e17
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@mabanivelayatfagheh
♦️ اصول نانوشته قانون اساسی ♦️
🔹حکم حکومتی؛ پاسخی معقول برای جبران خلاءهای قانونی
🔹حکم حکومتی به معنای حکم فقیه جامع الشرائط است به منظور تأمین مصالح عمومی در مواردی که از طرق عادّی تأمین مصلحت امکانپذیر نباشد.
▫️به گزارش شبکه اجتهاد، پیشهمایش و کارگاه اصول نانوشته قانون اساسی، صبح چهارشنبه ۵ اردیبهشتماه ۹۷ به همت انجمن علمی حقوق پردیس فارابی دانشگاه تهران در تالار شهید مطهّری این دانشگاه برگزار شد.
▫️این نشست علمی با سخنرانی خانم دکتر مانون آلتوگ بوساک عضو هیأت علمی دانشگاه پاریس شروع شد و پس از آن حجتالاسلام والمسلمین دکتر محمد جواد ارسطا استاد درس خارج حوزه علمیه قم پیرامون حکم حکومتی به عنوان یکی از اصول نانوشته قانون اساسی به ایراد سخن پرداخت.
حجت الاسلام دکتر محمد جواد ارسطا بخش سوم (بخش آخر)
🔸سؤال این است که آیا قاضی میتواند از هر طریقی به علم برسد و بگوید که چون من به علم رسیدم هر حکمی که خواستم میتوانم بدهم؟
🔸در جواب به این سؤال برخی از فقهای معاصر مثل حضرات آیات سید محمد سعید حکیم، مکارم شیرازی و برخی دیگر از فقها بر این باورند که علم قاضی علم موضوعی است.
🔸بر این اساس تنها علم قاضی کافی نیست بلکه او باید مسیر رسیدنش به علم را نیز بیان بکند و آن طریق باید طریقی باشد که وقتی بر خردمندان عرضه شود، آنها هم تصدیق بکنند که این طریق علمآور است.
🔸قاضی میکوشد که عدالت را در جامعه تأمین کند و عدالت وقتی تأمین خواهد شد که احساس عدالت نیز در جامعه گسترانیده شود و اگر قاضی بخواهد با علمی که طریقش نزد خردمندان پذیرفته نیست حکمی صادر کند، این حکم باعث میشود که مردم در جامعه احساس بیعدالتی کنند.
🔸در همین راستا روایتی شنیدنی داریم که حضرت داود از خداوند تقاضا کرد که علم پیبردن به حقیقت امور را به من اعطاء کن که بر اساس آن قضاوت کنم، خداوند به او گفت که تو طاقت استفاده از این روش را نداری و این روش یک عواقب ناپسندی دارد که نمیتوان آن عواقب را تحمّل کرد.
🔸خداوند بر اساس اصرار حضرت داود این علم را به ایشان اعطاء کرد و حضرت داود بر اساس علم به حقیقت امور شروع به قضاوت کرد و لکن چون مردم علم به حقیقت امور نداشتند به حضرت داود اعتراض کردند و آنقدر اعتراضات بالا گرفت که حضرت داود متوجّه شد که این شیوه قابل استفاده در بین مردم نیست و جامعه را به هرج و مرج خواهد کشاند.
🔸احراز عدالت توسّط عموم مردم باید تحقّق پیدا کند و از این مثال بنده منتقل میشوم به حکم حکومتی و حکم حکومتی چون در راستای مصلحت عمومی صورت میگیرد باید این مصلحت توسّط صاحبنظران قابل درک باشد چون علم به مصلحت عمومی یک علم موضوعی است.
🔸بنابراین ولی فقیه الزاماً باید طریق احراز مصلحت را طوری بیان کند که هرگاه بر خردمندان عرضه شود بر او خرده نگیرند و او را تأیید کنند.
▫️عدم جواز عدول ولی فقیه از اصول قانون اساسی بر یک شیوه همعرض
🔸ثمره سوم گزاره دوم این است که ولی فقیه مجاز نیست به ادّعای تشخیص مصلحت عمومی از یکی از اصول قانون اساسی به یک شیوه همعرض عدول کند.
