eitaa logo
مدح و متن اهل بیت
9.5هزار دنبال‌کننده
19.2هزار عکس
21.4هزار ویدیو
1.6هزار فایل
@Yas4321 ارتباط با ادمین @Montazer98745 ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
📝📝📝پاسخ به سه شبهه در مورد خداوند متعال 🔘الف) آیا خداوند قبل از خلقت دنیا هم خالق بود؟ 📗این شبهه را یک بار دیگر هم جواب داده ایم اما چون زیاد پرسیده می شود، ان شاء الله نکات دیگری را هم به پاسخ می افزاییم. معمولا ناباوران این گونه به جوانان عزیز ما القا کرده اند خالق بدون مخلوقات معنایی ندارد، و وقتی که خداوند هنوز مخلوقاتی نداشته، خالق نبوده و بعدا خالق شده است. 📒از تمام افرادی که چنین ادعایی دارند یک سوال می پرسیم، معدن طلایی در مکانی وجود دارد، آیا اگر از آنجا طلا استخراج نکنند، دیگر معدن طلا نیست؟ مشخص است که ربطی به استخراج ندارد و کماکان آنجا منبع طلا است. ▪️یک مثال ملموس دیگر، یک دکتر؛ بعد از اتمام تحصیلات مدرک دکتری می گیرد و شماره ی نظام پزشکی دریافت می کند و...، آیا اگر او مطب باز نکند، مدرک دکترایش از بین می رود و دیگر دکتر نخواهد بود؟ مسلماً خیر! او کماکان دکتر است. لیس کمثله شی و هو السمیع البصیر، ما خداوند را با چیزی مقایسه نکرده ایم ولی برای آمادگی اذهان؛ به این مثال ها نیاز داشتیم. 📙حال به نکته ی اصلی می رسیم: خداوند کماکان قدرت ایجاد مخلوقات را داشته و خواهد داشت، خواه از این قدرت استفاده کند، خواه استفاده نکند... ما باید بدانیم، «عدم استفاده» از یک توانایی لزوماً به معنای «فقدان» و «از دست دادن» یا «نداشتن» آن توانایی نیست! 🔘ب) خداوند قبل از اینکه ما را بسازد چه کار می کرد؟ 📗به ناباوران می گوییم شما می خواهید بگویید خداوند قبل از اینکه ما را بسازد بیکار بوده است، ولی این یک ادعا است و به دلیل نیاز دارد، در واقع شما باید اول ثابت کنید که تنها کار خداوند خلقت ما بوده است، بعد چنین شبهه ای مطرح کنید، ولی مطمئن باشید «هیچ کسی» در این زمینه چیزی نمی داند و کسی نمی تواند بگوید «توانایی ها» و «افعال خداوند» در چه سطحی می باشند، ما نیز فقط می توانیم بگوییم توانایی های خداوند «بی نهایت» است و تنها خودش می داند که «گستره» و «چگونگی» آنها در چه حدی می باشد. ▪️به بیان ساده تر، ما می گوییم «نمی دانیم»، ولی «طبق شناخت محدودی» که از این پروردگار مهربان و توانا داریم، معتقدیم حتما کارهای حکیمانه و بزرگ همیشه و در هر حال، اقتضای خداوند بودنش می باشند، حتی اگر از آن کارها اطلاعی نداشته باشیم، ولی شما برای ادعای خود (بیکار بودن خداوند قبل از خلقت ما) چه دلیلی دارید؟ هیچ دلیلی ندارید. 🔘ج) حتی ناباوران به پاره ای از جوانان ما این گونه القا کرده اند که بگویند خداوند بعد از قیامت چکار می کند؟ 📕 که این سوال هم مانند همان سوال گذشته است ( اینکه خداوند قبل از خلقت ما چکار می کرد) و سوال و توضیحات ما کماکان بر سر جای خود قرار دارد، می گوییم این خدای عظیم چیزی بنام بیکاری و بی هدفی به ذات مبارکش راه ندارد، و حتما افعالی را اداره می فرماید، ولی شمایی که تصور می کنید خداوند بیکار می شود، چه دلیلی برای ادعایتان دارید؟ دلیل شما چیست که می گویید تنها فعل خداوند خلقت ما است و پس از آن فعل دیگری ندارد؟ و باز هم تکرار می کنم، هیچ دلیلی ندارید... 📘ما در مطالب دیگر بیان کرده ایم، «هر آنچه برای هدایت ما لازم باشد» خداوند متعال در قالب مطالب ادیان آسمانی (برایمان) شرح داده است، ولی برای امور «خارج از این دایره»، سکوت فرموده است. مثلا اینکه بدانیم خداوند قبل از خلقت ما چکار می کرد یا الان همزمان با خلقت ما چه امور دیگری را ادراه می نماید، چه تاثیری در زندگی ما دارد؟ اگر موثر و لازم بود، حتما بیان می فرمودند... لذا واقعا این پرسش حاوی نکته ی سرنوشت سازی نیست. متاسفانه اسلام ستیزان این سوالات را برای این مطرح می کنند که به زعم خودشان عظمت پروردگار را زیر سوال ببرند!!! ولی نمی دانند که عظمت پروردگار متعال در ذهن ناباوران که سهل است، در ذهن تمام انسانها هم نمی گنجد... 🌺هوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ🌺 ﴿حدید،۳﴾ اوست اول و آخر و ظاهر و باطن و او به هر چيزى داناست.
