eitaa logo
مدرس: نرم‌افزار جامع دروس حوزوی
3هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
72 ویدیو
10 فایل
ارتباط با ادمین کانال: @madrasAdmin ایتا: https://eitaa.com/madrasapp سروش: https://sapp.ir/madrasapp تلگرام : https://t.me/madrasapp بله: https://ble.im/madrasapp اینستاگرام : https://www.instagram.com/madrasapp/
مشاهده در ایتا
دانلود
. ✳️ هفتم شوال: دفاع امام علی(ع) از پیامبر(ص) در جنگ اُحُد جنگ احد یکی از حوادث مهم تاریخی در دوران پس از هجرت پیامبر(ص) به مدینه است. در این جنگ که در هفتم شوال سال سوم هجری قمری رخ داد، امیر مؤمنان(ع) نبرد را رها نکرد و از جان پیامبر دفاع کرد و به نقل کلینی و طبری، جبرئیل جمله «لا سَیفَ اِلّا ذوالفَقار، لا فَتی اِلّا عَلیّ» را در مدح علی(ع) در این جنگ گفته است. امام علی(ع) در سال دوم هجری نیز در غزوه بدر (۱۷ رمضان) شرکت داشت و تعداد زیادی از لشکر دشمن از جمله چند نفر از سران قریش را کشت. همچنین در سال پنجم هجری در غزوه خندق شرکت کرد که پس از کشتن عمرو بن عَبدُوَد به دست وی، جنگ پایان یافت. 📱 مدرَس: آموزش مجازی حوزه علمیه خواهران و برادران، به روش همگام‌سازی شرح و صوت دروس پایه ۱ تا ۱۰ با پاراگراف‌های منابع درسی و با قابلیت حاشیه‌نویسی و ... . #امام_علی(ع) 🆔@madrasapp 🌐http://madras.app .
. ✳️ سبک زندگی طلبگی و علمی «شهید ثانی» زین الدین بن نور الدین عاملی جُبَعی، معروف به شهید ثانی (۹۱۱ ـ ۹۶۵ق)، از نوادگان علامه حلی و از فقهای بزرگ شیعه است. وی در روستای جُبَع منطقه شیعه‌نشین جبل عامل لبنان به دنیا آمد و پس از تحصیل ادبیات عرب و فقه نزد پدر و بعد از فوت او (رجب ۹۲۵ق) به «میس الجبل» رفت و تا سال ۹۳۳ق نزد محقّق کرکی (شوهرخاله‌اش)، سپس به «کرَک نوح» رفت و نزد سیدجعفر کرکی، نویسنده کتاب «المحجّة البیضاء» درس خواند و بعد از آن به «جبع» برگشت و تا سال ۹۳۷ق آنجا بود. شهید ثانی در سفرهایش به کشورها و شهرهای مختلف، مانند دمشق، مصر، روم (قسطنطنیه)، عراق (کربلا، حله، کوفه و نجف) و بیت المقدس، به کارهای علمی و بهره بردن از اساتید مذاهب مختلف اسلامی مشغول بود و در سفر به بعلبک لبنان، بر اساس مذاهب پنج‌گانه اسلامی تدریس می‌کرد و طبق مبانی هر یک فتوا می‌داد. 📚 در نرم‌افزار مَدرَس، شرح لمعه را با صوت استاد وجدانی فخر و همگام شده با پاراگراف‌ها مطالعه کنید. ✳️ دریافت مستقیم آخرین نسخه مَدرَس: 🔻 https://madras.app/madras.apk #شهید_ثانی #سبک_زندگی_علمی 🆔@madrasapp 🌐http://madras.app .
. ✳️ با حذف و نصب مجدد مَدرَس از گوگل ‌پلی، مشوّق ما برای ادامه راه باشید: 🔻 https://play.google.com/store/apps/details?id=app.namavaran.madras 🆔@madrasapp 🌐http://madras.app .
