eitaa logo
مدارس وابسته به حوزه های علمیه
478 دنبال‌کننده
21 عکس
2 ویدیو
6 فایل
کانال رسمی مدارس وابسته به حوزه https://reshtemaaref.com ادمین @mztabrizi @Mohamadghaffari @sarbazenghlabislami کانال معارفی ها: @Maarefiha_IR
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻: سایر امور 🔷ماده‌۱۴ـ موسس موظف است نام آموزش و پرورش شهرستان یا منطقه مربوط را در تابلو و مهر مدرسه وابسته درج نماید. 🔷ماده‌۱۵ـ مجوز تأسیس‌ مدرسه وابسته قابل‌ واگذاری‌ ویا انتقال‌ به‌ غیر نمی‌باشد. 🔷ماده۱۶ـ کلیه‌ وزارتخانه‌ها، سازمانها و سایر مراکز که‌ دارای‌ مدرسه وابسته‌ می‌باشند، موظفند از تاریخ ابلاغ این مصوبه و حداکثر تا یکسال بعد، مدارس‌ خود را برابر ضوابط و مقررات‌ این‌ اساسنامه‌ تطبیق و اداره‌ نمایند. 🔷ماده‌۱۷ـ سایر موارد که‌ دراین‌ اساسنامه‌ به‌ آن‌ اشاره‌ نشده‌ است‌ تابع‌ قوانین و مقررات‌ مورد عمل‌ در وزارت‌آموزش‌ وپرورش‌ می‌باشد 🔷ماده‌۱۸ـ این‌ اساسنامه‌ جایگزین اساسنامه دبیرستان‌های وابسته به سایر وزارتخانه‌ها، سازمان ها و مراکز غیروابسته به آموزش و پرورش می‌شود. ✅موضوع: اساسنامه مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی وابسته به دستگاه‌های دولتی و سایر نهادهای عمومی مشتمل بر ۱۸ ماده و ۱۲ تبصره در هفتصد و نود و چهارمین جلسه شورای عالی آموزش وپرورش مورخ۳/۶/۱۳۸۸به تصویب رسید. •┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• 💢 کانال رسمی مدارس وابسته به حوزه را دنبال کنید: 🆔@madarese_vabasteh
دوستان اساسنامه رو و بخونن. فردا پیرامونش گفتگو می کنیم.
🔻برای اینکه بتونیم با به حوزه آشنا بشیم، چکار کنیم؟ ✅اساسنامه رو در شش فصل زیر مطالعه کنید. برای ورود، روی هر فصل کنید. 🔷فصل اول: اهداف‌ 🔶فصل دوم: مؤسس‌ وشرایط تأسیس‌ 🔷فصل سوم: سازمان‌ اداری‌ وآموزشی‌ و نحوه‌ اداره‌ مدرسه 🔶فصل چهارم: برنامه‌های درسی 🔷فصل پنجم: نظارت‌ بر امور مدارس 🔶فصل ششم: سایر امور •┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• 💢 کانال رسمی مدارس وابسته به حوزه را دنبال کنید: 🆔@madarese_vabasteh
🔻ظرفیت های موجود برای مدارس وابسته🔻 1️⃣ ظرفیت مدارس موجود: 🔶در این مورد، نحوه مشارکت ما با آموزش و پرورش به این شکل است که یک مدرسه را با همان ساختمان، همان مدیر و معلمان و همان دانش آموزان در اختیار میگیریم و ما در سه ساحت آموزشی، تربیتی و پشتیبانی سطح مدرسه را ارتقاء می دهیم. 2️⃣ظرفیت شیفت مخالف مدارس موجود: 🔷در این حالت مدرسه وابسته معلم، مدیر و دانش آموزان خود را خواهد داشت. 3️⃣ ظرفیت ساختمان هایی که توسط بنیاد برکت ساخته شده: 🔶بنیاد برکت سالانه تعدادی مدرسه نوساز در استان های محروم در اختیار آموزش و پرورش قرار می دهد که می‌توان رایزنی کرد همان ساختمان یا ما به ازای آن در اختیار مدارس وابسته به حوزه قرار گیرد. 4️⃣ مدارس مناقصه ای آموزش و پرورش: 🔷آموزش و پرورش هر سال تعدادی مدرسه را به بخش خصوصی واگذار میکنه که می‌توان با قیمت حداقل یا رایگان در اختیار مدارس وابسته به حوزه قرار داد یا در قبال اجاره اجازه اخذ شهریه پیدا کرد. 5️⃣ ساختمان های حوزه های علمیه: 🔶بعضی از حوزه های علمیه و مساجد ما، فضای آموزشی مازاد دارند که می‌شود با تعامل با سازمان نوسازی این فضاها را تبدیل به مدرسه کرد. •┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• 💢 کانال رسمی مدارس وابسته به حوزه را دنبال کنید: 🆔@madarese_vabasteh
