:
عرض ادب و ارادت خدمت عزیزانی که از گذشته در خدمتشان بوده ایم و سرورانی که توفیق آشنایی جدید با آنها داریم
تکرار مسح سر
مساله: تکرار مسح موجب بطلان نیست مخصوصاً اگر برای رعایت احتیاط باشد.1
البته لازم است برای مسح دوم رطوبت مسح قبلی خشک شود.2
1. توضیح المسائل مراجع ج1 ص 170 ذیل م 260
2. استفتائات امام خمینی ج 1 ص 39 س 52
🌱
پوست کندن میوه
بسیاری از مردم با پوست خوردن میوه را مناسب نمی دانند در حالی که پوست کندن🔪 میوه هایی که با پوست می توان خورد #مکروه است.
1. توضیح المسائل مراجع ج2 م 2637 ص 539
#شب_یلدا
🔆 حافـظ! تو خبـر داری از عالم شیـدایــی.../ یلدای فراق آمد، رفته است شکـیبایـی...
❄️ برخیز و بخوان با ما «ای پادشه خوبان».../ دل بی تو به جان آمد، وقت است که بازآیی...
🌤 اَللّهُمَّ عَجِّلِ لِوَلیِّکَ الفَرَج...
#یلدا مبارک ؛
🌺یلدای مهدوی...
💟شب یلدایم اگر باتو سپر شد یلداست
💟یا اگر این شب من باتو سحر شد یلداست
💟ما که عمری زده ایم دم زِ فراق تو، اگر..
💟بعد از این شام سیه خَتمِ سفر شد یلداست
💟ما که خود چله نشین تو شدیم آقاجان
💟این شب چله اگر از تو خبر شد یلداست
💟شب نشینی و کنار دِگران خوب اما..
💟با تو و عشق تو گر جمله به سر شد یلداست
💟ای خدایِ کرم و جود و محبت مهدی(عج)
💟از کرم، بر من اگر از تو نظر شد یلداست
💟همچنان آل علی درخطر تهدید اند
💟آن دمی که زِشما دفع خطر شد یلداست
💟چون شهیدان تو ای شَهدِ شهادت نوشان..
💟سینه ام گر به دفاع از تو سپر شد یلداست...
💎حرف آخر، اگر این چشم من ای صاحب اشک..
💎امشبی بَهرِ غَمِ جَدّ تو تَر شد یلداست..
❤️اللهم عجل لولیک الفرج❤️
🆔
4_5882099596116623430.mp3
787.3K
فایل صوتی پرسش و پاسخ
سلام من میخواستم بدونم ایا خوندن رمان های عاشقونه که به نظرم تاثیری روی من نداره از نظر شرعی اشکالی داره؟خواهش میکنم جوابمو بدید
4_520254267647329145.mp3
1.48M
فایل صوتی پرسش و پاسخ
باسلام من دختر بدحجابی بودم و بنا به دلایلی باحجاب شدم امادوستانم بخاطر حجابم منو مسخرم می کنن
4_5803040681400205319.mp3
2.73M
فایل صوتی پرسش و پاسخ
سلام ، من یه رفیق دارم که دختر خوبیه ، اما اون جدیدا موهاشو بیرون میذاره
حالا چجوری بهش بگم موهاشو بذاره تو و همون دختر سنگین و باوقار قبلی بشه که ناراحتم نشه؟
#بخوانیم
⬅️ به راستی چرا دین در جزئی ترین مسائل دخالت کرده است؟
🔷 #دين در جزئى ترين مسائل دخالت كرده است؛ زيرا اين مسائل ظاهرا جزيى است اما در واقع، هيچ يك از اين مسائل اخلاقى، اجتماعى و اقتصادى بى اهميت و مستقل از دين نيست مى گويد: آقا دستشويى مى خواهى بروى، به فلان روش برو، ازدواج، فلان گونه باشد، لباس پوشيدن، كسب مال و اگر خداى نكرده #طلاق مى خواست واقع بشود، چنين و چنان باشد. از كوچكترين مسائل در حوزه هاى مختلف صرف نظر نكرده اند. به راستى #انبيا چرا در همه اين حوزه ها دخالت مى كنند؛ زيرا #عدالت، آزادى، اقتصاد، #جنگ، صلح، #حكومت، مديريت، عبادت، اخلاق، دعا و روابط زناشويى همه اين مسائل در تقرّب به آن #كمال مطلق يا هدف نهايى تأثير مى گذارد، پس به اندازه تأثيرگذارى شان، دين با آنها سروكار دارد و انبيا در آن حوزه ها نظرا و عملا دخالت كرده اند و بايد هم دخالت كنند و شما بايد در تمام اين حوزه ها از دين انتظار داشته باشيد. ديانت، #ايمان و معنويت نه از حوزه عقلانيت، مى تواند جدا باشد و نه از حوزه عالم نظر و نه از حوزه عدالت و حقوق بشر و حكومت در حوزه عمل و اداره اجتماع و عقل عملى. همه چيز براى انبيا مهم است و در عين حال، همه چيز، بهانه است، همه چيز، مقدمه است، حتى حكومت كه پيغمبر اكرم(ص) تشكيل مى دهد مقدمه است. شأن انبيا، بزرگتر از اين است كه براى تشكيل حكومت بيايند واقعا هم #حكومت كردن بر مدينه يا بر كل كره زمين، چه ارزشى دارد؟ براى پيغمبر(ص) چه ارزشى مى آورد؟ ارزش پيغمبر(ص) به اينها نيست اما چون دكترينش را كه اصلاح و تربيت و تكامل بشريت است نمى تواند كامل و به نحو احسن انجام بدهد، الا با تشكيل حكومت، الا با جنگ، الا با تعليم و تربيت، الا با دخالت در قضاوت و اجراى عدالت و دخالت در مسائل ظاهرا جزيى، بنابراين پيغمبر اكرم(ص) كه غير مادى ترين و لطيف ترين وجودى است كه از ازل تا ابد ظهور كرده است، در همه اين قلمروهاى ظاهرا مادى و خشن وزمينى هم دخالت مى كند.
