🔴 نظر به استقبال گستردهی هموطنان عزیز، مسابقه عظیم قرآنی «نور علی نور» #تمدید_شد‼️
💎 با ۲۰ میلیون تومان جایزه نقدی شامل:
🎁 ۱۰ کارت هدیه یک میلیون تومانی
🎁 ۲۰ کارت هدیه پانصد هزار تومانی
📆 تاریخ برگزاری مسابقه: ۱۲ شهریور ماه
#فرایندی_کاملا_رایگان
✅ ثبتنام در مسابقه، دریافت نسخه PDF مقاله و عضویت در کانال اطلاعرسانی از طریق لینک زیر:
🆔 zil.ink/noor_test
#تربیت_فرزند
🍀🍂🍀🍂🍀 🍂🍀
والدین و #یادگیری_کودک
اولین آموزگاران در زندگی کودک والدین او هستند که نقش مهمی را در یادگیری و پیشرفت او ایفا می کنند اما والدین برای رسیدن کودکان به موفقیت باید به نکاتی توجه کنند:
🏷به شخصیت فرزندشان اهمیت دهند و به او احترام بگذارند.
🏷فرزندان خود را با سایر کودکان مقایسه نکنند،در صورت مقایسه به توانایی های کودک خود توجه کنند.
🏷به کودکان باید چیزی را آموخت که قدرت یاد گرفتن آن را داشته باشند،والدین نباید کودکانشان را وادار به یادگیری کاری کنند که در آن استعداد ندارند.
🏷والدین باید بخشی از اوقات خود را صرف کمک به پیشرفت تحصیلی کودکان خود کنند.
🏷کودک بابد در محیط خانواده احساس آرامش و امنیت داشته باشد تا بتواند با آرامش کامل به انجام تکالیف و مطالعه بپردازد،مشاجرات خانوادگی باعث ایجاد استرس و اضطراب در کودک می شود.
✅ دخترتان را مغرور بار بیاورید!
📚حکمت ۲۳۴ نهج البلاغه
🔺امروزه تفکیک روش های #تربیتی به حسب تفاوت های جنسیتی ، جزء بدیهیات مباحث روانشناسی و تربیتی به حساب می آید. مثلا کودک ۴ ساله را به دختر و پسر تفکیک می کنند و برای درمان خلاها و آسیب های رفتاری او ، روش های پسرانه را جدای از روش های دخترانه به کار می بندند.
🔺این نگاه تجزیه گرایانه ، ریشه در مبانی وحیانی دارد. آیات و روایات بسیاری تفاوت های زنانه و مردانه را برجسته کرده که این تفاوت ها در این دو جنس ، به نظام های تربیتی ، اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی متفاوت منجر خواهد شد.
🚨یکی از این روایات ناب که زیر خروار خروار شعار ، غبار می خورد ، کلام راهگشای حضرت امیر ع درباره «ویژگی های مذموم مردانه و ممدوح زنانه» است.
🌹حضرت در ابتدای آن فرمایش ، یکی از #ویژگی های_خوب_زنانه و بد مردانه را
« #زَهو» می دانند و می فرمایند: «فَإِذَا كَانَتِ الْمَرْأَةُ مَزْهُوَّةً لَمْ تُمَكِّنْ مِنْ نَفْسِهَا» (نهج البلاغه ، حکمت ۲۳۴)
«اگر زنان ، دارای «زَهو» باشند ، خود را در اختیار هر کسی قرار نمی دهند.»
🔺واژه «زَهو» معادل دقیق و جامعی در زبان فارسی ندارد ؛ ولی می توان واژگانی چون «ناز» ، «غرور» ، «گردن فرازی» ، «خودگیری» و «بزرگ منشی» را در ترجمه آن به کار برد. که با این حساب ، «مرأه مَزهُوَّه» در روایت ، زنی است که خود را برای نامحرم می گیرد و منظر بلندی برای خود می بیند که هر کسی را به آن افق ، دسترسی نیست.
👌این نوع نگاه به «عفّت» و «حجاب» ، #کیمیای_گمشده_زمانه ماست. چرا که در تعریف و ترویج #حجاب ، عمدتا این بزرگ منشی زنانه به چشم نمی آید.
