eitaa logo
مادرانه های مشترک
12.6هزار دنبال‌کننده
3هزار عکس
111 ویدیو
27 فایل
نکات تربیتی کاربردی انجام کارهای روزمره در کنار فرزندان تبدیل کارهای خانه به بازی مشارکت بچه ها و مسئولیت پذیری بازیهای خانگی قصه های کاربردی و ... شرافت هستم یک مادر *در حد توانم برخی از سوالات را پاسخ میدم* @Sherafat518
مشاهده در ایتا
دانلود
وقتی که این نظرسنجی👆👆 و لینک پیام ناشناس را در کانال گذاشتم، پیامهای زیادی اومد که همون‌طور که قبلا گفتم من تعدادی پیامهای حاوی انتقاد را در کانال گذاشتم و پاسخ دادم. تعدادی از عزیزان لطف داشتند و از روی محبت پیام می دادند که چرا اصلا باید به انتقادها توجه کنید؟! وقتی که در نتایج نظرسنجی اکثریت نظر مثبت داشتند‌، چرا باید به نظرات منفی توجه کنید؟! یا میگفتند پیامهای مثبت را هم بگذارید. این کار به دو دلیل بود : اول اینکه طبیعی هست که اکثریت افراد شرکت کننده در نظرسنجی نظر مثبت دارند. اصلا چون راضی هستند کانال را مرتب دنبال می کنند. و نکته دوم اینکه در کنار تمام مادرانی که از مطالب کانال استفاده میکنند من باید بتونم به مادری هم که دچار عذاب وجدان هست کمک کنم و از این بابت وظیفه دارم. و از همون شب مجدد شروع کردم به تحقیق در این زمینه.هر چند که قبلا هم در مطالب و صوتهای کانال زیاد در موردش صحبت شده بود. در مورد بحث مقایسه و بحث عذاب وجدان به پیشنهاد یکی از دوستان دو کتاب از استاد صفایی حائری را بررسی کردم. کتاب رشد و کتاب حرکت، یعنی این نظرسنجی خودش عامل خیر و برکت برای خودم هم بود. 😉👌
از کتاب رشد ( استاد صفائی حائری) : از هر کس به اندازه ای که داده اند بازدهی می خواهند مهم هدف و جهت کارهاست. پس مقایسه هیچ جایگاهی ندارد، البته که در ادامه کتاب به شناخت سرمایه ها و استعدادها و اهمیت تلاش و به کم قانع نشدن هم پرداخته می شود.👌
و این مطلب دقیقا همان مثالی هست که قبلا هم بارها و بارها در صوت های کانال گفته شد : ➖یک معلم ابتدای سال تحصیلی از دانش آموزان کلاس امتحان میگیرد تا سطح کلاس را بسنجد، مثلا یکی از دانش آموزان نمره ۲۰ می گیرد و یکی از دانش آموزان نمره صفر می گیرد. از دید معلم و مدرسه و همکلاسی ها و والدین و...، دانش آموز نمره بیست بچه زرنگ کلاس است و دانش آموز نمره صفر شاگرد تنبل. ➖دانش آموزان تا آخر سال تلاش میکنند و پیش می روند در امتحان آخر سال، مثلا بچه زرنگ کلاس نمره ۱۸ می گیرد و بچه تنبل نمره ۵ ➖باز هم از دید همه، دانش آموزی که ۱۸ گرفته بچه زرنگ و دانش آموزی که ۵ گرفته بچه تنبل کلاس است. ➖با وجودی که دانش آموز اول در واقع پسرفت یا نزول داشته اما دانش آموز دوم پیشرفت یا صعود داشته. ➖پس وقتی سرمایه ها یکسان نیست مقایسه جایگاهی ندارد، اما و اما و اما دست از تلاش برداشتن و یکجا نشستن و بهانه آوردن هم معنایی ندارد👌 ✅ لینک کانال مادرانه های مشترک👈 @madaranehayemoshtarak
در مورد موضوع عذاب وجدان هم ان شاالله از کتاب حرکت می نویسم.
