جذابیت ریاضی در آموزش قرآن
کار و حرفه فعلی شما چقدر با ریاضی در ارتباط است؟ یعنی آشنایی با دانش ریاضی تا چه اندازه در کار شما اثرگذار است؟ مثالی بزنید.
کموبیش از کارهایی که در حل مسئله در ریاضی انجام دادهام، ایده میگیرم و کارم را بهتر و جذابتر ارائه میکنم. مثلاً در ریاضی برای سادهکردن کسرها، عددها را به عوامل اول آنها یا به عددهای سادهتر تبدیل میکنیم و بعد آنها را ساده میکنیم. ما به این نتیجه رسیدیم که در آموزش قرآن هم باید جملههای بلند و آیات طولانی را به کوتاهترین واحد تشکیلدهنده آنها، یعنی عبارتهای ساده و کوتاه معنیدار، تقسیم کنیم. البته در بیان مفاهیم قرآن هم از ریاضی بسیار میتوان کمک گرفت.
اصولاً در دوران مدرسه چقدر به مطالعه مباحث درسی اما غیر از کتاب درسی توجه داشتید و دنبال یادگیری از این طریق بودید؛ مثل کتاب یا مجله؟
به دلیل اینکه پدرم خودشان فرهنگی بودند و تعداد زیادی کتاب در کتابخانه منزل داشتند، یکی از تفریحاتم این بود که این کتابها را که در زمینههای متنوعی هم بودند، مطالعه میکردم و این کار کمک زیادی به من کرد تا در زمینههایی مثل زبان عربی و آشنایی با تفسیرهای گوناگون و ادبیات و تاریخ و غیره تقویت شوم، همچنین من از شاگردان آقای خسرو داودی بودم که در آن زمان سردبیر مجله رشد برهان بودند. از همان زمان با این مجله آشنا شدم و تا الان هم این مجله را دنبال میکنم و از مخاطبان آن هستم.
وقتی مجله رشد ریاضی برهان را ورق میزنیم، میبینیم مطالب متنوعی دارد؛ از سرمقاله تا مقالات علمی آموزشی، سرگرمی، گفتوگو و غیره. اصولاً هنگام مطالعه مجله، در وهله اول سراغ چه مطالبی میروید و چرا؟
برای من موضوع نوآوری و مقالات علمی آن جذابتر است و دوست دارم بدانم ریاضی در عرصه کاربردی چه تأثیراتی داشته است.
به نظر شما یادگیری از طریق مطالب مجله یا کتاب غیردرسی و منابع گوناگون، چه تفاوتی با یادگیری از طریق کتاب درسی دارد؟
معمولاً جذابیت مطالب در کتابهای غیردرسی بیشتر است، شاید به این خاطر که دانشآموز بهنوعی کتابهای درسی را مجبور است بخواند. ولی کتابهای غیردرسی را داوطلبانه انتخاب و با علاقه بیشتری مطالعه میکند. مثلاً من به شعر هم علاقه دارم و کتابهای شعر زیادی خواندهام. این سبب شده است که از دبیرستان تاکنون گاهی شعر هم سرودهام.
در دوران مدرسه وضعیت درس ریاضی شما چطور بود و معمولاً چه نمرههایی میگرفتید؟
من تقریباً همیشه نمرههایم 20 بود. البته زیاد درس نمیخواندم، ولی سعی میکردم در همان کلاس و زمان تدریس معلم، مطالب را فرابگیرم.
اگر دوست دارید، از یکی از معلمان درس ریاضی خودتان که در ایجاد علاقه شما به این درس نقش داشته است، یاد کنید.
البته همه معلمان بنده انسانهای شریفی بودند که از همه آنها تشکر میکنم، ولی جناب آقای خسرو داودی انگیزه و علاقه مرا به درس ریاضی بیشتر کرد. شاید علتش هم تشویقهایی بود که بجا و مناسب، بعد از حل تمرینها یا سؤالهایی که از ایشان میکردم، انجام میداد.
برخی این تصور را دارند که ریاضی درسی فرمولی و خشک است و خیلی در زندگی کاربرد ندارد. نظر شما چیست؟
بله، این تصور خیلی از دانشآموزان است. به نظرم شاید علتش این باشد که معلمان ریاضی مصداقهای عملی کاربرد ریاضی را به دانشآموزان یاد نمیدهند. در حالی که ریاضی کاربردهای فراوانی دارد. من در طراحی یا مشاوره برای تولید نرمافزارهای قرآنی و بیان مطالب و مفاهیم قرآن از ریاضی کمک میگیرم و این موضوع خیلی در رساندن منظور و پیامی که میخواهم به مخاطب منتقل کنم، تأثیر دارد.
