▪️ ۸ شهریور، سالروز شهادت دو خدمتگزار واقعی، دو تن از متفکران آموزش و پرورش که بر خلاف اسم و رسمشان، تفکرشان مهجور مانده است. سالروز شهادت شهیدان #رجایی و #باهنر گرامی باد.
✔️ مدرسه دادخواهی
▪️ @madrese_dadkhahi
ثبت نام در دومین دوره تمدن نوین اسلامی: دوران جدید تا ۱۶ شهریورماه ۱۴۰۳
⭕️ در قالب یک دوره آموزشی و نظری در روزهای 18 تا 20 شهریور ماه 1403، حضوری و مجازی
✅اساتید و مربیان دوره:
♦️دکتر حسن رحیمپور ازغدی
♦️استاد عبدالحمید نقره کار
♦️دکتر محمدهادی همایون
♦️دکتر پرویز امینی
♦️دکتر عبدالکریم خیامی
♦️حجت الاسلام علی فرحانی
♦️دکتر عطاءالله بیگدلی
♦️دکتر محمدجبارپور
♦️دکتر بهزاد عمران زاده
♦️دکتر حمید دهقانیان
♦️دکتر علی امینیان
♦️استاد جمال یزدانی
🟥متقاضیان جهت کسب اطلاع بیشتر به تارنمای پژوهشکده تمدنی شهید صدر(ره) به آدرس sadr.ihu.ac.ir و یا کانال این پژوهشکده در پیام رسان های ایتا و بله با آی دی @sadr_ir مراجعه کنند، همچنین، تلفن 76702510-021 (داخلی 222) و نیز پست الکترونیکی sadr@ihu.ac.ir پاسخگوی تمامی علاقمندان خواهد بود.
🔹 درباره دوران جدید https://b2n.ir/n53972
🔹️ فرم ثبت نام https://b2n.ir/f60865
🔹️ سوالات متداول https://b2n.ir/d97953
┄┅═✧❁🌿🌺🌿❁✧═┅┄
🟥 پژوهشکده تمدنی شهید صدر (ره)
📲@sadr_ir
🌐https://sadr.ihu.ac.ir/
لینک حضور مجازی در دوره: https://www.skyroom.online/ch/sadr/doran2
چگونگی بازتاب مساله فلسطین برای کودک. دکترفاضل.pdf
325.5K
📚 #بخوانید | #جزوه «چگونگی بازتاب مسئله فلسطین در ادبیات کودک»
✍️ گفتاری از:
دکتر رقیه فاضل؛ پژوهشگر تربیت اسلامی
📝 برخی از محورهای اصلی:
- چرا باید با کودک در مورد فلسطین گفتوگو کرد؟
- جنگها از کجا آغاز میشوند؟
- چگونه جنگ تمام میشود؟
- درباره جنگ به کودک چه بگوییم؟
🔹 #مخاطب: اساتید، معلمین، نویسندگان، والدین و دغدغهمندان تربیتی
🔹 فرصتی برای مرور و تامل در مبانی فکری جهت فعالیت برای کودک و نوجوان
🇵🇸🇵🇸🇵🇸
✅ واحد ادبیات کودک و نوجوان خانه همبازی در راستای مسئولیت تاریخی خود برای مساله فلسطین، در کارگاهی با ارائه دکتر رقیه فاضل به مورخۀ ۲۶ مهر ۱۴۰۲ به بررسی چرایی و چگونگی بازتاب آن در ادبیات کودک پرداخت.
محتوای کارگاه با همکاری مجمع اسلامی حبلالله به صورت جزوه مکتوب برای استفاده دغدغهمندان آماده شده است.
📌 قابل توجه نویسندگان محترم:
اگر مبتنی بر نوع نگاه و جهتگیری خانه همبازی موفق به خلق داستان یا شعر با محوریت فلسطین و جبهه مقاومت شدید، جهت چاپ و نشر (با حفظ حقوق مادی و معنوی صاحب اثر) برای ما ارسال کنید.