. ✳️ آیا می‌دانید چرا به دوره سطح عالی حوزه «خارج» می‌گویند؟ نظام آموزشی حوزه، کتاب‌محور است و واحدهای درسی در دوره مقدمات و سطح (سطح یک تا سه نظام جدید) بر اساس کتاب‌های عمومی و تخصصی (نیمه‌استدلالی) تدریس می‌شود اما در دوره خارج، کتاب خاصی محور آموزش نیست و به اصطلاح خارج از کتاب‌های درسی و به صورت اجتهادی و استدلالی بحث‌های فقهی و اصولی مطرح و نقد و بررسی می‌گردد. از این روز به این دوره «خارج» یا «خارج فقه و اصول» می‌گویند. البته موضوع بحث‌‌ خارج و ترتیب طرح مسائل آن‌ می‌تواند بر اساس نظم و فهرست یک کتاب باشد اما این به معنای محوریت علمی آن کتاب نیست؛ مثلا موضوع خمس به ترتیب مسائل کتاب «عروة الوثقی» در خارج فقه یا مباحث الفاظ بر اساس چینش کتاب «کفایة الاصول». در نظام جدید و فعلی حوزه علمیه و با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، برای دوره عالی خارج فقه و اصول حوزه مدرک «سطح چهار» تعریف شده که با مدرک دکتری برابر است. متوسط مدت دوره تحصیلی در این مقطع چهار سال به علاوه هشت مصاحبه علمی (به اصطلاح امتحان شفاهی) و ارائه و دفاع از رساله علمی سطح چهار است. 📱 مدرَس: آموزش مجازی حوزه علمیه خواهران و برادران، به روش همگام‌سازی شرح و صوت دروس با پاراگراف‌های کتاب‌های درسی حوزه. ✳️ دریافت مَدرَس از گوگل پلی: 🔻 https://play.google.com/store/apps/details?id=app.namavaran.madras 🆔@madrasapp 🌐http://madras.app .
. ✳️ شهادت امام جعفر صادق(ع) تسلیت باد. پیامبر(ص) لقب «صادق» را به امام ششم داد تا از «جعفر کذّاب» تمایز یابد و این لقب در دوران ائمه نیز به کار می‌رفت. به نظر برخی چون امام صادق(ع) از قیام مسلحانه علیه حکومت دوری کرد و دعوت خلافت را هم از سوی آن‌ها نپذیرفت، این لقب را گرفت؛ زیرا در آن زمان افرادی را که مردم را ضد حکومت و برای قیام تحریک «کذّاب (دروغگو)» می‌نامیدند. برخی از علمای اهل سنت نیز از او با این لقب یاد کرده‌اند. 📱مدرَس: همگام‌سازی شرح و صوت دروس حوزه با پاراگراف‌ها و با قابلیت حاشیه‌نویسی و های‌لایت و ... . ✳️ دریافت مَدرَس از گوگل پلی: 🔻 play.google.com/store/apps/details?id=app.namavaran.madras 🆔@madrasapp 🌐madras.app .
. ✅ درباره کتاب «اصول الفقه» «اصول الفقه» را محمدرضا مظفّر (۱۳۲۲ ـ ۱۳۸۳ق) از عالمان برجسته قرن چهاردهم حوزه علمیه نجف، برای تدریس اصول فقه در دانشکده فقه نجف نوشته است. هدف او پر کردن خلأ میان دو کتاب اصولی «معالم الدین» (اثر فرزند شهید ثانی) و «کفایة الاصول» (آخوند خراسانی) بوده که در حوزه علمیه تدریس می‌شده است. وی در این کتاب مباحث عمیق اصولی را آموزش‌محور و با زبان علمی و روان و ساده بیان کرده است و اکنون در سطح یک و قبل از کتاب‌های اصولی «رسائل» شیخ انصاری و «کفایه» آخوند خراسانی خوانده می‌شود. این کتاب در دو جلد با یک مدخل و چهار مقصد (مباحث الفاظ، ملازمات عقلیه، مباحث حجّت، اصول عملیه) تدوین شده است. 📱در مَدرَس، صوت درس اصول فقه استاد محمدی خراسانی و ترجمه و شرح استاد غرویان، به صورت پیوند با پاراگراف‌های کتاب بارگذاری شده است. 📚 در مدرس حاشیه‌نویسی یا های‌لایت کنید؛ آزمون‌سازی با دریافت کارنامه انجام دهید؛ دوره‌های ثبت‌نامی را بدون اینترنت تمام کنید. ✳️ دریافت مَدرَس از گوگل پلی: 🔻 play.google.com/store/apps/details?id=app.namavaran.madras #اصول_فقه #صوت_درس 🆔@madrasapp 🌐madras.app .