🔸چون حداقل پیامدی که این کار دارد زیر پا گذاشتن احترام قانون اساسی است و با این کار خلافت مصلحت عمومی عمل کرده است در حالیکه حکم حکومتی به منظور تأمین مصالح عمومی تشریع شده است
▫️ضرورت ضابطهمند بودن حکم حکومتی
🔸آخرین گزارهای که مدّ نظر بنده است، جواب به این سؤال است که آیا حکم حکومتی منجر به شناور شدن قانون نخواهد شد؟
🔸پاسخ این است که حکم حکومتی باید ضابطهمند باشد و چه ارزشی بالاتر از قانون و اگر قرار باشد که قانون شناور شود، حکم حکومتی فلسفه وجودی خود را از دست داده است پس الزاماً حکم حکومتی باید ضابطهمند باشد و این ضابطه را قانونگذار در بند ۸ اصل ۱۱۰ تبیین کرده است.
🔸مطابق این بند اولاً باید معضلی برای نظام پیش آمده باشد و ثانیاً امکان حلّ این معضل توسّط قانون وجود نداشته باشد. پس حکم حکومتی نمیتواند بدون وجود داشتن معضل و عدم وجود راهکار آن توسّط قانون صادر شود.
ادامه مطلب در لینک زیر
http://yon.ir/CO3uY
http://yon.ir/TEbkE
@ijtihadnetwork
عضو کانال مبانی نظری ولایت فقیه شوید 👇
http://eitaa.com/joinchat/830341125C6769f04e17
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@mabanivelayatfagheh
♦️ولایت فقیه در کلام علما ♦️
🔹فقیه جامع الشرایط در زمان غیبت متکفل امور ولایت و شارع است.
▫️حضرت آیت الله وحید خراسانی با اشاره به ولایت فقیه در امور حسبیه گفت: سلطنت برای امام است؛ البته در زمان غیبت فقیه جامع الشرایط فتوا که بحثش در اجتهاد و تقلید محقق شده متکفل امور ولایت است.
به گزارش سرویس سیاست پایگاه اطلاع رسانی وسائل،
🔸حضرت آیت الله حسین وحید خراسانی از مراجع تقلید امروز در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، در پاسخ به این سؤال که آیا در زمان غیبت باید حکومت اسلامی باشد یا خیر، گفت: این در امور حسبیه است، امور حسبیه یعنی آن چه شارع به فوتش راضی نیست اگر مردم امیری نداشته باشند هرج و مرج لازم می آید.
🔸وی با اشاره به روایت «لابد من ناس من امیر، برّ او فاجر» افزود: این کار قهرا با امام است و در غیبت با ولی فقیه است، ولی فقیه عبارت از کسی است که به احکام آن ها عارف و ناظر در حلال و حرام آن ها باشد.
🔸حضرت آیت الله وحید خراسانی با یادآوری اصل اولی عدم ولایت افراد بر یکدیگر گفت: اصل اولی از نظر کتاب و سنت عدم ولایت احدی بر احدی است، منتهی در مواردی حاکم شرع از باب امور حسبیه ولایت دارد، معنای این کلمه این است اموری باید انجام شود که شارع به فوت آن راضی نیست.
🔸وی به اختلاف مبنای خود با مرحوم نراقی که ولایت فقیه را همان ولایت امام دانسته است، اشاره کرد و گفت: ما این نظر را نمی پذیریم، البته اگر فقیه عادل باشد از هوا مصون است؛ اما خطا، لابدمنه است.
🔸حضرت آیت الله وحید خراسانی با بیان این که ولایت امام، ولایت خدا است، اظهار داشت: آیه«إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ» مثبت ولایت خدا برای امیرمؤمنان است.
🔸وی با اشاره به ولایت فقیه در امور حسبیه گفت: سلطنت برای امام است؛ البته در زمان غیبت فقیه جامع الشرایط فتوا که بحثش در اجتهاد و تقلید محقق شده متکفل امور ولایت و شارع است.
http://vasael.ir/fa/news-details/4393/
عضو کانال مبانی نظری ولایت فقیه شوید 👇
http://eitaa.com/joinchat/830341125C6769f04e17
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@mabanivelayatfagheh
♦️دامنه ولایت ولی فقیه♦️
🔹دامنه ولایت ولی فقیه همانند دامنه ولایت امام معصوم است.
🔹ولایت مطلقه فقیه به معنای ولایت عامه است که فقها بر آن تصریح دارند و معنای آن این است که ولی فقیه در تمامی حوزههایی که معصوم ولایت دارد او هم ولایت دارد و ولایت آنان محدود به زمینه خاص و یا گروهی خاص نمی شود.