👆یکی از همراهان عزیز کانال لطف کردند و یکی یکی صوت های نیازها را پیاده سازی میکنند، ان شاءالله به تدریج متن صوتها را هم برای عزیزانی که شرایط استماع صوت ها را نداشتند در کانال قرار میدهم. با وجود زحمت دوست عزیزمان برای پیاده سازی صوت ، چون صوت با زبان محاوره ای گفته شده، ویرایش متن ها خیلی زمان بر هست و من به حداقل ممکن کفایت کردم با این وجود مثلا صوت اول حدود یکساعت زمان برد. امیدوارم که قابل استفاده باشد. هر چند که توصیه من گوش دادن خود صوتهاست چون احساس و لحن کلام را بیشتر و بهتر منتقل می کنند.
👇متن قسمت اول صوت های نیازها
🍃بسم الله الرحمن الرحیم 🍃 ➖همراهان همیشگی کانال مادرانه های مشترک سلام، وقت شما بخیر، اعیاد ماه شعبان بر همه شما مبارک باد. ➖قبل از اینکه صوت را شروع کنم خواهش می‌کنم که این صوت را به هیچ وجه از کانال خارج نکنید، این صوت مخصوص اعضای کانال مادرانه‌های مشترک است🙏 ➖ طی دو سال و نیم که من این کانال را داشتم سوال‌های زیادی از مادران برای من فرستاده می‌شد. ➖ تا چند مدت پیش من سوال‌ها را تک به تک جواب می‌دادم. این چند ماه فرصت نداشتم و شرایطم طوری نبود که سوال‌ها را جواب بدهم ولی چیزی که به ذهنم رسید این بود که یک سری صوت‌ها را بگذارم. این صوت‌ها خیلی کمک می‌کند، یعنی گوش دادن و عمل کردن به این صوتها خیلی بیشتر از اینکه من بخواهم تک به تک سوال‌ها رو جواب بدم راهگشاست. به اصطلاح همون ضرب المثل معروف ماهیگیری یاد دادن نه ماهی دادن هست 😊 ➖ مادرها سوال‌های خیلی متعددی می‌پرسند. حالا یک سری سوال‌ها حیطه‌شون فرق می‌کند مسائلی هست که واقعاً باید شخصی روش فکر بشود، ولی یه سری سوال‌ها انگار عمده تکرار میشوند. مثلاً وقتی من اون سوال را می‌خوانم می‌بینم مثلاً شاید چند صد بار مشابه این سوال را شنیدم🤪 ➖ بچه‌ام لجبازه، حرف گوش نمیده، دست بزن داره ،حرف زشت می‌زنه، دست تو دماغش میکنه، دستشویی نمیره، کاپشنش رو نمی‌پوشه،فقط یک لباس را می‌پوشه، غذا را نمی‌خوره، فقط یک غذا می‌خورد، هر لباسی که خودش دلش بخواد می‌پوشد، اون یکی میگه با لباس خونگی میاد بیرون، می‌خوایم بریم بیرون فقط با لباس خونگی میاد، اون یکی مادر میگه از بیرون که میایم لباس بیرونش را در نمیاره، کارهای شخصیشو انجام نمیده ،پرخاشگری می‌کنه ،دیر می‌خوابد، دیر بلند میشود، وابسته است، اضطراب جدایی دارد، هرچی می‌بیند می‌خواهد، بیرون که میریم مثلاً اعصابم خورد میشه،مرتب میگه اینو می‌خوام اونو می‌خوام، رفتار دیگران را تقلید می‌کنه،😤😤 و.... ➖خلاصه مسائل و مشکلاتی که مرتب من از مادرهای مختلف می‌شنوم و تکرار میشه و مثلاً مادر گاهی میگه که آره فلان کار را می‌کرد دیگه نمی‌کنه حالا یه کار دیگه می‌کنه بعد می‌بینیم حتی اگر یک مشکل هم حل بشود مشکل دیگری به وجود میاد. ➖ خوب قبل از اینکه اصلاً وارد این بحث به صورت جدی بشویم من یک خواهش دارم این صوت‌ها را که من در قسمت‌های مختلف میزارم، چون فرصت برام وجود نداره که همش را در یک صوت و پشت سر