خواب دیدم که فرج آمده در دولت عشق
باز فرمانده قدس است سلیمانی ما
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
التماس دعا
‼️سکونت مستأجر بدون رضايت صاحبخانه
🔷س 5434: #مستأجر هستم و #اجاره_خانه من به تعویق افتاده، #صاحب_خانه می گوید راضی نیستم در این خانه بمانی، آیا سکونت و #نماز خواندن من در این خانه، جایز است؟
✅ج: تا زمانی که #قرارداد #اجاره، فسخ نشده یا مدت آن به پایان نرسیده، سکونت شما جایز بوده و عبادات صحیح است؛ اما باید در اولین وقت ممکن، #اجاره_بها را بپردازید.
#احکام_عبادات #احکام_غصب
‼️شرط ضمن عقد
🔷س 5432: شخصی در ضمن قرارداد فروش خانه با خریدار شرط کرده است که اگر تا تاریخ فلان، پول خانه را ندادی، حق فسخ قرارداد برای فروشنده است و بعلاوه فلان مبلغ باید جریمه بدهی، یعنی هم خانه به ملک فروشنده بر می گردد و هم جریمه دریافت می شود؛ آیا این معامله و شرط ضمن آن صحیح است؟
✅ج: شرط صحیح است، ابتدا جریمه را مطالبه کند، سپس عقد را فسخ کند.
📕منبع: leader.ir
چرا حضرت يونس به كام نهنگ رفت؟

حضرت يونس (عليهالسلام) به ستمگر بودن خويش اعتراف كرده است؛ چنانكه قرآن ميفرمايد: "و ذاالنون إذ ذهب مغاضباً فظنّ أن لن نقدر عليه فنادي في الظّلمات أن لا إله إلاّ أنت سُبحانك إنّي كنتُ من الظّالمين"(1)؛ يادآور حال يونس را هنگامي كه از ميان قوم خود خشمگين بيرون رفت و چنين پنداشت كه ما هرگز او را در تنگنا قرار نخواهيم داد؛ اما وقتي به كام نهنگ فرو رفت، در آن تاريكيهاي دريا و شكم نهنگ فرياد برآورد: خدايا! جز تو معبودي نيست. تو از شرك و شريك و هر عيب و آلودگي پاك و منزهي و من از ستمكارانم.
در اينجا سوالي مطرح ميشود كه اگر خشمناك شدن حضرت يونس(عليه السلام) از دست مردم به حق بود، چرا به كام نهنگ فرو رفت و خود را ستمكار خواند؟
كار حضرت يونس به قدري سنگين و مشكل بود كه خداوند در اين باره فرمود: اگر او از تسبيح كنندگان نبود، تا روز قيامت در شكم ماهي زنداني ميماند.
اين امور با معصوم بودن يك پيامبر سازگار نيست. به ويژه، كار او به قدري سنگين و مشكل بود كه خداوند در اينباره فرمود: اگر او از تسبيح كنندگان نبود، تا روز قيامت در شكم ماهي زنداني بود: "فلولا أنّه كان من المسبّحين . للبث في بطنه إلي يوم يُبعثون(2)؛ ولي لطف خدا شامل حال او شد و دعايش به هدف اجابت رسيد و از اندوه نجات يافت؛ زيرا او مؤمن واقعي بود و خداوند مؤمنان راستين را از اندوه ميرهاند: "فاستجبنا له و نجّيناه من الغمّ و كذلك نُنجي المؤمنين."(3)
برخي در پاسخ گفتهاند: حضرت يونس، مرتكب ترك اولي شد. او ميبايست تحمّل و صبر فراوان به خرج ميداد و شتاب و عجله نميكرد. لذا، قرآن به اين نكته تذكر داده است كه او زود صبر را از دست داد و شكيبايي و حوصلهاش به سر رسيد. از اينرو، خداي سبحان، خطاب به پيامبر اسلام(صلي الله عليه و آله و سلم) ميفرمايد: فاصبر لحكم ربّك و لاتكن كصاحب الحوت إذ نادي و هو مكظوم . لولا أن تداركه نعمةٌ من ربّه لنُبذ بالعراء و هو مذموم . فاجتباه ربّه فجعله من الصّالحين(4)؛ در امتثال حكم پروردگارت شكيبا باش و مانند همدم ماهي (حضرت يونس عليهالسلام) مباش؛ آنگاه كه اندوه زده ندا داد. اگر لطفي از جانب پروردگارش تدارك حال او نميكرد، قطعاً نكوهش شده بر زمين خشك انداخته ميشد. پس، پروردگارش او را برگزيد و از شايستگانش گردانيد.(5)
مأمون از امام هشتم علي بن موسي الرضا (عليهالسلام) درباره آيه: "و ذا النّون إذ ذهب..." سؤال كرد آن حضرت فرمود: اين شخص يونس بن متي است. او يقين داشت كه خداوند بر او تنگ نميگيرد، ولي وقتي به شكم ماهي فرو رفت و از مسبّحين بود، گفت: من از ستمكاران بودم كه ميتوانستم همه اوقات خويش را صرف اين عبادت (تسبيح و تقديس خدا) كنم و اينگونه كه الآن (در شكم ماهي) به ذكر عبادت مشغولم، اشتغال نورزيدم: "بتركى مثل هذه العبادة التى قد فرغتنى لها فى بطن الحوت." آنگاه خداوند، دعاي او را به هدف استجابت رساند و فرمود: "فلولا أنّه كان من المسبّحين. للبث في بطنه إلي يوم يبعثون."(6)
برخي گفتهاند: حضرت يونس، مرتكب ترك اولي شد. او ميبايست تحمّل و صبر فراوان به خرج ميداد و شتاب و عجله نميكرد. لذا، قرآن به اين نكته تذكر داده است كه او زود صبر را از دست داد و شكيبايي و حوصلهاش به سر رسيد. از اينرو، خداي سبحان، خطاب به پيامبر اسلام(صلي الله عليه و آله و سلم) ميفرمايد: در امتثال حكم پروردگارت شكيبا باش و مانند همدم ماهي (حضرت يونس عليهالسلام) مباش؛ آنگاه كه اندوه زده ندا داد. اگر لطفي از جانب پروردگارش تدارك حال او نميكرد، قطعاً نكوهش شده بر زمين خشك انداخته ميشد. پس، پروردگارش او را برگزيد و از شايستگانش گردانيد.(4)
در حديث آمده كه حضرت يونس (عليهالسلام) خاطر جمع بود كه خداوند بر او تنگ نخواهد گرفت. لذا، خداوند او را تنها يك لحظه به خود واگذاشت و او شكيبايي خود را از دست داد و بر قومش خشمگين شد.
