eitaa logo
مَدرَس/ ۸
1.7هزار دنبال‌کننده
216 عکس
99 ویدیو
11 فایل
﷽ 💠پایگاه تخصصی ادبیات [استاد مسعود یوسف پور] 👈 رسانه رواج: @ravaaj 👈 صفحه اشعار: @yosefpoor_ir 🔷 بالاترین هنرجو و درصد رضایت💯 🔷 سفر ما از #صفر_شاعری شروع میشه! 🔻 پشتیبانی: @Admine8 🔻 کانال اعتماد ما: @variz_madras8
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 📌أَلَا إِنَّهُمْ يَثْنُونَ صُدُورَهُمْ لِيَسْتَخْفُوا مِنْهُ أَلَا حِينَ يَسْتَغْشُونَ ثِيَابَهُمْ يَعْلَمُ مَا يُسِرُّونَ وَمَا يُعْلِنُونَ إِنَّهُ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ. 📌این آیه پنجم سوره مبارکه هود است... عبارت یثنون چقدر عجیب و هنری‌است. به قول جرجانی این واژه نخ تسبیح است در این کلام از جهت تناسب و زیبایی. 🔻ترجمه این است که همانا آنان سینه در هم می‌کشند (سر در گریبان) تا آنچه در اوست را مخفی بدارند از خدا، و همانا خدا زمانی که جامه می‌پوشند از پنهان و پیدای آنان با خبر است و خدا به ذات صدور آگاه است! 🔻 یک معنای یثنون در کنار صدر، برمی‌گردد به غضب و معنای کنایی‌ست. یک معنایش خم کردن و نزدیک ساختن چیزی به چیزی که گویا منافقان سر در گریبان می‌برند در صحبت خفا، یک معنای دیگر که به دو نفر هم اثنان می‌گویند در حقیقت معطوف کردن است یعنی اولی را به دومی معطوف می‌کنیم. به ثناخوانی هم از جهت عطف صفات می‌گویند ثنی. حتی استثنا هم از این جهت است چون نظری که معطوف شده بر جمله سابق را برمی‌گردانی. 🔻 خداوند می‌فرماید من آن هنگامی که این جامه را پوشیده‌اند، از پیدا و پنهانشان آگاه بودم! از آنچه در سینه داشتند! (هنوز به حرف درنیامده بود) 🔻شاید یثنون صدورهم به روگردانی دل هم اشاره کند. آن‌ها دل را برمی‌گردانند تا پنهان کنند از خدا! یا اسرار آن سینه را مخفی کنند یا دل حقیقتا یک امر عینی لحاظ شده که با لباس بپوشانند (وجه استعاریک) تکرار واج سین هم بسیار به این بعد موسیقایی در خفا سخن گفتن کمک کرده (اعتلای این وجه در سوره مبارکه ناس است) علی ای حال، منافقینی زمان دیدن رسول الله سر در عبا می‌بردند تا پیامبر آن ها نبیند. گویا آیه در وصف آن‌ها و انسانِ منافق است. هربار لباس می‌پوشم به این فکر می‌کنم که چه چیزی را در سینه از خدا پنهان کردم! ‌‌┅═✧ مدرس هشت | کارگاه شعر ✧═┅
💠 ردیف فعل مرکب • در شب شعر امشب که توفیق حضور داشتم، شعری از بزرگواری شنیدم که حاج آقای مقدّم هم اشاره کردند بعضی ابیات کژتابی دارد‌. شعری بود با قافیه اَت (مصوت فتحه و تاء) و ردیف ( را گرفت ) یعنی رای مفعولی و فعل گرفت. این فعل چون در بعضی مواقع مرکب حساب می‌شود به تناسب ماقبلش، رای مفعولی ایراد است و نباید بیاید. اصلا طبق قول اساتید ملاک شناخت فعل ساده از مرکب همین رای مفعولی است! «دوستان خیلی مواظب چالش‌های دستوری باشند چون در پاره‌ای از موارد کاملا معنای اشتباهی را متبادر می‌کند» ‌‌┅═✧ مدرس هشت | کارگاه شعر ✧═┅
50.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ♨️شعر خوانی برادر مسعود یوسف پور در شب شعر مکتب خدمت 🔹خردادماه ۱۴۰۳ 🔸حرم مطهر رضوی، سالن همایش‌ها و نمایشگاه‌های آستان قدس رضوی ✍ 📎 ࿐჻ᭂ⸙🍃🌸🍃⸙჻ᭂ࿐ 🌷http://eitaa.com/isaar_razavi 🌷@bonyad_shahid_khorasan_razavi
