💠 #صدق_تشبیه
👈 اگر تا امروز فکر میکردید که حذف ادات تشبیه، بلاغیترین وجه تشبیه است؛ پیشنهاد میکنم مقاله اخیر « صدق تشبیه » را که بررسی نظریه ابن طباطبا هست، در کانال قفسه بخوانید:
https://eitaa.com/ghafasehh/102
┅═✧ مدرس هشت | عضویت ✧═┅
♡ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
تداعی۱.mp3
12.83M
👆 ویس بسیار مهم
💠 تداعی و فرم
💠 چگونه شعر خود را ارتقا بدهیم؟
💠 ارزش تکرار اثر
┅═✧مدرس هشت | عضویت ✧═┅
♡ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
🔥 کارگاه جامع «جریان»
• ویژه تصنیف و سبک
• از صفر مطلق تا مباحث پیشرفته
• کارگاهی و کاملا آفلاین
💠 عناوین کارگاه جریان:
• مباحث کارگاه تئوری:
۱_ شعر آئینی چیست ۲_ در باب تصنیف ۳_ شعر مبلّغ ۴_ تأمّلات زبانی ۵_ پایه و آغازین ۶_ دیرندها ۷_ بارشناسی ۸_ پرداخت روایی ۹_ مضمونیابی ۱۰_ سادهسازی
• مباحث کارگاه عملی:
۱_ وحدت زبانی ۲_سه لختیها
۳_تثبیت ملودی ۴_ وحدت موضوعی ۵_زبان در زمان ۶_انواع تکرار ۷_نسیب حماسی
( مباحث عملی، هر هفته تکمیل میشود)
🎁 هدیه کارگاه جریان: دوره بیست و یک جلسهای نردبان با محوریت هوش موسیقایی، مضمونیابی، تقطیع و...
👈 پشتیبان: @Admine8
┅═✧مدرس هشت | عضویت ✧═┅
♡ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
🎁 دوستانی که در کارگاه جریان شرکت کردهاند، بعد از جلسات تئوری، یک هدیه به ارزش یک میلیون تومان از ما دریافت خواهند کرد.
کارگاه نبض شناسی 1.mp3
25.68M
• جلسه اول کارگاه «نبض شناسی»
موضوع این جلسه 👇
«ماده و تمهید، جریان مضمونی»
┅═✧مدرس هشت | عضویت ✧═┅
♡ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
ورف گرایان.mp3
10.46M
• جلسه دوم کارگاه «نبض شناسی»
موضوعات این قسمت 👇
• فرضیه نسبیت زبان
• زبان اندیشه
• وُرفگرایان چه میگویند؟
┅═✧مدرس هشت | عضویت ✧═┅
♡ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
💠 #هنرجویان
• کوچکترین هنرجوی دوره های مدرس هشت، تنها ده سال دارد و پیش از این نیز عزیزانی دوازده و چهارده ساله اهل مرند و کاشان بودند.
عزیزی هم امروز ثبت نام کردند که پانزده سال دارند.
بزرگترین هنرجوی ما نیز چهل و شش ساله، با تحصیلات درس خارج حوزه و اهل قم هستند.
این بین، بیشترین میانگین سنی، بین بیست تا سی سال است و مجال خوبی برای تمرین و ارتقاء سطح ادبی.
خدا قوت و خسته نباشید به همه عزیزان!
مشاهده تمام دوره های ما زمانبر هست اما لطفا همّت کرده و مطالب را پیوسته و با تمارین جلو ببرید.
در این مسیر از ارتباط با استاد هم غافل نباشید.
┅═✧مدرس هشت | عضویت ✧═┅
♡ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
هدایت شده از yosefpoor.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 کارگاه سبک و تصنیف «جریان»
به ایستگاه قالب شناسی رسید!
« توضیحات دوره 👉 »
👈 جریان چیه؟
• ویژه تصنیف و سبک
• از صفر مطلق تا مباحث پیشرفته
• کارگاهی و کاملا آفلاین
👈 سرفصل ها در پوستر درج شده👉
ثبت نام:
https://zarinp.al/572841
┅═✧مدرس هشت | عضویت ✧═┅
♡ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
بحث آواشناسی و دمش پراگ را میتوان زیربنای واکشناسی معنایی دانست اما بسیار درازدامن بود و از حوصله این جلسه خارج.
ان شاءالله اگر عمری بود و مجالی، سراغش خواهیم رفت.
[ واژگان زیبای فراموش شده در زبان فارسی ]
• ره نامه = نقشه ی جغرافيا
ز خاقان بپرسيد کاين شهر کيست
به «ره نامه »در، نام اين شهر چيست ؟ (نظامی)
• گرمابه زدن = حمام رفتن
«گرمابه زد» و لباس پوشيد
آرام گرفت و باده نوشيد (نظامی)
• خموشانه = حق السکوت
صدِ دگر به «خموشانه » می دهم رشوت
نه بهر من، ز برای خدای را زنهار ( انوری)
• پُرسه = تعزيت
وارث ديگر ندارم ای محبت پيشگان
چون بميرم «پُرسه» ی پروانه و بلبل کنيد (سالک يزدی)
• خشک بند = پانسمان
جراحان را حاضر گردانيد تا جراحات را «خشک بند» کردند.(تاريخ ابن بی بی)
• شب خانه = آسايشگاه فقرا در شب
بنا کرد و نان داد و لشکر نواخت
شب از بهر درويش «شب خانه» ساخت ( سعدی )
• زاد = سن و سال
مردی جوان و «زاد»ش، زير چهل وليکن،
سنگين چو سنگ پيری،ديرينه و معمر ( فرخی )
• دوده = آل، تبار
همه مرز ايران پر از دشمن است
به هر «دوده» ای ماتم و شيون است ( فردوسی)
• آژير = آگاه، هوشيار
سپه را نگهدار و «آژير» باش
شب و روز با ترکش و تير باش ( فردوسی)
• آسمانه = سقف اتاق
تا همی آسمان توانی ديد
آسمان بين و «آسمانه» مبين ( عماره )
• بريزيدن = ريزريز شدن
آن مردگان در آن چهار ديوار بماندند ساليان بسيار و جمله «بريزيدند» و خاک شدند. (ترجمه ی تفسير طبری )
• جنابه = همزاد، دو قلو،دو کودک که به يک بار از مادر زاده شوند.