چطور شد شما برای ادامه تحصیل در دانشگاه رشته مهندسی را انتخاب کردید و در ادامه علوم قرآنی را برگزیدید؟
خب چون رشته من ریاضیـ فیزیک بود، بهطور طبیعی در یکی از رشتههای مهندسی در دانشگاه مشغول تحصیل شدم. بعدها به دلیل اینکه حافظ کل قرآن بودم و به رشته علوم قرآن و حدیث علاقه داشتم، در این رشته تحصیلاتم را ادامه دادم. به نظرم هر دو رشته بسیار به من کمک کردند تا بتوانم در زمینه کاری موفق باشم.
نظرتان درباره مطالعه چیست؟ چه در دورانی که تحصیل میکنیم و چه در زمانی که دیگر کاری با درس و دانشگاه نداریم؟
به نظر من مطالعه برای انسان مثل غذای روح است. همانطور که جسم ما به غذا احتیاج دارد، روحمان هم به غذا نیاز دارد. یا به قول دیگر، مطالعه مثل بنزین است برای خودرو. همانگونه که خودرو بدون بنزین نمیتواند راه برود، انسان هم بدون مطالعه نمیتواند پیشرفتی داشته باشد.
آیا در طول دوران تحصیل هیچوقت به کسی درس هم دادهاید؟ منظورم بیشتر در حوزه ریاضی است. مثلاً به دوستانتان در یادگیری ریاضی کمک کنید یا در دانشگاه مباحثی را به دانشجویان و به دوستان یاد و آموزش بدهید.
قطعاً همینطور است. من در دوران تحصیل، چون درسم خوب بود، گاهی در درسها به همکلاسیها یا دوستان یا فامیل کمک میکردم و بهخصوص در ایام امتحانات به آنها تدریس میکردم. در دورانی که دانشجو بودم و بعد از آن نیز در بعضی مدرسههای تهران تدریس داشتم و خاطرات خوبی از آن دوران دارم. یکی از کارهای من در کلاس این بود که به نظرات دانشآموزان اهمیت میدادم و حتی گاهی اوقات آنها را روی تخته مینوشتم تا به کمک خودشان جمعبندی کنیم. بچهها این کار را خیلی دوست داشتند.
ریاضی علاوه بر کاربرد در زندگی میتواند جنبه تفریحی هم داشته باشد؟ مثل حل معما. شما چقدر در زندگی از جنبههای تفریحی آن استفاده میکنید و لذت میبرید؟
بله همینطور است. من بعضی وقتها با فرزندانم بازیهای ریاضی را انجام میدهم. با این کار هم ذهن آنها را فعال میکنم و هم مدتی مشغول بازی و تفریح میشوند.
شنیدهام یکی از ویژگیهای شما این است که مفاهیم قرآن را با زبان ریاضی برای شاگردان خود بیان میکنید. لطفاً در این زمینه توضیح بدهید.
مثلاً مفهوم آیه «انا لله و انا الیه راجعون» را میتوان مثلاً به حرکت یک مورچه در سطح یک کره تشبیه کرد که از بالای کره حرکت میکند و دور کره دور میزند و دوباره به همان جای خودش میرسد؛ البته با تجربه و آزمودگی بیشتری که ضمن این مسیر به دست آورده است. یا مفهوم «توبه» را میتوان با استفاده از دوربرگردانهای بزرگراهها توضیح داد. یا میتوان تعالیم دینی را به نرمافزار مسیریاب تشبیه کرد که بهترین راه رسیدن به مقصد را به انسان نشان میدهند.
همچنین میتوان مفهوم امام را به کسی تشبیه کرد که کنار راننده نشستهاست و از روی نرمافزار مسیریاب برای او توضیح میدهد که در شرایط موجود باید از کدام راه برود. این موارد براساس آن فرض است که راننده باید حواسش به رانندگی باشد و در یک مسیر پیچیده نیاز دارد که شخص کناردستی، مسیر را برای او توضیح دهد. البته لازم است چنین شخصی که کنار راننده مینشیند، هم به نقشهخوانی وارد باشد و هم شرایط فضای اطراف را بهخوبی بشناسد و تشخیص دهد. این است که میگوییم قرآن کتاب درسی است و بدون کمکگرفتن از معلمان معصوم نمیتوان بهره زیادی از آن برد. در واقع براساس آیه 64 سوره نحل و آیه 55 سوره مائده، این معلمان منحصربهفرد عبارتاند از پیامبر (ص) و جانشینان راستین ایشان و مثالهای دیگر.
از نکتههای جالب قرآن که به ریاضی ارتباط دارد برایمان بفرمایید.
