eitaa logo
مَدرَس/ ۸
1.7هزار دنبال‌کننده
209 عکس
98 ویدیو
10 فایل
﷽ 💠پایگاه تخصصی ادبیات [استاد مسعود یوسف پور] 👈 رسانه رواج: @ravaaj 👈 صفحه اشعار: @yosefpoor_ir 🔷 بالاترین هنرجو و درصد رضایت💯 🔷 سفر ما از #صفر_شاعری شروع میشه! 🔻 پشتیبانی: @Admine8 🔻 کانال اعتماد ما: @variz_madras8
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از مَدرَس/ ۸
مَدرَس/۸ [مدرسه شعر و ادب] 🥇 با بیش از ۵۰۰ هنرجو ✅ بالاترین و بهترین خروجی‌های ادبی ✅ کارگاه نقد فعال ✅ بالاترین میزان رضایت هنرجو ✅ بیش از پانصد هنرجو از سراسر کشور ✅ پوشش دادن صفر تا صد مسائل ادبی ✅ پشتیبانی و ارتباط با استاد 👇از اینجا وارد شوید 👇 https://eitaa.com/madras8 ‌‌┅═✧مدرس هشت | پایگاه شعر و ادب✧═┅ ‌ ♡ ‌ ‌ ❍ㅤ   ⎙ㅤ  ⌲ ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
♨️ متون متغیر در ادبیات فارسی: • دیوان ازرقی هروی (د. ۴۶۵ ق): منشأ حرکت از تشبیه‌های عینی به خیالی • دیوان حکیم سنایی (د.۵۲۵ ق): منشأ حرکت از شعر مدحی و طبیعت‌گرا بـه شـعر عرفانی • دیوان کمال الدین اسماعیل اصفهانی (د. ۶۳۵ ق): نقطه حرکت بـه نـازک‌گویی و باریک اندیشی • ديوان بابا فغانی (د. ۹۲۵ ق): منشأ حرکت از شعر تعالی‌گرای آسمانی و تقلیدی حافظ به شعر وقوعی و زمینی • دیوان جلال اسیر اصفهانی (د. ۱۰۵۷ ق): منشأ حرکت از سبک نازک‌خیالی به سوی طرز خیال پیچیده هندی • قصه ی امیر ارسلان (۱۲۷۰ ق): نقطه ی تغییر داستان فارسی از قصه عامیانه به سوی رمان • چرند و پرند علی اکبر دهخدا (۱۳۲۵ - ۱۳۲۶ ق): نقطه ی حرکت از نثر ترسلی و ادبی به روزنامه نگاری و ساده نویسی • شعر «افسانه» نیما ( ۱۳۰۰ ش): نقطه حرکت از عروض رسمی به موسیقی جدید شعر و تجربه های رمانتیک • یکی بود یکی نبود جمال زاده (۱۳۰۰ ش): نقطه حرکت به سوی داستان کوتاه. در سیر تطور و دگردیسی سبک‌ها میان سبک شخصی و سبک عمومی رابطه ای جالب وجود دارد؛ به این صورت که دست‌یابی به سبک شخصی به معنی خروج از هنجارهای سبک عمومی و حرکت به سوی نوآوری فردی است؛ اما رواج سبک عمومی به معنی تداوم و پایداری ویژگی‌هایی است که در یک دوره یا در یک منطقه به شکل قراردادهای ادبی و سنت هنری در آمده اند. 📚 سبک‌شناسی دکترفتوحی / ۲۳۱ 📌 کانال تخصصی ادبیات در ایتا @madras8
♨️ حافظِ قرآن حافظ مانند مولانا بالصراحه به تلمیح و تأویل و تفسیر دست نمی‌یازد. استناد وی به قرآن در راستای رسالتی است که بر دوش دارد، حافظ در بسیاری از غزلیاتش به ما می‌گوید که وی حافظ قرآن است. لطایف حکمی اش برگرفته از وحی است قرآن را به چارده روایت می‌خواند انیس همیشگی‌اش کلام خداست: • ز حافظان جهان کس چو بنده جمع نکرد لطایف حکمی با نکات قرآنی • عشقت رسد به فریاد گر خود به‌سان حافظ قرآن ز بر بخوانی با چارده روایت • حافظا در کنج فقر و خلوت شب‌های تار تا بود وردت دعا و درس قرآن غم مخور • ندیدم خوشتر از شعر تو حافظ به قرآنی که اندر سینه داری • حافظا می خور و رندی کن و خوش باش ولی دام تزویر مکن چون دگران قرآن را • ای