پایگاه اطلاع رسانی وسائل
▫️ آیتالله مهدی هادوی تهرانی در درس تفسیر سوره مبارکه انبیاء که در نوزدهم بهمن ماه سال 1395 برگزار شد به معنای امامت اشاره کرد و گفت: امامت به معنای تکوینی در یک زمان در چند نفر جمع میشود ولی امامت به معنای رهبری اجتماعی مخصوص یکنفر است و از نظر شیعه، تا زمانی که امام به این معنای تکوینی در بین مردم باشد نوبت به امامت شخص غیر او نمیرسد.
🔸وی با بیان اینکه ولایت فقیه در ادامه امامت است افزود: ولایت مطلقه فقیه به معنای ولایت عامه است که فقها بر آن تصریح دارند و معنای آن این است که ولی فقیه در تمامی حوزههایی که معصوم ولایت دارد او نیز ولایت دارد و ولایتش محدود به زمینه خاص و یا گروهی خاص نیست.
🔸این استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به تفاوت میان ولایت مطلقه و حکومت مطلقه بیان کرد: در حکومت مطلقه، حاکم فاقد شرایط است و شرط خاصی مگر انتصاب ندارد و اِعمال حاکمیت منوط به شرط نیست و حاکم، فعّال مایشاء است و هر کاری بخواهد انجام میدهد در حالی که در ولایت فقیه هم حاکم شرایطی مانند فقاهت، عدالت و کفایت دارد و این شرایط دائما باید در وی وجود داشته باشد در غیر این صورت ولایت فرد ساقط خواهد شد و ثانیا اِعمال حاکمیت فقیه نیز مشروط به شرایطی است.
🔸وی عنوان کرد: ولایت مطلقه فقیه حکومتی در برابر حکومت مشروطه در اصطلاح سیاسی است و در زمره حکومتهای استبدادی قرار نمیگیرد؛ ولایت مطلقه در واقع خود نوعی از حکومت مشروطه است البته برخی مانند آیتالله خویی در ادله لفظی ولایت فقیه اشکال کردهاند ولی منکر آن نیستند.
🔸این استاد تفسیر افزود: صاحب جواهر آورده کسانی که در ولایت عامه فقیه تردید میکنند بویی از فقاهت نبرده و آشنایی با روایات اهلبیت(ع) ندارند و با کلام اهلبیت(ع) آشنا نیستند.
🔸آیت الله هادوی تهرانی در ادامه تأکید کرد: من در کتاب ولایت و دیانت توضیح دادهام که بسیاری از مباحث اختلافی در این زمینه تاثیر عملی ندارد و صرفا مباحث نظری است.
🔸این استاد درس خارج همچنین در تفسیر سوره مبارکه مومنون گفت: خود تدبّر در قرآن شاهد صدق قرآن است و نیاز به دلیل بیرونی و خارجی ندارد؛ خود قرآن با قطع نظر از اینکه به چه شکلی به ما رسیده و چگونه جمعآوری شده گواهی بر صدق خود دارد و برای افرادی که تدبر میکنند روشن است.
🔸وی اظهار کرد: قرآن نه تابع زمان، نه مکان است و نه ناهماهنگی در آن وجود دارد و حقایق آن در هر دوره و زمانی قابل بهرهبرداری است.
🔸استاد تفسیر حوزه بیان کرد: برخی سُوَری درست و جعل کردهاند مثلا سوره ولایت که کار غُلات و مخالفان شیعه است و آن را درست کرده تا مطلبی در تقبیح شیعه باشد ولی وقتی این سوره را میبینیم نشانههای بطلان از آن هویداست و معلوم است که سخن از خداوند نیست.
🔸آیت الله هادویتهرانی ادامه داد: قرآن از مرتبه ذات خدا تنزل پیدا کرده و به ما رسیده است و با این کلام خواسته اشاره کند که حقیقت همه حقایق، خداست و مابقی بدون خدا هیچ هستند.
http://vasael.ir/fa/news-details/4421/
عضو کانال مبانی نظری ولایت فقیه شوید 👇
http://eitaa.com/joinchat/830341125C6769f04e17
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@mabanivelayatfagheh
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
از داغ امام عسکری دلها شکسته
در ماتم بابای خود مهدی نشسته
گَرد مصیبت چهره ی عالَم گرفته
زهرا ز داغ لاله اش ماتم گرفته
🏴شهادت اباالمهدی(عج) حضرت امام حسن عسکری(ع) تسلیت باد 🏴
▪️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس▪️
@OlomEnsaniEslami
♦️ولایت فقیه در قانون اساسی ♦️
🔹ولایت امر طبق قانون اساسی قابل بازنگری نیست ؛ قوای سهگانه مشروعیت خود را از ولی فقیه میگیرد.
