May 11
از زبان دیگری۱.mp3
10.46M
👈 شعر عاشقانه را میشود برای اهل بیت هم استفاده کرد؟
💠 استفاده اهل بیت علیهم السلام از شعر جاهلی
💠 اعشی، حاتِم و ابی خِراش که بودند؟
💠 نظریه مرگ مؤلف و زبان در زمان
┅═✧مدرس هشت | عضویت ✧═┅
♡ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
💠 #اوزان
• شاید بتوان بحر رمل را، زنانه دانست! بیشترین وزنی که زنان شاعر شبه قاره از سده هشتم تا یازدهم، از بی بی جوهری تا لالۀ هندوستانی سراغ آن رفتهاند این بحر است. در پژوهشی که نصرالله پور محمدی در سبک شناسی اشعار بانوان انجام دادهاست، بسامد این بحر را بیش از ۳۸٪ دانسته که بیشترین آمار استفاده بین بحرهای زیر است:
هزج ۲۹٪
مجتث ۱۲٪
و بحر مضارع ۷٪
رمل را در معنا حصیر گویند و این به درهمتنیدگی ارکان این وزن و نیز موسیقی ملایم و عرفانی آن نیز اشاره دارد. بعید نیست حدود ۵۴ شاعرۀ این دوران به دلیل این لطافت بحر و نیز سهولت در سرایش سراغ آن رفته باشند.
در دورۀ «مترو معیار» مفصّلا به بحرهای ادبی پرداختهایم. از مهلت محدود تخفیف استفاده کنید.
توضیحات دوره 👇
https://eitaa.com/madras8/696
┅═✧ مدرس هشت | پایگاه شعر و ادب ✧═┅
♡ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
💠 #صفر_شاعری
👆 این پیام فقط نمونهای از چندین قلب تپنده است که دارند اولین سرودههای خودشون رو تجربه میکنند.
لطفا به این مسیر ادامه بدین با قدرت و تمارین رو انجام بدین.
دوره صفر شاعری:
https://eitaa.com/madras8/703
┅═✧ مدرس هشت | عضویت ✧═┅
♡ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
💠 #صدق_تشبیه
👈 اگر تا امروز فکر میکردید که حذف ادات تشبیه، بلاغیترین وجه تشبیه است؛ پیشنهاد میکنم مقاله اخیر « صدق تشبیه » را که بررسی نظریه ابن طباطبا هست، در کانال قفسه بخوانید:
https://eitaa.com/ghafasehh/102
┅═✧ مدرس هشت | عضویت ✧═┅
♡ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
تداعی۱.mp3
12.83M
👆 ویس بسیار مهم
💠 تداعی و فرم
💠 چگونه شعر خود را ارتقا بدهیم؟
💠 ارزش تکرار اثر
┅═✧مدرس هشت | عضویت ✧═┅
♡ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
🔥 کارگاه جامع «جریان»
• ویژه تصنیف و سبک
• از صفر مطلق تا مباحث پیشرفته
• کارگاهی و کاملا آفلاین
💠 عناوین کارگاه جریان:
• مباحث کارگاه تئوری:
۱_ شعر آئینی چیست ۲_ در باب تصنیف ۳_ شعر مبلّغ ۴_ تأمّلات زبانی ۵_ پایه و آغازین ۶_ دیرندها ۷_ بارشناسی ۸_ پرداخت روایی ۹_ مضمونیابی ۱۰_ سادهسازی
• مباحث کارگاه عملی:
۱_ وحدت زبانی ۲_سه لختیها
۳_تثبیت ملودی ۴_ وحدت موضوعی ۵_زبان در زمان ۶_انواع تکرار ۷_نسیب حماسی
( مباحث عملی، هر هفته تکمیل میشود)
🎁 هدیه کارگاه جریان: دوره بیست و یک جلسهای نردبان با محوریت هوش موسیقایی، مضمونیابی، تقطیع و...
👈 پشتیبان: @Admine8
┅═✧مدرس هشت | عضویت ✧═┅
♡ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
🎁 دوستانی که در کارگاه جریان شرکت کردهاند، بعد از جلسات تئوری، یک هدیه به ارزش یک میلیون تومان از ما دریافت خواهند کرد.
