eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.6هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
103 ویدیو
27 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
قسمت بیست و چهارم 🇮🇷ما چه‌ کنیم که از این دانشگاه با این سوابق، با این تاریخ، با این زمینه‌های تاریخی، با این میراث، با این تجربه‌ی خوب و آزمون خوبی که دانشگاه در دوران انقلاب داد و با مشکلاتی که در دانشگاه به‌وجود آمد -همه‌ی اینها را در کنار هم قرار بدهیم- بتوانیم برای ایجاد تمدّن نوین اسلامی بهره ببریم؟ 🇮🇷چون هدف این است دیگر؛ 🇮🇷هدف، ایجاد یک حاکمیّت اسلامی است که بتواند جامعه را به جامعه‌ی مورد نظر و آرمانی اسلام تبدیل کند؛ ما دنبال این هستیم. 🇮🇷ما می‌خواهیم کشور خودمان -در درجه‌ی اوّل، حالا بحث کشورهای دیگر و مسائل بین‌المللی و جهانی را نمیکنیم- یک کشوری بشود که به آن خطوط آرمانی اسلام برسد؛ که این خطوط آرمانی یک چیز مطلوب و شیرینی برای هر انسان متفکّری است؛ 🇮🇷 یعنی هرکسی که بنشیند فکر کند، مطالعه کند، از این وضع آرمانی جامعه‌ی اسلامی لذّت می‌برد؛ 🇮🇷جامعه‌ای که در آن 🔸هم علم هست، 🔸هم پیشرفت هست، 🔸هم عزّت هست، 🔸هم عدالت هست، 🔸هم قدرت مقابله‌ی با امواج جهانی هست، 🔸هم ثروت هست؛ ♦️🔸ما به این می‌گوییم تمدّن نوین اسلامی🔸♦️ 🇮🇷می‌خواهیم کشورمان به اینجا برسد. 🇮🇷دانشگاه در این زمینه‌ چه نقشی می‌تواند ایفا کند و چه‌کار باید بکند؟ 🇮🇷اوّلا نقش‌آفرینی دانشگاه لازم است. 🇮🇷ثانیاً سؤال این است که: چه باید کرد؟ ما چه‌کار کنیم که بتوانیم به اینجا برسیم؟ 🇮🇷 این‌ها کارهای تحقیقاتی مفصّلی لازم دارد؛ من فقط می‌خواهم این را تذکّر بدهم که 1⃣دانشگاه ما روی این فکر کند. 2⃣شما به‌عنوان مدیران دانشگاه‌ها و مسئولان دستگاه آموزش عالی کشور ⬅️ 🔹روی این فکر کنید؛ 🔹مسئولیّت دانشگاه را بر این اساس قرار بدهید؛ 🔹برنامه‌ها را بر این اساس بریزید که دانشگاه با این سوابقی که گفته شد، با این ریشه‌ی عمیق تاریخی که گفته شد، با این آزمون بزرگی که از خودش در انقلاب نشان داد، این دانشگاه چه نقشی می‌تواند ایفا کند برای ایجاد تمدّن نوین اسلامی و آن‌چنان جامعه‌ای و آن‌چنان ایرانی؟ 🇮🇷 روی این باید فکر کنید؛ یعنی همه‌ی کارها را بر این اساس باید قرار بدهید.۱۳۹۴/۰۸/۲۰ https://eitaa.com/madresehbagherain
❓چرا باید متون فلسفی گذشته مانند اسفار و اشارات را بخوانیم؟ 🔎برای تحصیل درست، باید کتبی مانند اشارات و اسفار خوانده شود. یقین بدانید برای کار باید این متن‌ها را بخوانید. 🖌راه بهتری برای فیلسوف شدن، خواندن متون است. برخی می‌گویند برای فیلسوف شدن باید کنیم. ما نمی‌گوییم فکر نکنید اما فکر کردن، سرمایه می‌خواهد. سرمایه فکر فلسفی، اسفار و اشارات است. 📖ما برای فکر کردن، نیازمند سرمایه فکری افراد قدری مانند ابن سینا و ملاصدرا هستیم. 📝اگر قرار است به سطح بالایی از اندیشه برسیم و نظری در برابر فلاسفه بزرگ داشته باشیم، باید با دانستن افکار آن‌ها، ورزیدگی فکری پیدا کنیم و بر آثار این فلاسفه مسلط باشیم. 🖌به عبارت دیگر سرمایه فکری، هم و هم فکری ما را درست می‌کند و به همین دلیل است که می‌گوییم باید این متن‌ها را خواند و سرمایه فکری بدست آورد. https://eitaa.com/madresehbagherain
#الهی_نامه الهی! شکرت که توشه ای جز توکّل ندارم! #علامه_حسن_زاده https://eitaa.com/madresehbagherain
🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 #توحید 🌸معنی علم یعنی نبوت؛ نه علم رسمی که صنعت است و به نام علم نامیده شده است. ☘معنی عالم یعنی نبی ⬅️ نبوت یعنی چراغی که به ماورای طبیعت می تابد: ⬅️و خدا را می بیند. ⬅️و خدا را می شنود. ⬅️و خدا را می فهمد. ✅ مولانا: 🔅خرده کاریهای علم هندسه یانجوم وعلم طب وفلسفه 🔅که تعلق به همین دنیستش ره به هفتم آسمان برنیستش 🔅این همه علم بنای آخورست که عماد بود گاو و اشتراست 🔅بهراستبقای حیوان چند روز نام آن کردند این گیجان رموز #استاد_امامی #از_شاگردان_خاص_علامه_حسن_زاده #مهر_جانان https://eitaa.com/madresehbagherain
