eitaa logo
مدرسه من
2.5هزار دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
3.9هزار ویدیو
3.3هزار فایل
مطالب مفید علمی و فرهنگی پرورشی و ایده های ناب مخصوص اولیا . دانش آموزان و همکاران فرهنگی
مشاهده در ایتا
دانلود
46850874277515.pdf
1.47M
ارسال متون آموزشی در مورد بیماری آسم مطالب مفید علمی و فرهنگی پرورشی و ایده های ناب مخصوص اولیا . دانش آموزان و همکاران فرهنگی @madrese_yar
۸ شوّال هست😭 سالروز تخریب قبور ائمه ی بقیع علیهم السلام 💎در این روز در سال ۱۳۴۳ هـ قبور ائمه ی بقیع علیهم السلام و نیز قبر حضرت حمزه علیه السلام در اُحد به دست وهابیّون تخریب شد. [۱] 🔹آنان علاوه بر قبور مطهّر ائمه ی معصومین علیهم السلام، دیگر قبور را هم تخریب نمودند که عبارتند از : 🔻قبر منسوب به فاطمه زهرا علیها السلام 🔻قبر مطهّر فاطمه بنت أسد علیهما السلام مادر امیر المؤمنین علیه السلام 🔻قبر مطهر حضرت امّ النبین علیها السلام 🔻قبر ابراهیم پسر پیامبر صلّی الله علیه و آله 🔻قبر اسماعیل فرزند حضرت صادق علیه السلام 🔻قبر دختر خواندگان پیامبر صلّی الله علیه و آله 🔻قبر حلیمه سعدیه مرضعه ی پیامبر صلّی الله علیه و آله و 🔻قبور شهدای زمان پیامبر صلّی الله علیه و آله. 🔹وهابیان در سال ۱۳۴۳ هـ در مکّه گنبدهای قبر؛ 🔻حضرت عبدالمطّلب علیه السلام 🔻 ابی طالب علیه السلام 🔻 خدیجه علیها اسلام 🔻و زادگاه پیامبر صلّی الله علیه و آله و فاطمه زهرا علیها السلام و «خیزران» عبادتگاه سرّی پیامبر صلّی الله علیه و آله را با خاک یکسان نمودند. 🔻در جدّه نیز قبر حوّا و دیگر قبور را تخریب کردند. 🔻در مدینه گنبد نبوی را به توپ بستند، ولی از ترس مسلمانان قبر شریف را تخریب نکردند. 🔻در شوال ۱۳۴۳ با تخریب قبور مطهّر ائمه ی بقیع علیهم السلام اشیاء نفیس و با ارزش آن قبور مطهّر را به یغما بُردند. 🔻قبر حضرت حمزه علیه السلام و شهدای اُحد را با خاک یکسان کردند، و گنبد و مرقد حضرت عبدالله و آمنه پدر و مادر پیامبر صلّی الله علیه و آله، قبر اسماعیل پسر حضرت صادق علیه السلام و دیگر قبور را هم خراب کردند. 🔻در همان سال به کربلای معلّی حمله کردند، و ضریح مطهّر را کندند و جواهرات و اشیاء نفیس حرم مطهّر را که اکثراً از هدایای سلاطین و بسیار ارزشمند و گرانبها بود، غارت کردند و قریب به ۷۰۰۰ نفر از علما، فضلا و سادات و مردم را کشتند. سپس به سمت نجف رفتند که موفّق به غارت نشدند و شکست خورده بر گشتند. [۲] 📖[۱] مستدرک سفینة البحار ،ج۶، ص ۶۶ 📖[۲] کشف الارتیاب ،ص ۷۷ ‌♡ ‌ ❍ㅤ  ⎙ㅤ  ⌲ ◉━━━━━━─────🇮🇷 مطالب مفید علمی و فرهنگی پرورشی و ایده های ناب مخصوص اولیا . دانش آموزان و همکاران فرهنگی @madrese_yar ◉━━━━━━─────🇮🇷
📖 | مال اندوزان، با آن كه زنده‌اند، مرده‌اند و اهل علم، تا دنيا هست زنده‌اند. پیکر هایشان از ميان می‌رود، امّا يادشان در دل‌ها هست. امام علی (ع) مطالب مفید علمی و فرهنگی پرورشی و ایده های ناب مخصوص اولیا . دانش آموزان و همکاران فرهنگی @madrese_yar
46868886693819.mp3
2.54M