. ✅ درباره کتاب «جامع المقدمات» تا یکی ـ دو دهه پیش، کتاب «جامع المقدمات» در پایه یک حوزه علمیه تدریس می‌شده است. این کتاب حاوی ۱۵ کتاب کوچک از نویسندگان گوناگونی است که در دوره‌های مختلف و در ۴ موضوع صرف، نحو، اخلاق و منطق نوشته اما برای تدریس در قالب یک جلد گردآوری و منتشر شده است. اکنون برخی از کتاب‌های این مجموعه به صورت جداگانه و تدوین جدید جزو کتاب‌های درسی حوزه است؛ مانند «آداب المتعلمین»، «الهدایة فی النحو» و «فوائد الصمدیة». کتاب‌های «صرف ساده»، «نحو مقدماتی» و «آشنایی با علوم اسلامی ـ منطق» جایگزین برخی دیگر از کتاب‌های این مجموعه شده است. اسامی دیگر کتاب‌ها: اَمثله، شرح امثله، صرف میر، صیغ مشکله، الکبری فی المنطق، تصریف، شرح تصریف، عوامل جرجانی، شرح عوامل جرجانی، عوامل منظومه، عوامل ملا محسن، شرح الانموذج. 📱در مَدرَس، دروس ادبیات عرب را با تدریس استاد مدرّس افغانی، فقیه و استاد مشهور ادبیات عرب در حوزه‌های علمیه نجف و قم، فرا بگیرید. ✳️ دریافت مَدرَس از گوگل پلی: 🔻 play.google.com/store/apps/details?id=app.namavaran.madras #ادبیات_عرب #صوت_درس #مدرس_افغانی 🆔@madrasapp 🌐madras.app .
. ✅ ارائه نسخه جدید «مَدرَس» کاربران عزیز مدرس! لطفاً نسخه مدرس را به نسخه جدید (1.8.3) به‌روزرسانی کنید. برخی از ویژگی‌های نسخه جدید از این قرار است: 🔸 رفع اشکالات گزارش‌شده برای مطالعه کتاب 🔸 افزودن منوی جستجوی اسامی کتاب‌ها و عناوین درسی 📚 برای پیشرفت تحصیلی، تابستان را از دست ندهید! در مدرس، کتاب‌های درسی را به روش پیوند شرح و صوت درس با پاراگراف‌های کتاب‌ مطالعه کنید. ✳️ دریافت مدرس از گوگل پلی: 🔻 http://play.google.com/store/apps/details?id=app.namavaran.madras ✳️ دریافت مدرس از وب‌سایت: 🔻 https://madras.app/madras.apk 🆔@madrasapp 🌐http://madras.app .
. ✅ میلام امام رضا(ع) مبارک باد. مدت امامت حضرت رضا(ع) ۲۰ سال (۱۸۳ ـ ۲۰۳ق) و همزمان با خلافت‌های هارون الرشید (۱۰ سال)، محمد امین (حدود ۵ سال) و مأمون (۵ سال) بود. ۱۷ سال از این مدت را ایشان در شهر «مدینه» و ۳ سال آخر را در شهر «مرو» (مرکز استان خراسان در خلافت عباسیان) حضور داشتند. شهر مرو در دوره ناصرالدین شاه به خاک روسیه ملحق شد و اکنون بقایای خانه امام رضا(ع) در مجموعه تاریخی مرو قدیم در کشور ترکمنستان، به «قدمگاه امام رضا(ع)» مشهور است. امام رضا(ع) در سفر مأمون از مرو به عراق، در روستای «سناباد» در شهر «طوس» (از شهرهای مهم آن دوره خراسان که اکنون «مشهد» نام گرفته است) به شهادت می‌رسند و در خانه حمید بن قحطبه طائی (بقعه هارونیه) دفن می‌گردند. اکنون حرم امام رضا(ع) زیارتگاه مسلمانان کشورهای مختلف است. از امام کاظم(ع) روایت است که به فرزندانش می‌گفت: «برادر شما علی بن موسی، عالم آل محمد است». 📚 علوم آل محمد(ص) را در «مَدرَس» (نرم‌افزاری جامع برای دروس حوزوی) فرا بگیرید. ✳️ مدرس را می‌توانید از همین کانال، وب مدرس یا گوگل پلی دریافت کنید. #امام_رضا(ع) 🆔@madrasapp 🌐https://madras.app .
