مهم ترین حساسیتهای نوجوان عبارتند از:
نگاه به دیدهٔ کودک به او:
نوجوان از این که به او به دیدهٔ کودک بنگرید، بسیار حساس است و از این مسأله رنج می برد. بسیاری ازدل سوزیهای مربیان، پدران و مادران برای نوجوان، چنین پیامی دارد
مقایسه:
نوجوان از این که او را با دیگران (خواهر و برادر، فرزندان نزدیکان یا همسالان) مقایسه کنید، متنفر است.
تبعیض:
از دیگر حساسیتهای نوجوان، تبعیض بین او و دیگر خواهر و برادران است.
بی اعتمادی به او:
نوجوان دوست دارد به او اعتماد داشته باشند. بسیاری از سؤالات مربیان و یا والدین از او و گوشه و کنایه ها، از بی اعتمادی به وی حکایت دارد و حساسیت او را بر می انگیزد.
#نوجوان
یکی از شیوه های تربیتی امام سجاد علیه السلام، شیوه "تغافل" یا "چشم پوشی" است.
امام زین العابدین(علیه السلام) در دعای ابوحمزه خداوند را به عنوان مربّی که از گناه بنده تغافل نموده ،گویا گناهی را مرتکب نشده است،ستایش میکند:
«والْحمدُللّه الّذی یَحلُمُ عنّی حتّی کانّی لاذنبَ لی»
در اینجا امام(علیه السلام) با لسان دعا، روش تربیتی تغافل را به همه ی مربّیان آموزش می دهد، چرا که وقتی خداوند برای اصلاح رفتار بندگان از خطاهایشان تغافل میفرماید پس تمامی بندگان در مقام تربیت باید به این نحو عمل کنند.
بنابراین قبول توجیه های متربّی(فرزند یا دانش آموز) از طرف مربّی، زیرکی مربّی را خدشه دار نمیکند، بلکه مایه ی بزرگواری و اثر گذاری بیشتر مربّی است.
#تربیت_فرزند
ایالت فلوریدای آمریکا، یک چهارم ایران جمعیت دارد اما آمار مبتلایان و مرگ میر کرونایی بیشتری دارد
🔹ایالت فلوریدا طی دو روز گذشته 42 هزار مبتلای جدید کرونایی و 726 فوتی داشته است!
#صرفا_جهت_اطلاع
#غرب_بدون_روتوش
┈┈••✾•🌺🍀🌺•✾••┈┈
🌷
🌷
⚘﷽⚘
❌ شبهه/ 99
ازدواج پیامبر با عایشه در 7 سالگی
✅ پاسخ
🆔 @SHOBHE_SHENASI
♦️اولا طبق برخی نقل های صحیح و معتبر، عایشه هنگام ازدواج با پیامبر عزیز اسلام، 17 یا 22 سال داشته است.
♦️ در برخی از نقل ها آمده است که عایشه در سال اول بعثت به پیامبر ایمان آورده است و با توجه به اینکه طبق مسلمات تاریخی در سال دوم هجری (15 سال بعد) با پیامبر ازدواج کرده، حتما در هنگام ازدواج در حدود 17 الی 22 سالگی بوده است.
👈 (برای توضیح بیشتر به کتاب مهم الصحیح من سیره النبی الاعظم و همچنین: تاریخ صحیح اسلام از نیکنام عربشاهی، جلد 1، صفحه 182 تا 197 مراجعه کنید.)
♦️ تاریخ دان مشهور عربستان سعودی، «استاد سهیله زین العابدین حماد» نیز معتقد است: «بنابر محاسبات تاریخی سن عایشه بنت ابی بکر، 10 سال کوچکتر از خواهرش اسماءبوده لذا بنابر قول ترجیحی، او در سن 19 سالگی با حضرت محمد(صلی الله علیه وآله) ازدواج کرده است. (خبرگزاری العربیه، 18 سپتامپر 2008)
🔵 ثانیا یکی از اشتباهات رایج در تحلیل های تاریخی، مقایسه آداب، رسوم و سلایق #عصرحاضر با آداب و رسوم #گذشتگان است. یعنی گمان می کنیم هرآنچه برای ما نیکو یا زشت است، الزاماً برای جوامع هزار سال پیش هم چنین بوده است. در حالی که در نگاه تاریخی باید به تغییر و تحول رسوم و مذاق جوامع در اثر گذشت زمان، توجه کافی نمود.
