هدایت شده از رٍ͜❉وۘ❉نـٍ͜ـ❉یـٍ͜ـ❉ رٍ͜❉وۘ❉حـٍ͜ــٍ͜ــٍ͜❉یـٍ͜ـ❉
#احکام_نماز
❓پرسش
چطور مي شود نيت يک نماز را به نماز ديگر برگرداند؟
📝پاسخ
عدول از نیت:
1- مواردی که عدول واجب است
الف) از نماز عصر به نماز ظهر، قبل از وقت مخصوص عصر در صورتی که در بین نماز متوجه شود که نماز ظهر را نخوانده است.
ب) از نماز عشا به نماز مغرب، قبل از وقت مخصوص عشا اگر در بین نماز عشا متوجه شود که نماز مغرب را نخوانده است و از محل عدول هم تجاوز نکرده باشد.
ج) اگر دو نماز قضایی که در ادای آنها ترتیب معتبر است (مثل نماز قضای ظهر و عصر) بر عهدهی او باشد و بر اثر فراموشی قبل از ادای نماز اول به خواندن نماز دوم مشغول شود.
1-مواردی که عدول مستحب است
الف) از نماز ادا به نماز قضای واجب، در صورتی که بر اثر آن وقت فضیلت ادا فوت نشود.
ب) از نماز واجب به مستحب برای درک ثواب نماز جماعت.
ج) از نماز واجب به نافله در ظهر روز جمعه برای کسی که قرائت سورهی جمعه را فراموش کرده و به جای آن سورهی دیگری را خوانده و به نصف رسیده و یا از آن گذشته است. مستحب است این شخص، از نماز واجب به نافله عدول کند تا بتواند نماز فریضه را با سورهی جمعه به جا آورد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
نشر دهنده احکامـ باشیم..
👈 گامی به پیش
شیخ ابوسعید ابوالخیر، یکبار به طوس رسید، مردمان از شیخ خواستند که بر منبر رود و وعظ گوید. شیخ پذیرفت. مجلس را آراستند و منبری بزرگ ساختند. از هر سو مردم می آمدند و در جایی می نشستند.
چون شیخ بر منبر شد، کسی قرآن خواند. جمعیت، همچنان ازدحام می کردند تا آن که دیگر جایی برای نشستن نبود. شیخ همچنان بر منبر نشسته بود و آماده سخن. کسی برخاست و فریاد برآورد: خدایش بیامرزد هر کسی را که از جای خود برخیزد و یک گام فراتر آید.
شیخ چون این بشنید، گفت: و صلی الله علی محمد و آله اجمعین. و از منبر فرود آمد. گفتند: یا شیخ! جمعیت از دور و نزدیک آمده اند تا سخن تو بشنوند؛ تو ترک منبر می گویی؟
گفت: هر چه ما می خواستیم که بگوییم و آنچه پیامبران گفتند، همه را آن مرد به صدای بلند گفت. مگر جز این است که همه کتب آسمانی و رسالت پیامبران و سخن واعظان، برای این است که مردم، یک گام پیش نهند؟ آن روز، بیش از این نگفت.