چنگ فرو برده به خون دل حافظ فکرت مگر از غیرت قرآن و خدا نیست • زاهد از رندی حافظ نکند فهم چه باک دیو بگریزد از آن قوم که قرآن خوانند 🏷️ همین چند نمونه کافی است تا نشان دهد که حافظ با قرآن محشور بوده و حتی ساخت و بافت سخنش را از قرآن می‌گرفته است. گفته‌اند که ساخت مثنوی مولانا به قرآن ماننده‌تر است. این سخن را درباره غزلیات حافظ نیز می‌توان گفت. این تنوع و تکراری که در محور افقی و عمودی غزلیات حافظ دیده می‌شود یکسره برگرفته از قرآن است. قرآن کتابی به‌سان کتب مرسوم نیست که نظمی ساده و یک رویه داشته باشد. نظم و ساخت او کمی پیچیده است. 📚تاثیرپذیری ذهن و زبان حافظ از قرآن دکتر مجتبی بشردوست 📌 کانال تخصصی ادبیات در ایتا @madras8
♨️ شاعر حرکت • به نظرم بعضی شاعران ولایی را باید پرچمداران جریان حرکت در شعر ولایی دانست. این‌ها علاوه براینکه آموزگاران ادبیات هستند، بر خویش حرکت و تتبع را دریغ نکردند و همواره در حال فعالیت‌های پژوهشی و نیز جریان‌سازی هستند. چندی پیش میلاد یکی از این نوادر بود که افتخار دوستی او را دارم. مجتبی خرسندی عزیز و دوست داشتنی و فروتن... مجتبی دست کم دو جریان راه انداخته در ایتا که از آن مطلع هستم. یکی صفحه ویژه فراخوان‌های ادبی که جالب است بدانید خود آقا مجتبی بسیاری از کنگره‌ها رتبه نخست را کسب کرده و این راه را به دیگران هم نشان می‌دهد: https://eitaa.com/farakhanesher و دیگری صفحه ادبی یاقوت سرخ: https://eitaa.com/yaqoote_sorkh هر دو صفحه موفق هستند الحمدلله. علاوه بر این خود شاعر هم صفحه بسیار فعالی دارد: https://eitaa.com/Mojtaba_khorsandi مجتبی خرسندی صاحب تالیفات مهمی در زمینه شعر است و ان شاءالله خدا او و خانواده‌اش را در حصن حصین ولایت محفوظ بدارد و طبعش را بیش از پیش جوشان کند. 📌 کانال تخصصی ادبیات در ایتا @madras8
♨️ سومین گزارش از محفل ادبی مطلع: https://eitaa.com/6812367/1618
هدایت شده از انجمن ادبی مَطلَع
🌹🍃 {بسم الله الرحمٰن الرحیم} 🇮🇷 🔖 قسمت اوّل 🖌 تاریخ ۱۴۰۳/۷/۱۵ 📖 همه‌ کس‌ کشیده محمِل به جناب‌ کبریایت من و خِجلت سجودی‌ که نریخت‌ گل به پایت نه به خاکِ در بسودم نه به سنگش آزمودم به‌کجا برم سری را که نکرده‌ام فدایت ⏱شروع جلسه آقای طرح بحث جلسه را انجام دادند و دربارهٔ نکاتی را بیان کردند. ۱-اصل واژه را مطرح کرده است. ۲-واژهٔ رتوریک چون توسط هم بیان می‌شود برای هم به کار می‌رود. ۳-کارآمدی آن در خوب صحبت کردن است حتی اگر اصل صحبت خوب نباشد. به بیانی دیگر گفتن را مورد تأکید قرار می‌دهد فارغ از اینکه پسندیده باشد یا ناپسند. ۴-با این نوع بیان مخاطب را قانع می‌کنند و یکی از صاحبان این فن چرچیل بود. ۵-یکی دیگر از کسانی که می‌گویند صاحب این فن بود دکتر شریعتی است که شهید مطهری در کتابی بیان می‌کنند که مطالب دکتر شریعتی از جهت ادبی قوی از جهت فلسفی متوسط و از جهت دینی ضعیف است. ۶-مفهوم و مراد رتوریک در تاریخ متغیر بوده است. ۷-برای نمونه در شعر که از این فن استفاده شده باشد می‌شود به قصیده