🔹 امام در رأس هرم قدرت قرار دارد و مشروعیت نظام اسلامی و قوا از امام است و همه فقها و علما بر این موضوع اتفاق دارد و این موضوع عینا در قانون اساسی منعکس شده است.
حجت الاسلام جوان آراسته بخش اول
🔸حجه الاسلام جوان آراسته در سومین سمینار از سلسله سمینارهای علمی ولایت فقیه که به همت دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار میگردد، با اشاره به اینکه جایگاه قانون اساسی مافوق تمام قوانین عادی دیگر است، گفت: جایگاه رهبری در اسلام جایگاه ولایت و امامت است، ولایت نوعی اشراف نسبت به شخص، اشخاص و جامعه است که مطابق با مصالح آنها است.
🔸وی در ادامه افزود: ولی و سرپرست براساس مصالح حقیقی جامعه و اشخاص باید عمل کند. امامت اما به معنای سرپرستی جامعه در امور دنیوی و اخروی است، جایگاه امامت که همان جایگاه ولایت است به قدری بالاست که یکی از ارکان پنجگانه دین در جوامع روایی ما تعیین شده است، در جلد دوم اصول کافی مرحوم کلینی در کتاب ایمان و کفر ولایت را یکی از 5 پایه بنای اسلام معرفی میکند.
▫️امامت شیرازه نظام اسلامی و مایه قوام جامعه است.
🔸استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) خاطرنشان کرد: در روایتی زراره از امام محمدباقر(ع) سؤال میکند در میان ارکان دین کدام افضل است و امام میفرمایند ولایت بر همه این ارکان افضل است. امامت شیرازه نظام اسلامی و مایه قوام و ثبات اسلام است، اساس اسلام بالنده و شاخ و برگ فروزندگی اسلام بستگی به جایگاه امام و نقش امام در میان جامعه دارد و همین مقدار برای شناخت جایگاه امامت کافی است.
🔸حجت الاسلام جوان آراسته نظام سیاسی اسلام را نظام امت و امامت توصیف کرد و گفت: همین نظام دقیقا و عینا در عالی ترین سند سیاسی کشور یعنی قانون اساسی به رسمیت شناخته شده است. اصل پنجم قانون اساسی در بین حقوقدانان مشهور به اصل ولایت فقیه است، یعنی اصلی که این جایگاه را تعریف و تأسیس میکند اما مباحث مربوط به ولایت فقیه در فصل خاص خود از اصل 107 تا 112 مطرح شده است.
🔸وی ادامه داد: اصل پنجم قانون اساسی تصریح میکند در زمان غیبت در جمهوری اسلامی ولایت امر و امامت امت برعهده فقیه عادل و باتقوا و آگاه به زمان است، البته اوصاف بسیاری در این اصل برای ولی فقیه ذکر شده است. در اصل 57 ولی فقیه مشرف بر قوای سه گانه تعبیر شده است، در اصل 57 در بازنگری قانون اساسی در سال 68 مسأله ولایت مطلقه اضافه شده است.
▫️نوع حکومت، جمهوریت، اسلامیت و ولایت امر طبق قانون اساسی قابل بازنگری نیستند.
🔸استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به مشخص بودن چگونگی تعیین رهبری در قانون اساسی توسط مجلس خبرگان، اظهار کرد: در قانون اساسی تصریح شده است رهبر منتخب خبرگان رهبری ولایت امر و مسؤولیت کشور را برعهده دارد، در آخرین اصل قانون اساسی اشاره میکند نوع حکومت، جمهوریت نظام، اسلامیت نظام، ولایت امر و امامت امت قابل بازنگری نیست.
🔸حجت الاسلام جوان آراسته با بیان این که در هیچ کجای قانون اساسی تعبیر ولایت فقیه به کار نرفته است، تصریح کرد: همه جا ولایت امر و امامت امت در قانون اساسی مطرح شده است، اصل پنجم مهمترین اصلی است که تأسیس میکند ولایت فقها را، این اصل تصریح بر این دارد که نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران همان نظام سیاسی اسلام است که نظام امامت بر امت است، ظرافت و دقتی قانونگذار قانون اساسی به خرج داده است تا عقبه و منطق و ریشه و پایه و اساس ولایت فقیه را به خوبی مطرح کند تا شائبه تأسیس ولایت فقیه در جمهوری اسلامی مطرح نشود.
