eitaa logo
مدیریت در اسلام
659 دنبال‌کننده
795 عکس
151 ویدیو
25 فایل
#مدیریت_در_اسلام رسانه بنیاد فقهی مدیریت اسلامی حوزه علمیه قم آشنایی با مجموعه: https://eitaa.com/madineyefazele/1935 کانال دروس: @d_bonyadfeghhi1386 سایت: fiim.ir ارتباط: @mottahed_m
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️از حکومتی که خود فرزند حوزۀ علمیه است و نام اسلامی دارد، اگر بیش از آن‌چه که شاهان طاغوتی انجام می‌دادند مورد انتظار نباشد، قطعاً کمتر مورد انتظار نیست. لذا بهترین الگو آن است که حکومت موقوفات متعدد برای حوزه‌ها بنا کند و ادارۀ آن‌ها را به حوزه‌ها بسپارد. @madineyefazele
▪️حجت الاسلام عالم زاده نوری، معاون حوزه‌های علمیه: حوزه مثل گوشت قربانی شده/بعضی از روحانیون مجری گری می‌کنند، بعضی حافظ حقوق حیوانات شده‌اند، سگ‌های پیس و مریض را تیمار می‌کند و به دامن طبیعت برمی‌گرداند، بعضی مدیر باشگاه بولینگ و بیلیارد شده؛ انواع و اقسام کارهایی که انجام می‌دهند./ خبرگزاری حوزه @madineyefazele
▪️شأن اصلی طلبه شأن امامت و رهبری و مدیریت است که اگر به رسمیت شناخته شده و قانونی شود هیچکدام به سراغ امور متفرقه و خارج عرف و حتی کارمندی دولت هم نخواهند رفت. @madineyefazele
▪️با مسجد تی وی-با موضوع مدیریت مسجدمحور @madineyefazele
✍بدون اتحاد امامت و امارت هیچ مشکل مديريتی در کشورحل نخواهد شد. @qavami
▪️بدنۀ مسجد ایرانی جلوه‌ای از سیر انسان و کائنات در قوس نزول و صعود است که در تربیع دایرۀ گنبد و‌ تدویر مربع شبستان رخ می‌دهد، انا لله و انا الیه راجعون، از افلاک به خاک و از خاک به افلاک، از دایرۀ گنبد به مکعب شبستان و‌ از مکعب شبستان به دایرۀ گنبد، از آبی فیروزه‌ای به خاکی و از خاکی به آبی فیروزه‌ای. @madineyefazele
مدیریت در اسلام
▪️بدنۀ مسجد ایرانی جلوه‌ای از سیر انسان و کائنات در قوس نزول و صعود است که در تربیع دایرۀ گنبد و‌ تد
▪️مسجد ایرانی ویژگی محیط بودن خود نسبت به تمام شئون حیاط اجتماعی را از بعد سخت‌افزاری و ظاهری از دو طریق به نمایش می‌گذارد: اول مرکزیت مسجد در شهر و محله که از سنت به‌دست می‌آید و دوم رفعت آن (دارا بودن بیشترین ارتفاع در بناهای شهر) که از کتاب استفاده می‌شود. @madineyefazele
▪️بعد از مشروطه و فروپاشی معماری سنتی و زیبایی‌شناسی ملی ایرانی، تقریباً هیچ مسجدی در ایران بر اساس اصول سنتی و کهن مسجدسازی ساخته نشده است و با هجوم معماری غربی و سپردن کار معماری مساجد به دست معماران دانشگاهی و غیرمهذب، کار ساخت مسجد صرفاً به یک کار فنی و غیرمقدس مانند ساخت دیگر ساختمان‌ها تبدیل شده است و مساجد ساخته‌شده به‌دست آن‌ها نیز به ساختمان‌های بی‌روح و فاقد معنویت تبدیل شدند که این خود یکی از عوامل دافعه برای آن‌ها به شمار می‌رود. @madineyefazele
▪️یکی از مسائل بسیار مهم در امر معماری مساجد که از مطالعۀ سیرۀ متشرعه در هزار و پانصد سال گذشته فهمیده می‌شود این است که در ذهن مسلمانان و مؤمنان، مسجد بدون امتداد اجتماعی و سیاسی اساساً وجود خارجی نداشته است. بر همین اساس تمام مساجد چه مساجد جامع و چه مساجد محله باید با سه عنصر پیوند داشته باشند: مدرسه، ارک و بازار. مدرسه به‌عنوان محل علم، ارک به عنوان محل ریاست و مدیریت و بازار به‌عنوان محل تجارت و اقتصاد. @madineyefazele
▪️در مدینۀ فاضلۀ اسلامی مدرسه و بازار دو مؤلفۀ اصلی قدرت امام به شمار می‌روند، یعنی علم و ثروت که هر یک همانند بال‌های مسجد، عامل فزونی روزافزون قدرت امام هستند. با این دو مؤلفه امام قدرت مدیریت و ریاست پیدا می‌کند که در نهاد امارت یا ساختمان ارک متجلی می‌شود. @madineyefazele
▪️اسلام زمینه‌های متعددی را برای قدرت دادن به امام پیش‌بینی کرده است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها نهاد اقتصادی وقف است. وقف به امام کمک می‌کند تا قدرت مدیریت بازار را پیدا کند و از درآمد آن به ارتزاق طلاب مدرسه و تأمین مخارج مسجد بپردازد و همین‌طور بودجۀ نهاد امارت را از طریق مالیات شرعی تأمین کند که این امر تقریباً امکان غلبه دشمنان خارجی و فتنۀ سیاستمداران داخلی علیه امام را به صفر می‌رساند. @madineyefazele
▪️رابطۀ مدرسه با مسجد بر اساس تعلیم و تزکیه سامان پیدا می‌کند. رابطۀ ارک با مسجد بر اساس ولایت سامان پیدا می‌کند. رابطۀ بازار با مسجد بر اساس وقف و وجوهات و مالیات شرعیه سامان پیدا می‌کند. @madineyefazele
▪️جریان تزکیه و تعلیم کتاب و تعلیم حکمت (انواع حکمت شامل: حکمت الهی، حکمت طبیعی و حکمت مدنی) از مسجد به سوی مدرسه سرریز می‌شود @madineyefazele
▪️جریان صدقات و وجوهات و عواید موقوفات از بازار به سوی مسجد سرازیر می‌شود @madineyefazele
ضرورة الولاية للفقهاء .pdf
446.5K
▪️رساله ضرورة وجود الحكومة أو الولاية للفقهاء آيت‌الله العظمی صافى گلپايگانى(ره) @madineyefazele
▪️۲۷ آبان ٩٤ @madineyefazele