دو قلو واژه ای ترکی است و مرکب از دوق / دوغ / دُغ ) به معنای زادن و ( لو ) که علامت نسبت در ترکی است . این دو، دوی شمارشی نیست و بر اساس آن واژگان سه قلو، چهار قلو، پنج قلو و... غلط هستند!
قصه چه کنم که در ره عشق
با محنت و غم «جنابه» زاديم
(سنايی)
┅═✧مدرس هشت | عضویت ✧═┅
♡ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
[ وقتی روزه بر شاعر فشار میآورد ]
• مسعود سعد سلمان، در وصف گرسنگی در ماه مبارک قصیدهای دارد که البته به گواه خودش بر سبیل هزل سروده:
کــرده بیچـــاره مـــــرا جــــــوع به مـــــاه رمضــان
خبــــری هســـــت ز شـــوال بــه نزدیـک شمــــا؟
تا بـــه مغــرب ننمــوده اســت مرا چهـره هلال
من چنان گشتهام از ضعف که در شرق سُها*
________________________________
*سها، ستارهای کمسو و بسيار کوچک در دنبالۀ صورت فلکی دب اکبر است که قوت بینایی را با آن میسنجیدند.
┅═✧مدرس هشت | عضویت ✧═┅
♡ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
هدایت شده از قفسه
دیوان پروین اعتصامی.pdf
10.63M
📚 دیوان پروین اعتصامی
• با مقدمه ای از محمدتقی بهار
به کوشش حسن احمدی گیوی
❇️ ۲۵ اسفند زادروز رخشنده(پروین) اعتصامی
(زاده ۲۵ اسفندماه ۱۲۸۵ در تبریز
درگذشته ۱۵ فروردین ۱۳۲۰ تهران)
┅═✧کتابخانۀ ادبیات | عضویت ✧═┅
♡ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
💠 امتحان طبع!
• استاد فضل الله گرکانی ادیب، پژوهشگر و مصحح برجسته که معتقد بود شعرهای فاخر پروین اعتصامی را یوسف اعتصام الملک - پدر پروین - و ملک الشعرای بهار به نام او میسرایند و در زمان حیات پروین - قریب 80 سال پیش -در این خصوص جنجال آفرین هم شده بود، روزی به دعوت ملک الشعرای بهار به جلسهای با حضور پروین - پدرش و گروهی از ادبا و شعرای برجسته دعوت شد تا از پروین امتحان بگیرند و قدرت شاعری او را بیازمایند.
در جلسۀ مذکور استاد گرکانی با صراحت و جسارت تام رو به حضار می گوید:
• بر من مسجّل است که قصاید فاخری که به نام خانم پروین منتشر می شود سروده پدر ارجمندشان و جناب ملک الشعرای بهار است! البته خانم پروین صاحب طبع شعر هست و عروض و بدیع و قافیه را خوب میشناسد ، اما در حدی نیست که بتواند از پس سرودن بهترین شعرهایی بر آید که امروزه به نام او منتشر میشود!
پس از پاسخگویی به استدلال های گرکانی از سوی پدر پروین و ملک الشعراء، خانم پروین اعتصامی در کمال متانت و ادب رو به گرکانی و حضار می گوید:
• آنچه تاکنون به نام من منتشر شده اثر طبع خود من است. این شکی را که آقای گرکانی دارند؛ چندسال پیش جناب ملک الشعراء هم نسبت به من و آثارم داشتند اما با امتحاناتی که از من گرفتند قانع شدند. امروز هم من از جناب گرکانی میخواهم هر گونه امتحانی که میخواهند از من بگیرند، چه در زمینه بداهه سرایی باشد و چه هر مورد دیگری.
آنگاه استاد گرکانی چند واژه از جمله واژگان : موسی - نیل - رب و ... را به پروین املا می کند و می گوید شعری بسرا که این کلمات در آن لحاظ شده باشد.
جلسه در سکوت فرو می رود و پروین اعتصامی قلم و کاغذی در دست می گیرد و بیش از نیم ساعت نمی گذرد که مثنوی فاخر و ماندنی ای را با مطلع:
مادر موسی چو موسی را به نیل
در فکند از گفته ی ربّ جلیل ...
میسراید و به گرکانی ارائه می دهد. حضار و استاد گرکانی شگفت زده میشوند و در حالی که بغض گلویش را می فشارد از پروین حلالیت می طلبد و از پدر پروین و ملک الشعرا عذرخواهی میکند.
چند روز پس از انعقاد آن جلسه استاد گرکانی با درج مقالهای در مجله بهار ادعاهای قبلی خود در خصوص پروین اعتصامی را واهی میخواند و مقام شامخ شاعری پروین را میستاید.
• برگرفته از خاطرات: ابوالفتح اعتصامی - برادر پروین
┅═✧ مدرس هشت | عضویت ✧═┅
♡ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