eitaa logo
بر مدار حکمت|حسن لاهوتیان
171 دنبال‌کننده
261 عکس
89 ویدیو
3 فایل
حسن لاهوتیان ● دانش‌آموخته حوزه و دانشگاه ● پژوهشگر و مدرس فلسفه ● مهندس عمران ● ارتباط با من: @Ta_shahaadat
مشاهده در ایتا
دانلود
◀️ کالبدشکافی پیش از مرگ ✍ حجت الاسلام دکتر حسن بوسلیکی استادیار گروه تربیت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ایام انتخابات معمولا ایام "حب الشیء يعمي و يصمّ" است (برای همه اطراف درگیر در انتخابات). یک خطای شناختی در کتاب‌های تصمیم‌گیری ذکر می‌شود با نام تقریبی "تمایل به حصول سریع قطع و یقین". مدیران دوست دارند هر چه سریع‌تر به تصمیم قاطع برسند. به خاطر همین وقتی که به تصمیمی می‌رسند دیگر به شواهد خلاف آن توجه نمی‌کنند و احتمال‌های نامناسب بودن این تصمیم را نادیده می‌گیرند؛ به اصطلاح ایگنور می‌کنند. برای همین پیشنهاد می‌کنند دقیقاً قبل از اجرای تصمیم یک جلسه "کالبدشکافی پیش از مرگ" تشکیل شود. منظور این است که بررسی علل شکست پدیده را قبل از آنکه واقعاً اتفاق بیفتد پیش‌بینی کنند نه بعد از آن (کالبدشکافی پس از مرگ). در آن جلسه سوال این است که فرض کنید این تصمیم را اجرا کرده‌ایم و شکست خورده است، حالا بگویید علل شکست آن چیست؟ یعنی پیش‌فرض این جلسه، سفر به آینده و تصور شرایط شکست آن تصمیم است و همه موظفند درباره علل شکست توضیح دهند. این‌گونه می‌توانند علل احتمالی شکست را پیش‌بینی کنند. نکته بسیار مهم آن، پیش‌فرض ذهنی است؛ یعنی تصور شرایط شکست تصمیم. این جلسه‌ی بسیار هوشمندانه‌ای است. به نظر می‌رسد ما هم باید در همه تصمیمات مهم زندگی چنین جلسه‌ای را تشکیل دهیم (ولو با خودمان تنهایی). شاید بهتر باشد با طرح چنین سوالی، درباره نقاط ضعف کاندیداهای مد نظرمان بیشتر فکر کنیم و از دام "حب الشيء يعمي و يصمّ" کمی دور شویم.
رهبر انقلاب: خیلی مهم است و در درجه‌ی اوّل هم مشارکت مهم است که شما باید ــ چه در محیط‌های دانشجویی، چه در محیط‌های کاری، چه در محیط‌های خانوادگی و مانند اینها ــ هر چه میتوانید تلاش کنید که مشارکت افزایش پیدا کند. بعد هم نگاه کنید ببینید چه کسی به ملاکهای انقلاب است و کار در جهت ملاکهای انقلاب را دارد ... بر مدار حکمت | حسن لاهوتیان
انـگار بایـد باور ڪنم ... 📍بر سر مزار خادم الرضا
🔹دیدن آرزومندانه ✍ حسن بوسلیکی ◀️ طی آزمایشی از دانشجویان خواسته شد فاصله خودشان از لیوان آبی را که روی میز روبرو بود، حدس بزنند. قبل از آزمایش یک گروه از آنها را با دادن غذای شور و چرب و ندادن آب، تشنه کرده بودند ولی گروه دیگر تشنه نبودند. نتایج حاکی از آن بود که به‌طور متوسط گروه اول فاصله را کمتر تخمین زده بودند. ◀️ در آزمایش دیگری از بچه‌ها خواسته بودند اندازه یک شیء گِرد را با یکی از سه دایره‌ای که سمت دیگر تصویر بود مقایسه کنند. نتایج نشان داد بچه‌ها سکه پول را معمولا بزرگ‌تر از اشیای دیگر (مانند دکمه) تخمین می‌زنند. ◀️ مطالعات نشان داده اکثر والدین ضریب هوشی فرزندشان را بیشتر از حد متوسط می‌دانند. ◀️ این پدیده با نام "دیدن آرزومندانه" (یا آرزواندیشی) شناخته می‌شود؛ انسان‌ها پدیده‌ها را آن‌طور که دوست دارند می‌بینند، نه آن‌طور که واقعاً هستند. ◀️ دیدن آرزومندانه به معنای درهم‌ریختگی مرز میان "میل و باور" است؛ امیال ما باورهایمان را شکل می‌دهند. ◀️ گویا تعبیر قرآنی "تلك أمانيّهم" درباره برخی از اهل کتاب که خود را