🔻 وابسته به حوزه های علمیه در وزارت آموزش و پرورش: 1⃣عموم مقاطع و رشته های تحصیلی: 🔹۱-۱-ارسال درخواست از جانب بالاترین مقام اجرایی دستگاه متقاضی (دفتر مدارس وابسته به حوزه) به اداره کل آموزش و پرورش آن استان(روند های درون دستگاهی متفاوت است و امکان صدور حکم واحد برای دستگاه های مختلف ممکن نیست) 🔸۱-۲-بررسی درخواست مطرح شده از جانب دستگاه متقاضی توسط اداره کل آموزش و پرورش استان و ارائه پاسخ «صدور مجوز »یا «عدم صدور مجوز» به دستگاه متقاضی(روند طی شده درون اداره کل آموزش و پرورش متناسب با اقتضائات آن استان خواهد بود، در بسیاری از استان ها، درخواست صدور مجوز در جلسه شورای معاونین اداره کل مطرح می شود و در آنجا رای گیری و تصمیم گیری خواهد شد) 🔹۱-۳-پس از صدور مجوز از جانب اداره کل آموزش و پرورش استان، دستگاه موسس موظف است تا ساختمان و فضای مورد نظر خود را به آموزش و پرورش معرفی نماید. 🔸۱-۴- اداره کل آموزش و پرورش اطلاعات ملک و ساختمان معرفی شده را به اداره کل نوسازی استان ارسال کرده تا تاییدیه های لازم برای شروع فعالیت آموزشی از سوی اداره کل نوسازی صادر گردد. 🔹۱-۵-اداره مشارکت های مردمی اداره کل آموزش و پرورش استان موظف به پیگیری روند ها تا حصول نتیجه می باشد و در صورت بروز ابهام قانونی از وزارت آموزش و پرورش استعلام خواهد گرفت. 🔸۶_۱_ تخصیص نیروی انسانی از جانب آموزش و پرورش مطابق بخشنامه های سالانه توسعه سنواتی و اساسنامه مدارس وابسته خواهد بود، نیرو های آزاد در این مدارس باید روند گزینش آموزش و پرورش را مطابق روند مدارس غیردولتی طی کنند. 2⃣رشته علوم و معارف اسلامی: 🔹۲-۱-نحوه تاسیس در مصوبه جلسه ۶۷۷تاریخ۱۳۸۱/۶/۷ شورای عالی ذکر شده که با شماره ۱۲۰/۲۵۵۴/۸ و در تاریخ ۱۳۸۱/۹/۱۰ابلاغ شده و در جلسه ۸۶۴ تاریخ ۱۳۹۱/۵/۳ شورای عالی اصلاح شده 🔸۲-۲- فرآیند اجرایی در بخشنامه شماره۴۰۰/۱۲۳مورخ ۱۴۰۰۰/۲/۱۱ ملاک عمل استان هست 🔹۲-۳-بررسی و تایید صلاحیت متقاضیان توسط کمیته شورای عالی (آقای جعغرآبادی) صورت می گیرد ۲-۴-بخشنامه شماره ۱۴۰/۲۴۳ تاریخ ۱۴۰۰/۵/۱۶ درباره تاسیس رشته علوم و معارف، به صورت دولتی عادی توضیح داده شده. •┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• 💢 کانال رسمی مدارس وابسته به حوزه را دنبال کنید: 🆔@madarese_vabasteh
🔻ظرفیت قابل استفاده در وابسته به به شرح زیر است: 1⃣ استفاده از ظرفیت روحانیون شاغل در آموزش و پرورش.حدود ۲۰ هزار روحانی شاغل در آموزش و پرورش داریم که این عدد سالانه در حال افزایش است.(با استناد به تبصره ذیل ماده ۳ اساسنامه مدارس وابسته) 2⃣ استفاده از ظرفیت معلمان متدین و دغدغه مندی که علاقه همکاری با حوزه های علمیه رادارند.(با استناد به تبصره ذیل ماده ۳ اساسنامه مدارس وابسته) 3⃣ استفاده از ظرفیت اساتید حوزه های علمیه. بنابر مصوبه آیت الله اعرافی هر مدرسه وابسته در هر مقطع تحصیلی امکان استفاده از ۳ استاد رسمی حوزه را دارد. 4⃣ استفاده از ظرفیت مبلغان طرح امین. بنابر مصوبه آیت الله اعرافی هر مدرسه وابسته در هر مقطع تحصیلی امکان استفاده از ۲ مبلغ یا مبلغه امین را دارد. 5⃣ استفاده از ظرفیت معلمین بازنشسته آموزش و پرورش. 6⃣ استفاده از ظرفیت دانش آموختگان جوان حوزه و دانشگاه. 7⃣ استفاده از ظرفیت دانشجو و طلبه امریه در آموزش و پرورش. 📌تذکر: 🔹الف_در بند ۱ ، ۲ و ۷ حقوق نیروی انسانی به عهده آموزش و پرورش است. 🔸ب_در بند ۳ و ۴ حقوق نیروی انسانی به عهده مرکز مدیریت حوزه های علمیه است. 🔹ج_ در بند ۵ و ۶ حقوق نیروی انسانی به عهده موسس است اما آموزش و پرورش به میزان تامین هزینه نیروی انسانی اجازه اخذ شهریه می دهد. •┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• 💢 کانال رسمی مدارس وابسته به حوزه را دنبال کنید: 🆔@madarese_vabasteh