🔹 ارسال آثار در ایتا، بله، سروش و روبیکا:
🆔 @aftabgardan_baghche
🔘 همراه ما باشید:
☑️ @hablollahir
☑️ @hambazi_tv
✅ چگونه معنای شهادت را به دانشآموزان ابتدایی آموزش دهیم؟
✍رقیه فاضل
🔻معلم کلاس اول بودند. دیروز با چشمهای اشکبار میگفتند فردا را چکار کنیم؟ سوالهای بچهها، غم خودمان و...
به نظرم برای کودک، امید دادن از همه مهمتر است. همان که حضرت آقا هم در پیامشان اشاره کردند که «سیّد مقاومت، یک شخص نبود، یک راه و یک مکتب بود، و این راه همچنان ادامه خواهد یافت» و نیز فرمودند «جنایتکاران صهیونیست بدانند که بسیار کوچکتر از آنند که به ساخت مستحکم حزبالله لبنان صدمهی مهمی وارد کنند».
انتقال این پیام استحکام، هم دلها را محکم میکند و هم وقتی دل محکم شد، ترس و امید و هیجان متعادل میشود و امکان عمل عقلانی بیشتر.
اما چطور به کودک میتوان این را گفت؟
حرفهای زیادی هست. آنچه در گام اول باید مطرح شود، این است که کودک بداند لزوما هر ضربهای، مهلک نیست و چه بسا میتواند زاینده و رشد دهنده باشد. وقتی بدانیم بعضی ضربهها را میشود اینطور دید، میشود گفتگو کرد و مصداقی شهادت را و شهادت سید را هم بررسی کرد با گزارهها و تجاربی از دل تاریخ و وقایع منطقه.
اما اصل این مثال نقض که دل را محکم میکند را چطور باید روایت کرد؟ شاید تمثیل.
پیشنهادم این بود که فردا یک گلدان با خودتان ببرید کلاس و از بچهها بپرسید به نظرتان اگر شاخهی این گل را ببُرم، گل میمیرد؟ و بگذارید گفتگو در بگیرد و عملاً قلمه زدن را به بچهها نشان دادهاید؛ که گاهی یک شاخه بریده میشود، اما هم آن ساختار گل میتواند پایدار باشد و هم آن شاخه بریده شده، نمیرد، بلکه زنده باشد و باز ریشه بدهد و رشد کند و...
«وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا ۚ بَلْ أَحْيَاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ...». ۱۶۹ سوره مبارکه آل عمران
قرار شد به چهل تا دانشآموز کلاسشان، قلمه هدیه بدهند، نذر شهید نصرالله...
پینوشت: تشبیه انسان و جامعه دینی به گیاه، از قرآن استنباط شده است، آنجا که در آیه ۲۹ سوره فتح میفرماید: «مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ... كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَىٰ عَلَىٰ سُوقِهِ...»
〰〰〰〰〰〰
🌐 کانال رسمی فرهنگی دانشگاه فرهنگیان استان قم 👇
🌐https://eitaa.com/far_cfu
-1091690750_-1771585965.pdf
750.3K
♦️طرحنامه "سفارتخانه مقاومت"
♦️ویژه مدارس
🔸سرنوشت انقلاب را برایتان بگویم ... | در آینده ایران و اسرائیل، تقابل مستقیم خواهند داشت 🔸
📆 (این سخنرانی آیت الله حائری شیرازی در جمع سپاه استان اصفهان - سال ١٣۶۵ هستش. یعنی حدود ۳۸ سال قبل)
⚔️ امروز در عالم دو ولایت مطرح است: «#ولایت_اهلبیت(ع) نسبت به مسلمانان خالص» و «#ولایت_یهود برای مسلمانان ناخالص».