🥳🎉سرود منتخب هفته معلم کم کم داریم به روز و هفته معلم نزدیک میشیم🤩💡🖐️ معلمای عزیز پیشاپیش روزتون مبارک🖐️🤩 قدردان زحماتتون هستیم❤️🌷 ‌♡ ‌ ❍ㅤ  ⎙ㅤ  ⌲ ◉━━━━━━─────🇮🇷 مطالب مفید علمی و فرهنگی پرورشی و ایده های ناب مخصوص اولیا . دانش آموزان و همکاران فرهنگی @madrese_yar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اتیسم چیست؟ سیر تا پیاز اتیسم ✅مجله خانوادگی خبری خبرهای آموزشی،فرهنگی ،علمی و ... اخباری جالب آنچه شما دوست دارید ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @goldennews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هر دقيقه از عمرمان نفس‌هائی است که باز نمی‌گردد پس اين دقايق و اين نفس‌ها را صرف ذكر الله سبحان به ویژه تلاوت قرآن كنيد ✨أَلَا بِذِكْرِ اللهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ✨ که ياد خدا آرامش بخش دل‌هاست♥️ مطالب مفید علمی و فرهنگی پرورشی و ایده های ناب مخصوص اولیا . دانش آموزان و همکاران فرهنگی @madrese_yar
1️⃣1️⃣ 🎙 حجت الاسلام و المسلمین ♦️نکات تفسیری قرآن کریم ✋🏼 طرد عافیت طلبان (يَعْتَذِرُونَ إِلَيْكُمْ إِذَا رَجَعْتُمْ إِلَيْهِمْ ( التوبة/94)... فَأَعْرِضُوا عَنْهُمْ إِنَّهُمْ رِجْسٌ وَ مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ: التوبة/95) 🎯 توجه ویژه به ایثارگران عرصه های جهاد و شهادت (وَ مِنَ الْأَعْرَابِ مَنْ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ يَتَّخِذُ مَا يُنْفِقُ قُرُبَاتٍ عِنْدَ اللَّهِ وَ صَلَوَاتِ الرَّسُولِ أَلاَ إِنَّهَا قُرْبَةٌ لَهُمْ سَيُدْخِلُهُمُ اللَّهُ فِي رَحْمَتِهِ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ: التوبة/99) ‼️توجه به خطر نفاق درمناصب مختلف (وَ مِمَّنْ حَوْلَكُمْ مِنَ الْأَعْرَابِ مُنَافِقُونَ وَ مِنْ أَهْلِ الْمَدِينَةِ مَرَدُوا عَلَى النِّفَاقِ لاَ تَعْلَمُهُمْ نَحْنُ نَعْلَمُهُمْ: التوبة/101) 🚦 طرد تفرقه افکنان (وَ الَّذِينَ اتَّخَذُوا مَسْجِداً ضِرَاراً وَ كُفْراً وَ تَفْرِيقاً بَيْنَ الْمُؤْمِنِينَ وَ إِرْصَاداً لِمَنْ حَارَبَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ مِنْ قَبْلُ: التوبة/107) 🌷 مؤمن نبرد با دشمن و شهادت را تجارت می بیند و نه خسارت (إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ: التوبة/111) ☢️ طرد عمومی بهترین مجازات خائنان (حَتَّى إِذَا ضَاقَتْ عَلَيْهِمُ الْأَرْضُ بِمَا رَحُبَتْ وَ ضَاقَتْ عَلَيْهِمْ أَنْفُسُهُمْ وَ ظَنُّوا أَنْ لاَ مَلْجَأَ مِنَ الله: التوبة/118) ✅ ترجیح پیوند ایمانی بر پیوندهای نسبی و حزبی و منصبی (مَا كَانَ لِلنَّبِيِّ وَ الَّذِينَ آمَنُوا أَنْ يَسْتَغْفِرُوا لِلْمُشْرِكِينَ وَ لَوْ كَانُوا أُولِي قُرْبَى مِنْ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُمْ أَصْحَابُ الْجَحِيمِ: التوبة/113) ✈️ مهاجرت برای یادگیری دین ( فَلَوْ لاَ نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ ک التوبة/122) ⚛️ تطبیق خود با قرآن نه قرآن با خود (وَ إِذَا تُتْلَى عَلَيْهِمْ آيَاتُنَا بَيِّنَاتٍ قَالَ الَّذِينَ لاَ يَرْجُونَ لِقَاءَنَا ائْتِ بِقُرْآنٍ غَيْرِ هٰذَا أَوْ بَدِّلْهُ قُلْ مَا يَكُونُ لِي أَنْ أُبَدِّلَهُ مِنْ تِلْقَاءِ نَفْسِي إِنْ أَتَّبِعُ إِلاَّ مَا يُوحَى إِلَيَّ إِنِّي أَخَافُ إِنْ عَصَيْتُ رَبِّي عَذَابَ يَوْمٍ عَظِيمٍ: یونس/15) 🔷 طلب شفا ازقرآن (يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَتْكُمْ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَ شِفَاءٌ لِمَا فِي الصُّدُورِ: یونس/57) مطالب مفید علمی و فرهنگی پرورشی و ایده های ناب مخصوص اولیا . دانش آموزان و همکاران فرهنگی @madrese_yar