📗 #اسرار_التوحید، ص 216
✍ محمد بن منور
هدایت شده از حسبناالله
https://iGap.net/join/eABEFOeN8dUCIuy1216zp6Fu3اینم لینک گروه منتظران مهدی در ای گپ با افتخار در خدمت شما مهدی یاوران هستیم
قبول نمي كنند تا آن كه كاملا قيام مي كنند واين انقلاب تحويل هيچ كس داده نمي شود مگر به صاحب شما امام زمان عليه السلام كشته شدگان آنها شهيدند بدانيد كه چنانچه من آن انقلاب را درك مي كردم دوست مي داشتم كه براي صاحب امر باقي باشم 2-
با آنچه كه به طور اجمال گفته شد معلوم مي گردد كه تشكيل حكومت اسلامي از واجبات عصر غيبت است
پي نوشت ها
1- البيان في اخبار صاحب الزمان گنجي شافعي در كتاب كفايه الطالب ص 4-9-0
2- بحار الانوار علامه مجلسي ج 5-2- ص 2-4-3-
ايجاد حكومت اسلامي با ظهور حضرت منافاتي دارد؟
پاسخيكي از اصول فلسفه ماركس اين است كه كورك هر قدر بيشتر چركين شود زودتر دهن باز مي كند ومنفجر مي شود؛ پس در جامعه نيز براي به وجود آمدن انقلاب بايد فساد را بيشتر كرد متأسفانه اين تفكر غلط در برخي از معتقدان به خدا نيز رخنه كرده وچنين پنداشته اند اصلاحات از انقلاب جهاني حضرت مهدي عجل الله فرجه جلوگيري مي كند
اما سستي اين نظريه بر انسانهاي منصف وآگاه پوشيده نيست
فقهاي اسلامي بحث پيرامون مساله حكومت اسلامي در عصر غيبت را به دو سو متوجه ساخته اند؛
الف بحث در اصول مساله حكومت اسلامي در زمان غيبت
ب بحث پيرامون نيابت عامه فقيه عادل از طرف امام زمان عليه السلام
اما پيرامون بحث اول براي لزوم تشكيل حكومت اسلامي در عصر غيبت به ذكر چند دليل مي پردازيم
1- دليل اجتماعي تاريخي حكومت امري است اجتماعي كه نياز جامعه به امنيت وحفظ حقوق افراد ورواج عدالت گستري آن را واجب كرده است وجامعه اسلامي از ساير جوامع بشري كه لازمه آن برقراري نظم وقانونگذاري براي حفظ امنيت وحقوق واشاعه عدل در ميان افراد جامعه است جدا نيست ومثل جوامع ديگر نياز به برقراري حكومتي دارد كه قوانين را اجرا كند تا هدف از تنظيم قوانين تحقق يابد
واگر جامعه اسلامي با بقيه جوامع از نظر نيازمندي به اين امور اختلاف مي داشت پيامبر اكرم صلي الله عليه وآله وسلم وامام عليه السلام براي بيان اين امر سزاوارتر بودند وچون پيامبر وامام چنين مطلبي را بيان نفرمودند بنابراين جامعه اسلامي هم در اين كه بايد حكومتي داشته باشد مانند ساير جوامع بشري است وبا همين دليل بر تشكيل حكومت در زمان غيبت نيز استدلال مي شود با اين بيان كه جامعه اسلامي در زمان غيبت مثل تمامي جوامع ديگر نياز به قانون وتشكيل حكومت دارد تا بتواند در استحكام آن بكوشد وهدف از تشريع قانون را تحقق بخشد واز اين جهت با ديگر جوامع بشري تفاوتي ندارد
عقل همان طور كه مي گويد پس از پيامبر صلي الله عليه وآله وسلم بر امام معصوم لازم است كه حكومت دولت اسلامي ورياست عامه آن را بر عهده بگيرد تا اسلام به عنوان يك اصل وحيثيت مسلمانان به عنوان يك جامعه محفوظ بماند همچنين مي گويد كه در زمان غيبت نيز به همين منظور بايد كسي به عنوان حاكم حكومت اسلامي گمارده شود