🔸وی با اشاره به اصل دوم قانون اساسی خاطرنشان کرد: این اصل میگوید جمهوری اسلامی ایران نظامی است بر پایه ایمان به خدای یگانه و اختصاص حاکمیت براساس ایمان به خدا، وحی الهی، معاد، عدل و امامت و رهبری مستمر است. این امامت در هرعهد و زمانی موطن خود را پیدا میکند، در زمان معصوم(ع) امامت برعهده امام حاضر است و در عصر غیبت امامت برعهده ولی فقیه است.
ادامه دارد ...
عضو کانال مبانی نظری ولایت فقیه شوید 👇
http://eitaa.com/joinchat/830341125C6769f04e17
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@mabanivelayatfagheh
♦️ولایت فقیه در قانون اساسی ♦️
🔹ولایت امر طبق قانون اساسی قابل بازنگری نیست ؛ قوای سهگانه مشروعیت خود را از ولی فقیه میگیرد.
🔹 امام در رأس هرم قدرت قرار دارد و مشروعیت نظام اسلامی و قوا از امام است و همه فقها و علما بر این موضوع اتفاق دارد و این موضوع عینا در قانون اساسی منعکس شده است.
حجت الاسلام جوان آراسته بخش دوم
▫️محدوده قدرت ولی فقیه از دیدگاه علما
🔸استاد حوزه و دانشگاه مسأله تعیین محدوده قدرت رهبری در نظام سیاسی اسلام را از مسائل مهم در نظام اسلامی برشمرد و تصریح کرد: برخی فقها قائل به ولایت عمومی هستند و معتقدند که ولی فقیه ولایت بر اجرای حدود ندارد، از طرفی فقهایی هم هستند که قائل به ولایت در زعامت و رهبری هستند اما ولایت حدود و اجرای حدود را قائل نیستند، کسانی که قائل به ولایت مطلقه فقیه هستند ولایت را در امور عمومی قبول دارند، امام خمینی تأکید دارند ولی فقیه در حوزه زندگی شخصی مردم هیچ ولایتی ندارد و ولایت او ناظر بر امور عمومی جامعه است.
🔸حجت الاسلام جوان آراسته با اشاره به فرمایشات امام خمینی مؤکد بر عدم توان ورود ولی و امام به زندگی شخصی افراد، عنوان کرد: امام خمینی تأکید دارند ولایت فقیه براساس اداره امور حکومتی و مسائل امور جامعه است و مطلقه بودن ولایت فقیه در برابر تقیید ولایت فقیه در دیدگاه برخی علما مبنی برمحدودیتهایی نظیر اجرای احکام و حدود است، امام خمینی فقیه را مبسوط الید در امور حکومتی میدانند.
🔸وی با بیان اینکه ولایت مطلقه فقیه در چارچوب موازین شرعی، در محدوده امور عمومی و مقید بر مصالح عمومی جامعه است، اظهار کرد: امام خمینی و دیگرانی که قائل به ولایت مطلقه فقیه هستند، این ولایت را در یک بستری با این ملاحظات تحت تعبیر ولایت عامه ذکر کردهاند، اگرچه تعابیر ممکن است گاهی متفاوت باشد اما محتوا و اصول آنها یکسان است و منظور هردو به یک صورت است، اگرچه قاعدتا ولایت عامه گستردهتر از ولایت مطلقه است.
▫️اکثریت علما بر انتصابی بودن ولی فقیه اتفاق نظر دارند
🔸استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع)، دو دیدگاه انتصاب و انتخاب را محل تفاوت در اختیارات ولی فقیه از دیدگاه برخی از افراد دانست و خاطرنشان کرد: اکثریت قریب به اتفاق فقها و علما قائل به انتصاب ولی فقیه هستند و نظریه انتخاب در دهههای اخیر مطرح شده است، بهترین دلیل بر رد صحت انتخاب ولی فقیه دیدگاه قائلان به انتخاب ولایت فقیه است.
🔸استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به کتاب ولایت الامر آیت الله آصفی، اظهار کرد: وی در کتاب خود تصریح میکند رویکرد قائل بودن به انتخاب از نظریات شاذ در حوزه ولایت فقیه است، آیت الله منتظری مبسوطترین کتاب فقهی در باب انتخابی بودن ولایت فقیه را نوشته است و تصریح میکند اسلاف و اصحاب و بزرگان و علما همه قائل به انتصابی بودن هستند ولی ما قائل به انتخاب هستیم. که البته این نظریه بسیار مورد نقد قرار گرفته است.