اهل نجات و رستگاری می‌دانستند، ناظر به همین پدیده است؛ آنچه را که آرزویش را داشتند، به زبان واقعیت بیان می‌کردند! ◀️ در مطالعه‌ای، یک مناظره انتخابات ریاست جمهوری را برای طرفداران آنها پخش کردند و بعد، از آنها مصاحبه گرفتند. طرفدار هر کاندیدایی با قاطعیت و افتخار معتقد بود به وضوح، کاندیدای خودش برنده مناظره بوده. ◀️ اکثر انسان‌ها معتقدند "چنین پدیده‌ای شاید درباره دیگران برقرار باشد، ولی درباره من، اصلاً" ❌ بر مدار حکمت | حسن لاهوتیان
🔹 نگاهی عمیق‌تر به حق رای بیایید «حق انتخابمان» را عمیق تر از آنچه تا به امروز می‌فهمیدیم، مورد توجه قرار دهیم و ارزشمندتر ببینیم. ارزش بیشتر این حق، با یادآوری ارزش و قدرِ خودمان معلوم میشود. نمیدانم این دیدگاه متفکر بزرگ، شهید سید محمد باقر صدر را شنیده اید که میگفت حق انتخاب مردم در حکومت اسلامی برآمدۀ از شأن خلیفه اللهی آنان است. نگاه صدر، نگاهی عمیقاً زیباست که جایگاه ویژه ای برای هر یک از ما در ساختار جامعه و حکومتمان و حتی بالاتر در وسعت جهانی که در آن زیست میکنیم، ترسیم میکند. جانشینی خدا بر روی زمین، جایگاهی است که نصیب هیچ موجود دیگری غیر از ما نشده است چرا که جوهرۀ ذات ما، گوهر نایابی است که در میان مخلوقات گوناگون و عوالم مختلف هستی همتا ندارد. ما خلیفه و جانشین خدا بر روی زمینیم و زمین، به عنوان محل خلافت ما، صحنۀ اعمال خلافت است. اندکی تامل در این نقش و جایگاه انسانی، میتواند نگاهی متفاوت را به مسئله «رای دادن یا ندادن؟» و یا «به چه کسی رای دادن؟» رقم زند. نگاهی که گمان میکنم با طرح چند پرسش کوتاه، بتوانم شما را نیز به آن دعوت کنم: اگر ما، جانشین او در این سرزمینیم چگونه میتوانیم نسبت به حوادث اطرافمان بی‌تفاوت باشیم؟ ما با این قدر و منزلت -که یگانه لایقِ مقام خلیفه اللهی هستیم- چگونه میتوانیم این جایگاه را در محدودۀ امور معیشتی خودمان خلاصه کنیم؟ و تنها مشکلات اقتصادی‌مان را معیار عملکرد خود در راستای وظیفۀ جانشینی خدا قرار دهیم؟ آیا نباید وسیع‌تر بنگریم و به این بیاندیشیم که چگونه علاوه بر اقتصاد جامعه، فرهنگ و سیاست را نیز مطابق با آنچه خدا اراده کرده، تنظیم نماییم؟ آیا نباید قدر خود را بدانیم و حال که خدا در خط خلافت، مسئولیتی خطیر و البته گران قدر نصیبمان کرده، تصمیمی در قد و اندازۀ چنین مقامی برگیریم؟ آیا نباید به جای "واکنش صرف" به مشکلات موجود جامعه، "کنشی" در مسیر عبور از موانع موجود و ظهور اسلام در قامت یک تمدن نوین را رقم بزنیم؟ ... تصور من این است که این نگاه، ما را از سطح تصمیم برای معیشت امروز و فردایمان، به تصمیم برای وصول به آرمان انسانی و زندگی در شان خلیفه خدا بر روی زمین ترقی می دهد. بر مدار حکمت | حسن لاهوتیان
🔸انتخابات، مصلحت‌اندیشانه‌ترین و اخلاقی‌ترین راه است [ شرکت در انتخابات برگرفته از گفتار مصطفی ملکیان در سال ۱۳۹۶ ] ▫️هیچ راهی برای دموکراتیک شدن یک کشور وجود ندارد که هم مصلحت اندیشانه‌تر و هم اخلاقی‌تر از شرکت در انتخابات باشد. زیرا پنج راه بیشتر وجود ندارد: 1⃣ یا باید انقلاب کرد 2⃣ یا باید شورش‌ها و مرکزگریزی‌های داخلی داشت 3⃣ یا باید مداخلات خارجی داشت 4⃣ یا کودتایی صورت بگیرد 5⃣ یا شرکت در انتخابات. ▪️همه این راه ها از راه پنجم به لحاظ مصلحت‌اندیشانه و اخلاقی فرودست‌ترند. زیرا انسان در حین انجام دادن راه پنجم نباید هیچ کار غیر اخلاقی انجام دهد، و حال اینکه هر کدام از چهار راه دیگر کم یا بیش کارهای غیر‌اخلاقی در حین آن صورت می‌گیرد. بنابراین در اوضاع و احوال کنونی، انتخابات یگانه راهِ در اختیار ما و قویاً اخلاقی است و راه‌های دیگر همگی مردودند. 🔺 توجه کنید که گاهی در عالم سیاست بین بد و بدتر باید دست به گزینش بزنیم و در میان همه کاندیداها آن کسی که کمترین بدی را دارد با رضا و رغبت رای دهیم. بر مدار حکمت | حسن لاهوتیان
