#مصاحبه #قبیله_گرایی
💢 پرهیز از فرهنگ قبیله گرایی سیاسی
مصاحبهای با آقای دکتر غفاری ساروی، عضو هیئتعلمی و استادیار دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی دانشگاه امام صادق (ع)
⬅️ این مسئله از دو منظر قابلطرح است که اول، منظر ساختاری که مربوط به کلیت اجتماع است؛ زیرا ساختارهای اجتماعی رفتارهای ما را تحت تأثیر قرار میدهند. دوم مربوط به حیطه رفتاری افراد است، همان رفتاری که تحت عنوان فرهنگ شناخته میشود.
🔻نکته قابلتأمل دیگر موجود، از منظر کنشها و رفتارهای سیاسی این است که سبک سیاسی جامعه و نیروهای سیاسی و اعضای اجتماع ما به این شکل است که معمولاً میل به ساختن دوقطبیهای کاذب در آن وجود دارد.
◾️گاهی استفادههای نادرست و نا بهجا از اعتقادات مذهبی و تاریخی منجر به افزایش نارواداری میشود.
👈 طبق فرموده امیرالمؤمنین (ع) ابتدا باید حق را شناخت و بعد اشخاص آن شناخته شوند ولیکن در جامعه ما به دلیل عدم شناخت واقعی حق و ساختارها و شاخصهای آن، افراد را بهسرعت در یک سطح مبتذلی در دودسته حق و باطل قرار میدهند.
📝 متن کامل این مصاحبه را در سایت
"مرکز پژوهشی مبنا" مطالعه بفرمایید.
🆔@mabna_center
#گزارش
📸 گزارش تصویری کرسی علمی ترویجی
«فقه سیاسی در آینه فقه اجتماعی» که صبح دیروز به همت مرکز پزوهشی «مبنا» در مرکز فقهی ائمه اطهار برگزار شد.
🆔@mabna_center
#معرفی_کتاب #افراط_گرایی
📖 افراط گرایی، چالش ها و راهکارها
⭕️ افراط گرایی دینی یکی از پیچیده ترین چالشهایی است که همه ادیان و مذاهب جهان با آن دست به گریبان هستند.
📌 هدف اصلی تألیف این کتاب، بررسی وضعیت تنش و افراط گرایی مذهبی در جامعه ایران و جهان بوده است.
⬅️ بسیاری از حوادث کشورهای منطقه و ایجاد واگرایی های قومی و مذهبی، باعث تأثیر گذاری آن در جامعه ایران شده است که این مسئله هم می تواند از منظر امنیتی برای جامعه خطرناک باشد و هم مانع پیشرفت کشور در بعد فرهنگی شود.
👈 از این رو در این کتاب ابتدا به بررسی عوامل افراط گرایی در منطقه پرداخته شده و سپس وضعیت درونی کشور و مسائلی که در رابطه با تنش شیعه و سنی در داخل کشور وجود دارد مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
📚مشاهده محصولات مرکز پژوهشی مبنا
🆔@mabna_center
مرکز پژوهشی مبنا
#کرسی_علمی 📚 فقه سیاسی در آینه فقه اجتماعی 🎤 ارائه دهنده: حجتالاسلام والمسلمین محمدجواد ارسطا 🎤
#گزارش #کرسی_علمی
✍🏻 گزارش کرسی علمی ترویجی «فقه سیاسی در آینه فقه اجتماعی»که صبح دوشنبه با ارائه حجت الاسلام والمسلمین ارسطا و به همت مرکز پژوهشی مبنا و مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد.
👈🏻 حجت الاسلام والمسلمین ارسطا، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران،با بیان این که دو اصطلاح فقه سیاسی و فقه اجتماعی در سال های اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفتهاند، اظهار داشت: از آنجا كه فقه اجتماعی اصطلاح تعریف شدهای نیست لذا نیاز است تا در ابتدا معنا و اصطلاح فقه اجتماعی ارائه گردد.