♦️ بنابراین
❇️ با توجه به اینکه در موقعیت زمانی و مکانی حجاز، زنان در این سن به رشد کامل جسمی می رسیدند و از طرف دیگر اینگونه ازدواج ها نه تنها مورد نقص و عیب دختر محسوب نمی شد، بلکه افتخار بود (خود عایشه بارها با افتخار از آن یاد می کرد)، حتی اگر این نقل هم صحیح باشد، خرده ای وجود ندارد.
👈 پاسخبهشبهاتفــجازی👇
https://eitaa.com/joinchat/1042808834C1d4becaa06
ـ﷽
❌شبهه ۹۲۵
شانس آوردیم مغولها با خودشان دین نیاوردند و فقط کشتند و خوردند و چاپیدند وگرنه الان خوردن نذری هلاکوخان لیاقت می خواست و عزاداری برای چنگیزخان واجبات بود و هر قطره اشکی که در عزاداری برای تیمور لنگ ریخته میشد آخرت و بهشت ما را بیمه می کرد.
#محرم
✅ پاسخ
🆔 @Shobhe_ShenaSi
🔹 اولاً جناحی از اسلام، ایران را فتح کرد که مخالف اهلبیت علیهمالسلام و بلکه قاتل آنها بود، بنابراین معقول نیست که آنها عزاداری برای اهلبیت علیهمالسلام را بین ایرانیها ترویج داده باشند. اگر ادعای شبهه افکن فوق صحیح باشد، علیالقاعده باید برای جناب عمر و عثمان و خلفای اموی عزاداری میکردیم نه امام حسین و حضرت زهرا علیهماالسلام.
🔹 ثانیاً آموزه های اسلام با عقل و منطق بررسی شده و مردم با عقل و منطق اونها رو پذیرفته اند و امروز هم در دنیا رشد و گسترش اسلام از همین جهت است. اساساً چنین ادعاهایی توهین به شعور ایرانی و اجداد فرهیخته ما است. متاسفانه عدهای از توهین به ایرانی (چه ایرانیان پیشین و چه نسل حاضر) یا لذت میبرند و یا در این جهت مزدوری میکنند.
لازم به ذکر است که مغول ها هم آیینی داشتهاند که به آن شمنی میگویند. ابن آئین نوعی یگانه پرستی ناقص بوده که در آن ایزدان گوناگون با مرتبههای پایینتر در نگهداری و نظم کائنات با خدای یکتا سهیم شناخته میشدند. بتهای گوناگون به عنوان مظاهر این ایزدان پرستش میشده است و اعتقادات توتمیسم در افکار مغولان باعث خرافه پرستیهای فراوانی شده بود. و از این رو مورد پذیرش ایرانیان قرار نگرفت. لذا مغولان اگر حتی شمشیر نمی آوردند ولی دینشان منطبق بر عقل و فطرت بود باز پذیرفته میشد.
▫️ به گفته استاد زرین کوب «فتح اسلامی با جنگ حاصل شد اما نشر اسلام در بین مردم کشورهای فتح شده به زور جنگ نبود خاصه در جاهایی که مردم از نظر اسلام اهل کتاب بودند یا در ردیف آن -یهود، نصارا، مجوس و صائبین … با وجود محدودیتی که اهل زمه در دارالسلام داشتند، اسلام آزادی و آسایش آنها را تا حد ممکن تأمین میکرد و به ندرت ممکن بود بدون نقض عهدی مورد تعقیب باشند.» (عبدالحسین زرین کوب، کارنامه اسلام، صفحه 1 و 6)
ــــــــــــــــ
🚩 در پرتگاه مجازی، مجهز باش...