إمرؤالقیس که برای مرکبش سروده است اشاره کرد. ۸-یکی از کارهای رایج برخی شاعران بوده است؛ شاعر خانهٔ خراب و خالی از سکنای معشوق را می‌دیده و وصف می‌کرده و ماجرای شعر از همین مقدمهٔ چینی‌ها شروع می‌شده است. در پارسی نیز این جریان را امثال منوچهری با اشاره به قصیده قفی نبک وارد کردند. ۹-در رتوریک شاعر یک نخ و رشته از بحث دارد و همان را جلو می‌برد و قدم به قدم لباس شعر را می‌دوزد. مانند نبض و ضربان، قلب شعر و اثر هنری می‌تپد و دنباله‌دار ادامه پیدا می‌کند و هرجا شعر افت کند شاعر باید باز با تزریق حس و شوک جان تازه‌ای به شعر ببخشد. ۱۰-یکی از نقد‌هایی که به برخی اشعار امروز وارد است همین نبود رتوریک است. شعر فاقد پرداخت است و جریان پیدا نمی‌کند و حرکت نمی‌کند و جلو نمی‌رود. گاه از یک نقطهٔ نامعلوم شروع می‌شود و ابیات بعد به هم نامربوط‌اند و شعر فاقد روایت منسجم است. ۱۱-باید در شعر از فاصله گرفته و به برسیم. یعنی فقط گزارش دهنده نباشیم و گزاره را طوری شاعرانه و هنرمندانه پرورش بدهیم که ماندگار شود. برای مثال می‌توان به بشیر بن حزلم/جزلم، شاعری که به دستور علیه السّلام خبر شهادت علیه‌السّلام را به اهل مدینه رساند اشاره کرد. یا اهلَ یثرب لا مقام لکم بها قتل الحسین فادمعی مدرارو ۱۲-یاکوبسون می‌گوید عنصر اصلی ایقاعی در شعر وزن است که مخاطب را اقناع می‌کند. ۱۳- بحر متقارب | فعولن فعولن فعولن فعل در فردوسی روح حماسه و ضربات شمشیر را به مخاطب القا می‌کند و همچنین بحر رمل | فاعلاتن فاعلاتن فاعلن در مولوی برای مناجات و روایت کاربرد دارد. 🕌اقامه نماز مغرب و عشاء🕋 https://eitaa.com/joinchat/4073652327C9ee4eeaef2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ای وجدان های خُفته! بیدار شوید درود به شرفت شیخنا! خدا نگهدار شما و نسل شما باشه... افتخار ماست مصاحبت با شما. ان شالله طبع درخشان شما جوشان‌تر از همیشه.
♨️ جریان فرمالیسم روسی • ۱. در خلال جنگ جهانی اول در روسیه به وجود آمد. • ۲. فرمالیسم را مخالفان، جهت تحقیر به این مکتب دادند. • ۳. اعضای انجمن زبانشناسان فرمالیست عبارت بودند از: ۱۹۱۶ م /بوریس آخن بام، شکلوفسکی، یاکوبینسکی) ۱۹۱۵ م/ یاکوبسون ♨️ تفکر فرمالیست ها: • ادبیات صرفا یک مساله زبانی نیست و لذا می توان گفت که زبان ادبی یکی از انواع زبان هاست و باید به آن از دید زبان شناسی نگریست. اثر ادبی، شکل (فرم) محض است و در بررسی اثر ادبی باید تکیه بر فرم باشد نه محتوا. آنها مخالف تقسیم متن به صورت و معنی بودند. از نظر آنها ادبیات در فرم و ساخت است نه در روح و فکر. مثلا از نظر آنها یک شعر غنایی یا عاشقانه فقط یک طرح و ساختار زبانی است. • فرمالیست ها سرنوشت مطالعات ادبی را در غرب تغییر دادند. می‌توان گفت که همه ساختارگرایان معروف قرن بیستم تحت تاثیر فرمالیسم روسی و حلقه زبانشناسان پراگ هستند. • معادل فرمالیسم روسی در نقد ادبی غرب، نقد نو و در زبانشناسی، زبان شناسی همزمانی است. • فرمالیست ها که از ۱۹۲۱ تا ۱۹۲۵ آزادانه فعال بودند