. ✳️ حوزه‌های علمیه عراق (۱): بغداد مکه و مدینه، نخستین حوزه‌های علمیه اسلام بودند. حوزه مدینه پس از پیامبر(ص) و در دوران امامان باقر(ع) و صادق(ع) رونق بیشتری گرفت. پس از قرن اول قمری، در عراق حوزه‌های علمیه متعددی شکل گرفت: ۱. حوزه علمیه بغداد: نیمه دوم قرن دوم تا نیمه اول قرن پنجم هجری قمری بغداد را منصور عباسی در ۱۴۲ق بنا کرد و پنج قرن پایتخت خلافت عباسی بود. حوزه علمیه بغداد تقریباً همزمان با تأسیس آن شهر و شروع امامت امام موسی کاظم(ع) در ۱۴۸ق پایه‌گذاری شد و به دلیل حضور برخی از امامان شیعه و نیز نواب اربعه امام مهدی(عج)، از اواخر قرن دوم هجری، حوزه مباحث علمی و دینی بویژه مسئله امامت و غیبت بود. علمایی از شیعه مانند ابن جنید، ابن قولویه، شیخ مفید، شریف رضی، سید مرتضی و شیخ طوسی، بویژه در عصر حکومت شیعی آل بویه (۳۲۰ ـ ۴۴۰ق) باعث شکوفایی حوزه بغداد شدند. این حوزه با ورود طغرل سلجوقی به بغداد در ۴۴۷ق و هجرت شیخ طوسی به شهر نجف از رونق افتاد. 📚 علوم حوزوی را در «مَدرَس» (نرم‌افزاری جامع برای دروس حوزوی) فرا بگیرید و آن را از همین کانال یا گوگل پلی دریافت کنید. #حوزه_عراق @madrasapp https://madras.app
. ✳️ حوزه‌های علمیه عراق (۲): نجف مکه و مدینه، نخستین حوزه‌های علمیه اسلام بودند. حوزه مدینه پس از پیامبر(ص) و در دوران امامان باقر(ع) و صادق(ع) رونق بیشتری گرفت. پس از قرن اول قمری، در عراق حوزه‌های علمیه متعددی شکل گرفت: ۲. نجف: نیمه دوم هجری قمری تاکنون شهر نجف پیش از اسلام بوده اما با آشکار شدن قبر امام علی(ع) پس از ۹۰ سال توسط امام صادق(ع) در ۱۳۵ق و ساخته شدن مقبره ایشان در قرن دوم هجری، به شهر پر رونقی تبدیل می‌شود و شیعیان بسیاری به آن هجرت می‌کنند. به اعتقاد برخی پژوهشگران، حوزه نجف با ورود و فعالیت‌های علمی شیخ طوسی به این شهر پاگرفته است. حوزه علمیه نجف در طول تاریخش فراز و فرودهای زیادی داشته است. از جمله در قرن‌های هفتم تا نهم رونق خود را از دست می‌دهد و حوزه علمیه حلّه مرکز علمی عالمان شیعه می‌گردد تا دوباره مقدس اردبیلی (م ۹۹۳ق) آن را در دوران ریاست خود احیا می‌کند. اکنون در حوزه علمیه نجف، مدارس علمیه و مراکز حوزوی فراوانی وجود دارد. 📚 علوم حوزوی را در «مَدرَس» (نرم‌افزار جامع دروس حوزوی) فرا بگیرید و آن را از همین کانال یا گوگل پلی دریافت کنید. #حوزه_عراق @madrasapp https://madras.app .
