مَدرَس/ ۸
🔴 جشن نهم ربیع ▪️برداشت مشهور از حدیث رفع القلم، اشتباه است ▪️تفسیر صحیح آن در بیان امام رضا علیه ا
متاسفانه دیدم حتی شاعران دارند مضمونسازی میکنند با این حدیث!
دوستان حتما ویس رو گوش داده و منتشر کنند...
چیزی تحت عنوان حلال شدن حرام نداریم مطلقا. پناه بر خدا از سرودهای که امر میکند به حرام الهی!
📌 مَستر کِلَس
• چند سال پیش، وبسایتی تحت عنوان Master Class آغاز به فعالیت در زمینه آموزشی کرد.
من خودم چند دوره از کارگردانهای مشهور را همان زمان شرکت کردم.
عنوان «مستر کلس» بعد از یک برهه مثل «ورکشاپ» فراگیر شد.
ترجمهاش میشود کلاس پیشرفته، دوره استادی و...
ورکشاپ هم همان کارگاه است.
خلاصه وقتی در زمینه ادبیات بناست کلاس پیشرفته، دوره تجربی یا دوره استادی برگزار کنیم، خوب است از واژگان معادل بهره ببریم نه عنوان لاتین!
═✧مدرس هشت | کارگاه شعر✧═
هدایت شده از مَدرَس/ ۸
❌ هر چیزی را نگو، نخوان، ننویس! ❌
• ابن حِجّه حَمَوی از ادباء عرب، نقلی دارد که باید با طلا نوشت:
در غزلی که برای پیامبر ( بخوانید خاندان رسالت ) سروده می شود، باید جانب ادب رعایت گردد. شایسته نیست آنگونه که معشوق را وصف میکنند توصیف شود. نظیر سفیدی ساق یا سرخی گونه! یا امثالهم!
═✧مدرس هشت | کارگاه شعر✧═
📌 در باب ردیف
🏷️ امشب در تبریز، طبق معمول حرفهای شاذی از برخی شبه منتقدین شنیدم. گویا بعضی دوستان شاعر عادت کردند به این نقدهای بی سر و ته!
البته که این عزیزان (شبه منتقدان) حرفهای خوبی هم دارند اما این خوب های کم در سایه آن بدهای بزرگ محو میشوند.
سرکار خانم علیزاده شعری با ردیف «زندگی» خواند و جناب قزوه گفت این ردیف مال دهه شصت است و عوضش کن!
🏷️ مومن! مگر عیار ردیف دست سنجه زمان است😄 یعنی چه!
کاری ندارم که فاضل نظری با ردیف «همین است زندگی» غزلی خواندنی دارد. فرضا ردیف «عینک» مال قرن نهم است؟ دیگران حق استفاده ندارند؟ ردیف صبحگاه مال خاقانی بوده و بس؟ ردیف اسمی مال هندی است؟ ردیف فعلی ورافتاده؟ ردیف حرف اضافه جدید تلقی میشود؟ هر جدیدی خوب و هر قدیمی منسوخ است؟
🏷️ بزرگترین علامت سوال زندگی من، این عزیزانی هستند که به نام «منتقد» خودشان را معرفی کردند و حال آنکه حقیقتا آنها تهی میبینم! چرا؟
در ادامه به برخی نکات دیگر میپردازم...
و من الله توفیق
═✧مدرس هشت | کارگاه شعر✧═
📌 حذف رای مفعولی
🏷️ تمام دغدغه منتقدین شده اظهار حرف رای مفعولی و تذکر دادن پیرامون همین امر!
میفرماید: را «باید» بیاید! حتما بیارش!
عزیز منتقد! بزرگوار! استاد! ادیب! فرهیخته! چرا یکبار برای همیشه دندان لق این رای مفعولی را نمیکشی؟ چرا پژوهش نمیکنی؟
👈 هرکجا حذف حرف رای مفعولی، فاعل و مفعول را مشتبه کند و این امر مخل فرم باشد ایراد است. و الا در حذفش مخیر هستید.
اگر حذف رای مفعولی ولو در مورد مذکور (مشتبه شدن فاعل و مفعول) به فرم بینجامد، نه تنها ایراد نیست بل مستحسن است.
بگذارید از آنطرف بگویم. ما یک رای زائد داریم در متون کهن که بعد از فاعل میآید! بله!
حالا میپرسید مگر اینجا مفعول مشتبه نمیشود؟ چرا! قطعا میشود اما نویسنده دنبال همین است و به این میگوییم استفاده بلاغی!
مورد بسیار است، از اسحاق بن محمد در سیرت مثال بزنم:
۱- هرچند که پیلوان (فیلبان) را چوب میزد که باشد که برخیزد، برنمیخاست.
۲ـ ما را نیز از تشنگی میترسیم!
موارد رای مفعولی بعد از فاعل:
۱ـ این بتان که قریش را میپرستند!
۲ـ ایشان را به جز خدای میپرستند!
و در نهایت حذف رای مفعولی:
پانزده تن از کفار، مرتضی علی کشت و باقی حمزه و دیگران!