💠 مجالست با عالم • نامۀ علامه‌ قزوینی به پدر پروین اعتصامی دربارۀ شعر پروین مردی دانشمند چون محمّد قزوینی، پس از مطالعه چاپ اول دیوان پروین به سال ١٣١٤ش، در نامه‌ای خطاب به یوسف اعتصام الملک پدر پروین، بحق درباره شعر وی نوشته است: چیزی که مخصوصاً بیشتر مایه تعجب و استغراب است نه چندان جنبه معنوی این اشعارست، یعنی ابتکار مضامین بدیع و ابداع معانی غریب و اظهار رأی در مسائل فلسفی و اخلاقی و اجتماعی و نحو ذلک که این امور برای کسی که بالفطره دارای هوشی فوق معتاد و ذهنی وقاد و طبعی خداداد باشد چندان بعید نیست بلکه موضوع تعجب جنبه لفظی و فنی اشعار خانم پروین اعتصامی است که عبارت باشد از نهایت حسن انتخاب الفاظ و کلمات و جمل و تعبیرات و اصطلاحات... که این فقرات چنان که همه کس می‌داند موهبتی و فطری نیست بلکه فقط و فقط اکتسابی است لاغیر؛ و نتیجه سال‌ها تحصیل و درس و بحث و اعمال و ممارست و معاشرت با فضلا و علما و ادبا و ارباب فن است باری شکّی نیست که در خصوص جنبه صنعتی و فنی شعر یعنی جنبه فصاحت لفظی آن این خنساء عصر و رابعه دهر مدیون توجه و عنایت شماست. ‌‌┅═✧ مدرس هشت | کارگاه شعر ✧═┅
📌 کارگاه جامع مدرس هشت [ • شامل دوره صفر شاعری در سه فصل و حدود ۶۴ قسمت ویدیویی، دوره مترو معیار در پنج فصل به صورتی صوتی و کارگاه های عبارت «شعر عرب»، بی نفخ صور، راهبرد و شمشیر پادشاه ] کارگاه جامع ۸۴ هنرجو دارد و الحمدلله استقبال خوبی شد. به همین جهت عزیزان می‌توانند از این به بعد، هزینه کارگاه که 849 تومان است را اقساطی پرداخت کنند. شرایط و نحوه پرداخت: @Admine8
هدایت شده از yosefpoor.ir
34.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
• این قراریست که با صاحب مرقد داریم 🎤حاج احمد واعظی ✍️ مسعود یوسف پور https://eitaa.com/yosefpoor_ir
مَدرَس/ ۸
💠 تنباکوی هندی • نشر الکترونیک • محذوفات کتاب • جایگاه تخفیف • در باب سه نگاه و سه واژه هم‌سو ═✧
دیروز با یکی از علاقمندان به سبک هندی که به زودی تالیفاتی هم ان شالله در راه دارن بحث این شد: مدارِ راست‌روی‌های فیل بر کجک است این ویس رو لطفا تا انتها گوش کنین🌷
👈 دوره‌های ما تنها از طریق پشتیبان قابل دریافت هستند: @Admine8
هدایت شده از مَدرَس/ ۸
8.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
• لطف استاد علی محمد مودب عزیز به این حقیر و مجموعۀ مَدرس هشت در برنامـۀ تلـوزیونی «سـرزمیـن شعــر» 👈 مدرس هشت یک‌ساله شد... فهرست کانال: https://eitaa.com/madras8/823 ‌‌┅═✧ مدرس هشت | کانال شعر ✧═┅ ♡ ‌ ‌ ❍ㅤ   ⎙ㅤ  ⌲ ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
💠 انحاء بیان • ساعت حدود دو و نیم شب است و نزدیک صلات صبح. دارم دیوان استاد قهرمان را تورّقی می‌کنم که چشمم به این دوبیت می‌افتد. در بیت دوّم، قُربِ ده دقیقه‌ست دارم فکر می‌کنم! آنچه مرا به فکر واداشته، مضمونی پر تکرار امّا با بیانی تازه‌ست. کاش در مورد ریورنج یا بازآرایی می‌شد بیشتر حرف بزنم. • عجالتا آن دو بیت را بخوانید: ز عجز، تکیه به دیوارِ آهِ خود کردیم شکسته حالیِ خود را پناه خود کردیم به روی هر چه گشودیم چشم، غیر از دوست به جان او که ستم بر نگاه خود کردیم! ‌‌┅═✧ مدرس هشت | کارگاه شعر ✧═┅
💠 عبارت 🔻 عربِ جاهلی به قبلیه می‌گوید حَیّ. زندگی را تحت سایه قبیله و رهبر قبیله می‌داند و نوعا آن کس که از قبیله طرد گردد، یا در بیابان حیران می‌شود یا می‌میرد. در شعر جاهلی این واژه یعنی قبیله و در اسلام به معنای زنده تغییر یافت. 🔻بیایید با عینک عصر جاهلی به قرآن نگاه کنیم: در قرآن می‌خوانیم الله حی است. خدا قبیله است! آن قبیله‌ای که شاعر به آن تفاخر می‌کند. همه زیر سایه لطف اویند. بدون او ضلالت و گمراهی و مرگ است. قبیله‌ای که هرکس در راه دفاع از او شمشیر می‌کشد، در واقع دارد از حیثیت خودش دفاع می‌کند. عرب را به قبیله‌اش می‌شناسند. کاش قبیله ما خدا باشد! « جهت شرکت در کارگاه شعر عرب (شمشیر پادشاه و عبارت) با پشتیبان کانال در ارتباط باشید.» ‌‌┅═✧ مدرس هشت | کارگاه شعر ✧═┅