ضمن اینکه این رویکرد ، فراتر از «مانتو» ، «چادر» و «مقنعه» است.
ای بسا خانمی که ناز زنانه را در رابطه با نامحرم لحاظ می کند و چادر بر سر نمی گیرد و ای بسا چادر به سری که در ارتباط با بیگانه ، خود را یگانه و موازی می بیند.
👈وقتی این #نگاه_غرور_آفرین به #زن و عفاف #نباشد ، «زن مرتبگیِ» تقلبی #فمنیسم ها سکّه #رایج بازار می شود. با این تفاوت که زن فمنیستی از تمام قیود رها می شود تا راحت تر و آزادتر به کام مردان بنشیند .
👈ولی بانوی تراز وحی ، فراتر از کامرانی مردانه و هوس گرایانه است. مرد نیز برای دست یازیدن به بلندای دامن زن ، باید دامنه ها پشت سر گذارد و هوس رفتن تا قله ها داشته باشد.
✅ #زن_بزرگ_منش ، به راحتی به دست نمی آید. سخت و به ندرت جواب می دهد. ناشناس ها باید شناسه رو کنند تا با او گفتگو کنند. مردان را تا آن وقت که آنها را در قواره همدلی و همسری بیند ، ریز می بیند.
❓اما سوال این است چرا این بلندمرتبگی زنانه در «آموزش و پرورش» ، «رسانه» و حتی «سیاست» و «اقتصاد» ما کمتر یافت می شود؟ چرا وقت تقسیم شغل و پُست ، چیزی فراتر از «منشی مطب» نصیب زنان نمی شود؟ چرا بروز زنانه ارزشی بیش از کمک به فروش صابون و پودر لباسشویی ندارد؟ چرا مقام زنانه ، نمودی در دروس مدارس ندارد؟ چرا در سریال ها و فیلم ها به تکرار نمی شنویم که زنان ، جایگاهی فرادست مردان دارند؟
🔺تحقیر شدگی های عاطفی و اجتماعی ، به عشوه گری های خیابانی و دلربایی های خودنمایانه سر می زند.
👈 اگر به #دنبال_امنیت_روانی_جامعه هستیم ، #دختران خود را #مغرور بار بیاوریم!
#تربیتی
#خانوادگی
#بازی
شلوغبازی
🔶خانه 🏡را به دو بخش، تقسیم کنید. هر قسمت برای یک نفر 👧یا یک گروه 👨👩👧👦باشد.
🔷وسایلی را به تعداد مساوی در دو قسمت بگذارید. با شمارش یک، دو، سه، هر گروه باید وسایل موجود در قسمت خود را به سمت دیگری پرتاب کند.😉😊
🔷زمان بازی را از ابتدا مشخّص کنید⏰. وقتی زمان به پایان رسید، گروهی که وسایل بیشتر در قسمت او هست، بازنده😐 است.
🔶وسایل، از چیزهایی باشد که اگر به کسی خورد، آسیبی نزند، مثل لیوان پلاستیکی🍼🍶، بطری پلاستیکی🍾، بالش و ... .
🔷در اسباب بازی فروشیها، توپهای پلاستیکی ⚽️🎾کوچک به فروش میرسد که میتواند وسیلۀ خوبی برای این بازی باشد. پس از بازی با همکاری بچّه ها، وسایل را جمع کنید.
✅ایجاد هیجان و بالا بردن سرعت، دو ویژگی اصلی این بازی است.
🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷
📚 بازی ، بازوی تربیت ص ۸۰
#بازی_بازوی_تربیت
#محسن_عباسی_ولدی
تکنیک های ارتباط با نوجوانان:
🚹🚺برای کاهش ترس و اضطرابهای نوجوانی، آموزشهای لازم درباره بلوغ، دوستیابی، حل مساله، گذراندن اوقات فراغت، برنامهریزی درسی و مواردی از این قبیل باید آموزش داده شود.
🚹🚺برقراری رابطه دوستانه و عاقلانه
والدین با مراقبت دوستان و عاقلانه خود احساس ایمنی و اطمینان را در وجود نوجوان ایجاد میکنند.