وسائل زینتی برخی از مردم تصور می کنند به وسایل زینتی به دلیل مورد استفاده قرار نگرفتن، خمس تعلق می گیرد. در حالی که تزئين، خود نوعی استفاده محسوب می شود. استفتاء از دفتر آیت الله العظمی خامنه ای 🌱
🌸احکام🌸 📝حکم تبعیت در نماز جماعت 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 📢در نماز جماعت مامومان بايد تابع امام باشند که اين تبعيت در دو حالت تحقق پيدا مي کند؛ يکي در اذکار و ديگري در افعال. ⬅️مستحب است که در گفتن اذکار مثل خواندن تشهد يا سجده ماموم تابع امام باشد. البته اگر ماموم تبعيت نکرد، نماز او باطل نيست و اشکالي ندارد. 1️⃣: نماز گزار باید در افعال نماز ماموم تابع امام باشد ❌در افعال نماز است مثل رکوع يا سجده که ماموم بايد تابع امام باشد. به عنوان نمونه اگر امام هنوز به رکوع نرفته است ماموم نمي تواند به رکوع برود يا ماموم نمي تواند آن قدر افعال نماز را طول بدهد که بتوان گفت او از امام تبعيت نمي کند. ⁉️همه مراجع معتقدند ماموم بايد در افعال تابع امام باشد. حال حکم کسي که از امام تبعيت نمي کند، دو حالت دارد. يا او عمدي تبعيت نمي کند يا سهوي. 🌸🍃🌸 2️⃣: تبعيت نکردن سهوي در افعال اشکالي ندارد 📌طبق نظر علما، تبعيت نکردن از امام در افعال اگر سهوي باشد، ايرادي ندارد به عنوان مثال فرد متوجه نبوده يا تصورش اين بوده که مثلا امام به رکوع رفته است لذا او هم به رکوع مي رود؛ اين اشکالي ندارد. 3️⃣: تبعيت نکردن عمدي ماموم از امام 💡اگر کسي به طور عمدي تابع امام نباشد در اين جا، فقها ديدگاه هايي دارند. ✳️مثلا حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری مي فرمايند: ماموم بايد افعال نماز را با امام يا کمي پس از امام به جا آورد و اگر عمدا قبل از امام يا مدتي پس از امام انجام دهد معصيت کرده است. پس از نظر امام(ره)، ماموم معصيت کرده ولي نماز او صحيح است. ❇️نظر آيت ا... سيستاني هم اين است که نماز جماعت ماموم در اين حالت باطل است. يعني اگر کسي به عمد در افعال از امام تبعيت نکرد نماز جماعت او باطل است اما اگر به وظيفه فرادي عمل کند نماز او صحيح است. ❎آیت الله مکارم شیرازی: ماموم باید کارهاى نماز را مانند رکوع و سجود جلوتر از امام انجام ندهد، بلکه همراه امام یا کمى بعد از او به جا آورد و اگر سهوا پیش از امام سر از رکوع بردارد باید دوباره به رکوع برود و با امام سربردارد و زیادى رکوع در اینجا نماز را باطل نمى کند، ولى اگر به رکوع برگردد و پیش از آن که به رکوع برسد امام سر بردارد نمازش باطل است.
