✅ یک یادداشت و حمله به اعتقادات مردم با طرح چند شبهه!
آیا عباس عبدی هم از خالص سازی حمایت می کند!!؟
🔹 عباس عبدی در روزنامه اعتماد در یادداشتی با عنوان« ظاهربيني ديني» ضمن حمله به عزاداری مردم شبهات چندی را مطرح کرده و مدعی شد:«در ایام محرم اين پرسش مطرح است كه چه نسبتي ميان دينداري و مناسك وجود دارد؟ آيا مسلماناني كه چنين مناسكي ندارند، ديندار نيستند؟ كدام ويژگيها و مناسك مُعرِّف بهتري براي سنجش دينداري هستند؟...
🔺نقد اول :
💢 عباس عبدی در این یادداشت شبهاتی را مطرح کرد که در ادامه پاسخ آن را می خوانیم؛
🔹شبهه اول: چه نسبتی میان دینداری و مناسک وجود دارد؟
✅ پاسخ: به بیان امیر مومنان علی علیه السلام، ایمان (دینداری ) از سه عنصر تشکیل میشود . باور قلبی، عمل ظاهری و ادعای زبانی.
نسل جوان امروز مثل همه انسان های تاریخ دارای فطرت الهی است و این فطرت و سرشت خداساخته او را به سوی ایمان دعوت میکند . باور قلبی که رکن اول دینداری است به صورتی غیر اکتسابی اما عمیق در جان جوانان ما وجود دارد که نمود َآن گرایش به حق، کمال جویی، معنویت خواهی و تحسین کار خیر است. به این معنا و در این شاخه جوانان ما از بسیاری از بزرگترها دیندارترند. زیرا این فطرت الهی دست ناخورده و پاک باقی مانده است.
این اعتقاد درونی علی القاعده باید منشا رفتار شود و در زبان و عمل نمود یابد . در این مرحله موانعی وجود دارد، عصری که ما در آن واقع شده ایم، محل تراکم این موانع است. بدین جهت نمود خارجی دین داری، در قشری از نسل جوان کمرنگ شده است. از جمله این موانع «وفور ابزارهای غفلت و دستیابی آسان به فضای گناه» است که موجب ارائه این تحلیل جناب عبدی شده است.
البته آنچه از نگاه آقای عبدی مغفول مانده عملکرد دینداران است. چرا که آمارها نشان می دهد افراد دیندار در حوزه های مختلف چون خانواده ، تعامل با دیگران، مواجهه با پدیده های جور و واجور از سلامت بهتری برخوردار هستند. هرچند این موضوع نیز نسبی است و قطعیتی وجود ندارد.
🔹شبهه دوم: آیا مسلمانانی که چنین مناسکی ندارند دیندار نیستند ؟
✅پاسخ: مجموعه دین از دو رکن مشترک و اساسی باورها و اعمال تشکیل شده است. باورها وضعیتی از عقاید و اعمال شیوهای از کنش اجتماعی است. بخشی از کنش¬های دینی که مراسم و مناسک هستند، جزء لاینفک و مهم دین محسوب می¬شوند که میتواند منشأ تحولات فراوانی در عرصه حیات اجتماعی باشند.
پس می توان نتیجه گیری کرد که هرچند مسلمانانی که مثلاً در مناسکی چون عزای حسینی شرکت نمی کنند را نمی توان از دایره دینداری خارج کرد اما عدم اهمیت به این شعار اسلامی کم کم زمینه ترک مناسک مهمتری چون نماز را هم ممکن است در پی داشته باشد.
البته ناگفته نماند که در بین عزاداران حسینی هم کسانی هستند که با وجود انجام عمل مستحبی عزاداری ، اما از عمل مناسک واجب غافل هستند که به هیچ وجه مورد تایید نمی باشد.
از سوی دیگر با استناد به تحلیل جناب عبدی می توان نتیجه گرفت که گویا ایشان با خالص سازی موافق هستند .چرا که وقتی ایشان عمل به مناسک را نشانه دینداری نمی داند، پس باید حق داد به کسانی که می گویند نباید به مسئولان غیر انقلابی اعتماد کرد و به آنان اجازه حضور در مناصب حاکمیتی داد. به نظر می رسد با این استدلال، جناب عبدی موافق خالص سازی باشند.
✍ سعید میرزایی
ادامه دارد .