🔹قرارداد عوامانه! ✍ حجت الاسلام محمدرضا غریبی دیدار شهید امیرعبداللهیان با آیت الله جوادی آملی دیدار در سال ۱۴۰۰: آیت الله جوادی آملی: «مذاکره با جهان، یک فهم و سواد بالغ سیاسی بین‌المللی می‌خواهد، باید طرزی توافق‌ها را نوشت که کسی نتواند زیر آن بزند و از آن خارج شود و از تعهد خود شانه خالی کند،اگر کشوری توانست یک‌طرفه و یک‌جانبه از توافق و قرارداد صورت گرفته خارج شود، این یعنی این قرارداد عوامانه نوشته شده است!» به قول خودشان درهنگام تاکید یک مطلب: عوامانه یعنی عوامانه! یادم نمی رودروزی را که در درس تفسیر با حالتی عتاب آلود فرمودند: «من به این آقایون گفتم وقتی باطرف امریکایی دست می دهید،بعدش انگشتان خودرا بشمارید که کم نشده باشد!» و تاکید فرمودند: «این را از سر شوخی نگفتم بلکه کاملا جدی بود.» (دی ماه ۱۳۹۷مسجد اعظم قم) درست آن وقتی بود که ترامپ از برجام خارج شده بود و ننگ برجام دامن کشور را آلوده کرده بود و تعبیر عجیب و دقیق دیاثت سیاسی از زبان این استاد خارج شد: «به آن‌ها گفتم این‌ها به هیچ وجه قابل اعتمادنیستند، ما در کودتای ۲۸مرداد آمریکایی‌ها را دیدیم. سه سال قبل هم گفتیم که دیاثت سیاسی هم وجود دارد مواظب باشید. قبل از اینکه دیگران بگویند برجام خطر دارد ما به این‌ها گفتیم.» (همان) جناب ظریف آیات قرآن را چنان خواندند و تفسیر کردند - البته به رای- که دهان مفسرین هم باز ماند! آیه ی مربوط به جنگ بدر را که برای تسلی خاطر مومنین دستورالعملی ارائه داده است را طوری خواندند که تصور کردیم درباره برجام نازل شده است: «وَإِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهَا وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ» «در جنگ بدر کفار قریش بقلّت لشکریان رسول خدا صلی الله علیه و آله پى بردند، خواستند به روحیه آن‌ها هم پى برند. لذا به اشاره ابوجهل و عتبة بن ربیعه، عمیر بن وهب الجنهى که سوار شجاعى بود، مأمور شد که به طرف میدان رود و این موضوع را خبر آورد. عمیر با اسب خود به طرف میدان تاخت و با صداى بلند مبارز طلبید پس از اندکى مراجعت کرد. در قبال حماسه عمیر عکس‌العملى از طرف لشکریان اسلام دیده نشد، پنداشتند که مسلمین مرعوب شده اند و ابوجهل وقتى دید که عمیر زود برگشته او را به ترس متهم ساخت و گفت که از شمشیرهاى مسلمین ترسیده است و اصحاب رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم نیز وقتى بسیارى لشکر قریش را دیدند، ترسیدند و این آیه را خداوند براى رسول خویش نازل گردانید و منظور از انزال آیه، آرام گردانیدن قلوب مسلمین بوده است در صورتى که خداوند می‌دانست که جنگ بدر به صلح نخواهید گرائید و بلکه به پیروزى و فتح مسلمین منجر خواهد گردید.»