هر دوی این ولایتها درحال رشد هستند و باید هم رشد کنند. ببینید چه میخواهم بگویم! در اینطرف، ولایت امام دارد سر بلند میکند. در آنطرف هم ولایت اسرائیل دارد سر بلند میکند. در این وسط، کسانی هستند که باید یا جذب این بشوند یا جذب آن بشوند. اگر هنوز جذب نشدهاند، بهخاطر این است که این دو ولایت هنوز بهاندازۀ کافی به #رشد_نهایی خودشان نرسیدهاند. اسرائیل هنوز به رشد نهایی خودش نرسیده است. نهضت امام هم هنوز به رشد نهایی خودش نرسیده است.
⚔️ کسانی که با امام مخالفت میکنند، اینها میمانند تا اینکه بالاخره از زیر پرچم اسرائیل سر دربیاورند! چون در عالم، دو ولایت بیشتر نخواهد بود. منتها این دو ولایت، هنوز به حد کافی بزرگ نشدهاند. در آینده، وقتی این دو کاملاً رشد بکنند، با یکدیگر #رودررو خواهند شد؛ یعنی دیگر هیچ مملکتی، بین [نهضت] امام و اسرائیل واسطه و فاصله نخواهد بود. الان سوریه و لبنان واسطه هستند. در آینده، حکومت اسلامی و اسرائیل [ #مستقیماً ] با هم اصطکاک پیدا خواهند کرد؛ یعنی ولایت اهلبیت(ع) یک طرف، یهود هم یک طرف! تمام کسانی که نمیتوانند زیر بار یهود بروند، میبینند که چارهای جز قبول ولایت اهلبیت(ع) ندارند. آنوقت، اهلبیت(ع) رشد میکنند. در این وضعیت است که تمام جوامع، جز یهودیصفتان، سراغ امام زمان(ع) میآیند و این مقدمۀ ظهور امام زمان(ع) خواهد شد.
⚔️ شما میپرسید: «چرا یهود، قطب مقابل ولایت اهلبیت(ع) است؟» در روایت داریم کسانی که با اهلبیت(ع) مخالفت کنند و بغض ایشان را داشته باشند، یهود این امتاند.
زینب کبری(ع) در همین ایام محرم و صفر، در کوفه صحبت کرد. حضرت به اهل کوفه گفت: «ضربت علیکم الذلة و المسکنة»! یعنی همانچیزی را که قرآن به یهود نسبت داده، حضرت خطاب به کوفیان میگوید! اینجا مقصود از کوفیان، تنها اهل کوفه نیست. کوفه در آن روز، نمونهای بوده برای تمام کسانی که امام حسین(ع) را ترک کردند. قرآن به یهود گفت: (ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ وَ الْمَسْكَنَةُ وَ باؤُ بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ) و زینب کبری هم خطاب به کسانی که امام حسین(ع) را تنها گذاشتند، چنین گفت.
امروزه هم، #ولایت_فقیه، همان تجلّی ولایت اهلبیت(ع) است؛ آنهایی که ولایت فقیه را نپذیرفتند، ولایتشان به ولایت یهود منتهی خواهد شد!
⚔️ #سرنوشت_این_انقلاب را برایتان گفتم تا اگر سختیها و فشارهایی پیش آمد، بدانید کسی که بناست در صف اهلبیت(ع) باشد را تحت فشار قرار میدهند. این شخص اگر به درد اهلبیت(ع) نخورد، به صف دشمنان ایشان ملحق خواهد شد. در مقابل هم، بسیاری افراد از صف دشمنان بیرون میآیند و به صف شما میپیوندند. بدانید که صف انقلاب، این است و این مشکلات را دارد تا زمانی که جلوه پیدا بکند.
💠 کانال فتوحات عرفانی:
@fotuhat
🎉 ضمن عرض تبریک به مناسبت
حملهی شیرین امشب مون به تل آویو
*در زمان انتشار اخبار جنگ، ما دستورالعملی رو برای نحوه برخورد با فرزندان آماده کردیم. این راهنما به ما کمک میکنه تا به بهترین شکل ممکن با احساسات و نگرانیهای اونها برخورد کنیم و فضای امنی برای گفتگو فراهم کنیم.* 🌱
🧨 در این لحظات حساس و پر از غرور و حماسه و دلاوری
برای اینکه کودکانمون هم احساس غرور و عزت رو داشته باشند و آسیبی نبینند، هنگام صحبت درباره حملات موشکی ایران به نکات زیر توجه کنید:
*📌 از ایجاد رعب و وحشت خودداری کنید:*
با آرامش و اطمینان صحبت کنید و از بیان جزئیات ترسناک و نگرانکننده پرهیز کنید.🪴
*📌 با شادی و افتخار صحبت کنید:*
با شوق و هیجان درباره دستاوردهای کشورمون صحبت کنید.
بگید که ایران موفق شده موشکهایی بسازه که از کشورمون دفاع میکنند.🪷
*📌 احساس امنیت رو در کودکان تقویت کنید:*
به اونها اطمینان بدید که همه چیز خوبه و ما در امنیت هستیم. تأکید کنید که کشور ما قوی ست و از ما محافظت میکنند.🌿
*📌 اخبار را با نگرش مثبت دنبال کنید:*
هنگام تماشای اخبار، نگرش مثبت و خوشحالی داشته باشید. تا جای ممکن سعی کنید بچه ها رو غرق در اخبار نکنید و جدای از بچه ها اخبار را دنبال کنید و درباره اتفاقات جلوی بچه ها صحبت نکنید مگر اتفاقاتی که حس مثبت و موفقیت داشته باشه.✨️
از نشون دادن واکنشهای اضطرابآور و ترس از جنگ و حمله اسرائیل در حضور کودکان خودداری کنید.🍀
*📌 به سؤالات کودکان پاسخ دهید:*
اگر پرسیدند، با سادگی و صداقت پاسخ بدید. از کلمات امیدبخش استفاده کنید و نگرانیهاشون رو کاهش بدید.💐
*📌 از زبان مناسب استفاده کنید:*
از کلمات مثبت و امیدوارکننده بهره ببرید. از بیان کلمات خشن یا تهدیدآمیز دوری کنید.🌹
*📌 الگوی مناسبی باشید:*
رفتار و احساسات شما بر کودکان تأثیر مستقیم داره. آرامش و اعتماد به نفس رو در واکنشهای خودتون نشون بدید.🌲
*📌 فعالیتهای شاد انجام بدید:*
بعد از دیدن اخبار، بچه ها رو به بازی یا فعالیتهای سرگرمکننده دعوت کنید. این کار به کاهش استرس و نگرانی اون ها کمک میکنه.🪻
*📌 مراقب محتوای رسانهای باشید:*
از نمایش تصاویر یا فیلمهای ترسناک در حضور کودکان پرهیز کنید. محتوایی رو انتخاب کنید که برای سن شون مناسب باشه.🌾
*📌 ارتباط تون رو با بچه ها حفظ کنید:*
به کودکان اجازه بدید احساسات و نگرانیهاشون رو با شما در میان بذارن. به صحبتهاشون گوش بدید و اون ها رو حمایت کنید.🌻
*اگر ترس در کودکان ایجاد بشه، درمان اون میتونه بسیار دشوار باشه، پس دقت کنید.💡
حتی وقتی اخبار رو میبینید، با نگرش مثبت و خوشحالی اون رو دنبال کنید. این کار به کودکان کمک میکنه تا احساس آرامش داشته باشن و به آینده امیدوار باشن.🍃
بیاید با هم مراقب باشیم تا نسل آینده مون با اعتماد به نفس و احساس امنیت و احساس دلاوری و مقاومت رشد کنه.*
📍نشر بدید تا دیگران هم از این مطالب مفید بهره ببرند.
🌐 *میرسبحان سادات | روانشناس:*
♦️امروز را از دست ندهید!
سلام؛ امروز از ایام الله است. نماز جمعه امروز نمایش شکوه جبهه حق و ایجاد رعب در جبهه باطل است. معلمان و مدیران عزیز حتی المقدور با شاگردان و دانش آموزان حاضر شوند.
حضور در نمازجمعه(بخوانید جمعیت) امروز از آن عبادت های دست جمعی است که ثواب همه برای همه نوشته می شود! بالاتر آن، عمل به تکلیف است.
امروز روز آزمایش جبهه حق است. لقد رضی الله عن المومنین اذ یبایعونک تحت الشجره فعلم ما فی قلوبهم فانزل السکینه علیهم و اثابهم فتحا قریبا.
امروز را از دست ندهیم!
#بیعت_رضوان
سلام؛ اگر علاقه مندید در حد وسع به لبنان کمک کنید به گروه قضیتنا سری بزنید.
https://jamalnashr.com/landing-felestin/
کتابهای داستان کودکانه با محوریت قصه فلسطین که نشر جمال با همکاری سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک منتشر کرده است (پویش قصه قدس)
✍ طرحی تحولی برای آموزشوپرورش در دستور کار کمیسیون آموزش مجلس
♦️ طرح تقویت نظام آموزشوپرورش (یکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳) در دستور کار کمیسیون آموزش مجلس قرار گرفت. خلاصه مفاد این طرح که عمدتاً با رویکرد تمرکززدایی و مدرسهمحوری نوشته شدهاند، بدون در نظر گرفتن ترتیب ثبت مواد، بدین شرح است:
1⃣ تجمیع ادارات کل مربوط به آموزشوپرورش در استانها (اداره کل آموزشوپرورش، نوسازی، کانون پرورش و دانشگاه فرهنگیان) و تشکیل سازمان آموزشوپرورش در هر استان و سپس تفویض اختیارات مالی و اداری از ستاد به استانها؛
2⃣ ایجاد «معاونت اقتصادی» در آموزشوپرورش بهمنظور فعالسازی ظرفیتها و افزایش بهرهوری درآمدهای اختصاصی و ارتقاء معیشت فرهنگیان؛
3⃣ تشکیل «معاونت آموزش» با ادغام معاونت ابتدایی و متوسطه با هدف یکدست شدن مدیریت حوزه آموزش؛
4⃣ تبدیل معاونت فعلی «برنامهریزی و توسع منابع» به معاونت «نیروی انسانی» بهجهت افزایش تمرکز معاونت بر ساماندهی نیروی انسانی؛
5⃣ اجباری کردن یک سال دوره پیشدبستانی با کاهش سن آغاز تحصیل به پنجسال تمام و بازنگری در دوره ابتدایی بهنوعی که سال اول ابتدایی به پیشدبستانی تبدیل و آموزشهای ابتدایی به پنج سال محدود شود. (تبدیل به نظام ۱-۵-۳-۳)؛
6⃣ بازنگری در محتوای مقطع ابتدایی بهمنظور تغییر رویکرد از حافظهمحوری به مهارتمحوری با تأکید بر بازی و سرگرمی؛
7⃣ تشکیل پایگاه اطلاعات جامع مدارس و رتبهبندی مدارس براساس آن بهمنظور ایجاد سکویی برای سنجش و تحلیل وضعیت نظام آموزشوپرورش در سطح مدارس و واحدی اطلاعاتی جهت توزیع عادلانه بودجه، خدمات و امکانات آموزشی و ارتقاء کیفیت مدارس لازمالتوجه و ممانعت از رقابتهای نابجا (همچون دهکبندیهای خانوار در نظام اقتصادی)؛
8⃣ اصلاح تقویم آموزشی متمرکز مدارس و اعطای اختیار به استانها ضمن لغو قانون «بازگشایی مدارس در ابتدای مهرماه هر سال» مصوبه سال ۱۳۷۶؛
9⃣ اجازه به آموزشوپرورش برای افزایش برخی از ضریبهای حقوقی معلمان مقطع ابتدایی؛
🔟 اعمال مشوقهایی برای معلمان مناطق محروم و حاشیه شهر همچون پرداخت هزینههای رفتوآمد و افزایش برخی ضریبهای حقوقی؛
1⃣1⃣ تکلیف دانشگاه فرهنگیان به تربیت معلم ویژه مدارس سمپاد بهمنظور ماندگاری معلمان با سابقه در مدارس عادی دولتی و همچنین تعلیم تخصصهای ویژه تربیت دانشآموز سمپاد به معلمان ویژه این مدارس؛
2⃣1⃣ تکلیف دانشگاه فرهنگیان به تربیت معلمان چند مهارتی و معلمان ویژه دروس جدیدالتألیف؛
3⃣1⃣ در نظر گرفتن پاداش ویژه مدیران و پرسنل مدارس و واحدهای درآمدآفرین بهصورت بخشی از درآمدها؛
4⃣1⃣ ارتقاء انجمن اولیاء و مربیان به نهاد عمومی غیردولتی با هدف افزایش مشارکت اولیا؛
5⃣1⃣ برونسپاری چاپ و توزیع کتب درسی و کمک درسی و تمامی بستههای یادگیری به بخش غیردولتی بهمنظور کاهش تصدیگریهای دولتی؛
6⃣1⃣ تفکیک درگاه جذب نیروی آموزشی و اداری در آزمونهای استخدامی وزارت آموزشوپرورش.
📖 مرکز پژوهشهای مجلس در خصوص هر یک از بندهای این طرح کارهای کارشناسی مفصلی انجام داده است که خلاصه این مطالعات، به زودی منتشر خواهد شد.
🌍 به کانال مدارس برتر ایران و جهان خوش آمدید:
https://eitaa.com/madresebartar/476
فراخوان طرحهای پژوهشی ستاد تعلیم و تربیت شورایعالی انقلاب فرهنگی؛ سال ۱۴۰۳
ضوابط شرکت در فراخوان:
🖊طرحنامهها میبایست طبق استاندارد معرفی شده در سایت www.sccr.ir/r/1403 تنظیم شود.
📄 پژوهشگران محترم نسبت به بارگذاری فایل در قالب word اقدام نمایند.
✉ طرحنامه تکمیل شده به آدرس الکترونیکی setadetarbiat@sccr.ir ارسال شود.
⏱ مهلت ارسال طرحنامه تا ۱۵ آذر خواهد بود.
📌 متقاضیان محترم در صورت داشتن هرگونه سؤال و یا ابهام میتوانند به آدرس الکترونیکی setadetarbiat@sccr.ir پیام ارسال نمایند.
🌍 به کانال مدارس برتر ایران و جهان خوش آمدید:
https://eitaa.com/madresebartar/476
فتح الله گولن: اسلام لیبرال و الگوی تربیت سکولار
فتح الله گولن (27 آوریل 1941 – 20 اکتبر 2024) مبلغ مذهبی، سخنران و فعال سیاسی ترکیه ای بود که در طول ۸۳ سال عمر خود توانست تاثیرات شگرفی را بر ترکیه و برخی دیگر از کشورهای اسلامی گذارد. گرچه آثار او در ظاهر امر بیانگر یک چهره مذهبی است اما در لایه های دیگر، فعالیت های او در حوزه تعلیم و تربیت، شبکه سازی سیاسی، خدمات اجتماعی و تبلیغ دینی بسیار پراهمیت بوده است.
▫️ اندیشه های دینی اسلام لیبرال
گولن در طول عمر خود مشغول تدریس نسخهای لیبرال از اسلام با عنوان اسلام آناتولیایی بود که مبتنی بر آموزههای سعید نورسی شکل گرفت. در این رویکرد اندیشه ای، تسامح و تساهل به شدت اهمیت دارد اما این رویکرد در غیر ایرانیان و شیعیان مطرح است. وی در یک سخنرانی گفت: «اگر هفت عالم یکجا جمع شوند، هرگز به ایران نخواهم رفت. در آخرت اگر راه بهشت از ایران بگذرد، من میپرسم آیا راه دیگری از کنار آن هست؟ اینقدر از این ریاکاران بیزارم! ممکن است این نفرت زیاده روی به نظر بیاید! البته در مسائل مختلف باید تعادل داشت، اما این طبیعت من است. من از دیرباز به این رافضیها به چشم افرادی ریاکار، منحرف و تفرقه انداز در دنیای اسلام و آلت دست یهودیان نگاه میکنم. کسی نمیتواند آنها را برای من توجیه کند».
▫️شبکه سازی مبتنی بر نخبگان
یکی از مهم ترین ویژگی های جریان گولن این بود که هیچ گاه حالت سازمان خیریه به خود نگرفت؛ مگر به صورت تاکتیکی. این جریان از طریق خدمات دانشجویی نظیر کلاس های کنکور، تقویت دانشجویان در دانشگاه ها، بورسیه های دانشجویان خارج از کشور و نظایر اینها، توانسته بود، اعتماد دولت را جلب کند. او تا سال 2015 م، 1500 مرکز آموزشی در سراسر جهان ۱۲۰ کشور از جمله ایالات متحده بنیان نهاده است و درآمد او در در آمریکا بیش از ۵۰۰ میلیون دلار برآورد شده است! با این توصیف، می توان فعالیت جریان گولن را این گونه خلاصه کرد: آموزش اسلامی، کلاسهای کنکور و انتخاب افراد مستعد، خدمات جریان در راهیابی به دانشگاه و سپس استخدام در ادارات و دانشگاه ها و خدمات فرد به جریان. این حالت یک چرخش مستمر تشکیلاتی را در جریان گولن خلق نموده است.
▫️تاثیرگذاری بین الملی جریان گولن
یکی از افراد نزدیک به گولن نقل می کند که در سالهای 1990 تا 1991 میلادی بود که گولن ما را جمع کرد و گفت: شوروی در حال فروپاشی است؛ بنابراین ما باید آماده باشیم و به استپهای آسیای مرکزی اعزام شویم. دانشجویانی که از سوی این جریان برای تحصیل به کشورهای خارجی بورس می شدند، بعد از فراغت از تحصیل در کشور هدف باقی می ماندند و در آنجا وارد ساختار آموزش عالی می شدند و یا مدارس غیر انتفاعی راه اندازی می کردند و از این طریق، اهداف جریان را دنبال می کردند. بعد از تأسیس مدارس، همان شکلی که در کشور ترکیه برای جذب و پرورش نیروهای مستعد انجام می شد، در این کشورها نیز اعمال می شد. به طور مثال در حال حاضر افراد جریان گولن به قدری در دستگاه حاکمیتی پاکستان نفوذ کرده اند که دولت پاکستان در صورت اقدام برای پاکسازی، بسیاری از اموراتش مختل خواهد شد.
▫️فعالیت سیاسی پنهان
گولن در نظام قدر تیابی و اعمال نفوذ سیاسی، یکی از پروژههای گراهام فولر )اسلام شناس برجسته آمریکایی، کارشناس سازمان سیا، رئیس میز خاورمیانۀ سی.آی.ای( است. کسی که از برنامه ریزان سیاسی برای پیشبینی بلندمدت آیندۀ خاورمیانه بوده است) ارتباط گولن با اندیشۀ گراهام فولر زمانی بیشتر مشخص میشود که بدانیم، دختر او یعنی سامانتا آنکارا فولر، مترجم خصوصی شخص فتح الله گولن است. رکن اندیشۀ گولن این است که آمریکا ابر قدرت دنیا است و ما باید با او بسازیم. ناخدای کشتی دنیا آمریکاست. به آمریکا خدمات بده تا به تو خدمات دهد. همین گرایش به آمریکا، محل اختلاف طرفداران گولن با اربکانیها بود. زیرا گولنیها آمریکا را پذیرفته بودند، اما اربکانیها مخالف آمریکا هستند. گولنیها افراد یقه سفید را تربیت میکردند و در سازمانها و دانشگاهها و... نفوذ می دادند، اما اربکانیها با تودۀ مردم ارتباط داشتند.
📚خلاصه ای از کتاب خدمات اجتماعی در دنیا ج ۵ (موردکاوی ترکیه) ؛ با همکاری اندیشکده مرآت
@m_rahmani_g