🔸 وی با بیان این که در فقه اجتماعی، دولت به عنوان نهاد تدبیر کننده زندگی اجتماعی مردم وظایفی را بر عهده دارد، گفت: فقه اجتماعی رویکردی است که با چند ویژگی «هدف»، «مکلفان»، «خصوصیات موضوع» از فقه سیاسی متمایز میشود.
🔸 عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان این که فقه اجتماعی تبیین و استخراج یک نگاه جدید نسبت به احکام شرع است، اضافه کرد: بسیاری از روایات اسلامی دارای چنین نگاهی به مسائل احکام شرعی است. بهعنوان نمونه در حدیث نبوی «لولاَ أن أَشُقَّ عَلَى أُمَّتِی؛ لَأَمَرتُهُم بِالسِّوَاك عِندَ كُلِّ صَلاَة» رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله بهعنوان زعیم جامعه اسلامی، مدیریت عدم ایجاد مشقت را نیز مورد توجه قرار میدهد و آن را بر دیگر مصالح موجود در این عمل ترجیح میدهد.
🔸 در نهایت نیز ایشان تأكید كردند كه فقه اجتماعی، متضاد با فقه فردی نیست، بلکه فقه اجتماعی تکمیل کننده فقه فردی بوده و این دو رویكرد در کنار هم فقه جامعه اسلامی را تشکیل می دهند.
👈🏻 حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی نیز در ادامه این نشست بهعنوان ناقد کرسی، بر اساس مطالب استاد ارسطا در جلسه و نیز کتاب فقه اجتماعی ایشان به ارائه دیدگاه خود پرداخت.
🔹 وی با بیان اینکه در واژه فقه الحکومة، موضوعی به نام حکومت، مشتمل بر ساختار، روش، اهداف و ابزارهای حکمرانی مورد توجه قرار میگیرد، اظهار داشت: فقه الحکومة عنوانی، خاص ذیل فقه سیاست قرار میگیرد و در مقابل آن نیز فقه الحکومی را داریم که رویکرد و نگاهی است که بر اساس آن حل مشکلات جامعه مورد توجه قرار میگیرد و در این فقه رسیدن به نظام جامعه مهمترین هدف است.
🔹 این استاد حوزه و دانشگاه به ویژگی موضوعات فقه اجتماعی اشاره کرد و با بیان اینکه این ویژگیها ویژگی جامعه است، گفتند: اجتماع مجموعهای از سخت افزارها و نرم افزارهای حاکم بر جامعه است.
🔹 حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی در پایان سخنان خود با بیان اینکه حوزه فقه سیاست زیر مجموعه فقه جامعه تعریف میگردد، اضافه کرد: فقه سیاست را از حیث تاریخی میتوان به دو گونه فقه سیاسی در زمان قبض ید و یا در زمان بسط ید و اقتدار فقیه که در اینجا ذیل مقوله حکومت و قدرت قرار میگیرد، بررسی نمود.
📝 متن کامل گزارش
🆔@mabna_center
#مصاحبه #امید_اجتماعی
♻️ رجوع به جامعه، بهترین مرهم تقویت امید اجتماعی
مصاحبهای با آقای دکتر مهدی حسین زاده فرمی، عضو هیئتعلمی مؤسسه مطالعات فرهنگی - اجتماعی وزارت علوم
💢 یکی از مهمترین اثرات اجتماعی–فرهنگی کاهش امید اجتماعی در حوزه سرمایه اجتماعی و بهتبع آن کاهش اعتماد، به حداقل رسیدن مشارکتها است.
⬅️ در جامعه سیاست زده ایران، وقتی دولتی بر سر کار میآید از طریق شعارهایی که مطرح میکند، گویی به یکسری مباحث بهصورت جدی نگاه میشود. بهعنوان مثال دولت یازدهم عنوان تدبیر و امید را برگزید ولی مسئله مشهود این بود که تدبیر آن عملاً دچار شکستهای جدی و درنتیجه کاهش شدید امید شد.