گمانم جهت فرمیک پرواضح است. در شعر هم حذف رای مفعولی در جهت فرم به قدری زیاد است که توهین به شعور دوستان میدانم ذکر آنها را.
و من الله توفیق!
═✧مدرس هشت | کارگاه شعر✧═
مَدرَس/ ۸
📌 حذف رای مفعولی 🏷️ تمام دغدغه منتقدین شده اظهار حرف رای مفعولی و تذکر دادن پیرامون همین امر! میفر
اگر منتقدین فعلی در زمان سعدی بودند، به او در تمامی موارد حذف بلاغی، تذکر میدادند که چرا حذف کردی!
اینجا از دکتر فتوحی مقاله حذف بلاغی سعدی را گذاشتم:
https://eitaa.com/ghafasehh/215
بخوانید دوستان... بخوانید که فردا اگر به جبر رسانه به شما گفتند استاد، به بیسوادی متهم نشوید.
خسته شدیم از حرفهای سطحی
هدایت شده از yosefpoor.ir
از زحمات دوستان علی الخصوص سرکار خانم حسین نیا ممنونم. همه چیز بسیار عالی بود و زحمت زیادی متحمل شدند.
دور هم جمع کردن این همه شاعر، برگزاری اردوی سه روزه، تبریز گردی و...
خدا قوت به همه عزیزان
#مسعود_یوسف_پور
#کنگره_شعر_شهریار
#تبریز_۱۴۰۳
https://eitaa.com/yosefpoor_ir
📌 کارگاه نقد
شماره چهارم
• با غزلی زیبا از یکی از بانوان شاعر گرامی:
جرم او غیر قابل تفهیم
از ازل تا همیشه در تحریم
ثابت و با اراده و محکم
عاشق و بی اراده و تسلیم
توده ی خاطرات و دلتنگی
توده ی پر محبت و خوش خیم
تنگ،نازک،شکسته،فرسوده
خانه ای غیر قابل ترمیم
خالق روزهای تاریخی
مبدا عاشقانه ی تقویم
شعر خیز و لطیف وبارانی
دل همان پر غزل ترین اقلیم
═✧مدرس هشت | کارگاه شعر✧═
📌محبت استاد به شاگرد
• استاد انصاری نژاد را چندین سال پیش به لطف علیرضا خاکساری عزیز شناختم.
از همان زمان، محافلی در معیتش بودم.
خاطرم هست اولین بار در همایش شعر طلاب بود که ایشان را دیدم.
استاد انصاری نژاد، پژوهندهای توانمند و شاعری زبدهست. افتخار من کمترین همراهی ایشان و سایر فرهیختگان است که لطفها دارند. امیدوارم شاگرد خوبی باشم.
🏷️ آدرس صفحه ایتای استاد:
https://eitaa.com/joinchat/2117599237C01145ee29a
کارگاه چهارم.mp3
22.64M
📌 کارگاه نقد
#شماره_چهارم
• جایگاه سوبژه در شعر
• در مورد رتوریک
مباحث اولین کارگاه نقد:
https://eitaa.com/madras8/1130
مباحث دومین کارگاه:
https://eitaa.com/madras8/1158
مباحث سومین کارگاه:
https://eitaa.com/madras8/1182
🏷️ مشاهده متن شعر
═✧مدرس هشت | کارگاه شعر✧═
📌 در باب بلاغت
• جاحظ در جلد یکم البیان، مینویسد:
«یکی از ادبا قولی دارد که در نظرم بهترین تعریف از بلاغت است! بلاغت یعنی پیش از آنکه لفظ به گوشات آید، معنا در دلت بنشیند! »
🏷️ مطالب پیوسته:
https://eitaa.com/madras8/178
هدایت شده از yosefpoor.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دل من به مهر ماهی شده گرم و دیده روشن...
📽️ شعر خوانی #مسعود_یوسف_پور
تبریز / اولین کنگره ملی شهریار
https://eitaa.com/yosefpoor_ir
هدایت شده از مَدرَس/ ۸
[ به مدرس هشت، تخصصیترین پایگاه شعر و ادب ولایی، خیلی خوشامدید.]
🔥 اینجا از صفر مطلق، با سه کارگاه ویدیویی ما و در نزدیک به ۶۰ جلسه ۱۵ تا ۳۰ دقیقه ای، شعر و مبانی شاعری رو کامل و با تضمین ما یاد خواهید گرفت!