🔸حجت الاسلام جوان آراسته با بیان این که بین دو دیدگاه انتخاب و انتصاب مسأله اختیارات ولی فقیه محل اتفاق است و اختلافی در این زمینه ندارند، تصریح کرد: برخی در تلاش هستند که اینگونه القا کنند قائل به ولایت انتخابی معتقد به ولایت مقیده فقیه است در حالی که چنین مسألهای صحت ندارد.
🔸وی در ادامه افزود: آیت الله منتظری در کتاب دراسات ولایت فقیه بعد از نقل بیش از 10 روایت تصریح میکند که امام و حاکم است که مسؤول حفظ کیان اسلام و مسلمانان است و در صورتی که دایره حکومت و نیازمندیها و تکالیف مربوط به او توسعه یابد به ناچار حاکم هر امری را به فرد متخصص و اداره دارای صلاحیت تفویض خواهد کرد و از همین جا است که قوای سه گانه تأسیس میشود.
🔸استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) ادامه داد: آیت الله منتظری در کتاب خود تصریح میکند لازم است رییس جمهور توسط رهبری انتخاب شود، مشروعیت رهبری با مردم است اما زمانی که رهبری منتخب میشود تعیین سه قوا و نمایندگان مجلس با رهبری است و قاعده فقهی برای این موضوع وجود دارد، ولی برای اقبال مردمی بهتر این است که انتخابات برگزار شود و مردم نمایندگان خود را انتخاب کنند.
▫️قوای سه گانه مشروعیت خود را از ولایت میگیرند.
🔸حجت الاسلام جوان آراسته با تأکید بر اشراف ولایت فقیه بر سه قوا و برگرفته شدن مشروعیت قوای سه گانه از امام و ولایت، اظهار کرد: امام در رأس هرم قدرت قرار دارد و مشروعیت نظام اسلامی و قوا از امام است و همه فقها و علما بر این موضوع اتفاق دارد و این موضوع عینا در قانون اساسی منعکس شده است.
ادامه دارد ...
عضو کانال مبانی نظری ولایت فقیه شوید 👇
http://eitaa.com/joinchat/830341125C6769f04e17
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@mabanivelayatfagheh
♦️ولایت فقیه در قانون اساسی ♦️
🔹ولایت امر طبق قانون اساسی قابل بازنگری نیست ؛ قوای سهگانه مشروعیت خود را از ولی فقیه میگیرد.
🔹 امام در رأس هرم قدرت قرار دارد و مشروعیت نظام اسلامی و قوا از امام است و همه فقها و علما بر این موضوع اتفاق دارد و این موضوع عینا در قانون اساسی منعکس شده است.
حجت الاسلام جوان آراسته بخش سوم
🔸وی با اشاره به بخشهایی دیگر از کتاب دراسات ولایت فقیه آیت الله منتظری خاطرنشان کرد: مسؤولیت کشور با امام است و قوای سه گانه بازوان او هستند، انتخاب اعضای مجلس شورای اسلامی نیز میتواند توسط رهبری صورت بگیرد، علامه حسینی تهرانی که قائل به انتصاب رهبری است نیز در محدوده اختیارات رهبر معتقد است حکم از سوی رهبری صادر و به شکل مخروطی پایین آمده و هرقدر پایین میآید دایره مخروط گسترده خواهد شد و قوای سه گانه تحت اشراف رهبری هستند و برهمه دستگاهها و مسؤولان لازم است به او گزارش دهند و تمام مسؤولیتها برعهده رهبری است.
🔸استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اصل 110 قانون اساسی، این اصل را معرف وظایف و اختیارات رهبری عنوان کرد و گفت: در قانون اساسی سال 58 ذیل 6 بند اختیارات رهبری عنوان شده بود، در تحولات کشور و به ویژه اختلافات مجلس و شورای نگهبان در تصویب قوانین سمت و سوی امام خمینی را به سویی برد که ایشان مجبور شدند با تکیه بر اختیار ولایی در نظریات فقهی و نه اختیارات قانون اساسی، مداخله کرده و ورود پیدا کنند برای حل مشکلات به وجود آمده تا مانع از بالاگرفتن اختیارات شوند.
🔸حجت الاسلام جوان آراسته با بیان این که ایرادات متعدد از نظر شرعی در قانون کار مصوب مجلس در سال 58 وجود داشت، اظهار کرد: کار به جایی رسید که مباحثی مطرح شد که امام خمینی در نامهای به حضرت آیت الله خامنهای که رییس جمهور بودند تعبیر ولایت مطلقه فقیه را به کار بردند و این علیرغم این مسأله بود که سالها پیش از انقلاب امام خمینی موضوع ولایت مطلقه فقیه را مطرح کرده بودند.