حدود ۱۹۳۰ بر اثر حماقت استالینیست ها که می خواستند ادبیات را هم بر مبنای اقتصاد توضیح دهند، از میان رفت. ♨️ تکیه منتقدان فرمالیست: • ۱. تغییر شکل در زبان عادی • ۲. صناعات ادبی که باعث آشنا زدایی می شوند. ◀️فرمالیست معروف، ویکتور شکلوفسکی، نخستین اثر فرمالیستی را موسوم به "رستاخیز واژه" نوشت. به نظر او هسته مرکزی هنر، در ایجاد تغییر در واقعیت یا به اصطلاح خود او در غریب سازی است. ♨️ ویکتور شکلوفسکی • اصطلاح روابط بینامتنی را مطرح کرد. به این معنی که متونی که موضوع مشترک دارند در همه ادوار تاریخ به هم مرتبطند و بین آنان مکالمه است. او می‌گوید: هر قدر آشنایی ما با ادبیات گذشته بیشتر باشد این نکته بر ما بیشتر روشن خواهد شد که تقریبا هیچ موضوع و تصویری نیست که بدیع و بی سابقه باشد. چه بسا افرادی که شاعری را در ابداع مضامین و تصاویر جدید و بی همتا بدانند اما برای اهل فن روشن است که آن مضامین و تصاویر هم قبلا گفته شده است. لذا مساله در تصویر و موضوع نیست، در زبان است یعنی عمده نوآوری و ابداع در طرز بیان و استعمال زبان است. • با از بین رفتن فرمالیسم، یک جریان جدیدی از ازدواج فرمالیسم با مارکسیسم به وجود آمد که مانند فرمالیسم به ساخت زبانی آثار ادبی عنایت داشت اما در ضمن بر مبنای آرای مارکسیستی می گفت که زبان و معنی از هم جدا نیستند. از نمایندگان این جریان، ، پاول مدویدف و لوشینوف هستند. 📝 خلاصه جریان : از کتاب نقد ادبی دکتر 📌 کانال تخصصی ادبیات در ایتا @madras8
♨️ نقد مکاتب • ملک الشعرا در نقد منظومی خطاب به صادق سرمد، سبک هندی را چنین وصف می‌کند: سبک هندی گرچه سبکی تازه بود لیک او را ضعف بی‌اندازه بود سست و بی‌شیرازه بود فکرها سست و تخیّل‌ها عجیب شعر پرمضمون ولی نادلفریب وز فصاحت بی‌نصیب! • دکتر محمدحسین محمدی در کتاب «بیگانه‌ مثل معنا» صفحه ۲۵ ذیل شعر می‌نویسد: در سبک هندی، وسواس خاص در استفاده از الفاظ ادبی_آنگونه که در سبک عراقی هست_ به‌چشم نمی‌خورد لکن نباید محکوم به عدم فصاحت شود؛ چراکه در این صورت با ملاک‌های یک سبک (مثلا سبک عراقی) سبک دیگری (مثلا هندی) را تحلیل کرده‌ایم و این امر با ملاک‌های سبک‌شناسانه تناسبی ندارد. تسرّی حرف دکتر یعنی با امتیازات و خصیصه‌های مثلا پست مدرن نیز نمی‌شود برای شعر ولایی نسخه پیچید یا شاعران سایر مکاتب را محکوم به نابرخورداری از زبان کرد! 📌 کانال تخصصی ادبیات در ایتا @madras8
♨️ قدرت نفوذ یکی از دوستان انقلابی، می‌گفت باید به‌جایی برسی که دشمنت از پس حذف کردنت برنیاید! این نقل تاریخ یادم آمد که محمودالعقاد می‌نویسد: ابن عمید (وزیر ادیب و دانشمند آل‌بویه) را چندی پس از درگذشت خواهرش دیدند. یکی از یاران چون احوالش آشفته دید بدو گفت: وزیر را غم مباد! چه‌پیش آمده که خاطر مکدر ساختید. ابن عمید می‌گوید هرچه کردم نشد مُتِنَبّی را حذف کنم! بیش از شصت نامۀ تسلیت برایم ارسال شده که در تمام آن‌ها دو بیت از متنبی است! • آن دوبیت: طَوی الجزیرةَ، حتّی جاءنی خبرٌ فَزِعتُ فیهِ بآمالی الی الکَذِبی حتّی اذا لم یَدَع لی صدقُه أملا شَرِقتُ بالدّمع حتّی کادَ یَشرَقُ بی • گفتم دروغ است این خبر که از میان‌رودان آمده، دیدم درست است، چندان گریستم که نزدیک بود نفس گریه بند آید! 📌 کانال تخصصی ادبیات در ایتا @madras8