@mabareshtehard
✅بخش دوم نقد یادداشت عباس عبدی
👇👇👇
عباس عبدی در یادداشت روز شنبه ۳۱ تیر روزنامه اعتماد مدعی شده است :« مهمترين علت اين رفتار غلبه ظاهرگرايي است كه خود را در شكلهاي گوناگون نشان ميدهد. رياكاري نتيجه روشن اين رفتار است كه اتفاقا از شاخصهاي منفي دينداري است. چرا برخي افراد حتي در جواني و ميانسالي چند داغ مهر در پيشاني دارند، درحالي كه بيشتر مراجع با ۸۰ سال عبادت از داشتن چنين نشاني محروم هستند؟...چه شاهدي روشنتر از برخي منصوبين اين وزارتخانه كه در احكام ظاهرگرايانه با صفات بسيار عرفاني و غلوآميز تعريف و به پست و مقام منصوب ميشوند، ولي در باطن چنان هستند كه كل مقامات وزارتخانه متبوع از شنيدن اخبارش شرمنده ميشوند. اين وضعيت نتيجه ظاهرگرايي به همراه گروهگرايي افراطي است.»
💠نقد دوم :
🔹ادعای ظاهرگرایی و به دنبال آن ریاکاری از جمله ادعاهایی است که همواره نسبت به مناسک دینی از سوی مخالفان مطرح بوده است. هرچند این دو عمل ناپسند از آسیب های دینداری است، اما نمی توان به واسطه این دو آسیب ، کل دینداری را زیر سئوال برد!
به راستی در فرقه های شبه روشنفکری ریاکاری و ظاهرسازی دیده نمی شود؟
🔹 متأسفانه عده ای سطحی نگر بر این باورند که عمل به برخی دستورات ظاهری دین مثل نماز، حجاب و تعظیم شعائر، نه تنها لازم نیست بلکه نوعی ریا و زهدفروشی است! به گمان اینان تنها اگر دل پاک باشد کافی است! درحالی که تأثیر متقابل ظاهر و باطن قابل انکار نیست و کسانی که ظاهر حجاب و ظاهر نماز را رعایت نمی کنند و به بهانه پاک بودن قلب! بدحجابی یا بی نمازی پیشه می کنند به مرور پاکدلی آنان نیز خدشه دار شده و به بیراهه می روند!
گذشته از آن که اغلب احکام و توصیه های عبادی، یک شکل و ترکیب ظاهری دارند و قابل لمس و رؤیت می باشند؛ شارع مقدس به بندگان خود تأکید نموده است که فرائض دینی را به شکل علنی نیز انجام دهند، حتی در پرداخت صدقه.امام باقر (علیه السلام) ذیل آیه إِنْ تُبْدُوا الصَّدَقاتِ فَنِعِمَّا هِی وَ إِنْ تُخْفُوها وَ تُؤْتُوهَا الْفُقَراءَ فَهُوَ خَیرٌ لَکمْ وَ یکفِّرُ عَنْکمْ مِنْ سَیئاتِکمْ فرمودند: منظور از صدقاتی که باید علنی پرداخت شوند، زکات واجب است و دنباله آیه صدقات مستحبی است که باید مخفیانه پرداخت شود.
🔹اظهار عبادت و اعمال نیک نه تنها ریا نیست بلکه توصیه شارع مقدس در بسیاری از عبادات، بر به جا آوردن آنها به صورت جمعی و در اجتماعات باشکوه است مانند: نماز جمعه و جماعت و دعا خواندن جمعی و مناسک حج و... چرا که در این صورت نمود بیشتر، و طبعاً بُرد تبلیغی بیشتری دارد.
اما یکی از رایج ترین اشکالاتی که در این مبحث وجود دارد این نکته است که تظاهر به عبادت موجب ریا و نفاق می گردد! ( آنچه مورد ادعای امثال آقای عبدی است)
از این رو مؤمنین در هر شرایطی باید از آشکار کردن اعمال نیک خود پرهیز نمایند! این اشکال ناشی از عدم شناخت ماهیت ریا است. برخی از مردم هرگونه ارائه و اظهار عمل را ریا می شمرند؛ حال آن که ریا عملی است که فرد آن را به قصد جلب توجه و تحسین دیگران انجام دهد؛ به طوری که اگر چنین منافعی نباشد آن کار را انجام نمی داد. لذا صرف آشکار شدن، حتی به قصد نشان دادن عمل به دیگران ریا نیست و بلکه- همان طور که گفته شد- اصل در واجبات، اظهار و ارائه است و بسیاری از عبادات نیز، ماهیتی آشکار داشته و توصیه به اظهار هرچه بیشتر آنها شده است. تازه در عزاداری امام حسین علیه السلام توصیه به تباکی یعنی خود را به گریه زدن شده است.