چی بگم آخه.....17 آذر 99.pdf
7.55M
✅جملات ساده تذکرلسانی برای موقعیتهای مختلف👌 🔻مطابق احکام فقهی و ظرافتهای روانشناسی کاری از مرکزتخصص‌آموزش‌امربه‌معروف‌کشور 🔻تحت اشراف علمی دکترعلی‌تقوی نویسنده اجازه انتشار در فضای مجازی را داده است. مطالب مفید علمی و فرهنگی پرورشی و ایده های ناب مخصوص اولیا . دانش آموزان و همکاران فرهنگی @madrese_yar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥آموزش بامزه وضو😍😊 برنامه حسینیه معلی مطالب مفید علمی و فرهنگی پرورشی و ایده های ناب مخصوص اولیا . دانش آموزان و همکاران فرهنگی @madrese_yar
💠 اهمّیّت «صله رحم» در قرآن کریم 🔹 از كارهاى بسيار نيک، و اعمال پسنديده كه حضرت حق و انبياء و امامان نسبت به آن اصرار ورزيده‌اند است. 🔸 ملا محسن فيض کاشانی كه عمرى را با قرآن مجيد و روايات به سر برد، را به «زيارت ارحام»، و «رفع كمبودهاى مادى»، «حل مشكلات اقتصادى»، «كمک به كار و كسب»، و «ازدواج پسران و دختران آنان» معنا فرموده. اگر در آيات قرآن مجيد و روايات دقت شود، از مسئله همين معانى استفاده مى‌شود. 🔹 روش انبياء، و اخـلاق امامان شيعه در انجام همين واقـعيات عـالى بوده است. قرآن مجيد به سفارش مى‌كند، و آن را عمل صاحبان خرد مى‌داند، و قطع با رحم را به عنوان فسق و قاطع را فاسق مى‌شمارد. 🌟 در سوره مباركه نساء (آیه ۱) حكم مى‌كند تقواى الهى را نسبت به خداوند و ارحام مراعات كنيد، خيلى عجيب است كه ارحام را پس از خود ذكر فرموده است: «و اتَّقوا الله الَّذى تساءلونَ به الارحامَ». رعايت تقواى الهى نسبت به ارحام «رعايت آبرو و هويت آنها» و «شتافتن به ديدارشان»، و «رفع نواقص زندگى آنهاست». 🌟 در سوره مباركه رعد (آیه ۲۱) مسائلى را به عنوان خصوصيات صاحبان خرد بيان مى‌كند و سودِ قيامتىِ آن را پيشواز ملائكه از آنان در محشر، و سلام فرشتگان به ايشان، و عاقبت بخيرى مى‌داند‌. از جمله آن مسائل است. «و الَّذين يصلون ما امر الله به ان يوصل». ♨️ در سوره رعد (آیه ۲۵) درباره قطع رحم آيه‌اى كمرشكن قرار دارد: «و يقطعون ما امر الله به ان يوصل و يُفسدون فى الأرض اولئك لهم اللَّعنةُ و لهم سوء الدّار». و آنان كه قطع مى‌كنند آنچه را خدا به پيوند آن دستور داده، و فساد در زمين مى‌نمايند بر اينان است لعنت و براى آنان است دوزخ. 📚 برگرفته از کتاب «نظام خانواده در اسلام» استاد حسین انصاریان مطالب مفید علمی و فرهنگی پرورشی و ایده های ناب مخصوص اولیا . دانش آموزان و همکاران فرهنگی @madrese_yar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 کلیپ تصویری: «نماز را در مسجد بخوانیم» 🔸 حدیثی از پیامبر أعظم (صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله‌) مطالب مفید علمی و فرهنگی پرورشی و ایده های ناب مخصوص اولیا . دانش آموزان و همکاران فرهنگی @madrese_yar
نصیحتی شنیدنی از شهید مطهری درباره ماه مبارک رمضان.mp3
2.27M
▫️ نصیحتی شنیدنی از شهید مطهری درباره ماه مبارک رمضان؛ 🔸خرما نتوان خورد ازين خار که کشتيم 🔸ديبا نتوان بافت ازين پشم که رشتيم مطالب مفید علمی و فرهنگی پرورشی و ایده های ناب مخصوص اولیا . دانش آموزان و همکاران فرهنگی @madrese_yar
راه چاره‌ای جز نماز شب نداریم.mp3
5.8M
▫️ شرح حدیثی از امام صادق (ع)، درباره نماز شب 💢 راه چاره‌ای جز «نماز شب» نداریم. 👤 رهبر معظّم انقلاب مطالب مفید علمی و فرهنگی پرورشی و ایده های ناب مخصوص اولیا . دانش آموزان و همکاران فرهنگی @madrese_yar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞نماهنگ|همخوانی استدیویی مناجات با خدا ⚜لَکَ الْحَمْد⚜ 🤲برگرفته ازمناجات منظوم بسیار زیبای حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام ⭕️جدیدترین اثر: 💠گروه تواشیح بین المللی تسنیم💠 مطالب مفید علمی و فرهنگی پرورشی و ایده های ناب مخصوص اولیا . دانش آموزان و همکاران فرهنگی @madrese_yar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞نماهنگ|همخوانی استدیویی مناجات با خدا ⚜لَکَ الْحَمْد⚜ 🤲برگرفته ازمناجات منظوم بسیار زیبای حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام ⭕️جدیدترین اثر: 💠گروه تواشیح بین المللی تسنیم💠 مطالب مفید علمی و فرهنگی پرورشی و ایده های ناب مخصوص اولیا . دانش آموزان و همکاران فرهنگی @madrese_yar
هدایت شده از Ltms
کانال های 15 گانه مجموعه تدریس یار 👇👇👇👇👇👇 از ابتدایی تا متوسطه کانالهایی برای بهتر دیده شدن و بهتر بزرگ شدن. 👌👌👌👌👌👌👌👌👌 جهت سفارش تبلیغ شبانه و یا روزانه در ۱۵ کانال مجموعه تدریس یار با ما در ارتباط باشید @teacherschool ✅✅✅✅✅✅✅
هدایت شده از Ltms
گروه‌های درسی مجموعه تدریس یار در کنار گروههای آشپزی و ایده و کاردستی 👇👇👇👇👇👇 از ابتدایی تا متوسطه گروه‌هایی برای بهتر دیده شدن و بهتر بزرگ شدن. 👌👌👌👌👌👌👌👌👌 جهت سفارش تبلیغ شبانه و یا روزانه در مجموعه روزهای تدریس یار با ما در ارتباط باشید @teacherschool ✅✅✅✅✅✅✅
هدایت شده از Ltms
با سلام و عرض ادب بنا به درخواست دوستان و همکاران و اولیا گروه درسی پایه های مختلف درسی تشکیل می‌شود. لینک را به همکاران گرامی بدهید . پایه اول دبستان https://eitaa.com/joinchat/2838561015C9b93b1c1bd پایه دوم دبستان https://eitaa.com/joinchat/2346058024C62b0905ada پایه سوم ابتدایی https://eitaa.com/joinchat/2348548343Ccc7ed234f2 پایه چهارم دبستان https://eitaa.com/joinchat/3129409822C99b9231cd9 پایه پنجم ابتدایی https://eitaa.com/joinchat/4038852895C73efe08774 پایه ششم ابتدایی https://eitaa.com/joinchat/2426208538C231a05d739 پایه هفتم متوسطه https://eitaa.com/joinchat/3152085278Cb69fdb9dd1 پایه هشتم متوسطه https://eitaa.com/joinchat/2360607016Cd3b70332c6 پایه نهم متوسطه https://eitaa.com/joinchat/2469003546C8ef86ce53b بزرگ ترین گروه آشپزی و ایده در ایتا https://eitaa.com/joinchat/2931360063Cd33f759271 برای رفاه حال همکاران عزیز گروه ضمن خدمت فرهنگیان نیز ایجاد گردید لطفا لینک را برای سایر همکاران نیز ارسال کنید https://eitaa.com/joinchat/4057465145C48dce29c89 گروه ایده و تجربه های خانه داری و تجربیات https://eitaa.com/joinchat/82772314C8172105791 گروه هنر و ایده و کاردستی و بازی و شعر و نقاشی https://eitaa.com/joinchat/1079640406C7505d58e34
هدایت شده از Ltms
به بزرگترین مجموعه دانش‌آموزی در بپیوندید. 🌺دریافت ، و کلی اطلاعات دیگر برای افزایش نمره شما ✈️ 👇 کلاس اولی ها 👇👇👇 @tadriis_yar1 کلاس دومی ها 👇👇👇 @tadriis_yar2 کلاس سومی ها 👇👇👇 @tadriis_yar3 کلاس چهارمی ها 👇👇👇 @tadriis_yar4 کلاس پنجمی ها 👇👇👇 @tadriis_yar5 کلاس ششمی ها 👇👇👇 @tadriis_yar6 کلاس هفتمی ها 👇👇👇 @tadriis_yar7 کلاس هشتمی ها 👇👇👇 @tadriis_yar8 کلاس نهمی ها 👇👇👇 @tadriis_yar9 کلاس دهمی ها 👇👇👇 @tadriis_yar10 کلاس یازدهمی ها 👇👇👇 @tadriis_yar11 کلاس دوازدهمی ها 👇👇👇 @tadriis_yar12 کانال کلی برای معلمان @tadriis_yar کانال ضمن خدمت و اطلاع از مسابقات @ltmsme کانال ایده و نقاشی و کاردستی @naghashi_ghese کانال فیلم و قصه کودکانه @ghesehayekoodakaneeh کانالی حاوی مطالب مفید فرهنگی و پرورشی ویژه اولیا و معلمان @madrese_yar کانال ترفند و خلاقیت @khalaghbashh کانال آشپزی و نکات جالب @ashpaziibaham کانال اخبار طلایی ✅اخباری جالب آنچه شما دوست دارید در هر زمینه ای با ما همراه باشید ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @goldennews فروشگاه معلم اقتصاد یار خانواده یار معرفی سیگنال بورس معرفی لوازم آموزشی ارزان معرفی کتاب آموزشی ارزان معرفی کتاب داستان و ..... ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @shopteacher کانال داستان و حکایت هر روز یک پارت داستان و معرفی کتب مشهور در کانال داستانکده ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @dastankadeh
✅ یه کانال پر از داستانهای صوتی کودکانه🧑‍🎄 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @ghesehayekoodakaneeh
چون که با کودک سر و کارت فتاد پس زبان کودکی باید گشاد امروزه عالمان و فرهیختگان علم تعلیم‌وتربیت سعی دارند پایه و اساس علوم را بر ذوق و علاقه دانش‌آموزان استوار سازند. از این‌رو، این‌جانب که سال‌هاست به تعلیم‌وتربیت نوآموزان کشورم اشتغال دارم، درصدد برآمدم مقاله‌ای در زمینه تجربه‌های خود بنویسم؛ تجربه‌هایی درباره سهل و ساده بودن تدریس، و به‌کارگرفتن سبکی که نه‌تنها دانش‌آموزان از فراگرفتن آن دچار خستگی نمی‌شوند، بلکه خستگی‌هایشان نیز از بین می‌رود. نوآموزان از میان گفتارها و مطالبی که روزانه می‌شنوند، قسمت‌هایی را زودتر فرا می‌گیرند که موزون و همراه با نواهای گوناگون کودکانه باشند. آن‌ها از کلیه کتاب‌هایی که در دسترسشان قرار می‌گیرد، بیشتر به قسمت‌هایی توجه می‌کنند که مصور و شامل عکس‌ها و نقاشی‌های زیبا و جالب باشند. زبان و گفتار نقشی بسیار اساسی در بیانات ما دارد و درواقع ابزار و وسیله‌ای برای ارتباط برقرارکردن با نوآموزان است. نکته بسیار مهم و کلیدی قبل از هر نوع آموزش، ارتباط برقرارکردن آموزگار یا مربی با دانش‌آموز است. این ارتباط از طریق گفتار صورت می‌گیرد. لذا نوآموز زمانی مطلبی را یاد می‌گیرد که گوینده را دوست بدارد و به او اطمینان داشته باشد؛ اطمینان عاطفی. کودکی که تحت‌تأثیر تشویق‌های محرک معلم خویش قرار می‌گیرد، می‌آموزد که بیشتر ببیند و بیشتر حس کند. معلم باید قبل از شروع به کار آموزش، کودک را علاقه‌مند و پایبند به خود و کلاس کند. بعد از وابستگی، آموزش آغاز می‌شود. آن موقع است که کودک مشتاقانه به مدرسه و کلاس می‌آید و هر روز برای یادگیری آماده‌تر از روز قبل خواهد بود. درس معلم ار بود زمزمه محبتی جمعه به مکتب آورد طفل گریزپای را با توجه به اینکه آموزش در دوره پیش‌دبستانی باید به‌صورت سمعی و بصری باشد، لازم است بینایی، شنوایی و تمرکز نوآموزان را تقویت کند تا بدین‌وسیله آن‌ها بتوانند به مهارت‌های خوب گوش‌دادن و خوب ‌دیدن برای درک و یادگیری مطالب مهم‌تر و سخت‌تر در سال‌های آتی دست پیدا کنند. همه ما در طول زندگی‌مان با افراد متفاوتی در گروه‌های سنی متفاوت برخورد کرده‌ایم. پاک‌ترین، راستگوترین و وفادارترین آن‌ها کودکان هستند. لذا باید هوشیار بود که این لوحه سفید را به غلط طراحی یا خط‌خطی نکنیم، زیرا در این صورت، هیچ غلط‌گیر و پاک‌کنی آن را پاک نخواهد کرد. البته این اشتباه علاوه‌بر نابودی زندگی و آینده کودک و خانواده‌اش، اجتماعی را هم نابود خواهد کرد. با توجه به نکات بالا و درک اهمیت شغل خطیر معلمی، ضرورت توجه به نوآموزان و ارتباطات بیشتر با آن‌ها و سعی در مراقبت از این کودکان مشتاق و آینده‌ساز مملکت، اهمیت دوره آموزش پیش‌دبستان بر همگان مشخص می‌شود ✅جهت سفارش در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛ @teacherschool ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @tadriis_yar
ماندگاری با تجربه‌نگاری      آغاز دهه هفتاد، وقتی برای نخستین بار به‌عنوان معلم سر کلاس درس حاضر شدم، یکی از دبیران مورد علاقه و اثرگذار دوران تحصیلم که انگیزه معلمی را در من شعله‌ور کرده بود گفت: «نیرو! معلمی نود درصد تجربه است و ده ‌درصد سواد» . به هر روی، دانش و تجربه مکمل یکدیگرند. مَثَل این دو، مَثَل دو پا برای حرکت آدمی است. به یکی تکیه می‌کنیم و دیگری را پیش می‌بریم و در گام بعدی، با اتکا به دیگری، پای عقب‌مانده را به جلو سوق می‌دهیم. به تجربه تکیه و دانش (نظریه) را ایجاد می‌کنیم و به دانش تکیه و تجربه را تفسیر می‌کنیم. در این میان، معلمی خاستگاه تجربه‌های سرشار و گوناگونی است که هر کدام می‌تواند واجد آثار پیش‌برنده یا بازدارنده درخور توجهی باشد؛ تجربه‌هایی که لزوماً نه مسبوق به سابقه معلم هستند و نه مندرج در کتاب، ولی می‌توانند رافع نیاز معلمان تازه‌کار و عامل بهره‌وری بیشتر معلمان کهنه‌کار باشند. به‌ویژه که معلم هرسال با دانش‌آموزان، کلاس‌ها و موضوعاتـی کامـلاً متفاوت مواجه است. معلم در این شرایط برای اداره کلاس و تحقق اهداف آموزشی خویش نمی‌تواند تنها به دانش صریح1 مندرج در کتاب‌ها اکتفا کند، چراکه آن را پاسخگوی موقعیت‌های ناخواسته و بی‌شمار پیش رویش نمی‌یابد، بلکه به گستره‌ای از دانش نیازمند است که آن را به‌طور ضمنی2 دریافته است؛ دانشی که در پی تجربه‌های شخصی پدیدار شده و به آسانی تن به نمایش و بیان صریح نمی‌دهد. از این رو، شاهدیم که علاوه بر برنامه‌های درسی رسمی یا آشکار، برنامه درسی پنهان3 یا همان تجربه‌های قصدنشده در دایره امور کلاس قرار می‌گیرند. این تجربه‌های گران‌سنگ که به بهای عمر گرانبار معلم و دانش‌آموزان پدید می‌آیند، در سینه و خاطر ایشان هستند که غالباً به ورطه فراموشی سپرده می‌شوند و قابل دسترسی و استفاده نیستند. در حالی که می‌توان با بهره‌جویی از تجربه‌نگاری، ضمن بی‌نیازی از بازانجام ناکامی‌ها، بر قلمرو روش‌ها و الگوهای مؤثر در جریان آموزش افزود و با کمترین هزینه و آزمون و خطا مسیر رسالت و اثربخشی خود و یادگیری لذت‌بخش فراگیرندگان را هموارتر کرد. تجربه‌نگاری، به‌ویژه اگر در قالب خاطرات صورت پذیرد، شیرینی و باور دیگری را بارور می‌کند. نمونه اين کار را می‌توان در کتاب آقامعلم4 نوشته فرانک مک‌کورت مشاهده کرد. او که یک معلم معمولی و ناآشنای ایرلندی‌تبار بود، پس از ثبت تجربه‌های معلمی خویش، نه‌تنها پرفروش‌ترین کتاب وقت ایالات متحده را رقم زد و خود را نام‌آشنا و شهره ساخت، بلکه در مدیریت دانش5  نقشی ایفا کرد. نگارنده، این کتاب را پیش‌تر در شماره هشتم رشد معلم سال 1391 معرفی کرد. رمزینه‌ آن در مقابل آمده است. از آن پس من نیز تجربه‌های معلمی خود را در وب‌نوشت «یادداشت‌های آقامعلم» درج کردم. این تجربه چهارده پیامد ضمنی به دنبال داشت: شناخت برنامه درسی پنهان کلاس؛ بهبود مستمر و خودارزیابی، تولید دانش کاربردی و بومی؛ گفتمان هم‌رسانی تجربه‌ها؛ گسترش فضای ارتباطی معلم؛ دریافت بازخورد اثربخش؛ پویایی نوآورانه معلم؛ رصد بیرونی جریان کلاس؛ الگوگیری معلمان تازه‌کار؛ مهارت‌افزایی نگریستن و نگاشتن؛ پیوند هم‌افزای تعلیم و تألیف؛ افزایش انگیزه آموزشی؛ رفع خشکی و تلخی کلاس و بالاخره شناخت و هم‌سویی بیشتر دانش‌آموزان و معلم. شرح این تجربه‌ها در «یادداشت بنویس، آقامعلم!» در شماره 8 سال 1395 رشد مدرسه فردا به رمزینه مقابل آمده است. از آن پس تاکنون نیز بهره‌های ناخواسته و ارزنده‌ای، افزون بر موارد مزبور، کسب کرده‌ام. نخستین بهره آن ایجاد ارتباط گسترده‌تر با معلمان و مدیران مناطق گوناگون کشور بود که عرصه امکان بیشتری را برای انتقال تجربه‌ها در نشست‌هایی به شکل سخنرانی و کارگاه فراهم کرد. این موضوع جدا از افزایش فرصت‌های کاری و درآمدی، احساس مفیدبودن و عزت‌نفس ویژه‌ای به دنبال داشت. اغلب محتوای این نشست‌ها بر تجربه‌های زیسته مستند و نگاشته مبتنی بود و پس از تحلیل کیفی و آرایش آن‌ها، دلالت‌هایی کاربردی ایجاد می‌کرد که بر ارزش آن‌ها می‌افزود. بازخوردهای رضایتمندانه نسبت به تغییرات برخاسته از این ارائه‌ها، به حس خوب و شناخت مضاعف گوینده و تقاضایی فزاینده منجر می‌شد که بهره‌های گسترده‌تر، از جمله یادداشت‌های متعدد در نشریات را به ارمغان داشت. گفتنی است، بخش عمده داده‌های کیفی رساله دکترای نگارنده نیز از همین تجربه‌نگاری‌ها برخاسته است. شرح این مطلب در سخنرانی تقریباً کوتاه نگارنده در یکی از همایش‌های ارائه تجربه معلمان بیان شد. دیدن فیلم آن6 با استفاده از رمزینه مقابل در تبیین و انگیزه‌بخشی این موضوع مؤثر است.
امروزه تجربه‌نگاری و همچنین مستندسازی، جدا از ضرورت آن، به‌سهولت قابل انجام است. وجود گوشی‌های هوشمند که هم امکان ذخیره صدا و تصویر دارند و هم می‌توانند صدای فرد را به نوشته تبدیل کنند، انجام این امر را آسان و سریع می‌کند. با یادسپاری رخدادهای هر کلاس یا درج کلیدواژه‌های مرتبط، می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی یا وب‌نوشت یا دیگر سایت‌های میزبان، تجربه‌های کلاس خود را روایت کنید و به اشتراک بگذارید. ضمن آنکه می‌توانید با بازخوردهای مخاطبان، اعم از دانش‌آموزان یا خوانندگان، بر غنای آن بیفزایید و به مرور از توصیف به تفسیر و تحلیل و حتی پژوهش‌های کیفی7 سوق پیدا کنید.   کلام آخر تجربه‌نگاری موجب نشر و نقد تجربه‌ها می‌شود و به‌ویژه اگر با شایستگی و خیرخواهی همراه باشد، ماندگاری تجربه و تجربه‌گر و بهره‌های سرشاری برای رشد حرفه‌ای او و بهبود نظام آموزشی کشور به دنبال خواهد داشت. طبیعی است، انجام هر کار جدیدی دشوار می‌نماید و دلایل گوناگونی برای پرهیز از آن تداعی و بیان می‌شوند. لیکن شروع و انجام مستمر این کار شور و انگیزه‌ای درونی و بیرونی در فرد ایجاد می‌کند و می‌تواند نقطه عطفی در مسیر معلمی او شود. به هر روی، کم‌رنگ‌ترین جوهرها از قوی‌ترین حافظه‌ها ماندگارترند ✅جهت سفارش در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛ @teacherschool ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @tadriis_yar
کلاس دلخواه / اعظم لاریجانی ایجاد جذابیت در آموزش از راه‌های متفاوتی با دانش‌آموزان ممکن است. یکی از این راه‌ها بر پایه شناخت و درک علاقه‌مندی‌های هر دانش‌آموز است. یکی تماشای فیلم را می‌پسندد و آن دیگری با کتاب دوستی دارد. حتی یکی ترجیح می‌دهد با بازی رایانه‌ای وقت بگذراند. معلمی که با آگاهی از تمایلات دانش‌آموزان، روش‌های آموزشی متنوعی را برمی‌گزیند، فرصت یادگیری با کیفیتی را در اختیار آنان قرار می‌دهد. بر این اساس، او علاوه بر آموزش، رابطه صمیمانه‌ای با دانش‌آموزان خواهد داشت؛ رابطه‌ای که در آن اعتماد به وجود می‌آید، زیرا آن‌ها می‌بینند که نظرات و علاقه‌هایشان مورد توجه است. از آن گذشته، هر معلمی به دنبال راهی است که توجه جدی و متمرکز دانش‌آموزان را به موضوعی جلب کند و چه راهی مؤثرتر از آنکه فرصت‌هایی فراهم شوند تا در زمینه‌هایی که با آن علاقه‌مندند، به جست‌وجو و کشف بپردازند و در این میانه بیاموزند. آن‌ها همیشه مشتاق حضور در چنین کلاس سرگرم‌کننده و لذت‌بخشی خواهند ماند ✅جهت سفارش در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛ @teacherschool ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @tadriis_yar
ای معلم🌸🍃 هیچ شعری تو را در وزن، یارای تحمل نیست ... و هیچ بیتی تو را در قافیه به پایان نمی رساند ... از بزرگی تو تنها ردیفی از نشانگان شگفتی باقی می ماند... عظمت تو را صرفا باید به نظاره ایستاد در فراخنای فهم و ادراک زمان .... با کلید واژه های عشق و اندیشه🌸🍃 روز معلم بر شما همکاران فرهیخته تبریک و تهنیت باد.🌸🍃 ✅جهت انجام آزمون ضمن خدمت ؛ @teacherschool ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @ltmsme