🏷️ کارگاه صفر شاعری ( مقدماتی ):
https://eitaa.com/madras8/703
🏷️ کارگاه مترو معیار ( حرفه ای ):
https://eitaa.com/madras8/696
🏷️ کارگاه جریان ( سبک و تصنیف ):
https://eitaa.com/madras8/724
🏷️ کارگاه شمشیر پادشاه (شعر عرب) :
https://eitaa.com/madras8/908
• تیزر اعتماد ما تا بهمن ماه ۱۴۰۲:
https://eitaa.com/madras8/688
📝 فهرست کانال مَدرَس هشت
• در مورد استاد:
https://eitaa.com/madras8/1085
مشاوره/ ثبت نام و پشتیبانی:
@Admine8
✅ بالاترین و بهترین خروجیهای ادبی
✅ امکان پرداخت اقساطی هزینه دوره
✅ شرایط بورسیه برای موارد خاص
✅ بالاترین میزان رضایت هنرجو
✅ بیش از پانصد هنرجو از سراسر کشور
✅ پوشش دادن صفر تا صد مسائل ادبی
✅ پشتیبانی و ارتباط با استاد
┅═✧ مدرس هشت | پایگاه شعر و ادب ✧═┅
♡ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
📌 بافت فعل
• انوری غزلی دارد با مطلع « جرمی ندارم بیش از این، کز جان وفادارم تو را»
بیتی از آن غزل شگفت این است که:
هان ای صنم! خواری مکن، ما را فرا زاری مکن
آبم به تاتاری مکن! تا دردسر نارم تو را!
به مصرع دوم بنگرید و بافت فعل ناوردن (نیاوردن) به صورت نارم یعنی نیاورم. این بافت فعلی کلمه «نار» به معنای آتش را کنار آب قرار داده تا شاعر از تضاد بهره برد. نیز خوار که خار را کنار آب تبادر میکند و زاری نیز تناسبش با آب. شاعر استادانه از بافت فعلی در جهت فرم استفاده کردهاست. این از ظرائف مغفول شعر پارسی است.
پر واضح است صنم و نار هر دو پرستیدنی بودند و ارتباط دردسر با سجده و صنم نیز رابطهای در لایههای بعدی معنا دارند.
🏷️ هنرجویان دوره «مترو معیار» بایست بعد از کارگاه انواع فعل در فرم، جویای این ظرائف باشند.
یوسف پور/ مدرس ۸
═✧مدرس هشت | کارگاه شعر✧═
🏷️ گزارش کار
• مدرس هشت، ماه شهریور را در حالی پشت سر گذاشت که بیست هنرجوی جدید به کارگاه جامع پیوستند، ده هنرجو به شمشیر پادشاه و سه هنرجو به مترو معیار.
👈 کارگاه جامع، مجموع سیزده دوره مدرس هشت (تمام دورههای فعلی) و کتابهای استاد است و به زودی لینک دانلود کتابخانه ادبیات نیز به آن کانال خصوصی افزوده خواهد شد.
[مجموع دوستانی که تا کنون در دورههای ما شرکت داشتند از پانصد و چهل نفر عبور کردهاست.]
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 فهم عبارت
• شنیدم یکی از دوستانی که در مشهد، در کارگاه جناب حسین زحمتکش بودند، از قول ایشان گفتند:
اینکه مولا فرموده «فزت و رب الکعبه» واوش حالیه است! یعنی رستگار شدم در حالی که من رب کعبه بودم! و تاکید داشتند تاکنون ترجمه ها غلط بوده😄
🏷️ برادرجان! واو حالیه جایگاهی دارد. مراتبی دارد. از کجا چنین استنباط سستی میکنید! اینجا واو قسم است. باز خوب است نفرمودند واو عطف است!
🏷️ حضرت هزار در هزار مناقب دارد و نیازی به این ترجمههای غلط اندر غلط نیست. گاهی حس میکنیم چیزی فهمیدیم ولی در مسند تدریس شایسته نیست بر فهم (زعم) خود تکیه کنیم! باید مطلب بر ما روشن باشد خصوصا در فهم عربی...
پ ن: کلیپ را ببینید که چهارتا حرف درست حداقل نقل کنید! اینها در مضمون بهکار شاعر میآید، نه...
═✧مدرس هشت | 👈 عضویت ✧═
📌 شمشیر پادشاه
• در قسمت دوازدهم کارگاه شعر عرب، به عصر عباسی میرسیم و « ابوطیب متنبی ».
🏷️ سعدو نجلیل نویسنده معروف عرب، بغداد را بدون متنبی مانند بدنی توصیف می کند که نبض نداشته و خون در آن بدن جریان ندارد!
شاید بیشترین شاعری که سعدی، حافظ، مولوی، ناصرخسرو و سایرین از او بهرهها گرفتند، متنبی باشد.
خود متنبی هم از کلام امیرالمومنین بهرهها برده است.
«برای شرکت در کارگاه به ادمین پیام بدهید»
═✧مدرس هشت | 👈 عضویت ✧═
📌 شمشیر پادشاه
🏷️ نظرات دوستان همیشه راهگشاست. هم اساتید حوزه علمیه، هم طلاب و هم شاعران محترم و پژوهندگان...
شمشیر پادشاه، مهمترین کارگاه شناخت ریشهای شعر عرب و پیوند آن با فارسی است!
زحمت فراوانی داشت تتبع و درک لذائذ شعر عربی و نیز مصادیق آن در فارسی، اما کنار شما دوستان شیرین و قطعا زیباست.
تهیه این دوره را واجب میدانم بر هر شاعر و ادب دوستی...
هزینه دوره: ۱۱۰ تومان
ثبت و دریافت: @Admine8
═✧مدرس هشت | 👈 عضویت ✧═