🔍 با توجه به روند فعلی، آیندهپژوهی فقط منوط به تدوین برنامههای بلندمدت در شاخصهای مختلف اجتماعی و واقعی است.
✅ مهمترین راهکار در جهت افزایش امید اجتماعی، شفافسازی توسط مسئولان است.
✳️ مسئولان باید مردم جامعه را اینگونه فرض کنند که ایشان آستانه تحمل دارند؛ بنابراین در کنار شفافیت، حتماً این صداقت نظر و عمل مسئولین باید وجود داشته باشد.
📝 متن کامل این مصاحبه را در سایت "مرکز پژوهشی مبنا" مطالعه بفرمایید.
🆔@mabna_center
🖋 پیام دکتر محمدتقی دشتی، رئیس مرکز پژوهشی "مبنا" به مناسبت چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی:
✳️ انقلاب اسلامی ایران، طلوع دوباره نور ایمان، علم، آگاهی و پیشرفت در عصر ظلمت مدرنیته غرب و جهل و عقب ماندگی کشورهای اسلامی بود و همچنان با ذخیره ای از رهنمودهای امام راحل و خون شهدا و با راهبری حکیمانه مقام معظم رهبری با استقامت به پیش می رود و ان شاءالله با تولد تمدن نوین اسلامی-ایرانی، برای همیشه بر تارک تاریخ خواهد درخشید. بعون الله تعالی.
🆔@mabna_center
امام جواد علیه السلام:
⭕️ هرکس موقعیت شناس نباشد جریانات او را می رباید و هلاک خواهد شد.
📚بحارالانوار، ج ۶۸، ص ۳۴۰
🆔@mabna_center
#مصاحبه #یکسان_پنداری
💢 عدم عدالت سیاسی و توازن سیاسی در کشور، عامل اصلی افزایش فرهنگ تکفیر(یکسان پنداری)
مصاحبه با حجتالاسلاموالمسلمین سید محمدصادق کاظمی، استاد دانشگاه امام صادق (ع) با موضوع «فرهنگ تکفیر در جامعه ایران»
🔰 مطلوب است از آفت یکسان پنداری یا قالبزنی بهجای واژه تکفیر استفاده نمود. نکته حائز اهمیت اینکه جریانهای دینی و بهخصوص جریانهای دینی برآمده از مذهب تشیع کمتر دچار این آفت بوده و در ادبیات دینی نیز با این فرهنگ مقابله شده است.
🔹اولین شاخصه موجود در جامعه امروز ایران، عدم پرهیز از افراط وتفریط است. بهطور مثال جریان اعتدال علیرغم شعاری که داشت هیچگاه نتوانست دست از افراط وتفریط در مواجهه با مسائل مختلف بردارد.
🔹درباره عدالت باید بیان داشت که امروزه جریانهای عدالت خواهی در کشور پیداشدهاند که برخی از آنها واقعاً خوب عمل میکنند؛ اما برخی از آنها دچار حوزه تکفیری شده و توانایی درک مکان و زمان بهموقع اجرای عدالت را ندارند.
👈 به نظر میرسد که مهمترین راهکار، ایجاد یک تعادل سیاسی و یا همان عدالت سیاسی در کشور است. برای این منظور میتوان به سمت برگزاری انتخابات خُرد و تمرکززدایی از تصمیمات کشور رفت.
📝 متن کامل این مصاحبه را در سایت
"مرکز پژوهشی مبنا" مطالعه بفرمایید.
🆔@mabna_center
امیرالمؤمنین عليه السلام:
🔸رَزانَةُ العَقلِ تُختَبَرُ فِي الفَرَحِ وَالحُزنِ
🔰 سنگينى و سبكى عقل، در شادى و غم آزموده مىشود.
📚 عيون الحكم والمواعظ صفحه271
_________________________
🌺 روز میلادت عشق لبخند میزند، کوثر ترانه شادی سر میدهد و محراب به سجدهات مینشیند.