. ✳️ حوزه‌های علمیه عراق (۳): حِلّه نیمه دوم قرن ششم تا قرن نهم هجری قمری شهر حِلّه، در حدود نود کیلومتری جنوب بغداد را سیف‌الدوله (چهارمین امیر مَزیَدیان) در ۴۹۳ یا ۴۹۵ق بنا کرده است. این شهر به سرعت مرکز علمی شیعه می‌شود و از اواسط قرن ششم حوزه علمیه حلّه شکل می‌گیرد. این حوزه در قرن هفت و هشت قمری از معتبرترین حوزه‌های علمیه شیعه بود و علمایی مانند ابن ادریس حلی، علامه حلی، محقق حلی، سید بن طاووس، ابن فهد حلی و فخرالمحققین از علمای حوزه حله بودند. حوزه علمیه حلّه پس از سقوط ایلخانان (۷۳۶ق) و به علت درگیری‌های ملوک الطوایفی بر سر تصرف آن، به تدریج رونق خود را از دست داد و از قرن نهم و دهم حوزه علمیه نجف رونق دوباره‌ای می‌گیرد و جانشین آن می‌شود. 📚 علوم حوزوی را در «مَدرَس» (نرم‌افزار جامع دروس حوزوی) فرا بگیرید و آن را از همین کانال یا گوگل پلی دریافت کنید. @madrasapp https://madras.app .
✅ سال‌روز ولادت امام موسی کاظم (ع) مبارک باد. امام کاظم (ع) هفتمین امام شیعیان است وی در سال ۱۲۸ق، همزمان با انتقال قدرت از امویان به عباسیان متولد شد او در علم، زهد و فضیلت، سرآمد بود، 35 سال امامت کرد . دوره امامت امام کاظم(ع) با اوج قدرت خلافت عباسی همزمان بود و خفقان شدیدی وجود داشت که ایشان در برابر حکومت وقت، تقیه می‌کرد و شیعیان را نیز به این کار سفارش ‌می‌نمود ، اما در مناظره و گفتگو با خلفای عباسی و دیگران تلاش می‌کرد از خلافت عباسیان مشروعیت‌زدایی کند. فعالیت های علمی ایشان مناظره با مخالفان و بیان مطالب دینی و علمی برای اصحاب و شاگردان بود . احادیث زیادی از ایشان در منابع حدیثی نقل شده است که بیشتر در موضوعات کلامی همچون توحید ، بداء و ایمان و نیز موضوعات اخلاقی می باشد و همچنین مناجات هایی که از جمله دعای جوشن صغیر از ایشان گزارش شده است. امام کاظم(ع) برای ارتباط با شیعیان، سازمان وکالت را گسترش داد و در مناطق مختلف، افرادی را به عنوان وکیل تعیین کرد.زمانه ایشان همراه با اوج فرقه گرایی و انشعابات مختلف از شیعه بود که مهمترین آنها فرقه‌های اسماعیلیه، فطحیه و ناووسیه و غلات در دوران امامت او و واقفیه پس از شهادت ایشان بود . 📱مدرَس نرم‌افزار جامع دروس حوزوی را از همین کانال یا گوگل پلی دریافت کنید. #امام_کاظم 🆔 @madrasapp 🌐 http://madras.app
✅ مباهَلَه، درخواست لعن و نفرین خداوند برای شخص دیگر در جهت اثبات حقانیت است که بین دو طرف رخ می‌دهد که هر کدام ادعای حقانیت دارند. واقعه مباهله در ۲۴ ذی‌الحجه سال نهم هجری روی داد ، آیه ۶۱ سوره آل عمران به آن اشاره دارد. مسیحیان نجران از گرویدن به اسلام سرباز زدند و گفتگوی پیامبر با آنها به نتیجه نرسید در نهایت برای اثبات حقانیت، دعوت به مباهله کردن که آنها ابتدا قبول کردند اما در نهایت از آن سر باز زدند و راضی به پرداخت جزیه(جریمه مالی) در مقابل قبول نکردن اسلام شدند . همراهان پیامبر در این واقعه علی و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام بودند که نشان از تقرب الهی و مستجاب الدعوه بودن آنان در نزد خداوند را دارد. تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکمْ وَأَنفُسَنَا وَأَنفُسَکمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل‌لَّعْنَتَ اللَّهِ عَلَی الْکاذِبِینَ. اعمال روز مباهله - غسل - روزه - دو رکعت نماز مثل روز غدیر - خواندن دعاى مباهله 📱مدرَس نرم‌افزار جامع دروس حوزوی را از همین کانال یا گوگل پلی دریافت کنید. # مُباهَلَه 🆔 @madrasapp 🌐 http://madras.app