نماز با غسل جنابت برخی فکر می کنند با هر غسلی می توان بدون وضو نماز خواند، در حالی که طبق نظر اکثر مراجع با غسلی می توان نماز خواند که در اثر جنابت واجب شده باشد. مساله: کسی که غسل جنابت کرده، نباید برای نماز وضو بگیرد، ولی با غسل های دیگر نمی شود نماز خواند و باید وضو هم گرفت.1 آیات عظام سیستانی، نوری، وحید خراسانی و تبریزی می فرمایند: می توان با هر غسل واجبی، غیر از غسل استحاضه، نماز خواند و نیز با غسل های مستحبی که مستحب بودنش ثابت شده باشد، مانند غسل جمعه می توان نماز خواند، اگر چه احتیاط مستحب آن است که وضو هم بگیرد . ایت ا... مکارم می فرماید: با هر غسلی می توان نماز خواند و وضو واجب نیست خواه غسل جنابت باشد یا غیر آن، واجب باشد یا مستحب. 2 1. توضیح المسائل مراجع م391 2. توضیح المسائل مراجع م391 🌱
شکستن قسم برخی از قسم ها را می توان شکست و نیازی به پرداخت کفاره نيست، ولی بسیاری از مردم نسبت به آن بی اطلاعند: _ کسی که مجبور باشد یا از روی عصبانیت قسم بخورد، شکستن آن کفاره ندارد. _ قسمی که از ذهن بگذرد و یا نوشته شود، کفاره ندارد. _ قسمی که انجام آن غیر ممکن بوده و یا مشقت داشته باشد، شکستنش کفاره ندارد. _ اگر کاری که برای انجام آن قسم خورده، حرام و مکروه باشد و یا کاری که برای ترک آن قسم خورده، واجب یا مستحب بوده باشد؛ مثلا: به خدا قسم ازدواج نخواهم کرد، خانه بستگان نخواهم رفت، دیگر کار خیر انجام نخواهم داد، قرض نخواهم داد و... شکستن چنین قسمی نیز کفاره نخواهد داشت. 🌱
سجده واجب برای جنب مردم عمدتا قرائت آیه سجده دار برای جنب را، حرام می دانند. در حالی که برخی از مراجع، نه تنها آیه سجده دار بلکه قرائت سوره ای که در آن سجده واجب دارد را نيز، حرام می دانند.1 1. آیات عظام: امام، بهجت، فاضل، نوری و زنجانی توضیح المسائل مراجع م355 🌱
عقاید استدلالی جلد 1 نسخه PDF.pdf
1.47M
🌼 #علم_کلام 🌼 💠 #عقاید 📚 عقاید استدلالی 💠 جلد ۱ ✍ علی ربانی گلپایگانی
ســــوال آیا گفتن بعضی از اذکار در حال حرکت صحیح است یا موجب بطلان نماز می گردد؟ پاسخ:  هنگام گفتن اذکار واجب مثل تکبیرة الاحرام یا ذکر رکوع و سجود باید بدن بی حرکت و با آرامش باشد و احتیاط واجب آن است که در موقع گفتن ذکرهای مستحبی نیز بدن آرامش داشته باشد. ذکرهای مستحبی مثل گفتن تکبیر در هنگام رفتن به رکوع و سجود، اگر به قصد همان ذکری که در نماز دستور داده اند، باشد، باید در حال آرام بودن بدن گفته شود و اگر به علت فراموشی، در حال حرکت گفته شود، اشکال ندارد، ولی اگر از باب این که ذکر گفتن در نماز مستحب است، یعنی از باب این که ذکری گفته باشد، تکبیر بگوید، لازم نیست در حال آرامش باشد، بلکه در حال حرکت هم می توان آن را گفت
پيرزنى به حضور پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله رسيد، گفت علاقه من این است كه اهل بهشت باشم. پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله به او فرمود: پيرزن به بهشت نمى رود. او گريان از محضر پيامبر خارج شد. بلال حبشى او را در حال گريه ديد. پرسيد: چرا گريه مى كنى ؟ گفت : گريه ام به خاطر اين است كه پيغمبر فرمود: پيرزن به بهشت نمى رود. بلال وارد محضر پيامبر شد حال پيرزن را بيان نمود. حضرت فرمود: سياه نيز به بهشت نمى رود. بلال غمگين شد و هر دو نشستند و گريستند. عباس عموى پيامبر آنها را در حال گريان ديد. پرسيد: چرا گريه مى كنيد؟ آنان فرمايش پيامبر را نقل كردند. عباس ماجرا را به پيامبر عرض كرد. حضرت به عمويش كه پيرمرد بود فرمود: پيرمرد هم به بهشت نمى رود. عباس هم سخت پريشان و ناراحت گشت . سپس رسول اكرم هر سه نفر را به حضورش خواست ، آنها را خوشحال نمود و فرمود: خداوند اهل بهشت را در سيماى جوان نورانى در حالى كه تاجى به سر دارند وارد بهشت مى كند، نه به صورت پير و سياه چهره و بدقيافه (داستانهای بحار الانوار جلد3)
عقاید استدلالی جلد 2 نسخه PDF.pdf
2.05M
🌼 #علم_کلام 🌼 💠 #عقاید 📚 عقاید استدلالی 💠 جلد ۲ ✍ علی ربانی گلپایگانی
↯↯ 🌼اگر کسی کم حافظه باشد مدت چهل روز و هر روز 21ویا24 مرتبه بخواند قوه حافظه او زیاد و قلبش نورانی می گردد 🌼 و اگر چیزی را کرده باشد در روز 120مرتبه این اسم را بخواند در خواب محلّش را نشان می دهند.↯↯ 🔸یا قَیّومُ فَلا یَفُوتُ شَیء مِن عِلمِهِ وَ لا یَؤُدُهُ🔸