پس از قبول اين مسئله كه به طور خلاصه بيان شد ودر جاي خود ثابت شده است؛ عقل مي گويد يكي از دو امر را بايد پذيرفت؛ حكومت اسلامي يا حكومت كفر زيرا شق سومي قابل تصور نيست واز اين حكم چنين نتيجه مي شود كه حكومت اسلامي واجب است چرا كه خضوع در مقابل حكومت حاكم كافر حرام است
2- دليل اعتقادي اعتقاد به دين اسلام مسلمان را به اين باور مي رساند كه قيام براي پياده كردن احكام اسلام در دوران زندگانيش بر او واجب است ونظام اسلام به همان طور كه از جستجو در احكام وقوانين آن حاصل مي شود وحق هم همين است نظامي كامل ودربردارنده تمام قوانيني مي باشد كه شرايط گوناگون زندگي آن را اقتضا مي كند اعم از زمينه هاي فردي اجتماعي اقتصادي سياسي وغيره
وپيداست كه برخي از اين مقررات مانند قوانين اجتماعي اقتصادي وسياسي جز از طريق قوه حاكمه به طور كامل اجرا نمي شود بنابراين تشكيل يك دولت اسلامي وحكومت آن در دوران غيبت امري لازم وضروري است
3- دليل عقلي
خلاصه دليل عقلي اين است عقل همان طور كه مي گويد پس از پيامبر صلي الله عليه وآله وسلم بر امام معصوم لازم است كه حكومت دولت اسلامي ورياست عامه آن را بر عهده بگيرد تا اسلام به عنوان يك اصل وحيثيت مسلمانان به عنوان يك جامعه محفوظ بماند همچنين مي گويد كه در زمان غيبت نيز به همين منظور بايد كسي به عنوان حاكم حكومت اسلامي گمارده شود
عقل مي گويد يكي از دو امر را بايد پذيرفت؛ حكومت اسلامي يا حكومت كفر زيرا شق سومي قابل تصور نيست واز اين حكم چنين نتيجه مي شود كه حكومت اسلامي واجب است چرا كه خضوع در مقابل حكومت حاكم كافر حرام است
4- دليل نقلي
در روايات اسلامي كه شيعه وسني آن را نقل كرده اند آمده است كه پيش از ظهور مهدي عليه السلام مردمي قيام مي كنند ومقدمات حكومت مهدي را فراهم مي سازند
از جمله روايتي است كه حافظ ابو عبد الله گنجي شافعي از رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم نقل مي كند
ويخرج اناس من المشرق فيوطئون للمهدي سلطانه 1- مردمي از شرق قيام مي كنند وزمينه حكومت مهدي عليه السلام را فراهم مي سازند
حافظ گنجي بعد از نقل اين روايت مي گويد
اين حديث حديثي است حسن وصحيح كه آن را راويان موثق وعالمان حجت روايت كرده اند
واز امام باقر عليه السلام روايت شده است كه فرمود
مي بينم كه جمعيتي در مشرق زمين خروج مي كنند واحقاق حق مي نمايند ولي به آنها داده نمي شود؛ سپس طلب مي كنند باز هم به آنها داده نمي شود؛ وقتي چنين ديدند شمشيرها بر شانه مي گذارند مسلحانه قيام مي كنند آنگاه حق را به آنها مي دهند ولي انقلابيون
آيا در زمان ظهور پيروي از حضرت مسيح بر مسلمانان واجب است؟
در قرآن آمده است عيسي در آخرالزمان ظهور خواهد كرد و همه بايد از او پيروي كنند آيا مسلمانان نيز بايد از او پيروي كنند؟
در قرآن كريم به اينكه حضرت عيسي عليهالسلام در آخرالزمان نزول ميكند صريحاً اشاره نشده است در قرآن آمده است
وَ إِنَّهُ لَعِلْمٌ لِلسَّاعَةِ فَلا تَمْتَرُنَّ بِها وَ اتَّبِعُونِ هذا صِراطٌ مُسْتَقيم1-
و او عيسي سبب آگاهي به روز قيامت است نزول عيسي گواه نزديكي روز رستاخيز است هرگز در آن ترديد نكنيد و از من پيروي كنيد كه اين راه مستقيم است