#طینت_پاک قسمت بیست و پنجم ❄️یکی از فلسفه‌های این‌ که گفته می‌شود بهشت، بالا قرار می‌گیرد و جهنم، پایین، این است که: 💧روح پاک، به عالمِ نور جذب می‌شود و روح ناپاک، به ماده جذب می‌شود و این‌سویی است. 🔥اگر بخواهید الآن جهنّمیان را نگاه کنید، می‌بینید روی همه‌شان به سمتِ اين طرف هست. اين‌سویی هستند. 🔥وقتی اين‌سويی است يعنی همه‌شان پایین قرار می‌گیرند. ⬅️ و وقتی پایین قرار می‌گیرند، یعنی همین‌جا سجّین می‌شود.. 🔥 توضیحاتی که در قرآن در مورد سجّین آمده است این است. #استاد_یزدان_پناه #لغت_موران https://eitaa.com/madresehbagherain
#الهی_نامه الهی! ما هنوز حرف‌های این جهانی را نفهمیدیم تا توقّع آن جهانی را داشته باشیم! #علامه_حسن_زاده https://eitaa.com/madresehbagherain
#مراتب_تجلی_حق قسمت بیست و پنجم 🌴نگرش اسلام به زن و تنظيم حقوق او و اين كه حيثيت وي جنبه #حق_اللَّه دارد؛ نه حق الناس و هتك حُرمت او براي احدي روا نيست و همگان موظف به پاسداري از #مقام_زن هستند، در خلال احكام ديني مشهود است. #آيت_الله_جوادی_آملی #زن_در_آينه_جلال_و_جمال https://eitaa.com/madresehbagherain
شما خانم‌ها باید تمام تلاشتان برای فلسفه‌ و فهم آن انجام دهید. ما احتیاج داریم به یک نسل از بانوانی که در فلسفه تبحر داشته باشند؛ زیرا برخی ریز بینی‌ها و ظرایفی وجود دارد که شما بانوان به آن می‌رسید. (درس اشارات، مرداد ۹۸) https://eitaa.com/madresehbagherain
#الهی_نامه الهی! شکرت که تا خودم را شناختم، تنِ خسته و دلِ شکسته دارم! #علامه_حسن_زاده https://eitaa.com/madresehbagherain
#گام_های_سلوک 9⃣ از خاموشى، گفتار زايَد و از انديشه، كردار! 🔟 آنچه در احوال و اطوار سالك در خواب و بيدارى عائدش مى‌شود، ميوه‌هايى است كه از كمون شجره وجودش، بروز مى‌كند. 1⃣1⃣ گرسنگى و تشنگى، دائند (بیماری و مرض) و غذا و آب، دوا؛ دوا را تا چه اندازه بايد خورد؟ #علامه_حسن_زاده #نامه_ها_و_برنامه_ها https://eitaa.com/madresehbagherain
به این نکته توجه کنید که صدرا در کتاب‌هایش عباراتی مشابه هم می‌آورد. نوع کتاب‌های ایشان، به حسب ترتیبشان برای ما اهمیت دارد و این عبارات مشابه، معنادار است. ملاصدرا با توجه، به دنبال بیان نکاتی است؛ 🔸گاهی تعبیری را مختصر تغییر می‌دهد. مثل اینکه قلم را کمی بهتر می‌کند. ✅در کار ملاصدرا به این نکته توجه کنید. 🔸گاهی مطلبی را گفته که از قرائن مشخص می‌شود که در چهل یا پنجاه سالگی است، دوباره در شصت سالگی، آن را با کمی تغییر، تکرار می‌کند. در کتاب‌های متاخر صدرا، گاهی با عنایت بناست تغییر ایجاد کند، البته گاهی نیز عنایت ندارد و فقط می‌خواهد مطلبی را سریع از جایی نقل کند. 🔻مثلا مشاعر را بسیار با عنایت می‌نویسد. 🔻در مسایل قدسیه قرار بود به گونه‌ای بنویسد که نه مانند الشواهد الربوبیه، خیلی خلاصه باشد، نه مانند اسفار بسیار گسترده. بنا بود قلم متوسط بنویسد. 🔻الشواهد الربوبیه در اثنای نگاشتن اسفار نوشته شده، اسفار تا آخر عمر صدرا ادامه پیدا کرد اما جلدهای اولش را نوشته و در اثنای اسفار و بعد از شروع آن، الشواهد الربوبیه را نوشته و خواسته یک کتاب میانه بنویسد، مسایل قدسیه را نگاشته. ✔️این کتاب‌ها برای ما ارزشمند است. قلم‌پردازی صدرا در رساله شواهد ( در مجموعه رسائل)، ارزشمند است. 🔻گاهی قلمی که در سه جلد اول تفسیر می‌زند، برای ما مهم است. 🔹گاهی باید ده متن ایشان را کنار هم بگذاریم و ببینیم کدام متن می‌تواند برای ما معنادار تر باشد. 🔸گاهی باید خودمان متنی را انتخاب کنیم اما نوعا خود صدرا با عنایت قلم پردازی را شروع کرده‌است. همه عبارات مورد استفاده، می‌تواند درست باشد اما گاهی، احساس می‌کند اگر این گونه قلم پردازی کند بهتر است. ✅ما در مطالعه باید به این نکات توجه کنیم. ✅✅مثلا مطلبی که در اسفار گفته در مسایل قدسیه کمی تغییر داده، در مشاعر کمی بیشتر تغییر داده، دقت به این کارهای صدرا، به ما کمک می‌کند متن‌های ایشان را بهتر بفهمیم. https://eitaa.com/madresehbagherain