✅ مسلم بن عقیل مسلم بن عقیل بن ابی طالب ، سفیر امام حسین (ع)‌ که به تنهایی به کوفه رفت، پس از بیعت جمع زیادی از کوفیان با ایشان در اثر دسیسه عبید بن زیاد مردم از اطراف ایشان پراکنده شدند و ایشان در حالی که تنها و بی پناه در کوچه های کوفه بود توسط خانمی از اهل کوفه پناه داده شد . در نهایت محل اختفاء ایشان آشکار شد و لشکران حکومت حمله ور شدن و در جنگ نابرابر در نهایت زخمی و اسیر شدن ، تلاش عبید الله برای متمایل کردن مسلم به خود بجایی نرسید ، ایشان را در حالی که تشنه بود از بالای مناره دار الخلافه کوفه به زیر انداختن و به شهادت رسیدند . ایشان اولین شهید نهضت عاشورا است . - پیامبر عظیم‌الشأن خطاب به حضرت علی (ع) فرمودند: فرزند عقیل در راه دوستی فرزند تو فدا می‌شود و چشمان مؤمنین برای او گریان خواهد شد و ملائکه بر او درود می‌فرستند. - امام حسین (ع) خطاب به مردم کوفه فرمودند: من برادر، پسرعمو و شخص مورد اعتماد خاندانم، مسلم بن عقیل را به سوی شما فرستادم . 📱مدرَس نرم‌افزار جامع دروس حوزوی را از همین کانال یا گوگل پلی دریافت کنید. 🆔 @madrasapp 🌐 http://madras.app
✅ ورود كاروان به كربلا روز دوم محرم زمانی بود که کاروان امام حسین(ع) به سرزمین نینوا رسیدن ، امام حسین(ع) فرمودند که کاروان فرود آید ، بخدا قسم این همان سرزمینی است که جدم فرمودند خون ما در آن ریخته میشود و مکان قبرهای ما در آن است و اهل حرم ما به اسارت گرفته میشود. امام حسین(ع) زمینی که مشهور به حایر حسینی است را از قبلیه بنی اسد به مبلغ 60 هزار درهم خریدن و دوباره زمین را به خودشان واگذار کردن و تنها شرط گذاشتن که زوار را به قبرشان راهنمایی و سه روز مهمان کنند. امام صادق(ع) فرمودند قبر جدم حسین بن علی علیه السلام 20 زراع در 20 زراع از چهار طرف است، باغی از باغ های بهشت و محل صعود ملائکه به آسمان است و هیچ ملک مقربی و نبی مرسلی نیست مگر آنکه از خداوند می خواهد تا آن حضرت را زیارت کند پس گروهی از آنها برای زیارت پائین می آیند و گروهی بالا می روند. 📱مدرَس نرم‌افزار جامع دروس حوزوی را از همین کانال یا گوگل پلی دریافت کنید. #ورود_كاروان_به_كربلا 🆔 @madrasapp 🌐 http://madras.app
✅ حضرت رقيه(س) رقیه بنت الحسین(س) دختر سه ساله امام حسین(ع) که پس از شهادت پدر و برادران و ... همراه کاروان اسراء به شام رفتند و در اثر سختی های مسیر سفر و رنج فقدان پدر و برادران در حالی که در خرابه ای در شام در اسارت بودن دلتنگ پدر شدن که بی تابی های ایشان باعث شد که سر بریده امام حسین(ع) را برای ایشان آوردند که شاید آرام گیرند ، با مشاهده سر پدر به سختی متاثر شدن و شیون کردن و از غم پدر در نهایت دق کردن . قبر شریف ایشان در طول دوران محل زیارت شیعیان بوده و کرامات بسیاری ذکر شده است . مرحوم آیت الله تبریزی می فرمودند که ایشان معجزه الهی است که در شام قرار دارند که دشمنان اهل بیت منکر اسارت خاندان رسالت و رنج و محنتی که پس از جریان کربلا برای ایشان واقع شد را نشوند. 📱مدرَس نرم‌افزار جامع دروس حوزوی را از همین کانال یا گوگل پلی دریافت کنید. 🆔 @madrasapp 🌐 http://madras.app