🌸 روز میلاد حضرت امیرالمؤمنین(ع) و پاسداشت مقام پدر بر همگان مبارک باد.
🆔@mabna_center
#معرفی_کتاب #خرافهگرایی_در_ایران
◾️خرافه گرایی در ایران
(آسیبها،دلایل و عوامل، راهبردها و راهکارها)
🔻خرافات و خرافهگرایی از آسیب های جدی در فرهنگ اجتماعی و دینی جامعه است که حتی در ریزترین مسائل خانواده تأثیر فراوانی دارد.
👈 این کتاب برای حل مسئله خرافه، با نگرشی راهبردی سراغ راهکارهای نخبگانی و پژوهشی رفته و طبق اطلاعات به دست آمده، ارائه راهبرد کرده است.
🔰 در این کتاب سعی شده است علاوه بر بررسی جوانب خرافه پرستی در ایران، به حل استراتژیک این آسیب با بیان نگرشی راهبردی، همراه شرح وظایف نهادها و مسئولان مرتبط تبیین می شود.
📚مشاهده محصولات مرکز پژوهشی مبنا
🆔@mabna_center
#همایش #حکمرانی_و_کشورداری
🏢 دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی و پژوهشکده مطالعات راهبردی برگزار می کنند:
👈 سومین نشست، از اولین همایش بین المللی حکمرانی و کشورداری در ایران با موضوع:
«نهاد دین و حکمرانی ملی در ایران»
🎤 با حضور: دکتر مهدی شجریان(مرکز پژوهشی مبنا)
🔸 موضوع: حکمرانی فقهی و ادراک عدالت جنسیتی
🎤 آقای مختار جعفری(صدا و سیمای تهران)
🔹 موضوع: مصلحت در حکمرانی: دیدگاه اهل سنت
🎤 خانم حدیثه داودی(مرکز پژوهشی مبنا)
🔸 موضوع: مشارکت سیاسی در حکومت اسلامی؛ مبانی و گونه ها
🎤 مدیر نشست: دکتر احمد بستانی(دانشگاه خوارزمی)
🔹 موضوع: حکمرانی ملی: حلقه مفقوده سیاست ایرانی
🗓 پنج شنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۰
🕰 ساعت: ۱۱ تا ۱۲:۴۰
⬅️ ورود به نشست
🔖 صدور گواهی حضور در نشست، فقط با ثبت نام در سامانه همایش امکان پذیر است.
🆔@mabna_center
▪️قانونِ عقل و عشقِ جهان را به هم زند
▪️وقتی ﻋﻘﻴﻠﮥ العرب، از عشق، دم زند
▪️از چشمِ یار، قامت دلدار، دیدنی است
▪️نام حسین، از لب زینب، شنیدنی است...
🏴 سالروز وفات اسوه صبر و استقامت، حضرت زینب کبری سلام الله علیها تسلیت باد.
🆔@mabna_center
#مصاحبه #امید_اجتماعی
⬅️ از خود بیگانگی، ثمره کاهش امید اجتماعی
مصاحبه با آقای دکتر مهدی جمالی، کارشناس مسائل دینی و اجتماعی با موضوع «امید اجتماعی در ایران»
👈 رفع آسیبهای اجتماعی و فرهنگی حاصل از کاهش امید اجتماعی، نیازمند یک انقلاب درونی در سطح تمامی جامعهشناسان، دانشمندان علوم دینی و ساختار حکومت است.
🌀 امید اجتماعی یک موضوع ترکیبی و جمعی است که بهتنهایی و بهصورت منفرد قابلتعریف نیست؛ بلکه با استفاده از پدیدههای پیرامونی اعم از مفهومی، فیزیکی و واقعیت عینی در جامعه قابلتعریف است.
🔸 امید اجتماعی در کشور ایران فراتر از کشورهایی است که از پشتوانه فرهنگی، دینی یا ادبی خوبی برخوردار نیستند.