♨️ دوره جامع شاعری • پیام‌هایی گاه برای من ارسال می‌شود از هنرجویان که البته خود استاد فن هستند. این طبع‌های جوشان متاسّفانه در شهرهای خودشان دور از اساتید هستند و تا امروز هم من جایی ندیدم که کارگاه مجازی مثل مدرس هشت با این کم و کیف برگزار شود. پس فرصت مغتنم است و افتخار دارم که با شما از طریق همین صفحه آشنا بشوم و گپ و گفت کنیم. شما آینده ادبیات ولایی هستید... توضیحات دوره جامع شاعری: https://eitaa.com/madras8/1103 📌 کانال تخصصی ادبیات در ایتا @madras8
هدایت شده از yosefpoor.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطف استاد مجاهدی عزیز و بزرگ به شعر این حقیر در حاشیه جلسه محیط قم. این شعر، غزلی در مدح حضرت خدیجه سلام الله علیهاست که حدودا ده سال پیش سروده شده‌ست. با حضور استاد قاسمی و دوستان عزیزم. این ویدیو را عباس جواهری نازنین ثبت کرده است که از همینجا از لطف و برادری همیشگی او ممنونم. متن کامل شعر: https://eitaa.com/yosefpoor_ir/495 @yosefpoor_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ مثنوی‌ خوانی • چندسالی‌ست منزل حاج آقای مقدم، جلسات مثنوی خوانی‌ست. ساعت پنج صبح، پذیرای طلاب و شاعران است. این جلسه صرفا خوانش مثنوی نیست، باید نامش را گذاشت جلسات بیداری! اشعار حکمی که در ضمن جلسه می‌خواند، بررسی روایات و آیات، بررسی نکات و ظرائف و لطائف داستانی، زیبایی‌شناسی ابیات و... الحمدلله که توفیق داشتم این هفته شرکت کنم و از نزدیک شاهد مجاهدت این عالم بزرگوار باشم. 📌 کانال تخصصی ادبیات در ایتا @madras8
♨️ چشم و چراغ • به زودی کارگاه بسیار راهبردی «چشم و چراغ» با موضوع فرار از بن‌بست‌های شاعری و تکنیک‌های انتحال ارائه خواهد شد. 🏷️ این کارگاه مثل کارگاه پیشرفته «مترو معیار» صوتی است و مناسب شاعران و نویسندگان خواهد بود. 🏷️ کارگاه دو فصل تئوری و عملی خواهد داشت که در بخش عملی، تکنیک‌ها حاصل تلاش مسعود یوسف‌پور است و جایی تا به‌حال بیان نشده‌ست. 📌 کانال تخصصی ادبیات در ایتا @madras8
هدایت شده از رسانۀ «رَواج»
47.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️ جزئیات بالا بدون دردسر! • در قسمت ۲۲ از فصل دوم کارگاه «آفرینش» مبحث بسیار مهم dynamic Threshold رو کامل گفتیم! بحث داینامیک تریشولد رو جایی ندیدم و مثل خیلی از سرفصل‌های دیگه دوره، حاصل آزمون خطا و خوندن مقالات اصلیه که واقعا جای خالیش احساس می‌شد. خیلی از مدرسین، با سیستم‌های دویست سیصد میلیونی تدریس می‌کنند برای هنرجویانی که یا کارت گرافیک ندارند یا کمتر از چهارگیک هست! پس ما چیکار کردیم؟ کلا در فصل اول کارت گرافیک رو غیر فعال کردیم! و در فصل دوم هم با کارت گرافیک کوادروی چهار تدریس کردیم که خیلی پایینه! فقط نتیجه کار رو ببینید که چقدر جزئیات بالایی گرفتم!💯 ♨️ سرفصل‌های دوره: https://eitaa.com/ravaaj/139 ♨️ هدایای دوره: https://eitaa.com/ravaaj/147 ♨️ شرکت در دوره: https://eitaa.com/ravaaj/141 📌 تخصصی‌ترین کانال گرافیک در ایتا @ravaaj