▫️محصور بودن اختیارات ولی فقیه با اصول فقهی در تضاد است.
🔸وی با اشاره به توسعه اختیارات رهبری از 6 بند به 10 در اصلاح قانون اساسی، عنوان کرد: با این توسعه اختیارات بازهم یک سؤال مطرح بود، و آن این بود که اختیارات رهبری همان است که در این اصل ذکر شده است یا فراتر از قانون اساسی است؟ هنوز هم کسانی که در تدوین قانون اساسی و اصلاح آن نقش داشتند معتقد هستند این اختیارات از باب تمثیل است، اگر آن زمان موضوع به این نحو مطرح میشد که اختیارات رهبری تمثیلی است کشور متهم میشد به بی ضابطه بودن و این در منافات با قانون اساسی است.
🔸استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) حصری بودن اختیارات ولی فقیه در قانون اساسی را در تضاد با اصول فقهی ولایت فقیه دانست و تصریح کرد: یکی از مسائلی که مطرح بود این بود که رهبری بتواند مجلس را منحل کند و این مایه اختلاف بود که رهبر معظم انقلاب پیشنهاد دادند این موضوع از دستور کار خارج شود. اکثریت قریب به اتفاق کسانی که در موضوع ولایت فقیه ایفای نقش میکردند علیرغم تفاوتهای نظری در حوزه سیاسی قائل به ولایت مطلقه فقیه و حصری بودن اختیارات ولی فقیه بودند.
🔸وی ادامه داد: بند 8 اصل 110 قانون اساسی به گونهای ظریف بین حصری بودن و مطلقه بودن ولایت فقیه راهکاری ارائه داده است و آن حل معضلات و مشکلات کشور در شرایط غیرعادی توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام است، به این معنا که ولایت فقیه مستقیما در یک سری امور مانند برکناری یک وزیر ورود پیدا نکند ولی اگر معضلی پیش آمد که از طریق عادی قابل حل نبود رهبری میتواند ورود پیدا کرده و آن را حل کند.
🔸حجت الاسلام جوان آراسته خاطرنشان کرد: بند 8 اصل 110 قانون اساسی رهبر را درون قانون اساسی توصیف میکند اما منعطف است و یک اختیار تحت عنوان وظیفه حل معضلات نظام به رهبری میدهد و این جمعی است بین حصری بودن و مطلقه بودن ولایت فقیه که جمعی بین این دو مسأله است.
▫️نگاه حقوقی یا فقهی صرف داشتن به قانون اساسی موجب خطا میشود.
🔸استاد حوزه و دانشگاه قانون با بیان این که تلاش شده است تا قانون اساسی در راستای تبیین احکام و حدود شرعی تا حد ممکن نقش داشته باشد، اظهار کرد: کسانی می توانند قانون اساسی ما را به درستی درک کنند که نگاه توأم حقوقی و فقهی داشته باشند و کسانی که با منطق محض حقوقی با فقهی به سراغ قانون اساسی رفتهاند دچار خطاهایی شدهاند.
ادامه دارد ...
عضو کانال مبانی نظری ولایت فقیه شوید 👇
http://eitaa.com/joinchat/830341125C6769f04e17
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@mabanivelayatfagheh
هدایت شده از الگوی ایرانی - اسلامی پیشرفت
🔹گفتگوی حجه الاسلام والمسلمین علی کشوری دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی پیشرفت بارادیو معارف در تبیین الگوی ایرانی ـ اسلامی سال ۹۳
🔹جلسه ۱۴ : انتقال و گام های تئوری ولایت فقیه
▫️عضو کانال الگوی ایرانی- اسلامی پیشرفت شوید :
http://eitaa.com/joinchat/30670863C393c04fe24
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@olgouhormozgan
♦️ولایت فقیه در برابر ولایت تمدن غرب♦️
🔹حکومت بهحکم اولی حق دارد که تصرف کند و اساساً ولایت او در چارچوب احکام اولیه و ثانویه نیست.
🔹حکومت، جامع همه شئون اسلام است و احکام، بخشی از اسلام هستند (و هی شأن من شؤونها). هدف اسلام، تحقق عدالت است و مطلوبیت احکام به خاطر این است که طریق تحقق عدالتاند و الا خود این احکام اجتماعی، مطلوبیت بالذات ندارند.