#تمدن_نوین_اسلامی
10.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#شبنشینی_بامقام_معظم_رهبری
رهبر انقلاب: #آلسعود هرچه جلوتر بروند، #سقوطشان سختتر و ضربهای که بر آنها وارد خواهد آمد #مؤثّرتر خواهد بود.
#سلامتی_فرمانده_صلوات
اللهم صل علی محمد و آل محمد وعجل فرجهم
❓ #سوال
⁉️ چرا باید از فقیه جامع الشرایط تقلید کنیم؟
👈 برای شناخت احکام شرعی، آگاهی های فراوانی از جمله: فهم آیات و روایات، شناخت حدیث صحیح از غیر صحیح، کیفیت ترکیب و جمع روایات و آیات و ده ها مساله دیگر لازم است که آموختن آنها، نیازمند سال ها تلاش جدی است. در چنین حالتی، مکلف خود را در برابر سه راه می بیند:
👈 نخست این که راه تحصیل این علم (اجتهاد) را در پیش گیرد؛ دوم این که در هر کاری آرای موجود را مطالعه کرده، به گونه ای عمل کند که طبق همه آرا، عمل او صحیح باشد (احتیاط کند)؛ سوم این که از رأی کسی که این علوم را به طور کامل آموخته و در شناخت احکام شرعی کارشناس است، بهره جوید.
👈بی شک، اگر او در راه اول به اجتهاد برسد، کارشناس احکام شرعی شده، از دو راه دیگر بی نیاز، خواهد بود؛ اما تا رسیدن به آن، ناگریز از دو راه دیگر است.
👈راه دوم نیازمند اطلاعات کافی از آراء موجود در هر مساله و روش های احتیاط است و در بسیاری از موارد، به دلیل سختی احتیاط، زندگی عادی او را مختل می کند. ناگزیر گزینه «تقلید» برای توده ی مردم علاوه بر راحتی و سهولت، حتمیت می یابد. این سه راه اختصاص به برخورد انسان با احکام شرعی ندارد؛ بلکه در هر رشته ی تخصصی دیگر نیز وجود دارد. به عنوان مثال یک مهندس متخصص را فرض کنید که بیمار می شود. او برای درمان بیماری خویش، یا باید خود به تحصیل علم پزشکی بپردازد، یا تمام آرای پزشکان را مطالعه کرده، به گونه ای عمل کند که بعداً پشیمان نشود و یا به پزشک متخصص رجوع کند.
👈راه نخست او را به درمان سریع نمی رساند. راه دوم نیز بسیار دشوار است و او را از کار تخصصی خود (مهندسی) باز می دارد. ازاین رو بی درنگ از پزشک متخصص کمک می گیرد و به رأی او عمل می کند.
👈وی در عمل به رأی پزشک متخصص، نه تنها خود را از پشیمانی آینده و احیاناً سرزنش دوستان نجات می دهد؛ بلکه در اغلب موارد، درمان نیز می شود. مکلف نیز در عمل به رأی مجتهد متخصص، نه تنها خود را از پشیمانی آخرت و عذاب الهی نجات می دهد؛ بلکه به مصالح احکام شرعی نیز دست می یابد
👈پس مراد از "تقلید"، مراجعه ى غیر متخصّص، در یک امر تخصّصى، به متخصص آن مى باشد. و مهمترین دلیل بر لزوم تقلید در مسایل دینى، هم این نکته عقلایى است