مَدرَس/ ۸
👑 ارباب معانی [ مضمون در سبک هندی جهانبینی فاضل نظری فرم در کتاب گریههای امپراطور] 👈 این رویداد
دوستان عزیز!
خیلی از مباحث این رویداد مثل « #مضمون_پایه » در واقع بسیار عمیق و درازدامن است.
ما سعی میکنیم بعضی از مقالات مرتبط را در کانال اختصاصی #قفسه منتشر کنیم اما انتظار رفرنس دقیق نداشته باشید.
مثلا همین مضمون پایه، استنباط من از بخش افول سبک هندی و پیدایش دورۀ بازگشت است که در کتاب سبک شناسی ملک الشعرا آمده، منتها تحت این عناوین نیست و باید مجموع چند کتاب و مقاله رصد شود تا بتوان به چیزی استنباط کرد.
📝 مسعود یوسف پور
💠 خمیازه | #مضمون
• کلیم:
خمیازه در بهار ز گل بیشتر کشم!
(ایهام؛ استعاره؛تناسب معناییِ یازه و کشیدن)
• سلیم:
عاشقان یک دو قدم رفتن و برگشتن را
در ره کوی تو خمیازۀ پا می گویند
( ترکیبسازی )
• صائب:
خمارآلود از خمیازه در خمیازه می افتد
(مصرع مثل؛ واقع)
•مگو پوچ تا نشنوی حرف پوچ
که خمیازه خمیازه می آورد!
(ساحت حِکمیِ مضمون)
ایتا / تلگرام / اینستاگرام / سایت
1-عنصر جادویی.mp3
7.29M
38.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔞 تماس ناشناس
قسمت آخر مجموعۀ «غیر قابل مشاهده»
@madras8 | رسانه تخصصی ادبیات
❌ رویدادهای مدرس هشت، مقدماتی نیستند!
فقط برای عزیزانی مناسبند که یا دورههایی مثل نردبان و معادن را مشاهده کردند یا در سطوح پیشرفتهای از ادبیات هستند!
مَدرَس/ ۸
🪶 «حواصیل منتشر شد» [ وزن در مکاتب ادبی اسم عروض پارسی وزن و عروض کاربردی ] 👈 این رویداد ۱۰۰ دقیقه
💠 #حواصیل
[ در این رویداد حدودا دو ساعته، سراغ بحرهای معروف و رمزگشایی و کاربرد آنها رفتیم ]
دوستان شاعر اکثرا از اسم بحرها یا زحاف هنوز میترسند که این رویداد خیلی میتواند مفید باشد.
👈 چرا بحر هزج مهمترین بحر ادبیات پارسی است؟
👈 زحافها چه قابلیتی به ارمغان میآورند؟
👈 رابطه پدر و فرزندی در اوزان دوری و زحافات آنها چیست؟
👈 دلیل نامگذاری بحرها به رمل، مجتث، مضارع، خفیف، منسرح و...
👈 اختلاف روش خانلری
👈 علت نامگذاری زحافهایی مثل حذف، قصر، اسباغ و...
🔥 ثبت و دریافت این رویداد:
https://eitaa.com/Madras_Admin
💠 #سوانح_اوقات | رباعی
• برای شاعران خصوصا شاعران آئینی، خواندن نمونههای عالی رباعی و حفظ آن از واجبات است! این کار باعث برانگیختگی طبع میشود.
رباعی، سوانح اوقات است. هر شاعری که دل به سرایش رباعی ندهد، به گونهای به طبع خود ستم کرده است.
📚 چلۀ شعر | مرتضی امیری اسفندقه
@madras8 | رسانه تخصصی ادبیات
💠 چرا #ادبیات | ماریو بارگاس
• بورخس همیشه از این پرسش که "فایدهی ادبیات چیست؟" برآشفته میشد. او این پرسش را ابلهانه میشمرد و در پاسخ آن میگفت "هیچ کس نمیپرسد فایدهی آوازِ قناری و غروبِ زیبا چیست." اگر این چیزهای زیبا وجود دارند و اگر به یُمنِ وجودِ آنها، زندگی در یک لحظه کمتر زشت و کمتر اندوهزا میشود، آیا جستجوی توجیهِ عملی برای آنها کوتهفکری نیست؟
@madras8 | رسانه تخصصی ادبیات
💠 فرم در نگاه مقام معظّم رهبری
• داستان فقط گزارش نیست، چفت و بندش هم مهم است. اهمّیّت «جنگ و صلح» تولستوی یا «دُن آرام» شولوخوف به خاطر این است که چفت و بند داستانی اینها خیلی محکم است؛ یعنی همهجای داستان، صحیح پیش آمده است.
شعر هم همینطور است. یک شعر، غیر از #انسجام عرضی، انسجام طولی لازم دارد؛ حتّی در غزل.
#قصیده از قصد است؛ یعنی شما مقصدی دارید؛ بنابراین هربیتی دنبال بیت دیگر است و یک توالی طبیعی دارد_در #غزل این توالیِ طبیعی وجود ندارد اما به این معنی نیست که به هم ربط نداشته باشد.
اگر غزل انسجام نداشت، امکان نداشت چنین جابیفتد.
زیبایی بمیزان زیادی به انسجام و هماهنگی و همنواختی و همآوایی ارتباط دارد.
📝 دیدار گروه ادب و هنر رادیو
پنجم اسفندماه سال ۱۳۷۰
👈 کارگاه فرم
👈 سایر دورههای مدرس هشت
@madras8 | رسانه تخصصی ادبیات