(تفسیر علی بن ابراهیم) یادشان رفت آیه ۲۸ سوره آل عمران را هم اشاره کنند که نهی صریح از نوع عملکرد ۸ ساله ایشان و هم فکرانشان دارد: «لَا يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ وَمَنْ يَفْعَلْ ذَلِكَ فَلَيْسَ مِنَ اللَّهِ فِي شَيْءٍ إِلَّا أَنْ تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقَاةً وَيُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ وَإِلَى اللَّهِ الْمَصِيرُ» نباید اهل ایمان، مؤمنان را وا گذاشته و از کافران دوست گزینند، و هر که چنین کند رابطه او با خدا مقطوع است مگر برای در حذر بودن از شرّ آنها (تقیه کنند). و خدا شما را از (عقاب) خود می‌ترساند و بازگشت همه به سوی خدا خواهد بود. یا آیه اول سوره ممتحنه را: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَعَدُوَّكُمْ أَوْلِيَاءَ تُلْقُونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ وَقَدْ كَفَرُوا بِمَا جَاءَكُمْ مِنَ الْحَقِّ» ای کسانی که به خدا ایمان آورده‌اید، هرگز نباید کافران را که دشمن من و شمایند یاران خود برگرفته و طرح دوستی با آنها افکنید در صورتی که آنان به کتابی که بر شما آمد یعنی قرآن حق سخت کافر شدند» و این استاد عزیز بارها این آیه را در درس قرائت فرمودند که : «وَإِنْ نَكَثُوا أَيْمَانَهُمْ مِنْ بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَطَعَنُوا فِي دِينِكُمْ فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لَا أَيْمَانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَنْتَهُونَ» سوره توبه آیه۱۲ و اگر آنها سوگند خود را بعد از عهدی که بسته‌اند بشکنند و در دین شما تمسخر و طعن زنند در این صورت با آن پیشوایان کفر و ضلالت کارزار کنید که آنها را عهد استواری نیست، باشد که بس کنند. با این تاکید که کارزار با سران کفر بخاطراین نیست که ایمان ندارند، بلکه به این خاطر است که به عهد خود پایبند نیستند! حال خیلی عجیب است – والبته خیلی هم از این جماعت عجیب نیست! – که اینچنین دوباره به دنبال احیای مرده ای هستند که هفت کفن را پوسانده و البته از اول هم حیاتی نداشت. خدا سایه ی علمای ربانی را از سر ما کم نکند که در بزنگاه ها ما را متوجه خطر بیگانه پرستان می کنند. بر مدار حکمت | حسن لاهوتیان
34.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تفسیر و برداشت از قران یک دانش و علمی است که سالها نیاز به تحصیل و تحقیق و پژوهش دارد . قرآن با اعتماد به نفس و صدا بلند کردن و کلفت نمودن رگ تفسیر نمیشود . باید خودت را به قرآن عرضه کنی تا اشتباهات رو بیان کند نه اینکه قرآن را به خود عرضه کنی که توجیه گر خطاهایت شود . فهم و برداشت حجت الاسلام قاسمیان از آیات ۵۵ تا ۶۱ سوره انفال را با فهم آقای ظریف مقایسه کنید. حدیث سوم باب صبر اصول کافی را هم ببینید. که توی فقه سیاسی و نظامی شیعه، ترکیب صبر و مدارا و جنگ با کفار چطور شکل میگیره... 🆔 @social_theory
📄 درخواست‌های متناسب با شرایط زمان در برگه های امتحانی و پاسخ من 😊 بر مدار حکمت | حسن لاهوتیان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 کتابچه غدیر (معنا، زیربنا، ضرورت و هدف ولایت) شاید مفهوم برای شما مبهم باشه و دنبال یک مطلب کوتاه و مختصر بگردید که اون رو توضیح بده. در این کتابچه که حدود ۲۴ صفحه است، با بیانی ساده و زیبا توضیح داده شده که ولایت چیست؟ چه زیربنا و پایه‌هایی دارد؟ چه ضرورتی دارد؟ هدف این رهبری و ولایت چیست؟ و رسول برای آن چه گام‌هایی برداشته است؟ پیشنهاد میکنم امروز یک ۱۵ تا ۲۰ دقیقه وقت بذارید و از طاقچه این کتاب رو بخونید بر مدار حکمت | حسن لاهوتیان