♨️ موسیقیِ شعر حافظ ما نگوییم بد و میل به ناحق نکنیم جامهٔ کس سیه و دلق خود ازرق نکنیم رقم مغلطه بر دفتر دانش نزنیم سر حق بر ورق شعبده ملحق نکنیم 🏷️ من تردیدی ندارم که حافظ در انتخاب هجای «-ق» در قافیه و صامت «ق» در درون شعری با این حال و هوای اعتراض‌آمیز و خطابی، کاملاً از روی آگاهی و توجه به تأثیر موسیقایی آن عمل کرده است. 🏷️ ابن‌جنّی در کتاب الخصایص اشاره می‌کند که اعراب کلمهٔ «قَضْم» -به معنی شکستن- را در مورد اجسام خشک و کلمهٔ «خِصْم» -به معنی شکستن- را برای اجسام نرم به کار می‌برند و این به سبب قوت «ق» و ضعف «خ» است. از این روی صوت قوی‌تر را برای فعل قوی‌تر و صوت ضعیف‌تر را برای فعل ضعیف‌تر به کار برند. ابن‌سینا نیز وقتی می‌خواهد توضیح دهد که اصوات حروف از حرکت‌های غیرگفتاری هم شنیده می‌شود، دربارهٔ صوت حاصل از حرف «ق» می‌نویسد که از شکافتن جسم‌ها و کنده شدن ناگهانی آنها شنیده می‌شود. 📝 گمشده لب دریا تقی پورنامداریان، ص ۹۹ 📌 کانال تخصصی ادبیات در ایتا @madras8
هدایت شده از قفسه
الشوک و القرنفل (خار و گل میخک)ا.pdf
4.12M
📚 خار و میخک • مولف: شهید یحیی سنوار • مترجم: عبدالمؤمن شهزدا سپاهی 📌 مرجع فروش و دانلود کتب ادبی @ghafasehh
هدایت شده از رسانۀ «رَواج»
🔰 لوح | • «هر ضربه به رژیم صهیونی، خدمت به کل انسانیت است» مقام معظم رهبری (مدظله العالی) • طراح: مسعود یوسف پور • نشر تنها با ذکر منبع 📌 تخصصی‌ترین کانال گرافیک در ایتا @ravaaj
📌 کارگاه نقد • پنجمین کارگاه با غزلی زیبا از یکی از فراگیران محترم دوره‌ها و شاعران خوب تبریز: باید که با تمام جهان گفتگو کنم با خردسال و پیر و جوان گفتگو کنم باید سفر کنم به زمین های چشمه خیز با رودهای در جریان گفتگو کنم با عاشقان سوخته دل با زبان اشک با چشم‌ های پر هیجان گفتگو کنم اکنون به باغ آمده ام تا که مثل باد با برگ های زرد خزان گفتگو کنم کوهی‌ست قلب من بروم روی قلّه با آتشفشان در فوران گفتگو کنم شاید جواب پرسش من روی آینه است با خود اگر که شکوه کنان گفتگو کنم! 🏷️ اولین کارگاه: https://eitaa.com/madras8/1130 🏷️ دومین کارگاه: https://eitaa.com/madras8/1158 🏷️ سومین کارگاه: https://eitaa.com/madras8/1182 🏷️ چهارمین کارگاه: https://eitaa.com/madras8/1219 🏷️ نقد کتاب: https://eitaa.com/madras8/247 📌 کانال تخصصی ادبیات در ایتا @madras8
پنجمین کارگاه نقد.mp3
23.34M
♨️ کارگاه نقد پنجم • دونظریه مهم زبان‌شناسی • وسیله یا آینه (آلی و مرآة) • سیر روایت + متن شعر 📌 کانال تخصصی ادبیات در ایتا @madras8