‼️شرط پرداخت مبلغی در صورت پشیمانی از معامله
🔷س 5436: مدتی پیش اقدام به فروش ملک خود نمودم و در پایان قولنامه ذکر شد که در صورت پشیمانی هر یک از طرفین معامله، آن شخص باید مبلغ معیّنی را به طرف مقابل بپردازد.
آیا این این شرط صحیح است ؟
✅ج: این شرط اگر در ضمن عقد لازم باشد و یا عقد مبتنی بر آن منعقد شود اشکال ندارد؛ ولی باید برای این قبیل شرطها که در قیمت مبیع مؤثّر هستند، مدّت معیّنی ذکر شود و الا باطل است.
📕منبع: leader.ir
‼️تصرف در ملک مشاع بدون رضايت شريک
🔷س 5439: ما در خانه ارثی زندگی میکنیم، کدورتی بین ما و بعضی از وارثان وجود دارد، اگر بعضی از #ورثه، ابراز عدم رضايت کنند با توجه به این که #شراکت به صورت #مشاع است، زندگي کردن و نماز خواندن در این خانه براي ما چه حکمي دارد؟
✅ج: اگر حتی یکی از ورثه، رضايت نداشته باشد، #تصرف جایز نيست و حکم #غصب را دارد و نماز در آنجا نیز صحیح نیست.
#احکام_غصب #تصرف_در_خانه_ارثی
‼️نجس شدن پارچه مرطوب
🔷س 5438: اشیایی مانند لباس و امثال آن – درحالی که مرطوب باشد - اگر یک قسمت از آن نجس شود، آیا نجاست به تمام آن سرایت میکند، یا فقط همان قسمت نجس است؟
✅ج: فقط همان قسمت نجس می شود و بقیۀ آن پاک است.
📕منبع: leader.ir
‼️نجس کردن اثاثیه میزبان
🔷س 5443: آيا اگر مهمانى يکى از اثاثيه هاى ميزبان را نجس کند، مطلع کردن ميزبان واجب است؟
✅ج: اطلاع دادن در غير از خوردنى و آشاميدنى و ظرف هاى غذا، لازم نيست.
📕منبع: khamenei.ir
‼️شعار برادری و برابری بین شیعه و اهل سنت
🔷س 5437: برخی میگویند شعار برادری و برابری بین شیعه و سنی فقط جنبهی سیاسی دارد و حکم شرعی نیست. آیا این مطلب درست است؟
✅ج: خیر، این مطلب درست نیست. وحدت مسلمین حکم شرعی است. تعبیر حضرت آقا این است که «شعار وحدت مسلمین را یک مسئلهی استراتژیک میدانم_ یک مسئلهی تاکتیکی و مصلحتی هم نیست که حالا بگوییم مصلحت ما ایجاب میکند که با مسلمین غیرشیعه ارتباط داشته باشیم_ مسلمانان، به تدریج این اختلافات مذهبی و طایفهای را کم کنند و از بین ببرند چون در خدمت دشمنان است.» و خدمت به دشمنان هم حرام است.
📕منبع: khamenei.ir
‼️نوازندگی با غیرآالات موسیقی
🔷س 5444: آیا زدن بر ظرفها و سایر وسایلی که جزء آلات موسیقی نیستند، در عروسی ها توسط زنان جایز است؟ اگر صدا به بیرون از مجلس برسد و مردان آن را بشنوند چه حکمی دارد؟
✅ج: جواز این عمل بستگی به کیفیت نواختن دارد. اگر به شیوه متداول در عروسی های سنّتی باشد و لهو محسوب نشود و فسادی هم بر آن مترتّب نگردد، اشکال ندارد.
📕منبع: leader.ir
‼️موالات در غسل
🔷س 5442: آیا میشود وسط غسل آن را رها کرد و بعد از مدتی (مثلاً ۴ ساعت) ادامه داد؟
✅ج: اشکال ندارد و تفاوتی در مقدار زمان فاصله شده نیست.
📕منبع: leader.ir
‼️دریافت اجارهبها بصورت یکجا
🔷س 5445: به پیشنهاد مستأجر، اجاره یکسال بطور یکجا و در پایان زمان اجاره طی یک چک پرداخت میشود. آیا اگر مبلغ چک، بیش از مجموع اجارههای ماهانه باشد چنین کاری وجاهت شرعی دارد یا نه؟
✅ج: اگر از اول وجه اجاره را ـ به ملاحظه اینکه نسیه یکساله است ـ بیشتر از مقدار وجه اجاره نقد، در عقد اجاره تعیین کنند اشکال ندارد ولی افزودن مبلغی بر اجاره قراردادی در عقد اجاره به حساب مدت تأخیر، ربا و حرام است.
📕منبع: leader.ir