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ریح الدموع محمد الجنامی محمد فصولی الكربلائی _ 📱مدرَس نرم‌افزار جامع دروس حوزوی را از همین کانال یا گوگل پلی دریافت کنید. 🆔 @madrasapp 🌐 http://madras.app
✅ حضرت حر حُرّ بْن یَزید ریاحی، از فرماندهان نظامی کوفه که پیش از واقعه عاشورا مأموریت یافت با سپاه هزار نفری، مانع حرکت امام حسین(ع) به سوی کوفه و نیز بازگشت او شد. حر در روز عاشورا، به سپاه امام حسین(ع) پیوست و در دفاع از او جنگید و به شهادت رسید. حر به سبب توبه و پیوستنش به امام ، نزد شیعیان احترام خاص دارد. شیعیان حر را نماد امید به قبولی توبه و رستگاری بعد از آن می‌دانند. در زیارت ناحیه مقدسه از وی چنین یاد شده است: اَلسَّلامُ عَلی الحُرِّ بْنِ الرِّیاحِی. پس از شهادت امام حسین(ع) بر بالین او نشست و خون از چهرۀ حر پاک کرد و این جملات را فرمود: «تو آزاده‌ای همان گونه که مادرت بر تو نام نهاد، تو در دنیا و آخرت آزاده‌ای.» امام حسین علیه‌السلام با دستمالی سرِ حر را بست. 📱مدرَس نرم‌افزار جامع دروس حوزوی را از همین کانال یا گوگل پلی دریافت کنید. #حضرت_حر 🆔 @madrasapp 🌐 http://madras.app
✅ عبد الله بن حسن فرزند امام حسن مجتبی(ع) بود که روز عاشورا در حالی که به بلوغ نرسیده بود وقتی دید حضرت سید الشهداء(ع) بر زمین افتاده است، برای دفاع از عموی مظلومش از خیمه گاه به سوی میدان شتافت و در کنار عمویش قرار گرفت. در حالی که دست خود را در دفاع از عمویش بالا برده بود مورد اصابت شمشیر قرار گرفت و به شدت زخمی شد و در این هنگام که در آغوش امام حسین(ع) بود توسط تیر سه شعبه حرمله به شهادت رسید. در زیارت ناحیه مقدسه آمده است: «السلام علی عبدالله بن الحسن بن علی الزکی» و سپس بر قاتل او به نام «حرملة بن کاهل الاسدی» نفرین شده است. 📱مدرَس نرم‌افزار جامع دروس حوزوی را از همین کانال یا گوگل پلی دریافت کنید. 🆔 @madrasapp 🌐 http://madras.app
✅ قاسم بن حسن قاسم بن حسن از فرزندان امام حسن مجتبی(ع) است که در واقعۀ کربلا به شهادت رسید. او در شب عاشورا در پاسخ عمویش که نظر او را در مورد مرگ پرسید، مرگ را شیرین‌تر از عسل دانست. راوی می‌گوید در عصر عاشورا جوانی رو به میدان نبرد آورد که صورتش چونان قرص ماه بود و به جنگ پرداخت. ابن فضیل ازدی ضربه‌ای بر سر او زد که سرش را شکافت و جوان بر صورت افتاد. فریاد زد یا عمّاه! حسین(ع) مانند باز شکاری خود را بدو رساند و مانند شیری خشمگین حمله برده، ابن فضیل را با شمشیر زد، او دستش را سپر کرد، دستش از آرنج قطع شد. فریادی زد که همه لشکریان صدای او را شنیدند و لشکر کوفه برای نجات او حمله آورد، اما زیر دست و پای آنان به هلاکت رسید. 📱مدرَس نرم‌افزار جامع دروس حوزوی را از همین کانال یا گوگل پلی دریافت کنید. 🆔 @madrasapp 🌐 http://madras.app