🔹امیرالمؤمنین (علیه السلام) در این باره می فرمایند:«کسی چیزی را در باطن خود مخفی نمی کند جز آن که خواه ناخواه در رفتار و گفتار او هویدا خواهد شد».
لذا رفتارهای نیک دیگران را متأثر از باطن پاک آنها بدانیم و درباره رفتار سوء نیز ابتدا باید حوصله داشته باشیم و درصورت تکرار چند خطا، آنان را متهم به فسق و بی دینی نکنیم؛ البته در مواردی نیز نباید از تکرار گناه علنی به سادگی گذشت و یا با تسامح و تساهل از پیامدهای زشت آن غافل شد زیرا تأثیر متقابل ظاهر و باطن انسان بر یکدیگر، ترویج ناهنجاری در پی خواهد داشت.
🔹البته در اینباره قطعاً سو استفاده برخی افراد مثل کسان انگشت شماری که به قول آقای عبدی مهر بر پیشانی داغ می کنند را نمی توان به کلیت دین و دینداری نسبت داد. مثل اینکه بگوییم پزشکی خوب نیست چون برخی پزشکان تخصص کافی را ندارند.
🔹با این حال درباره دینداری شاخص هایی از اهل بیت علیهم السلام نقل شده که در ادامه به آن اشاره خواهد شد.
✍ سعید میرزایی
@mabareshtehard
✅ بخش پایانی نقد یادداشت عباس عبدی
🔹 عباس عبدی در ادامه یادداشت روز شنبه ۳۱ تیر ماه خود در اعتماد ، دینداری مردم را ادعا دانستند که دلیل آن هم ترس از تبعات پذيرش واقعيت است.
عبدی در پایان با زدن حاکمیت هدف خود را اینگونه افشا می کند:« حكومتي كه با ادعا و هدف رواج دينداري شكل گرفته، اگر نتيجه معكوس داشته باشد، پس بايد بپذيرند كه اين فلسفه؛ از اساس يا به دليل كاركردهاي موجود ناكارآمد و بينتيجه بوده، سهل است كه نتيجه عكس داشته است. طبيعي است كه از اين مسير بايد برگشت و به اين راه ادامه نداد. اگر چنين واقعيتي در جامعه باشد كه هست، آنگاه براي ناديده گرفتن و قلب واقعيت بايد روايتي جديد از واقعيت را روي كاغذ جعل كرد يا واقعيت را به گونه ديگري كه مطلوب آن نتيجهگيري است ديد، بدون اينكه كسي آن را نقد كند. بسياري از اين گزارشها كه مقامات رسمي اعلام ميكنند فاقد اعتبار علمي و نيز سوگيرانه و نادرست است فقط براي قانع كردن مقامات به وجود واقعياتي است كه وجود خارجي ندارد.»
✅ نقد پایانی:
🔹در واقع آقای عبدی با این جملات مخالفت خود را با اسلام سیاسی آشکارا بیان می کند. وی با زبان بی زبانی پا بر روی احکام سیاسی اسلام و نظرات بزرگان دین و امام و رهبری گذاشته و بدین وسیله تلاش می کند القا نماید که دین کارآمدی نداشته است! ادعایی که قطعاً مورد استقبال غربی ها و دشمنان قسم خورده اسلام و ایران قرار خواهد گرفت.
🔹آقای عبدی نمی خواهد بپذیرد که با وجود تمام موانع و مشکلات بر سر دینداری و توسعه ابزارهای مروج بی دینی ، همچنان مردم به دین گرایش دارند. وی و همفکرانش در حالی از بی دینی و دین گریزی مردم حرف می زنند که نمی خواهند این موانع را ببینند و تمام تقصیرها را گردن حاکمیت بیندازند. البته ناگفته نماند که اتفاقاً دوستان و همفکران آقای عبدی همچون : هاشمی ، خاتمی و روحانی در دین گریزی برخی افراد خصوصاً جوانان نقش پر رنگی دارند که عبدی نمی خواهد به روی خود بیاورد!؟
🔹وی مدعی است که گزارش های اعلامی در خصوص دینداری مردم و تأثیرات اجتماعی آن فاقد اعتبار علمی و نادرست است! برای دروغ بودن این ادعا نظرتان را به چند مقاله علمی در اینباره جلب می کنم.