نکتههای جالب در قرآن که به ریاضی ارتباط دارد زیادند و کتابهایی هم در این زمینه نوشته شدهاند. مثلاً خود تعداد آیات قرآن نکته ریاضی دارد. بنا بر قول مشهور، تعداد آیات قرآن 6236 آیه است و میتوانیم برای اینکه بچهها این عدد یادشان نرود، بگوییم 2 ضرب در ۳ میشود 6 و همینطور 3 ضرب در 2 هم میشود 6 و یک 2 و 3 را در وسط بنویسیم و در هر دو طرفش عدد 6 را بگذاریم. یا مثلاً تعداد کلمه دنیا در قرآن با تعداد کلمه آخرت برابر و 115 بار است. البته مهمتر از اینها، همانطور که اشاره شد، بیان مفاهیم والا و زیبای قرآن به زبان ریاضی است که این مفاهیم را شیرین و جذاب و امروزی میکند.
از صاحب برترین کتاب، یعنی قرآن، برایتان موفقیتهای روزافزون آرزومندیم.
مطالب مفید علمی و فرهنگی
پرورشی و ایده های ناب مخصوص اولیا . دانش آموزان و همکاران فرهنگی
@madrese_yar
#لبیک_یا_خامنه_ای #امام_زمان #معلم
⭕️ هشت شوال؛ سالروز تخریب بقیع توسط وهابیها
💢چهار روز پیش از اجرای مراسم تاجگذاری رضاشاه در ایران، روز ۳۱ فروردین ۱۳۰۵، عبدالعزیز ابن سعود، حاکم وهابی نجد، به مقابر مقدس بقیع و اماکن مذهبی دیگر در مکه و مدینه یورش برد و آنها را تخریب کرد.
💢 البته خبر این واقعه با چند ده روز فاصله از طریق روحانیون نجف و نه از مجاری دیپلماتیک به ایران رسید، با این حال فشار روحانیت و افکار عمومی برای مقابله به مثل با ابن سعود از نخستین ماه زمامداری رضاشاه به دولت و دربار وارد شد.
💢مستوفی الممالک رئیس الوزرا مجبور شد از طرف هیأت دولت بیانیه ای علیه ابن سعود و وهابیها صادر کند و رضاشاه هم تمام امور مرتبط با تعرض به بقاع متبرکه مکه و مدینه را به کمیسیون دوازده نفرهای تحت عنوان «کمیسیون دفاع حرمین شریفین» تفویض نمود. روابط سیاسی مابین ایران و حکومت ابن سعود تیره و تار شده بود و وزارت امور خارجه دست به دامان نمایندگان انگلستان شد تا بلکه از طریق آنها بتواند با فاجعه آفرینی حاکم نجد مقابله کند، اما تنها جوابی که از انگلیسیها می شنید این بود که «دولت انگلستان در مسائل مذهبی مسلمانان دخالت نمی کند»
💢بخشی از مقدمهی کتاب «روزشمار تاریخ معاصر ایران جلد ششم، سال ۱۳۰۵» چاپ موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی
📸تصویر: عکسی از قبرستان بقیع که در سال ۱۲۸۶ شمسی توسط یک عکاس هندی ثبت شده است.
مطالب مفید علمی و فرهنگی
پرورشی و ایده های ناب مخصوص اولیا . دانش آموزان و همکاران فرهنگی
@madrese_yar
#لبیک_یا_خامنه_ای #امام_زمان #معلم
49.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خوشبختی یعنی😊❤️🌸
نمونه ای از " جشن روزه اولی ها" که به همت مناطق آموزش و پرورش، فرهنگیان، والدین و گروه های جهادی دانشگاه فرهنگیان در سراسر استان فارس اجرا شد.
✳️روستای شول شهرستان زرقان✳️
➖➖➖➖➖
اداره کل آموزش و پرورش فارس
مطالب مفید علمی و فرهنگی
پرورشی و ایده های ناب مخصوص اولیا . دانش آموزان و همکاران فرهنگی
@madrese_yar
#لبیک_یا_خامنه_ای #امام_زمان #معلم
هدایت شده از کودکانه
11.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹آموزش تصویری نحوه احراز هویت در سامانه سجام و دریافت کد بورسی
✅مجله خانوادگی خبری
خبرهای آموزشی،فرهنگی ،علمی و ...
اخباری جالب
آنچه شما دوست دارید
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@goldennews
#ایران #امام_زمان #خبر
هدایت شده از Ltms
🔴 نحوه پاکسازی دستگاه اندروید از بدافزارها
⚠️اگر از منابع نامعتبر برنامهای را دریافت و نصب کردهاید، لازم است دستگاه خود را به خاطر احتمال وجود بدافزار بررسی کنید.
⚠️اگر پیامکهای ورود به شاد، بدون اینکه خودتان اقدامی کرده باشید، برایتان ارسال میشود یا اگر علیرغم بستن دستگاه های فعال در تنظیمات شاد، مجددا شاهد ورود غیر مجاز دستگاههای ناشناس به حساب کاربریتان هستید، به احتمال قوی دستگاه شما آلوده به بدافزار است.