✅ حضرت علی اصغر(ع) عبدالله بن حسین نام کوچک‌ترین فرزند امام حسین (ع) است که مادرش رباب بنت امرئ القیس می‌باشد ، علی اصغر یکی از چند نفری است که در بین شیعیان به باب‌الحوایج معروف می‌باشند. در روز عاشورا علی اصغر شیرخوار از تشنگی بی تاب شده بود ،امام حسین (ع) او را به میدان جنگ می‌برد و او را بر دو دستان خود قرار می‌دهد و می‌گوید از یاران و فرزندانم، کسی جز این کودک نمانده‌است. نمی‌بینید که چگونه از تشنگی بی تاب است؟ اگر مرا رحم نمی‌کنید حداقل به این کودک رحم کنید. در این حال عمر سعد به حرمله بن کاهل اسدی دستور داد که با تیر سه شعبه کودک را هدف قرار دهد و در این حین که اما حسین (ع) در حال گفتگو بود تیری از کمان حرمله آمد و گوش تا گوش گلوی علی اصغر را درید. امام حسین (ع) خون گلوی او را گرفت و به آسمان پاشید. خون گلوی علی اصغر که به آسمان پاشیده شد، قطره ای بر روی زمین بازنگشت. 📱مدرَس نرم‌افزار جامع دروس حوزوی را از همین کانال یا گوگل پلی دریافت کنید. #علی_اصغر 🆔 @madrasapp 🌐 http://madras.app
✅ حضرت علی اکبر علی بن حسین مشهور به علی‌اکبر فرزند امام حسین(ع) ، هنگامی که علی اکبر در روز عاشورا اذن میدان گرفت امام حسین (ع) سریعا قبول کردند و او را راهی میدان نمودند و دستها را به محاسن خود گرفت و در حالی که اشک به چشم داشت فرمودند که خدایا شاهد باش که شبیه ترین فرد روی زمین به رسول خدا(ص) راهی میدان نبرد شد و آنگاه عمر سعد را نفرین کردند. علی اکبر پس از اندکی جنگ با سپاهیان نزد پدرش بازگشت و گفت تشنگی و سنگینی اسلحه مرا آزار می‌دهد ، امام حسین(ع) فرمود به زودی جدت را ملاقات می‌کنی و آن حضرت تو را سیراب خواهد کرد که بعد از آن هرگز تشنگی نباشد. علی‌اکبر به میدان بازگشت، لحظات دیگر گفت:‌ای پدر! سلام بر تو باد، این جدم رسول خداست، او با جامی لبریز مرا سیراب کرد و می‌گوید: به سوی ما شتاب کن. علی اکبر در پایین پای امام حسین(ع) داخل ضریح دفن شده است. 📱مدرَس نرم‌افزار جامع دروس حوزوی را از همین کانال یا گوگل پلی دریافت کنید. #حضرت_علی_اکبر 🆔 @madrasapp 🌐 http://madras.app
✅ روز تاسوعا عباس بن علی بی ابی‌طالب (۲۶ - ۶۱ق)، مشهور به ابوالفضل پنجمین پسر امام علی(ع) و اولین فرزند ام البنین است. او در واقعه کربلا فرمانده و پرچمدار سپاه امام حسین(ع) بود و برای همراهان امام حسین از فرات آب آورد. او به همراه برادرانش دو امان‌نامه از طرف عبیدالله بن زیاد را رد کردند و جزو سپاه امام حسین(ع) جنگیدند و شهید شدند. در روز عاشورا در حالی که دو دستش بریده شده بود و گرز آهنین بر سرش فرود آمده بود، شهید شد. امام حسین(ع) بر بالین او گریه کردند و فرمودند الان کمرم شکست و امیدم نا امید شد. حضرت ابوالفضل العباس(ع) به باب الحوائج در بین مردم مشهور است و باب امام حسین(ع) شهره می باشند. امام سجاد(ع) فرمودند : در قیامت خدای مهربان در عوض دستهای عباس علیه السّلام دو بال به وی عطا میکند تا بوسیله آنها در بهشت با ملائکه پرواز نماید. 📱مدرَس نرم‌افزار جامع دروس حوزوی را از همین کانال یا گوگل پلی دریافت کنید. #تاسوعا 🆔 @madrasapp 🌐 http://madras.app