اين آيه به آمدن حضرت عيسي عليهالسلام در آخرالزمان تعبير و تفسير شده است لكن روايات زيادي داريم كه دلالت دارند بر اين كه هنگام ظهور امام موعود حضرت عيسي در پشت سر آن حضرت نماز خواهد خواند و براي نصرت او تلاش خواهد كرد
جابربنعبدالله ميگويد
از پيامبر شنيدم كه ميفرمود حضرتش نازل ميشود و امير مسلمانان مهدي عليهالسلام ميگويد بيا با تو نماز بگذاريم ميگويد نه بعضي از شما امام و امير بعضي ديگريد و اين احترامي است كه خدا به اين امت گذاشته است2-
با توجه به اينكه در آن زمان حجت خداوند در ميان مخلوقات عالم امام مهدي عليهالسلام است بر همه واجب است كه از او پيروي كنند نه از كس ديگر شاهد بر اين بياني است كه مرحوم طبرسي در تفسير مجمعالبيان گفتهاند حضرت عيسي عليهالسلام در وقت خروج حضرت مهدي عليهالسلام نزول ميكند و در اين زمان همه ملل ملت واحده كه همان ملت اسلام حنيف و دين ابراهيم است ميگردند
و نيز از پيامبر اسلام نقل شده كه فرمود از ذريه من مهدي وقتي قيام كند حضرت عيسي براي نصرت او ميآيد و در پشت سر او نماز ميخواند3-
با توجه به اينكه در آن زمان حجت خداوند در ميان مخلوقات عالم امام مهدي عليهالسلام است بر همه واجب است كه از او پيروي كنند نه از كس ديگر شاهد بر اين بياني است كه مرحوم طبرسي در تفسير مجمعالبيان گفتهاند حضرت عيسي عليهالسلام در وقت خروج حضرت مهدي عليهالسلام نزول ميكند و در اين زمان همه ملل ملت واحده كه همان ملت اسلام حنيف و دين ابراهيم است ميگردند4-
بنابراين تفاوتي ميان دعوت اين دو بزرگوار نيست علاوه بر آنكه امامت و رهبري امت بر عهده امام مهدي عليهالسلام است و حضرت عيسي عليهالسلام با آن حضرت همراه و همگام خواهد بود و براي برپايي حكومت ديني به دعوت و ارشاد مردم ميپردازند
پينوشتها
1- فتوحات مكيه محييالدين عربي باب3-6-6- ص3-2-7-
2- زخرف 6-1-
3- مجمعالبيان طبرسي ج9- ص9-1-
4- بحارالأنوار علامه مجلسي ج1-4- ص3-4-9-
هدایت شده از تربیتی بیت الحزن
ﺭﻭﺯﻫﺎﯼ ﺭﻓﺘﻪ ﺑﻪ ﭼﻮﺏ کبریتهای ﺳﻮﺧﺘﻪ میمانند
ﻫﺮﮐﺎﺭﯼ میخواهی ﺑﮑﻦ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﺭﻭﺷﻦ نمیشوند
ﻓﻘﻂ ﺳﯿﺎﻫﯽ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺳﺘﺖ ﺭﺍ ﺁﻟﻮﺩﻩ میکند ﺭﻭﺯﻫﺎﯾﺖ ﺭﺍ ﺑﯿﻬﻮﺩﻩ ﻧﺴﻮﺯﺍﻥ زندگی را رنگی تازه بزن
افرادی که صبر خوبی دارند، اتفاقات خوبی برایشان رخ میدهد
واتفاقات عالی برای کسانی است که اتفاقات عالی را خودشان
با تلاش خودشان محقق می کنند.
هدایت شده از تربیتی بیت الحزن
ده نشانه اینکه ما به خود احترام نمی گذاریم :
1- به چیزهایی بله می گوییم که برای ما مهم نیست یا وقت انجامش را نداریم.
2- تنها برای اینکه کسی را دلخور نکنیم، با او موافقت می کنیم.
3- به نیاز دیگران بیش از نیاز خود بها می دهید.
4- نسبت به انجام کاری که صحیح بوده احساس گناه می کنیم زیرا دیگران نظر مخالف دارند.
5- با نشان ندادن نقاط قوت و نقش مثبت خود، از خود دفاع نمی کنیم.
6- دایما احساس خود را مخفی نگه می داریم.
7- آشکارا به دنبال جلب توجه دیگران هستیم.
8- دایما سعی در خوشحال کردن دیگران داریم.
9- خود را در احاطه همراهان بد قرار می دهیم.
10- خود را برای تحت تاثیر قرار دادن دیگران، بزک می کنیم.
هدایت شده از تربیتی بیت الحزن
ﻧﻤﯿﺪﻭﻧﻢ ﺷﻨﯿﺪﯾﻦ ﯾﺎ ﻧﻪ!