👈پاسخبهشبهاتفــجازی👇
🆔 @Shobhe_ShenaSi
☑️ پرسش:
در مورد واقعیت شخصیت تاریخی دختری به نام #رقیه سوال داشتم
✅ پاسخ:
🆔 @shobhe_shenasi
اگرچه در بسیاری از منابع، ميان فرزندان امام حسين (علیه السلام) نامي از حضرت رقيه (سلام الله علیها) برده نشده است. "محدث قمي" نيز در فرزندان حسين بن علي (علیهما السلام) ذكري از حضرت رقيه (سلام الله علیها) به ميان نياورده است.
🔸اما در "منتهي الآمال"(1) از "كامل بهائي" نقل كرده است: كه در "شام" از بچه هاي كوچك شهادت پدرشان را مخفي مي كردند و به آن ها مي گفتند پدرتان به مسافرت رفته. بر همين وضع بود تا يزيد آن ها را به خانه شخصي خود منتقل نمود. امام دختري چهارساله داشت. شبي از خواب بيدار شد. گفت: پدرم كو. اكنون او را در خواب ديدم. ناراحت و پريشان بود. زنان كه نواي اين كودك را شنيدند. همه صدا به گريه بلند كردند. ساير بچه ها نيز گريه مي كردند. "يزيد" از خواب بيدار شد. پرسيد: چه خبر است؟ جريان را به او گفتند. دستور داد سر پدرش را برايش ببرند سر را آوردند در دامن آن كودك گذاردند. پرسيد: چيست؟ گفتند: اين سر پدر توست چنان ناراحت شد كه فريادي زد از همان ناراحتي مريض گرديد و پس از چند روز فوت شد.
🔹اين واقعه بنابر قول "وقايع الشهور و الايام" "آيت ا. . . بيرجندي" در پنجم ماه صفر اتفاق افتاده است. در كتاب "رياض القدس" مينويسد كه روز پنجم صفر بنا به قولي حضرت رقيه (سلام الله علیها) از دنيا رفته و آن طفل كوچك كه مرحوم "آيت الله بيرجندي" در كتاب "وقايع" فرموده. به احتمال قوي حضرت رقيه سلام الل علیها بوده است. (2)
🔻روايت فوق نام اين دختر را بيان نكرده و از او فقط با تعبير دخترك چهارساله ياد كرده است.
☘️براي وجود چنين دختري دو شاهد ميتوان آورد:
📌شاهد اول:هنگامي كه زينب(سلام الله علیها) در كوفه با سر بريده امام حسين(علیه السلام) مواجه شد. اشعاري سرود كه در ضمن آن آمده است:«اي برادرم! با فاطمه كوچك سخن بگو كه نزديك است قلبش تهي گردد». (3) كه نشان از وجود چنين دختر خردسالي كه در فراق پدر بيتاب بوده دارد.
📌شاهد دوم: امام حسين(علیه السلام) در آخرين لحظات حيات خويش. هنگام مواجهه با شمر فرمود: الا يا "زينب" يا "سكينه"! يا ولدي! من ذايكون لكم بعدي؛ الا يا "رقيه"! يا "امكلثوم"! انتم وديعة ربي. اليوم قد قرب الوعد. (4)
🔸اگر چه اين جا نيز تنها يك نقل تاريخي است.
"ابن فندق" (م 565ق)نيز در "لباب الانساب" از حضرت رقيه سلام الله علیها به عنوان دختر امام حسين(علیه السلام) ياد كرده است.(5)
✍️آقاي "محمد باقر مدرس" مي گويد: درباره اين دختر امام حسين (علیه السلام) از مرحوم آيت الله "نجفي" كتباً و شفاهاً سؤالاتي نمودم. فرمود: اگر چه مدارك معتبر از وجود چنين دختري ساكت است. لكن با وجود اين شهرت نمي شود انكار كرد. (6)
▪️"شهید مطهری" در "حماسه حسيني"، وجود حضرت رقیه (سلام الله علیها) را انکار نمیکند، بلکه داستان خرابه "شام" را زیر سوال میبرد که مربوط به يادداشتهاي استاد شهيد مي باشد که در واقع فيشهاي تحقيقاتي ايشان بوده که قصد داشته اند بعدها راجع به آنها تحقيق نمايند تا به نتيجه نهايي و قطعي برسند. چنانکه در ميان اهل پژوهش و تحقيق مرسوم است. ولي متأسفانه ناشر محترم آثار ايشان همانطورکه در مقدمه کتاب نيز تذکر داده است اين يادداشتهاي خام را که هنوز در آنها تحقيق صورت نگرفته است، در کنار سخنرانيهاي استاد که ديدگاههاي نهايي ايشان بوده، به چاپ رسانده است و اين دستاويزي براي برخي اشخاص کم اطلاع و بعضاً معاند قرار گرفته است.
پي نوشت ها :
1. محدث قمى، منتهى الآمال في تواريخ النبي و الآل،ناشر: دليل، مكان نشر قم، سال چاپ: 1379 ش، نوبت چاپ اول، ج2، ص 1002.
2. حضرت رقيه دختر امام حسين، شيخ علي فلسفي خراساني، ص5.
3. « …يا اخي فاطمة الصغيرة كلمّها فقد كاد قلبها ان يذوبا »بحارالانوار، ج 45، ص 115؛ القندوزي، ينابيع المودة، انتشارات الشريف الرضي، چاپ اول 1371 ش، ج 2 ص 421
4. مـوسوعة كلمات الامـام الحسين، معهد تحقيقات بـاقرالعلوم، دارالمعروف، قم، 1415 هـ. چاپ اول؛ ص 511، ينابيع الموده، ج 2، ص 416.
5. ابن فندق، لباب الانساب، تحقيق سيد مهدي رجايي، كتابخانه آيت الله نجفي،قم، ج 1 ص 355
6. شخصيت حسين، محمد باقر مدرس بستان آبادي، ناشر دارالكتب الاسلاميه، ص458
مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
ــــــــــــــــ
🚩 در پرتگاه مجازی، مجهز باش...
👈پاسخبهشبهاتفــجازی👇
🆔 @shobhe_shenasi
. ⚘﷽⚘
❌ شبهه/۱۱۵
قاضی : #شلاق حقش بود
سوال:چرا؟
قاضی:چون شراب حرامه
سوال:چرا حرامه؟
قاضی :چون برای بدن ضرر داره
سوال:یعنی یه لیوان شراب از هشتاد ضربه شلاق ضررش بیشتره؟
قاضی : حکم خداس حرف نباشه
✅ پاسخ
🆔 @SHOBHE_SHENASI
♦️اولا علت حرمت شراب و مجازات مربوط به آن دستور الهی است و ضرر داشتن، تنها یکی از دلایل آن است.
♦️ نوشیدن شراب علاوه بر ضرر جسمانی، آثار و تبعات روحی و روانی هم برای شخص و هم برای اجتماع دارد.
♦️ شرب خمر به دلیل سلب اختیار از فرد، وی را به حالت خطرناک و مجرم بالقوه تبدیل می کند و لذا حتی در کشورهایی هم که نوشیدن آن حرام نیست، مقررات ویژه ای دارد.
♦️ثانیاً تازیانه خوردن هرچند با درد همراه است، اما ضرر قابل ملاحظه ای ندارد و به همین دلیل هم به عنوان تنبیه در نظر گرفته شده است.
🆔 @SHOBHE_SHENASI
♦️ در احکام اسلامی آمده است که اگر تازیانه به دلایلی (مانند سردی و گرمی زیاد هوا، شرایط جسمی فرد و....) موجب #ضرر شود، #تعلیق می شود.
👈 علت تعلیق نیز قاعده معروف #لاضررفی_الاسلام است.
ــــــــــــــــ
🚩 در پرتگاه مجازی، مجهز باش...
👈پاسخبهشبهاتفــجازی👇
🆔 @Shobhe_ShenaSi