⭕️ عدم ثبات عملکرد در برخی حوزههای دینی نیز باعث دینگریزی میگردد و این دینگریزی نیز یکی از خطرات بزرگی اضمحلال امید اجتماعی است.
🔰 طی یک برنامه بلندمدت با استفاده از ظرفیتهای اجتماعی به نقطه مطلوب امید اجتماعی رسید وگرنه امید اجتماعی چه به لحاظ تفکر و چه به لحاظ عملی رو به اضمحلال خواهد رفت.
📌 ۲۴ راهکار در این مصاحبه مطرح شده که می توانید در سایت "مرکز پژوهشی مبنا" مطالعه بفرمایید.
🆔@mabna_center
#انتظار_فرج
✳️ روحیه انتظار از بزرگترین دریچههای فرج برای جامعه اسلامی است.
مقام معظم رهبری:
🔸روحیه انتظار از بزرگترین دریچههای فرج برای جامعه اسلامی است
باید منتظر بود.
👈🏻 این نگاه ادیان به پایانِ راهِ کاروان بشرى، نگاه بسیار امیدبخشى است؛ حقیقتاً روحیّهى انتظار و روحیّهى ارتباط با ولىّعصر (ارواحنا فداه) و منتظر ظهور بودن و منتظر آن روز بودن، یکى از بزرگترین دریچههاى فرج براى جامعهى اسلامى است.
🔸منتظر فرج هستیم؛ خود این انتظار، فرج است؛ خود این انتظار، دریچهى فرج است، امیدبخش است، نیروبخش است؛ از احساس بیهودگى، از احساس ضایع شدن، از نومیدى، از گیج و گمى نسبت به آینده جلوگیرى میکند؛ امید میدهد، خط میدهد. مسئلهى امام زمان (سلام الله علیه) این است و امیدواریم که خداى متعال ما را به معناى واقعى کلمه از منتظران قرار بدهد و چشم ما را به تحقّق این وعدهى الهى روشن کند.
🎤بیانات در دیدار پژوهشگران و کارکنان مؤسسه «دارالحدیث»
۱۳۹۳/۰۳/۲۱🗓
🆔@mabna_center
#یادداشت
💢 غیرت و سربریدن...
🖋حجتالاسلام والمسلمین مهدی شجریان
👈 ارزش غیرت را باید در مقوله «حفظ بنیان خانواده» جستجو کرد؛ اما زمانی که از این مرز فراتر میرود و خود عاملی برای فروپاشی انسان و خانواده میشود، دیگر ارزش به شمار نمیآید.
🔍 غیرت یعنی «غیرزدائی از محبوب» ریشههای این معنا را میتوان در زندگی بشر، اعم از زن و مرد جستجو نمود.
🔻 به نقل شهید مطهری(ره)، راسل این معنای غیرت را رذیله اخلاقی شمرده و معتقد بود ریشه این غیرزدائی، در بخل است. به دیگر معنا همانگونه که نانوآب خود را به دیگران میدهیم، نباید از ارتباط دیگری با همسر خود بیزار باشیم؛ درنتیجه آنان که بیزارند، بخیلاند.
🔰 گمان میکنم غیرت، بهعنوان آموزهای قابل دفاع، چیزی غیر از بخل است؛ چراکه در بسیاری از امور، دستودلبازی و واگذاری آن به غیر، نوعی ایثار و ازخودگذشتگی محسوب شده و از درخت این ایثارها نهتنها میوه گندیدهای به بار نمینشیند بلکه شادابی و طراوت به دست میآید و به همین دلیل قابل دفاع است؛ اما در خصوص همسر، این ایثار به قیمت«زوال تدریجی خانواده» تمام میشود.
📌 آری ارزش غیرت را باید در مقوله«حفظ بنیان خانواده» جستجو کرد؛ اما وقتی از این مرز فراتر میرود و خود عاملی برای فروپاشی انسان و خانواده میشود، دیگر ارزش به شمار نمیآید.