1⃣تحلیل جامعه شناختی از مراسم و مناسک دینی با تأکید بر مراسم عاشورا
https://ensani.ir/fa/article/38899/%D8%AA%D8%AD%D9%84%DB%8C%D9%84-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D9%87-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%AE%D8%AA%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D9%85-%D9%88-%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B3%DA%A9-%D8%AF%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%AA%D8%A3%DA%A9%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D8%B1-%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D9%85-%D8%B9%D8%A7%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7
2⃣دین و سلامت: آزمون اثر دینداری بر سلامت در میان نمونهای از دانشجویان
https://jas.ui.ac.ir/article_18293.html
3⃣بررسی رابطه بین میزان دینداری با میزان مدارای اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاههای شهر کلاله
https://jss.tabriz.iau.ir/article_666673.html
✍ سعید میرزایی
پایان
@mabareshtehard
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 #روزشمار | ۳ مردادماه ۱۴۰۲
💫 #رهبر_معظم_انقلاب:
اگر فداکاری بزرگ حسینبنعلی علیهالسلام نمیبود که این فداکاری، وجدان تاریخ را به کلی متوجه و بیدار کرد در همان قرن اول یا نیمهی قرن دوم هجری، بساط اسلام به کلی برچیده میشد.
🗓 ۱۳۷۲/۰۳/۲۶
#تقویم۱۴۰۲
@mabareshtehard
🔷وضعیت آب و هوای امروز البرز- ۳ مردادماه
ادارهکل هواشناسی البرز اعلام کرد:
🔹صاف تا قسمتی ابری، وزش باد نسبتا شدید، بعضی ساعات غبارآلود، روند کاهش محسوس دمای کمینه
🔹کمینه دما، ۱۹ و بیشینه آن، ۳۹ درجه سانتیگراد
🔹پرهیز سالمندان، کودکان، بیماران قلبی و تنفسی از حضور بلند مدت در فضای باز به دلیل غبار
@mabareshtehard
7.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 پاسخ به یک شبهه؛
#امام_حسین علیهالسلام رو شیعیانش کشتن!
🎙حجتالاسلام کاشانی
@mabareshtehard
🔴السلام علیک یا اباعبدالله الحسین 🔴
🔘آیین رونمایی از پرچم متبرک حرم امام حسین (ع) و تبرک جویی از این پرچم مقدس
✨ زمان: سه شنبه ۳ مرداد ماه بعد از نماز مغرب و عشا
✨ مکان: شهرک وحدت ، مسجد امام حسین (ع)
🔺 شایان ذکر است پرچم حرم حضرت سیدالشهداء به صورت دائم در مسجد امام حسین علیه السلام پا برجا میماند.
🔸 مسجد امام حسین (ع) ، پایگاه مقاومت بسیج سیدالشهداء ، گروه فرهنگی نامیرا
فکر نکنید افراد زیادی هستن برای مهدویت کار میکنن و زحمت میکشن
اگه از بین خود ماها کسانی آستین بالا نزنن کسی نیست تو این مسیر کار انجام بده
پس تا میتونید تو مسیر مهدوی کار کنید
https://eitaa.com/mabareshtehard
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر دیدی مشکل رزق روزی داری خرج عزای امام حسین(ع) کن❤️🩹
#جهاد_تبیین
https://eitaa.com/mabareshtehard
6.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
"هیأت سکولار"
🔰هیئتِ امام حسینِ سکولار ما نداریم.
عبدصالح الهی و رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله امام خامنه ای مدظلّه:
هیئتها نمیتوانند سكولار باشند؛
هیئتِ امام حسینِ سكولار ما نداریم!
هركس علاقهمند به امام حسین است، یعنی علاقهمند به اسلام سیاسی، اسلام مجاهد، اسلام مقاتله، اسلام خون دادن و اسلام جان دادن است؛
معنای اعتقاد به امام حسین این است
https://eitaa.com/mabareshtehard