✅ اعتمادسازی
🚹🚺والدین باید اعتماد نوجوان را نسبت به خودشان جلب کنند در غیر این صورت نوجوان برای حل مسایل خود به دیگران مراجعه میکند.
✅ ارتباط کلامی، مقدمه ارتباط عاطفی
🚹🚺نوجوانان به ارتباطات عاطفی سخت نیازمندند. ارتباط کلامی مقدمه ایجاد ارتباط عاطفی است به همین دلیل والدین باید با تنظیم ساعات کاری خود و بسترسازی مناسب در منزل این فرصت را خود ایجاد کنند.
#نوجوان
6.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یک شبکه تلویزیونی آذربایجان با پخش تصاویر نابهنجار مربوط به توزیع نذری در یک کشور عربی را به اسم ایران منتشر کرده و مردم ایران در فقر و فلاکت به سر میبرند.
غیر از آنکه تصاویر دروغ بوده و اصلا به ایران مربوط نبوده است، بد نیست از طریق فیلم فوق با واقعیت آذربایجان آگاه شوید.
هدایت شده از حرف حساب
✳️ اگر بار خار است، خود كِشتهاى...
🔻 انسان چونان بافنده يا باغبانى است كه جامه مىبافد يا نهال غرس مىكند؛ اگر تاروپود بافتهاش حرير و استبرق باشد، محصولش بافتهاى پرنيانى است كه چون در بر مىكند، نعومت و نرمى آن را حس خواهد كرد و چنانچه در زندگى با #انديشه_باطل، #اخلاق_بد و #كردار_زشت تيغ و نيزه و شمشير سازد و به جان ديگران افتد و با بيان و بنان خود، آبروى ديگران را برد و به كسى صدمه زند يا به #نظام_اسلامى آسيبى رساند، اين تيغ و دشنه، حاصلى جز بسترى پر از تيغ نخواهد داشت و چون در آن قرار گيرد، آسايشى نخواهد ديد.
👤 #آیت_الله_جوادی_آملی
📚 برگرفته از کتاب «امام مهدی(عج) موجود موعود»
✅ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برشهای ناب از کتابهایی که خوانده و سخنرانیهایی که شنیدهایم)
https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
مهم ترین حساسیتهای نوجوان عبارتند از:
نگاه به دیدهٔ کودک به او:
نوجوان از این که به او به دیدهٔ کودک بنگرید، بسیار حساس است و از این مسأله رنج می برد. بسیاری ازدل سوزیهای مربیان، پدران و مادران برای نوجوان، چنین پیامی دارد
مقایسه:
نوجوان از این که او را با دیگران (خواهر و برادر، فرزندان نزدیکان یا همسالان) مقایسه کنید، متنفر است.
تبعیض:
از دیگر حساسیتهای نوجوان، تبعیض بین او و دیگر خواهر و برادران است.
بی اعتمادی به او:
نوجوان دوست دارد به او اعتماد داشته باشند. بسیاری از سؤالات مربیان و یا والدین از او و گوشه و کنایه ها، از بی اعتمادی به وی حکایت دارد و حساسیت او را بر می انگیزد.
#نوجوان
یکی از شیوه های تربیتی امام سجاد علیه السلام، شیوه "تغافل" یا "چشم پوشی" است.
امام زین العابدین(علیه السلام) در دعای ابوحمزه خداوند را به عنوان مربّی که از گناه بنده تغافل نموده ،گویا گناهی را مرتکب نشده است،ستایش میکند:
«والْحمدُللّه الّذی یَحلُمُ عنّی حتّی کانّی لاذنبَ لی»
در اینجا امام(علیه السلام) با لسان دعا، روش تربیتی تغافل را به همه ی مربّیان آموزش می دهد، چرا که وقتی خداوند برای اصلاح رفتار بندگان از خطاهایشان تغافل میفرماید پس تمامی بندگان در مقام تربیت باید به این نحو عمل کنند.
بنابراین قبول توجیه های متربّی(فرزند یا دانش آموز) از طرف مربّی، زیرکی مربّی را خدشه دار نمیکند، بلکه مایه ی بزرگواری و اثر گذاری بیشتر مربّی است.
#تربیت_فرزند