کارگاه نبض شناسی 1.mp3
25.68M
• جلسه اول کارگاه «نبض شناسی»
موضوع این جلسه 👇
«ماده و تمهید، جریان مضمونی»
┅═✧مدرس هشت | عضویت ✧═┅
♡ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
ورف گرایان.mp3
10.46M
• جلسه دوم کارگاه «نبض شناسی»
موضوعات این قسمت 👇
• فرضیه نسبیت زبان
• زبان اندیشه
• وُرفگرایان چه میگویند؟
┅═✧مدرس هشت | عضویت ✧═┅
♡ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
💠 #هنرجویان
• کوچکترین هنرجوی دوره های مدرس هشت، تنها ده سال دارد و پیش از این نیز عزیزانی دوازده و چهارده ساله اهل مرند و کاشان بودند.
عزیزی هم امروز ثبت نام کردند که پانزده سال دارند.
بزرگترین هنرجوی ما نیز چهل و شش ساله، با تحصیلات درس خارج حوزه و اهل قم هستند.
این بین، بیشترین میانگین سنی، بین بیست تا سی سال است و مجال خوبی برای تمرین و ارتقاء سطح ادبی.
خدا قوت و خسته نباشید به همه عزیزان!
مشاهده تمام دوره های ما زمانبر هست اما لطفا همّت کرده و مطالب را پیوسته و با تمارین جلو ببرید.
در این مسیر از ارتباط با استاد هم غافل نباشید.
┅═✧مدرس هشت | عضویت ✧═┅
♡ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
هدایت شده از yosefpoor.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 کارگاه سبک و تصنیف «جریان»
به ایستگاه قالب شناسی رسید!
« توضیحات دوره 👉 »
👈 جریان چیه؟
• ویژه تصنیف و سبک
• از صفر مطلق تا مباحث پیشرفته
• کارگاهی و کاملا آفلاین
👈 سرفصل ها در پوستر درج شده👉
ثبت نام:
https://zarinp.al/572841
┅═✧مدرس هشت | عضویت ✧═┅
♡ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
بحث آواشناسی و دمش پراگ را میتوان زیربنای واکشناسی معنایی دانست اما بسیار درازدامن بود و از حوصله این جلسه خارج.
ان شاءالله اگر عمری بود و مجالی، سراغش خواهیم رفت.
[ واژگان زیبای فراموش شده در زبان فارسی ]
• ره نامه = نقشه ی جغرافيا
ز خاقان بپرسيد کاين شهر کيست
به «ره نامه »در، نام اين شهر چيست ؟ (نظامی)
• گرمابه زدن = حمام رفتن
«گرمابه زد» و لباس پوشيد
آرام گرفت و باده نوشيد (نظامی)
• خموشانه = حق السکوت
صدِ دگر به «خموشانه » می دهم رشوت
نه بهر من، ز برای خدای را زنهار ( انوری)
• پُرسه = تعزيت
وارث ديگر ندارم ای محبت پيشگان
چون بميرم «پُرسه» ی پروانه و بلبل کنيد (سالک يزدی)
• خشک بند = پانسمان
جراحان را حاضر گردانيد تا جراحات را «خشک بند» کردند.(تاريخ ابن بی بی)
• شب خانه = آسايشگاه فقرا در شب
بنا کرد و نان داد و لشکر نواخت
شب از بهر درويش «شب خانه» ساخت ( سعدی )
• زاد = سن و سال
مردی جوان و «زاد»ش، زير چهل وليکن،
سنگين چو سنگ پيری،ديرينه و معمر ( فرخی )
• دوده = آل، تبار
همه مرز ايران پر از دشمن است
به هر «دوده» ای ماتم و شيون است ( فردوسی)
• آژير = آگاه، هوشيار
سپه را نگهدار و «آژير» باش
شب و روز با ترکش و تير باش ( فردوسی)
• آسمانه = سقف اتاق
تا همی آسمان توانی ديد
آسمان بين و «آسمانه» مبين ( عماره )
• بريزيدن = ريزريز شدن
آن مردگان در آن چهار ديوار بماندند ساليان بسيار و جمله «بريزيدند» و خاک شدند. (ترجمه ی تفسير طبری )
• جنابه = همزاد، دو قلو،دو کودک که به يک بار از مادر زاده شوند.
دو قلو واژه ای ترکی است و مرکب از دوق / دوغ / دُغ ) به معنای زادن و ( لو ) که علامت نسبت در ترکی است . این دو، دوی شمارشی نیست و بر اساس آن واژگان سه قلو، چهار قلو، پنج قلو و... غلط هستند!
قصه چه کنم که در ره عشق
با محنت و غم «جنابه» زاديم
(سنايی)
┅═✧مدرس هشت | عضویت ✧═┅
♡ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