هم بگم، صوت‌ها را تا انتها تا قسمت آخر بشنوید و راجع بهشون قشنگ فکر کنید بررسی کنید تحلیل کنید با توجه به شرایط زندگی خودتون، شرایط فرزندانتون، تعداد و سن فرزندانتون، بعد تغییراتی که حس می‌کنید با شنیدن این صوت‌ها لازم هست که در رفتارتون اعمال کنید، کارهای جدید که باید انجام بدید، چیزهایی که باید اضافه شود و چیزهایی که باید کم شود، همه این‌ها را روی کاغذ رو بنویسید، دوباره راجع بهشون فکر کنید و بعد این‌ها را به تدریج انجام بدید. یعنی یک حرکت ضربتی نباشد که مثلا الان من تا این صوت را شنیدم سریع میگم خوب پس این کار غلطه،من سریع این‌ها را عوض کنم این کار را انجام ندید، صوت‌ها رو تا انتها بشنوید تفکر کنید بنویسید پیاده سازی کنید و بعد به تدریج این‌ها را انجام بدید. این سلسله صوت‌ها در مورد نیازها هست. نیازها پایه کودک چی هست؟ چه نیازهایی باید برطرف شود ؟ چه خواسته‌هایی نیاز نیست که اصلاً بهشون نباید اعتنا شود ؟ فرق نیاز و خواسته چیست؟ تا چه حد باید نیازها برطرف شوند؟ تا چه حد باید خواسته‌ها برطرف شوند؟ چی میشه که خواسته‌های یک کودک زیاد میشوند؟ ➖می‌خواهیم راجع به این‌ها صحبت کنیم ما می‌خوایم اینجا به جای اینکه مادر سوال کند با این رفتار فرزندم چطور برخورد کنم، مادر بتواند خودش به نیاز پشت رفتار کودکش پی ببرد مثلاً به جای اینکه مادر بگوید بچه ۵ ساله من دستشوییشو اصلاً نمیگه، دو ساله از پوشک گرفتمش، بچه ۵ ساله من خیلی پرخاشگره، بچه‌ام غذا نمی‌خوره، کارهای شخصیشو انجام نمیدهد همین سوال‌هایی که متناوب برای همه مادرها وجود دارد، می‌خوایم صحبت کنیم راجع به اینکه مادر به جای اینکه بگوید چطور بچه‌ام رو مجبور کنم که راضی بشه مثلاً غذاشو بخوره، چطور لباسش رو خودش بپوشد ،تو این سن که تواناییش رو دارد ،چطور دست از این لجبازی‌ها بردارد ؟! مادر خودش به این علم برسد که نیاز پشت رفتار این بچه چیست ؟ ➖چه نیازی باید برطرف شود که این سیستم هوشمند انسان، سیستم هوشمند آن کودک یک آلارم میدهد اعلان میدهد با مثلا پرخاشگری با لجبازی،با حرف گوش نکردن،با وابستگی، با اضطراب جدایی، دارد به من اعلان می‌کند که مادر، پدر، من یک نیازی پشت این رفتارم هست یک دلیل هست!! که من این رفتار را می‌کنم. ➖ اگر مثلاً سر من درد می‌کند یک علتی از داخل دارد. ✅ نشر با نام و لینک کانال مادرانه های مشترک👈 @madaranehayemoshtarak
ممکن است زیر آفتاب طولانی بودم. ممکن است کم خوابی داشتم. ممکن است بیماری در مغزم وجود دارد. ➖ دلایل مختلف می‌تواند وجود داشته باشد. فقط سر من درد می‌کند یک نشانه بیرونی دارد و من اگر فقط و فقط از مسکن استفاده کنم هیچ وقت این سردردها خوب نمی‌شود، به تدریج هم نسبت به آن مسکنی که می‌خورم بدنم قوی میشود و باید مسکن قوی‌تر بخورم. ➖ من در رفتار با فرزندم هم مثلاً دلیل پرخاشگری فرزندم، نیاز پشت رفتارش را، دلیل پشت این رفتارش را باید پیدا کنم. ➖مثلاً گاهی با یک تشویق : داد نزن فلان چیز رو بهت میدم مثلاً من مادری هستم که روشم تشویق هست، من یک مادر عصبانی نیستم داد نمیزنم و تنبیه نمی کنم، چی میشه ؟؟؟ دفعه به دفعه باید تشویقم را قوی‌تر کنم دفعه اول با شکلات باشد دفعه بعد با یک عروسک باشد،بعد دوچرخه می‌خواد، بعد فلان چیز دیگر را می‌خواد، چون من دلیل پشت اون رفتار را ندیدم. ➖یا مثلا اگر مادری هستم که با داد زدن پرخاشگری فرزندم را ساکت می‌کنم دفعه به دفعه مجبورم بیشتر پرخاشگری بکنم چون مثلاً بچه‌ام پرخاشگری کرد من امدم با پرخاشگری بیشتر و قدرت بیشتر ساکتش کردم. آن دلیل پشت رفتار از بین نرفت، اون علت از بین نرفت، دفعه بعد باید یک پرخاشگری خیلی بیشتری انجام بدهم و این هست که مادر خسته می‌شود کلافه میشود: هرچی بهش میدم، پرخاشگریش خوب نشد،هرچی دعوا کردم خوب نشد،گ. ➖یا مثلا من مادری هستم که طرد می‌کنم، یا مثلاً تنبیه بدنی می‌کنم، دفعه به دفعه مجبورم این‌ها را قوی‌تر کنم چون به جای اینکه دنبال علت اصلی باشم دنبال یک مسکن بودم. در لحظه مثلاً توی خیابان بچه من لج کرده که فلان چیز را می‌خواهم من به جای اینکه بیایم بگویم مهم نیست چند دفعه دیگر هم این کار را بکند ولی من باید زمان بگذارم، فکر کنم بررسی کنم، سعی و خطا کنم علت اصلی رفتارش را پیدا بکنم نه اینکه دنبال اون باشم که اون لحظه بچه من تو خیابون لج کرده خودش را انداخته زمین که فلان چیز را می‌خواهم من چطور رفتار کنم باهاش برخورد کنم؟ چون اونجا اگر روشی هم پیدا کنم مثلاً ممکنه من بگم بچه من می‌ترسه از تنها شدن من اونجا سریع تهدیدش می‌کنم میگم ولت می‌کنم میرماااا بچه سریع می‌ترسد و پا میشود دنبال من می آید، بله این مسکن هست دفعه بعد دفعات دیگر همین کار را تکرار می‌کند. چون من علت اصلی کارش را پیدا نکردم!!! توی این سلسله صوت‌ها می خواهیم مادر خودش به این اطلاعات برسد.به این دانش برسد که این مسائل را چطوری خودم برطرف بکنم. اینکه همیشه از یک نفر بپرسم که الان بچه من این کار را می‌کند من چه کار کنم نباشد و این خیلی خوب است که مادر خودش به این قدرت برسد خیلی به او لذت میدهد. ➖تفکر می‌کند فکر می‌کند، سعی و خطا می‌کند وقتی می‌بیند که با بررسی نیازهای کودکش با ارضا کردن نیازهای واقعی کودکش چطور این مشکلات رفتاری برطرف میشوند، خیلی لذت خوبی به یک مادر دست میدهد. ➖انشاالله همراه باشید عزیزانی که نیاز دارند. بسیاری از دوستان به احتمال زیاد خودشون بلد هستند عزیزانی که فکر می‌کنند نیاز دارند با این صوت‌ها که من شماره گذاری می‌کنم، قسمت بندی می‌کنم با نیازها همراه باشید سعی می‌کنم حالا هر روز یا یک روز در میان این صوت‌ها را کانال قرار بدم. ✅ نشر با نام و لینک کانال مادرانه های مشترک👈 @madaranehayemoshtarak
شهدا را یاد کنیم😢 با قرائت فاتحه و ذکر صلوات ✨اللّهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم✨
الهی ، در شگفتم از آن که کوه را می‌شکافد تا به معدن جواهر دست یابد و خویش را نمی کاود تا به مخزن حقایق برسد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا