مدارس وابسته به حوزه های علمیه
#ادامه_اساسنامه_مدارس_وابسته 🔻#فصل_اول : اهداف 🔷ماده ۱ـ این مدارس در راستای اهداف کلی و هدفهای د
#ادامه_اساسنامه_مدارس_وابسته
🔻#فصل_دوم : مؤسس وشرایط تأسیس
🔷ماده۲ـ وزارتخانهها، سازمانها، دستگاهها و شرکتهای دولتی، نهادهای عمومی،
تعاونی و موسسات عام المنفعه که مجوز تأسیس مدرسه وابسته را (به استثنای رشته
علوم و معارف اسلامی) از سازمان آموزش و پرورش استان دریافت میکنند، مؤسس
نامیده میشوند.
🔶تبصره۱ـ #مرکز_مدیریت_حوزه_علمیه_قم، سازمان تبلیغات اسلامی، مدرسه عالی شهید
مطهری، سازمان اوقاف و امور خیریه و مرکز رسیدگی به امور مساجد می توانند در قالب
این اساسنامه و مفاد مصوبه جلسه ۶۷۷ شورای عالی آموزش و پرورش مورخ ۷/۶/۱۳۸۱ نسبت به تاسیس دبیرستان علوم و معارف اسلامی اقدام نمایند.
🔶تبصره۲ـ در صورتی که دستگاه موسس بر اساس اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی یا سایر موارد
به بخش خصوصی تغییر ماهیت یابد، مدارس مذکور با تایید وزارت آموزش و پرورش و با
رعایت قانون مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی به فعالیت خود ادامه خواهند
داد.
🔷ماده۳ـ تامین فضای آموزشی و پرورشی و همچنین نیروی انسانی و سایر هزینهها و امکانات مورد نیاز مدرسه وابسته برابر ضوابط وزارت آموزش و پرورش به عهده موسس خواهد بود.
🔶تبصره ـ وزارت #آموزش_و_پرورش #میتواند با توجه به شرایط و امکانات موجود خود و درصورت رعایت اصل ۳۰ قانون اساسی برای آموزش رسمی توسط این مدارس، در #تامین بخشی از #نیروهای_انسانی، #فضای_آموزشی، #امکانات و #تجهیزات مورد نیاز این مدارس مشارکت نماید.
🔷ماده۴ـ مدرسه وابسته برای دانشآموزان دختر و پسر به صورت نوبت جداگانه
اداره خواهد شد.
🔶تبصره ـ دوره پیش دبستانی از رعایت این ماده مستثنی می باشد.
#ادامه_دارد...
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
💢 کانال رسمی مدارس وابسته به حوزه را دنبال کنید:
🆔@madarese_vabasteh
#ادامه_اساسنامه_مدارس_وابسته
🔻#فصل_سوم : سازمان اداری وآموزشی و نحوه اداره مدرسه
🔷ماده۵ ـ مدرسه براساس ضوابط آموزشی وپرورشی وزارت آموزش وپرورش زیرنظر
مؤسس و با مسئولیت مدیر مدرسه اداره میشود.
🔶تبصره ـ مؤسس و مدیر مدرسه مشترکاً در چارچوب ضوابط و مقررات مربوط در برابر وزارت آموزش و پرورش مسئولیت خواهند داشت و این نوع مدارس میتوانند با استفاده از آیین نامه توسعه مشارکت های مردمی به صورت هیات امنایی اداره شوند.
🔷ماده۶ ـ دریافت کمکهای مردمی و هزینههای مربوط به خدمات آموزشی و پرورشی فوق برنامه مطابق قوانین و ضوابط مربوط در این مدارس مجاز می باشد.
🔷ماده۷ـ مدیرمدرسه با رعایت شرایط احراز مدیریت مدارس مصوب شورای عالی آموزش و پرورش، به پیشنهاد موسس و تایید و حکم رئیس آموزش و پرورش شهرستان، منطقه یا ناحیه منصوب میشود.
🔶تبصره ـ چنانچه ظرف مدت دو ماه بین موسس و رئیس آموزش و پرورش شهرستان، منطقه یا ناحیه توافق حاصل نشد، موضوع از طریق موسس یا رئیس آموزش و پرورش به شورای آموزش و پرورش شهرستان یا منطقه گزارش میشود. نظر شورای مذکور که با حضور نماینده موسس با داشتن حق رأی تشکیل میشود، قطعی و لازم الاجرا است.
🔶تبصره ـ در موارد خاص که مدیر پیشنهادی موسس، کارمند رسمی آموزش و پرورش نمیباشد، انتصاب وی با نظر رییس آموزش و پرورش شهرستان، منطقه یا ناحیه بلامانع است.
🔷ماده۸ ـ مدرسه میتواند با اخذ مجوز از شورای آموزش و پرورش شهرستان یا منطقه برابر مقررات مربوط به صورت شبانهروزی اداره شود.
🔷ماده ۹ـ کلیه کارکنان مدارس دخترانه باید زن و کلیه کارکنان مدارس پسرانه باید مرد باشند.
🔶تبصره۱ـ در مدارس دخترانه استفاده از نیروی انسانی مرد در پستهای نگهبانی، تأسیسات، آشپز، راننده و باغبان بلامانع است.
🔶تبصره۲ـ استفاده از نیروی انسانی زن در مدارس دورههای پیشدبستانی و ابتدایی پسرانه بلامانع است.
🔷ماده۱۰ـ این مدارس میتوانند با هماهنگی و تایید اداره آموزش و پرورش شهرستان، منطقه یا ناحیه علاوه بر ضوابط عمومی مدارس، ضوابط خاصی را برای پذیرش دانشآموز تعیین و اجرا نمایند.
#ادامه_دارد...
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
💢 کانال رسمی مدارس وابسته به حوزه را دنبال کنید:
🆔@madarese_vabasteh
#ادامه_اساسنامه_مدارس_وابسته
🔻#فصل_چهارم: برنامههای درسی
🔷ماده۱۱ـ مواد درسی، برنامهها و محتوای آموزشی در این مدارس همانند سایر مدارس وزارت آموزش و پرورش میباشد. موسس میتواند با استفاده از آییننامه نحوه ارائه خدمات آموزشی و پرورشی فوق برنامه در مدارس دولتی، علاوه بر برنامههای مصوب، متناسب با نیازهای دانشآموزان، برنامههای پرورشی، آموزشی جبرانی، تقویتی و تکمیلی، فرهنگی، هنری، پژوهشی، ورزشی را ارائه نماید.
🔶تبصره ۱ـ موسس میتواند در شاخه های فنی و حرفه ای و کاردانش و رشته علوم و معارف اسلامی دوره متوسطه حداکثر تا ۱۰ واحد را برنامهریزی و دروس اختصاصی مورد نظر خود را جایگزین دروس انتخابی و اختصاصی پایههای متوسطه نماید. جایگزینی دروس باید به گونهای باشد که ماهیت رشته مورد نظر تخصصیتر شود. تعیین و تهیه منابع و محتوای آموزشی دروس اختصاصی فوق با رعایت اهداف و سرفصل های مصوب و با هماهنگی و تایید سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی به عهده موسس خواهد بود.
🔶تبصره ۲ـ درصورتی که مؤسس، متقاضی ایجاد رشتهای غیراز رشتههای موجود و مصوب دورهمتوسطه باشد باید رشته و جداولدرسی مورد تقاضا را پیشنهاد نماید تا به تصویب شورای عالی آموزش وپرورش برسد.
#ادامه_دارد...
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
💢 کانال رسمی مدارس وابسته به حوزه را دنبال کنید:
🆔@madarese_vabasteh
#ادامه_اساسنامه_مدارس_وابسته
🔻#فصل_پنجم: نظارت بر امور مدارس
🔷ماده ۱۲ـ نظارت مستمر بر فعالیتهای این مدارس و ارزیابی از عملکرد آنها همانند سایر مدارس برعهده آموزش وپرورش شهرستان یا منطقه مربوط می باشد.
🔷ماده۱۳ـ رعایتنکردن مفاد این اساسنامه و آییننامههای مرتبط، تخلف محسوب شده و با متخلف یا متخلفین برابر قوانین و مقررات موضوعه رفتار خواهد شد. در صورت تکرار موارد تخلف، موضوع انحلال مدرسه در شورای آموزش و پرورش شهرستان یا منطقه طرح و اتخاذ تصمیم خواهد شد.
🔶تبصره ـ درصورت انصراف موسس ویا انحلال موسسه موضوع ماده ۲ این مصوبه، آموزش و پرورش شهرستان یا منطقه مسئولیت ادامه فعالیت آن واحد آموزشی را تا پایان سال به عهده خواهد داشت.
#ادامه_دارد
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
💢 کانال رسمی مدارس وابسته به حوزه را دنبال کنید:
🆔@madarese_vabasteh
#ادامه_اساسنامه_مدارس_وابسته
🔻#فصل_ششم: سایر امور
🔷ماده۱۴ـ موسس موظف است نام آموزش و پرورش شهرستان یا منطقه مربوط را در تابلو و
مهر مدرسه وابسته درج نماید.
🔷ماده۱۵ـ مجوز تأسیس مدرسه وابسته قابل واگذاری ویا انتقال به غیر نمیباشد.
🔷ماده۱۶ـ کلیه وزارتخانهها، سازمانها و سایر مراکز که دارای مدرسه وابسته میباشند، موظفند از تاریخ ابلاغ این مصوبه و حداکثر تا یکسال بعد، مدارس خود را برابر ضوابط و مقررات این اساسنامه تطبیق و اداره نمایند.
🔷ماده۱۷ـ سایر موارد که دراین اساسنامه به آن اشاره نشده است تابع قوانین و مقررات مورد عمل در وزارتآموزش وپرورش میباشد
🔷ماده۱۸ـ این اساسنامه جایگزین اساسنامه دبیرستانهای وابسته به سایر وزارتخانهها، سازمان ها و مراکز غیروابسته به آموزش و پرورش میشود.
✅موضوع: اساسنامه مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی وابسته به دستگاههای دولتی و سایر نهادهای عمومی مشتمل بر ۱۸ ماده و ۱۲ تبصره در هفتصد و نود و چهارمین جلسه شورای عالی آموزش وپرورش مورخ۳/۶/۱۳۸۸به تصویب رسید.
#پایان
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
💢 کانال رسمی مدارس وابسته به حوزه را دنبال کنید:
🆔@madarese_vabasteh
❓#سوال_6
🔻برای اینکه بتونیم با #شرایط_راه_اندازی_مدرسه_دولتی_وابسته به حوزه آشنا بشیم، چکار کنیم؟
✅اساسنامه رو در شش فصل زیر مطالعه کنید.
برای ورود، روی هر فصل #کلیک کنید.
🔷فصل اول: اهداف
🔶فصل دوم: مؤسس وشرایط تأسیس
🔷فصل سوم: سازمان اداری وآموزشی و نحوه اداره مدرسه
🔶فصل چهارم: برنامههای درسی
🔷فصل پنجم: نظارت بر امور مدارس
🔶فصل ششم: سایر امور
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
💢 کانال رسمی مدارس وابسته به حوزه را دنبال کنید:
🆔@madarese_vabasteh
مدارس وابسته به حوزه های علمیه
❓#سوال_6 🔻برای اینکه بتونیم با #شرایط_راه_اندازی_مدرسه_دولتی_وابسته به حوزه آشنا بشیم، چکار کنیم؟ ✅
🔺ممنون میشیم این پست رو در گروه های طلبگی ارسال کنید.🔺
🔻ظرفیت های موجود برای #تامین_فضای_آموزشی مدارس وابسته🔻
1️⃣ ظرفیت مدارس موجود:
🔶در این مورد، نحوه مشارکت ما با آموزش و پرورش به این شکل است که یک مدرسه را با همان ساختمان، همان مدیر و معلمان و همان دانش آموزان در اختیار میگیریم و ما در سه ساحت آموزشی، تربیتی و پشتیبانی سطح مدرسه را ارتقاء می دهیم.
2️⃣ظرفیت شیفت مخالف مدارس موجود:
🔷در این حالت مدرسه وابسته معلم، مدیر و دانش آموزان خود را خواهد داشت.
3️⃣ ظرفیت ساختمان هایی که توسط بنیاد برکت ساخته شده:
🔶بنیاد برکت سالانه تعدادی مدرسه نوساز در استان های محروم در اختیار آموزش و پرورش قرار می دهد که میتوان رایزنی کرد همان ساختمان یا ما به ازای آن در اختیار مدارس وابسته به حوزه قرار گیرد.