ﻣﯿﮕﻦ ﻭﻗﺘﯽ ﺍﺳﺐ ﺑﺨﻮﺍﺩ ﺍﺯ ﺭﻭﺩﺧﻮﻧﻪ ﺭﺩ ﺑﺸﻪ، ﺍﻭﻝ ﺁﺏ ﺭﻭ ﮔﻞ ﺁﻟﻮﺩ ﻣﯿﮑﻨﻪ ﺑﻌﺪ ﺭﺩ ﻣﯿﺸﻪ!!
ﻣﯿﺪﻭﻧﯿﻦ ﭼﺮﺍ؟
ﭼﻮﻥ ﺗﺼﻮﯾﺮ ﺧﻮﺩﺷﻮ ﺗﻮ ﺁﺏ ﻣﯿﺒﯿﻨﻪ ﻭ ﺗﺤﺖ ﻫﯿﭻ ﺷﺮﺍﯾﻄﯽ ﭘﺎﺷﻮ ﺭﻭ ﺍﻭﻥ ﺗﺼﻮﯾﺮ ﻧﻤﯿﺬﺍﺭﻩ! ﭼﻮﻥ ﻓﮑﺮ ﻣﯿﮑﻨﻪ ﮐﻪ ﻫﻢ ﻧﻮﻋﻪ ﺧﻮﺩﺷﻪ ﺗﻮ ﺁﺏ...
ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﯾﻪ ﻋﮑﺲ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻧﯿﺴﺖ...
ﺍﻭﻧﻮﻗﺖ ﻣﺎ ﺁﺩﻣﺎ:
ﺭﻭ ﺩﻝ ﻫﺎﯼ ﻫﻤﺪﯾﮕﻪ،
ﺭﻭ ﺷﺨﺼﯿﺖ ﻫﻤﺪﯾﮕﻪ،
ﺭﻭ ﺍﺣﺴﺎﺳﺎﺕ ﻫﻤﺪﯾﮕﻪ،
ﻭ ﺭﻭﯼ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺩﻭﺳﺘﻤﻮﻥ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺷﺎﯾﺪ ﺩﻭﺳﺘﺸﻮﻥ ﺩﺍﺭﯾﻢ،
ﺧﯿﻠﯽ ﺳﺎﺩﻩ ﭘﺎ ﻣﯿﺬﺍﺭﯾﻢ ﻭ ﺭﺩ ﻣﯿﺸﯿﻢ..!!
🌹 نعنا را هر چه بچینی، جایش سبز میشود. این نشان میدهد كه بخشش و بخشندگی نه تنها كاهش به دنبال ندارد، بلكه مایهی رشد و افزایش میباشد. از ترس کم شدن مال تان، بخشیدن را ترک نکنید که عمل بخشندگی می تواند رشد دهنده و ارتقاء دهنده باشد و هزاران خوی و صفت نیکو و جایگزین مطلوب را برای شما داشته باشد .
🌷 امام صادق علیه السلام فرمود: اگر فردى از شما مال حلال به دست آورد و به حقّ انفاق كند، درهمى انفاق نكند؛ مگر این كه خداوند عوض آن را بدهد.
📚مكارم الأخلاق: جلد 2 صفحه 21.
✨هرچه از دنيا وآخرت ميخواهيداينجاهست✨
🌸اثرات صله رحم (ارتباط با خویشاوندان)🌸
١- مال را رشد ميدهد.
٢- عمل ها را پاك ميكند.
٣- بلا را دفع ميكند.
٤- حساب را آسان ميكند.
٥- از گناهان حفظ ميكند.
٦- انسان رانزد اهل وعيال محبوب كند.
٧- دشمن را ذليل ميكند.
٨- خلق را نيكو كند.
٩- اجل را دور كند ،گاهي عمر
سه ساله را تا سي سال افزايش دهد.
١٠- براي هر قدم جهت صله رحم
چهل هزار حسنه نوشته شود.
📚 سراج الشيعة ص١٨
----------------------------
خدا ڪند که بمیرم به بارگاه نجف
ڪنند جسم مرا دفن بین راه نجف
چو مےرود شب جمعه عده اے به ڪرببلا
رسـد به سنگ مزارم پاے شاه نــجف
#امام_علی