🔻مصوبه هفتصد و هشتاد و هشتمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخ ۱/۲/۱۳۸۸ با اعمال اصلاحیه 17/4/1398🔻 ✅موضوع: آیین‌نامه توسعه مشارکت‌های مردمی‌ به شیوه مدیریت در مدارس : به استناد مفاد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش (به ویژه هدف عملیاتی 9) و زیرنظام راهبری و مدیریت و در راستای سیاست مدرسه محوری و ارتقای کیفیت برنامه های آموزشی و تربیی مدارس، توسعه مشارکتهای مردمی و خیّرین در احداث و اداره امور مدارس، تقویت نظام مدیریتی، مالی و اجرایی مدارس، مبنی برگسترش عدالت آموزشی، آیین نامه «توسعه مشارکتهای مردمی به شیوه مدیریت هیئت امنایی در مدارس» به شرح زیر به تصویب می رسد. 🔻 مدارس دولتی و خیرساز واجد شرایط به درخواست شورای مدرسه وتأیید شورای آموزش و پرورش شهرستان یا منطقه به صورت هیات امنایی اداره می‌شوند. 🔹تبصره۱ـ مجوز هیات امنایی شدن مدارس، به صورت موافقت اصولی موقت و برای مدت یک سال صادر می‌‌شود و در صورت احراز استانداردهای لازم، به موافقت قطعی تبدیل می‌‌شود. 🔸تبصره۲ـ در مرکز استان‌هایی که بیش از یک منطقه یا ناحیه آموزشی وجود دارد، شورای آموزش و پرورش شهرستان در چارچوب این آیین‌نامه و براساس سیاست های راهبردی خود می‌تواند تصمیم هیات امنایی شدن مدارس را به ادارات آموزش و پرورش مناطق یا نواحی ذیربط واگذار نماید. 🔹تبصره۳ـ در مدارسی که به صورت مجتمع آموزشی (شامل دوره‌های مختلف تحصیلی) اداره می‌شوند، صرفاً یک هیات امنا به عنوان « هیات امنای مجتمع» تشکیل می‌شود. از آنجا که برنامه‌ها و فعالیت‌های آموزشی و تربیتی در درازمدت اثربخشی بیشتری خواهد داشت و مجتمع‌های آموزشی سنوات بیشتری را برای ارائه خدمات تربیتی و آموزشی در اختیار دارند، لذا شورای آموزش و پرورش شهرستان یا منطقه می‌تواند، اختیارات بیشتری را به هیات امنای مجتمع تفویض نماید. 🔸تبصره۴ـ مدرسه خیرساز، مدرسه‌ای است که حداقل نیمی‌ از هزینه‌های احداث و تجهیز آن توسط خیّر یا خیرین تأمین شده باشد و خیّر یا خیرین تمایل به مشارکت در اداره امور مدرسه و استمرار حمایت مالی را داشته باشند. این مدرسه به پیشنهاد کتبی خیّر و تصویب شورای آموزش و پرورش شهرستان یا منطقه زیر نظر هیأت امنا اداره می‌شود. خیرینی که با تامین حداقل معادل نیمی‌ از قیمت مدرسه دولتی موجود، تمایل به مشارکت در بازسازی، توسعه، تجهیز و اداره مدرسه را دارند، نیز مشمول این آیین‌نامه می‌شوند. 🔹تبصره۵ ـ ، محسوب می شود که در چارچوب قوانین و مقررات و سیسات های وزارت آموزش و پرورش و شورای آموزش و پرورش شهرستان/منطقه، فعالیت می کند. ... •┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• 💢 کانال رسمی مدارس وابسته به حوزه را دنبال کنید: 🆔@madarese_vabasteh
مدارس وابسته به حوزه های علمیه
🔻#توجه🔻 🔻#توجه🔻 🔴#نکته_کلیدی: ما از بین انواع مدارس، دو #نوع_وابسته و #هیئت_امنایی از بین مقاطع تحصی
🔺در بالا عرض کردیم که مدارس وابسته(متعلق) به حوزه با استفاده از ظرفیت دو نوع مدرسه تاسیس میشن: 1️⃣ مدارس به دستگاه های دولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی و 2️⃣ مدارس 🔴هر دو نوع هم مدرسه به حساب میان.