🔹برای بررسی و پاکسازی دستگاه تلفن اندرویدتان این آموزش را دنبال کنید:
1⃣ ابتدا وارد بخش تنظیمات شوید :
Settings➡️Apps
تنظیمات⬅️برنامهها
(در برخی مدلهای گوشی کمی متفاوت است)
2⃣ لیست برنامهها را مرور کنید و موارد مشکوک را حذف نمایید.
برای یافتن برنامههای مشکوک به مجوزهای دسترسی آنها(Apps permission) توجه کنید.
مثلا برنامهای که به پیامکهای شما دسترسی دارد باید مورد توجه باشد. (آموزش نحوه بررسی مجوزهای دسترسی قبلا در کانال قرار داده شده است)
‼️توجه : اگر قصد حذف برنامهای را دارید و حذف نمیشود، به احتمال قوی بدافزار است (در مورد برنامههای نصب شده توسط کارخانه سازنده دستگاه نیز این مسئله وجود دارد اما بدافزار نیستند)
⁉️برای حذف این برنامهها به یکی از روش های زیر باید اقدام نمایید:
الف- همانطور که قبلا آموزش داده شده است، وارد حالت ایمن (Safe Mode) دستگاه شوید. سپس مراحل 1 و 2 را انجام دهید.
پس از حذف برنامه مشکوک، گوشی را خاموش و روشن(Reset) نمایید.
ب- از مسیر زیر به بخش سرپرستی دستگاه بروید و دسترسی مدیریت برنامه مشکوک که قصد حذف آن را دارید غیر فعال(Deactive) نمایید.
Settings➡️Security and privacy➡️Other security settings➡️Device admin apps
تنظیمات⬅️امنیت و حریم خصوصی⬅️سایر تنظیمات امنیتی⬅️برنامههای مدیریت دستگاه
(در برخی مدلهای گوشی کمی متفاوت است)
سپس مراحل 1 و 2 را انجام دهید.
⚠️نکته: در بیشتر گوشیهای اندروید در بخش تنظیمات، برای سهولت در دسترسی به بخش های مختلف تنظیمات، قابلیت جستجو در بخش بالای صفحه به شکل یک ذرهبین وجود دارد که میتوانید از این قابلیت هم استفاده کنید.
✅جهت انجام آزمون ضمن خدمت ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@ltmsme
#معلم #ضمن_خدمت #آزمون
⬅️از منابع معتبر دریافت برنامههای اندروید علاوه بر گوگلپلی موارد زیر را میتوان نام برد:
✅ مایکت
https://myket.ir/
✅ کافه بازار
https://cafebazaar.ir/
✅ ایران اپ:
https://iranapp.me/
✅ فارسروید:
https://www.farsroid.com/
✅ چارخونه:
https://www.charkhoneh.com/
✅ Samsung Galaxy Store :
https://galaxy.store/t5443bqe0
✅ Huawei App Gallery:
https://appgallery.huawei.com/
🌐 البته مارکتهای اندروید دیگری نیز وجود دارد که میتوانید در موتورهای جستجوگر آنها را مشاهده کرده و با
✅مجله خانوادگی خبری
خبرهای آموزشی،فرهنگی ،علمی و ...
اخباری جالب
آنچه شما دوست دارید
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@goldennews
#ایران #امام_زمان #خبر
46850871244124.pdf
555K
چرا در دوره تحصیل باید به شغل و اشتغال فکر کنیم؟
اداره مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران در بروشور پیوستی به این سوال شما پاسخ می دهد. موفق باشید.
✅جهت انجام آزمون ضمن خدمت ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@ltmsme
#معلم #ضمن_خدمت #آزمون
46850863724952.pdf
873.2K
ارسال متون آموزشی در مورد بیماری آسم
مطالب مفید علمی و فرهنگی
پرورشی و ایده های ناب مخصوص اولیا . دانش آموزان و همکاران فرهنگی
@madrese_yar
#لبیک_یا_خامنه_ای #امام_زمان #معلم
46850870208811.pdf
246.3K
ارسال متون آموزشی در مورد بیماری آسم
مطالب مفید علمی و فرهنگی
پرورشی و ایده های ناب مخصوص اولیا . دانش آموزان و همکاران فرهنگی
@madrese_yar
#لبیک_یا_خامنه_ای #امام_زمان #معلم
46850874277515.pdf
1.47M
ارسال متون آموزشی در مورد بیماری آسم
مطالب مفید علمی و فرهنگی
پرورشی و ایده های ناب مخصوص اولیا . دانش آموزان و همکاران فرهنگی
@madrese_yar
#لبیک_یا_خامنه_ای #امام_زمان #معلم