آیت الله سید محمد مهدی میرباقری بخش اول
▫️تشکیل حکومت اسلامی و شیعی در زمان غیبت و فضایی که برای فکر کردن فقها به مسائل اجتماعی و سیاسی فراهم شده است، موجب شده تا علمای دین مباحث گستردهای را در حوزه فقه حکومتی و فقه اجتماعی مطرح کنند.
▫️یکی از این فقها که درس خارج فقه با موضوع «مبانی فقه حکومتی» برگزار کرده «آیتالله سید محمدمهدی میرباقری» رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم است. این جلسات اواخر سال 91 و اوایل سال 92 در قم برگزار شده است. در این گزارش به روایت نظر او درباره تعریف فقه حکومتی از منظر امام خمینی (ره) میپردازیم.
🔸آیتالله میرباقری در مباحث خودش، ابتدا دو رویکرد کلی در فقه حکومتی را از هم تفکیک میکند.
1⃣ اولی فقه حکومتی بهمثابه «فقه احکام اجتماعی اسلام» است که حاکم و حکومت موظف به اجرای آن احکام هستند.
2⃣ رویکرد دوم فقه نظام است. در این رویکرد غیرازاین احکام کلی، نظامهایی از متن دین استنباط هستیم که در بیان شهید صدر (ره) گاهی از آن به مکتب یا مذهب تعبیر میشود. این رویکرد قائل به نظاماتی ورای احکام کلی است که این نظامات باید در جامعه محقق شود. این نظامات یا مکاتب بهویژه در حوزه «منطقه الفراغ» که حوزه احکام الزامی نیست میتواند مبنای جعل قوانین باشد.
▫️افقگشایی امام در فقه
🔸استاد میرباقری با این مقدمه رویکردی را که خودش آن را پیگیری میکند و عنوانش «فقه سرپرستی» است، مطرح کرده و برای ورود به این رویکرد، نظر امام (ره) درباره فقه و حکومت را توضیح میدهد و از رویکرد امام (ره) با عنوان «افقگشایی در فقه» تعبیر میکند.
🔸او برای تشریح نظر امام (ره) جملهای از کتابالبیع ایشان را یادآوری میکند: «الإسلام هو الحکومة بشؤونها، و الأحکام قوانین الإسلام، و هی شأن من شؤونها،
بل الأحکام مطلوبات بالعرض، و أُمور آلیة لإجرائها و بسط العداله». یعنی حقیقت اسلام، همان حکومت با تمامی شئون آن است.
🔸حکومت، جامع همه شئون اسلام است و احکام، بخشی از اسلام هستند (و هی شأن من شؤونها). هدف اسلام، تحقق عدالت است و مطلوبیت احکام به خاطر این است که طریق تحقق عدالتاند و الا خود این احکام اجتماعی، مطلوبیت بالذات ندارند. میرباقری تأکید میکند که عدالتی که ایشان میگویند همان تربیت انسان است و این عدالت، با تربیت انسان در نفوس انسانی و بهتبع، در بیرون انسان و در جامعه محقق میشود.
🔸او درباره تقدم حکومت و عدالت بر سایر احکام اولیه و ثانویه اسلام، به بخشی از نامه امام (ره) به رئیس جمهور و امامجمعه وقت تهران اشاره میکند: «باید عرض کنم حکومت، که شعبهای از ولایت مطلقه رسول اللَّه (ص) است، یکی از احکام اولیه اسلام است و مقدم بر تمام احکام فرعیه، حتی نماز و روزه و حج است. حاکم میتواند مسجد یا منزلی را که در مسیر خیابان است خراب کند و پول منزل را به صاحبش رد کند » و در ادامه توضیح میدهد که نظر امام (ره) این نیست که حاکم مثل مکلف، احکام اولیه و ثانویه دارد و آن را اجرا میکند. اینگونه نیست که مثلاً در شرایطی برای حفظ نظام اجتماعی، مضطر به خیابانکشی میشویم؛ یعنی مثلاً بین حفظ نظم و حفظ حریم خصوصی مردم تزاحم میشود و چون حفظ نظام، مقدم است حاکم، حکم ثانوی را اجرا میکند!
🔸 ایشان تصرفات حاکم را از نوع احکام ثانویه نمیدانند، بلکه حکومت بهحکم اولی حق دارد که تصرف کند و اساساً ولایت او در چارچوب احکام اولیه و ثانویه نیست.
ادامه دارد ...
sobhe-no.ir/newspaper/279/13/10704
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@TamadonEN