4️⃣ مدارس مناقصه ای آموزش و پرورش:
🔷آموزش و پرورش هر سال تعدادی مدرسه را به بخش خصوصی واگذار میکنه که میتوان با قیمت حداقل یا رایگان در اختیار مدارس وابسته به حوزه قرار داد یا در قبال اجاره اجازه اخذ شهریه پیدا کرد.
5️⃣ ساختمان های حوزه های علمیه:
🔶بعضی از حوزه های علمیه و مساجد ما، فضای آموزشی مازاد دارند که میشود با تعامل با سازمان نوسازی این فضاها را تبدیل به مدرسه کرد.
#فضای_آموزشی
#مدارس_وابسته
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
💢 کانال رسمی مدارس وابسته به حوزه را دنبال کنید:
🆔@madarese_vabasteh
🔻#فرایند_اجرایی #صدور_مجوز_تاسیس_مدارس وابسته به حوزه های علمیه در وزارت آموزش و پرورش:
1⃣عموم مقاطع و رشته های تحصیلی:
🔹۱-۱-ارسال درخواست از جانب بالاترین مقام اجرایی دستگاه متقاضی (دفتر مدارس وابسته به حوزه) به اداره کل آموزش و پرورش آن استان(روند های درون دستگاهی متفاوت است و امکان صدور حکم واحد برای دستگاه های مختلف ممکن نیست)
🔸۱-۲-بررسی درخواست مطرح شده از جانب دستگاه متقاضی توسط اداره کل آموزش و پرورش استان و ارائه پاسخ «صدور مجوز »یا «عدم صدور مجوز» به دستگاه متقاضی(روند طی شده درون اداره کل آموزش و پرورش متناسب با اقتضائات آن استان خواهد بود، در بسیاری از استان ها، درخواست صدور مجوز در جلسه شورای معاونین اداره کل مطرح می شود و در آنجا رای گیری و تصمیم گیری خواهد شد)
🔹۱-۳-پس از صدور مجوز از جانب اداره کل آموزش و پرورش استان، دستگاه موسس موظف است تا ساختمان و فضای مورد نظر خود را به آموزش و پرورش معرفی نماید.
🔸۱-۴- اداره کل آموزش و پرورش اطلاعات ملک و ساختمان معرفی شده را به اداره کل نوسازی استان ارسال کرده تا تاییدیه های لازم برای شروع فعالیت آموزشی از سوی اداره کل نوسازی صادر گردد.
🔹۱-۵-اداره مشارکت های مردمی اداره کل آموزش و پرورش استان موظف به پیگیری روند ها تا حصول نتیجه می باشد و در صورت بروز ابهام قانونی از وزارت آموزش و پرورش استعلام خواهد گرفت.
🔸۶_۱_ تخصیص نیروی انسانی از جانب آموزش و پرورش مطابق بخشنامه های سالانه توسعه سنواتی و اساسنامه مدارس وابسته خواهد بود، نیرو های آزاد در این مدارس باید روند گزینش آموزش و پرورش را مطابق روند مدارس غیردولتی طی کنند.
2⃣رشته علوم و معارف اسلامی:
🔹۲-۱-نحوه تاسیس در مصوبه جلسه ۶۷۷تاریخ۱۳۸۱/۶/۷ شورای عالی ذکر شده که با شماره ۱۲۰/۲۵۵۴/۸ و در تاریخ ۱۳۸۱/۹/۱۰ابلاغ شده و در جلسه ۸۶۴ تاریخ ۱۳۹۱/۵/۳ شورای عالی اصلاح شده
🔸۲-۲- فرآیند اجرایی در بخشنامه شماره۴۰۰/۱۲۳مورخ ۱۴۰۰۰/۲/۱۱ ملاک عمل استان هست
🔹۲-۳-بررسی و تایید صلاحیت متقاضیان توسط کمیته شورای عالی (آقای جعغرآبادی) صورت می گیرد
۲-۴-بخشنامه شماره ۱۴۰/۲۴۳ تاریخ ۱۴۰۰/۵/۱۶ درباره تاسیس رشته علوم و معارف، به صورت دولتی عادی توضیح داده شده.
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
💢 کانال رسمی مدارس وابسته به حوزه را دنبال کنید:
🆔@madarese_vabasteh