فرصت تبیین #سونامی_سالمندی
در آستانه ۹ مهرماه، #روز_جهانی_سالمند قرار داریم.
این مناسبت فرصت ویژه ای است برای تبیین دقیق ابعاد سونامی سالمندی در ایران، اعم از؛ مزایا، آسیب ها و پیامدهای فردی و اجتماعی.
ضروری است؛ اساتید جمعیت شناس، کارشناسان جمعیت پژوه، فعالان فضای مجازی، نهادهای ذیربط و به ویژه #اهالی_رسانه_ملی از هم اینک طراحی نموده و آماده راه اندازی پویش سراسری تبیین سونامی سالمندی جمعیت در ایران باشند
@madaraneghasemparvar
#تعداد_مطلوب_فرزندان
آیا می دانید حدود ۶۰ درصد پاسخ دهندگان در #پیمایش_ملی_خانوادگی سال ۱۳۹۷ تمایل دارند که #سه_فرزند یا بیشتر داشته باشند.
@madaraneghasemparvar
فرزندان آینده، #برخوردار و مرفه ولی بسیار تنها و #افسرده اند، پس بجای نگرانی از رفاه آتیه فرزندان مان باید از امروز به فکر تنهایی و افسردگی فردای ایشان باشیم؟
به برکت متولدین سالهای #دهه_شصت، زیرساخت های لازم در حوزه های بهداشتی، درمانی، تحصیلی، شغلی، دانشگاهی و مسکن در حد قابل قبولی افزایش پیدا کرده است، لذاست که چند سالی است در برخی حوزه ها مثل ظرفیت زایشگاهها، متخصصان اطفال، مهدها، پیش دبستانیها، مدارس ابتدایی و حتی کرسی های دانشگاهی با ظرفیت خالی و اضافی روبرو شده ایم و در سالهای آتی این ظرفیت های اضافی و بلا استفاده در کلیه زیرساخت ها بیشتر هم خواهد بود.
بعنوان نمونه، در سال تحصیلی 1398 (قبل از پاندمی کرونا) در ایران اسلامی، بیش از 105.000 مدرسه با ظرفیت خالی و کلاس ها و نیمکت های بلا استفاده روبرو بوده است. حدود 60.000 مدرسه با کمتر از 100 نفر، حدود 45.000 مدرسه با کمتر از 75 دانش آموز و قریب به 93.000 کلاس درس با کمتر از 15 نفر دانش آموز فعالیت نموده و با ظرفیت های خالی مواجه شده است.
@madaraneghasemparvar
#سالمندترین کشورهای جهان
.
کشورهایی که از چرخه رقابت های اقتصادی #جهان خارج شده اند و یا به زودی حذف خواهند شد.
@madaraneghasemparvar
۸ تا ۱۰ سال ، آخرین فرصت مفید باقیمانده از #پنجره_جمعیت
هم اعضای محترم #شورای_نگهبان و هم نمایندگان محترم #مجلس باید توجه داشته باشند که در مسئله جمعیت فاکتور #زمان بسیار مهم و تعیینکننده است. اگر ما هشت سال آینده را که آخرین فرصتهای مفید باقی مانده ما در پنجره جمعیت است از دست بدهیم در #تله_باروری گرفتار میشویم و دیگر امکان اصلاح ساختارهای جمعیتی را نخواهیم داشت.
مطالعه بیشتر در #روزنامه_جوان
https://www.javanonline.ir/fa/publications/3249/47975?type_id=1&publication_id=1&numberOfPub=&from_date=1387/01/01&to_date=1400/06/22&sort=DESC&p=1
@madaraneghasemparvar
#فرزندکشی، سقط، سفاهت، محرومیت و گمراهی
قَدْ خَسِرَ الَّذِينَ قَتَلُوا أَوْلَادَهُمْ سَفَهًا بِغَيْرِ عِلْمٍ وَحَرَّمُوا مَا رَزَقَهُمُ اللَّهُ افْتِرَاءً عَلَى اللَّهِ ۚ قَدْ ضَلُّوا وَمَا كَانُوا مُهْتَدِينَ (انعام_۱۴۰)
به یقین آنها که فرزندان خود را از روی جهل و نادانی کشتند، گرفتار خسران شدند؛ (زیرا) آنچه را خدا به آنها روزی داده بود، بر خود تحریم کردند؛ و بر خدا افترا بستند. آنها گمراه شدند؛ و (هرگز) هدایت نیافته بودند
@madaraneghasemparvar
#ایران زیر سایه #کرونا پیر می شود.
پاندومی کرونا با افزایش مرگ و میر و کاهش نرخ زادولد، شاخص های جمعیتی کشور را در شرایط بدی قرار داده است.
متاسفانه در حال حاضر جمعیت کشور، هیچ متولی ای ندارد و #رئیس_جمهور باید عاجلانه یک مشاور عالی جمعیتی انتخاب کند و آن ستاد عالی جمعیت که در طرح جوانی جمعیت قیدشده، تشکیل شود و سپس باید با کار علمی و تخصصی، مهم ترین اولویت ها برای تغییر شاخص ها طراحی شود.
مطالعه بیشتر در #روزنامه_رسالت
http://paper.resalat-news.com/newspaper/item/110473
@madaraneghasemparvar
باور افراطی دشواری #تربیت
گزاره نادرست و باور افراطی "دشواری تربیت فرزند" و تداخل عرفی معانی رفاه بیشتر و تربیت بهتر از مهم ترین دلایل کاهش میل #فرزندخواهی و #نرخ_باروری در ایران اسلامی است.
حدود ۶۹ درصد زنان و ۵۴ درصد مردان تربیت را مقوله ای سخت و دشوار می دانند.
@madaraneghasemparvar
درمان #ناباروری تحت پوشش #بیمه_پایه
بیمه خدمات سرپایی نازایی تا ۷۰ درصد و خدمات بستری تا ۹۰ درصد در مراکز دولتی و خصوصی تحت پوشش بیمه های پایه قرار میگیرند.
پوشش هزینه بیمه ناباروری سقفی ندارد اما تا ۶ دوره صرفا خواهد بود و زنان تا سن ۴۲ سال را شامل میشود.
این خدمات هم برای #ناباروری_اولیه و هم #ناباروری_ثانویه زوجها خواهد بود.
@madaraneghasemparvar
:
:
سلام علیکم
خداقوت
یک پیشنهاد بسیار ساده - کاربردی _ بدون هزینه
مجموعهای از خواهران جهادی در راستای لبیک به بیانات مقام معظم رهبری برای تولید محتوا ویژه پیامرسانها و تبیین در فضای مجازی به صورت روزانه در موضوعات مرتبط با مبحث جمعیت در حال تولید محتوا هستند و محتوای خود را بدون هیچ چشمداشتی در اختیار دغدغهمندان و فعالان قرار میدهند تا جایی که حتی انتظار ندارند اسم کانال و مجموعه آنها در ذیل محتواهای تولید شده درج شود.
لذا پیشنهاد میشود شما فرهیخته ارجمند محتواهای تولید شده را با هر اسم و عنوانی که صلاح میدانید (با اسم کانالی که در آن منتشر میکنید) در کانالها و گروههایی که امکان ارسال محتوا دارید منتشر فرمایید.
ساکی
مجمعملیفعالانجمعیت
ستادراهبریجمعیتوخانواده حوزههایعلمیه
نام مجموعه: #قلب_خانواده
عرصه فعالیت: تولید محتوا ویژه فضای مجازی
مخاطبین کانال: فعالان و کنشگران فرهنگی
مخاطبین محتوا: بدنهی عمومی جامعه
محل انتشار محتوا:
https://eitaa.com/joinchat/599261242C7dabbe2da4