🔻 اعضای هیأت امنای مدرسه: 1️⃣مدیر مدرسه (دبیر هیات امنا) 2️⃣یکی از معاونان آموزشی مدرسه به انتخاب مدیر مدرسه 3️⃣ یک نفر از کارکنان آموزشی و یک نفر از کارکنان پرورشی مدرسه به انتخاب شورای معلمان 4️⃣ رییس انجمن اولیا و مربیان مدرسه 5️⃣یک نفر از اولیای دانش‌آموزان به انتخاب انجمن اولیا و مربیان مدرسه 6️⃣دو نفر از صاحب‌نظران و کارشناسان آموزشی یا ترجیحاً از ، دانشگاه یا مدرسان مراکز تربیت معلم و آموزشکده‌های فنی و حرفه ای (در مدارس خیرساز، یک نفر به پیشنهاد خیّر و یک نفر با معرفی مدیر و تایید سایر اعضای هیات امنا) 7️⃣ یک نفر از خیرین و یا معتمدان محل (در مدارس خیرساز، خیر یا نماینده خیر) 8️⃣یک نفر از اعضای شورایاری محله یا موسسات و مراکز فرهنگی، ورزشی و مذهبی محل (مانند ) 9️⃣ یک نفراز مدیران یا اعضای هیات مدیره مراکز و موسسات تولیدی و خدماتی 🔷تبصره۱ـ در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش، فرد مذکور در بند ۹ متناسب با رشته و فعالیت هنرستان حتی‌الامکان از ین صاحبان حرف و شاغل مرتبط انتخاب می‌شود. 🔶تبصره۲ـ افراد مندرج در بندهای ۶ و ۷ و ۸ و ۹ به پیشنهاد حداقل یک نفر و تایید اکثریت نسبی اعضای هیات امنا انتخاب می‌شوند. 🔷تبصره۳ـ در مجتمع‌های آموزشی، مدیر مجتمع جایگزین مدیر مدرسه مندرج در بندهای ۱و۲ می‌شود و اعضای بندهای ۳ و ۴ و ۵ متناظر با واحدهای مشابه در مجتمع تعیین می‌شوند. 🔶تبصره۴ـ رئیس هیأت امنا از بین اعضا (به استثنای مدیر مدرسه) و با رأی اکثریت نسبی برای مدت ۲ سال انتخاب و با ابلاغ رییس اداره آموزش و پرورش منصوب می‌شود. 🔷تبصره۵ ـ ابلاغ اعضای هیئت امنا توسط رئیس آموزش و پرورش شهرستان، منطقه یا ناحیه برای مدت 3 سه سال صادر می شود و تمدید آن بارعایت ضوابط این آیین نامه بلامانع است. ابلاغ اعضای بندهای 4 و5، یک ساله و ابلاغ شخص خیّر یا نماینده وی یا نماینده مؤسسات و بنیادهای خیریه و نیکوکاری، پنج ساله خواهد بود. 🔶تبصره۶ ـ هرگونه عزل یا تغییر اعضا (به استثنا مدیر مدرسه و اعضای حقوقی) با تصویب حداقل دو سوم اعضای هیات امنا و تایید رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان یا منطقه یا ناحیه صورت می‌گیرد. 🔷تبصره۷ـ مدارس شاهد و ایثارگران براساس این آیین‌نامه می‌توانند به صورت هیات امنایی اداره شوند. در ترکیب هیات امنا چهار نفر با معرفی بنیاد شهید استان یا شهرستان جایگزین ردیف‌های ۶ و ۷ و ۸ ماده ۲ می‌شوند. دستورالعمل اجرایی این مدارس با همکاری بنیاد شهید و سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی (ظرف مدت دو ماه) تدوین و پس از تأیید شورای طرح و برنامه شاهد مطابق بند۳ ماده ۱۵ این آیین‌نامه ابلاغ و اجرا می‌شود. 🔶تبصره۸ ـ موسسات و بنیادهای خیریه و نیکوکاری که در احداث مدرسه مشارکت داشته و یا تمایل به اداره مدارس دارند می‌توانند براساس مفاد این آیین‌نامه در هیات امنای مدارس شرکت نمایند، دراین صورت ۳ نفر موضوع بندهای ۷ و ۸ و ۹ ماده ۲ با معرفی موسسات مذکور تعیین می‌شوند. ... •┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• 💢 کانال رسمی مدارس وابسته به حوزه را دنبال کنید: 🆔@madarese_vabasteh