♨️ اول آبان‌ماه | زادروز بیهقی «سه وجه در نثر بیهقی بمناسبت زادروز وی»   📝 جعفر مدرس صادقی • وجه اول، نثر اوست و «اصطلاحات زنده و متنوع زبان گفتاری» چنان که ویراستار بازخوانی متون چنین اشاره کرده است:    ترکیباتی از قیبل "گرگ آشتی" به معنی "صلح آبکی"، "درخط شد" به معنی "خشم‌گین شد"، "از جای بشد" به معنی "از کوره در رفت"، "نان خوردن" به معنی "غذا خوردن"، "یال برکشیدن" به معنی " بزرگ شدن"، "سرد کردن" به معنی "سرزنش کردن"، و این تعابیر: لشکری در پَرِ کلاغ انداخت = لشکری را به مهلکه فرستاد بادی در این میان جُست = فاصله‌ای در این میان پیش آمد خاک و نمکی بیختند = به اصطلاح امروز، ظاهر‌سازی یا سَمبَل کردند چون خر بر یخ بماند = همان که امروز می‌گوییم مثل خر توی گل ماند موی، در کار نتوانستی خزید = مو، لای درزش نمی‌رفت چون خاک یافت، مراغه دانست کرد = اگر آب پیدا کند شناگر قابلی است دست بر رگ او نهاد = رگ خواب او را پیدا کرد خرما به بصره بردن = زیره به کرمان بردن خشت از جای خویش برفت = کار از کار گذشت و نمونه‌های فراوان دیگر. 📌 کانال تخصصی ادبیات در ایتا @madras8
♨️ وجه دوم • وجه دوم، شیوۀ متفاوت روایت تاریخی است و از زبان خود او: «در دیگر تواریخ، چنین طول و عرض نیست؛ که احوال را آسان‌تر گرفته‌اند و شِمَّتی بیش یاد نکرده‌اند. اما من چون این کار پیش گرفتم، می‌خواهم که دادِ این تاریخ به تمامی بدهم و گردِ زوایا برگردم تا هیچ چیز از احوال پوشیده نمانَد.... در تواریخ، چنان می‌خوانند که فلان پادشاه، فلان سالار را به جنگ فرستاد و فلان روز، صلح کردند و این، آن را یا آن، این را بزَد و بر این بگذشتند. اما من آنچه واجب است برجای آرَم». 📌 کانال تخصصی ادبیات در ایتا @madras8
♨️ وجه سوم: و سرانجام گزارش‌نویسی او و مشهورتر از همه داستان حسنک وزیر:  «و حسنک، قریب هفت سال بر‌دار بماند. چنان که پاهایش فرو تراشید و خشک شد و اثری نماند تا فروگرفتند و دفن کردندش. چنان که کس ندانست، سرش کجاست و تنش کجا. و مادر حسنک، زنی بود سخت جگرآور. دو سه ماه از او این حدیث، نهان داشتند. چون بشنید جَزَعی نکرد؛ چنان که زنان کنند. بلکه بگریست به درد؛ چنان که حاضران از دردِ وی، خون گریستند. پس گفت: "‌بزرگا مردا که این پسرم بود که پادشاهی چون محمود، این جهان به او داد و پادشاهی چون مسعود، آن جهان." ماتمِ پسر، سخت نیکو بداشت و هر خردمند که این بشنید، پسندید و جای آن بود.»  • نثر هزار سال پیش باید بوی کهنگی بدهد اما نثر بیهقی چنان تازه و شورانگیز است که هزار سال بعد ردّ آن را در شعر مدرن پارسی می‌توان جُست: و شير‌آهن کوه مردی از اين‌گونه عاشق، ميدانِ خونينِ سرنوشت، به پاشنۀ آشيل، در‌نوشت. رویينه تنی که راز مرگش، اندوه عشق و غم تنهايی بود. آه! اسفنديار مغموم: تورا آن به، که چشم فرو پوشيده باشی  آيا نه، يکي «نه» بسنده بود که سرنوشت مرا بسازد؟ من تنها فرياد زدم: نه من از فرو رفتن، تن زدم! ...دريغا شير‌آهن کوه‌ مردا که تو بودی و کوه‌وار پيش از آنچه به خاک افتی نستوه و استوار مرده بودی... آشکار است که شعر سپید شاملو تحت تأثیر نثر بیهقی است و همین به تنهایی از تأثیرگذاری تأثیر نثر او حکایت می‌کند! 📌 کانال تخصصی ادبیات در ایتا @madras8