▪️آنجا که به بهانه غیرت، مردی جان همسرش را میگیرد، ساحت انسانیت و غیرت اخلاقی را لکهدار میکند. این غیرت نیست که از دل آن وحشیگری و سربریدن بیرون میآید بلکه این جنون و اوج بیاخلاقی است که چنین رفتارهایی را موجب میشود.
📝 متن کامل یادداشت
🆔@mabna_center
#معرفی_کتاب #آسیبشناسی #رسانه_ملی
📺 بررسی وضعیت آسیب شناسانه سبک زندگی اسلامی_ایرانی در رسانه ملی
⬅️ به اذعان بسیاری از کارشناسان داخلی و خارجی، تنها راه ممکن استعمار کشورهایی همچون ایران، نفوذ به بدنه فرهنگی کشور با ستایش از زندگی غربی، فردگرایی و... است.
⭕️ این فرایند به تدریج، مایه فروپاشی نظام از درون می شود.
▪️با متداول سازی مفهوم مدرن ارزش، نظام قابلیت رفع آن شکاف را نخواهد داشت و آن را در خود هضم می کند، قطعا با گذر زمان و تغییر و تحول در ارزش های دیگر، نظام حاکم سیاسی، محکوم به پذیرش یا سرکوب آن است که در بدترین حالت منجر به انقلاب اجتماعی می شود.
👈 کتاب حاضر، به بررسی وضعیت سبک زندگی غربی در رسانه ملی می پردازد و با شناسایی خلاءهای موجود، راهبردها و راهکارهایی برای بازنمایی سبک زندگی ایرانی_اسلامی در رسانه ملی ارائه می کند.
📚مشاهده محصولات مرکز پژوهشی مبنا
🆔@mabna_center
#مصاحبه #عقل_و_احساس
♻️ توازن بین عقل و احساس، مهمترین عامل نظام بخش در جامعه
مصاحبه با آقای دکتر علی هاشمی، مسئول سابق هماهنگی هیئتهای رسیدگی به تخلفات اداری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:
⭕️ مصلحتاندیشی بهعنوان یکی از ارکان خطرناک نابردباری بهمرور زمان به مسخ شدن واقعیتهای دینی خواهد انجامید.
🔰 بهترین حالت در جامعه زمانی رخ میدهد که آن فهم طرفین تفکر یا طرفین گرایش از یکدیگر در بین گروههای اجتماعی و حتی آحاد جامعه شکل بگیرد.
🔸 میتوان گفت مهمترین عامل تحقق سیاست جذب حداکثری، توجه به مشترکات در جامعه است که بحث عقلانیت جامعه بشری نقطه اوج آن است.
⬅️ عدم موازنه عقل و احساس بهطور واقع میتواند خود را در کف خیابان نشان دهد؛ زیرا فردی با این ویژگی احساسی، مادامی قابلکنترل است که شخص مقبولی که بتواند او را مهار کند وجود داشته باشد.
👈 ۱۸ راهکار در این مصاحبه مطرح شده که
می توانید در سایت "مرکز پژوهشی مبنا" مطالعه بفرمایید.
🆔@mabna_center
#یادداشت #حوزه_علمیه
⭕️ حوزه علمیه بعد از گذشت 100 سال،برای انجاموظیفه خویش کاری بس دشوار در پیش دارد.
🖋 حجتالاسلام والمسلمین علیاکبر عبدالاحدی مقدم
🔰 آیتالله بروجردی با استقرار در قم، تدریس پرمایهای را آغاز کردند و در امر شاگرد پروری بسیار موفق بودند بهطوریکه در پایان زندگی ایشان برشمار استادان خارج فقه و اصول حوزه قم افزوده شد؛ بهویژه تعدادی از شاگردان برجسته آیتالله حائری چون شیخ محمدعلی اراکی، سید محمدرضا گلپایگانی، سید محمد داماد، امام خمینی(ره)، سید کاظم شریعتمداری و سید شهابالدین مرعشی نجفی، کرسی درس خارج داشتند.
⬅️ بر عهده گرفتن اداره جامعه اسلامی با تکیهبر نظریه ولایتفقیه و بروز مسائل و حوادث محدثه سبب رشد و پویایی مباحث فقهی، اصولی، فلسفی و اخلاقی در حوزه علمیه شده است. افزون بر این رشد و گسترش اندیشه انقلاب اسلامی در جهان جایگاه حوزه علمیه قم را ارتقا داده است بهگونهای که در حال حاضر از بسیاری کشورهای دیگر افراد جهت تحصیل علوم دینی به قم میآیند.
👈 بعد از گذشت 100 سال از تأسیس حوزه علمیه قم و نقشآفرینی آن در عرصههای مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و بینالمللی به نظر میرسد، در حال حاضر حوزه علمیه برای انجاموظیفه خویش که احیاء شریعت و آموزههای اسلامی و نیز حمایت معنوی و علمی از نظام جمهوری اسلامی است، کاری بس دشوار در پیش دارد.
📌 پاسخگویی به مسائل موردنیاز اداره جامعه اسلامی که تحت تأثیر زندگی مدرن هرروز در حال تغییر هستند و نیازمند بازبینی جدی چشمانداز، اهداف و سیاستهای حوزه علمیه است.
📝 متن کامل یادداشت
🆔@mabna_center
#معرفی_کتاب #آسیب_دینی_فرهنگی
🌀 نظام واره مسائل و آسیبهای دینی_فرهنگی
🔍 شناخت مسائل و آسیبها و کشف رابطه آن ها با یکدیگر، یکی از دغدغه هایی است که طی سال ها ذهن مسئولان و اندیشمندان حوزه فرهنگ و دین را به خود مشغول کرده است.
👈 از این رو مرکز پژوهشی "مبنا"، مسئله شناسی و ترسیم نظام واره مسائل فرهنگی_دینی کشور را در دستور کار خود قرار داد تا مسئولان، تصمیم گیران و مراکز علمی مرتبط را در حل مسائل یاری کند.
🔰 در قالب این پروژه کتاب نظام واره مسائل آسیبهای دینی_فرهنگی با نودار جامع آن منتشر شده است.
📚مشاهده محصولات مرکز پژوهشی مبنا
🆔@mabna_center
ٍ#مصاحبه #امید_اجتماعی
❓امید اجتماعی یا کابوس اجتماعی
مصاحبهای با آقای دکتر محمدرضا ذوالفقاری، استاد دانشگاه، عضو انجمن و دبیر گروه جامعهشناسی ایران
▪️کاهش امید اجتماعی عملاً موجب کاهش هویت اجتماعی و درنتیجه تقویت احساس بیگانگی افراد با جامعه خود، در هنگام نیاز بالای جامعه به همبستگی اجتماعی به جهت وجود گردنههای زندگی اجتماعی میشود.
⬅️ در جامعهای که بخش عمدهای از مردم آن از سطح افراد عادی تا رأس مدیران، به قانون پایبندی نباشند، بهطورقطع شاخص امید اجتماعی پایین است.
🔔 اصلیترین راهکاری که در این زمینه میتوان پیشنهاد داد، مقوله دولت - ملت است؛ یعنی باید رابطه بین نهاد دولت یا حاکمیت با مردم، در جامعه تغییر کند. این رابطه امروز به دلایل مختلف ازجمله اختلاسها و دزدیها چندان مناسب نیست و باید دولت یا حاکمیت به نحوی درباره آنها با جامعه صحبت کند. بعلاوه این که اساساً در شرایط سختی، نهاد دولت خیلی پشتیبان مردم نیست.
👈🏻 پس اگر قرار باشد تنها یک عامل را اصلاح کرد، نه در فرهنگ و نه در نهادهای دیگر است، بلکه دولت باید ساختارهای خودش را اصلاح کند.
📝 متن کامل این مصاحبه را در سایت "مرکز پژوهشی مبنا" مطالعه بفرمایید.
🆔@mabna_center